Procentuele verdeling uitgaven 2012 per operationele doelstelling
Algemene doelstelling
Het verlenen van bijstand aan Nederlanders in nood in het buitenland. De minister voert daarnaast activiteiten uit die ertoe bijdragen dat Nederlanders in het buitenland aan de benodigde (reis)documenten kunnen komen. De minister levert zijn bijdrage aan een gereguleerd personenverkeer door visa af te geven, ambtsberichten te schrijven over de situatie in bepaalde landen en de samenwerking te faciliteren met niet-EU-staten op het punt van migratie.
Rol en verantwoordelijkheid
Resultaatverantwoordelijk voor:
-
• Visumbeleid kort verblijf van het Koninkrijk der Nederlanden
Indicator | Realisatie 01.04.10 t/m 31.03.11 | Streefwaarde 2011 | Streefwaarde 2012 |
---|---|---|---|
Percentage visumaanvragen kort verblijf dat binnen 15 dagen wordt afgehandeld | 81% | 75% | 75% |
Bron: ministerie van Buitenlandse Zaken
Voor het Schengengebied is de standaard die door de EU visumcode (gestart per 5.4 2010) wordt gehanteerd 15 dagen. Deze periode kan in bijzondere gevallen worden verlengd tot 60 dagen. Over de periode van 1 april 2010 t/m 31 maart 2011 is het gerealiseerde percentage 81,24%. Echter, gezien regionalisering en bezuinigingsmaatregelen zal dit percentage in 2012 niet te realiseren zijn en is gekozen de streefwaarde van 75% voor 2012 te handhaven.
NB: De doorlooptijd is het aantal dagen dat zit tussen het indienen van een ontvankelijke visumaanvraag tot aan het moment van bekendmaken of uitreiken van de beslissing op de aanvraag.
Procesverantwoordelijk voor:
-
• de bijstand aan Nederlanders in nood in het buitenland
-
• gedetineerdenbegeleiding
-
• uitbrengen van reisadviezen
-
• crisisbeheersing
-
• de afgifte van Nederlandse reisdocumenten in het buitenland en van diplomatieke en dienstpaspoorten
-
• de afgifte van consulaire akten
-
• de afgifte van machtigingen voorlopig verblijf (MVV’s)
-
• de afname van inburgeringsexamens buitenland
Faciliterende rol bij/in:
-
• het terugkeer- en herintegratiebeleid van vreemdelingen zonder rechtmatig verblijf in Nederland.
-
• de brede samenwerking met niet-EU-staten op het vlak van asiel en migratie.
Beleidstheorie
Nederlanders in het buitenland krijgen bijstand in situaties waar zij zichzelf niet kunnen helpen of niet door anderen kunnen worden geholpen. Het gaat daarbij om zaken als evacuaties in crisissituaties, bijstand aan gedetineerden en het afgeven van nooddocumenten. Daarnaast speelt de Minister een rol in de regulering van het personenverkeer van vreemdelingen naar en van Nederland. De belangrijkste activiteiten op dit terrein zijn de afgifte van visa, het afnemen van inburgeringsexamens en het legaliseren van documenten. Ook worden ambtsberichten uitgebracht en wordt de samenwerking met niet-EU-staten gefaciliteerd bij o.m. terugkeer en herintegratie van niet tot Nederland toegelaten migranten en de opvang en bescherming van vluchtelingen in de regio. Er wordt samengewerkt met een groot aantal binnen- en buitenlandse partners. In de meeste gevallen is sprake van rechtstreekse dienstverlening aan de individuele burger. De afgifte van visa vindt plaats in het kader van de Schengenovereenkomst.
Omschrijving | aantal 2007 | aantal 2008 | aantal 2009 | aantal 2010 |
---|---|---|---|---|
Reisdocumenten | 167 368 | 158 352 | 176 278 | 169 432 |
Consulaire bemiddeling ongeval en ziekte | 343 | 363 | 419 | 446 |
Consulaire bemiddeling overlijden | 387 | 441 | 469 | 517 |
Consulaire bemiddeling overlijden tgv misdrijf | 18 | 40 | 17 | 34 |
Consulaire bemiddeling misdrijf zonder overlijden | 303 | 399 | 330 | 363 |
Consulaire bemiddeling welstand en vermissing | 331 | 440 | 351 | 405 |
Consulaire bijstand algemeen 1 | 1 382 | 1 683 | 1 586 | 1 765 |
Reclassering Nederland bezoeken | 7 389 | 6 422 | 7 025 | 6 000 |
Epafras bezoeken | 1 413 | 1 679 | 1 616 | 1 951 |
BZ bezoeken gedetineerden | 6 950 | 6 106 | 6 058 | 4 616 2 |
Totaal bezoeken gedetineerden | 15 752 | 14 207 | 14 699 | 12 567 |
Alleen MVV's | 31 748 | 38 532 | 37 339 | 40 839 |
Visumaanvragen niet MVV | 429 250 | 405 377 | 363 518 | 397 570 |
Visumaanvragen (incl. MVV) | 460 998 | 443 909 | 400 857 | 438 409 |
Documentenlegalisaties | 136 374 | 151 745 | 153 259 | 156 837 |
Verificaties | 206 | 191 | 214 | 124 |
Inburgeringsexamens | 8 500 | 8 100 | 9 186 | 10 141 |
Individuele ambtsberichten | 250 | 132 | 68 | 46 |
Algemene ambtsberichten | 26 | 26 | 27 | 23 |
Hervestiging | 500 | 544 | 509 | 484 |
Terugkeer (met financiële bijstand aan de vreemdelingen) | - | - | - | 1 000 |
Terugkeer (zonder financiële bijstand aan de vreemdeling) | - | - | - | 150 |
Beroep-/Bezwaarschriften BZ | 645 | 473 | 537 | 612 |
C. Beleidswijzigingen
-
• Nadruk bij consulaire bijstand komt te liggen op de eigen verantwoordelijkheid. Het accent ligt meer dan voorheen op noodgevallen en/of schrijnende gevallen.
-
• Hulp aan gedetineerden voor wie de doodstraf dreigt, wordt geïntensiveerd.
-
• Een robuustere crisisrespons in het geval van crises in het buitenland.
-
• Meer aandacht voor zorg aan Nederlanders na crisissituaties, in samenwerking met gespecialiseerde organisaties.
-
• Geldigheidsduur paspoorten wordt verlengd tot 10 jaar.
-
• Leges voor reisdocumenten welke worden afgegeven op de Nederlandse posten in het buitenland, worden verhoogd tot kostendekkend niveau.
-
• Extra inzet op de thema’s duurzame terugkeer, opvang en herintegratie van alleenstaande minderjarige vreemdelingen, duurzame terugkeer van gezinnen met minderjarige kinderen, en opvang en bescherming van vluchtelingen in de regio42.
-
• Gestreefd wordt, vooruitlopend op mogelijke overdracht van consulaire taken naar EDEO, met een aantal gelijkgezinde EU-partners pilots te starten op het gebied van consulaire diensten.
-
• Digitalisering van de processen voor aanvraag en behandeling van visa en paspoorten.
-
• Regionalisering van consulaire back office-taken van de posten (de grote dan wel risicovolle consulaire posten uitgezonderd) in een tiental regiokantoren om de kwaliteit en efficiency van de consulaire processen te verbeteren.
Met deze maatregelen wordt beoogd de consulaire functie moderner, gerichter en efficiënter te maken. Verwezen wordt naar de brieven van de Minister in zake consulaire dienstverlening43 , de IOB doorlichting* , gedetineerdenbegeleiding* , en migratie en ontwikkeling* .
D. Operationele doelstellingen
Operationele doelstelling 7.1
Op basis van eigen verantwoordelijkheid consulaire dienstverlening bieden aan Nederlanders in het buitenland.
Financiële instrumenten
-
• Verlenen van consulaire bijstand aan Nederlanders. Hiervoor is een budget beschikbaar van EUR 0,3 miljoen.
-
• Gedetineerdenbegeleiding inclusief maandelijkse gift van EUR 30 aan gedetineerden buiten Europa en bijdragen aan Epafras en Reclassering Nederland. (financiële inzet EUR 2 miljoen)
-
• Consulaire informatiesystemen om de primaire consulaire processen te kunnen afhandelen. De verwachte kosten hiervoor zijn EUR 7 miljoen.
-
• Inkoop van reisdocumenten ten behoeve van afgifte in het buitenland. (EUR 4 miljoen)
-
• Houden van opleidingen gericht om de consulaire werkprocessen te optimaliseren. (EUR 0,5 miljoen)
Beleidsinstrumenten
-
• Verlenen van niet-financiële consulaire bijstand aan Nederlanders in nood en/of schrijnende gevallen.
-
• Adviseren en ondersteunen van Nederlandse gedetineerden tijdens lokale rechtsgang en na hun veroordeling.
-
• (Stille) diplomatie met oog op eerlijke rechtsgang voor Nederlandse gedetineerden.
-
• Verstrekken van reisadviezen.
-
• Organiseren, waar mogelijk met partnerlanden, van evacuaties en bijstaan van Nederlanders in geval van crises.
-
• Verstrekken van reisdocumenten en opmaken van consulaire akten.
Operationele doelstelling 7.2
Samen met (keten)partners het personenverkeer reguleren
Financiële instrumenten
-
• Subsidies aan niet-gouvernementele organisaties op het gebied van migratie en ontwikkeling. (EUR 9 miljoen)
-
• Bijdragen aan nationale en internationale organisaties op gebied van migratie en terugkeer. (EUR 0,6 miljoen)
-
• Consulaire informatiesystemen om de primaire consulaire processen te kunnen afhandelen. De kosten voor deze systemen zijn opgenomen onder operationele doelstelling 7.1.
Niet financiële instrumenten
-
• Verstrekken van visa kort verblijf.
-
• Inname van aanvragen voor MVV’s
-
• Afnemen van inburgeringsexamens.
-
• Verrichten van legalisaties en uitvoeren van verificatieonderzoeken.
-
• Schrijven van algemene en individuele ambtsberichten voor besluitvorming door IND inzake toelating van asielzoekers.
-
• Diplomatie voor het bemiddelen bij terugkeer van vreemdelingen zonderrechtmatig verblijf. Samenwerking met instanties in en buiten Nederland, de EU en internationale organisaties.
E. Budgettaire gevolgen van beleid
Bedragen in EUR 1 000 | 2010 | 2011 | 2012 | 2013 | 2014 | 2015 | 2016 | |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Verplichtingen | 29 976 | 27 653 | 25 014 | 25 014 | 25 014 | 25 014 | 25 014 | |
Uitgaven: | ||||||||
Programma-uitgaven totaal | 25 845 | 27 291 | 25 014 | 25 014 | 25 014 | 25 014 | 25 014 | |
7.1 | Op basis van eigen verantwoordelijkheid consulaire dienstverlening bieden aan Nederlanders in het buitenland | 19 522 | 17 026 | 14 809 | 14 809 | 14 809 | 14 809 | 14 809 |
Juridisch verplicht | 31% | 21% | 19% | 19% | 19% | |||
Overig verplicht | 51% | 61% | 59% | 56% | 56% | |||
Beleidsmatig nog niet ingevuld | 18% | 18% | 22% | 25% | 25% | |||
7.2 | Samen met (keten) partners het personenverkeer reguleren | 6 323 | 10 265 | 10 205 | 10 205 | 10 205 | 10 205 | 10 205 |
Juridisch verplicht | 28% | 7% | 3% | 1% | 1% | |||
Overig verplicht | 8% | 11% | 8% | 8% | 8% | |||
Beleidsmatig nog niet ingevuld | 64% | 82% | 89% | 91% | 91% | |||
Ontvangsten | 41 789 | 39 450 | 39 450 | 41 300 | 41 300 | 41 300 | 41 300 | |
7.10 | Consulaire dienstverlening | 41 789 | 39 450 | 39 450 | 41 300 | 41 300 | 41 300 | 41 300 |