Base description which applies to whole site

12.03.01 Realisatie programma

Slotwetmutaties (Bedragen x EUR 1 mln.)
 

Realisatieprojecten hoofdwegennet (12.03.01)

Stand ontwerpbegroting

Mutaties 1e suppletoire begroting

Stand 1e suppletoire begroting

Stand 2e suppletoire begroting

Mutatie slotwet

Realisatie

Gevolgen MIRT

               

Budget

Oplevering

   

(1)

(3)

(2)

(3)

(4)

(5)

   
 

Uitgaven

1 629

– 427

1 234

1 309

33

1 342

 

 

1

A10 Amsterdam praktijkproef FES

13

– 1

16

2

– 2

0

   
 

N9 Koedijk–De Stolpen

10

2

12

9

0

9

   

2

A28 Utrecht–Amersfoort

99

– 14

85

53

– 14

39

   
 

A2 Holendrecht–Oudenrijn

150

– 73

77

99

– 1

98

   

3

A2 Oudenrijn–Everdingen

52

14

66

62

– 3

59

   
 

A4 Burgerveen–Leiden

89

– 46

43

73

1

74

 

2012

 

A4 Delft–Schiedam

 

– 4

– 4

16

0

16

 

2015

 

A15 Maasvlakte Vaanplein

221

– 30

191

0

0

0

   
 

A12 Zoetermeer–Zoetermeer Centrum

 

– 5

– 5

19

0

19

 

2015

4

A57 Veersedam–Middelburg

26

– 1

25

20

13

33

9,6

 

5

A2 Maasbracht–Geleen, 2e fase

77

– 7

70

72

8

80

   

6

A73/74 Venlo–Maasbracht ism A74, N68 en OTR

19

10

29

28

– 10

18

   

7

A74 Venlo

60

3

63

59

8

67

 

2012

 

A2 Passage Maastricht

 

– 11

– 11

72

– 2

70

 

2016

 

A2/A76 Maatregelenpakket Limburg

28

27

55

1

1

2

   

8

A2 Everdingen–Deil–Zaltbommel–Empel

53

– 27

26

6

3

9

– 10

 
 

N34 omleiding Ommen

8

– 2

6

4

0

4

– 2,6

 

9

N35 Zwolle–Almelo (traverse Nijverdal)

49

– 9

40

39

11

50

 

2014

 

N50 Viaduct Hanzelijn Toekomstvast

 

– 5

– 5

0

0

0

0,3

 

10

N50 Ramspol–Ens

35

– 7

28

41

7

48

   

11

A50 Ewijk–Valburg

 

6

6

50

10

60

 

2014

12

A4 Dinteloord–Bergen op Zoom

 

24

24

22

6

28

 

2012

 

N2 Meerenakkerweg (A2 zone)

   

0

0

0

0

   
 

A7 Rondweg Sneek

21

– 3

18

18

– 1

17

0,6

 

13

N31 Leeuwarden (De Haak)

   

0

14

3

17

   

14

ZSM 1+2 (spoedwetwegverbreding)

464

– 240

244

257

3

262

   

15

Dynamisch verkeersmanagement

28

20

48

38

– 4

34

   

16

Kleine projecten / Afronding projecten

49

17

66

30

– 5

25

– 12,9

 
 

Programma aansluitingen

35

1

36

20

1

21

   
 

Quick Wins FES

12

– 1

19

10

– 2

8

   

17

A1/6/9 Schiphol/A'dam–Almere

0

– 109

– 109

60

– 4

56

   

18

Realisatieuitg.op IF 12.03.01 mbt planstudieuitg.

32

43

75

113

6

119

   
 

Afronding

– 1

1

0

2

0

0

 

 

  • 1. Het Doorstartplan Praktijkproef Amsterdam (DSP) is eind september goedgekeurd. Het opstellen en goedkeuren van dit plan heeft geleid tot vertraging in de start van de A10 Praktijkproef Amsterdam.

  • 2. Het Wegaanpassingsbesluit (WAB) is vertraagd vanwege de tussenuitspraak van de Raad van State bij A1 ’t Gooi; vervolgens is recent vanwege het besluit 130 km verdere vertraging ontstaan in het opnieuw doorrekenen van verkeerskundige onderzoeken.

  • 3. Voor dit project zijn ten opzichte van de raming in de Najaarsnota minder grondaankopen gerealiseerd en zijn er minder kosten gemaakt voor het verleggen van kabels en leidingen.

  • 4. Ten laste van dit project is meer gerealiseerd als gevolg van het honoreren van een claim van de aannemer. De totale projectkosten vallen hierdoor hoger uit.

  • 5. De uitvoering van het project verloopt voortvarend, waardoor werkzaamheden die gepland stonden in 2012, voor een gedeelte zijn uitgevoerd in 2011.

  • 6. In de Najaarsnota is de negatieve bijstelling van dit project met € 17 mln. in het projectenoverzicht verwerkt onder het project «Kleine projecten en afrondingen».

    Daarmee rekening houdend is na de Najaarsnota de realisatie € 7 mln. hoger dan oorspronkelijk bij Najaarsnota is geraamd. Dit is het gevolg van een versnelling van een betaling aan de provincie in het kader van een aanbestedingsmeevaller. De provincie draagt bij aan dit project en heeft derhalve recht op een evenredig deel van de aanbestedingsmeevaller. Verder heeft een versnelling plaatsgevonden in een grondverwervingprocedure.

  • 7. Uiteindelijk is € 8 mln. meer uitgegeven dan gepland. Redenen hiervoor zijn de vele wijzigingen ten opzichte van het ontwerp projectbesluit, met name bij de Zuiderbrug.

  • 8. De uitvoering van het project verloopt voortvarend, waardoor werkzaamheden die na 2011 gepland stonden, voor een groot gedeelte reeds in 2011 zijn uitgevoerd.

  • 9. Als gevolg van extra kosten voor tunneltechnische installaties is meer uitgegeven dan in 2011 stond geraamd.

  • 10. De uitvoering van het project verloopt voortvarend, waardoor werkzaamheden die gepland stonden na 2011, voor een groot gedeelte reeds in 2011 zijn uitgevoerd.

  • 11. Voor alle in 2011 uitgevoerde werkzaamheden zijn tijdig de facturen ontvangen en betaald. Eerder werd er nog vanuit gegaan dat een aantal facturen pas in 2012 betaald konden worden.

  • 12. De uitvoering van dit project verloopt voortvarend, waardoor het kasritme is gewijzigd.

  • 13. De uitvoering van het project verloopt voortvarend, waardoor werkzaamheden die gepland stonden na 2011, voor een groot gedeelte reeds in 2011 zijn uitgevoerd.

  • 14. De uitvoering van de projecten verloopt voortvarend, waardoor het kasritme is gewijzigd.

  • 15. Het verschil is enerzijds gevolg van een beperkte vertraging in de uitvoering, onder andere door het herformuleren van de scope. Daarnaast zijn in het nu gerealiseerde deel enkele meevallers in de aanbesteding opgetreden. Deze worden primair ingezet ter financiering van het totale pakket aan maatregelen.

  • 16. In de Najaarsnota is de verlaging van het project A73/74 Venlo–Maasbracht ad € 17 mln. ten onrechte verwerkt op het project Kleine Projecten / Afrondingen. Hiermee rekening houdend is een groter overschot ontstaan dan in de projecttabel is opgenomen. Dit kasoverschot komt voort uit een meevaller bij Tangenten Eindhoven, een niet bestede reservering bij rondweg Den Bosch voor de wegwerkzaamheden bij de omlegging Zuid Willemsvaart en tenslotte de niet bestede reservering voor de bijdrage aan het regionaal Lokaal project Joure. De laatste twee zullen in de begrotingsvoorbereiding 2013 worden overgeheveld naar het HVWN en Regionaal Lokaal.

  • 17. Als gevolg van het verschuiven van het TB-onherroepelijk naar het 4e kwartaal 2011 is nog een aantal werken naar 2012 verschoven.

  • 18. De hogere uitgaven zijn voornamelijk te herleiden op het project de N18 Varseveld–Enschede en wordt veroorzaakt door voorspoedig verlopen grondaankopen.

Licence