Het CJIB levert een bijdrage aan de operationele doelstelling 13.4
«Het bestrijden van criminaliteit met een effectieve en doelmatige tenuitvoerlegging van strafrechtelijke sancties en maatregelen». In dit kader is het CJIB verantwoordelijk voor het afhandelen, innen en coördineren van opgelegde financiële straffen, sancties, transacties, strafbeschikkingen en maatregelen. Naast zijn reguliere taken binnen het domein van Veiligheid en Justitie, worden ook voor andere organisaties binnen de Rijksoverheid innings- en incassoactiviteiten uitgevoerd. In het kader van het Programma Vernieuwing Rijksdienst zal het CJIB per 2012 als Rijksincasso starten met inning- en incassowerkzaamheden voor de Rijksoverheid in brede zin (departementen, uitvoeringsorganen, baten-lasten diensten en ZBO’s). De financiële consequenties van Rijksincasso voor het CJIB hangen sterk samen met een aantal nog te maken beleidsmatige keuzes. Derhalve zijn deze niet opgenomen in onderstaande reeksen. Ten slotte is het CJIB aangewezen als centrale autoriteit bij de executie van Europese geldelijke sancties en confiscatiebeslissingen in Nederland.
Meerjarige begroting van baten en lasten
2010 | 2011 | 2012 | 2013 | 2014 | 2015 | 2016 | |
---|---|---|---|---|---|---|---|
Baten | |||||||
Opbrengst moederdepartement | 47 963 | 27 798 | 5 507 | 4 152 | 3 563 | 3 533 | 3 527 |
Opbrengst overige departementen | 6 604 | 13 700 | 13 987 | 13 987 | 13 987 | 13 987 | 13 987 |
Opbrengst derden | 59 253 | 70 601 | 79 857 | 81 964 | 83 271 | 83 865 | 84 424 |
Rentebaten | 0 | 50 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Bijzondere baten | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Totaal baten | 113 820 | 112 150 | 99 351 | 100 103 | 100 821 | 101 385 | 101 938 |
Lasten | |||||||
Apparaatskosten | |||||||
• Personele kosten | 58 117 | 52 452 | 49 479 | 49 711 | 49 890 | 50 139 | 50 397 |
waarvan eigen personeel | 52 555 | 47 713 | 47 020 | 47 020 | 47 014 | 47 014 | 47 014 |
waarvan externe inhuur | 5 562 | 4 739 | 2 459 | 2 691 | 2 876 | 3 125 | 3 383 |
• Materiële kosten | 32 826 | 39 770 | 29 019 | 29 420 | 29 800 | 30 018 | 30 219 |
waarvan ICT | 14 134 | 14 250 | 12 495 | 12 668 | 12 831 | 12 925 | 13 012 |
Gerechtskosten | 7 350 | 14 009 | 14 567 | 14 671 | 14 813 | 14 880 | 14 941 |
Rentelasten | 1 066 | 980 | 717 | 712 | 709 | 710 | 713 |
Afschrijvingskosten | 12 628 | 4 939 | 5 569 | 5 588 | 5 609 | 5 637 | 5 667 |
Overige lasten | |||||||
• Dotaties voorzieningen | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
• Bijzondere lasten | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Totaal lasten | 111 987 | 112 150 | 99 351 | 100 103 | 100 821 | 101 385 | 101 938 |
Saldo van baten en lasten | 1 833 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Toelichting op meerjarige begroting van baten en lasten
Baten
Opbrengst moederdepartement
De onder deze post vermelde baten sluiten aan bij de in het budgettaire kader beschikbare middelen, eventueel verhoogd met aanvullend beschikbaar gestelde middelen vanuit de begroting van Veiligheid en Justitie. Vanaf 2012 worden de administratiekosten van de boetevonnissen en OM-afoening aan de burger in rekening gebracht. Daardoor wordt de bijdrage van het moederdepartement vanaf 2012 neerwaarts bijgesteld.
Transacties | Vrijheidsstraffen | Taak straffen | Schadevergoedings maatregelen | Ontnemingsmaatregelen | totaal | |
---|---|---|---|---|---|---|
P (x € 1,-) | € 31,14 | € 96,12 | € 34,58 | € 457,00 | € 3 213,38 | |
Q (stuks) | 45 661 | 7 217 | 11 194 | 3 830 | 390 | |
P x Q (x € 1 000) | 1 422 | 694 | 387 | 1 750 | 1 254 | 5 507 |
Opbrengst overige departementen
Dit betreffen de opbrengsten van andere overheidsorganisaties voor de inning van bestuurlijke boetes. Daarnaast int het CJIB voor het Ministerie van BZK ten onrechte uitgekeerde huurtoeslag en voor het Ministerie van VWS de inning en incasso van de zorgpremie bij wanbetalers en onverzekerden.
Opbrengst derden
Per 2 juli 2009 is de financiering van de WAHV-sancties volledig afkomstig van aan de burger in rekening gebrachte administratiekosten. Met ingang van 2012 worden ook bij de producten boetevonnissen en OM-afdoeningen administratiekosten bij de burger in rekening gebracht. Er wordt uitgegaan van kostendekkende tarieven. Deze opbrengsten worden hier verantwoord.
Rentebaten
Voor het jaar 2012 wordt geen rekening gehouden met renteopbrengsten over de stand van de rekening-courant.
Lasten
Personele kosten
Onderstaand een opgave van het aantal fte’s en de gemiddelde loonsom van het actief personeel. Het CJIB heeft als beleid om een deel van zijn personeel flexibel (inhuurconstructie via een uitzendbureau) aan te trekken.
2010 | 2011 | 2012 | 2013 | 2014 | 2015 | 2016 | |
---|---|---|---|---|---|---|---|
– Ambtelijk personeel | |||||||
kosten | 49 832 | 45 696 | 45 508 | 45 508 | 45 508 | 45 508 | 45 508 |
aantal fte | 929,0 | 851,6 | 848,1 | 848,1 | 848,1 | 848,1 | 848,1 |
– Overige personele kosten | |||||||
kosten | 8 268 | 6 739 | 3 959 | 4 191 | 4 376 | 4 625 | 4 883 |
aantal fte | 85,7 | 73,0 | 37,9 | 41,5 | 44,3 | 48,2 | 52,1 |
– Postactief personeel | |||||||
Dotatie voorziening post actief personeel | 17 | 17 | 12 | 12 | 6 | 6 | 6 |
aantal fte’s | 4,0 | 4,0 | 2,0 | 2,0 | 2,0 | 1,0 | 1,0 |
Totale kosten | 58 117 | 52 452 | 49 479 | 49 711 | 49 890 | 50 139 | 50 397 |
In de opgave van het post-actief personeel zijn de medewerkers die gebruik maken van de Remkes-regeling niet meegenomen. Voor de kosten hiervan is een voorziening getroffen.
Materiële kosten
Onder deze post zijn alle reguliere exploitatiekosten van het CJIB opgenomen. Het betreffen de volgende kostensoorten:
2010 | 2011 | 2012 | 2013 | 2014 | 2015 | 2016 | |
---|---|---|---|---|---|---|---|
print- en mailservice | 6 152 | 8 400 | 5 438 | 5 514 | 5 585 | 5 626 | 5 663 |
huisvestingskosten | 7 794 | 9 200 | 6 890 | 6 985 | 7 076 | 7 127 | 7 175 |
werkplekgebonden kosten | 2 232 | 2 300 | 1 973 | 2 000 | 2 026 | 2 041 | 2 055 |
kosten betalingsverkeer | 883 | 1 750 | 781 | 791 | 802 | 807 | 813 |
ICT-beheer en -onderhoud | 4 179 | 3 750 | 3 694 | 3 745 | 3 794 | 3 821 | 3 847 |
systeemontwikkeling | 9 955 | 10 500 | 8 800 | 8 922 | 9 037 | 9 103 | 9 164 |
diverse materiële kosten | 1 631 | 3 870 | 1 442 | 1 462 | 1 481 | 1 491 | 1 501 |
Totaal | 32 826 | 39 770 | 29 019 | 29 420 | 29 800 | 30 018 | 30 219 |
Gerechtskosten
Dit betreffen ondermeer de kosten voor de inschakeling van gerechtsdeurwaarders in het incassotraject.
Rentelasten
Dit betreft de te betalen rente in 2012 als gevolg van het beroep op de leenfaciliteit ten behoeve van investeringen in (im)materiële vaste activa. De gemiddelde rente over de stand van de leningen bedraagt 2,6%.
Afschrijvingskosten
De afschrijvingsbedragen zijn bepaald volgens een consistente gedragslijn (zelfde termijnen als voorgaande jaren). Afschrijvingen geschieden lineair en tijdsevenredig over het jaar. De afschrijvingstermijnen sluiten aan op de richtlijnen die zijn vastgelegd in het Handboek Financiële Informatie en Administratie Rijksoverheid.
Activa | Afschrijvingstermijn | Bedrag |
---|---|---|
Immateriële vaste activa | 5 jaar | 489 |
Materiële vaste activa | ||
hardware | 3 resp. 5 jaar | 2 099 |
software | 3 resp. 5 jaar | 1 583 |
inventarissen | 7,5 resp. 10 jaar | 724 |
apparatuur | 3 resp. 5 jaar | 188 |
verbouwingen | 10 jaar | 486 |
(subtotaal ) | 5 080 | |
5 569 |
Dotaties aan voorzieningen
Dotaties aan voorzieningen worden niet voorzien. Wel zal jaarlijks worden beoordeeld of het saldo van de voorziening voor de FPU-regeling voldoende is voor de verplichtingen voor de komende jaren. Op basis hiervan zal een dotatie ten gunste dan wel vrijval ten laste van de voorziening worden geboekt.
Doelmatigheid
Een belangrijke indicator voor de doelmatigheid is de kostprijs per product in combinatie met kwaliteitsindicatoren. Belangrijke kwaliteitsindicatoren voor het CJIB zijn de innings- en afdoeningspercentages.
2010 | 2011 | 2012 | 2013 | 2014 | 2015 | 2016 | |
---|---|---|---|---|---|---|---|
WAHV-sancties | |||||||
Tarief | € 6,00 | € 6,00 | € 6,00 | € 6,00 | € 6,00 | € 6,00 | € 6,00 |
% geïnde zaken binnen 1 jaar | 95,6% | 95,0% | 95,0% | 95,0% | 95,0% | 95,0% | 95,0% |
Boetevonnissen | |||||||
Kostprijs | € 70,79 | € 70,97 | |||||
Tarief | n.t.b. | n.t.b. | n.t.b. | n.t.b. | n.t.b. | ||
% afgedane OH-zaken binnen 1 jaar | 70,8% | 70,0% | 70,0% | 70,0% | 70,0% | 70,0% | 70,0% |
Transacties | |||||||
Kostprijs | € 34,76 | € 31,14 | € 31,14 | € 31,14 | € 31,14 | € 31,14 | € 31,14 |
% geïnde zaken binnen 1 jaar | 64,9% | 65,0% | 65,0% | 65,0% | 65,0% | 65,0% | 65,0% |
OM-afdoeningen | |||||||
Kostprijs | nvt | € 40,65 | |||||
Tarief | n.t.b. | n.t.b. | n.t.b. | n.t.b. | n.t.b. | ||
% geïnde zaken binnen 2 jaar | 89,9% | 75,0% | 75,0% | 75,0% | 75,0% | 75,0% | |
Vrijheidsstraffen1 | |||||||
Kostprijs | € 73,35 | € 96,12 | € 96,12 | € 96,12 | € 96,12 | € 96,12 | € 96,12 |
Taakstraffen1 | |||||||
Kostprijs | € 25,90 | € 34,58 | € 34,58 | € 34,58 | € 34,58 | € 34,58 | € 34,58 |
schadevergoedingsmaatregelen | |||||||
Kostprijs | € 438,47 | € 457,00 | € 457,00 | € 457,00 | € 457,00 | € 457,00 | € 457,00 |
% afgedane zaken binnen 3 jaar | 87,4% | 84,0% | 85,0% | 85,0% | 85,0% | 85,0% | 85,0% |
Ontnemingsmaatregelen | |||||||
Kostprijs | € 3 745,49 | € 3 213,38 | € 3 213,38 | € 3 213,38 | € 3 213,38 | € 3 213,38 | € 3 213,38 |
% afgedane A-zaken binnen 3 jaar | 64,3% | 60,0% | 65,0% | 65,0% | 65,0% | 65,0% | 65,0% |
% afgedane B-zaken binnen 10 jaar | 80,0% | 80,0% | 80,0% | 80,0% | 80,0% | 80,0% | 80,0% |
Kasstroomoverzicht
2010 | 2011 | 2012 | 2013 | 2014 | 2015 | 2016 | ||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | Rekening courant RHB 1 januari | – 227 | 9 600 | 5 484 | 0 | 0 | 0 | 0 |
2 | Totaal operationele kasstroom | 16 961 | 4 963 | 5 892 | 13 056 | 10 520 | 9 925 | 8 296 |
Totaal investeringen | – 2 787 | – 24 032 | – 11 540 | – 8 270 | – 5 970 | – 5 170 | – 5 170 | |
Totaal boekwaarde desinvesteringen | 497 | – | – | – | – | – | – | |
3 | Totaal investeringskasstroom | – 2 290 | – 24 032 | – 11 540 | – 8 270 | – 5 970 | – 5 170 | – 5 170 |
Eenmalige uitkering aan moederdepartement | – | – | – | – | – | – | – | |
Eenmalige storting door moederdepartement | – | – | – | – | – | – | – | |
Aflossing op leningen | – 8 144 | – 9 079 | – 11 377 | – 13 056 | – 10 520 | – 9 926 | – 8 296 | |
Beroep op leenfaciliteit | 3 300 | 24 032 | 11 540 | 8 270 | 5 970 | 5 170 | 5 170 | |
4 | Totaal financieringskasstroom | – 4 844 | 14 953 | 163 | – 4 786 | – 4 550 | – 4 756 | – 3 126 |
5 | Rekening courant RHB 31 december | 9 600 | 5 484 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Toelichting op kasstroomoverzicht
Operationele kasstroom
De operationele kasstroom bestaat uit het geraamde saldo van baten en lasten gecorrigeerd voor afschrijvingen en mutaties in de voorzieningen en het werkkapitaal.
Investeringkasstroom
De investeringen betreffen de voorgenomen vervangings- en uitbreidingsinvesteringen in 2012.
Voor 2012 zijn de volgende investeringen gepland:
hardware | uitbreiding/vervanging | 3 865 |
---|---|---|
software | uitbreiding | 5 505 |
meubilair | uitbreiding | 2 170 |
11 540 |
Financieringskasstroom
Dit betreffen de kasstromen die voortvloeien uit het voorgenomen beroep op de leenfaciliteit van het Ministerie van Financiën ten behoeve van de investeringen en de hierop betrekking hebbende aflossingen.
Rekening courant
De daling van de rekening-courant wordt veroorzaakt door een afroming van de liquide middelen in 2009 door het moederdepartement in het kader van een efficiënter kasbeheer en vorderingen van het CJIB op het moederdepartement.