Base description which applies to whole site

Beleidsartikel 4 Meer welvaart en minder armoede

Bedragen in EUR 1 000
 

Stand ontwerpbegroting 2010

Mutaties via NvW en amendementen

Mutaties 1e suppletoire begroting

Stand 1e suppletoire begroting 2010

Mutaties 1e suppletoire begroting 2011

Mutaties 1e suppletoire begroting 2012

Mutaties 1e suppletoire begroting 2013

Mutaties 1e suppletoire begroting 2014

  

(1)

(2)

(3)

(4)=(1+2+3)

    

Verplichtingen

490 897

– 4 500

613 286

1 099 683

284 653

260 091

279 039

396 298

          

Uitgaven:

         
          

Programma-uitgaven totaal

671 675

– 4 500

– 15 768

651 407

123 893

– 20 498

268 123

385 382

          

4.1

Handels- en financieel systeem

22 211

 

– 950

21 261

– 2 331

– 2 092

– 2 092

– 2 092

          

4.2

Armoedebestrijding

125 269

– 4 500

4 567

125 336

116 280

– 38 078

249 366

366 625

          

4.3

Verhoogde economische groei en verminderde armoede als gevolg van gezonde private sector ontwikkeling in ontwikkelingslanden

503 830

 

– 31 473

472 357

– 4 166

6 299

7 776

7 776

          

4.4

Kwaliteit en effectiviteit ontwikkelingssamenwerking

14 100

 

11 693

25 793

13 715

12 978

12 678

12 678

          

4.5

Nederlandse handels- en investeringsbevordering

6 265

 

395

6 660

395

395

395

395

          

Ontvangsten

20 107

 

– 204

19 903

– 87

– 86

3 941

7 845

          

4.10

Ontvangsten tijdelijke financiering NIO en restituties

20 107

 

– 204

19 903

– 87

– 86

3 941

7 845

Verplichtingen

De mutatie op de verplichting in 2010 wordt voornamelijk veroorzaakt door de Nederlandse intekening op de garantieverplichting voor de kapitaalsverhoging van de Asian Development Bank. Aan de andere kant wordt de annual review voor begrotingssteun in Tanzania pas eind dit jaar verwacht waardoor het aangaan van een nieuwe verplichting doorschuift naar 2011. De verhoging van de verplichting in 2012 hangt samen met nieuwe, vierjarige voorstellen van UNDP die in dat jaar worden verwacht. Daarnaast is de verwachting dat de onderhandeling met de IFAD zullen worden afgesloten waardoor een nieuwe verplichting kan worden aangegaan.

Uitgaven

4.2. Overige armoedebestrijding

In overleg met betrokken organisaties is het betalingsritme voor multilaterale schuldverlichtingsinitiatieven gewijzigd (o.a. Heavily Indebted Poor Country Initiative – HIPC en International Development Association – IDA). Verder is de structurele bijdrage aan IFAD verhoogd. Ten slotte is sprake van een verhoging, met name in de jaren 2013 en 2014 in verband met het gebruikelijke parkeerkarakter van dit artikel.

4.3. Ondernemingsklimaat ontwikkelingslanden

De verlaging in 2010 is hoofdzakelijk het gevolg van een neerwaartse bijstelling van het budget voor het programma voor ORET (Ontwikkelingsrelevante Export Transacties) wegens verwachte onderuitputting. Daarnaast is sprake van een verlaging op de bijdrage aan de International Finance Cooperation (IFC) als gevolg van een kasschuif naar 2012 en 2013. Daartegenover staan verhogingen ten behoeve van onder meer het FMO/Infrastructure Development Fund en lopende Schoklandactiviteiten. Binnen het thema marktontwikkeling wordt de bijdrage aan het Initiatief Duurzame Handel vanaf 2011 structureel verhoogd.

4.4. Verhoogde kwaliteit en effectiveit van ontwikkelingssamenwerking

De verhoging op dit artikel betreft een technische bijstelling. Activiteiten op andere artikelen zijn naar dit artikel overgeheveld, omdat deze hier thematisch gezien thuishoren.

Licence