Base description which applies to whole site

Toelichting

Baten

Opbrengst moederdepartement

In 2012 is de opbrengst moederdepartement € 26,4 mln hoger dan begroot:

  • Bij Voorjaarsnota is het opdrachtenpakket 2012 in overeenstemming gebracht met het werkpakket 2012. Hierbij is € 4,7 mln toegevoegd aan begroting NVWA ten behoeve van werkzaamheden op het gebied van dierverwaarlozing, diertransport, antibiotica, visstroperij en vangstverbond dioxinebepaling, verplichting EU regelgeving en meststoffen.

  • Bij Voorjaarsnota is een technische correctie aangebracht op het personeelsbudget NVWA van € 1,0 mln ten gevolge van het opheffen van de zogenaamde centrale bestuursdienst EL&I.

  • Bij Voorjaarsnota is € 2 mln aan het NVWA budget toegevoegd ten behoeve van de vernietiging van illegaal ingevoerd Turks stro. Deze mutatie is bij Najaarsnota voor € 1,8 mln teruggedraaid omdat deze kosten zijn gedekt uit het eigen vermogen van de NVWA.

  • Bij Najaarsnota is het budget met € 1,8 mln verhoogd ten behoeve van meerwerk voor de NVWA en voor de bestrijding van schadelijke organismen zoals Boktor en Pepper Weevil.

  • Bij Najaarsnota heeft de NVWA € 2,8 mln compensatie ontvangen voor de niet-kostendekkende tarieven voor kleine slachterijen en in het kader van de afspraken uit het roodvleesconvenant.

  • Bij Najaarsnota is € 1,8 mln toegevoegd voor de compensatie van hogere ABP premies.

  • De NVWA heeft in 2012 voor € 2,7 mln aan werkzaamheden uitgevoerd die waren gestart in 2011 (zogenaamd «onderhanden werk»).

  • In de begroting 2013 is aangeven dat de ingeboekte besparingen van de fusie vertraagd beschikbaar komen. Dit komt mede doordat vanwege de slechte markt voor kantoorgebouwen de overtollige huisvesting moeilijk kan worden afgestoten. Hierdoor was er in 2012 sprake van hoger dan begrote kosten op gebied van huisvesting, ICT en personele kosten ten gevolge van de fusie. Het hierdoor ontstane tekort van € 11,4 mln in aangevuld bij Najaarsnota.

Bijzondere bijdrage moederdepartement

In de Kamerbrief naar aanleiding van de motie Jacobi wordt het maatregelenpakket beschreven waarmee bovenstaande huisvestingskosten worden afgebouwd. Onderdeel hiervan bedraagt de afkoop van huurcontracten van overtollige huisvesting in 2013 en 2014 zodat door afstoot een structurele besparing op huisvesting kan worden gerealiseerd. Hiervoor is bij Najaarsnota € 10 mln toegevoegd aan de huisvestingsvoorziening op de balans van de NVWA.

Opbrengsten derden

Minder opbrengsten derden ad € 5,3 mln omdat er door de economische crisis minder werkaanbod is en de vernieuwing van het toezicht leidt tot een meer efficiëntere uitvoering.

Overige baten

Meer EU projecten worden uitgevoerd voor een bedrag van € 0,8 mln.

Lasten

Personele lasten

  • Als gevolg van de opheffing van de centrale bestuursdienst EL&I en ten behoeve van compensatie hogere ABP premies stijgen de loonkosten met € 2,8 mln.

    De stijging van de opbrengsten door toename van het opdrachtenpakket is gepaard gegaan met een grotere formatie. Daardoor stijgen de p-kosten.

    De plaatsingsprocedure in het fusieproces en de toepassing van het reorganisatiebesluit hebben er toe geleid dat er meer P-kosten zijn dan vooraf begroot.

    De harmonisatie van de arbeidsvoorwaarden heeft geleid tot een additionele kostenpost. Het totaal van deze drie posten bedraagt € 8,6 mln.

  • De personele lasten zijn € 7,2 mln hoger door extra inhuur, noodzakelijk voor de hier boven geschetste extra opdrachten in het primaire proces. Daarnaast heeft extra inhuur plaatsgevonden voor vervanging van senior Toezichthoudend Dierenartsen die in het kader van de noodzakelijke verbetering (Vanthemsche onderzoek) aan interne begeleiding doen. Eveneens heeft nog tijdelijke inhuur plaatsgevonden voor specialistische ondersteuning bij afronding van de fusie.

Materiële kosten

De afwikkeling van de fusie vergt extra kosten doordat de verwachte effecten op gebied van ICT (nog) niet gerealiseerd konden worden en de afstoot van overtollige laboratoria en kantoren in de huidige stagnerende markt tegenvalt. De kosten bedragen € 11,4 mln. De overige materiële kosten vallen € 1,5 mln hoger uit.

Rentelasten

Door getemporiseerde investeringen zijn minder leningen afgeroepen (met eveneens een lagere rentevoet) met lagere rentelasten van € 0,6 mln tot gevolg.

Afschrijvingskosten

Door getemporiseerde investeringen zijn de afschrijvingskosten € 4,4 mln lager.

Dotaties voorzieningen

Dotatie aan voorziening leegstand gebouwen ad € 10 mln. in verband met afkoop huurverplichtingen laboratoria in 2013/2014.

Saldo van baten en lasten

Door het exploitatietekort per 31-12-2012 ad € 3,920 mln wordt na resultaatbestemming in 2013 het eigen vermogen van de NVWA teruggebracht tot nul.

Kasstroomoverzicht: Opbouw vanaf de stand ontwerpbegroting naar de stand van de Najaarsnota

Bedragen x € 1 000
   

(1)

(2)

(3)=(1)+(2)

 

Omschrijving

Oorspronkelijk vastgestelde begroting

Mutaties (+ of –) tot en met de 2e suppletoire begroting

Stand 2e suppletoire begroting

1.

Rekening-courant RHB 1 januari 2012

3 057

35 374

38 431

2.

Totaal operationele kasstroom

11 943

– 8 538

3 405

 

Totaal investeringen (-/-)

– 11 681

0

– 11 681

 

Totaal boekwaarde desinvesteringen (+)

0

0

0

3.

Totaal investeringkasstroom

– 11 681

0

– 11 681

 

Eenmalige uitkering aan moederdepartement (-/-)

0

0

0

 

Eenmalige storting door het moededepartement (+)

0

0

0

 

Aflossingen op leningen (-/-)

– 10 426

0

– 10 426

 

Beroep op leenfaciliteit (+)

11 681

0

11 681

4.

Totaal financieringskasstroom

1 255

0

1 255

5.

Rekening-courant RHB 31 december 2012 (=1+2+3)

4 574

26 836

31 410

Toelichting op de mutaties staat van baten en lasten

Rekening courant RHB

De stand rekening-courant RHB per 1-1-2012 is € 35,4 mln positiever uitgevallen dan oorspronkelijk werd verwacht. Dit verschil wordt veroorzaakt door:

  • Een hogere operationele kasstroom in 2011 ad € 36,7 mln als gevolg van:

    • Een bijdrage bij Najaarsnota 2011 aan de voorziening herplaatsingskandidaten door EL&I van € 12,5 mln en het Ministerie van VWS van € 10 mln;

    • Een hogere bijdrage bij Najaarnota 2011 van € 10,6 mln in verband met de vertraagde uitstroom van boventallig personeel (€ 5,4 mln), compensatie voor niet- kostendekkende tarieven en voor hogere kosten in verband met inhuur externen en ICT (€ 1,8 mln);

    • Een bijdrage bij Slotwet 2011 ad € 2,3 mln in verband met besparingsverlies op de fusie en hogere uitgaven in het kader van het Sociaal Flankerend Beleid;

    • Overige balansmutaties ad € 1,3 mln.

  • Een lagere investeringskasstroom in 2011 ad € 4,3 mln.

  • Een lagere financieringskasstroom in 2011 ad – € 5,6 mln.

Operationele kasstroom

Het verschil in de operationele kasstroom in 2012 ad – € 8,5 mln wordt veroorzaakt door per saldo onttrekkingen aan de voorzieningen (– 3,1 mln), overige balansmutaties: (–  € 1,5 mln) en door het verwachte resultaat 2012 (– € 3,9 mln).

Licence