In aansluiting op de ontwerpbegrotingen en de Voorjaarsnota worden vanaf 2024 ook de mutaties voor het jaar t+5 opgenomen in de tabel budgettaire gevolgen van beleid van de 1ste suppletoire begrotingen. Dit betreft de extrapolatie van de begroting – het toevoegen van het jaar t+5 – en vervolgens de mutaties tot en met t+5 die tijdens de voorjaarsbesluitvorming zijn verwerkt.
Ontwerpbegroting t (1) | Mutaties via NvW, moties, amendementen en ISB (2) | Vastgestelde begroting t (3) = (1) + (2) | Mutaties 1e suppletoire begroting (4) | Stand 1e suppletoire begroting (5) = (3) + (4) | Mutatie 2026 | Mutatie 2027 | Mutatie 2028 | Mutatie 2029 | Mutatie 2030 | ||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Art. | Verplichtingen | 54.559 | 0 | 54.559 | 107 | 54.666 | ‒ 10.017 | ‒ 10.002 | ‒ 10.748 | ‒ 10.748 | 32.862 |
Uitgaven | 57.336 | 0 | 57.336 | ‒ 5.530 | 51.806 | ‒ 10.547 | ‒ 10.532 | ‒ 10.748 | ‒ 10.748 | 35.282 | |
4.1 | Consulaire dienstverlening Nederlanders in het buitenland | 14.681 | 0 | 14.681 | ‒ 914 | 13.767 | ‒ 3.800 | ‒ 3.800 | ‒ 3.800 | ‒ 3.800 | 10.923 |
Subsidies (regelingen) | 1.550 | 0 | 1.550 | 0 | 1.550 | 0 | 0 | 0 | 0 | 1.560 | |
Gedetineerdenbegeleiding | 1.550 | 0 | 1.550 | 0 | 1.550 | 0 | 0 | 0 | 0 | 1.560 | |
Inkomensoverdrachten | 540 | 0 | 540 | 0 | 540 | 0 | 0 | 0 | 0 | 540 | |
Gedetineerdenbegeleiding | 540 | 0 | 540 | 0 | 540 | 0 | 0 | 0 | 0 | 540 | |
Opdrachten | 12.591 | 0 | 12.591 | ‒ 914 | 11.677 | ‒ 3.800 | ‒ 3.800 | ‒ 3.800 | ‒ 3.800 | 8.823 | |
Consulaire bijstand | 409 | 0 | 409 | ‒ 25 | 384 | 0 | 0 | 0 | 0 | 409 | |
Reisdocumenten en verkiezingen | 5.318 | 0 | 5.318 | ‒ 516 | 4.802 | 0 | 0 | 0 | 0 | 5.350 | |
Consulaire opleidingen | 400 | 0 | 400 | 0 | 400 | 0 | 0 | 0 | 0 | 400 | |
Consulaire informatiesystemen | 6.464 | 0 | 6.464 | ‒ 373 | 6.091 | ‒ 3.800 | ‒ 3.800 | ‒ 3.800 | ‒ 3.800 | 2.664 | |
4.2 | Samen met (keten)partners het personenverkeer reguleren | 16.792 | 0 | 16.792 | ‒ 4.874 | 11.918 | ‒ 6.874 | ‒ 6.874 | ‒ 6.874 | ‒ 6.874 | 10.590 |
Opdrachten | 15.764 | 0 | 15.764 | ‒ 5.546 | 10.218 | ‒ 7.546 | ‒ 7.546 | ‒ 7.546 | ‒ 7.546 | 8.890 | |
Ambtsberichtenonderzoek | 150 | 0 | 150 | 0 | 150 | 0 | 0 | 0 | 0 | 150 | |
Visumverlening | 2.858 | 0 | 2.858 | ‒ 1.008 | 1.850 | 0 | 0 | 0 | 0 | 2.858 | |
Legalisatie en verificatie | 80 | 0 | 80 | 0 | 80 | 0 | 0 | 0 | 0 | 80 | |
Consulaire informatiesystemen | 12.676 | 0 | 12.676 | ‒ 4.538 | 8.138 | ‒ 7.546 | ‒ 7.546 | ‒ 7.546 | ‒ 7.546 | 5.802 | |
Bijdrage aan (inter-)nationale organisaties | 1.028 | 0 | 1.028 | 672 | 1.700 | 672 | 672 | 672 | 672 | 1.700 | |
Bijdragen asiel en migratie | 1.028 | 0 | 1.028 | 672 | 1.700 | 672 | 672 | 672 | 672 | 1.700 | |
4.3 | Grotere buitenlandse bekendheid met de Nederlandse cultuur | 6.069 | 0 | 6.069 | 0 | 6.069 | 0 | 0 | 0 | 0 | 3.681 |
Subsidies (regelingen) | 6.069 | 0 | 6.069 | ‒ 3.067 | 3.002 | ‒ 2.218 | ‒ 30 | ‒ 30 | 0 | 3.681 | |
Internationaal cultuurbeleid | 6.069 | 0 | 6.069 | ‒ 3.067 | 3.002 | ‒ 2.218 | ‒ 30 | ‒ 30 | 0 | 3.681 | |
Bijdrage aan (inter-)nationale organisaties | 0 | 0 | 0 | 3.067 | 3.067 | 2.218 | 30 | 30 | 0 | 0 | |
Internationaal cultuurbeleid | 0 | 0 | 0 | 3.067 | 3.067 | 2.218 | 30 | 30 | 0 | 0 | |
4.4 | Uitdragen Nederlandse waarden en belangen | 19.794 | 0 | 19.794 | 258 | 20.052 | 127 | 142 | ‒ 74 | ‒ 74 | 10.088 |
Subsidies (regelingen) | 7.272 | 0 | 7.272 | ‒ 1.412 | 5.860 | ‒ 60 | ‒ 60 | ‒ 60 | ‒ 60 | 3.192 | |
Instituut Clingendael | 1.500 | 0 | 1.500 | ‒ 1.250 | 250 | 0 | 0 | 0 | 0 | 830 | |
Programma Ondersteuning Buitenlands Beleid | 2.958 | 0 | 2.958 | 0 | 2.958 | 0 | 0 | 0 | 0 | 1.257 | |
Internationale manifestaties en diverse bijdragen | 71 | 0 | 71 | 0 | 71 | 0 | 0 | 0 | 0 | 71 | |
Publieksdiplomatie | 2.434 | 0 | 2.434 | ‒ 287 | 2.147 | ‒ 60 | ‒ 60 | ‒ 60 | ‒ 60 | 934 | |
Onderzoeksprogramma | 100 | 0 | 100 | 0 | 100 | 0 | 0 | 0 | 0 | 100 | |
Academische Leerstoel Anton de Kom | 209 | 0 | 209 | 11 | 220 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Opvolging excuses Slavernijverleden | 0 | 0 | 0 | 114 | 114 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Opdrachten | 10.681 | 0 | 10.681 | 1.333 | 12.014 | 127 | 142 | ‒ 74 | ‒ 74 | 5.228 | |
Adviesraad Internationale Vraagstukken | 671 | 0 | 671 | ‒ 43 | 628 | ‒ 63 | ‒ 66 | ‒ 74 | ‒ 74 | 597 | |
Instituut Clingendael | 1.000 | 0 | 1.000 | 1.250 | 2.250 | 0 | 0 | 0 | 0 | 419 | |
Bezoeken VIPS en uitgaven CD en Internationale organisaties | 1.000 | 0 | 1.000 | 0 | 1.000 | 0 | 0 | 0 | 0 | 419 | |
Algemene voorlichting | 2.790 | 0 | 2.790 | 0 | 2.790 | 0 | 0 | 0 | 0 | 1.169 | |
Koninklijk Huis ¿ inkomende en uitgaande bezoeken, officiële ontvangsten | 2.500 | 0 | 2.500 | 0 | 2.500 | 0 | 0 | 0 | 0 | 2.500 | |
Onderzoeksprogramma | 2.720 | 0 | 2.720 | ‒ 49 | 2.671 | 0 | 0 | 0 | 0 | 124 | |
Kennisplatform Oost-Europa | 0 | 0 | 0 | 175 | 175 | 190 | 208 | 0 | 0 | 0 | |
Bijdrage aan agentschappen | 400 | 0 | 400 | 0 | 400 | 0 | 0 | 0 | 0 | 400 | |
Verkeersnotificaties | 400 | 0 | 400 | 0 | 400 | 0 | 0 | 0 | 0 | 400 | |
Bijdrage aan (inter-)nationale organisaties | 1.441 | 0 | 1.441 | 337 | 1.778 | 60 | 60 | 60 | 60 | 1.268 | |
Europese bewustwording | 250 | 0 | 250 | 0 | 250 | 0 | 0 | 0 | 0 | 250 | |
Publieksdiplomatie | 1.191 | 0 | 1.191 | 337 | 1.528 | 60 | 60 | 60 | 60 | 1.018 | |
Ontvangsten | 87.739 | 0 | 87.739 | 3.726 | 91.465 | ‒ 74 | ‒ 74 | ‒ 74 | ‒ 74 | 82.372 | |
Ontwerpbegroting t (1) | Mutaties via NvW, moties, amendementen en ISB (2) | Vastgestelde begroting t (3) = (1) + (2) | Mutaties 1e suppletoire begroting (4) | Stand 1e suppletoire begroting (5) = (3) + (4) | Mutatie 2026 | Mutatie 2027 | Mutatie 2028 | Mutatie 2029 | Mutatie 2030 | ||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Art. | Ontvangsten | 87.739 | 0 | 87.739 | 3.726 | 91.465 | ‒ 74 | ‒ 74 | ‒ 74 | ‒ 74 | 82.372 |
4.10 | Consulaire dienstverlening Nederlanders in het buitenland | 19.500 | 0 | 19.500 | 1.000 | 20.500 | 0 | 0 | 0 | 0 | 19.500 |
Consulaire dienstverlening Nederlanders in het buitenland | 19.500 | 0 | 19.500 | 1.000 | 20.500 | 0 | 0 | 0 | 0 | 19.500 | |
Consulaire dienstverlening Nederlanders in het buitenland | 19.500 | 0 | 19.500 | 1.000 | 20.500 | 0 | 0 | 0 | 0 | 19.500 | |
4.20 | Consulaire dienstverlening aan vreemdelingen | 67.965 | 0 | 67.965 | 2.800 | 70.765 | 0 | 0 | 0 | 0 | 62.672 |
Consulaire dienstverlening aan vreemdelingen | 67.965 | 0 | 67.965 | 2.800 | 70.765 | 0 | 0 | 0 | 0 | 62.672 | |
Consulaire dienstverlening aan vreemdelingen | 67.965 | 0 | 67.965 | 2.800 | 70.765 | 0 | 0 | 0 | 0 | 62.672 | |
4.40 | Doorberekening Defensie diversen | 74 | 0 | 74 | ‒ 74 | 0 | ‒ 74 | ‒ 74 | ‒ 74 | ‒ 74 | 0 |
Doorberekening Defensie diversen | 74 | 0 | 74 | ‒ 74 | 0 | ‒ 74 | ‒ 74 | ‒ 74 | ‒ 74 | 0 | |
Doorberekening Defensie diversen | 74 | 0 | 74 | ‒ 74 | 0 | ‒ 74 | ‒ 74 | ‒ 74 | ‒ 74 | 0 | |
4.41 | Ontvangsten verkeersnotificaties | 200 | 0 | 200 | 0 | 200 | 0 | 0 | 0 | 0 | 200 |
Ontvangsten verkeersnotificaties | 200 | 0 | 200 | 0 | 200 | 0 | 0 | 0 | 0 | 200 | |
Ontvangsten verkeersnotificaties | 200 | 0 | 200 | 0 | 200 | 0 | 0 | 0 | 0 | 200 |
Toelichting
Verplichtingen
Geen toelichting nodig.
Uitgaven
De uitgaven voor 2025 op artikel 4 Consulaire dienstverlening en uitdragen Nederlandse waarden zijn voor 97% juridisch verplicht.
Artikelonderdeel 4.1De structurele daling van het budget Consulaire informatiesystemen wordt met name veroorzaakt door een overheveling naar artikel 7 Apparaat. Externe inhuurkosten van consulaire dienstverlening werden geadministreerd op beleidsartikel 4. Conform de Rijksbegrotingsvoorschriften worden deze budgetten nu structureel overgeheveld van het programmabudget op beleidsartikel 4 naar subartikel 7.1.13.2 Inhuur Extern onder personele uitgaven van artikel 7 Apparaat. Dit is reeds gemeld in de Decemberbrief Buitenlandse Zaken 2024.
Artikelonderdeel 4.2Het uitgavenbudget Visumverlening daalt met ruim EUR 1 miljoen in 2025 vanwege een overheveling naar Consulaire informatiesystemen, artikelonderdeel 4.2. Daarnaast wordt het budget Consulaire informatiesystemen structureel neerwaarts bijgesteld. Dit is met name het gevolg van een overheveling naar artikel 7 Apparaat. Externe inhuurkosten van consulaire dienstverlening werden geadministreerd op beleidsartikel 4. Conform de Rijksbegrotingsvoorschriften worden deze budgetten nu structureel overgeheveld van het programmabudget op beleidsartikel 4 naar subartikel 7.1.13.2 Inhuur Extern onder personele uitgaven van artikel 7 Apparaat. Dit is reeds gemeld in de Decemberbrief Buitenlandse Zaken 2024.Tenslotte laat het uitgavenbudget Bijdragen asiel en migratie een structurele verhoging zien van EUR 672.000 per jaar. Dit betreft de jaarlijkse contributie aan het Internationaal Centrum voor de Ontwikkeling van Migratiebeleid (ICMPD), waar Nederland sinds maart 2023 lid van is.
Artikelonderdeel 4.3De wijzigingen in 2025 tot en met 2028 op Internationaal Cultuurbeleid worden veroorzaakt doordat dit uitgavenbudget van het instrument Subsidies (regelingen) wordt verschoven naar financieel instrument Bijdrage (inter-)nationale organisaties.
Artikelonderdeel 4.4De aanpassing van EUR 1,25 miljoen in 2025 op Instituut Clingendael is het gevolg van een verschuiving van dit uitgavenbudget van het instrument Subsidies (regelingen) naar financieel instrument Opdrachten.
Ontvangsten
Artikelonderdeel 4.10De verwachte ontvangsten uit paspoorten zijn in 2025 naar boven bijgesteld met EUR 1 miljoen. Dit komt door de 10-jaars piek: documenten die zijn uitgegeven sinds 9 maart 2014 kennen een geldigheidsduur van 10 jaar waardoor er vanaf eind 2023 sprake is van een stijging in de uitgegeven paspoorten op de posten.
Artikelonderdeel 4.20De ontvangsten op dit artikelonderdeel worden in 2025 met EUR 2,8 miljoen verhoogd vanwege een restant te ontvangen BMVI-subsidie uit de EU (het instrument voor grensbeheer en visa). Deze ontvangsten worden gedesaldeerd met artikelonderdelen 4.1 en 4.2 (Consulaire informatiesystemen).