Realisatieprojecten hoofdvaarwegen (15.03.01) | Stand ontwerpbegroting | Stand 1e suppletoire begroting | Stand 2e suppletoire begroting | Mutatie slotwet | Realisatie | Gevolgen MIRT | ||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Budget | Oplevering | |||||||
(1) | (2) | (3) | (4) | (5) | ||||
Uitgaven | 336 | 342 | 203 | – 9 | 194 | |||
1 | Dynamisch verkeersmanagement | 35 | 32 | 10 | – 3 | 7 | ||
Quick Wins binnenhavens | 20 | 29 | 22 | – 2 | 20 | |||
Renovatie Noordzeesluizen IJmuiden | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |||
Verbeteren vaargeul IJsselmeer (Amsterdam–Lemmer) | 1 | 3 | 0 | 0 | 0 | – 2,1 | ||
2 | Walradar Noordzeekanaal | 0 | 14 | 6 | – 3 | 3 | ||
Lekkanaal, verbreding kanaalzijde en uitbreiding ligpl. | 0 | 9 | 0 | 0 | 0 | |||
Burgemeester Delenkanaal Oss | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | – 0,3 | ||
Tweede Sluis Lith | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | – 0,2 | ||
Wilhelminakanaal Tilburg | 23 | 36 | 0 | 0 | 0 | 2016 | ||
3 | Zuid-Willemsvaart, oml. en opwaarderen (Maas–Veghel) | 48 | 29 | 36 | – 5 | 31 | ||
4 | Zuid-Willemsvaart; renovatie middendeel klasse II | 0 | 5 | 1 | – 1 | 0 | – 3 | |
Zuid-Willemsvaart; vervanging sluizen 4, 5 en 6 | 25 | 12 | 1 | 0 | 1 | – 8 | ||
Maasroute, modernisering fase 2 | 133 | 109 | 106 | 2 | 108 | na 2013 | ||
Bouw 4e sluiskolk Ternaaien | 8 | 1 | 9 | 0,2 | ||||
5 | Twentekanalen, verruiming (fase 1) | 0 | 2 | 0 | 1 | 1 | 1,6 | 2011 |
Vaarweg Lemmer–Delfzijl fase 1; verb. tot klasse Va | 18 | 17 | 7 | – 1 | 6 | 2014 | ||
Verruiming vaarweg Eemshaven Noordzee | 17 | 30 | 2 | 0 | 2 | 2013 | ||
Duurzame havens | 2 | 3 | 2 | – 1 | 1 | 2011/2014 | ||
Kleine projecten | 0 | 1 | 0 | 0 | 0 | – 0,8 | ||
Ligplaatsvoorzieningen | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | – 0,2 | ||
6 | Walradarsystemen | 10 | 11 | 2 | 1 | 3 | ||
Afronding | 4 | 0 | 2 | 2 |
-
1. Er bleek meer tijd nodig voor het verkrijgen van draagvlak bij partners en de voorbereiding van de marktwerking.
-
2. De uitgaven zijn achter gebleven bij de raming in de Najaarsnota vanwege planningsproblemen bij de opdrachtnemer.
-
3. Op basis van het betalingspatroon van de opdrachtnemer zijn bij Najaarsnota gelden aan het budget toegevoegd, waarvan thans blijkt dat deze te optimistisch is geweest.
-
4. Het budget is in 2011 niet benodigd en verschuift naar 2012.
-
5. De hogere uitgaven zijn het gevolg van een betaling van afrondende werkzaamheden met betrekking tot onder andere het opruimen van een mijnsteendepot.
-
6. De aanleg van de Zeeverkeerscentrale is stopgezet, omdat de benodigde camerasystemen niet volgens de gestelde eisen konden worden geleverd. Het meerjarige contract met de opdrachtnemer is voor beide partijen op acceptabele wijze beëindigd. De hogere uitgaven worden veroorzaakt door de afhandeling van deze contractbeëindiging.
Verplichtingen
De relatief kleine lagere verplichtingenmutatie betreft het saldo van hogere en lagere vastlegging van verplichtingen ten opzichte van het Najaarsnota budget.
De belangrijkste projecten die hier aan ten grondslag liggen zijn Vaarweg Lemmer–Delfzijl fase 1, Zuid Willemsvaart omlegging Maas–Den Dungen/Veghel, Vaargeul Amsterdam–Lemmer, Walradarsystemen, Quick Wins binnenhavens, het Kanaal Gent–Terneuzen en de overdrachten in het kader van Brokx nat.
15.03.02/15.05.02 Planstudieprogramma voor- en na tracébesluit/projectbesluit Projectomschrijving | Stand projectbudget MIRT 2012 | Stand projectbudget 2e suppl.begroting | Stand projectbudget 3e suppl.begroting |
---|---|---|---|
Maasroute, modernisering fase 2, verbreding Julianakanaal | 65 | 64 | 64 |
Verbreding Maasgeul | 3 | 3 | 3 |
Amsterdam–Rijnkanaal, verwijderen keersluis Zeeburg | 14 | 14 | 14 |
Lichteren Buitenhaven IJmuiden | 63 | 63 | 63 |
Vaarweg IJsselmeer–Meppel | 35 | 35 | 35 |
Capaciteitsuitbreiding ligplaatsen Amsterdam–Lemmer | 6 | 6 | 6 |
Zeetoegang IJmond | 0 | 0 | 0 |
Lekkanaal/3e kolk Beatrixsluis | 177 | 177 | 177 |
Cap.uitbreiding overnachtingsplaatsen Merwedes | 28 | 28 | 28 |
Uitbreiding ligplaatscapaciteit Beneden Lek | 3 | 3 | 3 |
Verkeerssituatie Splitsing Hollandsch Diep–Dordtsche Kil | 9 | 9 | 9 |
Bovenloop IJssel | 36 | 36 | 36 |
Verruiming Twentekanalen (fase 2) en capaciteitsuitbreiding sluis Eefde | 0 | 0 | |
capaciteitsuitbreiding sluis Eefde | 95 | 95 | 95 |
Capaciteitsuitbreiding ligplaatsen IJssel | 27 | 27 | 27 |
Waal, toekomstvisie | 142 | 142 | 142 |
Vaarweg Lemmer–Delfzijl fase 2; verbetering tot klasse Va | 0 | 0 | 0 |
Verdieping vaarweg Harlingen–Kornwerderzand (Boontjes) | 5 | 5 | 5 |
Ontvangsten
De lagere ontvangsten worden met name veroorzaakt door enerzijds minder ontvangsten op het VBS-tarief en anderzijds een versnelling van bijdragen door derden ten behoeve van de Maasroute, fase 2.