Stand ontwerpbegroting 2010 | Mutaties via NvW en amendementen | Mutaties 1e suppletoire begroting | Stand 1e suppletoire begroting 2010 | Mutaties 1e suppletoire begroting 2011 | Mutaties 1e suppletoire begroting 2012 | Mutaties 1e suppletoire begroting 2013 | Mutaties 1e suppletoire begroting 2014 | ||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
(1) | (2) | (3) | (4)=(1+2+3) | ||||||
Verplichtingen | 490 897 | – 4 500 | 613 286 | 1 099 683 | 284 653 | 260 091 | 279 039 | 396 298 | |
Uitgaven: | |||||||||
Programma-uitgaven totaal | 671 675 | – 4 500 | – 15 768 | 651 407 | 123 893 | – 20 498 | 268 123 | 385 382 | |
4.1 | Handels- en financieel systeem | 22 211 | – 950 | 21 261 | – 2 331 | – 2 092 | – 2 092 | – 2 092 | |
4.2 | Armoedebestrijding | 125 269 | – 4 500 | 4 567 | 125 336 | 116 280 | – 38 078 | 249 366 | 366 625 |
4.3 | Verhoogde economische groei en verminderde armoede als gevolg van gezonde private sector ontwikkeling in ontwikkelingslanden | 503 830 | – 31 473 | 472 357 | – 4 166 | 6 299 | 7 776 | 7 776 | |
4.4 | Kwaliteit en effectiviteit ontwikkelingssamenwerking | 14 100 | 11 693 | 25 793 | 13 715 | 12 978 | 12 678 | 12 678 | |
4.5 | Nederlandse handels- en investeringsbevordering | 6 265 | 395 | 6 660 | 395 | 395 | 395 | 395 | |
Ontvangsten | 20 107 | – 204 | 19 903 | – 87 | – 86 | 3 941 | 7 845 | ||
4.10 | Ontvangsten tijdelijke financiering NIO en restituties | 20 107 | – 204 | 19 903 | – 87 | – 86 | 3 941 | 7 845 |
Verplichtingen
De mutatie op de verplichting in 2010 wordt voornamelijk veroorzaakt door de Nederlandse intekening op de garantieverplichting voor de kapitaalsverhoging van de Asian Development Bank. Aan de andere kant wordt de annual review voor begrotingssteun in Tanzania pas eind dit jaar verwacht waardoor het aangaan van een nieuwe verplichting doorschuift naar 2011. De verhoging van de verplichting in 2012 hangt samen met nieuwe, vierjarige voorstellen van UNDP die in dat jaar worden verwacht. Daarnaast is de verwachting dat de onderhandeling met de IFAD zullen worden afgesloten waardoor een nieuwe verplichting kan worden aangegaan.
Uitgaven
4.2. Overige armoedebestrijding
In overleg met betrokken organisaties is het betalingsritme voor multilaterale schuldverlichtingsinitiatieven gewijzigd (o.a. Heavily Indebted Poor Country Initiative – HIPC en International Development Association – IDA). Verder is de structurele bijdrage aan IFAD verhoogd. Ten slotte is sprake van een verhoging, met name in de jaren 2013 en 2014 in verband met het gebruikelijke parkeerkarakter van dit artikel.
4.3. Ondernemingsklimaat ontwikkelingslanden
De verlaging in 2010 is hoofdzakelijk het gevolg van een neerwaartse bijstelling van het budget voor het programma voor ORET (Ontwikkelingsrelevante Export Transacties) wegens verwachte onderuitputting. Daarnaast is sprake van een verlaging op de bijdrage aan de International Finance Cooperation (IFC) als gevolg van een kasschuif naar 2012 en 2013. Daartegenover staan verhogingen ten behoeve van onder meer het FMO/Infrastructure Development Fund en lopende Schoklandactiviteiten. Binnen het thema marktontwikkeling wordt de bijdrage aan het Initiatief Duurzame Handel vanaf 2011 structureel verhoogd.
4.4. Verhoogde kwaliteit en effectiveit van ontwikkelingssamenwerking
De verhoging op dit artikel betreft een technische bijstelling. Activiteiten op andere artikelen zijn naar dit artikel overgeheveld, omdat deze hier thematisch gezien thuishoren.