Het GDI heeft als missie het leveren van excellente, generieke ICT beheerdiensten aan klanten ressorterend onder het Ministerie van Veiligheid en Justitie én de Rijksoverheid. Het GDI is de interne ICT-leverancier voor het beheren, ontwikkelen en onderhouden van volgende ICT-diensten:
-
• Enterprise Resource Planning (ERP): advies en beheer van bedrijfsvoeringsystemen gebaseerd op SAP en ORACLE;
-
• Enterprise Content Management (ECM): advies en beheer van documentmanagementsystemen inclusief werkprocesondersteuning en contentbeheersystemen voor internet- en intranetsites;
-
• Digitale Werkplek Omgeving (DWO): beheer van ICT-werkplekken inclusief telefonie en standaard applicaties;
-
• Operations & Infrastructure (O&I): secure housing en hosting van servers en beheer van netwerkinfrastructuren;
Daarnaast voert het GDI projecten uit waarin consultancy wordt geleverd over nieuwe ICT toepassingen en dienstverlening. Andere projecten betreffen de invoering en ontwikkeling van beheerdiensten bij het GDI.
Het GDI is intensief betrokken bij het uitvoeringsprogramma Compacte Rijksdienst. Relevant voor het GDI zijn de concentratie van het aantal datacenters en het streven naar één ICT dienstverlener voor de kerndepartementen. In dat kader vindt in 2011 een onderzoek plaats naar de gewenste aanpassingen van de dienstverlening van het GDI. In afwachting van besluitvorming daarover is voor de begroting 2012 uitgegaan van de huidige diensten.
Meerjarige begroting van baten en lasten voor het jaar 2012
Realisatie 2010 | Begroting 2011 | Begroting 2012 | prognose o.b.v. continuïteit 2012 | ||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
2013 | 2014 | 2015 | 2016 | ||||
Baten | |||||||
Opbrengst moederdepartement | 38 876 | 32 709 | 34 860 | 34 774 | 34 689 | 34 604 | 34 521 |
Opbrengst overige departementen | 1 267 | 1 206 | 804 | 804 | 804 | 804 | 804 |
Opbrengst Derden | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Rentebaten | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Bijzondere baten | 2 423 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Totaal baten | 42 566 | 33 915 | 35 664 | 35 578 | 35 493 | 35 408 | 35 325 |
Lasten | 2 010 | 2 011 | 2 012 | 2 013 | 2 014 | 2 015 | 2 016 |
Apparaatskosten | |||||||
Personele kosten | 20 142 | 16 242 | 19 307 | 19 307 | 19 307 | 19 307 | 19 307 |
waarvan eigen personeel | 12 654 | 13 692 | 14 612 | 14 612 | 14 612 | 14 612 | 14 612 |
waarvan externe inhuur | 7 488 | 2 550 | 4 695 | 4 695 | 4 695 | 4 695 | 4 695 |
Materiële kosten | 12 536 | 13 145 | 12 758 | 12 672 | 12 586 | 12 502 | 12 418 |
waarvan ICT | 9 348 | 6 432 | 6 368 | 6 304 | 6 241 | 6 179 | 6 117 |
Overige lasten | |||||||
Rentelasten | 131 | 528 | 100 | 100 | 100 | 100 | 100 |
Afschrijvingskosten | 2 833 | 4 000 | 3 500 | 3 500 | 3 500 | 3 500 | 3 500 |
Dotaties voorzieningen | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Bijzondere lasten | 2 157 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Totaal lasten | 37 799 | 33 915 | 35 664 | 35 578 | 35 493 | 35 408 | 35 325 |
Saldo van baten en Lasten | 4 765 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Toelichting op de meerjarige begroting van baten en lasten
Baten
Baten per groep van producten en diensten
Het GDI werkt met afspraken met opdrachtgevers over de dienstverlening en de kosten daarvan op basis van kostencomponenten, tarieven en afname aantallen.
2010 | 2011 | 2012 | 2013 | 2014 | 2015 | 2016 | |
---|---|---|---|---|---|---|---|
Beheer (incl. opleidingen) | 29 879 | 27 310 | 26 211 | 26 211 | 26 211 | 26 211 | 26 211 |
Projecten (incl. verhuur werkplekken) | 9 514 | 5 855 | 8 703 | 8 617 | 8 532 | 8 447 | 8 364 |
Bijdrage Computervloer SSC-ICT | 750 | 750 | 750 | 750 | 750 | 750 | 750 |
Bijzondere baten | 2 423 | ||||||
Totale opbrengst | 42 566 | 33 915 | 35 664 | 35 578 | 35 493 | 35 408 | 35 325 |
Opbrengst moederdepartement
Dit betreft inkomsten voor geleverde diensten en producten aan dienstonderdelen van het Ministerie van Veiligheid en Justitie.
2010 | 2011 | 2012 | 2013 | 2014 | 2015 | 2016 | |
---|---|---|---|---|---|---|---|
Beheer (incl. opleidingen) | 28 612 | 26 104 | 25 407 | 25 407 | 25 407 | 25 407 | 25 407 |
Projecten (incl. verhuur werkplekken) | 9 514 | 5 855 | 8 703 | 8 617 | 8 532 | 8 447 | 8 364 |
Bijdrage Computervloer SSC-ICT | 750 | 750 | 750 | 750 | 750 | 750 | 750 |
Totale opbrengst moederdepartement | 38 876 | 32 709 | 34 860 | 34 774 | 34 689 | 34 604 | 34 521 |
Opbrengst overige departementen
Het GDI verleent beperkt ICT-diensten aan andere departementen, zoals P-Direkt, DT&V en IND van het Ministerie van BZK. Nieuwe opbrengsten worden in de begroting meegenomen zodra de afspraken concreet zijn.
2010 | 2011 | 2012 | 2013 | 2014 | 2015 | 2016 | |
---|---|---|---|---|---|---|---|
BZK | |||||||
Beheer (incl. opleidingen) | 1 267 | 1 206 | 804 | 804 | 804 | 804 | 804 |
Projecten (incl. verhuur werkplekken) | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Totale opbrengst overige departementen | 1 267 | 1 206 | 804 | 804 | 804 | 804 | 804 |
Rentebaten
Omdat op een positief rekening-courantsaldo geen rente wordt vergoed wordt geen rekening gehouden met rentebaten.
Lasten
Personele kosten
Het GDI heeft volgens het Organisatie- & Formatierapport uit 2009 een basisformatie van 141 fte, maar in de praktijk is een hogere bezetting nodig om de gevraagde dienstverlening te kunnen leveren. Vanwege de personele taakstelling moest een groot deel ingevuld worden door inhuur tegen hogere kosten. Daarom heeft in 2011 ophoging van het formatiekader van het GDI plaatsgevonden naar 174 fte. Gelet op de verwachte omzet is voor 2012 een capaciteit benodigd van 222 fte.
Vanaf 2012 zal het GDI volledig op kosten kunnen sturen waardoor een doelmatige afweging van de inzet en verdeling over vast en variabel personeel mogelijk is. Voor 2012 wordt uitgaan van verdeling van 80% vaste bezetting, 6% tijdelijke bezetting en 14% extern.
2010 | 2011 | 2012 | 2013 | 2014 | 2015 | 2016 | |
---|---|---|---|---|---|---|---|
Gemiddelde loonsom | 67,3 | 75,0 | 70,0 | 70,0 | 70,0 | 70,0 | 70,0 |
gemiddelde bezetting in fte vast | 157,3 | 134,0 | 177,4 | 177,4 | 177,4 | 177,4 | 177,4 |
gemiddelde bezetting in fte variabel | 18,2 | 34,0 | 13,6 | 13,6 | 13,6 | 13,6 | 13,6 |
Opleiding & vorming | 500 | 672 | 764 | 764 | 764 | 764 | 764 |
Overige personele kosten | 344 | 420 | 478 | 478 | 478 | 478 | 478 |
Ambtelijk personeel | |||||||
kosten | 12 654 | 13 692 | 14 612 | 14 612 | 14 612 | 14 612 | 14 612 |
aantal fte | 175,5 | 168,0 | 191,0 | 191,0 | 191,0 | 191,0 | 191,0 |
Overig personeel | |||||||
kosten | 7 488 | 2 550 | 4 695 | 4 695 | 4 695 | 4 695 | 4 695 |
aantal fte | 20 | 17 | 31 | 31 | 31 | 31 | 31 |
Postactief personeel | |||||||
dotatie voorziening post actief personeel | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
aantal fte’s | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Totale personele kosten | 20 142 | 16 242 | 19 307 | 19 307 | 19 307 | 19 307 | 19 307 |
Materiële kosten
Het GDI is gehuisvest in Zoetermeer. Voor ICT dienstverlening op locatie bij opdrachtgevers zoals lokaal beheer van werkplekken en systemen beschikt GDI over enkele werkplekken bij opdrachtgevers, zoals het bestuursdepartement. Het GDI beschikt over ruim 400 werkplekken voor de eigen organisatie, voor ICT-projecten van opdrachtgevers en voor collega ICT beheerorganisaties.
De automatiseringskosten betreft de interne automatisering van het GDI, de beheerde systemen en omgevingen, het aandeel van GDI in de computervloer van het Shared Service Centrum ICT van het Ministerie van Veiligheid en Justitie, waar de productiesystemen staan en de computervloer in Zoetermeer waar de ontwikkel-, test- en acceptatiesystemen staan. Het (verder) implementeren van nieuwe technieken zoals virtualisatie moet het GDI in staat stellen efficiencyvoordelen op materiële kosten te realiseren.
De post risico-opslag is opgenomen als buffer voor niet voorzienbare kostenfluctuaties.
2010 | 2011 | 2012 | 2013 | 2014 | 2015 | 2016 | |
---|---|---|---|---|---|---|---|
Huisvesting | 2 488 | 3 540 | 3 240 | 3 240 | 3 240 | 3 240 | 3 240 |
Facilitair | 416 | 400 | 400 | 400 | 400 | 400 | 400 |
Overig materieel | 284 | 2 273 | 2 250 | 2 228 | 2 205 | 2 183 | 2 162 |
Automatisering (excl. afschr./incl. SSC) | 9 348 | 6 432 | 6 368 | 6 304 | 6 241 | 6 179 | 6 117 |
Risico-opslag | 0 | 500 | 500 | 500 | 500 | 500 | 500 |
Totale materiële kosten | 12 536 | 13 145 | 12 758 | 12 672 | 12 586 | 12 502 | 12 418 |
Rentelasten
De post Rentelasten is gebaseerd op de omvang van de leenfaciliteit en het gemiddelde rekening-courantsaldo bij het Ministerie van Financiën. Het gemiddelde rentepercentage van de uitstaande leningen bedraagt 2,10%.
Afschrijvingskosten
De afschrijvingsbedragen zijn een gemiddelde over de verschillende investeringsjaren, op basis van lineaire afschrijving en een tijdsevenredige verdeling over het jaar. Deze zijn in 2010 toegenomen door de overname van activa van de ICT afdeling van het bestuursdepartement. Daarvoor is een interne financiële verrekening met het moederdepartement overeengekomen. Als gevolg hiervan lopen de omvang van de afschrijvingen tijdelijk niet in de pas met de omvang van de aflossingen op de bij het Ministerie van Financiën opgenomen leenfaciliteit. Nadat deze activa in het kader van vervangingsinvesteringen met de daarbij behorende opname van de leenfaciliteit zijn vernieuwd, komen de afschrijvingen en aflossingen weer in verhouding.
Voor de diverse activaklassen worden de volgende afschrijvingstermijnen gehanteerd:
Activaklassen | Termijn (jaar) |
---|---|
Meubilair | 10 |
Installaties | 5 |
Kantoormachines | 5 |
Overige inventaris | 5 |
Netwerk | 3 |
Technische Infrastructuur Software | 3 |
Technische Infrastructuur Hardware | 4 |
Werkpleksoftware | 4 |
Werkplek Hardware | 3 |
Licenties | 3 |
Dotatie voorziening post actief personeel
Niet van toepassing.
Saldo baten en lasten
De verwachte baten zijn gelijk aan de begrote lasten. Indien door een eventueel batig saldo het eigen vermogen boven de 5% norm uit komt, wordt in overleg met de eigenaar van het GDI een bestemming vastgesteld.
Kasstroomoverzicht
2010 | 2011 | 2012 | 2013 | 2014 | 2015 | 2016 | |
---|---|---|---|---|---|---|---|
1. Rekening Courant RHB 1 januari | 7 368 | 7 612 | 4 826 | 6 812 | 8 734 | 10 656 | 12 578 |
2. Totaal operationele kasstroom | 6 958 | 1 482 | 3 438 | 3 422 | 3 422 | 3 422 | 3 422 |
3a. totaal investeringen | – 1 594 | – 3 350 | – 3 600 | – 2 450 | – 1 600 | – 3 400 | – 2 750 |
3b. totaal boekwaarden desinvesteringen | 2 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
3. Totaal investeringskasstroom | – 1 592 | – 3 350 | – 3 600 | – 2 450 | – 1 600 | – 3 400 | – 2 750 |
4a. eenmalige uitkering aan moederdepartement | – 4 600 | – 2 500 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
4b. eenmalige storting door moederdepartement | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
4c. aflossingen op leningen | – 1 998 | – 1 768 | – 1 452 | – 1 500 | – 1 500 | – 1 500 | – 1 500 |
4d. beroep op leenfaciliteit | 1 476 | 3 350 | 3 600 | 2 450 | 1 600 | 3 400 | 2 750 |
4. Totaal financieringskasstroom | – 5 122 | – 918 | 2 148 | 950 | 100 | 1 900 | 1 250 |
5. Rekening Courant RHB 31 december | 7 612 | 4 826 | 6 812 | 8 734 | 10 656 | 12 578 | 14 501 |
Toelichting op het kasstroomoverzicht
Operationele kasstroom
De operationele kasstroom bestaat uit het saldo van baten en lasten, gecorrigeerd voor afschrijvingen, mutaties in (eventuele) voorzieningen en in het netto werkkapitaal.
Investeringskasstroom
De investeringskasstroom wordt bepaald door de vervangings- en uitbreidingsinvesteringen. Voor 2012 zijn conform de ingediende leenaanvragen de volgende vervangingsinvesteringen voorzien:
2010 | 2011 | 2012 | 2013 | 2014 | 2015 | 2016 | |
---|---|---|---|---|---|---|---|
Verbouwingen | 87 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Meubilair | 24 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Installaties | 14 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Kantoormachines | 8 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Audio-visuele middelen | 3 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Overige Inventaris | 1 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Werkplek Hardware | 764 | 500 | 600 | 800 | 500 | 600 | 800 |
Netwerk | 0 | 0 | 800 | 0 | 0 | 800 | 0 |
Techn. Infrastructuur SW | 111 | 100 | 50 | 100 | 100 | 50 | 100 |
Licenties | 15 | 1 100 | 300 | 0 | 400 | 300 | 0 |
Techn. Infrastructuur HW | 567 | 1 500 | 1 800 | 1 200 | 600 | 1 500 | 1 800 |
Informatiesystemen | 0 | 0 | 0 | 350 | 0 | 0 | 0 |
Werkplek Software | 0 | 150 | 50 | 0 | 0 | 150 | 50 |
Totaal Investeringen | 1 594 | 3 350 | 3 600 | 2 450 | 1 600 | 3 400 | 2 750 |
Gezien de financiële consequenties die de diverse bezuinigingsmaatregelen met zich mee brengen zullen opdrachtgevers terughoudend zijn met het investeren in nieuwe diensten en producten. Daarom is de verwachting dat de uitbreidingsinvesteringen minimaal zijn.
Financieringskasstroom
De financieringskasstroom bestaat uit het beroep op de leenfaciliteit bij het Ministerie van Financiën ten behoeve van de vervangingsinvesteringen van materiële activa.
Doelmatigheid
Als baten-lastendienst streeft het GDI naar een zo efficiënt mogelijk ICT beheer. Optimale dienstverlening voor een zo laag mogelijke prijs. Dit komt tot uitdrukking in het uurtarief en de prijzen van de componenten.
Het GDI streeft naar het kunnen aanbieden van lage uurtarieven. Hiervoor wordt gestuurd op de productiviteit, de verhouding intern- vs extern personeel en de inhuurtarieven. Door het kunnen internaliseren van een aantal externen voor de continuering van meerjarige beheeropdrachten verwacht het GDI in 2012 een tariefdaling van 3% te kunnen realiseren.
Het GDI streeft naar doelmatigheidsverbetering van de dienstverlening. Dit werkt door in de kostprijzen en componenttarieven voor opdrachtgevers. Voor 2012 en verder blijft het GDI naar verdere efficiencyverbetering streven.
Doelmatigheid is meer dan lagere kosten. Uit een jaarlijkse meting in een onafhankelijke benchmark ten opzichte van vergelijkbare ICT-organisaties, volgt de afwijking van de gemiddelde marktprijs. Hierin is rekening gehouden met vijf indicatoren die samen bepalend zijn voor de mate van doelmatigheid: volume, complexiteit, kwaliteit, productiviteit en kosten. De afwijkingen op deze indicatoren ten opzichte van de markt worden uitgedrukt in een gewogen gemiddelde percentage prijsverschil. GDI streeft naar een gemiddelde prijsafwijking van 2% vanaf 2011 en de jaren daarna ten opzichte van de referentiegroep. Voor de opdrachtgevers is dit een aanvaardbare afwijking ten opzichte van soortgelijke ICT-organisaties.
De beschikbaarheid van de systemen betreft daadwerkelijke toegang tot de systemen als percentage van de met opdrachtgevers afgesproken openingstijden.
De betrouwbaarheid van de dienstverlening betreft het percentage van het aantal met opdrachtgevers afgesproken serviceniveaus dat daadwerkelijk wordt gehaald. De norm 98% voor 2011 is alleen haalbaar tegen hogere kosten. Vanwege de beperkte budgetten van opdrachtgevers is deze norm voor 2012 en verder lager gesteld.
De klanttevredenheid is een gemiddelde over diverse metingen naar de tevredenheid van klanten met het beheer, de projecten en de gebruikersopleidingen van het GDI.
Generieke indicatoren | 2010 | 2011 | 2012 | 2013 | 2014 | 2015 | 2016 |
---|---|---|---|---|---|---|---|
Gemiddeld uurtarief | 102,55 | 101 | 98 | 98 | 98 | 98 | 98 |
Totale omzet per product(groep) | 40 143 | 33 915 | 35 664 | 35 578 | 35 493 | 35 408 | 35 325 |
Beheer (incl. opleidingen en expl. Bijdrage SSC-ICT) | 30 629 | 28 060 | 26 961 | 26 961 | 26 961 | 26 961 | 26 961 |
Projecten | 9 514 | 5 855 | 8 703 | 8 617 | 8 532 | 8 447 | 8 364 |
Aantal fte's (excl. inhuur) werkzaam bij de BL-Dienst | 175,5 | 168,0 | 191,0 | 191,0 | 191,0 | 191,0 | 191,0 |
Aantal externe fte's ingezet bij de BL-Dienst | 20,0 | 17,0 | 31,3 | 31,3 | 31,3 | 31,3 | 31,3 |
Aantal externe fte's als % van totale fte's | 10% | 9% | 14% | 14% | 14% | 14% | 14% |
Saldo van baten en lasten als % van totale baten | 11% | 0% | 0% | 0% | 0% | 0% | 0% |
Omschrijving specifiek deel | 2010 | 2011 | 2012 | 2013 | 2014 | 2015 | 2015 |
Doelmatigheidsverbetering op de kostprijs bestaande diensten | 7,3% | 5% | 1% | 1% | 1% | 1% | 1% |
Benchmark ten opzichte van vergelijkbare ICT-organisaties | NB | 2% | 2% | 2% | 2% | 2% | 2% |
Beschikbaarheid systemen | 99,9% | 99,9% | 99,9% | 99,9% | 99,9% | 99,9% | 99,9% |
Betrouwbaarheid dienstverlening | 91,1% | 98% | 95% | 95% | 95% | 95% | 95% |
Klanttevredenheid | 6,9 | 7 | 7 | 7 | 7 | 7 | 7 |