Inleiding
De Werkmaatschappij is een baten-lastendienst onder het Ministerie van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties en per 1 januari 2008 officieel ingesteld. Per 1 januari 2009 bestond deze organisatie uit een Houdster en 18 bedrijfseenheden.
De bedrijfseenheden van De Werkmaatschappij leveren een breed scala aan producten en diensten op het terrein van de bedrijfsvoering aan onderdelen van de rijksoverheid. Of het nu gaat om arbeidsmarktcommunicatie of bedrijfsmaatschappelijk werk, om grafische dienstverlening of het bieden van coaching, om arbeidsjuridische ondersteuning of post- en koeriersdiensten.
Ontwikkelingen
Bij het opstellen van de begroting 2011 is uitgegaan van de eind 2009 bestaande samenstelling van De Werkmaatschappij. De in 2010 gestarte activiteiten om te komen tot de bundeling van de 6 HRM expertisecentra zullen in 2011 moeten leiden tot één organisatie EC HRM.
De Werkmaatschappij beoogt eigen vermogen op te bouwen om incidentele risico’s op te vangen zonder bijstelling van tarieven gedurende een kalenderjaar. Eind 2009 is het eigen vermogen van De Werkmaatschappij meer dan 5% van de gemiddelde omzet over de afgelopen twee jaar. Bij een aantal bedrijfseenheden zijn in 2010 de tarieven verlaagd. Het eigen vermogen van De Werkmaatschappij zal eind 2010 niet meer dan 5% van de gemiddelde omzet over de afgelopen drie jaar zal bedragen.
Bij het opstellen van de begroting 2011 is uitgegaan van de 2010 tarieven en is geen rekening gehouden met eventuele verdere tariefsverlagingen. Als het eigen vermogen de norm van 5% heeft bereikt, zal De Werkmaatschappij bij eerstvolgende suppletore begroting de wijze van restitutie aan haar afnemers aangeven, bijvoorbeeld in de vorm van tariefsverlagingen. De verwachting is dat dit vanaf 2012 aan de orde zal zijn. De tariefsaanpassingen vanaf 2012 zullen erop gericht zijn te komen tot een situatie waarin sprake is van een saldo van baten en lasten van nul.
Exploitatie
2009 | 2010 | 2011 | 2012 | 2013 | 2014 | 2015 | |
---|---|---|---|---|---|---|---|
Baten | |||||||
Opbrengst moederdepartement | 68 494 | 54 140 | 34 859 | 32 824 | 33 318 | 33 215 | 33 215 |
Opbrengst overige departementen | 55 790 | 72 391 | 83 107 | 86 511 | 88 444 | 90 191 | 90 191 |
Opbrengst derden | 2 108 | 5 479 | 5 128 | 4 860 | 4 956 | 5 078 | 5 078 |
Rentebaten | 43 | 10 | 10 | 10 | 10 | 10 | 10 |
Bijzondere baten | 2 475 | 1 694 | 503 | 514 | 527 | 540 | 540 |
Totaal baten | 128 910 | 133 714 | 123 607 | 124 719 | 127 255 | 129 034 | 129 034 |
Lasten | |||||||
Apparaatskosten | |||||||
– personele kosten | 67 601 | 69 834 | 56 397 | 58 715 | 61 749 | 64 973 | 64 973 |
– materiele kosten | 56 817 | 61 871 | 61 162 | 61 167 | 60 632 | 59 465 | 59 465 |
Rentelasten | 154 | 203 | 700 | 807 | 875 | 878 | 878 |
Afschrijvingskosten | |||||||
– materieel | 155 | 129 | 2 905 | 3 588 | 3 583 | 3 558 | 3 558 |
– immaterieel | 171 | 0 | 290 | 290 | 260 | 0 | 0 |
Overige lasten | |||||||
– dotaties voorzieningen | 126 | 0 | 148 | 152 | 156 | 160 | 160 |
– bijzondere lasten | 424 | 0 | 455 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Totaal lasten | 125 448 | 132 037 | 122 057 | 124 719 | 127 255 | 129 034 | 129 034 |
Saldo van baten en lasten | 3 462 | 1 677 | 1 550 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Toelichting
Baten
De eenheden Fasam (circa € 22 mln.), DWR (circa € 22 mln.) en EC AMC (circa € 12 mln.) zijn de eenheden die de grootste baten en lasten per bedrijfseenheid (BE) genereren.
De activiteiten bij de bedrijfseenheid Digitale Werkomgeving Rijksdienst (DWR) verschuiven van het ontwikkelen van de DWR tot en met 2010 naar het beheer van de DWR vanaf 2011. De beheeractiviteiten worden doorberekend aan de deelnemende departementen. Deze wijziging in aard van de werkzaamheden bij DWR ten opzichte van 2010 verklaart de daling van opbrengst moederdepartement, voor een belangrijk deel ook de toename van de opbrengst overige departement en de daling van de personele kosten.
De meerjarenontwikkeling is de resultante van een verwachte toename van de reguliere productieafzet bij meerdere bedrijfseenheden als gevolg van uitbreiding van de interdepartementale klantenkring en/of het productendienstenaanbod.
Bijzondere baten
De opgenomen bijzondere baten hebben vooral betrekking op de door opdrachtgevende besturen afgegeven (tijdelijke) garanties in verband met mogelijke tegenvallende ontwikkeling in de begrote omzetcijfers.
Lasten
De afwijking in de personele lasten is een gevolg van de verminderde inzet van externen als gevolg van de verschuiving van de werkzaamheden van ontwikkeling naar beheer bij DWR. De toename van de afschrijvingskosten is voornamelijk veroorzaakt door de afschrijving op de licenties, benodigd voor het beheer van de DWR.
Bijzondere lasten
De opgenomen bijzondere lasten hebben vooral betrekking op de verdere uitbouw van het bedrijfsbureau en kosten in verband met diverse pilots gericht op uitbreiding van producten/diensten aanbod van De Werkmaatschappij.
Investeringen
2009 | 2010 | 2011 | 2012 | 2013 | 2014 | 2015 | ||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
1. | Rekening-courant RHB 1 januari (incl. deposito) | 487 | 20 530 | 21 986 | 23 146 | 23 439 | 27 032 | 30 340 |
2. | Totale operationele kasstroom | 20 045 | 1 806 | 4 745 | 3 878 | 3 843 | 3 558 | 3 558 |
3a. | Totaal investeringen (-/-) | – 2 412 | – 350 | – 3 335 | – 3 335 | 0 | 0 | 0 |
3b. | Totaal boekwaarde desinvesteringen (+) | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
3. | Totaal investeringkasstroom | – 2 412 | – 350 | – 3 335 | – 3 335 | 0 | 0 | 0 |
4a. | Eenmalige uitkering aan moederdepartement (-/-) | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
4b. | Eenmalige storting door het moederdepartement (+) | 1 989 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
4c. | Aflossingen op leningen (-/-) | – 67 | – 250 | – 250 | – 250 | – 250 | – 250 | – 250 |
4d. | Beroep op leenfaciliteit (+) | 488 | 250 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
4. | Totaal financieringskasstroom | 2 410 | 0 | – 250 | – 250 | – 250 | – 250 | – 250 |
5. | Rekening-courant RHB 31 december (=1+2+3+4) | 20 530 | 21 986 | 23 146 | 23 439 | 27 032 | 30 340 | 33 648 |
Toelichting
Het hoge Rekening-courantsaldo ultimo 2009 wordt verklaard door een omvangrijk geldverkeer bij enkele bedrijfseenheden. De ontwikkeling in het saldo van de rekening courant is een resultante van de ontwikkeling van de operationele kasstroom en de verwachte investeringen. DWM streeft ernaar om bij een omvangrijke rekening-courantstand een beperkt beroep te doen op de leenfaciliteit.
Doelmatigheid
Voor De Werkmaatschappij zijn zowel Werkmaatschappij brede doelmatigheids- en kwaliteitsindicatoren als Bedrijfseenheid specifieke doelmatigheidsindicatoren benoemd. Gezien de groei/ontwikkeling van de nog relatief jonge Werkmaatschappij en de toekomstvisie van DGOBR op de bedrijfsvoering binnen de rijksdienst zijn ook de indicatoren nog in ontwikkeling.
Mede door de bundeling van de Expertisecentra per 1 januari 2012 zal een grotere uniformiteit in de criteria worden nagestreefd.
Taakstellend wordt van de Werkmaatschappij gevraagd te komen tot 1,5% productiviteitswinst, waarbij met name de bundeling van de Expertisecentra op het terrein van HRM perspectiefvol is.
Doelmatigheidsindicatoren
2011 | 2012 | 2013 | 2014 | 2015 | |
---|---|---|---|---|---|
Kostprijzen per product (groep) 1 | Zie indicatoren per BE | Zie indicatoren per BE | Zie indicatoren per BE | Zie indicatoren per BE | Zie indicatoren per BE |
Tarieven/uur1 | Zie indicatoren per BE | Zie indicatoren per BE | Zie indicatoren per BE | Zie indicatoren per BE | Zie indicatoren per BE |
Omzet per FTE | 179 000 | 172 000 | 170 000 | 166 000 | 166 000 |
FTE-totaal (excl. externe inhuur) | 689 | 721 | 746 | 776 | 776 |
Saldo van baten en lasten (%) | 1,3% | 0% | 0% | 0% | 0% |
Kwaliteitsindicator 1: Klanttevredenheid departementen | 7,1 | 7,1 | 7,1 | 7,1 | 7,1 |
Kwaliteitsindicator 2: Medewerkertevredenheid | 7,5 | 7,5 | 7,5 | 7,5 | 7,5 |
De daling van de omzet per fte bij sommige bedrijfseenheden ontstaat door tariefsverlaging, uitbreiding van de afzet bij (onderdelen van) departementen, die gepaard gaat met overkomst van fte’s. Voor een ander deel wordt dit verklaard door vervanging van externe inhuur door interne fte’s.
Toelichting
De opgenomen waarden voor bijvoorbeeld klanttevredenheid en medewerkertevredenheid zijn streefwaarden. De streefwaarden zijn vastgesteld nadat de realisatiegegevens over 2009 beschikbaar waren.
Realisatie 2009 | Jaarplan 2010 | Ontwerp begroting 2011 t/m 2015 | ||
---|---|---|---|---|
houdster | Inkooptarief Piofach dienstverlening (in €) | 17 970 | 19 155 | 19 155 |
tarief houdster uitgedrukt in opslag % op direct inkooptarief | 107,4% | 109,7% | 109,7% | |
klanttevredenheid eenheden | 7,1 | 7,1 | 7,1 | |
Flexchange | Tarief uitgedrukt in % van het bemiddelingsvolume uitzendkrachten | 3% | 3% | 3% |
bemiddelingsvolume uitzendkrachten (in €) | 124 mln. | 155 mln. | 155 mln. | |
AJ | ontwikkeling gemiddelde kostprijs per declarabel uur (in €) | 102,31 | 100,04 | 100,04 |
aandeel declarabele uren uitgedrukt in totaal werkbare uren | 68,46% | 68,34% | 68,34% | |
gem. aantal declarabele uren per declarabele fte | 1 252 | 1 250 | 1 250 | |
FA | ontwikkeling gemiddelde kostprijs per declarabel uur (in €) | 109 | 111,00 | 111,00 |
aandeel declarabele uren uitgedrukt in totaal werkbare uren | 34,34% | 52,00% | 52,00% | |
gem. aantal declarabele uren per declarabele fte | 1 007 | 1 275 | 1 275 | |
RA | ontwikkeling gemiddelde kostprijs per declarabel uur (in €) | 192 | 128,71 | 128,71 |
aandeel declarabele uren uitgedrukt in totaal werkbare uren | 55,00% | 66,83% | 66,83% | |
gem. aantal declarabele uren per declarabele fte | 915 | 1 109 | 1 109 | |
AMC | gemiddeld uurtarief maatwerkvacature- plaatsing (in €) | 107,5 | 112,50 | 112,50 |
gemiddeld tarief per standaardvacature- plaatsing in diverse media (in €) | 189,13 | 217,50 | 217,50 | |
A&G | aandeel declarabele uren uitgedrukt in totaal werkbare uren | 50,00% | 75,55% | 75,55% |
gem. aantal declarabele uren per declarabele fte | 728 | 1 254 | 1 254 | |
Ontwikkeling gemiddelde kostprijs der declarabel uur (in €) | 110,25 | 107,83 | 105,60 | |
BMW | ontwikkeling gemiddelde kostprijs per declarabel uur (in €) | 81,5 | 84,80 | 84,80 |
aandeel declarabele uren uitgedrukt in totaal werkbare uren | 58,00% | 58,00% | 58,00% | |
Gem. aantal declarabele uren per declarabele fte | 1 245 | 1 250 | 1 250 | |
MO | gemiddeld tarief per declarabel uur dienstverlening (in €) | 129 | 102,29 | 102,29 |
gemiddeld tarief per declarabel uur regio’s | 92 | 102,29 | 102,29 | |
gemiddeld tarief per declarabel uur P&P | 115 | 102,29 | 102,29 | |
gem. aantal declarabele uren per declarabele fte | 832 | 1 250 | 1 250 | |
Buitenhuis | ontwikkeling gemiddelde tarief per declarabel uur GDR (in €) | 131 | 125,0 | 125,0 |
ontwikkeling gemiddelde kostprijs per declarabel uur sessie algemeen (in €) | 131 | 125,0 | 125,0 | |
gem. aantal declarabele uren per declarabele fte | 1 035 | 1 120 | 1 120 | |
Intercoach | ontwikkeling kostprijs coachtrajecten (in €) | 708 | 704 | 704 |
deelnemers coachtrajecten | 118 | 120 | 120 | |
BBR | Ontwikkeling gemiddelde tarief per declarabel uur (in €) | 137 | 134,68 | 134,68 |
gem. aantal declarabele uren per declarabele fte | 1 131 | 1 152 | 1 152 | |
DWR | SWF tarief | n.v.t. | 143,82 | 143,82 |
DWR Cliënt tarief | n.v.t. | 371,83 | 371,83 | |
gem. aantal declarabele uren per declarabel fte | 1 549 | 1 364 | 1 364 | |
verhouding managementkosten vs. totale personeelskosten | 14,2% | 8,90% | 8,90% | |
SBO | Ontwikkeling gemiddeld tarief per declarabel uur (in €) | 135,43. | 129,31 | 129,31 |
gem. aantal declarabele uren per declarabele fte | 1 431 | 1 354 | 1 354 | |
RBO | Ontwikkeling gemiddeld tarief per declarabel uur rijksbeveiligers (in €) | 52,45 | 53,28 | 53,28 |
IPKD | tarief basis/plusronde per adres (in €) | 676 | 655 | 655 |
Fasam | % fte primaire processen | 78,36% | 75,36% | 75,36% |
omzet per fte | 269 157 | 246 656 | 246 656 | |
vijfkeerblauw | opslag printen zwart/wit (in €) | 0,0 258 | 0,0 264 | 0,0 264 |
volume zwart/wit | 35,3 mln. | 45 mln. | 45 mln. | |
opslag printen kleur (in €) | 0,1 087 | 0,1 114 | 0,1 114 | |
volume kleur | 28,1 mln. | 27 mln. | 27 mln. |
Toelichting
De onder het kopje jaarplan 2010 opgenomen cijfers betreffen de ten opzichte van de begroting 2010 voor het jaar 2010 bijgestelde streefwaarden. De bijstelling hangt samen met de jaarlijkse vaststelling van de tarieven bij de start van het uitvoeringsjaar op basis van de meeste actuele raminginzichten.
Belangrijke afwijkingen:
• flexchange verwacht een belangrijke toename van het bemiddelingsvolume met name als gevolg van nieuwe afnemers;
• bij Formatieadvies is door een verbetering van de declarabiliteit de tariefsstijging beperkt gebleven;
• als gevolg van een ander product/dienstenaanbod zal bij Rijksadvies de declarabiliteit verbeteren en is een tariefsverlaging ten opzichte van 2009 doorgevoerd;
• de verwachte groei in de afzet bij Arbeid & Gezondheid is de oorzaak van de verbetering van de declarabiliteit;
• het implementeren van een efficiëntere interne werkwijze zal bij Mobiliteitsorganisatie leiden tot een verbetering van de declarabiliteit.