Omschrijving van de samenhang in het beleid
Op dit artikel worden de producten op het gebied van regionale/lokale infrastructuur, de impulsen inzake de Regionale Mobiliteitsfondsen en het Regiospecifiek Pakket Zuiderzeelijn (RSP-ZZL) toegelicht.
De producten van dit artikel zijn gerelateerd aan de beleidsdoelstellingen en beleidsinstrumenten zoals beschreven in de Begroting hoofdstuk XII 2012 bij beleidsartikel 15 Openbaar vervoer.
2011 | 2012 | 2013 | 2014 | 2015 | 2016 | 2017 | |
---|---|---|---|---|---|---|---|
Verplichtingen 1) | 164 588 | 215 869 | 231 724 | 230 076 | 96 747 | 212 129 | 347 984 |
Uitgaven | 338 572 | 422 729 | 135 983 | 261 729 | 153 352 | 256 606 | 398 887 |
waarvan juridisch verplicht | 94% | ||||||
14.01 Grote regionaal/lokale projecten | 138 107 | 277 298 | 60 771 | 104 830 | 99 343 | 44 156 | 235 601 |
14.01.02 Planst. Progr. Reg/lok | 69 | 49 177 | 8 135 | 14 910 | 36 317 | 9 921 | 209 852 |
14.01.03 Realistieprogr reg/lok | 138 038 | 228 121 | 52 636 | 89 920 | 63 026 | 34 235 | 25 749 |
14.02 Regionale Mob. Fondsen | 30 592 | 36 658 | 30 257 | 12 750 |
| ||
14.03 RSP – ZZL: Pakket Bereikbaarheid | 169 873 | 108 773 | 44 955 | 144 149 | 54 009 | 212 450 | 163 286 |
14.03.01 RSP – ZZL: RB projecten | 9 873 | 42 139 | 29 049 | 128 243 | 38 103 | 137 535 | 95 377 |
14.03.02 RSP – ZZL: RB mob fondsen | 160 000 | 51 968 | 59 008 | 52 004 | |||
14.03.03 RSP – ZZL: REP | 14 666 | 15 906 | 15 906 | 15 906 | 15 906 | 15 905 | |
14.09 Ontvangsten | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
1) Met uitzondering van de nog niet in uitvoering genomen aanlegprojecten worden de budgetten in 2013 als juridisch verplicht beschouwd op de peildatum 1 januari 2013. Voor de mate van verplichting van het verkenningen en planuitwerkingsprogramma tot en met 2018 wordt verwezen naar het betreffende projectoverzicht |
2013 | 2014 | 2015 | 2016 | 2017 | 2018 | 2019 | 2020 | ||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
14 | Regionaal, lokale infrastructuur | 135 983 | 261 729 | 153 352 | 256 606 | 398 887 | 355 235 | 233 456 | 78 822 |
14.01 | Grote regionaal/lokale projecten | 60 771 | 104 830 | 99 343 | 44 156 | 235 601 | 218 604 | 116 825 | 39 129 |
14.02 | Regionale mobiliteitsfondsen | 30 257 | 12 750 | ||||||
14.03 | RSP-ZZL: pakket bereikbaarheid | 44 955 | 144 149 | 54 009 | 212 450 | 163 286 | 136 631 | 116 631 | 39 693 |
Bijdrage van hfdst XII (art 26) | 135 983 | 261 729 | 153 352 | 256 606 | 398 887 | 355 235 | 233 456 | 78 822 |
2021 | 2022 | 2023 | 2024 | 2025 | 2026 | 2027 | 2028 | ||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
14 | Regionaal, lokale infrastructuur | 143 539 | 143 500 | 143 506 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
14.01 | Grote regionaal/lokale projecten | 143 539 | 143 500 | 143 506 | |||||
14.02 | Regionale mobiliteitsfondsen | ||||||||
14.03 | RSP-ZZL: pakket bereikbaarheid | ||||||||
Bijdrage van hfdst XII (art 26) | 143 539 | 143 500 | 143 506 |
14.01 Grote regionale/lokale projecten
Motivering
Binnen dit artikel zijn de budgetten opgenomen voor de aanlegprojecten waarvoor een aparte projectsubsidie wordt of is verleend. Om in aanmerking te komen voor een aparte projectsubsidie moeten de kosten van de meest kosteneffectieve oplossing hoger zijn dan de grenswaarden in de BDU voor de ontvangers buiten de G3 en voor de G3 (respectievelijk € 112,5 miljoen en € 225 miljoen) en moet het project passen binnen de beleidsdoelstellingen voor regionale bereikbaarheid zoals verwoord in de Begroting hoofdstuk XII 2013 bij beleidsartikel 15 Openbaar vervoer.
Algemeen
Producten
Reg/lok projecten worden uitgevoerd onder de verantwoordelijkheid van de regionale overheid. IenM levert een bijdrage in de aanlegkosten van die projecten. Dit betekent ook dat de uitvoeringsperiode van een project niet gelijk hoeft te lopen met de periode waarin de rijksbijdrage beschikbaar komt in het MIRT.
Verkenningen
Voor regionale/lokale infrastructuurprojecten wordt geen apart verkenningenprogramma opgenomen in het MIRT. In de begroting zijn dan ook geen middelen voor dit product opgenomen. De verkenningen worden onder verantwoordelijkheid van de regionale overheid uitgevoerd en pas na toetsing al dan niet opgenomen in het planuitwerkingsprogramma.
Planuitwerkingsprogramma regionaal/lokaal
Van een project dat in de planuitwerkingstabel is opgenomen worden de kosten van de meest kosteneffectieve variant als basis voor de rijksbijdrage aangemerkt (onder aftrek van de eigen bijdrage van € 112,5 miljoen respectievelijk € 225 miljoen).
Wijzigingen in het planuitwerkingsprogramma:
-
– A12/A20 Parallelstructuur Gouweknoop: van planuitwerking naar realisatiefase.
Nieuw in het planuitwerkingsprogramma:
-
– Ombouw Amstelveenlijn. Voor de ombouw van de Amstelveenlijn is in het kader van de afspraken over de Zuidas een bijdrage van € 75 miljoen gereserveerd. Uitvoering 2015–2018.
Realisatieprogramma regionaal/lokaal
Hieronder vallen de uitgaven (subsidies) voor de realisatie van grote infrastructuurprojecten die door derden worden aangelegd.
Wijzigingen in het realisatieprogramma:
-
– Tilburg Noordwesttangent: laatste stuk wordt in 2013 opgeleverd in plaats van 2012. Oorzaak is de latere oplevering van de kruising met het kanaal;
-
– Beneluxmetro is (financieel) afgerond en daarom afgevoerd;
-
– Den Haag Scheveningen Boulevard; bijdrage loopt via het ministerie van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties/Gemeentefonds; project afgevoerd.
Nieuw in het realisatieprogramma:
-
– HOV netwerk Zuid-Holland Noord. Dit is de samenvoeging van de eerder opgenomen projecten RijnGouwelijn Oost en RijnGouwelijn West. De bijdrage maakt onderdeel uit van het gebiedsbudget voor de Rijnlandroute en het HOV netwerk. De provincie heeft de scope van het project gewijzigd (Kamerstukken II, 2011/2012, 33 000-A, nr. 65);
-
– A12/A20 Parallelstructuur Gouweknoop.
Bedrag x € 1 mln. | Budget | Raming kosten |
| Planning |
|
|
|
|
|
|
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Projectomschrijving | taakstellend | min. | max. | 2012 | 2013 | 2014 | 2015 | 2016 | 2017 | 2018–2028 |
Verplicht |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Projecten Zuidvleugel |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Haaglanden/Den Haag, Rotterdamsebaan | 228 |
|
|
| pb | uo |
|
|
| ug |
Parallelstructuur A12/A20, Gouweknoop | 109 |
|
| pb | uo |
|
|
| ug |
|
Rijn-Gouwelijn West (onderdeel van HOV netwerk Zuid-Holland Noord)1 | 46 |
|
| pb | uo |
|
|
| ug |
|
Projecten Brabant |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Eindhoven Helmond, voltooiing verkeersruit (T-structuur) | 259 |
|
|
| pb | uo |
|
|
| ug |
Projecten Utrecht |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Utrecht, tram naar De Uithof | 110 |
|
|
|
|
|
|
|
| ug |
Gebonden |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Projecten Noordwest-Nederland |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Ombouw Amstelveenlijn (reservering) | 75 |
|
|
| pb |
| uo |
|
|
|
Bestemd | 390 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Projecten in voorbereiding |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Projecten Noordwest-Nederland |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
– HOV Amstelveen |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
– Overige projecten in voorbereiding |
| variabel |
|
|
|
|
|
|
|
|
Gesignaleerde risico's: |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Totaal programma planuitwerking en verkenning | 1 217 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Nog niet met maatregelen belegde Taakstelling Aanleg uhv BA | – 157 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Begroting IF 14.01.02 | 1 060 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Legenda | ||||||||||
pb projectbesluit | ||||||||||
uo uitvoeringsopdracht (beschikking) | ||||||||||
ug uitvoering gereed | ||||||||||
uhv BA uit hoofde van Begrotingsakkoord |
Voorstel is om onder Projecten in voorbereiding de volgende toelichting op te nemen: «De reservering van middelen onder het kopje bestemd is bedoeld voor bijdragen die IenM zal gaan verlenen voor grote regionale/lokale projecten die op initiatief van decentrale overheden worden voorbereid en uitgevoerd. Die projecten moeten een bijdrage leveren aan het realiseren van de beleidsdoelstellingen uit de Structuurvisie Infrastructuur en Ruimte (SVIR) die voor regionale bereikbaarheid zijn geformuleerd. Het betreft zowel weg als OV projecten. Omdat de aard en omvang van de meeste van die projecten op dit moment nog niet bekend zijn kan hieraan nog geen concrete invulling worden gegeven. Voorbeelden van potentiële projecten zijn de Zuidtangent Oost en West, de N201+, het HOV netwerk Metropoolregio Amsterdam (onder andere ontsluiting Zaan/IJ oevers), HOV netwerk Arnhem-Nijmegen, Zuidvleugelnet en OWN projecten. De HOV knoop Amstelveen geeft uitvoering aan een Kamermotie (over de A9 en het OV in Amstelveen) en heeft samenhang met de ombouw van de Amstelveenlijn.
Verk/Planuitw. Reg./lok. (Periode 2012–2028)
Projectoverzicht bij 14.01.03 Regionale/lokale infrastructuur; realisatie
Totaal MIT/SNIP | Budget in € mln. | Openstelling | |||||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Projectomschrijving | huidig | vorig | t/m 2011 | 2012 | 2013 | 2014 | 2015 | 2016 | 2017 | later | huidig | vorig | |
Projecten Nederland | |||||||||||||
N201 | 178 | 178 | 147 | 147 | 2013 | 2012 | |||||||
Noord/Zuidlijn Noord-WTC1 | 1 173 | 1 168 | 879 | 56 | 29 | 90 | 63 | 34 | 22 | 2017 | 2017 | ||
Projecten Zuidvleugel | |||||||||||||
Beneluxmetro (excl. Bodemsanering)2 | 660 | 660 | 658 | 2 | 2010/2013 | 2010/2013 | |||||||
HOV netwerk Zuid-Holland Noord (voorheen Rijn–Gouwelijn Oost)3 | 150 | 149 | 0 | 73 | 4 | 73 | 2016 | 2015 | |||||
Randstadrail (incl. voorbereidingskosten) en aanlandign RR op Den Haag HSE4 5 | 890 | 888 | 854 | 36 | 2006/12/6 | 2006/09/12 | |||||||
Projecten Oost-Nederland | |||||||||||||
Nijmegen 2e stadsbrug | 71 | 71 | 17 | 30 | 24 | 2013 | 2013 | ||||||
Totaal realisatieprogramma | 3 123 | 2 556 | 228 | 53 | 90 | 63 | 34 | 26 | 73 | ||||
Begroting (IF 14.01.03) | 3.123 | 228 | 53 | 9o | 63 | 34 | 26 |
14.02 Regionale mobiliteitsfondsen
Motivering
Over heel Nederland worden verschillende Regionale Mobiliteitsfondsen (RMf) gebruikt. Deze fondsen zijn gevoed op basis van de volgende impulsen:
-
– Bereikbaarheidsoffensief Randstad;
-
– Amendement Dijsselbloem;
-
– Amendement Van der Staaij;
-
– Regionale bereikbaarheid (Kwartje van Kok);
-
– Amendement Van Hijum;
-
– Quick Wins NWA eerste en tweede tranche;
-
– Tunnel Sluiskil.
Producten
Rijksbijdrage
De rijksmiddelen in het kader van het Bereikbaarheidsoffensief Randstad (BOR; inclusief de terugsluisopbrengsten), de amendementen Dijsselbloem, Van der Staaij en Van Hijum, Regionale bereikbaarheid en Quick Wins NWA zijn volledig uitgekeerd. In het kader van Tunnel Sluiskil worden ook in 2013 rijksmiddelen beschikbaar gesteld.
Tunnel Sluiskil
Op 18 mei 2009 is de bestuursovereenkomst betreffende een tunnel bij Sluiskil getekend. In overleg met de provincie Zeeland is besloten om de IenM-bijdrage via het (her)opgerichte RMf Zeeland te laten verlopen. Het totaal van € 135 miljoen komt beschikbaar in 2010–2014.
14.03 RSP Zuiderzeelijn, pakket Regionale Bereikbaarheid
Motivering
Betreft het RSP-convenant Rijk-regio (Kamerstukken II, 2007/2008, 27 658, nr. 43)
Het pakket omvat projecten ter verbetering van de regionale bereikbaarheid (concrete bereikbaarheidsprojecten en regionaal mobiliteitsfonds) en een Ruimtelijk-economisch programma (REP).
Producten
Binnen de projecten ter verbetering van de regionale bereikbaarheid gaat het in totaal om vijf concrete bereikbaarheidsprojecten, zie 14.03.01. De rijksbijdrage voor de A7 Zuidelijke Ringweg Groningen fase 2 is inclusief € 200 miljoen uit het MIRT.
In 2009 is het RMf RSP opgericht voor Noord-Nederland. De instelling van het RMf RSP volgt uit het Convenant RSP Zuiderzeelijn d.d. 23 juni 2008. Het totale budget RMf RSP is € 970 miljoen. Dit bestaat uit € 500 miljoen bijdrage van het Rijk en € 470miljoen bijdrage van de regio. Binnen het RMf RSP is € 100 miljoen gereserveerd als bijdrage aan de concrete projecten. Zie 14.03.02. Deze bijdrage vervalt, indien na realisatie van de concrete projecten is gebleken dat deze bijdrage niet nodig is. De inzet van middelen uit het RMf RSP is een decentrale verantwoordelijkheid. Het RMf RSP is beschikbaar voor projecten, die in principe kunnen worden gerealiseerd vóór 2020.
Binnen het REP wordt onderscheid gemaakt tussen een rijksdeel en een regionaal deel. Zowel voor het rijksdeel als voor het regionaal deel is € 150 miljoen rijksbudget beschikbaar gesteld. Het rijksdeel valt onder regie van het ministerie van Economische Zaken, Landbouw en Innovatie (EL&I). Het betreffende rijksbudget wordt verantwoord op de EL&I-begroting. Het regionale deel, in totaal € 250 miljoen, valt onder regie van de regio. De rijksbijdrage voor het regionale deel, € 150 miljoen, wordt verantwoord op de begroting Infrastructuurfonds, zie 14.03.03. Ook de regio heeft € 100 miljoen beschikbaar voor het regionale deel van het REP.
De voorwaarden voor het RSP zijn beschreven in het op 23 juni 2008 ondertekende convenant Rijk-regio (Kamerstukken II, 2008/2009, 31 700 A, nr. 19).
Over de voortgang wordt de Tweede Kamer jaarlijks door middel van een voortgangsrapportage (in het najaar) geïnformeerd.
Totaal | Budget in € mln . | ||||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Projectomschrijving | Kosten | Totaal rijk | t/m 2011 | 2012 | 2013 | 2014 | 2015 | 2016 | 2017 | 2018 – 2020 | Totaal regio1 |
Projecten Noord-Nederland |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
1 415 | 577 | 18 | 42 | 29 | 128 | 38 | 138 | 95 | 89 | 200 | |
14.03.02 Regionaal Mobiliteitsfonds |
| 531 | 212 | 52 | 0 | 0 | 0 | 59 | 52 | 156 | 370 |
14.03.03 Ruimtelijk economisch programma |
| 142 | 0 | 15 | 16 | 16 | 16 | 16 | 16 | 47 | 100 |
Begroting (IF 14.03) |
| 1 249 | 230 | 109 | 45 | 144 | 54 | 212 | 163 | 292 | 670 |
Overige afspraken |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
LMCA Spoor: spoordriehoek4 |
| 167 | 14 | 11 | 14 | 34 | 29 | 24 | 17 | 24 |
|
Totaal rijksbijdrage Noord-Nederland |
| 1 416 | 244 | 120 | 59 | 178 | 83 | 236 | 180 | 316 |
|
Het betreft de volgende projecten: A7 Zuidelijke Ringweg Groningen (ZRG) fase 2; Bereikbaarheid Leeuwarden; Bereikbaarheid Assen; N50 Ramspol-Ens en Openbaar vervoer/spoor. De totale rijksbijdrage is inclusief € 200 mln. uit het MIRT t.b.v de A7 ZRG fase 2.