Base description which applies to whole site

5.7 Tijdelijke baten-lastendienst 4FM

Inleiding

Eind 2008 hebben de Ministeries van BZ, SZW, VenW en VROM besloten een gezamenlijk bedrijf voor facilitair management te gaan vormen, genaamd 4FM. Belangrijke aanleiding voor deze stap was de noodzaak om, in het kader van de personele taakstelling, 25% te besparen op het aantal medewerkers dat zich met facilitaire dienstverlening bezighoudt. Naast de besparing op personeelskosten wordt 4FM gezien als een stap in de realisatie van het concept van de rijkswerkplek. Ook levert de vorming van 4FM nieuwe mogelijkheden op tot (rijksbrede) standaardisering op het gebied van facilitair management. De vorming van 4FM wordt daarnaast gezien als een mogelijkheden om de efficiency te bevorderen en maakt dit het gemakkelijker services te bestellen en in meerdere «4FM» gebouwen (samen) te werken. Als laatste biedt een grotere organisatie de kans de professionaliteit en kwaliteit aanzienlijk te bevorderen. Op 1 april 2010 is 4FM van start gegaan. 4FM bedient vanaf 1 april 4 ministeries met ca 12 000 werkplekken en meer dan 365 000 m² bruto vloeroppervlak. 4FM biedt met name diensten aan op het gebied van: Gebouwbeheer (dagelijks beheer en onderhoud e.d.), consumptieve diensten (bedrijfsrestaurant e.d.), post en reprografie (post, spoedstukken e.d.) en verstrekken van inrichting (werkplekinrichting).

Missie

4FM wil de klant gemak in zijn of haar werk bieden, in elk gebouw en in elk ministerie, door het leveren van alle faciliteiten op en rond de werkomgeving en wil een organisatie zijn waar haar facilitair professionals met plezier werken, waardoor de klant zich goed bediend voelt.

Visie

De twee bovenstaande bouwstenen «Klanten» en «Medewerkers» vormen het belangrijkste kapitaal van 4FM en zijn dan ook het uitgangspunt in ons denken en handelen.

Taken 4FM

4FM is een facilitaire organisatie en levert producten en diensten op het gebied van gebouwbeheer, exploitatie, consumptieve diensten, risicobeheersing, schoonmaak, verhuizen, post en reprografie, verstrekken van inrichting, voorzieningen, vervoer, facility management en overige diensten. 4FM heeft er voor gekozen om haar producten en diensten te rubriceren op basis van de NEN norm en wel de NEN 2748. Hiervoor is nadrukkelijk gekozen omdat dit de deelname aan de Rijksbrede benchmark mogelijk maakt.

Toekomstige ontwikkelingen

In de periode 2010 tot en met 2015 zijn er voor 4FM grote veranderingen te verwachten op het gebied van de facilitaire dienstverlening. Enkele facetten zijn de verwachte krimp in het aantal werkplekken bij de huidige vier ministeries, het toetreden van nieuwe opdrachtgevers, en de mogelijke uitbesteding van de facilitaire dienstverlening aan marktpartijen in het kader van PPS. Als gevolg van de concernvisie huisvesting gaat een verdere centralisatie van beleidskernen plaatsvinden, waarbij een herschikking van hoofdzetels plaatsvindt. De impact van deze ontwikkelingen op 4FM is vooralsnog niet te becijferen en is in deze ontwerpbegroting dan ook niet meegenomen.

Exploitatie

Tabel 5.7.1 Begroting van baten en lasten voor het jaar 2011 (x € 1 000)
Baten-lastendienst 4FM
 

2010 1

2011

2012

2013

2014

2015

Baten

      

Opbrengst moederdepartement

0

0

0

0

0

0

Opbrengst overige departementen

51 557

67 519

66 548

66 506

66 074

66 080

Opbrengst derden

0

0

0

0

0

0

Rentebaten

0

0

0

0

0

0

Bijzondere baten

600

1 000

    

Totaal baten

52 157

68 519

66 548

66 506

66 074

66 080

       

Lasten

      

Apparaatskosten

      

– personele kosten

11 213

14 494

12 931

13 006

13 035

13 031

– materiële kosten

38 238

49 548

48 760

48 669

48 509

48 250

Rentelasten

361

667

667

660

659

659

Afschrijvingskosten

      

– materieel

2 027

3 810

4 190

4 170

3 870

4 140

– immaterieel

0

0

0

0

0

0

Overige lasten

      

– dotaties voorzieningen

0

0

0

0

0

0

– bijzondere lasten

0

0

0

0

0

0

Totaal lasten

51 839

68 519

66 548

66 505

66 073

66 080

       

Saldo van baten en lasten

318

0

0

1

1

0

1

Het boekjaar 2010 loopt van 1 april 2010 tot en met 31 december 2010

Toelichting

Uitgangspunt voor de begroting van baten en lasten van 4FM is een kostendekkende exploitatie, zonder winstoogmerk. Een eventueel batig saldo zal aan het eigen vermogen worden toegevoegd om toekomstige tegenvallers te kunnen opvangen dan wel in de vorm van een prijsverlaging aan de opdrachtgevers worden gerestitueerd.

Opbrengst overige departementen

Tabel 5.7.2 Opbrengst overige departementen (x € 1 000)
Baten-lastendienst 4FM
 

2010 1

2011

2012

2013

2014

2015

Basis (p vast en q vast)

34 938

47 629

47 675

47 632

47 200

47 207

Basis + (q variabel)

3 764

5 014

5 014

5 014

5 014

5 014

Maatwerk (p en q variabel)

2 108

2 811

2 811

2 811

2 811

2 811

Werkelijke kosten (idem)

8 771

11 305

11 048

11 048

11 048

11 048

Opstartkosten

1 976

760

0

0

0

0

Totaal opbrengst overige departementen

51 557

67 519

66 548

66 506

66 074

66 080

1

Het boekjaar 2010 loopt van 1 april 2010 tot en met 31 december 2010

Basis dienstverlening

De basis dienstverlening omvat onder meer het dagelijks beheer en onderhoud gebouwen, locatiebeveiliging niveau 1, reguliere schoonmaak en standaard werkplekinrichting. In de ontwerpbegroting is het afnameniveau constant verondersteld. Op de prijzen zijn de geraamde inkoopbesparingen in mindering gebracht.

Basis+ dienstverlening

De basis+ dienstverlening bestaat onder andere uit het opleiden BHV’ers, verhuizingen, catering evenementen en accessoires werkplekinrichting. In de ontwerpbegroting zijn de prijzen en het afnameniveau constant veronderstelt. Hierbij wordt uitgegaan dat de jaarlijkse prijsstijging (CPI) van de leveranciers teniet gedaan zal worden door de door 4FM te realiseren inkoopbesparingen.

Maatwerk

Onder maatwerk dienstverlening vallen bijvoorbeeld locatiebeveiliging niveaus 2 en 3, incidentele extra schoonmaak, complexe verhuizingen en advies en projectmanagement. Maatwerk is volledig vraaggestuurd en is dus (vooralsnog) beperkt inschatbaar. 4FM bouwt in de komende jaren meer ervaringscijfers op, waardoor de inschatting aan maatwerk-kosten en -opbrengsten aan betrouwbaarheid zal winnen.

Werkelijke kosten

Werkelijke kosten zijn eveneens volledig vraag dan wel verbruik gerelateerd. 4FM kent 4 producten die op deze wijze afgerekend worden nutsvoorzieningen, externe vergaderaccommodaties, telefonie (meertalig) en openbaar vervoer. 4FM bouwt in de komende jaren meer ervaringscijfers op, waardoor de inschatting aan werkelijke kosten en opbrengsten aan betrouwbaarheid zal winnen.

Opstartkosten

Zowel in 2010 alsmede 2011 maakt 4FM opstartkosten om haar veel nieuwe systemen, processen en procedures in te richten en haar medewerkers in te werken. Tevens is voorzien in extra capaciteit waardoor extra kosten gemaakt worden. Een deel van deze kosten worden «gedekt» met VRD-gelden. Voor de niet gedekte kosten is met de 4 afnemers afgesproken dat zij ieder voor een deel bijdrage in de opstartkosten.

Bijzondere baten

De onder deze post verantwoorde opbrengsten betreffen toegezegde VRD gelden, welke dienen ter bestrijding van de opstartkosten van 4FM.

Apparaatskosten

De personeelskosten omvatten alle personele uitgaven van de ambtenaren in dienst inclusief de kosten van tijdelijk personeel. De materiele kosten omvatten met name de directe inkoop/contract kosten (2011: € 44,6 mln.). Daarnaast worden ook huisvestingskosten, ICT-kosten en servicekosten voor het Ministerie van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties opgenomen. Voor de directe inkoop/contract kosten geldt dat in de raming is uitgegaan van een gelijkblijvend inkoopvolume. Voorts zijn op contractniveau, in relatie met de aanbestedingskalender, de verwachte besparingen in mindering gebracht op de kosten.

De in de apparaatkosten verwerkte personeelskosten zijn gebaseerd op de volgende formatie: voor 2010 en 2011: 211,2 fte en vanaf 2012: 208,2 fte.

Rentelasten

Onder deze post zijn alle rentelasten opgenomen die verband houden met de financiering van materiele vaste activa vanuit het Ministerie van Financiën. In deze ontwerpbegroting is gerekend met een generiek percentage van 4%.

Afschrijvingslasten

Het door 4FM van de departementen overgenomen materieel is geactiveerd en wordt conform de betreffende regelgeving afgeschreven. Voor nieuwe investeringen is dit eveneens van toepassing.

Investeringen

Tabel 5.7.3 Kasstroomoverzicht 2011 (x € 1 000)
Baten-lastendienst 4FM
  

2010 1

2011

2012

2013

2014

2015

1.

Rekening-courant RHB 1 januari (incl. deposito)

0

65

65

65

65

65

2.

Totale operationele kasstroom

2 345

3 810

4 190

4 170

3 870

4 140

3a.

Totaal investeringen (-/-)

– 19 000

– 4 000

– 4 000

– 4 000

–4 000

– 4 000

3b.

Totaal boekwaarde desinvesteringen (+)

0

0

0

0

0

0

3.

Totaal investeringkasstroom

19 000

4 000

4 000

4 000

4 000

4 000

4a.

Eenmalige uitkering aan moederdepartement (-/-)

0

0

0

0

0

0

4b.

Eenmalige storting door het moederdepartement (+)

0

0

0

0

0

0

4c.

Aflossingen op leningen (-/-)

– 2 410

– 3 810

– 4 190

– 4 170

– 3 870

– 4 140

4d.

Beroep op leenfaciliteit (+)

19 000

4 000

4 000

4 000

4 000

4 000

4.

Totaal financieringskasstroom

16 590

190

190

170

130

140

5.

Rekening-courant RHB 31 december (=1+2+3+4)

65

65

65

65

65

65

1

Het boekjaar 2010 loopt van 1 april 2010 tot en met 31 december

Toelichting

Voor de jaren 2010 en 2011 zijn de investeringen geraamd. Ten behoeve van een gelijkmatige kostprijsontwikkeling wordt vanaf 2012 en opvolgende jaren uitgegaan van een investeringsbedrag van € 4 mln. Hierdoor kan tevens het kostprijsverloop door middel van doelmatigheidsindicatoren inzichtelijk gemaakt worden.

De specificatie van de investeringen is als volgt:

Tabel 5.7.4 Omschrijving Specifiek Deel
 

2010 1

2011

2012

2013

2014

2015

Overname materieel departementen

14 000

0

0

0

0

0

Meubilair

2 500

2 500

2 500

2 500

2 500

2 500

Overige

2 500

1 500

1 500

1 500

1 500

1 500

Totaal investeringen

19 000

4 000

4 000

4 000

4 000

4 000

1

Het boekjaar 2010 loopt van 1 april 2010 tot en met 31 december

Aflossing op leningen

4FM genereert haar middelen, om aan de aflossingsverplichtingen aan het ministerie te kunnen doen, door middel van de in de kostprijs opgenomen afschrijvingsbedragen in rekening te brengen bij de 4 opdrachtgevers. Ten behoeve van het kasstroomoverzicht is er vanuit gegaan dat de ontvangst van het afschrijvingsbedrag en de betaling van de aflossing in hetzelfde jaar plaats vinden.

In 2010 loopt de aflossingsverplichting nog niet volledig parallel aan de afschrijvingsbedragen, hetgeen het geringe negatieve saldo verklaart.

Beroep op de leenfaciliteit

Het saldo onder het beroep op de leenfaciliteit komt direct overeen met het saldo van de investeringen in het betreffende jaar.

Doelmatigheidsindicatoren

Overzicht doelmatigheidsindicatoren c.q. kengetallen voor het jaar 2011.

Tabel 5.7.5 Omschrijving Generiek Deel
 

2011

2012

2013

2014

2015

Kostprijs per werkplek (in €)

5 693

5 529

5 526

5 490

5 490

In % van 2010

99,1

96,3

96,2

95,6

95,6

      

Saldo van de baten en lasten (in €)

318

0

0

0

0

In % van de baten

0

0

0

0

0

      

Kosten ontwikkeling

     

Totale kosten als % van de kosten in 2010

99,1

96,3

96,2

95,6

95,6

Personele kosten als % van de totale kosten

21,2

19,4

19,6

19,7

19,7

Materiele kosten als % van de totale kosten

72,3

73,3

73,2

73,4

73

      

Apparaatskosten 4FM 1 (in €)

14 886 935

14 912 029

15 006 399

14 984 877

14 830 647

      

Kostenbesparing aanbestedingen (5%) (in €)

1 432 000

616 000

110 000

110 000

110 000

      

Omschrijving Specifiek Deel

     

Fysieke en telefonische bereikbaarheid van het

Facilitair Servicepunt 7 000 (in %)

100%

100%

100%

100%

100%

Digitale bereikbaarheid (in %)

98%

98%

98%

98%

98%

Verhelpen storingen binnen afgesproken doorlooptijd (in %)

90%

90%

90%

90%

90%

Klanttevredenheid maatwerk min. -Tevreden met uitvoering en resultaat (in %)

95%

95%

95%

95%

95%

Klanttevredenheid

KTO 1e kw

    

Kostenbesparing aanbestedingen (5%) (in €)

1 432 000

616 000

110 000

110 000

110 000

Duurzaamheid

100%

100%

100%

100%

100%

1

Exclusief eenmalige kosten, kosten decentrale werkplekken en servicekosten BZK

Toelichting op de specifieke doelmatigheidsindicatoren

Fysieke en telefonische bereikbaarheid van het Facilitair Servicepunt7000

Dit betreft de fysieke en telefonische bereikbaarheid van het Facilitair Servicepunt7000 conform de in de PDC afgesproken openingstijden.

Digitale bereikbaarheid

Dit betreft de digitale bereikbaarheid gedurende de openingstijden van de front office middels de ICT systemen die 4FM inzet voor de dienstverlening.

Verhelpen storingen binnen afgesproken doorlooptijd

Storingen zijn na melding verholpen binnen de in de PDC vastgestelde doorlooptijd.

Klanttevredenheid maatwerk

De klanttevredenheid over een maatwerkproject is minimaal «tevreden met de uitvoering en het resultaat».

Klanttevredenheid

Dit betreft de score op de klanttevredenheid via een te houden klanttevredenheidsonderzoek (KTO) in het 1e kwartaal 2011 (of op een ander moment indien dat beter aansluit bij de cyclus van een departement). Norm: minimaal gelijk aan de nulmeting die wordt uitgevoerd door de departementen vóór de start 4FM op 1 april 2010.

Kostenbesparing aanbestedingen

Dit betreft de besparing opde inkoopkosten van de door 4FM ten behoeve van de ministeries ingekochte goederen en diensten.

Norm: zijn per 1 april 2012 met 5% gedaald ten opzichte van het niveau op 31 maart 2010 en dat wordt verdisconteerd in de tarieven van 2012.

In 2010 dalen de inkoopkosten naar verwachting met 0,73% (voor alle departementen samen € 204 000). Deze daling is al verdisconteerd in de tarieven per 1 april 2010.

Duurzaamheid

Dit betreft de mate waarin aan de eisen ten aanzien van duurzaamheid van het Rijk wordt voldaan bij de inkoop van goederen en diensten Norm: 100% bij alle vanaf 1 april 2010 uitgevoerde aanbestedingen.

Licence