Base description which applies to whole site

15.03 Aanleg en planstudie na tracébesluit

Slotwetmutaties (Bedragen x EUR 1 mln.)
 

Realisatieprojecten hoofdvaarwegen (15.03.01)

Stand ontwerpbegroting

Stand 1e suppletoire begroting

Stand 2e suppletoire begroting

Mutatie slotwet

Realisatie

Gevolgen MIRT

             

Budget

Oplevering

   

(1)

(2)

(3)

(4)

(5)

   
 

Uitgaven

336

342

203

– 9

194

   

1

Dynamisch verkeersmanagement

35

32

10

– 3

7

   
 

Quick Wins binnenhavens

20

29

22

– 2

20

   
 

Renovatie Noordzeesluizen IJmuiden

0

0

0

0

0

   
 

Verbeteren vaargeul IJsselmeer (Amsterdam–Lemmer)

1

3

0

0

0

– 2,1

 

2

Walradar Noordzeekanaal

0

14

6

– 3

3

   
 

Lekkanaal, verbreding kanaalzijde en uitbreiding ligpl.

0

9

0

0

0

   
 

Burgemeester Delenkanaal Oss

0

0

0

0

0

– 0,3

 
 

Tweede Sluis Lith

0

0

0

0

0

– 0,2

 
 

Wilhelminakanaal Tilburg

23

36

0

0

0

 

2016

3

Zuid-Willemsvaart, oml. en opwaarderen (Maas–Veghel)

48

29

36

– 5

31

   

4

Zuid-Willemsvaart; renovatie middendeel klasse II

0

5

1

– 1

0

– 3

 
 

Zuid-Willemsvaart; vervanging sluizen 4, 5 en 6

25

12

1

0

1

– 8

 
 

Maasroute, modernisering fase 2

133

109

106

2

108

 

na 2013

 

Bouw 4e sluiskolk Ternaaien

   

8

1

9

0,2

 

5

Twentekanalen, verruiming (fase 1)

0

2

0

1

1

1,6

2011

 

Vaarweg Lemmer–Delfzijl fase 1; verb. tot klasse Va

18

17

7

– 1

6

 

2014

 

Verruiming vaarweg Eemshaven Noordzee

17

30

2

0

2

 

2013

 

Duurzame havens

2

3

2

– 1

1

 

2011/2014

 

Kleine projecten

0

1

0

0

0

– 0,8

 
 

Ligplaatsvoorzieningen

0

0

0

0

0

– 0,2

 

6

Walradarsystemen

10

11

2

1

3

   
 

Afronding

4

 

0

2

2

   
  • 1. Er bleek meer tijd nodig voor het verkrijgen van draagvlak bij partners en de voorbereiding van de marktwerking.

  • 2. De uitgaven zijn achter gebleven bij de raming in de Najaarsnota vanwege planningsproblemen bij de opdrachtnemer.

  • 3. Op basis van het betalingspatroon van de opdrachtnemer zijn bij Najaarsnota gelden aan het budget toegevoegd, waarvan thans blijkt dat deze te optimistisch is geweest.

  • 4. Het budget is in 2011 niet benodigd en verschuift naar 2012.

  • 5. De hogere uitgaven zijn het gevolg van een betaling van afrondende werkzaamheden met betrekking tot onder andere het opruimen van een mijnsteendepot.

  • 6. De aanleg van de Zeeverkeerscentrale is stopgezet, omdat de benodigde camerasystemen niet volgens de gestelde eisen konden worden geleverd. Het meerjarige contract met de opdrachtnemer is voor beide partijen op acceptabele wijze beëindigd. De hogere uitgaven worden veroorzaakt door de afhandeling van deze contractbeëindiging.

Verplichtingen

De relatief kleine lagere verplichtingenmutatie betreft het saldo van hogere en lagere vastlegging van verplichtingen ten opzichte van het Najaarsnota budget.

De belangrijkste projecten die hier aan ten grondslag liggen zijn Vaarweg Lemmer–Delfzijl fase 1, Zuid Willemsvaart omlegging Maas–Den Dungen/Veghel, Vaargeul Amsterdam–Lemmer, Walradarsystemen, Quick Wins binnenhavens, het Kanaal Gent–Terneuzen en de overdrachten in het kader van Brokx nat.

Slotwetmutaties (Bedragen x EUR 1 mln.)

15.03.02/15.05.02 Planstudieprogramma voor- en na tracébesluit/projectbesluit

Projectomschrijving

Stand projectbudget MIRT 2012

Stand projectbudget 2e suppl.begroting

Stand projectbudget 3e suppl.begroting

Maasroute, modernisering fase 2, verbreding Julianakanaal

65

64

64

Verbreding Maasgeul

3

3

3

Amsterdam–Rijnkanaal, verwijderen keersluis Zeeburg

14

14

14

Lichteren Buitenhaven IJmuiden

63

63

63

Vaarweg IJsselmeer–Meppel

35

35

35

Capaciteitsuitbreiding ligplaatsen Amsterdam–Lemmer

6

6

6

Zeetoegang IJmond

0

0

0

Lekkanaal/3e kolk Beatrixsluis

177

177

177

Cap.uitbreiding overnachtingsplaatsen Merwedes

28

28

28

Uitbreiding ligplaatscapaciteit Beneden Lek

3

3

3

Verkeerssituatie Splitsing Hollandsch Diep–Dordtsche Kil

9

9

9

Bovenloop IJssel

36

36

36

Verruiming Twentekanalen (fase 2) en capaciteitsuitbreiding sluis Eefde

 

0

0

capaciteitsuitbreiding sluis Eefde

95

95

95

Capaciteitsuitbreiding ligplaatsen IJssel

27

27

27

Waal, toekomstvisie

142

142

142

Vaarweg Lemmer–Delfzijl fase 2; verbetering tot klasse Va

0

0

0

Verdieping vaarweg Harlingen–Kornwerderzand (Boontjes)

5

5

5

Ontvangsten

De lagere ontvangsten worden met name veroorzaakt door enerzijds minder ontvangsten op het VBS-tarief en anderzijds een versnelling van bijdragen door derden ten behoeve van de Maasroute, fase 2.

Licence