Omschrijving van de samenhang in het beleid
Op dit artikel worden de producten op het gebied van regionale/lokale infrastructuur, de impulsen inzake de Regionale Mobiliteitsfondsen en het Regiospecifiek Pakket Zuiderzeelijn (RSP-ZZL) toegelicht.
De producten van dit artikel zijn gerelateerd aan de beleidsdoelstellingen en beleidsinstrumenten zoals beschreven in de begroting 2011 van Verkeer en Waterstaat (XII) bij beleidsartikelen 32 «Het bereiken van optimale veiligheid in of als gevolg van mobiliteit» en 34 «Sterke netwerken, voorspelbare reistijden en een goede bereikbaarheid».
Tabel budgettaire gevolgen van de uitvoering
14. Regionaal/lokale infra | 2009 | 2010 | 2011 | 2012 | 2013 | 2014 | 2015 |
---|---|---|---|---|---|---|---|
Verplichtingen | 193 199 | 356 138 | 159 787 | 244 172 | 248 603 | 252 783 | 205 571 |
Uitgaven | 182 976 | 375 431 | 231 355 | 399 047 | 486 644 | 308 600 | 230 022 |
14.1 Grote regionaal/lokale projecten | 141 849 | 260 672 | 161 526 | 203 027 | 306 795 | 114 980 | 50 118 |
14.1.1 Verkenningen | |||||||
14.1.2 Planst. Progr. Reg/lok | 1 089 | 37 681 | 18 300 | 83 030 | 87 214 | 49 217 | 1 160 |
14.1.3 Realistieprogr reg/lok | 140 759 | 222 991 | 143 226 | 119 997 | 219 581 | 65 763 | 48 958 |
14.2 Regionale Mob. Fondsen | 40 591 | 51 040 | 25 105 | 41 062 | 30 089 | 12 679 | 0 |
14.3 RSP – ZZL: Pakket Bereikbaarheid | 536 | 63 719 | 44 724 | 154 958 | 149 760 | 180 941 | 179 904 |
14.3.1 RSP – ZZL: RB projecten | 536 | 11 833 | 39 495 | 87 306 | 82 108 | 113 289 | 112 251 |
14.3.2 RSP – ZZL: RB mob fondsen | 51 823 | 0 | 51 967 | 51 967 | 51 967 | 51 968 | |
14.3.3 RSP – ZZL: REP | 63 | 5 229 | 15 685 | 15 685 | 15 685 | 15 685 | |
Van totale uitgaven: | |||||||
– Apparaatsuitgaven | 23 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
– Agentschapsbijdrage 1 | 668 | 781 | 191 | 413 | 173 | 107 | 455 |
– Restant | 182 308 | 374 627 | 231 164 | 398 634 | 486 471 | 308 493 | 229 567 |
Ontvangsten | |||||||
14.9 Ontv. Reg./lokale infra | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Budgetflexibiliteit
14.01 Grote regionale/lokale projecten | |||
juridisch verplicht | 104 868 | complementair noodzakelijk | |
bestuurlijk gebonden | 56 467 | beleidsmatig nog niet ingevuld | |
beleidsmatig verplicht | |||
14.02 Regionale Mobiliteitsfondsen | |||
juridisch verplicht | 20 084 | complementair noodzakelijk | |
beleidsmatig verplicht | 5 021 | beleidsmatig nog niet ingevuld | |
beleidsmatig gebonden | |||
14.03 RSP-ZZL: Rijksbijdrage | |||
juridisch verplicht | 5 814 | complementair noodzakelijk | |
beleidsmatig verplicht | 38 910 | beleidsmatig nog niet ingevuld | |
bestuurlijk gebonden |
14.01 Grote regionale/lokale projecten
Dit betreft bijdragen voor grote regionale/lokale projecten waarvoor overeenkomsten met lagere overheden zijn afgesloten. Deze bedragen zijn grotendeels al juridisch verplicht
14.02 Regionale Mobiliteitsfondsen
Dit betreft bijdragen aan regionale mobiliteitsfondsen waarvoor overeenkomsten met lagere overheden zijn afgesloten
14.03 RSP-ZZL: Rijksbijdrage
Voor de inzet van deze middelen is een convenant met het Noorden afgesloten en derhalve zijn deze middelen bestuurlijk gebonden.
14.01 Grote regionale/lokale projecten
Motivering
Binnen dit artikel zijn de budgetten opgenomen voor de aanlegprojecten waarvoor een aparte projectsubsidie wordt verleend. Om in aanmerking te komen voor een aparte projectsubsidie moeten de kosten van de meest kosteneffectieve oplossing hoger zijn dan de grenswaarden in de BDU (respectievelijk € 112,5 mln. en € 225 mln.) en moet het project passen binnen de beleidsdoelstellingen voor regionale bereikbaarheid zoals verwoord onder de begroting 2011 van Verkeer en Waterstaat (XII) bij beleidsartikelen 34.
Verkenningen
Producten
Voor regionale/lokale infrastructuurprojecten wordt geen apart verkenningenprogramma opgenomen in het MIRT. In de begroting zijn dan ook geen middelen voor dit product opgenomen. De verkenningen worden onder verantwoordelijkheid van de regionale overheid uitgevoerd en pas na toetsing al dan niet opgenomen in het planstudieprogramma.
Planstudieprogramma regionaal/lokaal
Van een project dat in de planstudietabel is opgenomen worden de kosten van de meest kosteneffectieve variant als basis voor de rijksbijdrage aangemerkt (onder aftrek van de eigen bijdrage van € 112,5 mln. resp. € 225 mln.).
Wijzigingen in het planstudieprogramma
• Haaglanden/Den Haag, Rotterdamse baan: UO verschuift van 2011 naar 2012. Vertraging door discussie over aansluiting Ypenburg. De uitvoeringperiode wordt geen 2012–2015 maar 2013–2017.
• Eindhoven Helmond, voltooiing verkeersruit is een scopewijziging van het eerdere project BOSE. Voor de aanleg van de verkeersruit is vanuit het FES een bijdrage van € 200 mln. beschikbaar gesteld, waardoor de totale rijksbijdrage € 260 mln. bedraagt. De provincie voer de planstudie uit en de uitvoering is voorzien in de periode 2015–2018.
• Het ruimtelijke pakket Maastricht Noord (verbreding Noorderbrug, ontwikkeling Belvédère en aanleg tram en fietsvoorzieningen) is opgenomen in een convenant «Bereikbaarheidsimpulse Limburg» waarin een rijksbijdrage van € 60 mln. is toegezegd. Deze toezegging gaat uit van een integrale aanpak van het hele gebied. Het project Ruimtelijke Mobiliteitspakket Maastricht Noord vervangt het project Maastricht Maaskruisend verkeer. De uitvoering is voorzien in de periode 2014–2018.
• N62 Kanaalkruising Sluiskil: Dit project is verschoven van de planstudie naar het realisatieprogramma. Het is aldaar opgenomen in het regionaal mobiliteitsfonds. Er is een convenant gesloten waarin de middelen via het mobiliteitsfonds zijn geregeld.
Nieuw in het planstudieprogramma:
• RijnGouwelijn West; Hiervoor is een bijdrage van € 45 mln gereserveerd.
Realisatieprogramma regionaal/lokaal
Hieronder vallen de uitgaven (subsidies) voor de realisatie van grote infrastructuurprojecten die door derden worden aangelegd.
Wijzigingen in het realisatieprogramma:
• Naar verwachting zal de Noord/Zuidlijn in 2017 gereed zijn in plaats van 2015, vanwege vertragingen bij de aanleg van de diepe stations.
• Scheveningen boulevard wordt overgeboekt naar het Gemeentefonds.
Nieuw in het realisatieprogramma:
• Den Haag internationale stad; Hiervoor is € 22 mln overgeboekt vanuit het FES.
Projectoverzicht bij 14.01.02 Regionale/lokale infrastructuur; planstudie
Bedrag in € mln | Raming kosten | Budget | Planning | Uitvoering | ||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Projectomschrijving | min. | max. | taakstellend | 2010 | 2011 | 2012 | 2013 | 2014 | 2015 | periode |
Categorie 1 (voor tracébesluit) | ||||||||||
Projecten Zuidvleugel | ||||||||||
Haaglanden/Den Haag, R'damsebaan (vh. Trekvliettrace) | 450 | 225 | pb | uo | 2013–2017 | |||||
A12/A20 Parallelstructuur Gouweknoop | 104 | pb | uo | 2011–2015 | ||||||
RijnGouwelijn West | 45 | 2012–2015 | ||||||||
Projecten Brabant | ||||||||||
Eindhoven Helmond, voltooiing verkeersruit (T-str.) | 804 | 255 | 2015–2018 | |||||||
Projecten Limburg | ||||||||||
Ruimtelijke mobiliteitspakket Maastricht-Noord | 120 | 275 | 60 | pb | uo | 2014–2018 | ||||
CATEGORIE 2 | ||||||||||
Projecten Nationaal | ||||||||||
Projecten in voorbereiding | variabel | 2010 ev |
Legenda
pb projectbesluit
uo uitvoeringsopdracht
Projectoverzicht bij 14.01.03 Regionale/lokale infrastructuur; realisatie
Totaal MIT/SNIP | Budget in € mln | Oplevering MIT/SNIP | ||||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Projectomschrijving | huidig | vorig | t/m 2009 | 2010 | 2011 | 2012 | 2013 | 2014 | 2015 | later | huidig | vorig |
CATEGORIE 0 | ||||||||||||
Projecten Noordwest-Nederland | ||||||||||||
Noord/Zuidlijn Noord-WTC 1 | 1 168 | 1 164 | 684 | 87 | 64 | 23 | 159 | 62 | 36 | 52 | 2017 | 2017 |
N201 | 178 | 178 | 101 | 38 | 19 | 20 | 2012 | 2012 | ||||
Projecten Zuidvleugel | ||||||||||||
Rijn Gouwelijn Oost | 149 | 148 | 0 | 30 | 41 | 42 | 30 | 6 | 2015 | 2015 | ||
Den Haag, internationale stad, World Forum gebied | 22 | 4 | 4 | 13 | 2015 | |||||||
Den Haag Internationale stad, Scheveningen boulevard | 11 | 11 | 3 | 2 | 4 | 2 | 2013 | |||||
Randstadrail (incl. voorbereidingskosten en aanlanding) 2 | 888 | 888 | 827 | 60 | 0 | 2006/10/13 | 2006/09/12 | |||||
Beneluxmetro (excl. Bodemsanering) 3 | 660 | 660 | 656 | 5 | ||||||||
Projecten Brabant | ||||||||||||
Tilburg Noordwesttangent | 5 | 5 | 5 | 2010 | 2010 | |||||||
Projecten Oost-Nederland | ||||||||||||
Nijmegen 2e stadsbrug | 71 | 71 | 0 | 16 | 31 | 24 | 2013 | 2013 | ||||
Totaal categorie 0 | 3 152 | 2 274 | 223 | 143 | 120 | 220 | 66 | 49 | 58 | |||
Begroting (IF 14.01.03) | 223 | 143 | 120 | 220 | 66 | 49 |
14.02 Regionale mobiliteitsfondsen
Motivering
Over heel Nederland worden verschillende regionale mobiliteitsfondsen gebruikt. Deze fondsen zijn gevoed op basis van de volgende impulsen:
1. Bereikbaarheidsoffensief Randstad;
2. Amendement Dijsselbloem;
3. Amendement Van der Staaij
4. Regionale bereikbaarheid (Kwartje van Kok);
5. Amendement Van Hijum;
6. Quick wins NWA eerste en tweede tranche;
7. Regiospecifiek Pakket Zuiderzeelijn;
8. Tunnel Sluiskil.
Rijksbijdrage
Producten
De middelen in het kader van het Bereikbaarheidsoffensief Randstad (BOR; inclusief de terugsluisopbrengsten), het amendement Dijsselbloem en het amendement Van der Staaij, Regionale bereikbaarheid, het amendement van Hijum en Quick wins NWA tweede tranche zijn volledig uitgekeerd door VenW. Voor de andere impulsen worden ook in 2011 middelen beschikbaar gesteld. Het gaat om:
Impuls quick wins eerste tranche
In 2006 zijn voor elf stedelijke gebieden netwerkanalyses (NWA) uitgevoerd. Op basis van de uitkomsten daarvan is in 2006 € 66 mln. beschikbaar gesteld voor de uitvoering van zogenaamde quick wins (periode 2007–2010). Het gaat om maatregelen die de toegang tot de stad verbeteren, die de samenhang en kwaliteit van de infrastructuurnetwerken verhogen en die op korte termijn en met beperkte middelen zijn te realiseren. In 2007 is € 78,5 mln. beschikbaar gesteld voor een tweede tranche (periode 2008–2011).
Regiospecifiek Pakket Zuiderzeelijn
In 2009 is het Regionaal Mobiliteitsfonds (RMf) Regiospecifiek Pakket (RSP) opgericht voor Noord-Nederland. De instelling van het RMf RSP volgt uit het Convenant RSP Zuiderzeelijn d.d. 23 juni 2008.
Het totale budget RMf RSP is € 970 miljoen 2. Dit bestaat uit € 500 miljoen bijdrage namens het rijk en € 470 miljoen bijdrage namens de regio. Binnen het RMf RSP is € 100 miljoen gereserveerd als bijdrage aan de concrete projecten. Deze bijdrage vervalt, indien na realisatie van de concrete projecten is gebleken dat deze bijdrage niet nodig is. De inzet van middelen uit het RMf RSP is een decentrale verantwoordelijkheid. Het RMf RSP is beschikbaar voor projecten, die in principe kunnen worden gerealiseerd vóór 2020.
Tunnel Sluiskil
Op 18 mei 2009 is de bestuursovereenkomst inzake een tunnel bij Sluiskil getekend. In overleg met de provincie Zeeland is besloten om de VenW-bijdrage via het (her)opgerichte Regionaal Mobiliteitsfonds Zeeland te laten verlopen. Het totaal van € 135 mln komt beschikbaar in 2010–2015.
14.03 RSP Zuiderzeelijn, pakket Regionale Bereikbaarheid
Motivering
Betreft het RSP-convenant Rijk–regio (Kamerstukken II, 2007–2008, 27 658, nr. 43)
Het pakket omvat een ruimtelijk-economisch programma (REP) en projecten ter verbetering van de regionale bereikbaarheid (concrete bereikbaarheidsprojecten en regionaal mobiliteitsfonds).
Producten
In totaal gaat het om vijf concrete bereikbaarheidsprojecten. De rijksbijdrage voor de A7 Zuidelijke Ringweg Groningen fase 2 is inclusief € 200 mln. uit het MIRT.
De inzet van de middelen uit het Regionaal Mobiliteitsfonds RSP is een decentrale verantwoordelijkheid. Het fonds is beschikbaar voor projecten, die in principe kunnen worden gerealiseerd vóór 2020.
Binnen het REP wordt onderscheid gemaakt tussen een rijksdeelen een regionaal deel. Voor het rijksdeel, onder regie van EZ, wordt € 150 mln. van de rijksbijdrage ingezet. In 2009 is dit deel van het budget overgeheveld naar de begroting van EZ i.v.m. het ontbreken van een deugdelijke betaaltitel bij VenW. Voor het regionaal deel, onder regie van de regio, wordt € 250 mln. ingezet (€ 150 mln. Rijk + € 100 mln. regio).
De voorwaarden voor het RSP zijn beschreven in het op 23 juni 2008 ondertekende convenant Rijk-regio (Kamerstukken II, 2008–2009, 31 700 A, nr. 19).
Over de voortgang wordt de Tweede Kamer jaarlijks geïnformeerd met een voortgangsrapportage (in het najaar).
Project overzicht Regiospecifiek Pakket Zuiderzeelijn
Totaal | Budget in € mln | |||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Projectomschrijving | Kosten | Totaal rijk | 2009 | 2010 | 2011 | 2012 | 2013 | 2014 | 2015–2020 | Totaal regio 4 |
Projecten Noord-Nederland | ||||||||||
1 415 | 1 186 | 1 | 12 | 39 | 87 | 82 | 113 | 851 | 200 | |
14.03.02 Regionaal Mobiliteitsfonds | 519 | 52 | 0 | 52 | 52 | 52 | 311 | 370 | ||
14.03.03 Ruimtelijk economisch programma | 146 | 0 | 0 | 5 | 16 | 16 | 16 | 94 | 100 | |
Begroting (IF 14.03) | 1 851 | 1 | 64 | 45 | 155 | 150 | 181 | 1 256 | 670 | |
Overige afspraken | ||||||||||
LMCA Spoor: spoordriehoek 3 | 164 | 164 | ||||||||
Totaal rijksbijdrage Noord-Nederland | 2 015 | 1 | 64 | 45 | 155 | 150 | 181 | 1 420 |
Het betreft de volgende projecten: A7 Zuidelijke Ringweg Groningen (ZRG) fase 2; Bereikbaarheid Leeuwarden; Bereikbaarheid Assen; en Openbaar vervoer/spoor. De totale rijksbijdrage is inclusief € 200 mln. uit het MIRT t.b.v de A7 ZRG fase 2.