Base description which applies to whole site

2.1 Overzicht belangrijkste uitgaven- en ontvangsten mutaties

De mutaties zijn hieronder in tabelvorm weergegeven en toegelicht.

De budgettaire gevolgen van de begrotingsmutaties zijn verder onder 2.4 op de artikelen zichtbaar gemaakt.

Suppletore mutaties 2013 (Najaarsnota) (x EUR 1 mln.)
   

Art.nr.

Uitgaven

Ontvangsten

Stand ontwerpbegroting 2013

 

9.910,5

176,1

         

Nota van Wijziging

     

Kamerstukken II, 2012/2013, 33 400-XII, nr. 8

 

75,0

 
         

Stand vastgestelde begroting 2013

 

9.985,5

176,1

Stand Voorjaarsnota 2013

 

10.007,1

177,2

         

– mutaties Miljoenennota 2014 (uitkomst 2013)

 

– 81,4

38,8

– mutaties Najaarsnota 2013:

 

– 45,5

– 2,4

         

Kader-relevant

     

1.

Bijdrage bodemsanering PF en GF

13

– 15,3

 

2.

Bijdrage GF decentralisatie Nota Ruimte

13

– 2,9

 

3.

Ontvangsten stichting buisleidingenstraat

14

 

– 2,0

4.

Vertragingen luchtvaartbeleid

17

– 4,3

 

5.

Ontvangsten luchtvaartsector

17

 

– 7,2

6.

Vertragingen HGIS

19

– 3,6

 

7.

Veilingopbrengsten ETS (Emmission trade system)

19

 

7,0

8.

Bijdrage EZ voor Kernfysische dienst

24

– 4,8

 

9.

Bijdrage IenM aan BTW-compensatiefonds

26

– 3,3

 

10.

Bijdrage van EZ voor Marker Wadden

26

15,0

 

11.

Bijdrage van EZ voor Deltaris

26

1,2

 

12.

Onderzoeken PBL

97

– 4,0

 

13.

Lagere uitgaven apparaat

98

– 18,2

 

14.

Diverse overboeking van en naar andere Ministeries

div

– 3,9

 
 

Diversen

div

– 1,4

– 0,2

Niet kader-relevant

     

15.

Versnelling bodemprojecten

12

– 1,6

 
   

13

– 12,7

 
   

13

14,3

 

16.

Schadevergoedingen

13

– 1,0

 
   

19

– 2,7

 
   

20

– 0,5

 
   

21

1,2

 
   

22

3,0

 

17.

Werkzaamheden Fyra

15

– 2,2

 
   

16

2,2

 

18.

Pilot ertms

16

10,0

 
   

26

– 10,0

 

19.

Actieplan groei spoor

16

8,4

 
   

26

– 8,4

 

Stand 2e suppletore begroting 2013

 

9.880,2

213,6

Toelichting

Ad 1. Door IenM wordt € 10,3 mln. overgeboekt naar het Gemeentefonds. Het betreft een bijdrage aan de gemeente Amsterdam voor de zogenaamde nazorgkosten, de beheerskosten van de bodemsanering van de Diemerzeedijk. Daarnaast wordt door IenM € 5 mln. overgeboekt naar het Provinciefonds. Het is een bijdrage aan de Provincie Noord-Brabant voor het programma «Actief bodembeheer de Kempen».

Ad 2. Door IenM wordt € 2,9 mln. overgeboekt naar de begroting van het Gemeentefonds. Het betreft de decentralisatie van het Nota Ruimte Project Hengelo «Hart van Zuid».

Ad 3. Het betreft tegenvallende ontvangsten Buisleidingenstraat. Met de stichting Buisleidingenstraat is afgesproken dat de door hen ontvangen entreegelden mogen worden ingezet voor investeringen. De stichting maakt hiervan gebruik door ontvangsten in te zetten voor groot onderhoud dat in de huidige financieringsconstructie niet is voorzien.

Ad 4. Het overschot wordt veroorzaakt door het niet tot betaling komen van het Amendement van het lid Koopmans c.s. (Kamerstukken II, 2007–2008, 31 200 XII, nr. 60) tot een bedrag van € 1,8 mln. In dit amendement zijn gelden beschikbaar gesteld voor het doen van luchtzijdige investeringen voor vliegveld Twente. De reden voor het kasoverschot wordt veroorzaakt doordat er vertraging is opgetreden in de afronding van de aanbesteding. Inmiddels is in september 2013 een concessieovereenkomst getekend door Area Development Twente met het consortium Reggeborgh en Aviapartner en worden nu voorbereidingen getroffen voor de ontwikkeling en exploitatie van de luchthaven. Onderdeel daarvan is het nemen van een luchthavenbesluit.

Daarnaast komt de baandrempel Maastricht niet tot betaling tot een bedrag van € 0,7 mln. (de anti-blast maatregelen zijn nog niet afgerond).

Op het Project Geluidsisolatie Schiphol wordt een overschot verwacht van € 1,8 mln. Dit is een saldo van hogere en lagere uitgaven. Bij de schadeclaims wordt voor een hoger bedrag schadeclaims afgehandeld dan vooraf ingeschat. Bij de aankoop van veiligheidssloopzones worden lagere uitgaven verwacht als gevolg van geringe sloopkosten van woningen.

Ad 5. Met name door een lager aantal vliegbewegingen worden minder heffingsaanslagen opgelegd hetgeen tot gevolg heeft dat minder ontvangsten in het kader van de Geluidsisolatie Schiphol worden gerealiseerd dan in de begroting is geraamd.

Ad 6. Het overschot bij Clean Development Mechanism (CDM) van € 2,5 mln. wordt veroorzaakt doordat de uitvoeringsorganisaties een voorschot per periode krijgen, dat verrekend wordt met de vorige periode. Voor de komende periode hebben deze organisaties voldoende middelen om hun financiële verplichtingen na te komen. Aangezien deze uitgaven onderdeel zijn van de Homogene Groep Internationale Samenwerking (HGIS) wordt het bedrag naar de begroting van het Ministerie van Buitenlandse Zaken teruggeboekt.

Door het niet aanwenden van een reservering van € 0,3 mln. voor Galileo supervisory authority en door een vertraging in geplande projecten van € 0,3 mln. ontstaat er een overschot van totaal € 0,6 mln. Aangezien deze uitgaven onderdeel zijn van de Homogene Groep Internationale Samenwerking (HGIS) wordt het bedrag naar de begroting van het Ministerie van Buitenlandse Zaken teruggeboekt.

Het budget voor onvoorziene bijdragen zal niet worden aangewend, zodat er een overschot zal ontstaan van € 0,5 mln. Aangezien deze uitgaven onderdeel zijn van de Homogene Groep Internationale Samenwerking (HGIS) wordt het bedrag naar de begroting van het Ministerie van Buitenlandse Zaken teruggeboekt.

Ad 7. Bij de veilingopbrengsten van het Europese Emissions Trading System (EU ETS) worden op basis van de veilingen, zoals die tot en met augustus daadwerkelijk hebben plaatsgevonden, hogere ontvangsten geraamd. Deze hogere ontvangsten worden niet veroorzaakt doordat de prijzen per geveilde eenheid hoger zijn, maar doordat het Ministerie van Financiën de ontvangsten van de veiling pas later als inkomsten boekt (op grond van de gewijzigde regels van Eurostat).

Ad 8. Door IenM wordt circa € 4,8 mln. overgeboekt naar de begroting van het Ministerie van Economische Zaken voor de tweede tranche van overdracht taken met betrekking tot straling en nucleaire veiligheid van de Kernfysische Dienst.

Ad 9. Een bedrag van circa € 3,3 mln. aan BTW wordt naar het BTW compensatiefonds overgeboekt in verband met de afkoop van het achterstallig onderhoud van het Harinxmakanaal.

Ad 10 en 11. Door het Ministerie van Economische Zaken wordt € 15 mln. bijgedragen aan het project Marker Wadden en € 1,2 mln. als bijdrage voor Deltaris.

Ad 12. In 2013 komt tot een bedrag van € 4 mln. van de geplande onderzoeken door het Planbureau voor de Leefomgeving niet tot betaling. Derde partijen hebben het Planbureau reeds in 2013 vergoed voor nog uit te voeren onderzoeken, maar het Planbureau had in 2013 niet de capaciteit om deze uit te voeren. Deze onderzoeken zullen echter wel in de toekomst moeten plaatsvinden.

Ad 13. Het verwachte kasoverschot van circa € 18,2 mln. (artikel 98.01 en 98.02) wordt hoofdzakelijk veroorzaakt door een versnelde invulling van de taakstelling en efficiencyvoordelen van de samenvoeging van voormalig VROM en VenW.

Ad 14. Bijna alle artikelen boeken middelen over aan andere Ministeries en/of vice versa. Dit betreft een saldo. Het gaat, onder andere, om een financiële compensatie aan waterschappen voor lokale belastingen (€ 1,5 mln. op art.11), een bijdrage van EZ voor opdrachten aan het Kadaster (€ 1 mln. op art.13), een bijdrage aan de regio Groningen-Assen ter financiering van een project in het kader van Beter Benutten (€ 1 mln. op art.14), om een bijdrage van IenM aan EZ voor de diensten van de Vervoerskamer (€ 1 mln. op art.16) een bijdrage van EZ aan IenM voor Deltaris (€ 1,2 mln. op art.26) en een compensatie aan de Provincies voor het Intern bestuurlijk toezicht (€ 0,9 mln. op art.98).

Ad 15. De vertragingen op de artikelen 12 en met name 13 worden gebruikt om de (voor de nabije toekomst begrote) overboekingen voor urgente bodemsaneringsprojecten naar de regio reeds in 2013 te laten plaatsvinden. Het gaat om de bodemsaneringsprojecten Actief bodembeheer de Kempen (€ 5 mln.) en Diemerzeedijk (€ 10,3 mln.). Zie ook toelichting 1.

Ad 16. De schadevergoeding aan Componenta BV (de schadevergoeding wordt betaald op artikel 22) wordt betaald uit middelen uit de artikelen 13, 19 en 20 die dit jaar niet meer tot betaling komen. In de intentieovereenkomst tussen Rijk, Provincie en Componenta BV op 18 september 2013 is besloten dat het Rijk een deel van de vergoeding zal betalen, zulks gebaseerd op de Circulaire schadevergoedingen.

Ad 17. Het overschot van € 2,2 mln. op opdrachten vervoer OV (artikel 15.01) als gevolg van vertraging van het programma Nationale Databank Openbaar Vervoer wordt overgeboekt naar opdrachten vervoer spoor in verband met extra werkzaamheden Fyra (artikel 16.01).

Ad 18 en 19. Op artikelonderdeel 13.02 Beheer, onderhoud en Vervanging in het Infrastructuurfonds staan de resterende gelden voor het Actieplan groei op het spoor gereserveerd. De realisatie daarvan vindt echter plaats op andere artikelen van de begroting, met name op de begroting van Hoofdstuk XII. De nu over te hevelen circa € 8,4 mln. is ter dekking van de lopende verplichtingen op de begroting van Hoofdstuk XII.

De uitgaven voor de Pilot European Rail Traffic Management System (ERTMS) Amsterdam-Utrecht worden op artikelonderdeel 13.03 in het Infrastructuurfonds geraamd, maar op de begroting van Hoofdstuk XII verantwoord. Ten opzichte van het beschikbare budget is een budgetoverheveling vanuit het Infrastructuurfonds naar begrotingsartikel 16 (Spoor) in de begroting van Hoofdstuk XII van € 10 mln. noodzakelijk.

Licence