Realisatie 2010 | 2011 | 2012 | 2013 | 2014 | 2015 | 2016 | |
---|---|---|---|---|---|---|---|
Baten | |||||||
Opbrengst moederdepartement | 552 | 825 | 150 | 150 | 150 | 150 | 150 |
Opbrengst overige departementen | 11 872 | 10 991 | 16 758 | 16 758 | 16 758 | 16 758 | 16 758 |
Opbrengsten derden | 3 342 | 3 335 | 2 735 | 2 735 | 2 735 | 2 735 | 2 735 |
Rentebaten | 30 | 30 | 30 | 30 | 30 | 30 | 30 |
Buitengewone baten | 238 | ||||||
Exploitatie bijdrage | |||||||
Totaal baten | 16 034 | 15 181 | 19 673 | 19 673 | 19 673 | 19 673 | 19 673 |
Lasten | |||||||
Apparaatkosten | |||||||
Personele kosten | 4 920 | 5 147 | 5 958 | 5 958 | 5 958 | 5 958 | 5 958 |
– waarvan eigen personeel | 4 450 | 5 047 | 5 858 | 5 858 | 5 858 | 5 858 | 5 858 |
– waarvan externe inhuur | 470 | 100 | 100 | 100 | 100 | 100 | 100 |
Materiële kosten | 9 200 | 9 425 | 13 127 | 13 021 | 13 021 | 13 021 | 13 021 |
– waarvan ICT | 600 | 550 | 750 | 750 | 750 | 750 | 750 |
Overige lasten | |||||||
– Rentelasten | 19 | 33 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
– Afschrijvingskosten | 565 | 770 | 687 | 687 | 687 | 687 | 687 |
– Dotaties voorzieningen | 1 252 | – 200 | – 100 | 0 | 0 | 0 | 0 |
– Buitengewone lasten | 23 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Totaal lasten | 15 979 | 15 175 | 19 672 | 19 666 | 19 666 | 19 666 | 19 666 |
Saldo van baten en lasten | 55 | 6 | 1 | 7 | 7 | 7 | 7 |
Toelichting op de baten
Opbrengsten moederdepartement
De opbrengsten betreffen opslag voor de Belastingdienst en Douane. Door het vervallen van de verwerking van executoriaal in beslag genomen voertuigen voor de Belastingdienst is de opbrengst met € 0,7 mln. verminderd t.o.v. OB 2011.
Opbrengsten overige departementen
-
• Het bekostigingsmodel dat met het Openbaar Ministerie is afgesloten heeft betrekking op de levering van vervoer, opslag, verwerking en vernietiging van conservatoir en klassiek in beslaggenomen goederen. Het in 2011 aangepaste model is geldig van 2012 tot en met 2016 en vertegenwoordigt een waarde van € 9,3 mln.
-
• De landelijke verwerking van strafrechtelijke ontmanteling en vernietiging van hennepkwekerijen is vanaf 2012 belegd bij DRZ. Dit is het resultaat van het Programma Aanpak Georganiseerde Hennepteelt dat heeft geleid tot een samenwerkingsverband tussen Politie, OM en Domeinen Roerende Zaken. De geraamde baten bedragen € 6.5 mln.
-
• Diverse opbrengsten voor opslag, taxaties, advies en verkoopfaciliteiten met betrekking tot het ministerie van Veiligheid en Justitie (€ 0,3 mln.), Agentschap Telecom, Korps Landelijke Politiediensten en Defensie (€ 0,2 mln.) en Rijkswaterstaat (€ 0,1 mln.).
-
• Opbrengsten uit hoofde van vernietiging van datadragers die door departementen worden afgestoten (€ 0,4 mln.).
Opbrengsten derden
De opbrengsten bestaan vooral uit opgelden (€ 2,5 mln.). Daarnaast zijn er opbrengsten van boetes bij ontgunde verkopen en opbrengsten van overtollige goederen van DRZ en kentekenbewijzen (€ 0,2 mln.).
Toelichting op de lasten
Personele kosten
De categorie personele kosten omvat de salariskosten en opleidingskosten (0,2 mln.) van ambtelijk personeel. DRZ heeft een formatie van 85,8 fte welke mogelijk in 2012 wordt uitgebreid (met maximaal 16 fte, € 1.1 mln.) in verband met de landelijke verwerking van hennepkwekerijen. Kosten van herplaatsingkandidaten (5 fte’s) in verband met sluiting van de locatie in Veldhoven bedragen € 0,1 mln. De gemiddelde loonkosten van de operaties per fte bedragen € 55 455 (excl. bovengenoemde uitbreiding).
Materiële kosten
De materiële kosten bestaan uit de volgende kostencategorieën:
• Huren Rijksgebouwendienst (RGD) en huisvestingskosten | € 4,0 mln. |
• Vernietigingskosten vuurwerk, in beslaggenomen goederen en hennep | € 6,0 mln. |
• Automatisering | € 0,8 mln. |
• Transportkosten m.b.t. vuurwerk en voertuigen | € 0,7 mln. |
• Bedrijfsmiddelen | € 0,3 mln. |
• Reis- en verblijfkosten, bureaukosten, communicatie en overige kosten | € 1,3 mln. |
Totaal | € 13,1 mln. |
De toename van de vernietigingskosten (€ 5.2 mln.) wordt veroorzaakt door de landelijke verwerking van hennepkwekerijen m.i.v. 2012. Besparingen worden voornamelijk gerealiseerd in huurkosten (€ 1.3 mln.).
Afschrijvingen
Afschrijvingen van immateriële activa houden verband met de technische realisatie van Rijksmarktplaats, upgrade van het automatiseringssysteem (SAP) en licenties voor Mavim (software waarin processen worden vastgelegd). Afschrijvingen van materiële activa houden voornamelijk verband met voertuigen, heftrucks, kantoormachines, gereedschappen en verbouwingen.
Dotaties voorzieningen
In 2011 wordt een reorganisatievoorziening gevormd, waarin de kosten van herplaatsingkandidaten worden voorzien i.v.m. sluiting van de opslaglocatie te Veldhoven. In 2012 zal deze voorziening vrijvallen (€ 0,1 mln.).
3.1.2 Kasstroomoverzicht
Kasstroomoverzicht (x € 1 000) | 2010 | 2011 | 2012 | 2013 | 2014 | 2015 | 2016 |
---|---|---|---|---|---|---|---|
1. Rekening courant RHB 1/1 | 4 867 | 4 499 | 4 581 | 4 769 | 5 163 | 5 557 | 5 951 |
2. Totaal operationele kasstroom | 3 513 | 576 | 688 | 694 | 694 | 694 | 694 |
3a. -/- Totaal investeringen | – 521 | – 405 | – 500 | – 300 | – 300 | – 300 | – 300 |
3b +/+ Totaal boekwaarde desinvesteringen | 26 | ||||||
3 Totaal investeringskasstroom | – 495 | – 405 | – 500 | – 300 | – 300 | – 300 | – 300 |
4a. -/- Eenmalige uitkering aan moederdepartement | – 3 297 | ||||||
4b. +/+ Eenmalige storting door moederdepartement | |||||||
4c. -/- Aflossingen op leningen | – 89 | – 89 | |||||
4d. +/+ Beroep op de leenfaciliteit | |||||||
4 Totaal financieringskasstroom | – 3 386 | – 89 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
5. Rekening courant RHB 31/12 | 4 499 | 4 581 | 4 769 | 5 163 | 5 557 | 5 951 | 6 345 |
Toelichting
De geraamde investeringen (€ 0,5 mln.) worden aangewend t.b.v. digitalisering van administratieve processen, internetverkoop volgens marktplaatsprincipe en reguliere vervanginginvesteringen. De financiering vindt plaats uit eigen middelen.
Vanaf 2012 vindt geen aflossing op de lening meer plaats, omdat deze in 2011 geheel afgelost is.
3.1.3 Doelmatigheidsindicatoren
Indicatoren | realisatie 2009 | realisatie 2010 | 2011 | 2012 | 2013 | 2014 |
---|---|---|---|---|---|---|
Kostendekking | 124% | 100% | 100% | 100% | 100% | 100% |
Bewaartaak | 113% | 91% | 100% | 100% | 100% | 100% |
Verkooptaak | 134% | 115% | 100% | 100% | 100% | 100% |
Vernietiging datadragers | 152% | 193% | 100% | 100% | 100% | 100% |
Vernietiging vuurwerk | 67% | 118% | 100% | 100% | 100% | 100% |
FTE-totaal (excl. Externe inhuur) | 88 | 81 | 85,8 | 85,8 | 85,8 | 85,8 |
Omzet per productgroep *€ 1 000 | ||||||
Bewaren | 9 324 | 9 837 | 9 791 | 14 958 | 14 958 | 14 958 |
Verkopen | 3 663 | 3 342 | 3 335 | 2 735 | 2 735 | 2 735 |
Vernietiging datadragers | 804 | 782 | 525 | 450 | 450 | 450 |
Verwerking vuurwerk | 1 213 | 1 805 | 1 500 | 1 500 | 1 500 | 1 500 |
Totale omzet | 15 004 | 15 766 | 15 151 | 19 643 | 19 643 | 19 643 |
Saldo van baten en lasten (%) | 19% | 0% | 0% | 0% | 0% | 0% |
Betalingstermjn facturen – binnen 30 dagen | – | 88% | 90% | 90% | 90% | 90% |
Gegrond aantal klachten DRZ < 20% | – | – | – | < 20% | < 20% | < 20% |
Uitvoering kwaliteitsprogramma | – | – | – | 100% | 100% | 100% |
Klanttevredenheid | – | 7.7 | 7.6 | – | – | – |
Toelichting
Kostendekkendheid DRZ
De kostendekkendheid van de kerntaken wordt berekend door de geplande kosten af te zetten tegen de verwachte opbrengsten. Voor 2012 zijn geen bijzonderheden te verwachten en zal DRZ haar taken kostendekkend uitvoeren.
Omzet naar productgroep
Bewaren: de omzet voor het uitvoeren van de bewaartaak zal toenemen als gevolg van het uitvoeren van de landelijke coördinatie van hennepkwekerijen door DRZ (zie toelichting opbrengsten overige departementen). Voor de overige productgroepen worden geen bijzonderheden verwacht in 2012.
FTE- totaal
Het vermelde aantal fte’s betreft de begrotingssterkte (conform taakstelling).
Saldo van baten en lasten (%)
Het percentage is als volgt berekend: het saldo van baten en lasten gedeeld door de totale baten.
Betalingstermijn facturen (%)
De gemiddelde termijn (aantal dagen) waarbinnen leveranciersfacturen betaald worden, waarbij de norm betaling binnen 30 dagen is.
Gegrond aantal klachten (%)
Het percentage wordt berekend door het aantal gegronde klachten af te zetten tegen het aantal afgehandelde klachten. Betreft een nieuwe indicator.
Uitvoering kwaliteitsprogramma (%)
Het kwaliteitsprogramma (interne controle en inventarisatie) zal volledig uitgevoerd worden. Betreft een nieuwe indicator.
Klanttevredenheid
Het klanttevredenheidsonderzoek heeft betrekking op zowel de aanleverende klant als de afnemende klant.