Base description which applies to whole site

2. BELEIDSAGENDA

Inleiding

Gezien de demissionaire status van het kabinet, is gekozen voor een beperkte technische invulling van de beleidsagenda 2011. Daar waar de beleidsagenda’s in voorgaande jaren uitgebreid ingingen op de prioriteiten uit het kabinetsprogramma Balkenende IV, is de opzet dit jaar sober van aard. Er zal worden ingegaan op relevante ontwikkelingen die de begroting in financiële zin raken. In de artikelen vindt u, zoals in andere jaren, de relevante financiële en beleidsinformatie die samenhangt met de voorgenomen uitgaven en niet-belasting ontvangsten.

Aansluiting ontwerpbegroting 2010 naar 2011

Deze financiële paragraaf presenteert conform de rijksbegrotingsvoorschriften de belangrijkste budgettaire veranderingen op de OCW-begroting.

Tabel 1 Bijstellingen t.o.v. geautoriseerde uitgavenbegroting 2010 (x € 1 miljoen)
 

2010

2011

2012

2013

2014

2015

Stand ontwerpbegroting 2011

37 043,0

36 780,3

36 833,2

36 894,2

37 035,3

37 185,3

Stand geautoriseerde begroting 2010

36 542,2

36 452,0

36 756,3

36 939,2

37 131,4

37 264,8

Totaal verschil

500,8

328,3

77,0

-45,0

-96,1

-79,5

Leerlingenontwikkeling

172,0

273,9

273,9

273,9

273,9

273,9

Dekking leerlingenontwikkeling

16,3

– 210,0

– 273,9

– 273,9

– 273,9

– 273,9

Ramingsbijstelling studiefinanciering

– 149,1

– 32,7

0,0

0,0

0,0

0,0

Ramingsbijstelling kinderopvang

401,0

364,0

411,0

458,0

495,0

532,0

Maatregelen kinderopvang: voorjaar 2010

0,0

– 230,0

– 285,0

– 355,0

– 360,0

– 375,0

Maatregelen kinderopvang: invulling € 3,2 miljard

0,0

0,0

– 175,0

– 235,0

– 300,0

– 310,0

Stimuleringsmiddelen

45,5

0,0

0,0

0,0

0,0

0,0

Eindejaarsmarge 2009

203,2

0,0

0,0

0,0

0,0

0,0

Inzet vrije deel eindejaarsmarge

– 90,6

0,0

0,0

0,0

0,0

0,0

Intertemporele compensatie

10,3

– 48,1

32,7

8,4

– 3,3

0,0

Kasschuif OV-kaart

– 165,0

0,0

0,0

0,0

0,0

0,0

FES-middelen

51,1

30,0

20,5

7,6

0,0

0,4

BES

0,0

22,8

22,7

21,7

21,0

20,5

Meevallers/ramingsbijstellingen

1,8

0,0

0,0

0,0

0,0

0,0

Diversen

9,5

13,7

– 18,6

– 17,3

– 16,4

– 16,1

Totaal bijstellingen

505,9

183,6

8,3

-111,7

-163,7

-148,2

Technische verschillen:

      

Loon- en prijsbijstelling

30,0

102,5

104,2

104,8

105,4

105,8

Overige technische verschillen

– 35,1

42,2

– 35,5

– 38,1

– 37,8

– 37,1

Totaal technisch

– 5,1

144,7

68,7

66,7

67,6

68,7

Totaal verschil

500,8

328,3

77,0

– 45,0

– 96,1

– 79,5

Leerlingenontwikkeling

In de begroting is, zoals gebruikelijk, de actuele raming van de leerlingen- en studentenaantallen verwerkt (Referentieraming 2010). Vanwege de onzekerheid over met name de ontwikkeling van de aantallen studenten na 2011 is besloten in de meerjarenramingen de onderwijsdeelname na 2011 op hetzelfde niveau als 2011 te houden. Indien na 2011 de eventuele stijging van het aantal studenten zich toch mocht doorzetten, dan betekent dit onder gelijkblijvende omstandigheden – gegeven de meerjarige budgetten – dat het gemiddelde beschikbare bedrag per student daalt.

De verdeling van de leerlingenontwikkeling over de artikelen komt aan bod in het algemene deel van het verdiepingshoofdstuk. De ramingsbijstelling voor de sectoren studiefinanciering, wtos en lesgelden is meegenomen onder Ramingsbijstelling studiefinanciering.

Dekking leerlingenontwikkeling

Zie tabel 2 van deze beleidsagenda.

Ramingsbijstelling studiefinanciering

De ramingsbijstelling voor 2010 en 2011 is het saldo van een tegenvaller samenhangend met de ontwikkeling in de aantallen studenten en met de wettelijke verplichte verhoging van de normbedragen in de studiefinanciering, en een meevaller als gevolg van autonome ontwikkelingen. De autonome meevaller wordt voornamelijk veroorzaakt door minder omzettingen van prestatiebeurs naar gift, minder uitgaven voor de OV-studentenkaart, een lager dan geraamd gebruik van de aanvullende beurs en hogere renteontvangsten.

Ramingsbijstelling kinderopvang

De kosten voor de kinderopvang zijn hoger dan verwacht (zie brief van 15 juni 2010; Tweede Kamer, vergaderjaar 2009–2010, 31 322, nr. 87). De problematiek wordt veroorzaakt doordat er meer ouders dan verwacht na de wijzigingen in de gastouderopvang per 1 januari 2010, gebruik blijven maken van gastouderopvang. Daarnaast is de afname in gebruik van dagopvang en buitenschoolse opvang na de aanpassing van de tabel die per 1 januari 2009 is doorgevoerd minder dan verwacht. Gelijktijdig is ook de raming van de ontvangsten kinderopvangtoeslag omhoog bijgesteld (zie ook tabel 4).

Maatregelen kinderopvang: voorjaar 2010

Het saldo van de hogere uitgaven en de hogere ontvangsten resulteert in een tegenvaller van gemiddeld circa € 310 miljoen vanaf 2011. Deze tegenvaller wordt gedekt door een verlaging van de kinderopvangsubsidies. De subsidiepercentages worden met ingang van 2011 zodanig verlaagd dat de verschillende inkomensgroepen er in verhouding tot hun inkomen evenveel op achteruit gaan. De Tweede Kamer heeft ingestemd met de tabelaanpassing.

Maatregelen kinderopvang: invulling € 3,2 miljard

Zie tabel 3 van deze beleidsagenda.

Stimuleringsmiddelen

Het betreft stimuleringsmiddelen die beschikbaar zijn gekomen bij het aanvullend beleidsakkoord.

Eindejaarsmarge 2009 en Inzet vrije deel eindejaarsmarge

De budgetten die in 2009 niet volledig tot besteding zijn gekomen, zijn voor 2010 aan de OCW-begroting toegevoegd. Een deel is ingezet voor de uitvoeringsproblematiek 2010.

Intertemporele compensatie

Om de OCW-begroting over de jaren 2010–2015 sluitend te maken, is een kasschuif noodzakelijk.

Kasschuif OV-kaart

Bij najaarsnota 2009 is besloten om een deel van de OV-kaart verplichting voor 2010 reeds in 2009 te betalen.

«Fonds Economische Structuur»-middelen (FES-middelen)

Zie het algemene deel van het verdiepingshoofdstuk.

BES

De overgang van de BES-eilanden naar de status van een Openbaar Lichaam leidt voor OCW tot extra uitgaven.

Meevallers/ramingsbijstellingen

Dit is een saldering van de mee- en tegenvallers aan de uitgavenkant van de begroting.

Diversen

Dit betreft onder meer een doelmatigheidskorting van € 11,7 miljoen structureel vanaf 2012 ter dekking van de invulling van de € 3,2 miljard.

Loon- en prijsbijstelling

De loonbijstelling tranche 2010 is niet uitgedeeld. Er is een nullijn gehanteerd. De prijsbijstelling tranche 2010 is voor het jaar 2010 niet uitgedeeld. Er is in 2010 eenmalig € 30 miljoen vrijgemaakt ter dekking van de wettelijk verplichte prijsbijstelling. Vanaf 2011 is de tranche 2010 wel uitgekeerd. Zie verder het algemeen deel van het verdiepingshoofdstuk.

Overige technische verschillen

Het betreft desalderingen met de ontvangsten en overboekingen met andere departementen.

Dekking leerlingenontwikkeling OCW

Tabel 2 Dekking leerlingenontwikkeling (x € 1 miljoen)
 

2011

2012

2013

2014

2015

Leerlingenontwikkeling

228

274

274

274

274

Dekking:

     

Prijsbijstelling tranche 2010

– 55

– 56

– 56

– 56

– 57

Meevaller studiefinanciering 2010

– 90

    

Vrijval nieuwbouw TU Delft

– 25

    

Diverse maatregelen, waaronder subsidies

– 58

– 83

– 83

– 83

– 83

Maatregelen kinderopvang

0

– 135

– 135

– 135

– 134

Totaal dekking leerlingenontwikkeling

-228

-274

-274

-274

-274

De leerlingenontwikkeling wordt als volgt gedekt:

• Prijsbijstelling tranche 2010

Van de prijsbijstelling tranche 2010 wordt 2/3 deel ingezet.

• Meevaller studiefinanciering 2010

Van de meevaller studiefinanciering 2010 wordt € 90 miljoen ingezet. Om dit mogelijk te maken wordt een deel van de betalingsverplichting voor de OV-studentenkaart 2011 al in 2010 voldaan.

• Vrijval nieuwbouw TU Delft

De middelen voor de nieuwbouw TU Delft zijn niet aangewend en worden teruggevorderd.

• Diverse maatregelen, waaronder subsidies

Voor 2011 wordt voor € 58 miljoen aan incidentele maatregelen getroffen (zie verdiepingsbijlagen van de beleidsartikelen). Vanaf 2012 worden de subsidies structureel met € 83 miljoen gekort. De concrete invulling hiervan wordt komend najaar naar de Tweede Kamer gestuurd.

• Maatregelen kinderopvang

Het budget voor kinderopvangtoeslag wordt in 2012 verlaagd met totaal € 310 miljoen, oplopend tot € 444 miljoen in 2015 (zie onderstaande tabel). Een deel hiervan wordt ingezet ter dekking voor de leerlingenontwikkeling. Het resterende deel wordt ingezet ter dekking van de invulling van de € 3,2 miljard. In de AMvB die hiervoor noodzakelijk is, zal worden toegelicht hoe deze maatregelen zullen worden ingevuld.

Tabel 3 Maatregelen Kinderopvang (x € 1 miljoen)
 

2011

2012

2013

2014

2015

Totaal maatregelen kinderopvang

0

– 310

– 370

– 435

– 444

• waarvan dekking voor de leerlingenraming OCW

0

– 135

– 135

– 135

– 134

• waarvan invulling € 3,2 miljard

0

– 175

– 235

– 300

– 310

Enveloppen

De enveloppenmiddelen tranche 2011 die nog op de aanvullende post bij Financiën stonden, zijn niet uitgedeeld. Dit kan consequenties hebben voor de realisatie van de daarmee gepaard gaande operationele doelstellingen.

Ontvangsten

Tabel 4 Bijstellingen t.o.v. geautoriseerde ontvangstenbegroting 2010 (x € 1 miljoen)
 

2010

2011

2012

2013

2014

2015

Stand ontwerpbegroting 2011

2 264,9

2 135,8

2 208,2

2 236,9

2 317,1

2 369,8

Stand geautoriseerde begroting 2010

2 047,9

1 981,7

2 067,5

2 133,5

2 208,2

2 229,5

Totaal verschil

217,0

154,1

140,7

103,4

108,9

140,3

Dekking leerlingenontwikkeling

19,0

25,0

0,0

0,0

0,0

0,0

Ramingsbijstelling studiefinanciering

13,0

13,1

0,0

0,0

0,0

0,0

Ramingsbijstelling kinderopvang

95,0

115,0

160,0

135,0

140,0

155,0

FES-middelen

51,1

30,0

20,5

7,6

0,0

0,4

Dagarrangementen en combinatiefuncties

6,0

0,0

0,0

0,0

0,0

0,0

Totaal bijstellingen

184,1

183,2

180,5

142,6

140,0

155,4

Technische bijstellingen

32,8

– 29,1

– 39,7

– 39,2

– 31,1

– 15,1

Totaal technische bijstelling

32,8

– 29,1

– 39,7

– 39,2

– 31,1

– 15,1

Totaal verschil

217,0

154,1

140,7

103,4

108,9

140,3

Algemeen

In samenhang met de uitgavenmutaties hebben er ook mutaties plaatsgevonden op de ontvangsten voor de dekking leerlingenontwikkeling, de ramingsbijstelling studiefinanciering en de FES-middelen.

Ramingsbijstelling kinderopvang

De afgelopen jaren is de raming van de uitgaven kinderopvangtoeslag enkele malen omhoog bijgesteld. Bij de definitieve afrekening van oude jaren door de Belastingdienst worden ook hogere bedragen door de ouders terugbetaald. Hiervoor is de ontvangstenraming omhoog bijgesteld.

Dagarrangementen en combinatiefuncties

Voor 2010 wordt verwacht dat er € 6 miljoen aan niet-bestede middelen van gemeenten wordt ontvangen. Deze worden ingezet ter dekking van de uitvoeringsproblematiek.

Technische bijstellingen

Het betreft bijstelling van de ramingen werkgeversbijdrage kinderopvang en desalderingen met de uitgaven.

Overzicht beleidsdoorlichtingen 2011

Voor 2011 zijn de onderstaande beleidsdoorlichtingen gepland. Hiermee geeft OCW invulling aan de eis beleidsdoelstellingen te evalueren. In elk beleidsartikel is een meerjarenoverzicht van beleidsdoorlichtingen opgenomen. Daar vindt u ook een toelichting op beleidsdoorlichtingen en onderliggende evaluatie- en monitoronderzoeken.

Beleidsartikel/onderwerp

AD/OD nr.

Start- en einddatum

Beroepsonderwijs en Volwasseneneducatie

  

– Innovatieregelingen BVE

OD 4.2

2011

– Leren & werken

OD 4.3

2011

   

Hoger Onderwijs en Studiefinanciering

  

– Internationalisering

OD 6.2

2010–2011

– Studiesucces en kwaliteit onderwijs

OD 6.3

2011

– Internationale studentenmobiliteit

OD 11.5

2011

   

Onderzoek en Wetenschapsbeleid

  

– Voldoende toegerust onderzoekstelsel

OD 16.1

2011

   

Cultuur

  

– Waarborgen aanbod en participatie

OD 14.1

2010–2011

Licence