Personele en materiële uitgaven:
Dit artikel behandelt de apparaatsuitgaven van zowel het postennetwerk als het departement in Den Haag, exclusief de uitgaven voor vak-attachés van andere ministeries. Het omvat de verplichtingen voor- en uitgaven aan het ambtelijk personeel, de overige personele uitgaven en het materieel.
-
• Het ambtelijk personeel betreft de algemene leiding van het departement (inclusief de ministers en de staatssecretaris), de beleidsdirecties, de ondersteunende diensten, het uitgezonden personeel op de ambassades, inclusief themadeskundigen en het lokaal aangenomen personeel op de ambassades.
-
• Ook worden in dit artikel de buitenlandvergoedingen aan uitgezonden personeel, overige vergoedingen, diverse overige personele uitgaven en de uitgaven voor het post actieve personeel verantwoord.
-
• De materiële uitgaven hebben betrekking op de uitgaven voor de exploitatie van en investeringen in het departement in Den Haag en de vertegenwoordigingen in het buitenland.
-
• Hieronder vallen onder andere de verplichtingen en uitgaven voor huur van kanselarijen, residenties, personeelswoningen en het gebouw in Den Haag, beveiligingsmaatregelen, automatisering en communicatiemiddelen, klein onderhoud en bouwkundige projecten.
Op de personele en materiële kosten zijn jaarlijks loon-, prijs-, en koersontwikkelingen van toepassing. Deze ontwikkelingen dekt Buitenlandse Zaken af binnen de daarvoor in de HGIS getroffen voorziening (zie artikel 10). Loonkostenstijgingen vloeien vooral voort uit afgesloten CAO’s; de prijsstijgingen waarmee Buitenlandse Zaken te maken heeft passen binnen het kader van algehele (mondiale) inflatie. Daarnaast spelen koersfluctuaties tussen vooral de Euro en de Amerikaanse dollar een belangrijke rol.
Verdeling apparaatsuitgaven naar beleid
De minister van Financiën heeft de Kamer toegezegd om te bezien hoe de apparaatsuitgaven indicatief kunnen worden verdeeld over de beleidsartikelen. Bij de verdeling van de apparaatsuitgaven hieronder wordt onderscheid gemaakt per thema en tussen de uitgaven voor posten in het buitenland en het kernministerie. Van de totale apparaatskosten van EUR 739,2 miljoen in 2012 kan ca. EUR 234 miljoen toe worden gerekend aan het kernministerie. Bij de verdeling van deze kosten hieronder is het aantal fte’s per directoraat generaal (consulair en bedrijfsvoering is één directoraat generaal) toe te rekenen. Het restant (EUR 504 miljoen.) zijn uitgaven die toegerekend kunnen worden aan het postennetwerk. Omdat in 2010 een inventarisatie heeft plaatsgevonden over de thematische invulling van de personele inzet op de post is het mogelijk een schatting te maken van de kosten van het postennetwerk op een aantal terreinen (stand 2010). Deze categorieën zijn: economie, cultuur, politiek, ontwikkelingssamenwerking, management, consulair en beheer. In onderstaand overzichten is schematisch de verdeling opgenomen.
Verdeling apparaatskosten kernministerie EURO 234 miljoen
Verdeling apparaatskosten posten EURO 504 miljoen
Uitwerking regeerakkoord:
In het regeerakkoord is, als onderdeel van de bezuinigingen, afgesproken om een kleinere overheid te realiseren. Onderdeel hiervan is een taakstelling op het Rijk. Inclusief de laatste taakstelling van de regering Balkenende IV dient Buitenlandse Zaken (inclusief het postennetwerk) oplopend tot 2015 EUR 74 miljoen te besparen op personele en materiële kosten. Daar boven op dient ruimte te worden gemaakt voor door de regering gewenste intensiveringen en flankerend beleid. Omdat er sprake is van bezuinigingen op het postennetwerk dragen ook andere departementen bij aan de taakstelling, voornamelijk via het attaché netwerk op de posten. Met ingang van begrotingjaar 2012 worden de effecten van de hieronder genoemde maatregelen merkbaar.
Het grootste deel van de bezuinigingen (EUR 55 miljoen in 2015) wordt behaald op het postennetwerk. In de Kamerbrief Modernisering Diplomatie is een aantal maatregelen opgenomen die leiden tot een efficiënter en goedkoper postennetwerk, alsook tot meer flexibiliteit. Het postennetwerk zal hierdoor beter toegerust zijn voor de eisen van deze tijd.
-
• Als onderdeel van herstructurering van het postennetwerk worden tien posten gesloten.
-
• Administratieve en consulaire ondersteunende diensten worden geconcentreerd in een aantal regiokantoren. Door deze schaalvergroting ontstaat meer efficiency en kennisborging.
-
• Zoals in de focusbrief Ontwikkelingssamenwerking is opgenomen zal het aantal partnerlanden teruggebracht wordt tot 15. Hierdoor vermindert het aantal medewerkers belast met ontwikkelingssamenwerking.
-
• Door focus, dynamisering en flexibilisering zal het aantal medewerkers op posten, inclusief attachés van vakministeries, verminderen.
-
• In enkele gevallen zal worden geïntensiveerd. Dit in het bijzonder op het gebied van economische diplomatie en expertise op OS-thema’s.
-
• Om de economische belangen van Nederland in opkomende markten te ondersteunen wordt gestreefd naar opening van een tweetal posten geopend.
-
• Ten slotte draagt versobering van arbeidsvoorwaarden voor personeel in het buitenland, van huisvesting voor personeel en van kantoorruimte ook bij aan het verminderen van uitgaven.
De maatregelen binnen het postennetwerk hebben ook invloed op het kernministerie (EUR 19 miljoen in 2015). Hierdoor zal het aantal fte’s afnemen en worden directies samengevoegd. Verder draagt ook rijksbrede samenwerking bij aan de taakstelling. Bepaalde diensten worden gecentraliseerd waardoor een efficiencybesparing mogelijk is. Ten slotte zal op een aantal terreinen ook een versobering plaatsvinden. Hierbij valt te denken aan representatie en dienstreizen.
Omschrijving | 2012 | 2013 | 2014 | 2015 | 2016 | Struc. |
---|---|---|---|---|---|---|
Kleinere overheid | ||||||
Taakstelling Rijk, Agentschappen en uitvoerende ZBO’s* | 7 | 25 | 55 | 74 | 77 | 85 |
waarvan: | ||||||
– Taakstelling Balkenende IV | 7 | 7 | 7 | 7 | 7 | 7 |
– Efficiencykorting personeel en materieel (generieke deel) | 0 | 7 | 14 | 21 | 23 | 25 |
– Aanvullende korting (additionele deel, indien van toepassing) | 0 | 11 | 34 | 46 | 47 | 53 |
Detacheringen:
BZ werkt nauw samen met zowel andere ministeries als nationale en internationale publieke en private partijen. In dit kader voert het Ministerie een actief detacheringsbeleid, waarbij ambtenaren voor bepaalde tijd actief zijn bij partnerorganisaties en medewerkers van elders de kans wordt geboden om voor het Ministerie werkzaam te zijn. Dit al dan niet in de vorm van uitwisseling van personeel. Hoewel er, mede door de bezuinigingen, beperkingen zijn wat betreft beschikbaarheid van medewerkers/middelen en het daardoor niet mogelijk is om aan alle detacheringsverzoeken om te voldoen, zal het Ministerie voorstellen voor nieuwe detacheringen (inclusief niet statelijke actoren) welwillend bezien 51.
SSO | 2012 | 2013 | 2014 | 2015 | 2016 |
---|---|---|---|---|---|
P-direct | 0,3 | 0,3 | 0,3 | 0,3 | 0,3 |
FMHaaglanden | 11,0 | 10,5 | 10,0 | 10,0 | 10,0 |
Doc-direct | 2,8 | 2,8 | 2,8 | 2,8 | 2,8 |
Werkmaatschappij | 4,0 | 4,0 | 4,0 | 4,0 | 4,0 |
RGD | 12,0 | 12,0 | 12,0 | 12,0 | 12,0 |
Totaal | 30,1 | 29,6 | 29,1 | 29,1 | 29,1 |
Budgettaire gevolgen:
Bedragen in EUR 1 000 | 2010 | 2011 | 2012 | 2013 | 2014 | 2015 | 2016 | |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Verplichtingen | 769 094 | 746 417 | 730 691 | 713 179 | 686 744 | 670 396 | 670 359 | |
Uitgaven: | ||||||||
Uitgaven totaal | 788 802 | 768 410 | 739 203 | 701 510 | 695 952 | 720 673 | 678 071 | |
11.1 | Apparaatsuitgaven | 788 802 | 768 410 | 739 203 | 701 510 | 695 952 | 720 673 | 678 071 |
Ontvangsten | 75 005 | 65 626 | 58 626 | 58 626 | 58 626 | 58 626 | 58 626 | |
11.10 | Diverse ontvangsten | 75 005 | 65 626 | 58 626 | 58 626 | 58 626 | 58 626 | 58 626 |
11.20 | Koersverschillen | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
2010 | 2011 | 2012 | 2013 | 2014 | 2015 | 2016 | |
---|---|---|---|---|---|---|---|
Personeel | |||||||
Loonkosten departement | |||||||
Gemiddelde bezetting | 1 740 | 1 725 | 1 701 | 1 688 | 1 657 | 1 634 | 1 634 |
Gemiddelde prijs | 71 728 | 76 000 | 76 000 | 75 000 | 75 000 | 75 000 | 75 000 |
Toegelicht begrotingsbedrag (x EUR 1 000) | 124 799 | 131 114 | 129 288 | 126 608 | 124 283 | 122 583 | 122 583 |
Loonkosten posten (incl. themadeskundigen) | |||||||
Gemiddelde bezetting | 1 123 | 1 095 | 1 076 | 1 085 | 1 035 | 983 | 983 |
Gemiddelde prijs | 88 916 | 95 000 | 95 500 | 96 000 | 96 000 | 96 000 | 96 000 |
Toegelicht begrotingsbedrag (x EUR 1 000) | 99 895 | 104 049 | 102 799 | 104 129 | 99 399 | 94 404 | 94 404 |
Totaal loonkosten ambt. Personeel | |||||||
Gemiddelde bezetting | 2 863 | 2 820 | 2 778 | 2 773 | 2 693 | 2 618 | 2 618 |
Gemiddelde prijs | 78 482 | 83 378 | 83 557 | 83 215 | 83 076 | 82 889 | 82 889 |
Toegelicht begrotingsbedrag (x EUR 1 000) | 224 694 | 235 163 | 232 087 | 230 737 | 223 682 | 216 987 | 216 987 |
Vergoedingen | |||||||
Gemiddelde bezetting | 1 123 | 1 095 | 1 076 | 1 085 | 1 035 | 983 | 983 |
Gemiddelde kosten | 66 755 | 70 769 | 71 282 | 69 067 | 68 876 | 68 768 | 68 768 |
Toegelicht begrotingsbedrag (x EUR 1 000) | 74 997 | 77 510 | 76 730 | 74 915 | 71 315 | 67 625 | 67 625 |
Lokaal personeel | |||||||
Gemiddelde bezetting | 2 305 | 2 311 | 2 264 | 2 197 | 2 150 | 2 112 | 2 112 |
Gemiddelde prijs | 39 289 | 42 000 | 41 000 | 41 000 | 41 000 | 41 000 | 41 000 |
Toegelicht begrotingsbedrag (x EUR 1 000) | 90 545 | 97 041 | 92 844 | 90 080 | 88 153 | 86 578 | 86 578 |
Materieel | |||||||
Gemiddelde bezetting (inclusief attachés) | 5 536 | 5 501 | 5 407 | 5 330 | 5 193 | 5 069 | 5 064 |
Gemiddelde kosten | 53 296 | 44 444 | 43 373 | 38 983 | 40 288 | 50 738 | 42 377 |
Toegelicht begrotingsbedrag (x EUR 1 000) | 295 050 | 244 483 | 234 523 | 207 772 | 209 201 | 257 217 | 214 615 |
Totaal toegelicht begrotingsbedrag | 685 286 | 654 197 | 636 184 | 603 504 | 592 351 | 628 407 | 585 805 |
(x EUR 1 000) | |||||||
Overige apparaatskosten (x EUR 1 000) | 103 516 | 114 213 | 103 019 | 98 006 | 103 601 | 92 266 | 92 266 |
Totaal artikel 11 Apparaatsuitgaven (x EUR 1 000) | 788 802 | 768 410 | 739 203 | 701 510 | 695 952 | 720 673 | 678 071 |
Totaaloverzicht apparaatsuitgaven en -kosten Buitenlandse Zaken
Buitenlandse Zaken is verantwoordelijk voor één Baten-lastendienst, het CBI. In de onderstaande tabel zijn de apparaatskosten de apparaatsuitgaven voor het kerndepartement en voor de Baten-lastendienst en bij elkaar gevoegd. In de baten-lastenparagraaf worden de kosten van het CBI nader toegelicht.
2010 | 2011 | 2012 | 2013 | 2014 | 2015 | 2016 | |
---|---|---|---|---|---|---|---|
Kerndepartement | 788 802 | 768 410 | 739 203 | 701 510 | 695 952 | 720 673 | 678 071 |
Baten-lastendiensten (CBI) | 29 376 | 34 895 | 27 604 | 30 170 | 26 059 | 26 231 | 24 648 |