23. | Veiligheidsregio's en Politie | Stand ontwerp begroting 2010 | Mutaties 1e suppletore begroting | Stand 1e suppletore begroting | Mutatie 2011 | Mutatie 2012 | Mutatie 2013 | Mutatie 2014 |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
(1) | (2) | (3)=(1+2) | ||||||
Verplichtingen | 5 494 823 | 67 491 | 5 562 314 | – 8 611 | 1 394 | 9 392 | 9 392 | |
Waarvan garantieverplichtingen | 1 200 000 | |||||||
Uitgaven: | 5 178 470 | 67 491 | 5 245 961 | – 8 611 | 1 394 | 9 392 | 9 392 | |
23 25 | Apparaat | 17 949 | – 3 575 | 14 374 | – 3 401 | – 3 396 | – 3 398 | – 3 398 |
a | Juridische functie (naar 39.1) | – 211 | – 211 | – 211 | – 211 | – 211 | ||
b | Apparaat (naar artikel 25.25) | – 2 995 | – 2 850 | – 2 845 | – 2 847 | – 2 847 | ||
c | Bedrijfsvoering BZK (naar artikel 39.1) | – 326 | – 283 | – 283 | – 283 | – 283 | ||
d | Uitplaatsing Landelijke Management Development (naar artikel 37.25) | – 43 | – 57 | – 57 | – 57 | – 57 | ||
Programma-uitgaven | 5 160 521 | 71 066 | 5 231 587 | – 5 210 | 4 790 | 12 790 | 12 790 | |
waarvan juridisch verplicht | 4 680 771 | |||||||
23.1 | Bekostiging Politie regionaal/bovenregionaal | 4 036 196 | 8 535 | 4 044 731 | – 27 317 | – 19 785 | – 2 256 | 3 700 |
waarvan juridisch verplicht | 3 883 265 | |||||||
a | KLPD en Politieacademie (naar artikel 23.2) | – 17 215 | – 16 132 | – 16 870 | – 5 956 | |||
b | Meldkamerproject (naar artikel 21.2) | – 600 | ||||||
c | Aspiranten | 14 000 | ||||||
d | Cell Broadcast (naar artikel 21.2) | – 9 900 | ||||||
e | BES en gerechtskosten (naar artikel 23.3) | – 2 400 | ||||||
f | Huisvestingskosten Dienst Logistiek (naar 23.3) | – 500 | ||||||
g | Politieblad blauw (naar artikel 23.2) | – 50 | ||||||
h | Arbeidsvoorwaarden (kasschuif) | 21 500 | – 14 885 | – 6 615 | ||||
i | Asiel | 3 700 | 3 700 | 3 700 | 3 700 | 3 700 | ||
23.2 | Bekostiging Politie landelijk | 620 025 | 22 516 | 642 541 | 12 992 | 15 454 | 5 920 | 0 |
waarvan juridisch verplicht | 620 025 | |||||||
Bijdragen baten-lastendienst KLPD | 518 197 | |||||||
a | KLPD en PA (van artikel 23.1) | 17 215 | 16 132 | 16 870 | 5 956 | |||
b | Havank (naar artikel 23.3) | – 19 | – 25 | – 31 | – 36 | |||
c | Jaarwisseling 2009 (van artikel 25.2)) | 470 | ||||||
d | Politieblad Blauw (van artikel 23.1/23.3) | 350 | ||||||
e | Arbeidsvoorwaarden (kasschuif) | 4 500 | – 3 115 | – 1 385 | ||||
23.3 | Kwaliteit Politie en Veiligheidsregio's | 372 533 | 31 178 | 403 711 | 9 115 | 9 121 | 9 126 | 9 090 |
waarvan juridisch verplicht | 72 191 | |||||||
* | Bijdragen baten-lastendienst LFR | 20 000 | ||||||
a | Huisvestingskosten Dienst Logistiek (van artikel 23.1) | 500 | ||||||
b | Cybercrime | 2 700 | ||||||
c | BES Politie | 700 | ||||||
d | BES Brandweer | 2 000 | ||||||
e | Uitrol burgernet | 6 200 | ||||||
f | BES en gerechtskosten (van artikel 23.1) | 2 400 | ||||||
g | Incidentele kosten BES Politie (van KR) | 500 | ||||||
h | IWPG 2009 (naar Justitie) | – 768 | ||||||
i | Exploitatiekosten C2000 (van 25.2) | 10 150 | 10 150 | 10 150 | 10 150 | 10 150 | ||
j | Exploitatiekosten C2000 (van Financiën /Defensie/VWS) | 8 647 | ||||||
k | Gehandicapten (naar artikel 25.1) | – 1 060 | – 1 060 | – 1 060 | – 1 060 | – 1 060 | ||
l | Havank (van artikel 23.2) | 34 | 25 | 31 | 36 | |||
m | Politieblad blauw (naar artikel 23.2) | – 300 | ||||||
n | Veiligheidsonderzoek Politie (naar artikel 27.1) | – 525 | ||||||
23.4 | Bekostiging Veiligheidsregio's | 131 767 | 8 837 | 140 604 | 0 | 0 | 0 | 0 |
waarvan juridisch verplicht | 105 290 | |||||||
a | Veiligheidsregio's | 8 837 | ||||||
Ontvangsten | 750 | 0 | 750 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Uitgaven
Artikelonderdeel 23.25
b. Bij de wijziging van de begrotingsstructuur vanaf de begroting 2010 is een deel van de apparaatuitgaven voor Veiligheid en Bestuur (artikel 25) toegewezen aan de apparaatuitgaven voor Politie en Veiligheidsregio’s (artikel 23) en wordt nu overgeheveld naar artikel 25 Veiligheid en Bestuur.
Artikelonderdeel 23.1
a. Bij de wijziging van de begrotingsstructuur is een deel van de voorziene bijdragen aan het KLPD en de Politieacademie ten onrechte toegewezen aan artikelonderdeel 23.1.
c. Om op termijn de operationele sterkte van de politie te handhaven, is de komende drie jaar een minimale instroom van 1600 aspiranten per jaar benodigd. De Nederlandse politie ontvangt hiervoor een eenmalige bijdrage per aspirant. Om dit te bekostigen wordt de begroting met € 14 mln. opgehoogd.
d. Het betreft hier de investeringskosten in het kader van Cell Broadcast (artikel 25.1) Deze kosten worden gemaakt ten behoeve van specifieke burgeralarmering waardoor de burgers bij rampen of crises zeer snel op lokaal/regionaal of landelijk niveau gealarmeerd kunnen worden via hun mobiele telefoon.
e. Sinds de overgang van de middelen van het Ministerie van Justitie naar het Ministerie van BZK kunnen de politiekorpsen de kosten die zij hebben voor tolken etc. declareren bij het Ministerie van BZK.
De verwachting is dat hierop een groter beroep zal worden gedaan. Het budget wordt overgeheveld naar artikelonderdeel 23.3.
h. De loonbijstelling tranche 2010 wordt niet uitgekeerd. Om de politiekorpsen in de gelegenheid te stellen zich aan de thans in de CAO vastgelegde verplichtingen te voldoen, wordt de raming in 2010 verhoogd ten laste van het budget van latere jaren.
i. De raming voor de asielkosten van de politie wordt opgehoogd op basis van de huidige inzichten omtrent de instroom van asielzoekers.
Artikelonderdeel 23.2
a. Bij de wijziging van de begrotingsstructuur is een deel van de voorziene bijdragen aan het KLPD en de Politieacademie ten onrechte toegewezen aan artikelonderdeel 23.1.
Budget wordt overgeheveld naar artikel 23.1.
e. De loonbijstelling tranche 2010 wordt niet uitgekeerd. Om de politiekorpsen in de gelegenheid te stellen zich aan de thans in de CAO vastgelegde verplichtingen te voldoen, wordt de raming in 2010 verhoogd ten laste van het budget van latere jaren.
Artikelonderdeel 23.3
b. In het programma Cybercrime (PAC) is vertraging ontstaan doordat de intentie bestond om in 2009 het team High Tech Crime (THTC) van de KLPD onder te brengen bij het PAC. Door de financiële situatie van het THTC en de vertraging van de evaluatie THTC was het in 2009 niet haalbaar dit te bewerkstelligen. De uitgaven schuiven door naar 2010.
d. Door vertraging in 2009 van het aanbestedingstraject crashtender (een speciaal type brandweervoertuig, met name gebruikt op luchthavens) en bouw kazerne Bonaire komen de kosten tot uitbetaling in 2010.
e. De verdere landelijke uitrol van Burgernet vindt in vijftig gemeenten plaats in 2010.
f. Sinds de overgang van de middelen van het Ministerie van Justitie naar het Ministerie van BZK kunnen de politiekorpsen de kosten die zij hebben voor tolken etc. declareren bij het Ministerie van BZK. De verwachting is dat hierop een groter beroep zal worden gedaan.
i. Bij de wijziging van de begrotingsstructuur is de stijging van de bijdrage van de Politie voor de exploitatie van C2000 (artikel 23 Politie en Veiligheidsregio’s) ten onrechte toegewezen aan artikel 25 Informatiebeleid Veiligheid.
j. Bijdrage 2010 van het Ministerie van Defensie (KMar), van Financiën (Douane) en van VWS (ambulancediensten) voor het gebruik van het C2000 netwerk.
k. Dossier Taskforce Gehandicapten (zelfredzaamheid) valt wat betreft beleid onder verantwoordelijkheid van artikel 25.
Artikelonderdeel 23.4
a. In 2009 heeft de minister uitstel verleend aan de veiligheidsregio’s die nog niet volledig voldeden aan de voorwaarden voor uitbetaling van de 2e tranche convenanten. In 2010 zullen deze betalingen na toetsing aan de voorwaarden, alsnog worden voldaan.