De Dienst Justitiële Inrichtingen (DJI) levert een bijdrage aan de veiligheid van de samenleving door de tenuitvoerlegging van vrijheidsstraffen en vrijheidsbenemende maatregelen en door de aan onze zorg toevertrouwde personen de kans te bieden een maatschappelijk bestaan op te bouwen.
De capaciteit van DJI is ondergebracht bij de beleidsartikelen «Rechtshandhaving en criminaliteitsbestrijding» en «Jeugd». DJI levert een bijdrage aan de operationele doelstellingen 13.4, 13.7 en 14.2.
Meerjarige begroting van baten en lasten
2010 | 2011 | 2012 | 2013 | 2014 | 2015 | 2016 | |
---|---|---|---|---|---|---|---|
1. Baten | |||||||
1.1.Opbrengst moederdepartement | 2 127 317 | 2 163 571 | 2 132 654 | 2 113 749 | 2 073 631 | 2 042 839 | 2 037 681 |
1.2.Vordering op moederdepartement | 15 400 | 66 400 | – 17 200 | – 38 600 | – 26 000 | ||
1.3. Opbrengst derden | 133 990 | 120 584 | 100 996 | 60 012 | 59 913 | 59 573 | 59 573 |
1.4. Rentebaten | 285 | 500 | 250 | 250 | 250 | 250 | 250 |
1.5. Bijzondere baten | 10 687 | ||||||
Totaal baten | 2 272 279 | 2 300 055 | 2 300 300 | 2 156 811 | 2 095 194 | 2 076 662 | 2 097 504 |
2. Lasten | |||||||
Apparaatskosten | |||||||
2.1. Personele kosten | 1 031 344 | 1 045 777 | 1 002 655 | 918 552 | 895 430 | 878 420 | 878 363 |
– waarvan externe inhuur | 40 000 | 38 500 | 38 500 | 38 500 | 38 500 | 38 500 | |
2.2. Materiële kosten | 1 122 772 | 1 195 614 | 1 196 235 | 1 135 486 | 1 087 401 | 1 083 042 | 1 105 237 |
– waarvan ICT1 | 83 751 | 86 413 | 91 652 | 97 784 | 104 929 | 121 726 | |
Overige lasten | |||||||
2.3. Rentelasten | 2 397 | 2 740 | 3 172 | 3 874 | 4 483 | 4 962 | 4 906 |
2.4. Afschrijvingskosten | 56 292 | 55 636 | 54 603 | 53 224 | 52 297 | 50 803 | 49 689 |
2.5. Dotaties voorzieningen | 46 726 | 50 088 | 43 634 | 45 675 | 55 583 | 59 435 | 59 309 |
2.6. Bijzondere lasten | 25 756 | ||||||
Totaal lasten | 2 285 286 | 2 349 855 | 2 300 300 | 2 156 811 | 2 095 194 | 2 076 662 | 2 097 504 |
Saldo van baten en lasten | – 13 007 | – 49 800 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Saldo baten en lasten als % totale baten | – 0,6 | – 2,2 |
Toelichting
De ontwikkeling in de meerjarenraming van baten en lasten wordt in belangrijke mate verklaard door de capaciteitsmutaties volgend uit het Prognosemodel Justitiële Ketens (PMJ), het DJI-aandeel in de diverse kortingen en taakstellingen (o.a. Regeerakkoord) alsmede het opnemen van de vordering op het moederdepartement.
Het geraamde (negatieve) saldo van baten en lasten in 2011 komt ten laste van de exploitatiereserve van DJI (€ 49,8 mln.).
Onderstaand wordt nader ingegaan op de specifieke posten zoals opgenomen in het overzicht Meerjarige begroting van baten en lasten.
1. Baten
1.1. Opbrengst moederdepartement
De opbrengst moederdepartement is gebaseerd op de geldende kostprijzen, gerelateerd aan de bij de -zie onderdeel kengetallen per operationele doelstelling- opgenomen productieaantallen. Uitvoering van de kerntaak van DJI betekent het tegen kostprijzen leveren van een gedifferentieerd aanbod van detentie-, behandel- en opvangplaatsen. In de jaarafspraken tussen het moederdepartement en DJI worden onder meer afspraken gemaakt over de hoeveelheid en kwaliteit van de te leveren producten en de kostprijzen. Bekostiging vindt plaats op basis van output (P x Q). Ook de uit te voeren projecten vormen een onderdeel van de jaarafspraken. De omvang van de bijdrage wordt hierop afgestemd.
Onderstaand overzicht bevat informatie omtrent de (geraamde) gemiddelde prijs per plaats/per dag.
Omschrijving | 2010 | 2011 | 2012 | 2013 | 2014 | 2015 | 2016 |
---|---|---|---|---|---|---|---|
Operationele doelstelling 13.4. | |||||||
– Intramurale sanctiecapaciteit GW | 229 | 248 | 247 | 237 | 234 | 233 | 233 |
– Extramurale sanctiecapaciteit GW | 51 | 46 | 46 | 46 | 46 | 46 | 46 |
– FPC’s/forensische zorg | 480 | 484 | 489 | 506 | 506 | 507 | 507 |
– Intramurale for..zorg in GW | 367 | 378 | 381 | 381 | 380 | 380 | 380 |
– Intramurale for. zorg in GGz-inst. | 285 | 298 | 302 | 303 | 303 | 303 | 303 |
Operationele doelstelling 13.7. | |||||||
– Vreemdelingenbewaring en uitzetcentra | 193 | 199 | 196 | 186 | 184 | 184 | 184 |
Operationele doelstelling 14.2. | |||||||
– Jeugdplaatsen | 510 | 561 | 563 | 565 | 566 | 567 | 570 |
In het algemeen geldt dat de dagprijzen per 2011 stijgen ten opzichte van 2010 als gevolg van:
-
– de incidentele loonontwikkeling en premiemutaties;
-
– de prijsontwikkeling;
-
– het verlagen van de operationele capaciteit en het creëren van (goedkopere) reservecapaciteit en in stand te houden capaciteit, waardoor de vaste (overhead)kosten aan een lager aantal direct inzetbare plaatsen worden toegerekend;
-
– de doorwerking van te treffen tekortbeperkende maatregelen in de dagprijs.
Meer specifiek geldt nog dat:
-
– bij de FPC’s/forensische zorg de contracten betreffende (goedkopere) tendercapaciteit aflopen;
-
– bij de jeugdplaatsen door capaciteitskrimp de kleinschaligheid en de vaste kosten (o.a. huisvesting), die over een minder aantal plaatsen moeten worden omgeslagen, een opwaarts effect op de dagprijs heeft.
Doelmatigheid
Belangrijke indicator voor de doelmatigheid betreft de hierboven genoemde gemiddelde prijzen per plaats/per dag. Op termijn wordt, als gevolg van de verdere implementatie van tekortbeperkende maatregelen, bij een aantal producten een daling van de dagprijs voorzien.
Vermenigvuldiging van de kostprijs («P») en de gemiddelde capaciteit («Q») per product(categorie) levert voor de DJI in vergelijking met de meerjarenraming baten en lasten, het volgende beeld op:
Omschrijving | 2011 | 2012 | 2013 | 2014 | 2015 | 2016 |
---|---|---|---|---|---|---|
Operationele doelstelling 13.4.: | ||||||
– Intramurale sanctiecapaciteit (incl. reserve/aan te houden cap.) | 1 075 778 | 1 029 243 | 982 099 | 973 088 | 975 694 | 979 689 |
– Extramurale sanctiecapaciteit | 7 615 | 7 240 | 6 994 | 6 839 | 6 709 | 6 725 |
– FPC’s/forensische zorg (incl. reservecap.) | 373 647 | 368 852 | 373 746 | 365 683 | 354 719 | 343 328 |
– Intramurale forensische zorg in GGz-inst. | 154 791 | 166 701 | 167 504 | 167 080 | 167 062 | 167 603 |
– Inkoop ambulante forensische zorg | 48 500 | 50 000 | 50 000 | 50 000 | 50 000 | 50 000 |
– Intramurale forensische zorg in GW | 96 689 | 97 362 | 97 471 | 96 964 | 96 964 | 97 215 |
Operationele doelstelling 13.7.: | ||||||
– Vreemdelingenbewaring en uitzetcentra (incl. reserve en aan te houden capaciteit) | 160 012 | 153 462 | 151 095 | 149 977 | 149 282 | 150 209 |
Operationele doelstelling 14.2.: | ||||||
– Jeugdplaatsen (incl. reserve en aan te houden cap.) | 198 470 | 201 075 | 201 791 | 201 893 | 201 936 | 203 007 |
Subtotaal volgens p x q | 2 115 501 | 2 073 936 | 2 030 700 | 2 011 525 | 2 002 366 | 1 997 776 |
Opbrengst derden (excl. België) | 81 984 | 60 996 | 60 012 | 59 913 | 59 573 | 59 573 |
Verhuurcapaciteit België | 38 600 | 40 000 | ||||
Capaciteit Caribisch Nederland | 7 356 | 8 816 | 9 368 | 9 367 | 9 367 | 9 367 |
Middelen t.b.v. flankerend beleid | 79 312 | 68 460 | 46 441 | 8 570 | ||
Overig niet in PxQ begrepen | 27 103 | 48 092 | 10 290 | 5 819 | 5 356 | 30 788 |
Totaal lasten | 2 349 855 | 2 300 300 | 2 156 811 | 2 095 194 | 2 076 662 | 2 097 504 |
Toelichting
In bovenstaande tabel is per operationele doelstelling de uitkomst volgens de P x Q-systematiek gepresenteerd. De per operationele doelstelling gepresenteerde reeks loopt parallel met de ontwikkeling van de capaciteit. De onder de post «niet in P x Q begrepen» bedragen hebben met name betrekking op incidentele kosten (b.v. afkoop boekwaarde). Verder is rekening gehouden met de kosten verbonden aan de bewaringscapaciteit in het Caribisch Nederland. Het gaat hier om een (structureel) bedrag van € 9,4 mln. ten behoeve van de exploitatie van 125 plaatsen. Voor 2011 en 2012 gaat het respectievelijk om 95 en 110 plaatsen.
1.2. Vordering op moederdepartement
DJI realiseert naar verwachting in 2011 en 2012 een negatief jaarresultaat. Ter afdekking van deze tekorten wordt een langlopende vordering op het moederdepartement opgenomen. Per 2013 realiseert DJI weer positieve jaarresultaten en zal hierdoor in staat zijn deze vordering in de periode 2013–2015 af te boeken. Het opnemen van deze post vormt een onderdeel van de met het Ministerie van Financiën gemaakte afspraken teneinde DJI in de toekomst financieel sterk te maken.
1.3. Opbrengst derden
De opbrengst derden kunnen als volgt worden gespecificeerd:
2010 | 2011 | 2012 | 2013 | 2014 | 2015 | 2016 | |
---|---|---|---|---|---|---|---|
Opbrengsten arbeid | 14 744 | 11 350 | 11 570 | 11 490 | 11 390 | 11 050 | 11 050 |
Opbrengst verdrag België | 28 371 | 38 600 | 40 000 | ||||
Diverse opbrengsten | 90 875 | 70 634 | 49 426 | 48 522 | 48 523 | 48 523 | 48 523 |
Totaal opbrengsten | 133 990 | 120 584 | 100 996 | 60 012 | 59 913 | 59 573 | 59 573 |
Opbrengsten arbeid
Het betreft hier de (bruto) opbrengsten uit de (als regimeactiviteit) verrichte arbeid, zoals die in de rijksinrichtingen plaatsvindt ten behoeve van derden. Aan externe opdrachtgevers wordt geleverd tegen marktprijzen.
Opbrengst verdrag België
Het verdrag regelt dat Nederland tijdelijk de penitentiaire inrichting Tilburg en het daarbij behorende personeel ter beschikking stelt aan België en het gehele beheer van de inrichting tegen betaling verzorgt. Het gaat hier om een periode van 3 jaar (2010 t/m 2012) en 650 detentieplaatsen (2011en 2012).
Diverse opbrengsten
De «Diverse opbrengsten» betreffen voornamelijk de opbrengsten van het vreemdelingenvervoer ten behoeve van derden, de externe dienstverlening (onder andere bijzondere bijstand en ondersteuning), de exploitatievergoeding voor de VN-bewaring en het Internationaal Strafhof, de opbrengst ESF-subsidies en de afrekeningen van verstrekte voorschotten aan particuliere inrichtingen.
De geraamde opbrengsten in 2011 zijn incidenteel hoger als gevolg van met name het tijdelijk beschikbaar stellen van gesloten jeugdzorgplaatsen ten behoeve van het Ministerie van VWS (ruim € 12 mln.). Daarnaast is er een (incidentele) hogere opbrengst in verband met afrekeningen van verstrekte voorschotten aan particuliere inrichtingen en de verhuur van capaciteit Caribisch Nederland aan het Ministerie van BZK (totaal circa € 7 mln.).
1.4. Rentebaten
Het betreft hier rentebaten als gevolg van een positieve rekening-courant verhouding met het Ministerie van Financiën, alsmede rentebaten door het gebruikmaken van de depositofaciliteit. Bij de berekening is uitgegaan van een gemiddeld percentage van 0,7%.
2. Lasten
2.1. Personele kosten
De in onderstaande tabel opgenomen raming kent per 2012 een voorlopig karakter. Dat komt omdat de personele consequenties van onder andere de capaciteitsramingen van het Prognosemodel Justitiële ketens (PMJ) en het Regeerakkoord, zich nog niet volledig hebben vertaald in een aanpassing van de personele meerjarenraming. Dit geschiedt op basis van concrete Plannen van aanpak voor de te treffen capacitaire maatregelen en vormt een onderdeel van de begrotingsuitvoering. Verder is in de raming geen rekening gehouden met de kosten in het kader van de substantieel bezwarende functies (SBF). De hiermee gemoeide kosten komen ten laste van de voorziening.
2010 | 2011 | 2012 | 2013 | 2014 | 2015 | 2016 | |
---|---|---|---|---|---|---|---|
Ambtelijk personeel: | |||||||
– Gemiddelde loonsom (x € 1,–) | 55 545 | 55 830 | 55 830 | 55 830 | 55 830 | 55 830 | 55 830 |
– Aantal fte’s | 16 698 | 16 575 | 16 534 | 15 398 | 15 395 | 15 185 | 15 184 |
Ambtelijk personeel | 927 357 | 925 378 | 923 089 | 859 667 | 859 499 | 847 775 | 847 719 |
Reiskosten woon-/standplaats | 22 702 | 22 572 | 22 479 | 20 935 | 20 930 | 20 645 | 20 644 |
Overige personele kosten | 81 285 | 97 827 | 57 087 | 37 951 | 15 000 | 10 000 | 10 000 |
Totaal | 1 031 344 | 1 045 777 | 1 002 655 | 918 552 | 895 430 | 878 420 | 878 363 |
Toelichting
DJI heeft als beleid om een deel van het personeel flexibel (d.w.z. inhuur via bijvoorbeeld een uitzendbureau) aan te trekken. Op deze wijze kan worden ingespeeld op wijzigingen in de vraag en aanbod van capaciteit. De financiering hiervan vindt plaats vanuit «ambtelijk personeel» door het blokkeren van vacatures en vormt onderdeel van de begrotingsuitvoering. De hiermee gemoeide kosten worden verantwoord onder de post «overige personele kosten». Naast bovengenoemde kosten zijn onder de post «overige» de (incidentele) kosten in het kader van sociaal flankerend beleid en de kosten voor onder meer post-actieven geraamd.
De in de meerjarige begroting van baten en lasten opgenomen reeks voor externe inhuur correspondeert met de norm en de definitie voor de inhuur van deze categorie personeel zoals door de Minister van BZK vastgesteld. Voor DJI gaat het om een (structureel) bedrag van € 38,5 mln.
2.2. Materiële kosten
Onder deze post zijn de reguliere exploitatiekosten van DJI begrepen. In het algemeen geldt, dat de gepresenteerde reeks parallel loopt met de ontwikkeling van de capaciteit.
2010 | 2011 | 2012 | 2013 | 2014 | 2015 | 2016 | |
---|---|---|---|---|---|---|---|
Financiering particuliere inrichtingen | 360 156 | 355 694 | 352 823 | 350 281 | 346 635 | 338 782 | 337 851 |
Huisvesting | 286 406 | 300 246 | 305 763 | 306 585 | 308 799 | 311 661 | 311 390 |
Inkoopplaatsen forensische zorg | 170 312 | 205 930 | 226 529 | 213 085 | 211 849 | 211 871 | 211 872 |
Overig | 305 898 | 333 744 | 311 120 | 265 535 | 220 118 | 220 728 | 244 124 |
Totaal | 1 122 772 | 1 195 614 | 1 196 235 | 1 135 486 | 1 087 401 | 1 083 042 | 1 105 237 |
De reeks «Financiering particuliere inrichtingen» betreft vooral de bekostiging van de particuliere justitiële jeugd- en Tbs-inrichtingen alsmede de Tbs-contractplaatsen in de GGZ en gehandicaptenzorg. De opgenomen reeks voor huisvesting heeft met name betrekking op de aan de Rijksgebouwendienst te betalen kosten van huur- en serviceovereenkomsten.
Verder is in de tabel rekening gehouden met de kosten verbonden aan de inkoop van forensische zorg in het strafrechtelijke kader.
Onder de post «Overig» zijn onder meer begrepen de kosten van de justitieel ingeslotenen in de rijksinrichtingen (onder andere voeding), de kosten van de arbeid (onder andere materialen), de inhuur van deskundigen/adviseurs, ICT alsmede de overige exploitatiekosten betreffende DJI.
2.3. Rentelasten
Voor de vervangings- en uitbreidingsinvesteringen wordt in beginsel een beroep gedaan op de leenfaciliteit van het Ministerie van Financiën. De in dit kader te betalen rente wordt zichtbaar in de staat van baten en lasten en is verdisconteerd in de dagprijs. Uitgegaan is van een gemiddelde rente van 3,1% over de gemiddelde stand van de leningen per jaar.
2.4. Afschrijvingen
De afschrijvingsreeks is gebaseerd op de actuele omvang van de vaste activa, rekening houdend met de geplande vervangings- en uitbreidingsinvesteringen. De afschrijvingen vinden stelselmatig plaats, op lineaire basis en volgens voorgeschreven termijnen per activagroep en voorts op basis van de aanname dat de restwaarde (afgezien van uitzonderingen) nul is. De gehanteerde afschrijvingspercentages gaan in beginsel uit van de volgende gemiddelde levensduur:
-
• inventaris/installaties 5–10 jaar
-
• computerhard- en software 3–5 jaar
-
• vervoermiddelen 4–5 jaar
-
• overige materiële vaste activa 2–5 jaar
-
• immateriële vaste activa 2–5 jaar
2.5. Dotaties aan voorzieningen
De jaarlijkse dotaties aan de voorzieningen hebben voornamelijk betrekking op dotaties in het kader van de substantieel bezwarende functies (SBF).
Kasstroomoverzicht
2010 | 2011 | 2012 | 2013 | 2014 | 2015 | 2016 | ||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | Rekening Courant RHB 1 januari | 107 703 | 147 473 | 94 932 | 62 202 | 67 747 | 105 742 | 135 172 |
2 | Totaal operationele kasstroom | 46 798 | – 17 300 | – 14 400 | 30 200 | 67 500 | 75 500 | 71 500 |
3a | Totale investeringen | – 60 769 | – 57 000 | – 43 900 | – 43 700 | – 43 200 | – 43 200 | – 43 200 |
3b | Totaal boekwaarde desinvesteringen | 26 381 | ||||||
3 | Totaal investeringskasstroom | – 34 388 | – 57 000 | – 43 900 | – 43 700 | – 43 200 | – 43 200 | – 43 200 |
4a | eenmalige uitkering aan departement | |||||||
4b | eenmalige uitkering door departement | |||||||
4c | aflossing op leningen | – 12 640 | – 18 241 | – 16 430 | – 22 955 | – 28 305 | – 32 870 | – 35 283 |
4d | beroep op leenfaciliteit | 40 000 | 40 000 | 42 000 | 42 000 | 42 000 | 30 000 | 30 000 |
4 | Totaal financieringskasstroom | 27 360 | 21 759 | 25 570 | 19 045 | 13 695 | – 2 870 | – 5 283 |
5 | Rekening Courant RHB 31 december | 147 473 | 94 932 | 62 202 | 67 747 | 105 742 | 135 172 | 158 190 |
Toelichting op het kasstroomoverzicht
Operationele kasstroom
De operationele kasstroom bestaat uit het geraamde saldo van baten en lasten gecorrigeerd voor afschrijvingen en mutaties in de voorzieningen en het werkkapitaal.
Investeringskasstroom
Het betreffen hier de voorgenomen investeringen die worden gepleegd in de materiële vaste activa. In hoofdzaak betreft het investeringen in gebouwelijke voorzieningen, installaties en inventaris alsmede computer hard- en software.
In 2012 zijn de volgende investeringen gepland:
Omschrijving | Vervanging | Uitbreiding | TOTAAL |
---|---|---|---|
Verbouw en nieuwbouw | 13 000 | 2 500 | 15 500 |
Inventaris/installaties | 12 700 | 2 500 | 15 200 |
Automatisering | 9 800 | 1 000 | 10 800 |
Vervoermiddelen | 2 000 | 400 | 2 400 |
Overige materiële activa | – | ||
Totaal | 43 900 |
Financieringskasstroom
Het saldo van deze reeks heeft betrekking op het voorgenomen beroep op de leenfaciliteit bij het Ministerie van Financiën voor investeringen, en de hierop betrekking hebbende aflossingen.
Garanties
2010 | 2011 | 2012 | 2013 | 2014 | 2015 | 2016 | |
---|---|---|---|---|---|---|---|
Garantieplafond | |||||||
Uitstaand risico per 1-1 | 73,6 | 56,2 | 52,9 | 49,4 | 45,8 | 44,4 | 43,0 |
Vervallen of te vervallen garanties | – 3,8 | – 3,3 | – 3,5 | – 3,6 | – 1,4 | – 1,4 | – 1,1 |
Verleende of te verlenen garanties | |||||||
Overgedragen garanties aan VWS/J&G | – 13,6 | ||||||
Uitstaand risico per 31-12 | 56,2 | 52,9 | 49,4 | 45,8 | 44,4 | 43,0 | 41,9 |
Het feitelijke risico van de verleende garanties aan particuliere jeugdinrichtingen betreft borgstellingen ten behoeve van het restantbedrag van leningen die particuliere inrichtingen zijn aangegaan ter financiering van gebouwen. Zonder garantieverlening was het niet mogelijk tegen gunstige condities leningen bij externe financiers af te sluiten.
Conform het aangescherpte rijksbeleid worden geen nieuwe garanties ten behoeve van externe geldgevers meer afgegeven. De particuliere JJI’s hebben op vrijwillige basis toegang gekregen tot het geïntegreerd middelenbeheer van het Ministerie van Financiën. Voor de financiering van investeringen kunnen de toegelaten inrichtingen een beroep doen op de leenfaciliteit. Indien een beroep wordt gedaan, staat het Ministerie van Veiligheid en Justitie garant voor het nakomen van de verplichting.
Overzicht verplichtingen volgend uit het beroep op de leenfaciliteit Ministerie van Financiën door particuliere JJI’s:
Omschrijving | 2010 | 2011 | 2012 | 2013 | 2014 | 2015 | 2016 |
---|---|---|---|---|---|---|---|
Uitstaand risico per 1-1 | 36,8 | 77,7 | 89,1 | 85,8 | 82,4 | 78,9 | 75,3 |
Vervallen of te vervallen garanties | – 0,1 | – 1,2 | – 3,3 | – 3,4 | – 3,5 | – 3,6 | – 3,8 |
Verleende of te verlenen garanties | 41,0 | 12,6 | |||||
Uitstaand risico per 31-12 | 77,7 | 89,1 | 85,8 | 82,4 | 78,9 | 75,3 | 71,5 |
Publiek Private Samenwerking (PPS)
Omschrijving | 2010 | 2011 | 2012 | 2013 | 2014 | 2015 | 2016 |
---|---|---|---|---|---|---|---|
Detentiecentrum Rotterdam | 5,0 | 9,7 | 9,7 | 9,7 | 9,7 | 9,7 | 9,7 |
Justitieel Complex Schiphol | – | – | 1,3 | 5,0 | 5,0 | 5,0 | 5,0 |
Penitentiaire inrichting Zaanstad | – | – | – | – | nnb | nnb | nnb |
Totaal | 5,0 | 9,7 | 11,0 | 14,7 | 14,7 | 14,7 | 14,7 |
Toelichting
Het Detentiecentrum Rotterdam is volgens planning medio 2010 in gebruik genomen. Vanaf 2011 worden de kosten van het detentiecentrum geraamd op € 9,7 mln. bij een geraamd aantal ingeslotenen van ruim 500. In dit bedrag zijn naast de kosten voor huisvesting ook de facilitaire kosten en de kosten voor de verzorging opgenomen. De personele kosten vormen geen onderdeel van de PPS-constructie.
De bouw van het Justitieel Complex Schiphol ligt op schema. Het pand, waarin naast een detentiecentrum van DJI ook een aanmeldcentrum (IND) en een rechtbank wordt gehuisvest, zal naar verwachting eind 2012 in gebruik genomen worden. Het aandeel in de kosten voor DJI wordt geraamd op € 5 mln. Ten aanzien van «Zaanstad» is sprake van vertraging. Gelet op de stand van zaken kan nog geen kostenindicatie worden gegeven.
Kengetallen per operationele doelstelling
Capaciteiten en prijzen
Als belangrijkste indicator voor zowel de rijks- als particuliere inrichtingen alsmede de inkoopplaatsen geldt de capaciteitseenheid (plaats, bed) ten behoeve van gedetineerden, pupillen en Tbs-gestelden. Op basis hiervan en aan de hand van de overeengekomen prijs per capaciteitseenheid vindt bekostiging (in termen van p x q) van DJI plaats.
Operationele doelstelling 13.4
Het bestrijden van criminaliteit met een effectieve en doelmatige tenuitvoerlegging van strafrechtelijke sancties en maatregelen.
2010 | 2011 | 2012 | 2013 | 2014 | 2015 | 2016 | |
---|---|---|---|---|---|---|---|
Stand ontwerpbegroting 2011 | 12 272 | 11 727 | 11 796 | 11 525 | 11 794 | 11 982 | 11 982 |
– uitvoeringsverschillen | – 105 | ||||||
– uitvoering Masterplan | 200 | ||||||
– bijstelling o.g.v. PMJ uitkomsten 2012: | |||||||
– terugdringen in bewaring gest.pol.bureaus | – 23 | – 50 | – 50 | – 50 | – 50 | – 50 | |
– verhogen/verlagen dir. inzetb. cap. MPC | 181 | – 147 | 5 | – 151 | – 286 | – 291 | |
– omzetten dir.inzetb.cap. naar res.cap. | – 181 | 147 | – 5 | 151 | 286 | 291 | |
– bijst. dir. inzetb. cap i.v.m. bijst. FZG-plts. | 72 | 72 | 72 | 72 | 72 | 72 | |
– actualiseren capaciteitsmarge 5,1% | 13 | – 13 | 59 | – 1 | – 34 | – 35 | |
– van/naar in stand te houden capaciteit | – 13 | 13 | – 59 | 1 | 34 | 35 | |
– tijdelijk activeren 5,1% cap. marge | 194 | 64 | |||||
– omzetten reg.cap naar in stand te houden | – 160 | – 152 | – 320 | – 326 | |||
Stand ontwerpbegroting 2012 | 12 167 | 12 170 | 11 658 | 11 611 | 11 664 | 11 684 | 11 678 |
Verdeeld naar: | |||||||
Direct inzetbare capaciteit: | |||||||
– strafrechtelijke sanctiecapaciteit | 11 657 | 11 416 | 10 944 | 10 903 | 10 951 | 10 969 | 10 964 |
– in bewaring gestelden op politiebureaus | 64 | 47 | 20 | 20 | 20 | 20 | 20 |
– capaciteit t.b.v. internationale tribunalen | 96 | 114 | 114 | 114 | 114 | 114 | 114 |
Reservecapaciteit | 350 | 593 | 580 | 574 | 579 | 581 | 580 |
Gemiddelde prijs per plaats/per dag direct | |||||||
inzetbare capaciteit (x € 1,–) | 229 | 248 | 247 | 237 | 234 | 233 | 233 |
Totaal kader p x q (x € 1 miljoen) | |||||||
– direct inzetbare capaciteit | 987,7 | 1 049,1 | 1 000,4 | 956,3 | 944,5 | 942,0 | 945,5 |
– reservecapaciteit | 17,0 | 26,7 | 26,1 | 25,8 | 26,1 | 26,0 | 26,1 |
Bezettingsgraad (in %)1 | 90,9 | 91,3 | 91,3 | 91,3 | 91,3 | 91,3 | 91,3 |
Toelichting
Bovenstaande tabel geeft de meerjarige ontwikkeling in de intramurale sanctiecapaciteit weer. Ten opzichte van de ontwerpbegroting 2011 is de productietaakstelling bijgesteld in verband met de uitvoering Masterplan (2011) en de PMJ uitkomsten 2012. Naast de direct inzetbare capaciteit is in de tabel rekening gehouden met de reservecapaciteit. Het gaat hier om (over)capaciteit die tegen een sterk gereduceerd tarief (gemiddeld € 123,– per plaats/per dag) in het kader van DJI is opgenomen. Indien deze capaciteit toekomstig moet worden ingezet, kan deze op relatief korte termijn operationeel zijn.
2010 | 2011 | 2012 | 2013 | 2014 | 2015 | 2016 | |
---|---|---|---|---|---|---|---|
Stand ontwerpbegroting 2011 | |||||||
– bijstelling o.g.v. PMJ uitkomsten 2012 | 160 | 152 | 320 | 326 | |||
– inzetten capaciteit t.b.v. FZG-plaatsen | – 72 | – 72 | – 72 | – 72 | |||
Stand ontwerpbegroting 2012 | 88 | 80 | 248 | 254 | |||
Totaal kader p x q (x € 1 miljoen) | 2,8 | 2,5 | 7,7 | 8,0 |
Toelichting
Bovenstaande tabel geeft de meerjarige ontwikkeling van de in stand te houden capaciteit weer. Het gaat hier om (over)capaciteit die slechts zeer beperkt gefinancierd is (o.a. kosten huurcontract). Deze capaciteit wordt niet gerekend tot de productietaakstelling. Het gemiddelde tarief van deze plaatsen bedraagt € 86,– per plaats per dag.
2010 | 2011 | 2012 | 2013 | 2014 | 2015 | 2016 | |
---|---|---|---|---|---|---|---|
Stand ontwerpbegroting 2011 | 526 | 498 | 493 | 498 | 501 | 508 | 508 |
– uitvoeringsverschillen | – 9 | ||||||
– bijstelling o.g.v. PMJ uitkomsten 2012 | – 48 | – 58 | – 72 | – 80 | – 95 | – 103 | |
Stand ontwerpbegroting 2012 | 517 | 450 | 435 | 426 | 421 | 413 | 405 |
Verdeeld naar: | |||||||
(B)PP met of zonder ET1 | 450 | 450 | 435 | 426 | 421 | 413 | 405 |
ED | 67 | ||||||
Gemiddelde prijs per plaats/per dag (x € 1,–) | 51 | 46 | 46 | 46 | 46 | 46 | 46 |
Totaal kader p x q (x € 1 miljoen) | 9,6 | 7,6 | 7,2 | 7,0 | 6,8 | 6,7 | 6,7 |
Toelichting
Ten opzichte van de ontwerpbegroting 2011 is de productietaakstelling neerwaarts bijgesteld op grond van de verwachte lagere behoefte aan extramurale capaciteit (PMJ 2012).
2010 | 2011 | 2012 | 2013 | 2014 | 2015 | 2016 | |
---|---|---|---|---|---|---|---|
Stand ontwerpbegroting 2011 | 2 156 | 2 223 | 2 182 | 2 130 | 2 130 | 2 130 | 2 130 |
– uitvoeringsverschil reservecapaciteit | – 57 | ||||||
– bijstelling o.g.v. PMJ uitkomsten 2012: | |||||||
– omzetten reg.cap naar reservecapaciteit | – 88 | – 103 | – 85 | – 65 | – 74 | – 143 | |
– reservecapaciteit | 88 | 103 | 85 | 65 | 74 | 143 | |
– afstoten bovenmatige reservecapaciteit | – 11 | – 73 | – 57 | – 96 | – 156 | – 218 | |
Stand ontwerpbegroting 2012 | 2 156 | 2 155 | 2 109 | 2 073 | 2 034 | 1 974 | 1 912 |
Verdeeld naar: | |||||||
Direct inzetbare capaciteit: | |||||||
– rijks Tbs-klinieken | 427 | 427 | 427 | 427 | 427 | 427 | 427 |
– particuliere Tbs-klinieken | 1 456 | 1 379 | 1 325 | 1 281 | 1 234 | 1 167 | 1 098 |
Inkoop GGZ en Gehandicaptenzorg | 273 | 256 | 256 | 256 | 256 | 256 | 256 |
Reservecapaciteit (rijk/part.) | 93 | 101 | 109 | 117 | 124 | 131 | |
Gemiddelde prijs per plaats/per dag direct | |||||||
Inzetbare capaciteit (x € 1,–) | 480 | 484 | 489 | 506 | 506 | 507 | 507 |
Totaal kader p x q (x € 1 miljoen) | |||||||
– direct inzetbare capaciteit | 377,6 | 364,1 | 358,5 | 362,6 | 353,7 | 342,0 | 329,9 |
– reservecapaciteit | 9,5 | 10,7 | 11,2 | 12,0 | 12,7 | 13,4 | |
Bezettingsgraad Justitiële Tbs-klinieken (in %)1 | 91,9 | 91,3 | 91,3 | 91,3 | 91,3 | 91,3 | 91,3 |
Toelichting
Op grond van de PMJ uitkomsten 2012 is de capaciteitstaakstelling neerwaarts bijgesteld. Naast de direct inzetbare capaciteit – verdeeld naar rijk en particulier – is in de tabel rekening gehouden met de reservecapaciteit. Het gaat hier om capaciteit die tegen een gereduceerd tarief (gemiddeld € 281,– per plaats/per dag) in het kader is opgenomen. Bij het bepalen van de bovenmatige reservecapaciteit is de reeds aanwezige reservecapaciteit volgens de ontwerpbegroting 2011 verdisconteerd.
2010 | 2011 | 2012 | 2013 | 2014 | 2015 | 2016 | |
---|---|---|---|---|---|---|---|
Stand ontwerpbegroting 2011 | 700 | 700 | 700 | 700 | 700 | 700 | 700 |
– uitvoeringsverschillen | |||||||
Stand ontwerpbegroting 2012 | 700 | 700 | 700 | 700 | 700 | 700 | 700 |
Gem. prijs per plaats/per dag (x € 1,–) | 367 | 378 | 381 | 381 | 380 | 380 | 380 |
Totaal kader p x q (x € 1 miljoen) | 93,8 | 96,7 | 97,4 | 97,5 | 97,0 | 97,0 | 97,0 |
2010 | 2011 | 2012 | 2013 | 2014 | 2015 | 2016 | |
---|---|---|---|---|---|---|---|
Stand ontwerpbegroting 2011 | 1 259 | 1 494 | 1 582 | 1 585 | 1 585 | 1 585 | 1 585 |
– uitvoeringsverschillen | – 15 | ||||||
– bijstelling o.g.v. PMJ uitkomsten 2012 | – 72 | – 2 | – 72 | – 72 | – 72 | – 72 | |
Stand ontwerpbegroting 2012 | 1 244 | 1 422 | 1 510 | 1 513 | 1 513 | 1 513 | 1 513 |
Verdeeld naar: | |||||||
Inkoop forensische zorg in strafrechtelijk kader | 1 052 | 1 174 | 1 262 | 1 265 | 1 265 | 1 265 | 1 265 |
Inkoop forensische zorg voor gedetineerden | 192 | 248 | 248 | 248 | 248 | 248 | 248 |
Gem. prijs per plaats/per dag (x € 1,–) | 285 | 298 | 302 | 303 | 303 | 303 | 303 |
Totaal kader p x q (x € 1 miljoen) | 129,4 | 154,8 | 166,7 | 167,5 | 167,1 | 167,1 | 167,1 |
Toelichting
Naast de inkoop van de in bovenstaande tabel genoemde intramurale plaatsen, zal vanaf 2012 voor circa € 50 mln. ambulante zorg worden ingekocht ten behoeve van personen met een strafrechtelijke titel die niet in een justitiële inrichting zijn opgenomen. Dit is – als gevolg van autonome groei van de forensische zorg – € 10 mln. meer dan opgenomen in de begroting 2011.
Operationele doelstelling 13.7
Vreemdelingenbewaring: het in detentie houden van personen die niet of niet meer rechtmatig in Nederland verblijven met het oog op het al dan niet gedwongen verlaten van Nederland.
2010 | 2011 | 2012 | 2013 | 2014 | 2015 | 2016 | |
---|---|---|---|---|---|---|---|
Vrijheidsbeneming (art. 6 Vw) | 196 | 168 | 168 | 168 | 168 | 168 | 168 |
Vreemdelingenbewaring (art. 59 Vw) | 1 564 | 1 357 | 1 357 | 1 357 | 1 357 | 1 357 | 1 357 |
In bewaring gestelden op politiebureaus | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 |
Uitzetcentra | 486 | 421 | 421 | 421 | 421 | 421 | 421 |
Reservecapaciteit | 130 | 130 | 130 | 130 | 130 | 130 | 130 |
Stand ontwerpbegroting 2011 | 2 381 | 2 081 | 2 081 | 2 081 | 2 081 | 2 081 | 2 081 |
– omzetten dir.inzetb.cap. in res. cap. i.v.m. BZK | – 195 | ||||||
– reservecapaciteit | 195 | ||||||
Stand ontwerpbegroting 2012 | 2 381 | 2 081 | 2 081 | 2 081 | 2 081 | 2 081 | 2 081 |
Verdeeld naar: | |||||||
Direct inzetbare capaciteit: | |||||||
– vrijheidsbeneming (art. 6 Vw) | 195 | 168 | 168 | 168 | 168 | 168 | 168 |
– vreemdelingenbewaring (art. 59 Vw) | 1 568 | 1 357 | 1 162 | 1 357 | 1 357 | 1 357 | 1 357 |
– in bewaring gestelden op politiebureaus | 2 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 |
– uitzetcentra | 486 | 421 | 421 | 421 | 421 | 421 | 421 |
Reservecapaciteit | 130 | 130 | 325 | 130 | 130 | 130 | 130 |
Gemiddelde prijs per plaats/per dag direct | |||||||
inzetbare capaciteit (x € 1,–) | 193 | 199 | 196 | 186 | 184 | 184 | 184 |
Totaal kader p x q (x € 1 miljoen) | |||||||
– direct inzetbare capaciteit | 165,0 | 141,4 | 125,8 | 132,3 | 131,2 | 130,7 | 131,4 |
– reservecapaciteit | 6,0 | 15,1 | 6,2 | 6,2 | 6,2 | 6,2 | |
Bezettingsgraad ( in %)1 | 75,0 | 91,3 | 91,3 | 91,3 | 91,3 | 91,3 | 91,3 |
Toelichting
Ten opzichte van de ontwerpbegroting 2011 is de samenstelling van de productietaakstelling gewijzigd (2012) als gevolg van het omzetten van 195 plaatsen direct inzetbare capaciteit naar reservecapaciteit. Genoemd aantal correspondeert met een bedrag van € 4,2 mln. dat, na besluit in de Ministerraad, overgeheveld wordt naar de begroting van het Ministerie van BZK in het kader van de ontwikkeling van alternatieven voor vreemdelingenbewaring. De nu opgenomen capaciteitsreeks vanaf 2013 kan op grond daarvan te zijner tijd een wijziging ondergaan.
De reservecapaciteit wordt gefinancierd tegen een sterk gereduceerd tarief (gemiddeld € 131,– per plaats/per dag). Indien deze capaciteit toekomstig moet worden ingezet, kan deze op relatief korte termijn operationeel zijn.
2010 | 2011 | 2012 | 2013 | 2014 | 2015 | 2016 | |
---|---|---|---|---|---|---|---|
Stand ontwerpbegroting 2011 | 400 | 700 | 700 | 700 | 700 | 700 | 700 |
Stand ontwerpbegroting 2012 | 400 | 700 | 700 | 700 | 700 | 700 | 700 |
Verdeeld naar: | |||||||
In stand te houden capaciteit korte termijn inzetbaar | 126 | 330 | 330 | 330 | 330 | 330 | 330 |
In stand te houden capaciteit lange termijn inzetbaar | 274 | 370 | 370 | 370 | 370 | 370 | 370 |
Totaal kader p x q (x € 1 miljoen) | 6,0 | 12,6 | 12,6 | 12,6 | 12,6 | 12,6 | 12,6 |
Toelichting
Bovenstaande tabel geeft de meerjarige ontwikkeling van de in stand te houden capaciteit weer. Het gaat hier om (over)capaciteit die slechts zeer beperkt gefinancierd is (o.a. kosten huurcontract). Deze capaciteit wordt niet gerekend tot de productietaakstelling. Het gemiddelde tarief van de in stand te houden capaciteit korte termijn inzetbaar en lange termijn inzetbaar bedraagt respectievelijk € 76,– en € 25,– per plaats per dag.
Operationele doelstelling 14.2
Het voorkomen dat jeugdigen delicten plegen èn wanneer zij dat wel doen, niet in herhaling vervallen (het verminderen van recidive).
2010 | 2011 | 2012 | 2013 | 2014 | 2015 | 2016 | |
---|---|---|---|---|---|---|---|
Stand ontwerpbegroting 2011 | 1 318 | 1 352 | 1 537 | 1 568 | 1 603 | 1 603 | 1 603 |
– uitvoeringsverschillen | |||||||
– actualisatie o.b.v. capaciteitsplan JJI | – 214 | – 437 | – 468 | – 503 | – 503 | – 503 | |
– afboeken reserve capaciteit | – 300 | – 300 | – 300 | – 300 | – 300 | – 300 | |
– reserve capaciteit vaststellen op 150 plts. | 150 | 150 | 150 | 150 | 150 | 150 | |
Stand ontwerpbegroting 2012 | 1 318 | 988 | 950 | 950 | 950 | 950 | 950 |
verdeeld naar: | |||||||
Direct inzetbare capaciteit: | |||||||
– rijks jeugdinrichtingen | 688 | 454 | 358 | 358 | 358 | 358 | 358 |
– particuliere jeugdinrichtingen | 630 | 384 | 442 | 442 | 442 | 442 | 442 |
Reservecapaciteit | 150 | 150 | 150 | 150 | 150 | 150 | |
Gemiddelde prijs per plaats/per dag direct | |||||||
inzetbare capaciteit (x € 1,–) | 510 | 561 | 563 | 565 | 566 | 567 | 570 |
Totaal kader p x q (x € 1 miljoen) | |||||||
– direct inzetbare capaciteit | 245,3 | 171,6 | 164,3 | 165,1 | 165,2 | 165,4 | 116,3 |
– reserve capaciteit | 7,9 | 7,9 | 7,9 | 7,9 | 7,9 | 7,9 | |
Bezettingsgraad (in %)1 | 52,8 | 90,0 | 90,0 | 90,0 | 90,0 | 90,0 | 90,0 |
Toelichting
Bovenstaande tabel geeft de meerjarige ontwikkeling van het aantal plaatsen in de JJI’s weer. Ten opzichte van de ontwerpbegroting 2011 is de samenstelling van de productietaakstelling gewijzigd als gevolg van de verwachte lagere behoefte aan strafrechtelijke capaciteit zoals verwoord in de brief van de Staatssecretaris van Veiligheid en Justitie aan de Voorzitter van de Tweede Kamer d.d. 16 november 2010 inzake het capaciteitsplan Justitiële Jeugdinrichtingen (Kamerstukken II 2010–2011, 24 587, nr. 403). Naast de direct inzetbare capaciteit is in de tabel rekening gehouden met de reservecapaciteit. Het gaat hier om (over)capaciteit die tegen een sterk gereduceerd tarief (gemiddeld € 143,– per plaats/per dag) in het kader van DJI is opgenomen. Indien deze capaciteit toekomstig wederom moet worden ingezet, kan deze op relatief korte termijn operationeel zijn.
2010 | 2011 | 2012 | 2013 | 2014 | 2015 | 2016 | |
---|---|---|---|---|---|---|---|
Stand ontwerpbegroting 2011 | 13 | 123 | 89 | 58 | 23 | 23 | 23 |
– bijstelling o.g.v. PMJ uitkomsten 2012 | 240 | 463 | 494 | 529 | 529 | 529 | |
Stand ontwerpbegroting 2012 | 13 | 363 | 552 | 552 | 552 | 552 | 552 |
Totaal kader p x q (x € 1 miljoen) | 0,8 | 19,0 | 28,9 | 28,9 | 28,8 | 28,8 | 28,8 |
Toelichting
Bovenstaande tabel geeft de meerjarige ontwikkeling van de in stand te houden capaciteit weer. Het gaat hier om (over)capaciteit die slechts zeer beperkt gefinancierd is (o.a. kosten huurcontract). Deze capaciteit wordt niet gerekend tot de productietaakstelling. Ten aanzien van de in stand te houden capaciteit geldt een tarief van € 143,– per plaats/per dag.