Profiel
De Dienst ICT Uitvoering (DICTU) wordt binnen het Ministerie van EL&I verantwoordelijk voor het leveren van ICT services en ondersteuning aan alle onderdelen van het ministerie. Daarnaast levert de DICTU ondersteuning aan enkele aan het ministerie aanverwante PBO’s en ZBO’s.
De missie van DICTU luidt: «De Dienst ICT Uitvoering draagt bij aan het succes van EL&I door te zorgen voor betrouwbare, gestandaardiseerde en kostenefficiënte ICT services die de bedrijfsprocessen van EL&I optimaal ondersteunen».
DICTU levert aan haar opdrachtgevers de volgende ICT services:
-
• Applicatiebeheer en ontwikkeling;
-
• Inrichting en beheer van werkplekken;
-
• Beheer van de technische infrastructuur.
Bij het opstellen van de begroting 2012 en verder zijn de volgende uitgangspunten gehanteerd:
-
• Taakstelling kabinet Rutte-Verhagen: de efficiencytaakstelling DICTU is verwerkt in de begroting.
-
• Er liggen plannen om het beheer en onderhoud van de departementsbrede ICT eind 2011 onder te brengen bij DICTU. Ook ligt er een opgave om de ICT-systemen van voormalig EZ en LNV te integreren, zoals het financieel systeem en de ICT-werkplekfaciliteiten. Dit alles heeft impact op het werkpakket DICTU. Het budgettair effect van deze ontwikkelingen kon nog niet worden meegenomen in deze begroting.
Begroting van baten en lasten
2010 slotwet | 2011 begroting1 | 2012 | 2013 | 2014 | 2015 | 2016 | |
---|---|---|---|---|---|---|---|
Baten | |||||||
Opbrengst moederdepartement | 122 372 | 99 276 | 110 920 | 110 485 | 108 985 | 108 385 | 108 385 |
Opbrengst overige departementen | 281 | 812 | 376 | 376 | 376 | 376 | 376 |
Opbrengst derden | 4 817 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Rentebaten | 451 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Bijzondere baten | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Totaal baten | 127 921 | 100 088 | 111 296 | 110 861 | 109 361 | 108 761 | 108 761 |
Lasten | |||||||
Apparaatskosten | |||||||
– Ambtelijk personeel | 20 439 | 18 150 | 17 997 | 17 997 | 17 997 | 17 997 | 17 997 |
– Overig personeel | 45 156 | 21 391 | 26 062 | 26 093 | 24 593 | 23 993 | 23 993 |
– Diensten derden | 18 649 | 34 767 | 38 123 | 38 123 | 38 123 | 38 123 | 38 123 |
– Exploitatiekosten | 21 611 | 6 341 | 9 940 | 9 474 | 9 474 | 9 474 | 9 474 |
– Kosten bijzondere dienstverlening | 4 216 | 5 075 | 6 135 | 6 135 | 6 135 | 6 135 | 6 135 |
– Huisvesting | 3 719 | 3 806 | 3 451 | 3 451 | 3 451 | 3 451 | 3 451 |
Rentelasten regulier | 1 120 | 945 | 1 000 | 1 000 | 1 000 | 1 000 | 1 000 |
Afschrijvingskosten | |||||||
– materieel | 4 661 | 3 268 | 3 146 | 3 146 | 3 146 | 3 146 | 3 146 |
– immaterieel | 4 607 | 6 162 | 5 442 | 5 442 | 5 442 | 5 442 | 5 442 |
Overige kosten | |||||||
– dotaties voorzieningen | 2 246 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
– bijzondere lasten | 1 592 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Totaal lasten | 128 016 | 99 905 | 111 296 | 110 861 | 109 361 | 108 761 | 108 761 |
Saldo van baten en lasten | 95 – | 183 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Baten
Opbrengst moederdepartement
DICTU levert ICT gerelateerde diensten aan de EL&I organisatie. Deze diensten variëren van hardware ten behoeve van de werkplek tot projectleiding voor een ontwikkelingstraject
De verdeling per productgroep wordt in onderstaande tabel weergegeven.
2010 slotwet | 2011 begroting | 2012 | 2013 | 2014 | 2015 | 2016 | |
---|---|---|---|---|---|---|---|
Applicatieservices | 54 497 | 53 274 | 57 235 | 56 800 | 55 300 | 54 700 | 54 700 |
Werkplekservices | 21 793 | 19 191 | 21 792 | 21 792 | 21 792 | 21 792 | 21 792 |
Infra | 24 696 | 17 142 | 20 946 | 20 946 | 20 946 | 20 946 | 20 946 |
Bijzondere dienstverlening | 26 935 | 10 481 | 11 323 | 11 323 | 11 323 | 11 323 | 11 323 |
TOTAAL | 127 921 | 100 088 | 111 296 | 110 861 | 109 361 | 108 761 | 108 761 |
Opbrengsten worden gegenereerd door de producten en/of uren die DICTU levert te vermenigvuldigen met de vigerende tarieven of worden op basis van fixed price afgegeven. In de paragraaf prestaties zijn de begrote aantallen producten en/of uren vermeld. Naast opbrengsten voor standaard dienstverlening biedt DICTU ook specifieke diensten aan onder de noemer «Bijzondere dienstverlening». Dit betreft onder andere specifieke inhuur of hardware.
De taakstelling kabinet Rutte-Verhagen heeft zijn weerslag in afname van de omzet applicatieservices in de jaren vanaf 2012–2015.
Lasten
Ambtelijk Personeel en Overig personeel
DICTU zal op haar weg naar een regie-organisatie, een steeds groter deel van haar dienstverlening outsourcen. Door dit alles zal het personeelsbestand van DICTU verder gaan krimpen. Gezien het omvangrijke aandeel van het extern personeel in het huidige personeelsbestand zal deze krimp met name worden gerealiseerd door gericht te sturen op uitstroom van extern personeel.
2010 slotwet | 2011 begroting | 2012 | 2013 | 2014 | 2015 | 2016 | |
---|---|---|---|---|---|---|---|
Gem. loonsom (x € 1 000) | 73 | 76 | 80 | 80 | 80 | 80 | 80 |
Interne fte (gemiddeld) | 284 | 239 | 225 | 225 | 225 | 225 | 225 |
Gem. loonsom (x € 1 000) | 155 | 132 | 144 | 144 | 144 | 144 | 144 |
Extern fte (gemiddeld) | 292 | 162 | 184 | 181 | 170 | 166 | 166 |
De taakstelling kabinet Rutte-Verhagen heeft zijn weerslag in de afbouw van het aantal externe FTE’s in de jaren 2012–2015.
Exploitatiekosten
De post exploitatiekosten bestaat voornamelijk uit onderhoudscontracten ten behoeve van infrabeheercomponenten. Er heeft een herschikking plaatsgevonden van zowel overig personeel als exploitatiekosten naar diensten derden.
Huisvestingskosten
De huisvestingskosten van DICTU bestaan uit:
-
• huurkosten hoofdkantoor Den Haag;
-
• huurkosten rekencentrum Assen.
Rentelasten
De rentelasten hebben betrekking op de financiering van de vaste activa door middel van leningen en de financiering van het werkkapitaal door middel van de rekening courant.
Afschrijvingskosten
De afschrijvingskosten worden begroot op € 8,6 mln, onderverdeeld in € 5,4 mln voor immateriële vaste activa en € 3,2 mln voor materiële vaste activa. De afschrijvingen vinden lineair plaats en zijn gebaseerd op de historische aanschafwaarde. Afschrijvingstermijnen variëren tussen de 4 en 5 jaar afhankelijk van de activa categorie.
Kasstroomoverzicht
2010 slotwet | 2011 begroting | 2012 | 2013 | 2014 | 2015 | 2016 | ||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
1. | Rekening-courant RHB op 1 januari | 4 863 | 1 119 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
2a. | Saldo van baten en lasten | – 95 | 183 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
2b. | Gecorrigeerd voor afschrijvingen | 9 268 | 9 430 | 8 588 | 8 588 | 8 588 | 8 588 | 8 588 |
2c. | Bijzondere waardeverminderingen | 1 592 | 3 000 | |||||
2d. | Gecorrigeerd voor mutaties in het werkkapitaal | – 3 180 | – 4 069 | |||||
2. | Totaal operationele kasstroom | 7 585 | 8 544 | 8 588 | 8 588 | 8 588 | 8 588 | 8 588 |
3a. | Totaal investeringen (-/-) | – 10 304 | – 10 000 | – 8 588 | – 8 588 | – 8 588 | – 8 588 | – 8 588 |
3b. | Totaal boekwaarde desinvesteringen (+) | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
3. | Totaal investerings-kasstroom | – 10 304 | – 10 000 | – 8 588 | – 8 588 | – 8 588 | – 8 588 | – 8 588 |
4a. | Uitkering aan moederdepartement (-/-) | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
4b. | Storting door moederdepartement (+) | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
4c. | Aflossing op leningen (-/-) | – 10 455 | – 9 663 | – 8 588 | – 8 588 | – 8 588 | – 8 588 | – 8 588 |
4d. | Beroep op leenfaciliteit (+) | 9 430 | 10 000 | 8 588 | 8 588 | 8 588 | 8 588 | 8 588 |
4. | Totaal financierings-kasstroom | – 1 025 | 337 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
5. | Rekening-courant RHB op 31 december | 1 119 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Het kasstroomoverzicht geeft een analyse van de liquiditeitsontwikkeling.
Operationele kasstroom
De operationele kasstroom bestaat uit het geraamde saldo van baten en lasten, gecorrigeerd voor afschrijvingen en mutaties in de voorzieningen.
Investeringskasstroom
De voor 2012 geraamde investeringen (€ 8,6 mln) hebben voornamelijk betrekking op verbetering en onderhoud van de departementsbrede infrasystemen.
Financieringskasstroom
De financieringskasstroom is geraamd op 0. De aflossingen op de leningen zijn gelijk aan de nieuwe leningen als ook het afschrijvingsniveau.
Overzicht Prestatie- en kwaliteitsindicatoren
Prestatie-indicatoren
Omschrijving | 2010 slotwet | 2011 begroting | 2012 | 2013 | 2014 | 2015 | 2016 |
---|---|---|---|---|---|---|---|
Generieke deel | |||||||
1. Kostprijzen per product (groep) | |||||||
a. Basistarief werkplek (gemiddeld per stuk x €) | 2 225 | 2 200 | 2 337 | 2 337 | 2 337 | 2 337 | 2 337 |
b. Aantal werkplekken 1) | 9 500 | 9 000 | 9 325 | 9 325 | 9 325 | 9 325 | 9 325 |
c. Infrastructuur (x € 1 000) | 23 844 | 17 142 | 20 884 | 20 418 | 20 418 | 20 418 | 20 418 |
d. Productieve uren applicatiebeheer en ontw. | n b | 254 000 | 190 500 | 180 500 | 165 000 | 158 000 | 158 000 |
d. Totaal Productieve uren | 54 000 | n b | 654 000 | 644 000 | 630 000 | 623 000 | 623 000 |
2. Tarieven/uur | |||||||
a. Senior medewerker (Ontwikkeling) | 132 | 133 | 133 | 133 | 133 | 133 | 133 |
b. Medior medew. (bouw) | 107 | 108 | 108 | 108 | 108 | 108 | 108 |
c. Junior medew. (Test en Beheer) | 97 | 98 | 98 | 98 | 98 | 98 | 98 |
3. Omzet per prod.groep (pxq) | |||||||
A. Werkplekservices | 21 793 | 19 191 | 21 792 | 21 792 | 21 792 | 21 792 | 21 792 |
B. Infrastructuur | 23 844 | 17 142 | 20 884 | 20 418 | 20 418 | 20 418 | 20 418 |
C. Applicatieservices incl. outsourcing | 17 396 | 20 255 | 21 680 | 21 680 | 21 680 | 21 680 | 21 680 |
D. Ontwikkeling incl. detachering | 36 423 | 33 019 | 35 555 | 35 120 | 33 620 | 33 020 | 33 020 |
E. Overige omzet incl. directe doorbelastingen en vanaf 2010 incl. WPO Migratie. 2) | 27 613 | 10 481 | 11 323 | 11 323 | 11 323 | 11 323 | 11 323 |
Totaal | 127 921 | 100 088 | 111 296 | 110 861 | 109 361 | 108 761 | 108 761 |
4. gem. bezetting FTE-totaal (excl. externe inhuur) 3) | 284 | 239 | 225 | 225 | 225 | 225 | 225 |
5. Saldo baten en lasten (%) | -/- 0,1 % | 0,02 % | 0,0 % | 0,0 % | 0,0 % | 0,0 % | 0,0 % |
Toelichting
-
1) De stijging in 2012 komt voort uit een veranderde definitie; van fysieke locaties naar aantal accounts.
-
2) De overige omzet loopt in 2012 sterk terug, doordat in 2011 nog sprake is van een incidentele bijdrage vanuit het moederdepartement ten behoeve van de outsourcing kantoorautomatisering oud LNV-diensten.
-
3) De taakstelling kabinet Rutte-Verhagen gaat DICTU realiseren door minder gebruik te maken van externe inhuur.
Kwaliteitsindicatoren
In onderstaande tabel is het overzicht van de kwaliteitsindicatoren opgenomen.
Omschrijving | 2010 slotwet | 2011 begroting | 2012 | 2013 | 2014 | 2015 | 2016 |
---|---|---|---|---|---|---|---|
6. Kwaliteitsindicatoren | |||||||
A. Beschikbaarheid | 98% | 98% | 98% | 98% | 98% | ||
B. Betrouwbaarheid | 85% | 85% | 85% | 85% | 85% |
Toelichting
Beschikbaarheid
Bij de opdrachtverlening zijn met de verschillende opdrachtgevers van DICTU afspraken gemaakt over het beschikbaarheidsniveau. Het beschikbaarheidspercentage is het percentage van de tijd dat een applicatie voor de klant benaderbaar is.
Betrouwbaarheid
Het streven is dat 85% van de meldingen door de gebruikers binnen de geldende normtijden worden opgelost. Hoewel 100% afhandeling binnen de normtijd het ideaal is, blijkt dit in praktijk niet haalbaar. Wel gaat DICTU de komende jaren werken aan het verder verbeteren van de betrouwbaarheid (>85%).