Base description which applies to whole site

5.6 De Werkmaatschappij (WM)

Inleiding

De Werkmaatschappij is een baten-lastendienst onder het Ministerie van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties en per 1 januari 2008 officieel ingesteld. Per 1 januari 2009 bestond deze organisatie uit een Houdster en 18 bedrijfseenheden.

De bedrijfseenheden van De Werkmaatschappij leveren een breed scala aan producten en diensten op het terrein van de bedrijfsvoering aan onderdelen van de rijksoverheid. Of het nu gaat om arbeidsmarktcommunicatie of bedrijfsmaatschappelijk werk, om grafische dienstverlening of het bieden van coaching, om arbeidsjuridische ondersteuning of post- en koeriersdiensten.

Ontwikkelingen

Bij het opstellen van de begroting 2011 is uitgegaan van de eind 2009 bestaande samenstelling van De Werkmaatschappij. De in 2010 gestarte activiteiten om te komen tot de bundeling van de 6 HRM expertisecentra zullen in 2011 moeten leiden tot één organisatie EC HRM.

De Werkmaatschappij beoogt eigen vermogen op te bouwen om incidentele risico’s op te vangen zonder bijstelling van tarieven gedurende een kalenderjaar. Eind 2009 is het eigen vermogen van De Werkmaatschappij meer dan 5% van de gemiddelde omzet over de afgelopen twee jaar. Bij een aantal bedrijfseenheden zijn in 2010 de tarieven verlaagd. Het eigen vermogen van De Werkmaatschappij zal eind 2010 niet meer dan 5% van de gemiddelde omzet over de afgelopen drie jaar zal bedragen.

Bij het opstellen van de begroting 2011 is uitgegaan van de 2010 tarieven en is geen rekening gehouden met eventuele verdere tariefsverlagingen. Als het eigen vermogen de norm van 5% heeft bereikt, zal De Werkmaatschappij bij eerstvolgende suppletore begroting de wijze van restitutie aan haar afnemers aangeven, bijvoorbeeld in de vorm van tariefsverlagingen. De verwachting is dat dit vanaf 2012 aan de orde zal zijn. De tariefsaanpassingen vanaf 2012 zullen erop gericht zijn te komen tot een situatie waarin sprake is van een saldo van baten en lasten van nul.

Exploitatie

Tabel 5.6.1 Begroting van baten en lasten voor het jaar 2011 (x € 1 000) 1
Baten-lastendienst De Werkmaatschappij
 

2009

2010

2011

2012

2013

2014

2015

Baten

       

Opbrengst moederdepartement

68 494

54 140

34 859

32 824

33 318

33 215

33 215

Opbrengst overige departementen

55 790

72 391

83 107

86 511

88 444

90 191

90 191

Opbrengst derden

2 108

5 479

5 128

4 860

4 956

5 078

5 078

Rentebaten

43

10

10

10

10

10

10

Bijzondere baten

2 475

1 694

503

514

527

540

540

Totaal baten

128 910

133 714

123 607

124 719

127 255

129 034

129 034

        

Lasten

       

Apparaatskosten

       

– personele kosten

67 601

69 834

56 397

58 715

61 749

64 973

64 973

– materiele kosten

56 817

61 871

61 162

61 167

60 632

59 465

59 465

Rentelasten

154

203

700

807

875

878

878

Afschrijvingskosten

       

– materieel

155

129

2 905

3 588

3 583

3 558

3 558

– immaterieel

171

0

290

290

260

0

0

Overige lasten

       

– dotaties voorzieningen

126

0

148

152

156

160

160

– bijzondere lasten

424

0

455

0

0

0

0

Totaal lasten

125 448

132 037

122 057

124 719

127 255

129 034

129 034

Saldo van baten en lasten

3 462

1 677

1 550

0

0

0

0

1

2009 betreffen realisatie cijfers, 2010 de begroting en 2011 de ontwerpbegroting

Toelichting

Baten

De eenheden Fasam (circa € 22 mln.), DWR (circa € 22 mln.) en EC AMC (circa € 12 mln.) zijn de eenheden die de grootste baten en lasten per bedrijfseenheid (BE) genereren.

De activiteiten bij de bedrijfseenheid Digitale Werkomgeving Rijksdienst (DWR) verschuiven van het ontwikkelen van de DWR tot en met 2010 naar het beheer van de DWR vanaf 2011. De beheeractiviteiten worden doorberekend aan de deelnemende departementen. Deze wijziging in aard van de werkzaamheden bij DWR ten opzichte van 2010 verklaart de daling van opbrengst moederdepartement, voor een belangrijk deel ook de toename van de opbrengst overige departement en de daling van de personele kosten.

De meerjarenontwikkeling is de resultante van een verwachte toename van de reguliere productieafzet bij meerdere bedrijfseenheden als gevolg van uitbreiding van de interdepartementale klantenkring en/of het productendienstenaanbod.

Bijzondere baten

De opgenomen bijzondere baten hebben vooral betrekking op de door opdrachtgevende besturen afgegeven (tijdelijke) garanties in verband met mogelijke tegenvallende ontwikkeling in de begrote omzetcijfers.

Lasten

De afwijking in de personele lasten is een gevolg van de verminderde inzet van externen als gevolg van de verschuiving van de werkzaamheden van ontwikkeling naar beheer bij DWR. De toename van de afschrijvingskosten is voornamelijk veroorzaakt door de afschrijving op de licenties, benodigd voor het beheer van de DWR.

Bijzondere lasten

De opgenomen bijzondere lasten hebben vooral betrekking op de verdere uitbouw van het bedrijfsbureau en kosten in verband met diverse pilots gericht op uitbreiding van producten/diensten aanbod van De Werkmaatschappij.

Investeringen

Tabel 5.6.2 Kasstroomoverzicht 2011 (x € 1 000) 1
Baten-lastendienst De Werkmaatschappij
  

2009

2010

2011

2012

2013

2014

2015

1.

Rekening-courant RHB 1 januari (incl. deposito)

487

20 530

21 986

23 146

23 439

27 032

30 340

2.

Totale operationele kasstroom

20 045

1 806

4 745

3 878

3 843

3 558

3 558

3a.

Totaal investeringen (-/-)

– 2 412

– 350

– 3 335

– 3 335

0

0

0

3b.

Totaal boekwaarde desinvesteringen (+)

0

0

0

0

0

0

0

3.

Totaal investeringkasstroom

– 2 412

– 350

– 3 335

– 3 335

0

0

0

4a.

Eenmalige uitkering aan moederdepartement (-/-)

0

0

0

0

0

0

0

4b.

Eenmalige storting door het moederdepartement (+)

1 989

0

0

0

0

0

0

4c.

Aflossingen op leningen (-/-)

– 67

– 250

– 250

– 250

– 250

– 250

– 250

4d.

Beroep op leenfaciliteit (+)

488

250

0

0

0

0

0

4.

Totaal financieringskasstroom

2 410

0

– 250

– 250

– 250

– 250

– 250

5.

Rekening-courant RHB 31 december (=1+2+3+4)

20 530

21 986

23 146

23 439

27 032

30 340

33 648

1

2009 betreffen realisatie cijfers, 2010 de begroting en 2011 de ontwerpbegroting

Toelichting

Het hoge Rekening-courantsaldo ultimo 2009 wordt verklaard door een omvangrijk geldverkeer bij enkele bedrijfseenheden. De ontwikkeling in het saldo van de rekening courant is een resultante van de ontwikkeling van de operationele kasstroom en de verwachte investeringen. DWM streeft ernaar om bij een omvangrijke rekening-courantstand een beperkt beroep te doen op de leenfaciliteit.

Doelmatigheid

Voor De Werkmaatschappij zijn zowel Werkmaatschappij brede doelmatigheids- en kwaliteitsindicatoren als Bedrijfseenheid specifieke doelmatigheidsindicatoren benoemd. Gezien de groei/ontwikkeling van de nog relatief jonge Werkmaatschappij en de toekomstvisie van DGOBR op de bedrijfsvoering binnen de rijksdienst zijn ook de indicatoren nog in ontwikkeling.

Mede door de bundeling van de Expertisecentra per 1 januari 2012 zal een grotere uniformiteit in de criteria worden nagestreefd.

Taakstellend wordt van de Werkmaatschappij gevraagd te komen tot 1,5% productiviteitswinst, waarbij met name de bundeling van de Expertisecentra op het terrein van HRM perspectiefvol is.

Doelmatigheidsindicatoren

Tabel 6.6.3 Omschrijving Generiek Deel
 

2011

2012

2013

2014

2015

Kostprijzen per product (groep) 1

Zie indicatoren per BE

Zie indicatoren per BE

Zie indicatoren per BE

Zie indicatoren per BE

Zie indicatoren per BE

Tarieven/uur1

Zie indicatoren per BE

Zie indicatoren per BE

Zie indicatoren per BE

Zie indicatoren per BE

Zie indicatoren per BE

Omzet per FTE

179 000

172 000

170 000

166 000

166 000

FTE-totaal (excl. externe inhuur)

689

721

746

776

776

Saldo van baten en lasten (%)

1,3%

0%

0%

0%

0%

Kwaliteitsindicator 1: Klanttevredenheid departementen

7,1

7,1

7,1

7,1

7,1

Kwaliteitsindicator 2: Medewerkertevredenheid

7,5

7,5

7,5

7,5

7,5

1

Het producten/dienstenaanbod van De Werkmaatschappij is zodanig divers dat gekozen is voor indicatoren per bedrijfseenheid [zie onderstaande tabel].

De daling van de omzet per fte bij sommige bedrijfseenheden ontstaat door tariefsverlaging, uitbreiding van de afzet bij (onderdelen van) departementen, die gepaard gaat met overkomst van fte’s. Voor een ander deel wordt dit verklaard door vervanging van externe inhuur door interne fte’s.

Toelichting

De opgenomen waarden voor bijvoorbeeld klanttevredenheid en medewerkertevredenheid zijn streefwaarden. De streefwaarden zijn vastgesteld nadat de realisatiegegevens over 2009 beschikbaar waren.

Tabel 5.6.4 Indicatoren per Bedrijfseenheid
 

Realisatie 2009

Jaarplan 2010

Ontwerp begroting 2011 t/m 2015

houdster

Inkooptarief Piofach dienstverlening (in €)

17 970

19 155

19 155

 

tarief houdster uitgedrukt in opslag % op direct inkooptarief

107,4%

109,7%

109,7%

 

klanttevredenheid eenheden

7,1

7,1

7,1

     

Flexchange

Tarief uitgedrukt in % van het bemiddelingsvolume uitzendkrachten

3%

3%

3%

 

bemiddelingsvolume uitzendkrachten (in €)

124 mln.

155 mln.

155 mln.

AJ

ontwikkeling gemiddelde kostprijs per declarabel uur (in €)

102,31

100,04

100,04

 

aandeel declarabele uren uitgedrukt in totaal werkbare uren

68,46%

68,34%

68,34%

 

gem. aantal declarabele uren per declarabele fte

1 252

1 250

1 250

FA

ontwikkeling gemiddelde kostprijs per declarabel uur (in €)

109

111,00

111,00

 

aandeel declarabele uren uitgedrukt in totaal werkbare uren

34,34%

52,00%

52,00%

 

gem. aantal declarabele uren per declarabele fte

1 007

1 275

1 275

RA

ontwikkeling gemiddelde kostprijs per declarabel uur (in €)

192

128,71

128,71

 

aandeel declarabele uren uitgedrukt in totaal werkbare uren

55,00%

66,83%

66,83%

 

gem. aantal declarabele uren per declarabele fte

915

1 109

1 109

AMC

gemiddeld uurtarief maatwerkvacature- plaatsing (in €)

107,5

112,50

112,50

 

gemiddeld tarief per standaardvacature- plaatsing in diverse media (in €)

189,13

217,50

217,50

A&G

aandeel declarabele uren uitgedrukt in totaal werkbare uren

50,00%

75,55%

75,55%

 

gem. aantal declarabele uren per declarabele fte

728

1 254

1 254

 

Ontwikkeling gemiddelde kostprijs der declarabel uur (in €)

110,25

107,83

105,60

BMW

ontwikkeling gemiddelde kostprijs per declarabel uur (in €)

81,5

84,80

84,80

 

aandeel declarabele uren uitgedrukt in totaal werkbare uren

58,00%

58,00%

58,00%

 

Gem. aantal declarabele uren per declarabele fte

1 245

1 250

1 250

MO

gemiddeld tarief per declarabel uur dienstverlening (in €)

129

102,29

102,29

 

gemiddeld tarief per declarabel uur regio’s

92

102,29

102,29

 

gemiddeld tarief per declarabel uur P&P

115

102,29

102,29

 

gem. aantal declarabele uren per declarabele fte

832

1 250

1 250

     

Buitenhuis

ontwikkeling gemiddelde tarief per declarabel uur GDR (in €)

131

125,0

125,0

 

ontwikkeling gemiddelde kostprijs per declarabel uur sessie algemeen (in €)

131

125,0

125,0

 

gem. aantal declarabele uren per declarabele fte

1 035

1 120

1 120

Intercoach

ontwikkeling kostprijs coachtrajecten (in €)

708

704

704

 

deelnemers coachtrajecten

118

120

120

BBR

Ontwikkeling gemiddelde tarief per declarabel uur (in €)

137

134,68

134,68

 

gem. aantal declarabele uren per declarabele fte

1 131

1 152

1 152

     

DWR

SWF tarief

n.v.t.

143,82

143,82

 

DWR Cliënt tarief

n.v.t.

371,83

371,83

 

gem. aantal declarabele uren per declarabel fte

1 549

1 364

1 364

 

verhouding managementkosten vs. totale personeelskosten

14,2%

8,90%

8,90%

SBO

Ontwikkeling gemiddeld tarief per declarabel uur (in €)

135,43.

129,31

129,31

 

gem. aantal declarabele uren per declarabele fte

1 431

1 354

1 354

RBO

Ontwikkeling gemiddeld tarief per declarabel uur rijksbeveiligers (in €)

52,45

53,28

53,28

IPKD

tarief basis/plusronde per adres (in €)

676

655

655

Fasam

% fte primaire processen

78,36%

75,36%

75,36%

 

omzet per fte

269 157

246 656

246 656

vijfkeerblauw

opslag printen zwart/wit (in €)

0,0 258

0,0 264

0,0 264

 

volume zwart/wit

35,3 mln.

45 mln.

45 mln.

 

opslag printen kleur (in €)

0,1 087

0,1 114

0,1 114

 

volume kleur

28,1 mln.

27 mln.

27 mln.

Toelichting

De onder het kopje jaarplan 2010 opgenomen cijfers betreffen de ten opzichte van de begroting 2010 voor het jaar 2010 bijgestelde streefwaarden. De bijstelling hangt samen met de jaarlijkse vaststelling van de tarieven bij de start van het uitvoeringsjaar op basis van de meeste actuele raminginzichten.

Belangrijke afwijkingen:

  • flexchange verwacht een belangrijke toename van het bemiddelingsvolume met name als gevolg van nieuwe afnemers;

  • bij Formatieadvies is door een verbetering van de declarabiliteit de tariefsstijging beperkt gebleven;

  • als gevolg van een ander product/dienstenaanbod zal bij Rijksadvies de declarabiliteit verbeteren en is een tariefsverlaging ten opzichte van 2009 doorgevoerd;

  • de verwachte groei in de afzet bij Arbeid & Gezondheid is de oorzaak van de verbetering van de declarabiliteit;

  • het implementeren van een efficiëntere interne werkwijze zal bij Mobiliteitsorganisatie leiden tot een verbetering van de declarabiliteit.

Licence