Inleiding
Basisadministratie Persoonsgegevens en Reisdocumenten (BPR) is de spil in de identiteitsinfrastructuur voor het vastleggen, beheren, verstrekken en gebruiken van persoonsgegevens voor burgers en organisaties met een publieke taak. BPR is een professionele beheerorganisatie. De belangrijkste producten zijn het beheer van het GBA-stelsel (Gemeentelijke Basisadministratie), het beheer van de reisdocumentenketen en de beheervoorziening voor het Burger Service Nummer (BSN). Voor deze producten voert BPR onder andere de volgende taken uit:
• het inrichten en uitvoeren van het beheer voor het GBA-netwerk;
• de beheervoorziening BSN en de reisdocumentenketen;
• het bijhouden van een basisregister en signaleringsregister voor reisdocumenten;
• het autoriseren van afnemers voor het gebruik van gegevens uit de GBA;
• het geven van voorlichting en ondersteuning aan burgers en overheden over GBA, BSN en reisdocumenten.
De kosten voor het beheren van de GBA worden doorberekend aan de gebruikers in de vorm van een kostendekkend tarief. Vanaf 2008 is het grootste deel van de overheidsinstellingen overgestapt op budgetfinanciering. Budgetfinanciering betekent dat de kosten voor het gebruik van GBA worden betaald door de rijksoverheid en niet meer door de afzonderlijke overheidsinstellingen – als gebruiker – zelf. De aangesloten overheidsinstellingen ontvangen om deze reden vanaf 2008 geen factuur meer. Voor de overige overheidsinstellingen en private partijen wordt het systeem van tarieffinanciering gecontinueerd. BSN wordt uitgevoerd in opdracht van het Ministerie van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties. De kosten komen voor rekening van de begroting van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties. De kosten voor het beheren van de reisdocumentenketen en de kosten van de productie en distributie van de reisdocumenten worden gedekt uit het tarief dat BPR in rekening brengt bij de uitgevende instanties.
Exploitatie
2009 | 2010 | 2011 | 2012 | 2013 | 2014 | 2015 | |
---|---|---|---|---|---|---|---|
Baten | |||||||
Opbrengst moederdepartement | 25 210 | 23 811 | 23 364 | 23 364 | 23 364 | 23 364 | 23 364 |
Opbrengst overige departementen | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Opbrengst derden | 81 546 | 75 023 | 66 235 | 66 994 | 74 306 | 76 172 | 78 094 |
Rentebaten | 356 | 100 | 50 | 50 | 50 | 50 | 50 |
Bijzondere baten | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Totaal baten | 107 112 | 98 934 | 89 649 | 90 408 | 97 720 | 99 586 | 101 508 |
Lasten | |||||||
Apparaatskosten | |||||||
– personele kosten | 8 080 | 7 511 | 7 345 | 7 345 | 7 345 | 7 345 | 7 345 |
– materiële kosten | 83 947 | 85 112 | 80 713 | 82 563 | 83 000 | 85 141 | 87 338 |
Rentelasten | 295 | 343 | 35 | 0 | 1 375 | 1 100 | 825 |
Afschrijvingskosten | |||||||
– inventaris en installaties | 291 | 400 | 500 | 500 | 500 | 500 | 500 |
– materieel (m)GBA | 2 125 | 3 457 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
– materieel RAAS | 2 111 | 2 111 | 1 056 | 0 | 0 | 0 | 0 |
– materieel ORRA | 0 | 0 | 0 | 0 | 5 500 | 5 500 | 5 500 |
Overige lasten | |||||||
– dotaties voorzieningen | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
– bijzondere lasten | 94 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Totaal lasten | 96 943 | 98 934 | 89 649 | 90 408 | 97 720 | 99 586 | 101 508 |
Saldo van baten en lasten | 10 169 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
wv te restitueren aan GBA afnemers | 6 842 | ||||||
wv te restitueren aan opdrachtgever reisdocumenten | 3 327 | ||||||
Saldo van baten en lasten | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Toelichting
Uitgangspunt voor de begroting van baten en lasten van BPR is een kostendekkende exploitatie. De baten en lasten bedragen in 2011 € 89,6 mln. Het grootste gedeelte van de lasten (€ 80,7 mln.) betreft kosten die worden gemaakt voor de productie en distributie van de reisdocumenten, het in stand houden van het GBA-netwerk, het beheer van de centrale verstrekkingvoorziening van de GBA (GBA-V) en de beheervoorziening BSN. De personele lasten bedragen € 7,3 mln. Hierin is rekening gehouden met de personele taakstelling die aan BPR is opgelegd. De rentelasten bedragen in 2011 € 0,03 mln. Op de materiële activa wordt in 2011 € 1,6 mln. afgeschreven. Dit betreft de afschrijving op de investeringen in de Reisdocumenten Aanvraag en Afgifte Station (RAAS) en de BPR-automatisering.
In 2011 en 2012 dalen de lasten en daarmee ook de baten. De daling van de lasten komt, bij ongewijzigd beleid, tot uitdrukking in een verlaging van de tarieven. De daling wordt mede veroorzaakt door:
• de afschrijvingskosten voor de investeringen in de modernisering van de GBA en de RAAS die na respectievelijk 2010 en 2011 komen te vervallen;
• de taakstelling die leidt tot lagere personele kosten.
In 2013 stijgen de lasten en baten door de investering voor de Online Raadpleegbare Reisdocumenten Administratie (ORRA).
De opbrengst van het moederdepartement (€ 23,4 mln.) bestaat uit:
• de vergoeding van de kosten voor het gebruik van de GBA door de afnemers die met ingang van 1 januari 2008 onder de budgetfinanciering vallen (100 miljoen berichten * € 0,10 = € 10 mln.);
• de vergoeding van rijksleges en gemeentelijke leges voor de verstrekking van de identiteitskaarten aan jeugdigen (300 000 documenten * € 33,88 = € 10,2 mln.);
• de bijdrage in de kosten van de beheervoorziening BSN (€ 3,2 mln.).
De opbrengsten van derden (€ 66,2 mln.) bestaan uit:
• de opbrengsten van de afnemers van de GBA die niet onder budgetfinanciering vallen (60 miljoen berichten * € 0,10 = € 6 mln.);
• de leges voor de reisdocumenten die de uitgevende instanties aan BPR afdragen (1,7 miljoen paspoorten * € 23,70 en 1 miljoen identiteitskaarten * € 18,34 en spoedtoeslag € 3 mln. = € 60,2 mln.).
BPR heeft geen voorzieningen op de balans opgenomen.
Investeringen
2009 | 2010 | 2011 | 2012 | 2013 | 2014 | 2015 | ||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
1. | Rekening-courant RHB 1 januari (incl. deposito) | 47 829 | 39 121 | 31 947 | 30 047 | 29 547 | 27 047 | 23 647 |
2. | Totale operationele kasstroom | 4 435 | 5 968 | 0 | 0 | 5 500 | 5 500 | 5 500 |
3a. | Totaal investeringen (-/-) | – 4 500 | – 400 | – 500 | – 500 | – 30 000 | – 500 | – 500 |
3b. | Totaal boekwaarde desinvesteringen (+) | 0 | 0 | |||||
3. | Totaal investeringkasstroom | – 4 500 | – 400 | – 500 | – 500 | – 30 000 | – 500 | – 500 |
4a. | Eenmalige uitkering aan moederdepartement (-/-) | 0 | – 8 100 | 0 | 0 | 0 | – 2 900 | 0 |
4b. | Eenmalige storting door het moederdepartement (+) | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
4c. | Aflossingen op leningen (-/-) | – 8 643 | – 4 643 | – 1 400 | 0 | – 5 500 | – 5 500 | – 5 500 |
4d. | Beroep op leenfaciliteit (+) | 0 | 0 | 0 | 0 | 27 500 | 0 | 0 |
4. | Totaal financieringskasstroom | – 8 643 | – 12 743 | – 1 400 | 0 | 22 000 | – 8 400 | – 5 500 |
5. | Rekening-courant RHB 31 december (=1+2+3+4) | 39 121 | 31 947 | 30 047 | 29 547 | 27 047 | 23 647 | 23 147 |
N.B.: Maximale roodstand is € 0,5 mln.
Toelichting
In 2009 en voorgaande jaren is geïnvesteerd in de vervanging van de infrastructuur voor de RAAS. Voor de financiering van deze investering is gebruik gemaakt van de leenfaciliteit bij het Ministerie van Financiën. De investering RAAS wordt in 2011 volledig afgeschreven.
Naar verwachting wordt in 2013 de ORRA door BPR in gebruik genomen. De investering (€ 27,5 mln.) wordt als materiële activa opgenomen op de balans. Voor de financiering van deze investeringen wordt gebruik gemaakt van de leenfaciliteit bij het Ministerie van Financiën. De afschrijvingstermijn van de ORRA is vijf jaar. Deze leningen worden in de jaren na 2013 afgelost. Dit wordt vanaf 2013 verdisconteerd in de kostprijs van het reisdocument.
Voor de eigen organisatie wordt jaarlijks € 0,5 mln. geïnvesteerd in BPR-automatisering. Deze investeringen worden uit het eigen vermogen gefinancierd.
Doelmatigheid
De doelmatigheid van BPR wordt inzichtelijk gemaakt door het opnemen van de tarieven voor de reisdocumenten en de GBA en indicatoren met betrekking tot de kwaliteit van deze producten
Doelmatigheidsindicatoren
2011 | 2012 | 2013 | 2014 | 2015 | |
---|---|---|---|---|---|
Kostprijs GBA bericht in € | 0,10 | 0,10 | 0,10 | 0,10 | 0,10 |
Kostprijs paspoort in € | 23,70 | 24,41 | 26,94 | 29,55 | 32,24 |
Kostprijs identiteitskaart in € | 18,34 | 18,89 | 21,26 | 23,70 | 26,21 |
Tarieven/uur | |||||
Omzet GBA in € | 16 mln. | 16 mln. | 16 mln. | 16 mln. | 16 mln. |
Omzet Reisdocumenten in € | 70 mln. | 71 mln. | 78 mln. | 80 mln. | 82 mln. |
FTE-totaal (excl. externe inhuur) | 74,7 | 69,7 | 69,7 | 69,7 | 69,7 |
Saldo van baten en lasten in % | 0 % | 0 % | 0 % | 0 % | 0 % |
Geretourneerde documenten: Reisdocumenten | 0,2% | 0,2% | 0,2% | 0,2% | 0,2% |
Berichten via netwerk: GBA | 45,0% | 50,0% | 50,0% | 50,0% | 50,0% |
Omschrijving Specifiek Deel | |||||
ICT Diensten | |||||
Kwaliteitsindicatoren: | |||||
Beschikbaarheid GBA-V | 99,9% | 99,9% | 99,9% | 99,9% | 99,9% |
Beschikbaarheid GBA | 99,0% | 99,0% | 99,0% | 99,0% | 99,0% |
Betrouwbaarheid NGR | 99,9% | 99,9% | 99,9% | 99,9% | 99,9% |
Betrouwbaarheid BSN | 99,8% | 99,8% | 99,8% | 99,8% | 99,8% |
* zie boven in tabel
** BPR levert geen ontwikkeldiensten
Kostprijs per product
De hoogte van de leges is gelijk aan de kostprijs van de documenten die BPR in rekening brengt bij de uitgevende instanties, zoals de gemeenten, de buitenlandse posten en de BES (Bonaire, Sint Eustatius en Saba) en Aruba. De gepresenteerde kostprijs is exclusief de gemeentelijke leges en eventuele spoedtoeslagen. De verwachting is dat het tarief voor het paspoort en de identiteitskaart per 1 januari 2011 als gevolg van prijsindexering met 2,3% zal toenemen. Door de invoering van de ORRA zal de prijs van het reisdocument in 2013 gaan stijgen.
Het GBA-tarief is de afgelopen jaren sterk gedaald (tarief in 2008 was 18 cent) door o.a. doelmatigheidsresultaten uit efficiëntere inkoop en aanbesteding. Het tarief is in 2010 met 4 cent gedaald ten opzichte van 2009. Voor 2011 wordt een verlaging van 3 cent verwacht, wat resulteert in een kostprijs van € 0,10.
Aantal geretourneerde berichten: Reisdocumenten
Een indicator voor de kwaliteit van het proces van aanvraag, productie en distributie van de reisdocumenten is het aantal geretourneerde documenten. Een document wordt geretourneerd indien de kwaliteit niet voldoet aan de gestelde normen, bijvoorbeeld omdat de foto niet voldoet aan de gestelde eisen, er fouten zijn gemaakt bij het invoeren van de aanvraag of het document is beschadigd tijdens de productie. Het streven is het aantal geretourneerde documenten onder het niveau van 2007 te houden. De voorschriften en procedures voor de uitgevende instanties en de controles daarop als onderdeel van de kwaliteitszorg dragen daaraan bij. Er wordt uitgegaan van een norm van 0,2 % geretourneerde documenten en 3 miljoen uitgegeven documenten per jaar. In 2009 is een percentage 0,19% gerealiseerd.
Aantal verzonden berichten via netwerk: GBA
De doelstelling is in 2011 45% van het geraamde totaal aantal berichten (160 miljoen) over het netwerk te versturen. Voor de eerste maanden van 2010 ligt dat percentage op ongeveer 40% (17 miljoen berichten online op het totaal van 42 miljoen berichten).
Beschikbaarheid
De doelstelling voor de beschikbaarheid van het GBA netwerk is het halen van de gestelde norm (99,9%). Over 2009 is een beschikbaarheid van 99,9% gerealiseerd. Voor de GBA-V (GBA-Verstrekkingen), NGR (Nieuwe Generatie Reisdocumenten)netwerk en BSN zijn respectievelijk de volgende percentages gerealiseerd, 99,9%, 100% en 99,8%.