Omschrijving van de samenhang in het beleid
Op dit artikel worden de producten op het gebied van Rijkswegen verantwoord. Betreft de onderdelen verkeersmanagement, beheer, onderhoud en vervanging, aanleg, GIV/PPS en netwerkgebonden kosten.
Artikel 12 Hoofdwegennet op het Infrastructuurfonds is gerelateerd aan beleidsartikel 14 Wegen en Verkeersveiligheid en artikel 22 Externe veiligheid en risico's op de Begroting hoofdstuk XII.
2011 | 2012 | 2013 | 2014 | 2015 | 2016 | 2017 | |
---|---|---|---|---|---|---|---|
Verplichtingen | 2 274 880 | 4 156 690 | 2 634 014 | 2 382 450 | 4 018 467 | 2 515 608 | 1 427 346 |
Uitgaven | 2 577 371 | 2 550 529 | 2 728 863 | 3 072 135 | 2 157 605 | 2 871 423 | 2 466 135 |
waarvan juridisch verplicht | 100% | ||||||
12.01 Verkeersmanagement | 50 137 | 30 768 | 22 072 | 18 733 | 20 539 | 20 412 | 19 700 |
12.01.01 Verkeersmanagement | 50 137 | 30 768 | 22 072 | 18 733 | 20 539 | 20 412 | 19 700 |
12.02 Beheer, onderhoud en vervanging | 322 966 | 349 482 | 413 384 | 494 537 | 350 416 | 361 701 | 475 925 |
12.02.01 Beheer en onderhoud | 178 572 | 270 356 | 339 249 | 318 959 | 271 907 | 361 701 | 475 925 |
12.02.02 Servicepakket B&O | 72 016 | 56 993 | |||||
12.02.04 Vervanging | 72 378 | 22 133 | 74 135 | 175 578 | 78 509 | ||
12.03 Aanleg | 1 340 525 | 1 121 815 | 1 451 135 | 1 595 469 | 895 245 | 1 858 548 | 1 405 260 |
12.03.01 Realisatie | 1 340 525 | 1 121 815 | 1 042 578 | 787 803 | 399 526 | 234 862 | 250 710 |
12.03.02 Verkenningen en planuitwerkingen | 408 557 | 807 666 | 495 719 | 1 623 686 | 1 154 550 | ||
12.04.01 GIV/PPS | 374 846 | 306 506 | 420 256 | 566 737 | 508 980 | 251 390 | 188 606 |
12.05 Verkenningen en planuitwerkingen voor tracèbesluit | 42 027 | 302 246 | |||||
12.05.01 Verkenningen | 10 758 | 16 678 | |||||
12.05.02 Planuitwerking voor tracèbesluit | 31 269 | 285 568 | |||||
12.06 Netwerkgebonden kosten HWN | 446 870 | 439 712 | 422 016 | 396 659 | 382 425 | 379 372 | 376 644 |
12.06.01 Apparaatskosten RWS | 387 073 | 383 570 | 367 678 | 344 180 | 330 516 | 327 354 | 324 668 |
12.06.02 Overige netwerkgebonden kosten | 59 797 | 56 142 | 54 338 | 52 479 | 51 909 | 52 018 | 51 976 |
12.09 Ontvangsten | 98 380 | 273 817 | 262 105 | 182 021 | 57 577 | 490 329 | 112 698 |
Onderstaand zijn de beschikbare budgetten tot en met 2028 per jaar gepresenteerd op artikelonderdeelniveau. De mutaties zijn in de verdiepingsbijlage bij de begroting op hetzelfde detailniveau tot en met 2028 toegelicht.
2013 | 2014 | 2015 | 2016 | 2017 | 2018 | 2019 | 2020 | |||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
12 | Hoofdwegen | uitgaven | 2 728 863 | 3 072 135 | 2 157 605 | 2 871 423 | 2 466 135 | 2 266 296 | 2 900 973 | 3 282 342 |
12.01 | Verkeersmanagement | 22 072 | 18 733 | 20 539 | 20 412 | 19 700 | 19 700 | 19 701 | 19 700 | |
12.02 | Beheer, onderhoud en vervanging | 413 384 | 494 537 | 350 416 | 361 701 | 475 925 | 472 235 | 468 503 | 471 333 | |
12.03 | Aanleg | 1 451 135 | 1 595 469 | 895 245 | 1 858 548 | 1 405 260 | 1 223 702 | 1 861 594 | 2 239 198 | |
12.04 | GIV/PPS | 420 256 | 566 737 | 508 980 | 251 390 | 188 606 | 176 441 | 177 205 | 178 213 | |
12.06 | Netwerkgebonden kosten HWN | 422 016 | 396 659 | 382 425 | 379 372 | 376 644 | 374 218 | 373 970 | 373 898 | |
12.09 | Ontvangsten | Ontvangsten | 262 105 | 182 021 | 57 577 | 490 329 | 112 698 | 33 050 | 33 050 |
|
Bijdrage van hfdst XII (art 26) | 2 466 758 | 2 890 114 | 2 100 028 | 2 381 094 | 2 353 437 | 2 233 246 | 2 867 923 | 3 282 342 |
2021 | 2022 | 2023 | 2024 | 2025 | 2026 | 2027 | 2028 | |||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
12 | Hoofdwegen | uitgaven | 2 200 462 | 2 308 124 | 1 949 571 | 1 768 654 | 1 298 333 | 1 238 570 | 1 177 854 | 1 167 362 |
12.01 | Verkeersmanagement | 19 701 | 19 701 | 19 701 | 22 290 | 22 290 | 22 290 | 22 290 | 22 290 | |
12.02 | Beheer, onderhoud en vervanging | 438 022 | 523 691 | 523 692 | 522 636 | 522 638 | 522 636 | 522 636 | 534 812 | |
12.03 | Aanleg | 1 193 710 | 1 239 224 | 822 631 | 675 887 | 205 970 | 148 541 | 146 211 | 123 543 | |
12.04 | GIV/PPS | 174 459 | 150 938 | 208 977 | 172 637 | 172 231 | 169 899 | 111 513 | 111 513 | |
12.06 | Netwerkgebonden kosten HWN | 374 570 | 374 570 | 374 570 | 375 204 | 375 204 | 375 204 | 375 204 | 375 204 | |
12.09 | Ontvangsten | Ontvangsten | ||||||||
Bijdrage van hfdst XII (art 26) | 2 200 462 | 2 308 124 | 1 949 571 | 1 768 654 | 1 298 333 | 1 238 570 | 1 177 854 | 1 167 362 |
12.01 Verkeersmanagement
Motivering
Met verkeersmanagement streeft IenM naar optimaal gebruik van informatie over de beschikbare infrastructuur en draagt IenM bij aan het bereiken van een voorspelbare en betrouwbare reistijd van deur tot deur. Daarmee worden de bereikbaarheid en verkeersveiligheid in Nederland, binnen de randvoorwaarden van duurzaamheid, bevorderd.
Voor de periode 2013–2016 zijn met Rijkswaterstaat ten behoeve van het Verkeersmanagement en Beheer en Onderhoud nieuwe prestatieafspraken gemaakt en zijn nieuwe indicatoren opgesteld. Deze nieuwe indicatoren sluiten beter aan op de beleidsdoelen.
Verkeersmanagement
Producten
Bij verkeersmanagement wordt onderscheid gemaakt in de volgende maatregelcategorieën:
-
– Verkeersgeleiding bij grote drukte, inclusief crisissituaties (onder andere weeralarm).
-
– Hulpverlening voor doorstroming en informatievoorziening bij pech en ongevallen (incidentmanagement).
-
– Maatregelen ter bevordering van gedisciplineerd en sociaal weggedrag, zoals bumperkleven en negeren van rode kruizen.
-
– Voorlichting over rijkswegen, zoals voorlichting over de gevolgen van wegwerkzaamheden.
Verkeersmanagementmaatregelen zijn onder andere de inzet van weginspecteurs bij incidenten, toeritdosering, spitsstroken, maar ook verkeersinformatie op panelen boven de weg. De meeste van deze maatregelen worden ingezet vanuit vijf regionale verkeerscentrales en een landelijke verkeerscentrale. Hierbij wordt het rijkswegennet steeds vaker in samenhang met het regionale wegennet beschouwd door gebiedsgericht verkeersmanagement waarbij wordt ingezet op regionale samenwerking. Dit krijgt ook vorm door verschillende initiatieven waarbij verkeersmanagement een rol speelt, zoals in het programma Beter Benutten. Hierin wordt samen met andere infrabeheerders, vervoersorganisaties en bedrijfsleven gewerkt aan regionale maatregelen om bestaande weg-, vaarweg-, spoor- en OV-verbindingen beter te benutten. Hetzelfde geldt ook voor de Praktijkproef Amsterdam, waarbij door middel van het gecoördineerd netwerkbreed inzetten van maatregelen een bijdrage wordt geleverd aan de beleidsdoelen zoals reistijd en bereikbaarheid in de regio Amsterdam. In deze proef zullen zowel wegkantsystemen als dynamische navigatiesystemen worden ingezet op het hoofd – en onderliggend wegennet in de regio Amsterdam.
Een onderdeel van het verkeersmanagement betreft de samenwerking van zeventien publieke wegbeheerders (landelijk, provinciaal, regionaal en lokaal) in de Nationale Databank Wegverkeersgegevens (NDW), waarin zij de krachten bundelen om verkeersgegevens van goede kwaliteit te verzamelen en te distribueren. De actuele verkeersgegevens van de belangrijkste stroomwegen van het Hoofdwegennet en het Onderliggend wegennet in Nederland zijn in de databank opgenomen. In de databank is meer dan 5 850 strekkende kilometer weg van de 10 000 kilometer wegen die hiervoor in aanmerking komen opgenomen. De data worden beschikbaar gesteld aan marktpartijen die de data bewerken tot informatiediensten en -producten voor de reiziger.
De proeven met dynamische snelheden op de A1, A12 (Den Haag), A58 en A12 (Woerden) zijn afgerond en geëvalueerd. De resultaten van deze proeven zijn in februari 2011 aan de Tweede Kamer verzonden. Daarnaast is een proef gestart waarbij de snelheid in de 80 kilometer zone op de A20 Noordbaan wordt verhoogd naar 100 kilometer per uur aan de randen van de spits en in de avond en nacht. Naar aanleiding van de resultaten van dit experiment wordt voor de verbetering van de doorstroming de maximumsnelheid op de Noordbaan A20 Rotterdam in de randen van de spits naar 100 kilometer per uur verhoogd.
Areaalomschrijving | Eenheid | 2011 | 2012 | 2013 |
---|---|---|---|---|
Verkeerssignalering op rijbanen | km | 2 633 | 2 666 | 2 666 |
Verkeerscentrales | aantal | 6 | 6 | 6 |
Spits- en plusstroken | km | 306 | 318 | 308 |
Toelichting
De verwachte afname van het aantal kilometer spitsstroken eind 2013, heeft te maken met de aanleg- en reconstructieprojecten waardoor de spitsstroken als zodanig worden vervangen door reguliere rijstroken, bijvoorbeeld A50/A73 Ewijk-Valburg.
Streefwaarde | Eenheid | Streefwaarde 2013 |
---|---|---|
Op alle bemeten wegvakken wordt betrouwbare reis en route-informatie ingewonnen en tijdig geleverd aan de serviceproviders. | % van bemeten rij baanlengte | 88% |
Toelichting
Deze indicator geeft aan in welke mate Rijkswaterstaat betrouwbare reis- en route-informatie op de Dynamische Route-Informatie Panelen (DRIPs) zet en die informatie beschikbaar stelt voor serviceproviders en in welke mate dit tijdig gebeurt.
In de vorige begroting waren twee indicatoren met betrekking tot de aanrijtijden bij incidenten in de spits opgenomen. Incidentmanagement draagt bij aan de beschikbaarheid van de infrastructuur. De beschikbaarheid is naar aanleiding van de nieuw gemaakte prestatieafspraken als indicator opgenomen bij het beheer en onderhoud.
12.02 Beheer, onderhoud en vervanging
Motivering
Het rijkswegennet (en de onmiddellijke omgeving daarvan) in een dusdanige staat houden dat het vervullen van de primaire functie gewaarborgd is: het faciliteren van vlot en veilig vervoer van personen en goederen onder de randvoorwaarde van een kwalitatief hoogwaardig milieu.
Voor de periode 2013–2016 zijn met Rijkswaterstaat ten behoeve van het beheer en onderhoud nieuwe prestatieafspraken gemaakt. Tevens zijn nieuwe indicatoren opgesteld. Deze nieuwe indicatoren sluiten beter aan op de beleidsdoelen.
Producten
Het beheer en onderhoud van rijkswegen omvat maatregelen aan verhardingen, bruggen, tunnels en viaducten, verkeersvoorzieningen, landschap en milieu en exploitatie.
In de begroting van 2012 (bijlage 4.2) is aangegeven dat onafhankelijk onderzoek heeft bevestigd dat de beschikbare middelen voor beheer en onderhoud en vervanging onvoldoende waren. Dat heeft in de begroting 2012 geresulteerd in een oplossing van de problematiek door een verhoging van het budget, efficiencymaatregelen en versoberingen van het onderhoudsniveau. In 2012 zijn deze versoberingen verder uitgewerkt. Voor een nadere toelichting wordt verwezen naar bijlage 5.
Voor wat betreft de vervanging voert Rijkswaterstaat nader onderzoek uit waarmee steeds concreter wordt wanneer kunstwerken in aanmerking komen voor vervanging of renovatie en wat de precieze omvang van de problematiek is
Voor de volledigheid wordt ook verwezen naar artikelonderdeel 18.12 Overige uitgaven en ontvangsten, waaronder de middelen voor beheer en onderhoud en vervanging zijn bestemd, die nog niet aan netwerken kunnen worden toebedeeld.
12.02.01 Beheer en Onderhoud
Een voorwaarde voor optimaal gebruik van het wegennet is beschikbaarheid, betrouwbaarheid en veiligheid van de infrastructuur van wegen, bruggen, viaducten, tunnels, aquaducten, matrixborden, verkeerscentrales, verkeersvoorzieningen. Daarbij gelden de eisen ten aanzien van het landschap en het milieu rond de rijkswegen als randvoorwaarden. Deze kunnen het best worden gegarandeerd indien de infrastructuur zoveel mogelijk preventief beheerd en onderhouden wordt. Dit in tegenstelling tot correctief onderhoud, waarbij de beheerder geconfronteerd wordt met functieverlies en de gebruiker ongewild voor onaangename verrassingen wordt geplaatst. Zowel het preventief als het correctief onderhoud vallen onder het beheer en onderhoud.
De uitgaven voor het beheer en onderhoud bestaan in hoofdlijn uit:
-
– Uitgaven voor onderhoud van verhardingen waaronder het herstel van vorstschade en het zoveel mogelijk voorkomen daarvan.
-
– Uitgaven voor onderhoud van kunstwerken.
-
– Uitgaven voor onderhoud aan DVM-systemen.
-
– Klein variabel en vast onderhoud zoals onderhoud aan bermen, geleiderail, bewegwijzering, geluidsschermen en verlichting.
Hiernaast valt ook het nemen van geluidmaatregelen als gevolg van de naleving van geluidproductieplafonds (buiten de MIRT-projecten) onder Beheer en Onderhoud1
12.02.02 Servicepakket B&O
De in de vorige begrotingen onder de term servicepakketten geoormerkte projecten zijn met ingang van deze begroting onder gebracht onder het aanlegprogramma, omdat deze projecten naar hun aard meer overeenkomsten vertonen met aanlegprojecten dan met reguliere Beheer en Onderhoud projecten. Het meerjarenprogramma bodemsanering is ondergebracht binnen het programma regulier Beheer en Onderhoud en daarmee vervallen als servicepakket.
Het gaat om de onderstaande projecten/pakketten:
-
– Meer veilig-2
-
– Maatregelpakket Verzorgingsplaatsen
-
– Meer Kwaliteit Leefomgeving
12.02.04 Vervanging
Onder de categorie Vervanging2 vallen uitgaven voor werkzaamheden die betrekking hebben op renovatie- en vervangingsinvesteringen. Door de veroudering van de infrastructuur en het veel intensievere gebruik dan bij ontwerp voorzien, zal geïnvesteerd moeten worden in de vervanging dan wel renovatie hiervan.
Het budget dat op dit artikelonderdeel in de huidige begrotingsperiode is opgenomen, is bestemd voor de werkzaamheden in verband met de levensduurproblematiek van de stalen kunstwerken. Van de 274 bruggen met een stalen rijdek in het hoofdwegennet is bij vooral oudere exemplaren in toenemende mate sprake van ernstige scheurvorming in de stalen rijdekken. Deze scheurvorming wordt veroorzaakt door een aanzienlijk hogere belasting met zwaar vrachtverkeer dan indertijd bij het ontwerp kon worden voorzien.
De volgende stalen bruggen worden aangepakt:
Stalen Kunstwerken | ||||
---|---|---|---|---|
Vaste bruggen | in de programmering t/m 2014 | Beweegbare bruggen | Afgerond | Geprogrammeerd na 2014 |
Galecopperbrug | Ketelbrug | Scharsterrijnbrug | Brienenoordbrug (westelijke boog) | |
Ewijk | Kruiswaterbrug | Muiderbrug | Suurhoffbrug | |
Kreekrak | Gideonbrug | Wantybrug | ||
Beek (Geleen) | Scharberg (Elsloo) | |||
Calandbrug |
Meetbare gegevens
In onderstaande figuur is een verdeling gegeven van de beheer- en onderhoudskosten voor verhardingen, bruggen en viaducten (kunstwerken), systemen voor DVM, verkeersvoorzieningen, arealen voor landschap en milieu. Deze percentages zijn gebaseerd op een meerjarig gemiddelde: van jaar tot jaar kan het actueel uitgegeven percentage fluctueren.
Beheer en Onderhoud
Eenheid | 2011 | 2012 | 2013 | ||
---|---|---|---|---|---|
Rijbaanlengte | Hoofdrijbaan | km | 5 697 | 5 721 | 5 764 |
Rijbaanlengte | Verbindingswegen en op- en afritten | km | 1 428 | 1 451 | 1 466 |
Areaal asfalt | Hoofdrijbaan | km2 | 74 | 75 | 75 |
Areaal asfalt | Verbindingswegen en op- en afritten | km2 | 12 | 12 | 13 |
Groen areaal | km2 | 204 | 202 | 202 |
Areaal | Eenheid | Omvang 2013 | Budget x € 1 000 2013 | |
---|---|---|---|---|
Beheer, onderhoud en ontwikkeling | Oppervlakte wegdek | km2 | 88 | 339 249 |
Indicator | streefwaarde 2013 |
---|---|
De verhouding verstoringen door aanleg, beheer en onderhoud t.o.v. totale verstoringen. | 10% |
Tijdsduur (%) van het jaar dat de weg veilig beschikbaar is, zonder dat rijstroken zijn afgesloten of een snelheidsbeperking beperking is ingesteld door aanlegwerkzaamheden, onderhoudswerkzaamheden, door falen infra of falen verkeersmanagement. | 90% |
Voldoen aan norm voor verhardingen (stroefheid en spoorvorming) en gladheidbestrijding en neemt binnen 24 uur, na constatering, maatregelen bij het (tijdelijk) niet voldoen van de norm bij wegen, viaducten, aquaducten, bruggen en tunnels (eenheid: % van de gevallen). | 98% |
Toelichting
Bij de nieuwe prestatieafspraken is gekozen voor indicatoren die beter aansluiten bij de beleidsdoelstellingen met betrekking tot de doorstroming, beschikbaarheid en veiligheid. Hiermee komen de indicatoren uit de voorgaande begrotingen, namelijk de indicator die de conditie van de wegen aangeeft en één die de kwaliteit van bruggen en viaducten in het rijkswegennet weergeeft te vervallen.
Voor de nieuwe indicatoren worden op basis van proefmetingen nieuwe streefwaarden vastgesteld. De streefwaarde voor 2013 is een eerste inschatting. Gedurende de komende jaren zal worden vastgesteld of een nadere bijstelling van de prestatieafspraken nodig is.
12.03 Aanleg
Motivering
Door middel van voorbereiding en uitvoering van infrastructuurprojecten wordt bereikt dat de noodzakelijke capaciteit beschikbaar is en komt om de verwachte verkeersgroei te faciliteren en een betrouwbaar netwerk te realiseren met voorspelbare reistijden. Daarbij wordt rekening gehouden met de kaders van veiligheid en leefbaarheid.
12.03.01 Realisatie
Dynamisch Verkeersmanagement
Producten
In 2007 heeft voormalig VenW een start gemaakt met een investeringsprogramma voor DVM. In de periode 2009–2012 wordt een bedrag van € 200 miljoen geïnvesteerd. Het gaat daarbij voornamelijk om een betere benutting van de wegen, vooral op de file top-50 en om het verbeteren van aansluitingen tussen de snelweg en regionale wegen. Bij dit investeringsprogramma houdt IenM ook rekening met het groot onderhoud om de hinder voor de weggebruiker te beperken.
Daarnaast voert IenM met het oog op de langere termijn een aantal proeven uit die het effect van meer innovatieve verkeersmaatregelen moeten aantonen. Zo wordt vanaf 2012 op de ring Amsterdam een proef met sturend verkeersmanagement opgezet gericht op een meer gecoördineerde inzet van maatregelen op het gebied van regionaal verkeersmanagement. Hiervoor is € 50 miljoen uitgetrokken.
Spoedaanpak Wegen/Fileplan ZSM
De wet Versnelling Besluitvorming Wegprojecten (Kamerstukken II, 2008/2009, 31 721, nr. A) maakt het mogelijk dertig wegprojecten met spoed op te pakken. Samen vormen deze projecten de Spoedaanpak Wegen. In de achterliggende meer dan tweeënhalf jaar is IenM erin geslaagd het uitdagende doel (30 schoppen in de grond, 10 lintjes) van het programma Spoedsaanpak Wegen te realiseren; binnen de afgesproken tijd en nagenoeg binnen het beschikbare budget. Bij alle projecten is de schop in de grond gezet en het merendeel van de projecten zijn opengesteld.
Overige realisatieprojecten
In 2013 wil IenM de volgende mijlpalen realiseren:
Overige maatregelen
De in de vorige begrotingen onder de term servicepakketten BenO geoormerkte projecten zijn met ingang van deze begroting onder gebracht onder het aanlegprogramma, omdat deze projecten naar hun aard meer overeenkomsten vertonen met aanlegprojecten dan met beheer en onderhoud projecten Deze worden hieronder toegelicht.
Meer veilig-2
Met dit pakket wordt een bijdrage geleverd aan het verder terugdringen van het aantal verkeersslachtoffers door incidenten op het rijkswegennet. Uitvoering van de maatregelen is gepland tot en met 2014. Na 2014 wordt dit pakket opgevolgd door Meer veilig-3, waarvoor op dit moment de eisen en randvoorwaarden worden verkend. Voor 2013 is uitvoering van 34 maatregelen op diverse locaties gepland, waaronder:
Plaatsen of aanpassen van geleiderail;
-
– Reconstructie van rotondes en kruispunten;
-
– Installeren van filedetectie- en filewaarschuwingssystemen;
-
– Reconstructie van invoegers en uitvoegers;
-
– Aanpassen midden- en zijbermen (halfverharding, zichtafscherming).
Maatregelpakket Verzorgingsplaatsen
Dit pakket is gericht op het oplossen van de meest acute kwantitatieve en kwalitatieve knelpunten op verzorgingsplaatsen langs (inter-)nationale vrachtcorridors. Binnen dit pakket worden landelijk 300 extra parkeerplaatsen voor vrachtwagen gecreëerd en nog eens 400 parkeerplaatsen meerjarig gehuurd. Daarnaast wordt ingezet op een structurele kwaliteitsverbetering van naar verwachting 40 verzorgingsplaatsen. Voor het realiseren van sanitaire voorzieningen op solitaire verzorgingsplaatsen wordt onderzocht of commerciële exploitatie en onderhoud van de voorzieningen door marktpartijen mogelijk is.
Meer Kwaliteit Leefomgeving
Dit pakket betreft het Meerjarenprogramma Ontsnippering. De geplande werkzaamheden binnen het programma lopen door tot 2018. Een voorbeeld van een ontsnipperingsproject is het plaatsen van een ecoduct of een dassentunnel. Hierdoor worden twee gescheiden natuurgebieden met elkaar verbonden. In 2013 zullen onder andere werkzaamheden worden uitgevoerd aan het programma 9 ecoducten, ecoduct / natuurbrug Dwingelderveld (A28), ecoduct / natuurbrug Groote Heide (A2), Faunatunnel Braakman (N61) en ecoduct/natuurbrug Weerterbergen (A2).
Totaal | Budget in € mln. | Openstelling | |||||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Projectomschrijving | huidig | vorig | t/m 2011 | 2012 | 2013 | 2014 | 2015 | 2016 | 2017 | later | huidig | vorig | |
Projecten Nationaal | |||||||||||||
Dynamisch verkeersmanagement | 165 | 165 | 108 | 21 | 19 | 17 |
|
|
|
| 2012 | 2012 | |
Kleine projecten / Afronding projecten | 93 | 173 |
| 20 | 35 | 28 | 3 | 7 |
|
| nvt | nvt | |
Programma 130 km | 89 |
|
| 23 | 13 | 13 | 10 | 10 | 10 | 10 |
|
| |
Programma aansluitingen | 96 | 96 | 22 | 2 | 18 | 53 | 1 |
|
|
| nvt | nvt | |
Quick Wins Wegen | 44 | 45 | 9 | 28 | 6 |
| 1 |
|
|
| 2011 | 2011 | |
ZSM 1+2 (spoedwet wegverbreding) | 1 627 | 1 647 | 1 144 | 149 | 161 | 63 | 8 | 102 |
|
| 2014 | 2014 | |
Projecten Noordwest-Nederland |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
A10 Amsterdam praktijkproef FES | 46 | 46 | 3 | 7 | 10 | 10 | 15 | 1 |
|
| 2011 | 2011 | |
A9 Alkmaar – Uitgeest | 53 | 53 | 46 |
|
| 7 |
|
|
|
| 2011 | 2012 | |
N9 Koedijk – De Stolpen | 66 | 66 | 43 | 5 | 10 | 8 |
|
|
|
| 2011 | 2011 | |
N50 Ramspol – Ens | 134 | 126 | 79 | 39 | 12 | 4 |
|
|
|
| 2013 | 2013 | |
Projecten Utrecht |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
A2 Holendrecht – Oudenrijn | 1 199 | 1 199 | 1 112 | 66 | 21 |
|
|
|
|
| 2012 | 2012 | |
A2 Oudenrijn – Everdingen | 103 | 103 | 64 | 4 | 13 | 22 |
|
|
|
| 2011 | 2012 | |
A28 Utrecht – Amersfoort | 191 | 191 | 63 | 63 | 39 | 25 | 1 |
|
|
| 2013 | 2012 | |
Projecten Zuidvleugel |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
A4 Burgerveen – Leiden | 580 | 588 | 332 | 84 | 77 | 46 | 30 | 2 | 2 | 7 | 2014 | 2014 | |
A4 Delft – Schiedam | 860 | 869 | 31 | 87 | 140 | 200 | 198 | 17 | 187 |
| 2015 | 2015 | |
A12 Zoetermeer – Zoetermeer centrum | 24 | 24 | 23 | 1 |
|
|
|
|
|
| 2011 | 2011 | |
A15 Maasvlakte-Vaanplein1 | 0 | 1 185 |
|
|
|
|
|
|
|
| 2015 | 2015 | |
Projecten Zuidwestelijke Delta |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
N57 Veersedam – Middelburg | 211 | 202 | 206 | 5 |
|
|
|
|
|
| 2011 | 2010/2011 | |
Projecten Brabant |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
A4 Dinteloord – Bergen op Zoom | 269 | 269 | 78 | 61 | 65 | 42 | 23 |
|
|
| 2015 | 2013 | |
N2 Meerenakkerweg (A2 zone) | 6 | 6 |
| 4 | 2 |
|
|
|
|
| 2012 | 2012 | |
Projecten Limburg |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
A2 Maasbracht – Geleen, 1e fase | 168 | 169 | 101 | 38 | 9 | 20 |
|
|
|
| 2011/2013 | 2011/2013 | |
A2 Passage Maastricht | 564 | 565 | 230 | 87 | 87 | 99 | 36 | 25 |
|
| 2016 | 2016 | |
A2/A76 Maatregelenpakket Limburg2 | 108 | 108 | 36 | 1 | 52 | 6 |
| 13 |
|
| 2010/2015 | 2010/2015 | |
A74 Venlo | 121 | 130 | 84 | 9 | 3 | 2 | 23 |
|
|
| 2012 | 2012 | |
Projecten Oost-Nederland |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
A2 Everdingen – Deil en Zaltbommel-Empel3 | 414 | 424 | 407 |
|
|
|
| 6 | 1 |
| 2010/2011 | 2010 | |
A50 Ewijk – Valburg | 269 | 268 | 88 | 83 | 74 | 24 |
|
|
|
| 2014 | 2014 | |
N34 Omleiding Ommen | 39 | 42 | 37 |
| 2 |
|
|
|
|
| 2011 | 2011 | |
N35 Zwolle – Almelo (traverse Nijverdal) | 212 | 212 | 140 | 50 | 22 |
|
|
|
|
| 2014 | 2014 | |
Projecten Noord-Nederland |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
N31 Leeuwarden (De Haak) | 179 | 179 | 17 | 39 | 62 | 38 | 19 | 3 | 1 |
| 2014 | 2014 | |
Overige maatregelen | |||||||||||||
Meer kwaliteit leefomgeving | 265 | 2 | 1 | 19 | 15 | 19 | 209 | ||||||
Meer veilig 2 | 29 | 29 | |||||||||||
Verzorgingsplaatsen | 23 | 3 | 20 | ||||||||||
Afrondingen | 2 | 2 | 1 | 1 | – 1 | – 1 |
| ||||||
Totaal uitvoeringsprogramma | 6 135 |
| 4 503 | 978 | 987 | 749 | 386 | 201 | 219 | 226 | |||
Realisatieuitgaven op IF 12.03.01 mbt planuitwerking | 144 | 56 | 39 | 14 | 34 | 32 | 88 | ||||||
Begroting (IF 12.03.01) | 1 122 | 1 043 | 788 | 400 | 235 | 251 | 314 |
Betreft amendement Van Hijum (29 800 A, nr. 8); aanleg spitsstrook A2 St.Joost-Urmond is opengesteld in 2010 en aanpassing aansluiting Nuth op A76 wordt opgeleverd in 2015.
-
1) Inclusief aan- en ontsluitende infrastructuur mainport Rotterdam.
-
2) Betreft amendement Van Hijum (29 800 A, nr. 8); aanleg spitsstrook A2 St.Joost-Urmond is opengesteld in 2010 en aanpassing aansluiting Nuth op A76 wordt opgeleverd in 2015.
-
3) Oplevering 2x3 in 2010; oplevering 2x4 Everdingen-Deil in 2011.
Belangrijkste budgettaire aanpassingen van het realisatieprogramma:
-
– N50 Ramspol – Ens: Het taakstellend budget is verhoogd als gevolg van meerkosten, met name indexering en tijdbonussen.
-
– A4 Burgerveen – Leiden: De verlaging van het taakstellend budget komt door een bijstelling van de projectraming.
-
– A4 Delft – Schiedam: De verlaging van het budget betreft een overboeking naar het Gemeentefonds voor uitvoering van de Rijksverplichting zoals opgenomen in de Bestuurlijke Overeenkomst IODS 02-09-2010 (Integrale Ontwikkeling Delft-Schiedam).
-
– N57 Veersedam – Middelburg: Bij Tracébesluit is het taakstellend budget verhoogd met name door toevoegen van indexeringskosten.
-
– ZSM 1+2: Verlaging van het budget met € 20 miljoen, waarvan € 16 miljoen voor planuitwerking ZSM en € 4 miljoen van A4/A10 naar A9-Badhoevedorp voor geluidsmaatregelen.
12.03.02 Verkenningen en Planuitwerkingen
Hieronder treft u het overzicht aan met het Projectoverzicht behorende bij 12.03.02 Verkenningen en Planuitwerkingen
Bedragen x € 1 mln. | Budget | Raming kosten |
| Planning |
|
|
|
|
|
|
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Projectomschrijving | taakstellend | min. | max. | 2012 | 2013 | 2014 | 2015 | 2016 | 2017 | 2018–2028 |
Verplicht |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Realisatieuitgaven op IF12.03.01 mbt planuitwerkingsprojecten | – 764 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Projecten Nationaal |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Beter Benutten | 528 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Geluidsaneringprogramma – weg | 254 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Lucht – weg (NSL hoofdwegennet) | 248 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Lucht – weg (NSL, overig) | 110 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
EPK Planuitwerking Hoofdwegennet | 175 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Projecten Noordwest-Nederland |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
A1/A6/A9 Schiphol/Adam-Almere | 4 118 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
A9 Badhoevedorp | 326 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
A10 Zuidas | 629 |
|
|
|
|
|
|
|
| UG |
A10 Zuidas (Knopen) | 320 |
|
|
|
|
|
|
|
| UG |
N23 Alkmaar-Zwolle | 57 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Projecten Utrecht |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
A12 Ring Utrecht | 1 224 |
|
|
|
| TB |
|
|
| UG |
A27/A1 Utrecht Noord-knpt Eemnes-aansluiting Bunschoten | 252 |
|
|
| TB |
|
|
|
| UG |
A28/A1 Knooppunt Hoevelaken | 676 |
|
|
|
|
|
| TB |
| UG |
Projecten Zuidwestelijke Delta |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
N57/N59 EuroRAP (verkeersveiligheid) | 10 |
|
|
|
|
|
|
| UG |
|
N61 Hoek-Schoondijke | 117 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Projecten Oost-Nederland |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
A1 Beekbergen-Apeldoorn Zuid | 35 |
|
|
| TB |
|
| UG |
|
|
A12 Ede-Grijsoord | 107 |
|
|
|
|
|
| UG |
|
|
A12/A15 Bereikb.heid regio Arnhem-Nijmegen (excl tolopgave) | 517 |
|
|
|
| TB |
|
|
| UG |
N18 Varsseveld | 308 |
|
|
| TB |
|
|
|
| UG |
N35 Zwolle-Wijthmen | 46 |
|
|
| TB |
| UG |
|
|
|
Risicoreservering tegenvallende tolopbrengsten A12/A15 | 60 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Projecten Noord-Nederland |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
A7 Zuidelijke Ringweg Groningen, fase 21 | 522 |
|
|
| TB |
|
|
|
| UG |
N33 Assen (zuid)-Zuidbroek1 | 176 |
|
| TB |
|
| UG |
|
|
|
Gebonden |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Projecten Nationaal |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Programma Beter Benutten | 50 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Reservering meerkosten tunnelveiligheid | 100 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Reservering tolopgave DBFM-aanbestedingen NWO, A13/A16 en A12/A152 | 300 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Reserveringen voor LCC (o.a. Zuidas-knopen, Ring Utrecht en NWO) | 208 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Projecten Noordwest-Nederland |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Stedelijke Bereikbaarheid Almere (VSBA) | 25 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Projecten Zuidvleugel |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
A4 Haaglanden (passage en poorten&inprikkers) | 425 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
A4/A44 Holland Rijnlandroute | 535 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
A13/A16/A20 R'dam (excl. tolopgave van € 245 mln.) | 700 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Projecten Brabant |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
A58 Tilburg – Eindhoven en Sint Annabosch-Galder | 425 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Projecten Limburg |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
A2 Maasbracht – Geleen 2e fase (structurele verbreding) | 250 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
A27 Houten – Hooipolder | 695 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Projecten Oost-Nederland |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
N35 Wierden – Nijverdal | 40 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
N35 Wijthmen – Nijverdal | 5 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
N50 Kampen – Kampen Zuid (N50 Hattemerbroek-Ramspol 2x2) | 8 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Bestemd | 2 086 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Projecten in voorbereiding: |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Projecten Noordwest-Nederland |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
A7/A8/A10 Asterdam Noord, corridor |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Projecten Zuidvleugel |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
A20 Nieuwerkerk-Gouwe |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Nieuwe Westelijke Oeververbinding (NWO) |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Projecten Brabant |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
N65 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Projecten Limburg |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
A67 Leenderheide-Geldrop |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
A67 No – Regret Maatregelenpakket Limburg |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Projecten Oost-Nederland |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
A1 Zone (Apeldoorn-Deventer-Azelo) |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
N35 Wijthmen – Nijverdal |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Projecten Noord-Nederland |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
A6 Aquaduct Scharsterrijnbrug |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
– Overige projecten in voorbereiding |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Gesignaleerde Risico's |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Totaal programma planuitwerking en verkenning | 15 903 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Nog niet met maatregelen belegde Taakstelling Aanleg uhv BA | – 1 383 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Begroting IF 12.03.02 | 14 519 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Art. 12.02: Nog niet met maatregelen belegde Taakstelling BenO uhv BA | – 117 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Legenda | ||||||||||
tb tracébesluit | ||||||||||
ug uitvoering gereed | ||||||||||
uhv BA uit hoofde van Begrotingsakkoord |
Belangrijkste budgettaire aanpassingen verkenningen en planuitwerkingen:
-
– A1/6/9 Schiphol – Amsterdam – Almere: € 24 miljoen is overgeboekt vanuit het project Stedelijke Bereikbaarheid Almere, omdat dit deel van het project binnen A1/6/9 Schiphol – Amsterdam – Almere wordt uitgevoerd.
-
– A27 Houten – Hooipolder: taakstellend budget is vastgesteld op € 695 miljoen De wegdeel A27 Lunetten – Houten is overgegaan naar het project Ring Utrecht.
-
– A2 Maasbracht – Geleen: Het betreft de kosten voor de structurele verbreding van de A2 tussen knooppunt Het Vonderen en Kerensheide naar 2x3 rijstroken. Van het totaalbedrag van € 250 miljoen draagt de regio € 35 miljoen aan het project bij (Kamerstukken II, 2011–2012, 33 000 A, nr. 71). De verwerking van de regionale bijdrage (verhoging ontvangsten) wordt bij Voorjaarsnota 2013 verwerkt.
-
– Ring Utrecht: het beschikbare budget is aangevuld met bedragen voor de wegvakken A12 Ouderijn-Lunetten en A27 Lunetten-Houten.
-
– Zuidelijke Ringweg Groningen: Voor het project A7 Zuidelijke Ringweg Groningen is het taakstellend budget exclusief voorbereidingskosten € 575 miljoen. Van dit budget is € 522 miljoen gedekt op artikel 12 en € 53 miljoen op artikel 14.
-
– A10 Zuidas verbreding: op de begroting is voor het wegendeel van de Zuidas (exclusief de knopen) € 629 miljoen gereserveerd. In combinatie met het spoordeel van de Zuidas ten bedrage van € 350 miljoen sluit dit op een totale rijksbijdrage van € 979 miljoen (Kamerstukken II, 2011/2012, 32 668, nr. 2)
-
– A10 Zuidas knopen: op de begroting is voor de ontvlechting van de knooppunten Nieuwe Meer en Amstel € 320 miljoen gereserveerd. Op de begroting is een risicoreservering genomen voor tegenvallende tolopbrengsten op het project A12/A15 van € 60 miljoen
-
– Het beschikbare budget voor de A12/A15 bedraagt € 517 miljoen, exclusief tolopbrengsten (€ 282,5 miljoen) en planuitwerkingskosten.
-
– Op de begroting is een risicoreservering genomen voor tegenvallende tolopbrengsten op het project A12/A15 van € 60 miljoen.
-
– Verkenning Haaglanden: een budget van € 425 miljoen is gereserveerd op de begroting voor aanpak A4 passage en N14.
-
– As Leiden-Katwijk (integrale benadering Holland Rijnland) € 535 miljoen is gereserveerd voor de Rijkssubsidie aan het project As Leiden-Katwijk (A4-A44)
-
– A58 Tilburg – Eindhoven en Annabosch – Galder: rijksbijdrage van € 425 miljoen (na 2020) is gereserveerd voor de twee aanlegprojecten op de A58.
-
– N35 Nijverdal – Wierden: rijksbijdrage van € 40 miljoen is gereserveerd op de begroting.
-
– Reservering tolopgave Design, Build, Finance, Maintain (DBFM)-aanbesteding NWO, A13/16, A12/15: een reservering van € 300 miljoen is opgenomen voor de drie lopende tolprojecten (NWO, A13/16 en A12/15) voor het risico van het niet slagen van een of meerdere DBFM-aanbestedingen. Doel is dat bij een eventuele mislukte DBFM-aanbesteding een meer klassieke aanbesteding mogelijk blijft.
-
– Reservering meerkosten tunnelveiligheid: een reservering van € 100 miljoen is opgenomen voor mogelijke tegenvallers bij tunnelprojecten.
-
– Reservering beheer en onderhoud: een reservering van € 208 miljoen voor de toename van het beheer en onderhoudskosten na realisatie van onder andere A10 Zuidas-knopen, Ring Utrecht en NWO.
-
– N50 Kampen – Kampen Zuid: rijksbijdrage van € 7 miljoen is gereserveerd op de begroting.
-
– Om de doelstellingen van het programma Beter Benutten nog in deze kabinetsperiode te behalen, is gezocht naar mogelijkheden om binnen het MIRT-programma budgetten in de juiste kasjaren beschikbaar te krijgen. In totaal is ruim € 300 miljoen naar voren gehaald in de jaren 2012 tot en met 2015 op het Infrastructuurfonds.
12.04 Geïntegreerde contractvormen
Motivering
Bij infrastructuurprojecten waarbij sprake is van Publiek-private samenwerking (PPS) bestaat de betaling uit een geïntegreerd bedrag voor aanleg, onderhoud én financiering gedurende een langdurige periode. De meest toegepaste vorm is DBFM waarbij de overheid pas na oplevering betaalt voor een dienst (beschikbaarheid) in plaats van mijlpalen voor een product tijdens de bouwfase. Deze contractvorm garandeert een efficiënte en effectieve beschikbaarheid van de noodzakelijke capaciteit om, rekening houdend met de aspecten veiligheid en leefomgeving, een betrouwbaar netwerk te realiseren met voorspelbare reistijden. In bijlage 3 van de nota Prioritering Investeringen Mobiliteit en Water is een lijst van in totaal 32 potentiële DBFM-projecten opgenomen. In de Voortgangsrapportage DBFM(O) wordt hierover periodiek gerapporteerd.
Producten
De projecten A15 Maasvlakte Vaanplein en A12 Lunetten-Veenendaal verkeren in de bouwfase en kennen al een partiële beschikbaarheidsvergoeding voor zover het onderhoud van bestaand areaal is meegecontracteerd. Na oplevering zal de beschikbaarheidsbetaling conform afspraak oplopen. Voor het project N33 Assen-Zuidbroek loopt de aanbesteding in 2012. In het najaar van 2012 zal de aanbesteding van het tweede deelcontract van Schiphol-Amsterdam-Almere (A9 Gaasperdammerweg) en van de A12 Ede-Grijsoord starten.
De betalingen voor het provinciale DBFM-project A59 zijn in het najaar van 2011 afgekocht (zoals gemeld bij Najaarsnota) en daarom niet meer van toepassing.
Voor 2013/2014 wordt voorzien dat de volgende DBFM projecten in aanbesteding gaan:
-
– N18-Varsseveld-Enschede;
-
– A13/A16 Rotterdam;
-
– ViA15;
-
– A27/A1 Utrecht Noord-Knooppunt Eemnes-Bunschoten;
-
– Derde deelproject Schiphol-Amsterdam-Almere (A9 Amstelveen).
Daarnaast zijn Public-private-comparator (PPC) -meerwaardetoetsen gepland voor de projecten:
-
– Driehoek A1-A28-A27;
-
– Ring Utrecht;
-
– A2 Maasbracht-Geleen;
-
– N35 Nijverdal-Wierden;
-
– A28/A1 Knooppunt Hoevelaken;
-
– A27 Lunetten Hooipolder;
-
– A58 Zuid-Net /St. Annabosch-Galder;
-
– A1 Apeldoorn-Azelo;
-
– Rotterdam vooruit;
-
– Amsterdam Zuidas.
Totaal | Budget in € mln. | Oplevering | ||||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Projectomschrijving | huidig | vorig | t/m 2011 | 2012 | 2013 | 2014 | 2015 | 2016 | 2017 | later | huidig | vorig |
Projecten Noordwest-Nederland |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Aflossing tunnels1 | 1 195 | 1 194 | 333 | 52 | 52 | 53 | 54 | 55 | 57 | 539 | – | – |
A10 Tweede Coentunnel2 | 2 016 | 2 016 | 481 | 95 | 238 | 50 | 50 | 50 | 49 | 550 | 2013–2014 | 2012 |
Projecten Utrecht |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
A12 Lunetten-Veenendaal3 | 608 | 606 | 42 | 92 | 63 | 63 | 19 | 19 | 19 | 291 | 2013 | – |
Projecten Brabant |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
A59 Rosmalen-Geffen, PPS | 279 | 283 | 261 | 1 | 8 | 1 | 1 | 1 | 1 | 5 | 2005 | 2005 |
Projecten Noord-Nederland |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
N31 Leeuwarden-Drachten | 145 | 146 | 96 | 5 | 6 | 5 | 6 | 6 | 5 | 16 | 2007 | 2007 |
Projecten Zuidvleugel |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
A15 Maasvlakte-Vaanplein | 1 983 |
| 164 | 61 | 54 | 394 | 379 | 120 | 57 | 754 | 2015 |
|
Totaal | 6 226 |
| 1 377 | 306 | 421 | 566 | 509 | 251 | 188 |
|
|
|
12.06 Netwerkgebonden kosten Hoofdwegennet
Motivering
Op dit artikelonderdeel worden de aan het netwerk te relateren apparaatskosten van Rijkswaterstaat en de overige netwerkgebonden kosten geraamd. Dit artikelonderdeel is in de Voorjaarsnota 2011 ingesteld als gevolg van de herstructurering van de bekostiging van Rijkswaterstaat per 1 januari 2011. De Tweede Kamer is op 10 januari 2011 en 3 maart 2011 over de herstructurering van de bekostiging nader geïnformeerd (Kamerstukken II, 30 119, nrs. 4 en 5).