Profiel
De missie van Agentschap Telecom is het verruimen en optimaliseren van het elektronische communicatiedomein. Vanuit zijn technische expertise draagt het agentschap bij aan de ontwikkeling van het elektronische communicatiedomein. De hoofdprocessen bestaan uit het verwerven, toewijzen en beschermen van frequentieruimte.
Begroting van baten en lasten
2010 slotwet | 2011 begroting | 2012 | 2013 | 2014 | 2015 | 2016 | |
---|---|---|---|---|---|---|---|
Baten | |||||||
Opbrengst moederdepartement | 12 395 | 11 783 | 12 493 | 11 837 | 11 279 | 11 079 | 11 079 |
Opbrengst overige departementen | 470 | 0 | 86 | 86 | 86 | 0 | 0 |
Opbrengst derden | 21 245 | 20 154 | 19 256 | 19 702 | 19 639 | 19 639 | 19 639 |
Rentebaten | 63 | 7 | 20 | 20 | 20 | 20 | 20 |
Vrijval voorzieningen | 31 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Bijzondere baten | 164 | 305 | 100 | 100 | 100 | 100 | 100 |
Totaal baten | 34 368 | 32 249 | 31 955 | 31 745 | 31 124 | 30 838 | 30 838 |
Lasten | |||||||
Apparaatskosten | |||||||
* personele kosten | 19 728 | 20 434 | 19 650 | 19 369 | 18 897 | 18 727 | 18 727 |
* materiële kosten | 8 649 | 9 112 | 9 903 | 9 989 | 9 853 | 9 745 | 9 751 |
Rentelasten | 140 | 108 | 57 | 42 | 29 | 21 | 15 |
Afschrijvingskosten | |||||||
* materieel | 2 060 | 2 295 | 2 295 | 2 295 | 2 295 | 2 295 | 2 295 |
* immaterieel | 7 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Overige kosten | |||||||
* dotaties voorzieningen | 1 909 | 300 | 50 | 50 | 50 | 50 | 50 |
* bijzondere lasten | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Totaal lasten | 32 493 | 32 249 | 31 955 | 31 745 | 31 124 | 30 838 | 30 838 |
Saldo van baten en lasten | 1 875 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Toelichting
De effecten van de taakstelling kabinet Balkenende IV zijn verwerkt in de begroting.
De gevolgen van de taakstelling kabinet Rutte-Verhagen zijn eveneens in deze begroting verwerkt. De gedetailleerde invulling daarvan zal in een later stadium plaatsvinden.
Baten
Opbrengst moederdepartement
Opbrengst per productgroep
| 2010 slotwet | 2011 begroting | 2012 | 2013 | 2014 | 2015 | 2016 |
---|---|---|---|---|---|---|---|
Structurele bijdrage moederdepartement | |||||||
DGETM: Juridische procedures | 895 | 826 | 769 | 748 | 713 | 700 | 700 |
DGETM: Antennebeleid | 804 | 765 | 803 | 780 | 744 | 730 | 730 |
DGETM: Beleidsvoorbereiding en -evaluatie | 1 451 | 1 269 | 1 054 | 1 024 | 976 | 959 | 959 |
DGETM: Aanpak interferentie | 2 | 0 | 37 | 36 | 35 | 34 | 34 |
SG: Repressieve handhaving | 1 237 | 1 299 | 1 231 | 1 197 | 1 141 | 1 120 | 1 120 |
SG: Bevoegd aftappen | 379 | 550 | 556 | 541 | 515 | 506 | 506 |
SG: Dataretentie | 506 | 857 | 855 | 831 | 792 | 778 | 778 |
SG: Wet informatie-uitwisseling Ondergrondse netten | 1 173 | 1 200 | 1 214 | 1 180 | 1 124 | 1 104 | 1 104 |
SG/DGO&I: Ruimtevaart | 66 | 79 | 96 | 93 | 89 | 87 | 87 |
SG: New Regulatory Framework | 0 | 0 | 764 | 743 | 708 | 696 | 696 |
SG/DGETM: Compensatie vergunningvrij | 3 954 | 4 150 | 3 321 | 3 230 | 3 076 | 3 023 | 3 023 |
Subtotaal structurele bijdrage | 10 467 | 10 995 | 10 700 | 10 403 | 9 913 | 9 737 | 9 737 |
Incidentele bijdragen | |||||||
DGETM: Projecten | 1 928 | 787 | 1 793 | 1 434 | 1 366 | 1 342 | 1 342 |
Subtotaal projecten DGETM | 1 928 | 787 | 1 793 | 1 434 | 1 366 | 1 342 | 1 342 |
Totaal opbrengst moederdepartement | 12 395 | 11 783 | 12 493 | 11 837 | 11 279 | 11 079 | 11 079 |
Structurele bijdragen
De opbrengst van het moederdepartement bestaat voor een groot deel uit een bijdrage in de kosten die volgens het vigerende tarievenbeleid niet aan derden mogen worden doorberekend, namelijk de kosten van juridische procedures en van repressieve handhaving. Verder bestaat de structurele bijdrage uit een bijdrage voor de kosten die verband houden met de uitvoering van het antennebeleid en beleidsvoorbereiding en -evaluatie, bevoegd aftappen, toezicht op de Ruimtevaartwetgeving, New Regulatory Framework (NRF), de Wet informatie-uitwisseling ondergrondse netten en de bewaarplicht voor telecommunicatiegegevens (dataretentie). Tenslotte is er een bijdrage ter compensatie van opbrengstenderving als gevolg van vergunningvrije toepassingen.
Agentschap Telecom ontvangt incidentele bijdragen voor kosten die worden gemaakt voor verdelingsprojecten in opdracht van het Directoraat-Generaal Energie, Telecom en Markten (DGETM).
Opbrengst overige departementen per departement
2010 slotwet | 2011 begroting | 2012 | 2013 | 2014 | 2015 | 2016 | |
---|---|---|---|---|---|---|---|
Voormalig VWS/RIVM: kennisplatform EMV&G | 90 | 0 | 86 | 86 | 86 | 0 | 0 |
Voormalig VWS: ZonMw | 15 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Voormalig VROM: Hoogspanningslijnen | 240 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Voormalig V&W: Anders betalen voor Mobiliteit | 125 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Totaal opbrengst overige departementen | 470 | 0 | 86 | 86 | 86 | 0 | 0 |
Voor 2012 worden opbrengsten overige departementen verwacht voor de deelname van Agentschap Telecom aan de fora wetenschap en communicatie van het Kennisplatform Elektromagnetische Velden & Gezondheid (EMV&G).
Opbrengst derden
2010 slotwet | 2011 begroting | 2012 | 2013 | 2014 | 2015 | 2016 | |
---|---|---|---|---|---|---|---|
Productcategorie | |||||||
Vaste verbindingen | 4 881 | 3 145 | 3 489 | 3 489 | 3 489 | 3 489 | 3 489 |
Mobiele communicatie | 5 011 | 4 728 | 4 674 | 4 674 | 4 674 | 4 674 | 4 674 |
Mobiele openbare telecommunicatienetwerken | 1 371 | 1 941 | 1 593 | 1 919 | 1 977 | 1 977 | 1 977 |
Radiodeterminatie | 36 | 28 | 37 | 37 | 37 | 37 | 37 |
Radiozendamateurs | 12 | 4 | 5 | 12 | 5 | 5 | 5 |
Omroep | 5 789 | 6 166 | 5 352 | 5 352 | 5 352 | 5 352 | 5 352 |
Overige/Verlengingen | 0 | 77 | 37 | 150 | 36 | 36 | 36 |
Examens | 149 | 156 | 149 | 149 | 149 | 149 | 149 |
Afgifte verklaringen, keuringen en erkenningen | 6 | 6 | 6 | 6 | 6 | 6 | 6 |
Randapparatuur | 2 019 | 2 099 | 2 000 | 2 000 | 2 000 | 2 000 | 2 000 |
Afnemerscategorie | |||||||
Defensie | 1 272 | 1 335 | 1 284 | 1 284 | 1 284 | 1 284 | 1 284 |
Korps Landelijke Politiediensten | 138 | 145 | 139 | 139 | 139 | 139 | 139 |
BZK (C 2000) | 45 | 47 | 46 | 46 | 46 | 46 | 46 |
Satellite Operators | 516 | 276 | 445 | 445 | 445 | 445 | 445 |
Totaal opbrengst derden | 21 245 | 20 154 | 19 256 | 19 702 | 19 639 | 19 639 | 19 639 |
Voor 2012 is de totale opbrengst derden lager dan 2010 en 2011, omdat er in die jaren sprake was van een tijdelijke toename van het aantal verleningen voor vaste verbindingen doordat de providers, met name T-Mobile en Vodafone, hun netwerken aan het upgraden zijn door capaciteitsuitbreiding in verband met onder andere smartphones. Daarnaast gaan de opbrengsten voor Omroep naar beneden naar aanleiding van de aanpassing van de omroepbeleidsregel waarin nu is bepaald dat het reële zendvermogen in rekening mag worden gebracht in plaats van het vergunde maximaal zendvermogen.
Rentebaten
Over het saldo op de rekening courant en deposito’s bij het Ministerie van Financiën ontvangt Agentschap Telecom rente. Deze begroting gaat uit van een rentepercentage op deposito’s van 1% op € 2 mln gedurende het jaar. Voor een saldo op de rekening courant is de rente 0%.
Bijzondere baten
Voor 2012 is rekening gehouden met een bedrag van € 0,1 mln voor de baten die volgen uit het uitlenen van personeel, door te belasten huisvestingskosten en het afstoten van materieel zoals dienstauto’s.
Lasten
Personele kosten
De personele kosten zijn hoger begroot dan in 2011, omdat in 2012 meer capaciteit nodig is voor het uitvoeren van het toezicht op New Regulatory Framework (Nieuw regelgevend kader).
Bij de berekening van de personele kosten voor 2012 is rekening gehouden met een loonstijging van 0% in 2012. De verwachte gemiddelde bezetting voor 2012 is 273,6 fte (2011: 275 fte), waarvan 254,7 fte ambtelijk personeel (2011: 249,7 fte). De gemiddelde totale personeelskosten zijn € 69 446 per fte in 2012 (2011: € 71 215). De loonkosten per ambtelijke fte in 2012 worden geraamd op € 67 129 (2011: € 68 066). De gemiddelde kosten voor niet-ambtelijk personeel zijn begroot op € 100 738 per fte (2011: € 102 292).
Materiële kosten
Bij de berekening van de materiële kosten voor 2012 is uitgegaan van de CPB-index «prijs overheidsconsumptie, netto materieel» van 2,25%. De huisvestingskosten bedragen in 2012 circa € 2,5 mln.
Afschrijvingskosten
De afschrijvingskosten worden gelijk aan 2011 ingeschat.
Rentelasten
De rente betreft de vergoeding die Agentschap Telecom betaalt voor leningen bij het Ministerie van Financiën om investeringen in vaste activa te financieren. Uitgangspunt is een rentepercentage van gemiddeld 3,2% voor de toekomstige langlopende leningen.
Dotaties voorzieningen
Vanaf 2012 is de dotatie voorzieningen € 50 000 voor kosten wachtgeld en ambtsjubilea.
Saldo van baten lasten
Het streven van het agentschap is om resultaatneutraal in 2012 te zijn.
Kasstroomoverzicht
2010 slotwet | 2011 begroting | 2012 | 2013 | 2014 | 2015 | 2016 | ||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
1. | Rekening-courant RHB op 1 januari | 5 844 | 3 132 | 6 986 | 5 739 | 4 648 | 3 722 | 2 869 |
+ stand depositorekeningen | ||||||||
2. | Totaal operationele kasstroom | 10 029 | 2 453 | 2 345 | 2 345 | 2 345 | 2 345 | 2 345 |
3a. | Totaal investeringen (-/-) | – 2 002 | – 3 053 | – 3 000 | – 3 000 | – 3 000 | – 3 000 | – 3 000 |
3b. | Totaal boekwaarde desinvesteringen (+) | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
3. | Totaal investeringskasstroom | – 2 002 | – 3 053 | – 3 000 | – 3 000 | – 3 000 | – 3 000 | – 3 000 |
4a. | Eenmalige uitkering aan moederdepartement (-/-) | – 292 | – 62 | 0 | – 0 | – 0 | 0 | |
4b. | Eenmalige storting door moederdepartement (+) | 0 | 425 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
4c. | Aflossingen op leningen (-/-) | – 1 451 | – 845 | – 530 | – 436 | – 271 | – 198 | – 198 |
4d. | Beroep op leenfaciliteit (+) | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
4. | Totaal financieringskasstroom | – 1 743 | – 420 | – 592 | – 436 | – 271 | – 198 | – 198 |
5. | Rekening-courant RHB op 31 december + stand depositorekeningen | 12 128 | 2 112 | 5 739 | 4 648 | 3 722 | 2 869 | 2 016 |
Het kasstroomoverzicht geeft een analyse van de liquiditeitsontwikkeling.
Operationele kasstroom
De operationele kasstroom bestaat uit het geraamde saldo van baten en lasten, gecorrigeerd voor afschrijvingen en mutaties in de voorzieningen en het werkkapitaal.
Investeringskasstroom
In 2012 verwacht Agentschap Telecom circa € 3,0 mln te investeren in materiële vaste activa. De investeringen betreffen voornamelijk elektronische apparatuur, vervoermiddelen en kantoorinventaris.
Agentschap Telecom heeft uit voorzorg een leenfaciliteit aangevraagd met een plafond dat overeenkomt met het verwachte investeringsniveau. Indien noodzakelijk wordt met behulp van een cashflow model bepaald of de lening wordt aangesproken of dat de investering uit de liquiditeit wordt betaald. Vooralsnog is de verwachting dat ook in de komende jaren de investeringen uit de liquiditeiten kunnen worden betaald.
Financieringskasstroom
De aflossing van de leningen, variërend van 4 tot 10 jaar, zal circa € 0,5 mln bedragen in 2012.
Doelmatigheid
Overzicht doelmatigheidsindicatoren | 2010 slotwet | 2011 begroting | 2012 | 2013 | 2014 | 2015 | 2016 |
---|---|---|---|---|---|---|---|
Tarieven | |||||||
Index in reële termen t.o.v. 2011 | – 0,01% | ≤3,21 | 100 | 100 | 100 | 100 | 100 |
Omzet per productgroep (x € mln) | |||||||
Dienstspecifieke omzetcategorieën | zie tabel 1a-c | zie tabel 1a-c | zie tabel 1a-c | zie tabel 1a-c | zie tabel 1a-c | zie tabel 1a-c | |
FTE | |||||||
Aantal FTE (excl. externe inhuur) | 276,6 | 275 | 242 | 239 | 235 | 233 | 233 |
Verhouding direct/indirect (in fte) | 190/85 | 200/73,6 | 200/73,6 | 200/73,6 | 200/73,6 | 200/73,6 | |
Personeelskosten per fte | € 71 323 | € 74 305 | € 69 446 | € 69 446 | € 69 446 | € 69 446 | € 69 446 |
Saldo baten en lasten | |||||||
Saldo van baten en lasten als % van de totale baten | 0% | 0,5% | 0,0% | 0,0% | 0,0% | 0,0% | 0,0% |
Productiviteit | |||||||
Declarabele / productieve uren | 86% | 86% | 75% | 75% | 75% | 75% | 75% |
Kwaliteit | |||||||
Klanttevredenheid: | |||||||
• opdrachtgevers | 3,9 | niet in 2011 | niet in 2012 | ≥ 7 | niet in 2014 | niet in 2015 | ≥ 7 |
• bedrijven | niet in 2011 | niet in 2012 | ≥ 7 | niet in 2014 | niet in 2015 | ≥ 7 | |
Doorlooptijd primaire processen: | |||||||
Vergunningaanvragen 95% binnen 8 weken | 93% | 95% | 95% | 95% | 95% | 95% | 95% |
6 weken | 89% | 85% | 85% | 85% | 85% | 85% | 85% |
4 weken | 83% | 60% | 60% | 60% | 60% | 60% | 60% |
2 weken | 63% | 35% | 35% | 35% | 35% | 35% | 35% |
Elektronische aanvraag binnen 10 dagen | 95% | 95% | 95% | 95% | 95% | 95% | 95% |
Reactietijd storingsklachten: | |||||||
Klachten van levensbelang ≤ 4 uur | 100% | 100% | 100% | 100% | 100% | 100% | 100% |
Klachten van maatschappelijk belang ≤ 12 uur | 98% | 98% | 98% | 98% | 98% | 98% | 98% |
Klachten van individueel belang ≤ 3 werkdagen | 97% | 97% | 98% | 98% | 98% | 98% | 98% |
Gegrond verklaarde bezwaarschriften aantal | 14,3% | 5% | 5% | 5% | 5% | 5% | 5% |
Aantal klachten | 7,6 | ≤ 7 | ≤ 7 | ≤ 7 | ≤ 7 | ≤ 7 | ≤ 7 |
Betaaltermijn: % betaalbaar gesteld binnen 30 dagen | – | ≥ 90 | ≥ 90 | ≥ 90 | ≥ 90 | ≥ 90 | ≥ 90 |
De tariefontwikkeling wordt weergegeven met behulp van een indexcijfer. Het jaar 2011 wordt daarbij op 100 gesteld, de cijfers voor de overige jaren geven de reële ontwikkeling van het tarief weer ten opzichte van het basisjaar 2011. De reële tariefontwikkeling is de absolute tariefontwikkeling, gecorrigeerd voor autonome loon- en prijsontwikkeling (op basis van CPB-indexcijfers voor prijs (IMOC) en loonvoet sector overheid).
De verhouding tussen declarabele uren en beschikbare bruto productieve uren geeft de mate van overhead aan. Hoe hoger de declarabiliteit van de uren, hoe gunstiger dit is voor het tarief.
De ontwikkeling van het aantal ambtelijke fte is sterk afhankelijk van de ontwikkeling in het opdrachtenpakket van Agentschap Telecom. Dit betreft een eerste raming.
De kwaliteitscriteria geven aan hoe Agentschap Telecom functioneert. Agentschap Telecom wil zo efficiënt mogelijk werken met behoud van een zo hoog mogelijk klanttevredenheidscijfer. Agentschap Telecom heeft in 2010 het cijfer 3,9 gehaald op een 5-puntschaal. Vanaf 2013 zal de 10-puntschaal gehanteerd worden.