Base description which applies to whole site

2.3 De niet-beleidsartikelen

39 Bijdragen IF en BDU

Algemene doelstelling

Op dit artikel worden de bijdragen aan het Infrastructuurfonds en de Brede Doeluitkering Verkeer en Vervoer (BDU) verantwoord.

Omschrijving van de samenhang in het beleid

VenW levert, door middel van een beschikking BDU, een financiële bijdrage aan het regionale en lokale overheden. De voeding van het Infrastructuurfonds loopt voor het grootste gedeelte via deze VenW-begroting.

Verantwoordelijkheid

De minister is deels beleids- en deels systeemverantwoordelijk voor de gelden die lopen via het Infrastructuurfonds en systeemverantwoordelijk voor de bijdrage aan de BDU.

Tabel budgettaire gevolgen van beleid

Overzicht van de budgettaire gevolgen van beleid (in € 1 000)

39 Bijdrage aan IF en BDU

2009

2010

2011

2012

2013

2014

2015

Verplichtingen

8 577 155

8 323 014

8 355 853

8 602 546

8 094 012

6 426 826

6 577 837

Uitgaven

8 311 743

8 551 375

8 381 078

8 705 879

8 095 205

8 205 517

8 394 131

39.01 Bijdrage aan IF

6 290 754

6 314 926

6 376 891

6 749 724

6 192 656

6 302 722

6 458 536

39.02 Bijdrage aan de BDU

2 020 989

2 236 449

2 004 187

1 956 155

1 902 549

1 902 795

1 935 595

39.09 Ontvangsten

0

0

0

0

0

0

0

39.01 Bijdrage aan het Infrastructuurfonds

Motivering

Om de in de infrastructuuragenda genoemde uitvoeringsprioriteiten ten behoeve van de bijdrage aan het Infrastructuurfonds te kunnen uitvoeren, waarbij zo veel mogelijk de samenhang met de beleidsdoelstellingen in de begroting van VenW is aangegeven.

Producten

De bijdrage/producten zijn in de begroting van het Infrastructuurfonds zichtbaar.

39.02 Bijdrage aan de BDU

Motivering

Om het mogelijk te maken dat er op decentraal niveau maatwerkoplossingen kunnen worden gemaakt voor verkeers- en vervoervraagstukken.

Producten

Het verstrekken van een beschikking BDU.

40 Nominaal en onvoorzien

Algemene beleidsdoelstelling

Niet van toepassing op dit artikel.

Tabel budgettaire gevolgen van beleid

Overzicht budgettaire gevolgen van beleid (x € 1 000)

40. Nominaal en onvoorzien

2009

2010

2011

2012

2013

2014

2015

Verplichtingen

0

0

10 034

– 13 359

– 20 878

– 20 760

– 14 973

Uitgaven

0

0

10 034

– 13 359

– 20 878

– 20 760

– 14 973

waarvan Verzameluitkering VenW

 

0

0

0

0

0

0

De verzameluitkering kent zijn wettelijke grondslag in de Financiële-verhoudingswet. In de verzameluitkering zijn de beleidsthema’s gebundeld die jaarlijks gemiddeld maximaal € 10 mln. voor het totaal van de ontvangende medeoverheden beslaan. Aanleiding voor de invoering van de verzameluitkering is de behoefte aan een wijze van middelenverstrekking aan de medeoverheden die ruimte biedt voor lokaal maatwerk en de administratieve lasten bij Rijk en medeoverheden voorkomt. Dit met name ook vanwege de geringe omvang van de middelen.

Nader geoperationaliseerde doelstellingen

Niet van toepassing op dit artikel.

Overzicht onderzoek naar de doelmatigheid en de doeltreffendheid van beleid

Niet van toepassing op dit artikel.

41 Ondersteuning functioneren Verkeer en Waterstaat

Algemene doelstelling

De strategische en uitvoerende besturing- en bedrijfsvoeringtaken en de ondersteunende diensten continue verbeteren.

Omschrijving van de samenhang in het beleid

Om op centraal niveau de ambtelijke en politieke leiding te adviseren en te ondersteunen bij de besturing van het departement en om de directoraten-generaal te ondersteunen en te adviseren bij de voorbereiding en uitvoering van het beleid.

Om (interne) klanten binnen het verzorgingsgebied op een efficiënte en optimale wijze de basisfaciliteiten te bieden van de uitvoering van de bedrijfsvoering.

Verantwoordelijkheid

De minister is verantwoordelijk voor de bedrijfsvoering van het departement.

Externe factoren

De mate waarin het departement effectief en efficiënt functioneert hangt onder andere af van rijksbrede (organisatie)ontwikkelingen, zoals bijvoorbeeld shared services concepten en gezamenlijke uitvoerings- en inkooptrajecten.

Tabel budgettaire gevolgen van beleid

Overzicht van de budgettaire gevolgen van beleid (in € 1 000)

41 Ondersteuning functioneren VenW

2009

2010

2011

2012

2013

2014

2015

Verplichtingen

238 511

226 145

192 521

206 962

214 605

215 927

218 247

Uitgaven

272 798

242 833

220 534

217 864

218 500

217 343

218 247

41.01 Centrale diensten

143 630

127 965

130 168

129 754

131 055

132 361

133 720

41.01.01 Interne en externe communicatie VenW

9 278

9 962

9 712

9 746

9 749

9 749

9 749

41.01.02 Bedrijfsvoering VenW

58 423

45 978

45 043

42 137

42 149

42 148

42 148

41.01.03 Ondersteuning ambtelijke en politieke leiding

6 924

9 384

9 505

9 519

9 418

9 293

7 693

41.01.04 Internationaal beleid VenW

39

0

3 000

3 000

3 000

3 000

3 000

41.01.05 Wetgeving en bestuurlijk-juridische advisering

8 589

9 935

9 554

8 769

8 117

8 117

8 117

41.01.06 Financial en operational auditing

7 857

8 285

5 658

5 676

5 680

5 680

5 680

41.01.07 Externe oriëntatie en inspraak

4 578

7 550

6 881

6 884

6 884

6 884

6 884

41.01.08 HGIS-middelen

2 248

2 104

2 104

2 104

2 104

2 104

2 104

41.01.09 Uitg.tbv alg.departement en bijdr.derden

42 638

29 487

33 233

36 473

38 506

39 938

42 897

41.01.10 Kennis Instituut Mobiliteit

3 056

5 280

5 478

5 446

5 448

5 448

5 448

41.02 Shared Services Organisatie

108 252

96 559

69 766

68 144

67 218

65 235

65 235

41.02.01 ICT Dienstverlening

33 731

28 112

13 016

12 958

12 479

11 080

11 080

41.02.02 Facilitaire Dienstverlening

44 171

41 389

34 933

34 538

34 538

34 397

34 397

42.02.03 Personele Dienstverlening

16 548

12 796

10 115

9 327

9 327

9 327

9 327

41.02.04 Financiële Dienstverlening

8 364

9 532

8 464

8 542

8 542

8 542

8 542

41.02.05 Communicatie en strategie

5 438

4 730

3 238

2 779

2 332

1 889

1 889

41.03 Alg.uitg.dep.onderderd.

20 916

18 309

20 600

19 966

20 227

19 747

19 292

41.03.01 Regeringsvliegtuig

9 758

6 426

7 220

6 397

6 879

6 397

6 397

41.03.02 Personeel en materieel DGMo

3 888

2 948

3 735

3 792

3 807

3 807

3 807

41.03.03 Personeel en materieel DGLM

5 455

6 378

7 034

7 189

7 029

7 031

6 576

41.03.04 Personeel en materieel DGW

1 815

2 557

2 611

2 588

2 512

2 512

2 512

Van totale uitgaven

       

Apparaatsuitgaven

240 851

222 031

199 078

195 890

196 626

195 594

198 098

Agentschapsbijdrage

8 122

616

608

609

608

608

608

Restant

23 825

20 186

20 848

21 365

21 266

21 141

19 541

41.09.01 Ontvangsten

35 117

50 487

45 068

40 077

31 610

29 610

29 610

Budgetflexibiliteit

Absolute budgetflexibiliteit in € * 1 000

41.01 Centrale diensten

juridisch verplicht

9 925

Complementair noodzakelijk

0

bestuurlijk gebonden

1 696

Beleidsmatig nog niet ingevuld

5 526

beleidsmatig verplicht

3 701

 

Centrale diensten

Bij de bestuurlijke verplichtingen gaat het om uitgaven waarover met derden afspraken zijn gemaakt die nog niet in strikte zin juridisch verplicht zijn. De beleidsmatig verplichte uitgaven hebben betrekking op reserveringen op grond van een formele regeling of op grond van een beleidsprogramma waarmee de Tweede Kamer heeft ingestemd.

41.01 Centrale diensten

Motivering

Om te zorgen voor een verbetering van de departementale effectiviteit door middel van een kwalitatief hoogwaardige ondersteuning en advisering op het gebied van: communicatie, financiën, personeel, organisatie en informatie, strategie, politiek-bestuurlijk, juridisch, kennis, audit en control.

Interne en externe communicatie VenW

Producten

Het voeren van een effectieve en strategische communicatie op de beleidsprioriteiten en de grote projecten van VenW en het versterken en op elkaar afstemmen van de identiteit en imago van VenW, zoals:

  • Zorg dragen voor de protocollaire ondersteuning van de politieke en ambtelijke top;

  • Coördinatie en afstemming tussen de directie Communicatie, de directieteams en de Directeuren-Generaal;

  • Interdepartementale samenwerking door middel van beleidsprogramma’s;

  • Meer samenhang in de VenW-strategie;

  • Meer op inhoud gebundelde boodschappen;

  • Meer focus op openbaar vervoer;

  • Project bereikbaarheid Randstad.

Bedrijfsvoering VenW

Het realiseren van een integrale concernbrede focus op het gebied van Financiën, Personeel, Informatie en Organisatie.

  • Ontwikkelen, ontwerpen en implementeren van bedrijfsvoeringsbeleid en kaders;

  • Regisseren van proces en inhoud van de management- en begrotingscyclus;

  • Beleidscontrol door toetsing van en advisering over beleidsvoorstellen;

  • Advisering over de inrichting van en control op de bestuurlijke organisatie en de bedrijfsvoering;

  • Beheer en gebruik van systemen en (bijbehorende) werkprocessen;

  • Coördinatie, organisatie en monitoring programma Vernieuwing Verkeer en Waterstaat 2008–2012.

Ondersteuning ambtelijke en politieke leiding

  • Intern adviseren door het verbinden van de beleidsprioriteiten met externe politiek-bestuurlijke en maatschappelijke ontwikkelingen;

  • Beoordelen van beleidsvoorstellen op samenhang en transparantie;

  • Tijdig onderkennen van nieuwe strategische vragen en de verbinding met kennis en innovatie;

  • Zorgdragen voor het logistieke proces en de directe ondersteuning van de politieke en ambtelijke top.

Wetgeving en bestuurlijk-juridische advisering

Het waarborgen van duurzame en toonaangevende wetgeving en bestuurlijk-juridische advisering die rechtmatig, doelmatig en doeltreffend is, door:

  • Het waarborgen van duurzame en toonaangevende wetgeving en bestuurlijk-juridische advisering die rechtmatig, doelmatig en doeltreffend is;

  • Het bevorderen van de bestuurlijk-juridische kwaliteit van beslissingen op het beleidsterrein van VenW en het tijdig tot stand brengen van toegesneden bestuurlijk-juridisch instrumentarium;

  • Het bevorderen van de kwaliteit van de juridische professie en professionals binnen de directie Juridische Zaken en de gehele juridische functie van VenW;

  • Het uitvoeren van het VenW programma Beter Geregeld door het verminderen en moderniseren van de regelgeving;

  • De uitvoering van legal impact assessments op Europese beleidsvoornemens, internationale verdragen en wetgeving van andere departementen.

Financial en internal auditing

Het geven van assurance en het zijn van een volwaardige en gelijkwaardige gesprekspartner en adviseur van het management ten aanzien van:

  • Sturings- en beheersingsvraagstukken op financieel, administratief en organisatorisch gebied, zowel met betrekking tot primaire als ondersteunende processen;

  • Het afgeven van accountantsverklaringen, waarmee wordt beoogd een bijdrage te leveren aan de kwaliteit van de beleids- en bedrijfsvoering.

Externe oriëntatie en inspraak

Het ondersteunen van de externe oriëntatie om te komen tot beleid op VenW-gebied en bevorderen dat publieksparticipatie een vanzelfsprekend onderdeel is van elk besluitvormingsproces over ruimtelijk economische plannen van de rijksoverheid. Hieronder vallen onder meer de bijdragen aan het apparaat van de advies- en overlegorganen van VenW en het Centrum Publieksparticipatie.

HGIS middelen

Het onderhouden en intensiveren van voor VenW belangrijke samenwerkingsverbanden met het buitenland. Dit ter ondersteuning van het realiseren van de VenW-beleidsdoelstellingen en ter versterking van de concurrentiepositie van Nederland.

Uitgaven t.b.v. algemeen departement en bijdrage derden

Dit betreft het VenW-deel van rijksbrede uitgaven aan de volgende instellingen en organisaties:

  • Het Nederland Antarctisch programma, betreft onderzoek naar het (mogelijk) afsmelten van de ijskap en naar de ozonproblematiek;

  • Centraal Planbureau (jaarlijkse bijdrage € 0,131 mln.);

  • De organisatie van de Conferentie van Europese Transportministers;

  • Uitkeringsuitgaven met name voor post-actieven en wachtgelders van VenW bij het UWV en ABP;

  • Uitgaven voor sociaal flankerend beleid van VenW;

  • Bijdragen aan externe kennisinstituten en organisaties;

  • Bijdrage aan de Nederlandse Organisatie voor Wetenschappelijk Onderzoek voor het onderzoeksprogramma Duurzame bereikbaarheid Randstad voor de periode 2008 tot en met 2014 (totaal € 9 mln. tot maximaal € 9,5 mln.) in samenwerking met VROM, EZ en LNV.

Kennisinstituut voor Mobiliteitsbeleid

Het versterken van de strategische kennisbasis voor het mobiliteitsbeleid door:

  • Het leveren van kennisproducten zoals analyses van aan mobiliteit gerelateerde trends en ontwikkelingen, (toekomst)verkenningen, scenariostudies en beleidsevaluaties;

  • Het uitbrengen van een jaarlijkse «Mobiliteitsbalans» waarin inzicht wordt gegeven in en verklaringen worden gegeven voor de ontwikkeling van de mobiliteit in Nederland en waarin een of meerdere actuele thema’s worden uitgediept;

  • Het beantwoorden van specifieke kennisvragen bij en het inbrengen van kennis in beleidstrajecten;

  • Het bijeenbrengen, bewerken en verspreiden van elders geproduceerde kennis of informatie op het gebied van mobiliteit;

  • Het verlenen van opdrachten voor het verrichten van extern onderzoek voor VenW.

41.02 Shared Services Organisatie

Motivering

Om (interne) klanten binnen het verzorgingsgebied op een efficiënte en optimale wijze de basisfaciliteiten te bieden van de uitvoering van de bedrijfsvoering

Producten

De taken van SSO hebben een ondersteunend en structureel karakter.

ICT-Dienstverlening

Verzorgen van de ICT-dienstverlening, waaronder faciliteren van een ICT werkplek inclusief beheer en onderhoud van de hard- en software. Deze taken worden ook uitgevoerd voor de departementen VWS en SZW en daarnaast worden enkele specifieke taken uitgevoerd voor andere onderdelen binnen het Rijk. In 2009 is de bestuurlijke intentie uitgesproken om per 1 januari 2011 het eigenaarschap van de ICT-directie van de SSO van VenW onder te brengen bij het Ministerie van BZK..

Facilitaire dienstverlening

Het uitvoeren van facilitaire zaken, waaronder de zorg en exploitatie van de huisvesting, facilitaire advisering en archiefwerkzaamheden. De uitvoerende taken op het gebied van huisvesting en facilitaire zaken zijn uitbesteed aan 4FM, een bij het ministerie van BZK ondergebracht facilitair samenwerkingsverband van de ministeries van SZW, VROM, BZ en VenW.

Personele dienstverlening

Bestuursneutrale taken op personeelsgebied, waaronder beheer- en adviestaken en het verlenen van specialistische diensten. Diverse specialistische taken worden ingekocht bij de Expertise Centra. In 2011 zal een groot deel van de personeels- en salarisadministratie worden uitbesteed aan P-Direkt. Zowel de Expertise Centra als P-Direkt vallen onder de Werkmaatschappij, dat een onderdeel is van het ministerie van BZK.

Financiële dienstverlening

Bestuursneutrale taken op financieel gebied, waaronder het verzorgen van de financiële administratie, bedrijfsvoering en contractzaken alsmede de informatievoorziening en adviestaken.

Communicatie en Strategie

Bestuursneutrale taken voor projecten en taken die veelal gericht zijn op productontwikkeling of interne bedrijfsvoering van de SSO teneinde de dienstverlening van de SSO aan haar klanten te vernieuwen of te verbeteren.

Meetbare gegevens

Indicator (bedragen x € 1 000)
 

2009

2010

2011

2012

2013

2014

2015

Huisvestingsuitgaven bestuurskern 1

35 190

35 274

35 700

35 700

35 700

35 700

35 700

1

Onder de huisvestingsuitgaven bestuurskern worden de huurgelden, exploitatie– en inrichtingskosten alsmede de infrastructurele voorzieningen gerekend van de centrale diensten en de beleidsDG’s.

41.03 Algemene uitgaven ten behoeve van het departement of derden

Motivering

Hier worden de apparaatsuitgaven van de Bestuurskern verantwoord die niet toe te rekenen zijn aan beleidsdoelstellingen.

Producten

De uitgaven hebben voornamelijk betrekking op de uitgaven verbonden aan de stafondersteuning van de DG Mobiliteit, DG Luchtvaart en Maritieme Zaken en DG Water. Verder worden hier de uitgaven verantwoord van het onderhoud en de exploitatie van het regeringsvliegtuig.

Licence