De hoofddoelstelling van RVOB/Directie Vastgoed is het doelmatig in gebruik geven van rijksvastgoed en het doelmatig verkopen van overtollig rijksvastgoed. RVOB/Directie Ontwikkeling is de ontwikkelpoot van het RVOB en opereert namens het Rijk bij de planvorming van complexe ruimtelijke projecten.
2010 | 2011 | 2012 | 2013 | 2014 | 2015 | 2016 | |
---|---|---|---|---|---|---|---|
Baten | |||||||
Opbrengst moederdepartement | 22 595 | 22 004 | 22 319 | 21 783 | 20 998 | 20 353 | 20 303 |
Opbrengst derden | 771 | 1 200 | 1 450 | 1 450 | 1 450 | 1 450 | 1 450 |
Rentebaten | 19 | 10 | 10 | 10 | 10 | 10 | 10 |
Totale baten | 23 385 | 23 214 | 23 779 | 23 243 | 22 458 | 21 813 | 21 763 |
Lasten | |||||||
Apparaatskosten | |||||||
Personele kosten | 15 667 | 16 289 | 16 358 | 15 918 | 15 603 | 15 543 | 15 478 |
– waarvan eigen personeel | 15 302 | 16 089 | 16 158 | 15 718 | 15 403 | 15 343 | 15 278 |
– waarvan externe inhuur | 365 | 200 | 200 | 200 | 200 | 200 | 200 |
Materiële kosten | 5 210 | 6 044 | 6 812 | 6 712 | 6 262 | 5 712 | 5 712 |
– waarvan ICT | 916 | 1 400 | 1 600 | 1 500 | 1 400 | 1 200 | 1 200 |
Overige lasten | |||||||
– Rentelasten | 16 | 6 | 15 | 21 | 13 | 5 | 1 |
– Afschrijvingskosten | 375 | 392 | 497 | 536 | 545 | 519 | 458 |
– Dotaties voorzieningen | 1 002 | ||||||
Totale lasten | 22 270 | 22 731 | 23 682 | 23 187 | 22 423 | 21 779 | 21 649 |
Saldo van baten en lasten | 1 115 | 483 | 97 | 57 | 36 | 35 | 115 |
In de meerjarige apparaatbegroting is de taakstelling van het kabinet Rutte verwerkt. Ter invulling van de taakstelling worden (met name) de personele kosten verminderd: de definitieve besluitvorming hierover zal voor het einde van 2011 plaatsvinden.
Toelichting op de baten en lasten
Opbrengst moederdepartement (€ 22,3 mln.)
De opbrengsten in 2012 zijn als volgt te verdelen naar de diverse producten:
Producten | Omzetbedrag (x € 1 000) |
---|---|
Erfpacht | 1 055 |
Huur | 3 457 |
Pacht | 1 895 |
Medegebruik | 1 524 |
Behandelen zakelijke lasten | 1 407 |
Onbeheerde nalatenschappen | 840 |
Bodemmaterialen | 352 |
Beheerstaken in eigen beheer | 1 074 |
Verkopen | 6 640 |
Aankopen | 59 |
Taxatie & Advies | 1 231 |
Projectopdrachten gebiedsontwikkeling | 690 |
Business cases gebiedsontwikkeling | 1 748 |
Adviezen over ontwikkelmogelijkheden | 347 |
Totaal | 22 319 |
Opbrengsten derden (€ 1,5 mln.)
De betreffende opbrengsten zijn te verdelen naar drie afnemerscategorieën:
-
• Opbrengsten Domeinen Roerende Zaken (DRZ) i.v.m. ICT-dienstverlening (€ 750 000).
-
• Opbrengsten taxaties ten behoeve van Rijkswaterstaat, Rijksgebouwendienst en Defensie (€ 500 000).
-
• Opbrengst activiteiten in verband met Onbeheerde nalatenschappen (€ 200 000).
Rentebaten (€ 0,01 mln.)
De rentebaten zijn berekend op basis van een rentevoet van 1 %.
Personeel (€ 16,4 mln.)
De personele kosten 2012 zijn opgebouwd uit 2 componenten:
-
• Eigen personeel (€ 16,2 mln.) betrekking hebbende op 236 fte’s (de te verwachten bezetting 2012). De gehanteerde gemiddelde prijs per fte bedraagt circa € 69 000;
-
• Externe inhuur (€ 0,2 mln.).
Materieel (€ 6,8 mln.)
De materiële kosten 2012 zijn onder te verdelen in onderstaande categorieën.
Materiële kosten – categorieën | Bedrag (x € 1 000) |
---|---|
ICT | 1 600 |
Huren | 2 293 |
Huisvesting | 500 |
Opleiding- en wervingskosten | 420 |
Reis- en verblijfkosten | 644 |
Communicatie | 325 |
Landsadvocaat | 400 |
Overig | 630 |
Totaal | 6 812 |
ICT (€ 1,6 mln.)
In de ICT-kosten van de jaren 2012 t/m 2014 is rekening gehouden met het digitaliseren van de archieven.
Huren (€ 2,3 mln.)
Door een gewijzigde interne verrekeningsmethodiek binnen het ministerie van Financiën stijgt de huur die het RVOB verschuldigd is aan het moederdepartement.
Rentelasten (€ 0,015 mln.)
De rentelasten vloeien voort uit rente- en aflossingsdragend vermogen (gebruik leenfaciliteit). De daadwerkelijke rentepercentages zijn afhankelijk van het startjaar en de looptijden van de leningen. Het gemiddeld gehanteerd rentepercentage bedraagt 4 %.
Afschrijvingskosten (€ 0,5 mln.)
De afschrijvingskosten zijn bepaald op basis van de huidige investeringsvoorraad en de te verwachten (vervangings)investeringen. In onderstaande tabel zijn de betreffende afschrijvingskosten uitgesplitst naar activagroep. Tevens is hierbij de gehanteerde (totale) afschrijvingstermijn vermeld.
Activagroepen | afschrijvingstermijnen | Bedrag (x € 1 000) |
---|---|---|
Verbouwingen | 10 jaar | 2 |
Meubilair | 10 jaar | 32 |
Kantoormachines | 5 jaar | 5 |
ICT | 3 jaar | 422 |
Telecommunicatie apparatuur | 7 jaar | 17 |
Voertuigen | 4 jaar | 19 |
Totaal | 497 |
Saldo van baten en lasten (€ 0,1 mln.)
Uitgaande van het maximaal eigen vermogen op 31 december 2011 (5% regeling) zal het saldo van baten en lasten worden afgedragen aan de eigenaar (Begroting IXB).
2010 | 2011 | 2012 | 2013 | 2014 | 2015 | 2016 | |
---|---|---|---|---|---|---|---|
1. Rekening courant RHB 1/1 | 4 234 | 5 119 | 5 038 | 4 414 | 4 048 | 3 881 | 3 808 |
2. Totaal operationele kasstroom | – 4 915 | 614 | 394 | 392 | 580 | 553 | 572 |
3a. -/- Totaal investeringen | – 150 148 | – 24 425 | – 139 474 | – 441 | – 369 | – 269 | – 350 |
3b +/+ Totaal boekwaarde desinvesteringen | 6 | ||||||
3. Totaal investeringskasstroom | – 150 142 | – 24 425 | – 139 474 | – 441 | – 369 | – 269 | – 350 |
4a. -/- Eenmalige uitkering aan moederdepartement | – 1 963 | – 113 | – 483 | – 97 | – 56 | – 35 | – 34 |
4b. +/+ Eenmalige storting door moederdepartement | 2 719 | ||||||
4c. -/- Aflossingen op leningen | – 156 | – 157 | – 61 | – 220 | – 322 | – 322 | – 170 |
4d. +/+ Beroep op de leenfaciliteit | 155 342 | 24 000 | 139 000 | ||||
4. Totaal financieringskasstroom | 155 942 | 23 730 | 138 456 | – 317 | – 378 | – 357 | – 204 |
5. Rekening courant RHB 31/12 | 5 119 | 5 038 | 4 414 | 4 049 | 3 881 | 3 808 | 3 826 |
Toelichting op kasstroomoverzicht
-
1. Het jaar 2010 betreft de daadwerkelijke realisatiegegevens.
-
2. De totale operationele kasstroom komt tot stand door het resultaat van baten en lasten te vermeerderen met de geplande afschrijvingen en te verminderen met de onttrekking aan voorzieningen (betalingen).
-
3.a De investeringen hebben grotendeels betrekking op RVOB/directie Ontwikkeling. Het betreft aankoop van gronden en activering van plankosten.
-
4.a De eenmalige uitkering aan het moederdepartement heeft betrekking op de bestemming van de vastgestelde winst van het voorgaande dienstjaar (5%-regeling eigen vermogen).
-
4.c De aflossing op leningen ad 61 heeft volledig betrekking op de initiële lening.
-
4.d Het beroep op de leenfaciliteit betreft de investeringen, zoals gemeld onder 3.
Doelmatigheidsindicatoren
Indicatoren | 2010 | 2011 | 2012 | 2013 | 2014 | 2015 | 2016 |
---|---|---|---|---|---|---|---|
Kostprijzen per product | |||||||
– Pacht | € 717 | € 663 | € 689 | € 683 | € 670 | € 650 | € 637 |
– Huur | € 674 | € 663 | € 689 | € 683 | € 670 | € 650 | € 637 |
– Erfpacht | € 556 | € 561 | € 583 | € 578 | € 567 | € 550 | € 539 |
– Medegebruik / overig | € 396 | € 357 | € 371 | € 368 | € 361 | € 350 | € 343 |
– Zakelijke lasten | € 364 | € 357 | € 371 | € 361 | € 361 | € 350 | € 343 |
Omzet per productgroep (1 000) | |||||||
– Homogene producten | € 11 272 | € 11 499 | € 10 463 | € 10 227 | € 9 882 | € 9 598 | € 9 576 |
– Heterogene producten | € 12 113 | € 11 715 | € 13 318 | € 13 016 | € 12 576 | € 12 215 | € 12 188 |
– Totaal | € 23 385 | € 23 214 | € 23 779 | € 23 243 | € 22 458 | € 21 814 | € 21 764 |
Aandeel directe uren | 61% | 56% | 58% | 60% | 62% | 64% | 65% |
Aantal directe uren voor medewerker in primair proces | 1 289 | 1 260 | 1 270 | 1 280 | 1 290 | 1 300 | 1 310 |
FTE-totaal (excl. externe inhuur) | 266,9 | 257,1 | 257,1 | 257,1 | 257,1 | 257,1 | 257,1 |
begrotingssterkte | |||||||
Mate van kostendekkendheid | 100% | 100% | 100% | 100% | 100% | 100% | 100% |
Saldo van baten en lasten (%) | 5% | 1% | 1% | 1% | 1% | 1% | 1% |
Percentage in het gelijkgestelde procedures (WOZ) | 95% | 70% | 70% | 70% | 70% | 70% | 70% |
Uitkomst klanttevredenheidsonderzoek | 7.0 | 7.0 | |||||
Klachten binnen termijn van 6 weken afgehandeld | 83% | 100% | 100% | 100% | 100% | 100% | 100% |
Toelichting
Kostprijzen per product
De hierboven vermelde kostprijzen zijn berekend op basis van vastgestelde normtijden, vermenigvuldigd met het voor het betreffende jaar ingeschatte uurtarief. Het betreft alleen homogene producten. Voor de heterogene producten zijn geen normtijden vastgesteld.
In het begrotingsjaar is ten opzichte van 2011 sprake van hogere kostprijzen. Dit wordt veroorzaakt door hogere huisvestingskosten in verband met hogere vastgestelde huurpijzen.
Omzet naar productgroep
Binnen het RVOB is sprake van homogene en heterogene producten.
Aandeel directe uren voor totaal RVOB
Dit kengetal geeft aan hoe het totale aantal netto te werken uren (aanwezige uren) aan directe en indirecte uren besteed wordt. Het geeft daarmee inzicht in het aandeel van de overhead (bedrijfsvoering, management en beleid).
Aantal directe uren voor medewerker in primair proces
Dit kengetal laat de ontwikkeling zien van het aantal directe uren dat een medewerker (in fte) in het primaire proces op jaarbasis levert.
FTE-totaal
Het vermelde aantal fte's betreft de begrotingssterkte.
Mate van kostendekkendheid
Het uitgangspunt is dat de baten-lastendienst RVOB volledig kostendekkend is.
Saldo van baten en lasten (%)
Het (streef)percentage betreft het saldo van baten en lasten gedeeld door de totale baten.
Percentage in het gelijkgestelde procedures (WOZ)
Het RVOB/DV betaalt namens het Rijk de onroerendezaakbelasting. Zij beoordeelt hiertoe de aanslagen en maakt waar nodig bezwaar. Door het aantal gehonoreerde bezwaarschriften te vergelijken met het aantal ingediende bezwaarschriften ontstaat een beeld van de effectiviteit van het maken van bezwaar door het RVOB/DV. De in de tabel vermelde norm stelt dat minimaal 70% van alle ingediende bezwaarschriften door de gemeente toegekend moet worden. Door de norm op 70% te stellen (in plaats van bijvoorbeeld 90%) wordt voorkomen dat alleen bezwaarschriften worden ingediend waarbij het vrijwel zeker is dat het RVOB in het gelijk wordt gesteld.
Uitkomst klanttevredenheidsonderzoek
Met een interval van drie jaar wordt een klanttevredenheidsonderzoek uitgevoerd. Het doel is dat de klanten het RVOB tenminste met een 7 waarderen.
Klachten binnen termijn van 6 weken afgehandeld
Doelstelling is dat alle ontvangen klachten binnen de gestelde termijn van de klachtenprocedure, binnen 6 weken, inhoudelijk worden beantwoord (100%-score).