[Eén nationale politie: een toekomstbestendige politieorganisatie]
De uitdagingen in het kader van een veiliger Nederland vragen om een toekomstbestendige politieorganisatie; een vereenvoudigde organisatiestructuur, korte lijnen en duidelijke verantwoordelijkheden. Begin 2012, zo is de ambitie, moet één nationale politie een feit zijn. In juni 2011 is het betreffende wetsvoorstel bij de Tweede Kamer ingediend. Met inachtname van het parlementaire wetgevingsproces staat dit najaar en 2012, zonder onomkeerbaar vooruit te lopen, in het teken van het in de praktijk vormgeven van één politieorganisatie. Daartoe is begin mei 2011 de landelijk kwartiermaker en beoogd korpschef aan de slag gegaan. Het gezag over de politie blijft lokaal belegd: bij de burgemeester en de officier van Justitie. In de lokale driehoek worden afspraken gemaakt over de inzet van de politie. Als basis voor deze afspraken dient onder meer het integraal veiligheidsplan, dat periodiek door de burgemeester wordt opgesteld en door de gemeenteraad wordt vastgesteld. Het lokaal gezag wordt hierdoor versterkt. Het komen tot één nationale politie is een forse operatie. Voor diegenen die het aangaat, is dit een ingrijpende verandering. De wijkagent, de rechercheur, de dierenagent en vele anderen zullen in de nationale politie hun werk nog beter kunnen doen.
[De rechtspleging kwalitatief hoogwaardig en doelmatig: herziening gerechtelijke kaart]
Net als voor de politieorganisatie het geval is, is ook een organisatorische herstructurering noodzakelijk om de rechterlijke organisatie voor toekomstige uitdagingen goed toe te rusten. 2012 staat in het teken van de inwerkingtreding van de Wet herziening gerechtelijke kaart. September 2011 is dit wetsvoorstel bij de Tweede Kamer ingediend. Met inachtname van het parlementaire proces en zonder onomkeerbare stappen te zetten, wordt het aantal arrondissementen en rechtbanken teruggebracht van 19 naar 10, het aantal ressorten en gerechtshoven van 5 naar 4. De behandeling van zaken kan zo kwalitatief beter en efficiënter worden georganiseerd. De rechtspraak krijgt meer ruimte om deskundigheid te garanderen, de kwaliteit van de rechtspraak te optimaliseren, in eenheid te opereren en tegelijkertijd – waar nodig – meer maatwerk te leveren.
[Actieprogramma Bureaucratie Politie: minder regels, meer op straat]
Het Actieprogramma «meer blauw, minder regels» is in 2011 gestart. Dit programma brengt de administratieve lasten van politieagenten in deze kabinetsperiode terug met 25% en vergroot het werkplezier en het vakmanschap. In 2012 wordt daartoe landelijk al een administratieve lastenverlichting van 5% behaald. Voor alle diensten bij elkaar opgeteld, leidt dit in 2012 tot een verhoging van het aantal direct inzetbare uren politiewerk van het equivalent van +/- 1 000 fte. In 2013 en 2014 is dat respectievelijk 3 000 en 5 000 fte. Deze uren komen binnen de afgesproken operationele sterkte van 49 500 fte in de vorm van een productiviteitsverhoging extra beschikbaar voor de primaire politietaken.
In 2011 is reeds een aantal belangrijke resultaten behaald: zo zijn de 16 meest gebruikte formulieren in de Basisvoorziening Handhaving vereenvoudigd en gebruikersvriendelijker gemaakt, is de rittenadministratie bij de politie afgeschaft, is in 5 steden een slimmere werkwijze van directe afhandeling ingevoerd, is in 7 korpsen gestart met de Front office back office-werkwijze (Fobo) en is ook het vereenvoudigde proces-verbaal minderjarigen ingevoerd. Veel van deze werkwijzen zullen in 2012 landelijk worden ingevoerd. Een ander initiatief is de overdracht van administratieve taken rond bekeuringen van de politie naar het CJIB. Op het moment dat de nationale politie van start gaat, zal er nog maar één rapportagesysteem voor de politie zijn. De aanrijtijden van de politie worden verkort. Uitgangspunt is daarbij de norm dat de politie in 90% van de spoedeisende zaken binnen 15 minuten ter plaatse is.
[ICT bij de politie op orde]
Om slagvaardig optreden van de politie te kunnen garanderen, moet de ICT op orde zijn. Goed werkende ICT-voorzieningen betekenen een goede informatiepositie, met als doel een effectieve aanpak van criminaliteit. Mede op basis van de aanbevelingen van een aantal kritische rapporten, waaronder die van de Algemene Rekenkamer, is het Aanvalsprogramma Vernieuwing Informatievoorziening Politie 2011–2014 opgesteld. In 2012 zullen de voor de basispolitiezorg en recherche noodzakelijke informatiesystemen worden gestabiliseerd zodat de continuïteit van bedrijfsprocessen gewaarborgd is. Tegelijkertijd wordt gewerkt aan de vervanging van de ICT-infrastructuur en bijbehorende ICT-organisatie bij de politie.
[Dierenpolitie aan de slag]
Deze kabinetsperiode komen er 500 «animal cops», de dierenpolitie. In de jaren 2011–2014 worden ieder jaar 125 agenten opgeleid en operationeel met een evenredige verdeling over het hele land. De dierenpolitie heeft als primaire taak dierenmishandeling en -verwaarlozing aan te pakken en heeft daartoe de noodzakelijke specialistische kennis. Het landelijk alarmnummer 1-4-4 voor dieren in nood is in oktober 2011 operationeel.
[Meer (aandacht voor) vrijwilligers bij de politie]
Vrijwilligers zijn essentieel voor politie en samenleving. Het aantal vrijwilligers bij de politie loopt terug. Dit is onwenselijk. Wij streven er daarom naar het aantal vrijwilligers bij de politie op te voeren naar 10% van de operationele sterkte in 2015. Dit doen wij door de opleidingen beter toe te snijden op de taakuitvoering, vrijwilligers de kans te bieden zich door te ontwikkelen in het politievak en een landelijk uniform beleid voor de inzet van vrijwilligers te bevorderen.