Profiel
De missie van Agentschap NL (AgNL) is het excellent uitvoeren van internationaal, innovatie- en duurzaamheidsbeleid. Bij het uitvoeren van de missie gaat Agentschap NL uit van de kernwaarden: betrokken, betrouwbaar en ambitieus. Als het gaat om duurzaamheid, innovatie, internationaal ondernemen en samenwerken is AgNL hét aanspreekpunt voor bedrijven, kennisinstellingen en overheden. Zij kunnen bij AgNL terecht voor informatie en advies, maar ook voor financiering, netwerken en uitvoering van wet- en regelgeving.
In deze begroting van AgNL is rekening gehouden met de opgelegde taakstellingen uit het Regeerakkoord. In 2012 zal daarnaast verdere invulling worden gegeven aan de samenwerking met Dienst Regelingen.
Begroting van baten en lasten
2010 slotwet1 | 2011 begroting2 | 2012 | 2013 | 2014 | 2015 | 2016 | |
---|---|---|---|---|---|---|---|
Baten | |||||||
Opbrengst moederdepartement | 179 864 | 176 343 | 173 084 | 161 214 | 141 088 | 133 858 | 133 958 |
Opbrengst overige departementen | 93 404 | 84 354 | 66 415 | 62 195 | 55 635 | 52 715 | 51 875 |
Opbrengst derden | 7 481 | 6 900 | 7 090 | 7 160 | 7 290 | 7 360 | 7 360 |
Rentebaten Vrijval uit voorzieningen | 0 61 | 0 0 | 0 0 | 0 0 | 0 0 | 0 0 | 0 0 |
Bijzondere baten | 0 | 500 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Totaal baten | 280 810 | 268 097 | 246 589 | 230 569 | 204 013 | 193 933 | 193 193 |
Lasten | |||||||
Apparaatskosten | |||||||
– personele kosten | 195 116 | 180 390 | 163 160 | 150 270 | 129 050 | 121 050 | 120 400 |
– materiële kosten | 80 725 | 82 697 | 80 469 | 77 259 | 71 823 | 69 743 | 69 643 |
Rentelasten | 21 | 160 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Afschrijvingskosten | |||||||
– materieel | 3 412 | 4 800 | 2 960 | 3 030 | 3 130 | 3 130 | 3 130 |
– immaterieel | 872 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Overige kosten | |||||||
– dotaties voorzieningen | 2 259 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
– bijzondere lasten | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Totaal lasten | 282 405 | 268 047 | 246 589 | 230 559 | 204 003 | 193 923 | 193 173 |
Saldo van baten en lasten | – 1 595 | 50 | 0 | 10 | 10 | 10 | 20 |
Toelichting
Algemeen
De totale baten in 2012 dalen met € 21,5 mln ten opzichte van de begroting van 2011 tot € 246,6 mln als gevolg van de taakstelling zoals die aan AgNL is opgelegd.
Baten
Daling van het opdrachtenpakket en taakstelling
Het opdrachtenvolume van AgNL neemt in 2012 af met € 22,5 mln ten opzichte van de vastgestelde begroting voor 2011. Dit wordt volledig veroorzaakt door de invulling van de Rijksbrede taakstellingen voor AgNL. Deze taakstellingen zijn tevens verwerkt in het opdrachtenvolume voor de jaren 2013 tot en met 2015. Hierbij is uitgegaan van het binnen EL&I voorgestelde krimpritme en prijseffecten. Voor 2016 is rekening gehouden met een ongeveer gelijkblijvende omzet als in 2015.
Opbrengst moederdepartement
Het Ministerie van Economische Zaken, Landbouw en Innovatie heeft een aandeel in de omzet voor 2012 van 70%.
Opbrengst overige departementen
2010 slotwet | 2011 begroting | 2012 | 2013 | 2014 | 2015 | 2016 | |
---|---|---|---|---|---|---|---|
OCW | 2 173 | 1 849 | 1 189 | 1 073 | 874 | 802 | 803 |
VROM | 57 337 | 48 960 | |||||
I&M | 37 686 | 34 261 | 28 412 | 26 294 | 26 324 | ||
V&W | 11 610 | 13 070 | |||||
LNV | 6 661 | 5 265 | |||||
VWS | 1 712 | 1 718 | 1 326 | 1 318 | 1 306 | 1 302 | 1 304 |
BUZA | 12 242 | 12 818 | 14 128 | 14 243 | 14 473 | 14 574 | 14 585 |
BZK | 447 | 449 | 11 709 | 10 964 | 10 304 | 9 503 | 8 619 |
SZW | 383 | 120 | 139 | 107 | 51 | 30 | 30 |
Financiën | 839 | 105 | 238 | 229 | 215 | 210 | 210 |
TOTAAL | 93 404 | 84 354 | 66 415 | 62 195 | 55 635 | 52 715 | 51 875 |
De omzet overige departementen daalt met 21% ten opzichte van de vastgestelde begroting over 2011. De opbrengst overige departementen bedraagt in 2012 circa 26,9% van de totale omzet in 2012.
Opbrengst derden
2010 slotwet | 2011 begroting | 2012 | 2013 | 2014 | 2015 | 2016 | |
---|---|---|---|---|---|---|---|
Provincie | 177 | 337 | 295 | 298 | 304 | 307 | 307 |
EU | 1 364 | 1 635 | 1 239 | 1 252 | 1 277 | 1 288 | 1 290 |
Overig | 5 940 | 4 927 | 5 556 | 5 610 | 5 709 | 5 765 | 5 763 |
TOTAAL | 7 481 | 6 900 | 7 090 | 7 160 | 7 290 | 7 360 | 7 360 |
Dit betreft de omzet die buiten de Rijksoverheid wordt gerealiseerd. De opbrengst derden stijgt met 4% ten opzichte van 2011.
Rentebaten
Rentebaten hebben betrekking op de afgesloten deposito’s gedurende het jaar en de rentevergoeding over het positieve saldo op de rekening-courant. Voor 2012 zijn geen rentebaten voorzien.
Lasten
Personele kosten
De personele kosten dalen in 2012 ten opzichte van 2011 met € 8,7 mln. Voor 2012 wordt het gemiddelde aantal fte’s geraamd op 1 959 (1 443 ambtenaren en 516 inhuur). Dit betekent een daling van 276 fte ten opzichte van 2011. Dit hangt samen met een afname van het opdrachtenpakket ten gevolge van de invulling van taakstellingen en met de uitbesteding van ICT werkzaamheden (zie onder materiële kosten). Bij de personele kostenontwikkeling voor 2012 is uitgegaan van 0% voor CAO-ontwikkelingen.
De gemiddelde loonkosten per fte over 2012 worden geraamd op € 78 400 voor ambtenaren (2011 € 76 100) en € 85 200 voor inhuurkrachten (2011 € 82 700).
Materiële kosten
Bij de materiële kostenontwikkeling voor 2012 is uitgegaan van de CPB-index voor de «prijs overheidsconsumptie, netto materieel» van 2,25%. De materiële kosten zijn voor 2012 geraamd op € 80,5 mln. De huur- en exploitatiekosten in 2012 van de huisvesting bedragen circa € 20 mln per jaar.
Binnen EL&I is het streven om alle ICT activiteiten onder te brengen bij een centrale organisatie. Voor AgNL betekent dit dat de generieke ICT van AgNL wordt overgedragen naar het ICT-dienstencentrum / DICTU. Hierdoor valt voor € 2,3 mln aan afschrijvingskosten en € 3,2 mln aan personele kosten met ingang van 2012 onder de materiële kosten. De feitelijke realisatie en financiële omvang van de overdracht moet nog worden bepaald.
Afschrijvingskosten
In 2012 bedragen de afschrijvingskosten € 2,96 mln. Als gevolg van overname van activa door DICTU dalen de afschrijvingen in 2012 fors ten opzichte van 2011.
De afschrijvingstermijnen bedragen vijftien jaar voor bouwkundige zaken en installaties, vijf jaar voor inventaris/overig en drie jaar voor hardware/software. De afschrijvingstermijnen van de materiële en immateriële vaste activa zijn gelijk aan de geschatte economische levensduur.
Dotaties voorzieningen
De post dotaties voorzieningen betreft de toevoeging aan de voorzieningen voor personele kosten zoals arbeidsongeschiktheid en aan de voorziening dubieuze debiteuren. In 2010 heeft een opschoning dubieuze debiteuren plaatsgevonden. Voor 2012 en verder wordt geen dotatie voorzieningen verwacht omdat de omvang van de voorzieningen reserve voldoende omvang heeft om verplichtingen te kunnen opvangen.
Bijzondere lasten
Voor 2012 worden geen bijzondere lasten verwacht.
Saldo van baten en lasten
Het saldo van baten en lasten laat vanaf 2011 een beperkt positief resultaat zien. Dit is in overeenstemming met de beleidslijn om kostendekkende tarieven in rekening te brengen bij de opdrachtgevers.
Kasstroomoverzicht
2010 slotwet | 2011 begroting | 2012 | 2013 | 2014 | 2015 | 2016 | |
---|---|---|---|---|---|---|---|
1. Rekening-courant RHB op 1 januari + stand depositorekeningen | 47 588 | 36 595 | 58 707 | 60 134 | 60 779 | 61 848 | 62 705 |
2. Totaal operationele kasstroom | 15 585 | 4 910 | 2 717 | 3 085 | 3 509 | 3 297 | 3 207 |
3a. Totaal investeringen (-/-) | – 6 479 | – 9 400 | – 2 440 | – 2 440 | – 2 440 | – 2 440 | – 2 440 |
3b. Totaal boekwaarde desinvesteringen (+) | 29 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
3. Totaal investeringskasstroom | – 6 450 | – 9 400 | – 2 440 | – 2 440 | – 2 440 | – 2 440 | – 2 440 |
4a. Eenmalige uitkering aan moederdepartement (-/-) | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | – 821 |
4b. Eenmalige storting door moederdepartement (+) | 0 | 4 250 | 1 150 | 0 | 0 | 0 | 0 |
4c. Aflossingen op leningen (-/-) | 0 | – 240 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
4d. Beroep op leenfaciliteit (+) | 0 | 4 800 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
4. Totaal financieringskasstroom | 0 | 8 550 | 1 150 | 0 | 0 | 0 | – 821 |
5. Rekening-courant RHB op 31 december + stand depositorekeningen | 56 723 | 40 656 | 60 134 | 60 779 | 61 848 | 62 705 | 62 651 |
Het kasstroomoverzicht geeft een analyse van de liquiditeitsontwikkeling.
Operationele kasstroom
De operationele kasstroom bestaat uit het geraamde saldo van baten en lasten, gecorrigeerd voor afschrijvingen en mutaties in de voorzieningen en het werkkapitaal. Voor 2012 wordt geen grote mutatie in het werkkapitaal verwacht.
Investeringskasstroom
De voor 2012 geraamde investeringen (€ 2,4 mln) hebben betrekking op vervangingsinvesteringen in overige activa.
Financieringskasstroom
De financieringskasstroom is geraamd op € 1,15 mln en heeft betrekking op een eenmalige bijdrage van het moederdepartement in verband met herhuisvesting van de divisie NL EVD Internationaal.
Doelmatigheid
2010 slotwet | 2011 begroting | 2012 | 2013 | 2014 | 2015 | 2016 | |
---|---|---|---|---|---|---|---|
Tarieven | |||||||
Index in reële termen ten opzichte van 2011 (2011 = 100) | 100 | 103,8 | 104,9 | 107,0 | 108,0 | 108,0 | |
FTE1 Aantal FTE (excl. externe inhuur | 2 451 | 2 235 | 1 959 | – | – | – | 1 450 |
Verhouding direct/indirect | 83,1/16,9 | 83,4/16,6 | 85,6/14,4 | 84,9/15,1 | 83,7/16,3 | 83,1/16,9 | 83,0/17,0 |
Personeelskosten per fte | € 78 149 | € 77 709 | € 80 180 | € 79 772 | € 78 936 | € 78 550 | € 78 516 |
Saldo van baten en lasten | |||||||
Saldo van baten en lasten als % van de totale baten | – 0,6% | 0% | 0% | 0% | 0% | 0% | 0% |
Productiviteit | |||||||
Declarabele/productieve uren | 87,9% | 86,2% | 91,7% | 91,7% | 91,7% | 91,7% | 91,7% |
Kwaliteit | |||||||
Gegrond verklaarde bezwaarschriften | 36,3% | Divisie NL Octrooicentrum: ≤0,1% Overige divisies: ≤25% | DivisieNL OC: ≤0,1% Overige divisies: ≤25% | DivisieNL OC: ≤0,1% Overige divisies: ≤25% | DivisieNL OC: ≤0,1% Overige divisies: ≤25% | DivisieNL OC: ≤0,1% Overige divisies: ≤25% | DivisieNL OC: ≤0,1% Overige divisies: ≤25% |
Aantal klachten | 53 | <25 | <25 | <25 | <25 | <25 | <25 |
Klanttevredenheid | 7,3 | ≥7,5 | ≥7,5 | ≥7,5 | ≥7,5 | ≥7,5 | ≥7,5 |
Doorlooptijd | Verleningen: 81,1 Declaraties: 92% Octrooien: 100% | Verl.: ≥95% Declaraties: ≥95% Octrooien: 100% | Verl.: ≥95% Declaraties: ≥95% Octrooien: 100% | Verl.: ≥95% Declaraties: ≥95% Octrooien: 100% | Verl.: ≥95% Declaraties: ≥95% Octrooien: 100% | Verl.: ≥95% Declaraties: ≥95% Octrooien: 100% | Verl.: ≥95% Declaraties: ≥95% Octrooien: 100% |
Betaaltermijn | 90% | 90% | 90% | 90% | 90% | 90% |
Het aantal fte's neemt in de komende jaren af van 2 451 fte in 2011 naar 1 450 fte in 2016. Deze schatting is gebaseerd op de door AgentschapNL verwachte veranderingen in de omvang van het opdrachtenpakket in de komende jaren. Nadere invulling van de taakstelling door opdrachtgevers kan leiden tot aanpassingen van de vermelde schattingen.
Voor Agentschap NL geldt een sterke focus op kostenbeheersing, optimale benutting van schaaleffecten en zal daar waar mogelijk Rijksbreed of binnen EL&I verband meeliften met aanbestedingen die leiden tot een grotere doelmatigheid. Desondanks gaat het reële tarief komende jaren naar verwachting stijgen. Een aantal kostencomponenten zoals ondersteunend/indirect personeel en huisvesting nemen niet evenredig af bij de forse daling van het opdrachtenpakket.
De ontwikkeling van het aantal ambtelijke fte is sterk afhankelijk van de ontwikkeling in het opdrachtenpakket AgNL. Dit betreft een eerste raming.
De tariefontwikkeling wordt weergegeven met behulp van een indexcijfer. Het jaar 2011 wordt daarbij op 100 gesteld, de cijfers voor de overige jaren geven de reële ontwikkeling van het tarief weer ten opzichte van het basisjaar 2011. De reële tariefontwikkeling is de absolute tariefontwikkeling, gecorrigeerd voor autonome loon- en prijsontwikkeling (op basis van CPB-indexcijfers voor prijs (IMOC) en loonvoet sector overheid).
De verhouding tussen declarabele uren en beschikbare bruto productieve uren geeft de mate van overhead aan. Hoe hoger de facturabiliteit van de uren, hoe gunstiger dit is voor het tarief.
De kwaliteitscriteria geven aan hoe AgNL functioneert. AgNL wil zo efficiënt mogelijk werken met behoud van een zo hoog mogelijk klanttevredenheidscijfer. AgNL heeft als streefwaarde een 7,5 voor zowel doelgroep als opdrachtgevers.