Profiel
De Algemene Inspectiedienst (AID), de Plantenziektekundige Dienst (PD) en de Voedsel en Waren Autoriteit (VWA) fuseren. De AID, PD en VWA hebben hiertoe hun organisaties bijeengebracht tot de tijdelijke werkorganisatie van de nieuwe Voedsel en Waren Autoriteit (nVWA)
Als onderdeel van dit proces heeft de nVWA vanaf 1 januari 2011 de status van tijdelijke baten-lastendienst verkregen. De PD, AID en VWA zijn daarbij de status van baten-lastendienst ontnomen. Zij blijven echter als juridische entiteiten gehandhaafd tot het eindpunt van de fusie op 1 januari 2012.
Met de fusie vindt een integratie van de werkprocessen plaats waarbij het toezicht wordt vernieuwd en tegelijkertijd efficiënter en effectiever wordt gehandhaafd.
De missie van de nVWA is het bewaken van de gezondheid van dieren en planten, het dierenwelzijn en de veiligheid van voedsel en consumentenproducten, en het handhaven van de natuurwetgeving.
De handhavingsstrategie gaat er van uit dat bedrijven, instellingen en consumenten eigen verantwoordelijkheid nemen in het naleven van wet- en regelgeving. De houding van de nVWA ten opzichte van bedrijven en consumenten kenmerkt zich door het principe «vertrouwen, tenzij...». De nVWA werkt met een risicogerichte aanpak, gebaseerd op kennis van en samenwerking met de sector en op gedragsbeïnvloeding. De kerntaken zijn handhaving, risicobeoordeling en risicocommunicatie.
Begroting van baten en lasten
20101 slotwet | 20112 begroting | 2012 | 2013 | 2014 | 2015 | 2016 | |
---|---|---|---|---|---|---|---|
Baten | |||||||
Opbrengst moederdepartement | 132 195 | 99 823 | 94 314 | 81 274 | 74 731 | 71 391 | 71 391 |
Opbrengst overige departementen | 86 657 | 72 537 | 71 831 | 71 321 | 66 311 | 63 428 | 62 690 |
Opbrengst DGF | 500 | 500 | 500 | 500 | 500 | 500 | |
Opbrengst derden | 66 091 | 65 951 | 62 800 | 61 700 | 61 700 | 61 700 | 61 700 |
Rentebaten | 46 | 0 | 100 | 100 | 100 | 100 | 100 |
Bijzondere baten | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Overige baten | 0 | 2 000 | 3 000 | 3 000 | 3 000 | 3 000 | 3 000 |
Totaal baten | 284 989 | 240 811 | 232 545 | 217 895 | 206 342 | 200 119 | 199 381 |
Lasten | |||||||
Apparaatskosten | |||||||
– personele kosten | 207 774 | 153 117 | 149 339 | 140 023 | 132 042 | 131 125 | 131 079 |
– materiële kosten | 71 980 | 73 445 | 66 854 | 62 252 | 58 865 | 55 941 | 55 249 |
Rentelasten | 1 099 | 1 312 | 1 343 | 1 217 | 1 131 | 1 065 | 1 065 |
Afschrijvingskosten | |||||||
– materieel | 6 384 | 6 540 | 6 821 | 6 507 | 5 901 | 5 627 | 5 627 |
– immaterieel | 3 251 | 5 547 | 7 688 | 7 396 | 6 903 | 5 861 | 5 861 |
Overige kosten | |||||||
– dotaties voorzieningen | 88 | 500 | 500 | 500 | 500 | 500 | 500 |
– bijzondere lasten | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Totaal lasten | 290 576 | 240 811 | 232 545 | 217 895 | 206 342 | 200 119 | 199 381 |
Saldo van baten en lasten | – 5 587 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Toelichting
Baten
Opbrengst moederdepartement
De opbrengst moederdepartement is gebaseerd op het beschikbaar budget voor de uitvoering. De feitelijke bijdrage in 2012 zal afhangen van de pxq-onderbouwde opdracht die EL&I in het najaar 2011 verstrekt aan nVWA.
In de paragraaf over de doelmatigheid worden de totale uitvoeringskosten van nVWA nader toegelicht op productniveau.
De meerjarenbegroting laat een daling zien als gevolg van de invulling van de taakstelling. De taakstelling moet worden gerealiseerd door een forse inzet op innovatie van (Europese) regelgeving en toezicht.
Opbrengst overige departementen
De opbrengst overige departementen bestaat uit de bijdrage van het Ministerie van Volksgezondheid Welzijn en Sport (VWS). De meerjarenbegroting laat een daling zien als gevolg van de invulling van de taakstellingen. De taakstelling moet worden gerealiseerd door een forse inzet op innovatie van (Europese) regelgeving en toezicht.
Opbrengst DGF
De opbrengt DGF ad € 0,5 mln heeft betrekking op de inkomsten voor dierziektebestrijding. De nVWA zet zich in voor het afhandelen van verdenkingen en bestrijdingen van uitbraken.
Opbrengst derden
De opbrengst derden bestaat vooral uit retributie-inkomsten die bij het bedrijfsleven in rekening worden gebracht voor toezicht.
Rentebaten
De rentebaten zijn geraamd op 0,1 mln. De rentestand voor een 1-maandsdeposito per 1 april 2011 bedraagt 1%.
Lasten
Personele kosten
De personele kosten bestaan uit salarissen, sociale lasten, opleidingskosten en overige direct aan het personeel gerelateerde kosten. De kosten zijn inclusief inhuur derden, practitioners en uitzendkrachten. Voor 2012 wordt uitgegaan van een gemiddelde ambtelijke personele bezetting van 2 146,5 fte. Het voor 2012 te hanteren percentage voor loonstijging is 0%. De kosten voor inhuur derden en uitzendkrachten is begroot op € 0,5 mln. De kosten voor practitioners bedragen € 5 mln, overeenkomstig met 50 fte.
Materiële kosten
De materiële kosten bestaan onder andere uit ICT-, huisvestingskosten. Verder zijn in de materiële kosten de bureaukosten, specifieke kosten voor kleding en laboratoriumbenodigdheden en overige algemene kosten opgenomen.
Rentelasten
De rentelasten zijn gebaseerd op de uitstaande leningen die de nVWA afsluit voor investeringen.
Afschrijvingskosten
De afschrijvingskosten zijn de afschrijvingen van investeringen van de nVWA.
De afschrijvingstermijnen voor immateriële vaste activa:
-
– Computer software 3–5 jaar;
-
– Overige immateriële vaste activa 2–5 jaar.
De afschrijvingstermijnen voor materiële vaste activa:
-
– Grond en gebouwen, Verbouwingen 5–10 jaar;
-
– Inventaris en installaties 5–10 jaar;
-
– Vervoermiddelen 4–5 jaar;
-
– Computer hardware 3–5 jaar;
-
– Overige materiële vaste activa 2–5 jaar.
Dotaties voorzieningen
De dotaties voorzieningen zijn ten behoeve van dubieuze debiteuren en schadeclaims met betrekking tot bedrijfsrisico.
Saldo van baten en lasten
Voor de jaren 2012 tot en met 2016 zijn de begrote baten gelijk aan de begrote lasten.
Kasstroomoverzicht
2009 slotwet | 2010 begroting | 2011 | 2012 | 2013 | 2014 | 2015 | 2016 | ||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
1. | Rekening-courant RHB + stand deposito's 1 januari | 53 840 | 49 532 | 34 419 | 3 057 | 4 574 | 5 625 | 5 424 | 4 673 |
2. | Totaal operationele kasstroom | 14 571 | – 4 724 | – 21 400 | 11 943 | 12 604 | 11 460 | 11 271 | 11 082 |
3a. | Totaal investeringen (-/-) | – 13 393 | – 14 630 | – 15 055 | – 11 681 | – 10 681 | – 10 681 | – 10 681 | – 10 681 |
3b. | Totaal boekwaarde desinvesteringen (+) | 484 | 4 345 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
3. | Totaal investeringskasstroom | – 12 909 | – 10 285 | – 15 055 | – 11 681 | – 10 681 | – 10 681 | – 10 681 | – 10 681 |
4a. | Eenmalige uitkering aan moederdepartement (-/-) | 0 | – 1 641 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
4b. | Eenmalige storting door moederdepartement (+) | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
4c. | Aflossingen op leningen (-/-) | – 9 774 | – 8 713 | – 9 962 | – 10 426 | – 11 553 | – 11 661 | – 12 022 | – 12 022 |
4d. | Beroep op leenfaciliteit (+) | 3 804 | 10 250 | 15 055 | 11 681 | 10 681 | 10 681 | 10 681 | 10 681 |
4. | Totaal financieringskasstroom | – 5 970 | – 104 | 5 093 | 1 255 | – 872 | – 980 | – 1 341 | – 1 341 |
5. | Rekening-courant RHB + stand deposito's 31 december (=1+2+3+4) | 49 532 | 34 419 | 3 057 | 4 574 | 5 625 | 5 424 | 4 673 | 3 733 |
Het kasstroomoverzicht geeft een analyse van de liquiditeitsontwikkeling.
Operationele kasstroom
De operationele kasstroom bestaat uit het geraamde saldo van baten en lasten, gecorrigeerd voor afschrijvingen en mutaties in de voorzieningen. Voor 2012 wordt naar verwachting circa € 1 mln uit de voorziening leegstand onttrokken.
Investeringskasstroom
De voor 2012 geraamde investeringen (circa € 11,7 mln) hebben betrekking op ICT, huisvesting, laboratoriumapparatuur en dienstauto’s.
Financieringskasstroom
De financieringskasstroom is geraamd op circa € 1,3 mln en wordt veroorzaakt doordat de aflossingen op de leningen lager zijn dan de nieuwe leningen.
Doelmatigheid
In onderstaande tabel zijn de doelmatigheidsindicatoren van de nVWA opgenomen.
Overzicht doelmatigheids indicatoren | 2011 | 2012 | 2013 | 2014 | 2015 | 2016 |
---|---|---|---|---|---|---|
Tarieven | ||||||
Index in reële termen t.o.v. 2011 (2011 = 100) | 100 | 99 | 97 | 97 | 97 | 97 |
Omzet per productgroep (x € mln.) | ||||||
Toezicht | 154 | 149 | 139 | 132 | 127 | 126 |
Advies en Vertegenwoordiging | 8 | 9 | 9 | 9 | 7 | 7 |
Klantinteractie en dienstverlening | 14 | 17 | 15 | 14 | 12 | 12 |
Inlichtingen en opsporing | 13 | 13 | 13 | 13 | 13 | 13 |
Incident en crisismanagement | 4 | 4 | 4 | 4 | 4 | 4 |
Laboratoriumonderzoek | 20 | 20 | 19 | 19 | 19 | 19 |
Kennis en expertise | 11 | 10 | 9 | 8 | 8 | 8 |
Communicatie | 2 | 2 | 2 | 2 | 2 | 2 |
FTE | ||||||
Aantal FTE (excl. externe inhuur) | 2 250 | 2 155 | 2 027 | 1 911 | 1 870 | 1 870 |
Verhouding FTE direct/indirect (excl externe inhuur) | 1800/450 | 1739/416 | 1635/393 | 1542/371 | 1509/363 | 1509/363 |
Personeelskosten per fte | 70 000 | 70 000 | 70 000 | 70 000 | 70 000 | 70 000 |
Saldo van baten en lasten | ||||||
Saldo van baten en lasten als % van de totale baten | 0% | 0% | 0% | 0% | 0% | 0% |
Productiviteit | ||||||
Declarabele / productieve uren1 | 70% | 70% | 70% | 70% | 70% | 70% |
Kwaliteit | ||||||
Gegrond verklaarde bezwaarschriften (aantal en in %) | 100 (5%) | 100 (5%) | 100 (5%) | 100 (5%) | 100 (5%) | 100 (5%) |
Aantal klachten over handelen nVWA | 110 | 110 | 110 | 110 | 110 | 110 |
Aantal verzoeken, klachten en meldingen | 40 000 | 40 000 | 40 000 | 40 000 | 40 000 | 40 000 |
Afhandelsnelheid informatieverzoeken, klachten en meldingen2 | 95% | 95% | 95% | 95% | 95% | 95% |
Naamsbekendheid – spontaan | 20% | 20% | 20% | 20% | 20% | 20% |
– geholpen | 80% | 80% | 80% | 80% | 80% | 80% |
Toelichting
De productgroepen van de nVWA zijn vernieuwd ten opzichte van de productgroepen van de AID, PD en VWA. De belangrijkste productgroep is toezicht die circa twee derde van de omzet genereert. Verder sluiten de doelmatigheidsindicatoren zoveel mogelijk aan op die van de AID, PD en VWA. Daarbij is een consolidatieslag gemaakt. Bij het jaarverslag kunnen de prestaties van de nVWA over het eerste jaar waarin zij functioneert als één geïntegreerde baten lasten dienst aan de hand van deze geconsolideerde indicatoren worden beoordeeld.
De ontwikkeling van het aantal ambtelijke fte is sterk afhankelijk van de ontwikkeling in het opdrachtenpakket. Dit betreft een eerste raming.
Met de fusie vindt een integratie van de werkprocessen plaats waarbij het toezicht wordt vernieuwd en er tegelijkertijd efficiënter en effectiever wordt gehandhaafd.