39 Bijdragen IF en BDU
Algemene doelstelling
Op dit artikel worden de bijdragen aan het Infrastructuurfonds en de Brede Doeluitkering Verkeer en Vervoer (BDU) verantwoord.
Omschrijving van de samenhang in het beleid
VenW levert, door middel van een beschikking BDU, een financiële bijdrage aan het regionale en lokale overheden. De voeding van het Infrastructuurfonds loopt voor het grootste gedeelte via deze VenW-begroting.
Verantwoordelijkheid
De minister is deels beleids- en deels systeemverantwoordelijk voor de gelden die lopen via het Infrastructuurfonds en systeemverantwoordelijk voor de bijdrage aan de BDU.
Tabel budgettaire gevolgen van beleid
39 Bijdrage aan IF en BDU | 2009 | 2010 | 2011 | 2012 | 2013 | 2014 | 2015 |
---|---|---|---|---|---|---|---|
Verplichtingen | 8 577 155 | 8 323 014 | 8 355 853 | 8 602 546 | 8 094 012 | 6 426 826 | 6 577 837 |
Uitgaven | 8 311 743 | 8 551 375 | 8 381 078 | 8 705 879 | 8 095 205 | 8 205 517 | 8 394 131 |
39.01 Bijdrage aan IF | 6 290 754 | 6 314 926 | 6 376 891 | 6 749 724 | 6 192 656 | 6 302 722 | 6 458 536 |
39.02 Bijdrage aan de BDU | 2 020 989 | 2 236 449 | 2 004 187 | 1 956 155 | 1 902 549 | 1 902 795 | 1 935 595 |
39.09 Ontvangsten | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
39.01 Bijdrage aan het Infrastructuurfonds
Motivering
Om de in de infrastructuuragenda genoemde uitvoeringsprioriteiten ten behoeve van de bijdrage aan het Infrastructuurfonds te kunnen uitvoeren, waarbij zo veel mogelijk de samenhang met de beleidsdoelstellingen in de begroting van VenW is aangegeven.
Producten
De bijdrage/producten zijn in de begroting van het Infrastructuurfonds zichtbaar.
39.02 Bijdrage aan de BDU
Motivering
Om het mogelijk te maken dat er op decentraal niveau maatwerkoplossingen kunnen worden gemaakt voor verkeers- en vervoervraagstukken.
Producten
Het verstrekken van een beschikking BDU.
40 Nominaal en onvoorzien
Algemene beleidsdoelstelling
Niet van toepassing op dit artikel.
Tabel budgettaire gevolgen van beleid
40. Nominaal en onvoorzien | 2009 | 2010 | 2011 | 2012 | 2013 | 2014 | 2015 |
---|---|---|---|---|---|---|---|
Verplichtingen | 0 | 0 | 10 034 | 13 359 | 20 878 | 20 760 | 14 973 |
Uitgaven | 0 | 0 | 10 034 | 13 359 | 20 878 | 20 760 | 14 973 |
waarvan Verzameluitkering VenW | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
De verzameluitkering kent zijn wettelijke grondslag in de Financiële-verhoudingswet. In de verzameluitkering zijn de beleidsthemas gebundeld die jaarlijks gemiddeld maximaal 10 mln. voor het totaal van de ontvangende medeoverheden beslaan. Aanleiding voor de invoering van de verzameluitkering is de behoefte aan een wijze van middelenverstrekking aan de medeoverheden die ruimte biedt voor lokaal maatwerk en de administratieve lasten bij Rijk en medeoverheden voorkomt. Dit met name ook vanwege de geringe omvang van de middelen.
Nader geoperationaliseerde doelstellingen
Niet van toepassing op dit artikel.
Overzicht onderzoek naar de doelmatigheid en de doeltreffendheid van beleid
Niet van toepassing op dit artikel.
41 Ondersteuning functioneren Verkeer en Waterstaat
Algemene doelstelling
De strategische en uitvoerende besturing- en bedrijfsvoeringtaken en de ondersteunende diensten continue verbeteren.
Omschrijving van de samenhang in het beleid
Om op centraal niveau de ambtelijke en politieke leiding te adviseren en te ondersteunen bij de besturing van het departement en om de directoraten-generaal te ondersteunen en te adviseren bij de voorbereiding en uitvoering van het beleid.
Om (interne) klanten binnen het verzorgingsgebied op een efficiënte en optimale wijze de basisfaciliteiten te bieden van de uitvoering van de bedrijfsvoering.
Verantwoordelijkheid
De minister is verantwoordelijk voor de bedrijfsvoering van het departement.
Externe factoren
De mate waarin het departement effectief en efficiënt functioneert hangt onder andere af van rijksbrede (organisatie)ontwikkelingen, zoals bijvoorbeeld shared services concepten en gezamenlijke uitvoerings- en inkooptrajecten.
Tabel budgettaire gevolgen van beleid
41 Ondersteuning functioneren VenW | 2009 | 2010 | 2011 | 2012 | 2013 | 2014 | 2015 |
---|---|---|---|---|---|---|---|
Verplichtingen | 238 511 | 226 145 | 192 521 | 206 962 | 214 605 | 215 927 | 218 247 |
Uitgaven | 272 798 | 242 833 | 220 534 | 217 864 | 218 500 | 217 343 | 218 247 |
41.01 Centrale diensten | 143 630 | 127 965 | 130 168 | 129 754 | 131 055 | 132 361 | 133 720 |
41.01.01 Interne en externe communicatie VenW | 9 278 | 9 962 | 9 712 | 9 746 | 9 749 | 9 749 | 9 749 |
41.01.02 Bedrijfsvoering VenW | 58 423 | 45 978 | 45 043 | 42 137 | 42 149 | 42 148 | 42 148 |
41.01.03 Ondersteuning ambtelijke en politieke leiding | 6 924 | 9 384 | 9 505 | 9 519 | 9 418 | 9 293 | 7 693 |
41.01.04 Internationaal beleid VenW | 39 | 0 | 3 000 | 3 000 | 3 000 | 3 000 | 3 000 |
41.01.05 Wetgeving en bestuurlijk-juridische advisering | 8 589 | 9 935 | 9 554 | 8 769 | 8 117 | 8 117 | 8 117 |
41.01.06 Financial en operational auditing | 7 857 | 8 285 | 5 658 | 5 676 | 5 680 | 5 680 | 5 680 |
41.01.07 Externe oriëntatie en inspraak | 4 578 | 7 550 | 6 881 | 6 884 | 6 884 | 6 884 | 6 884 |
41.01.08 HGIS-middelen | 2 248 | 2 104 | 2 104 | 2 104 | 2 104 | 2 104 | 2 104 |
41.01.09 Uitg.tbv alg.departement en bijdr.derden | 42 638 | 29 487 | 33 233 | 36 473 | 38 506 | 39 938 | 42 897 |
41.01.10 Kennis Instituut Mobiliteit | 3 056 | 5 280 | 5 478 | 5 446 | 5 448 | 5 448 | 5 448 |
41.02 Shared Services Organisatie | 108 252 | 96 559 | 69 766 | 68 144 | 67 218 | 65 235 | 65 235 |
41.02.01 ICT Dienstverlening | 33 731 | 28 112 | 13 016 | 12 958 | 12 479 | 11 080 | 11 080 |
41.02.02 Facilitaire Dienstverlening | 44 171 | 41 389 | 34 933 | 34 538 | 34 538 | 34 397 | 34 397 |
42.02.03 Personele Dienstverlening | 16 548 | 12 796 | 10 115 | 9 327 | 9 327 | 9 327 | 9 327 |
41.02.04 Financiële Dienstverlening | 8 364 | 9 532 | 8 464 | 8 542 | 8 542 | 8 542 | 8 542 |
41.02.05 Communicatie en strategie | 5 438 | 4 730 | 3 238 | 2 779 | 2 332 | 1 889 | 1 889 |
41.03 Alg.uitg.dep.onderderd. | 20 916 | 18 309 | 20 600 | 19 966 | 20 227 | 19 747 | 19 292 |
41.03.01 Regeringsvliegtuig | 9 758 | 6 426 | 7 220 | 6 397 | 6 879 | 6 397 | 6 397 |
41.03.02 Personeel en materieel DGMo | 3 888 | 2 948 | 3 735 | 3 792 | 3 807 | 3 807 | 3 807 |
41.03.03 Personeel en materieel DGLM | 5 455 | 6 378 | 7 034 | 7 189 | 7 029 | 7 031 | 6 576 |
41.03.04 Personeel en materieel DGW | 1 815 | 2 557 | 2 611 | 2 588 | 2 512 | 2 512 | 2 512 |
Van totale uitgaven | |||||||
Apparaatsuitgaven | 240 851 | 222 031 | 199 078 | 195 890 | 196 626 | 195 594 | 198 098 |
Agentschapsbijdrage | 8 122 | 616 | 608 | 609 | 608 | 608 | 608 |
Restant | 23 825 | 20 186 | 20 848 | 21 365 | 21 266 | 21 141 | 19 541 |
41.09.01 Ontvangsten | 35 117 | 50 487 | 45 068 | 40 077 | 31 610 | 29 610 | 29 610 |
Budgetflexibiliteit
41.01 Centrale diensten | |||
---|---|---|---|
juridisch verplicht | 9 925 | Complementair noodzakelijk | 0 |
bestuurlijk gebonden | 1 696 | Beleidsmatig nog niet ingevuld | 5 526 |
beleidsmatig verplicht | 3 701 |
Centrale diensten
Bij de bestuurlijke verplichtingen gaat het om uitgaven waarover met derden afspraken zijn gemaakt die nog niet in strikte zin juridisch verplicht zijn. De beleidsmatig verplichte uitgaven hebben betrekking op reserveringen op grond van een formele regeling of op grond van een beleidsprogramma waarmee de Tweede Kamer heeft ingestemd.
41.01 Centrale diensten
Motivering
Om te zorgen voor een verbetering van de departementale effectiviteit door middel van een kwalitatief hoogwaardige ondersteuning en advisering op het gebied van: communicatie, financiën, personeel, organisatie en informatie, strategie, politiek-bestuurlijk, juridisch, kennis, audit en control.
Interne en externe communicatie VenW
Producten
Het voeren van een effectieve en strategische communicatie op de beleidsprioriteiten en de grote projecten van VenW en het versterken en op elkaar afstemmen van de identiteit en imago van VenW, zoals:
Zorg dragen voor de protocollaire ondersteuning van de politieke en ambtelijke top;
Coördinatie en afstemming tussen de directie Communicatie, de directieteams en de Directeuren-Generaal;
Interdepartementale samenwerking door middel van beleidsprogrammas;
Meer samenhang in de VenW-strategie;
Meer op inhoud gebundelde boodschappen;
Meer focus op openbaar vervoer;
Project bereikbaarheid Randstad.
Bedrijfsvoering VenW
Het realiseren van een integrale concernbrede focus op het gebied van Financiën, Personeel, Informatie en Organisatie.
Ontwikkelen, ontwerpen en implementeren van bedrijfsvoeringsbeleid en kaders;
Regisseren van proces en inhoud van de management- en begrotingscyclus;
Beleidscontrol door toetsing van en advisering over beleidsvoorstellen;
Advisering over de inrichting van en control op de bestuurlijke organisatie en de bedrijfsvoering;
Beheer en gebruik van systemen en (bijbehorende) werkprocessen;
Coördinatie, organisatie en monitoring programma Vernieuwing Verkeer en Waterstaat 20082012.
Ondersteuning ambtelijke en politieke leiding
Intern adviseren door het verbinden van de beleidsprioriteiten met externe politiek-bestuurlijke en maatschappelijke ontwikkelingen;
Beoordelen van beleidsvoorstellen op samenhang en transparantie;
Tijdig onderkennen van nieuwe strategische vragen en de verbinding met kennis en innovatie;
Zorgdragen voor het logistieke proces en de directe ondersteuning van de politieke en ambtelijke top.
Wetgeving en bestuurlijk-juridische advisering
Het waarborgen van duurzame en toonaangevende wetgeving en bestuurlijk-juridische advisering die rechtmatig, doelmatig en doeltreffend is, door:
Het waarborgen van duurzame en toonaangevende wetgeving en bestuurlijk-juridische advisering die rechtmatig, doelmatig en doeltreffend is;
Het bevorderen van de bestuurlijk-juridische kwaliteit van beslissingen op het beleidsterrein van VenW en het tijdig tot stand brengen van toegesneden bestuurlijk-juridisch instrumentarium;
Het bevorderen van de kwaliteit van de juridische professie en professionals binnen de directie Juridische Zaken en de gehele juridische functie van VenW;
Het uitvoeren van het VenW programma Beter Geregeld door het verminderen en moderniseren van de regelgeving;
De uitvoering van legal impact assessments op Europese beleidsvoornemens, internationale verdragen en wetgeving van andere departementen.
Financial en internal auditing
Het geven van assurance en het zijn van een volwaardige en gelijkwaardige gesprekspartner en adviseur van het management ten aanzien van:
Sturings- en beheersingsvraagstukken op financieel, administratief en organisatorisch gebied, zowel met betrekking tot primaire als ondersteunende processen;
Het afgeven van accountantsverklaringen, waarmee wordt beoogd een bijdrage te leveren aan de kwaliteit van de beleids- en bedrijfsvoering.
Externe oriëntatie en inspraak
Het ondersteunen van de externe oriëntatie om te komen tot beleid op VenW-gebied en bevorderen dat publieksparticipatie een vanzelfsprekend onderdeel is van elk besluitvormingsproces over ruimtelijk economische plannen van de rijksoverheid. Hieronder vallen onder meer de bijdragen aan het apparaat van de advies- en overlegorganen van VenW en het Centrum Publieksparticipatie.
HGIS middelen
Het onderhouden en intensiveren van voor VenW belangrijke samenwerkingsverbanden met het buitenland. Dit ter ondersteuning van het realiseren van de VenW-beleidsdoelstellingen en ter versterking van de concurrentiepositie van Nederland.
Uitgaven t.b.v. algemeen departement en bijdrage derden
Dit betreft het VenW-deel van rijksbrede uitgaven aan de volgende instellingen en organisaties:
Het Nederland Antarctisch programma, betreft onderzoek naar het (mogelijk) afsmelten van de ijskap en naar de ozonproblematiek;
Centraal Planbureau (jaarlijkse bijdrage 0,131 mln.);
De organisatie van de Conferentie van Europese Transportministers;
Uitkeringsuitgaven met name voor post-actieven en wachtgelders van VenW bij het UWV en ABP;
Uitgaven voor sociaal flankerend beleid van VenW;
Bijdragen aan externe kennisinstituten en organisaties;
Bijdrage aan de Nederlandse Organisatie voor Wetenschappelijk Onderzoek voor het onderzoeksprogramma Duurzame bereikbaarheid Randstad voor de periode 2008 tot en met 2014 (totaal 9 mln. tot maximaal 9,5 mln.) in samenwerking met VROM, EZ en LNV.
Kennisinstituut voor Mobiliteitsbeleid
Het versterken van de strategische kennisbasis voor het mobiliteitsbeleid door:
Het leveren van kennisproducten zoals analyses van aan mobiliteit gerelateerde trends en ontwikkelingen, (toekomst)verkenningen, scenariostudies en beleidsevaluaties;
Het uitbrengen van een jaarlijkse «Mobiliteitsbalans» waarin inzicht wordt gegeven in en verklaringen worden gegeven voor de ontwikkeling van de mobiliteit in Nederland en waarin een of meerdere actuele themas worden uitgediept;
Het beantwoorden van specifieke kennisvragen bij en het inbrengen van kennis in beleidstrajecten;
Het bijeenbrengen, bewerken en verspreiden van elders geproduceerde kennis of informatie op het gebied van mobiliteit;
Het verlenen van opdrachten voor het verrichten van extern onderzoek voor VenW.
41.02 Shared Services Organisatie
Motivering
Om (interne) klanten binnen het verzorgingsgebied op een efficiënte en optimale wijze de basisfaciliteiten te bieden van de uitvoering van de bedrijfsvoering
Producten
De taken van SSO hebben een ondersteunend en structureel karakter.
ICT-Dienstverlening
Verzorgen van de ICT-dienstverlening, waaronder faciliteren van een ICT werkplek inclusief beheer en onderhoud van de hard- en software. Deze taken worden ook uitgevoerd voor de departementen VWS en SZW en daarnaast worden enkele specifieke taken uitgevoerd voor andere onderdelen binnen het Rijk. In 2009 is de bestuurlijke intentie uitgesproken om per 1 januari 2011 het eigenaarschap van de ICT-directie van de SSO van VenW onder te brengen bij het Ministerie van BZK..
Facilitaire dienstverlening
Het uitvoeren van facilitaire zaken, waaronder de zorg en exploitatie van de huisvesting, facilitaire advisering en archiefwerkzaamheden. De uitvoerende taken op het gebied van huisvesting en facilitaire zaken zijn uitbesteed aan 4FM, een bij het ministerie van BZK ondergebracht facilitair samenwerkingsverband van de ministeries van SZW, VROM, BZ en VenW.
Personele dienstverlening
Bestuursneutrale taken op personeelsgebied, waaronder beheer- en adviestaken en het verlenen van specialistische diensten. Diverse specialistische taken worden ingekocht bij de Expertise Centra. In 2011 zal een groot deel van de personeels- en salarisadministratie worden uitbesteed aan P-Direkt. Zowel de Expertise Centra als P-Direkt vallen onder de Werkmaatschappij, dat een onderdeel is van het ministerie van BZK.
Financiële dienstverlening
Bestuursneutrale taken op financieel gebied, waaronder het verzorgen van de financiële administratie, bedrijfsvoering en contractzaken alsmede de informatievoorziening en adviestaken.
Communicatie en Strategie
Bestuursneutrale taken voor projecten en taken die veelal gericht zijn op productontwikkeling of interne bedrijfsvoering van de SSO teneinde de dienstverlening van de SSO aan haar klanten te vernieuwen of te verbeteren.
Meetbare gegevens
2009 | 2010 | 2011 | 2012 | 2013 | 2014 | 2015 | |
---|---|---|---|---|---|---|---|
Huisvestingsuitgaven bestuurskern 1 | 35 190 | 35 274 | 35 700 | 35 700 | 35 700 | 35 700 | 35 700 |
41.03 Algemene uitgaven ten behoeve van het departement of derden
Motivering
Hier worden de apparaatsuitgaven van de Bestuurskern verantwoord die niet toe te rekenen zijn aan beleidsdoelstellingen.
Producten
De uitgaven hebben voornamelijk betrekking op de uitgaven verbonden aan de stafondersteuning van de DG Mobiliteit, DG Luchtvaart en Maritieme Zaken en DG Water. Verder worden hier de uitgaven verantwoord van het onderhoud en de exploitatie van het regeringsvliegtuig.