Omschrijving van de samenhang in het beleid
Dit artikel bevat een aantal uiteenlopende onderwerpen.
De doelstellingen van het Intermodaal Vervoer zijn opgenomen in artikel 18 Scheepvaart en havens van de Begroting hoofdstuk XII.
2011 | 2012 | 2013 | 2014 | 2015 | 2016 | 2017 | |
---|---|---|---|---|---|---|---|
Verplichtingen | 299 446 | 289 121 | 270 419 | 252 502 | 244 530 | 237 044 | 253 485 |
Uitgaven | 406 395 | 309 475 | 273 614 | 254 501 | 247 529 | 237 043 | 253 484 |
Waarvan juridisch verplicht: | 100% | ||||||
18.01 Saldo van de afgesloten rekeningen | 0 | ||||||
18.02 Bodemsanering | |||||||
18.03 Intermodaal vervoer | 122 | 5 599 | 3 196 | 2 000 | 3 000 | ||
18.04 Gebiedsgerichte aanpak (UPR) | 826 | 5 536 | |||||
18.05 Railinfrabeheer | 120 527 | 1 | |||||
18.06 Externe veiligheid | 6 | 13 504 | |||||
18.07 Mobiliteitsonafhankelijke kennis en expertise | 0 | 222 | 42 | 42 | 42 | 42 | 42 |
18.07.01 Nationale basisinform.voorz. en ov. uitgaven. | 0 | 84 | 42 | 42 | 42 | 42 | 42 |
18.07.02 Subsidies algemeen | 0 | 138 | |||||
18.08 Netwerkoverstijgende kosten | 284 914 | 284 613 | 270 376 | 252 459 | 244 487 | 237 001 | 238 024 |
18.08.01 Apparaatskosten RWS | 222 124 | 225 586 | 216 693 | 204 409 | 198 460 | 190 075 | 190 672 |
18.08.02 Overige netwerkoverstijgende kosten | 62 790 | 59 027 | 53 683 | 48 050 | 46 027 | 46 926 | 47 352 |
18.11 Investeringsruimte | 15 418 | ||||||
18.11.01 Programmaruimte | 15 418 | ||||||
18.11.02 Beleidsruimte | |||||||
18.12 Nader toe te wijzen BenO en Vervanging | |||||||
18.12.01 Beheer en onderhoud | |||||||
18.12.02 Vervanging | |||||||
18.13 Tol gefinancierde uitgaven | |||||||
18.09 Ontvangsten | 120 527 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
18.09.01 Ontvangsten | 120 527 | ||||||
18.09.02 Tolopgave | |||||||
18.10 Ontvangsten | 354 762 | 103 183 | |||||
Voordelig saldo | 354 762 | 103 183 |
Onderstaand zijn de beschikbare budgetten tot en met 2028 per jaar gepresenteerd op artikelonderdeelniveau. De mutaties zijn in de verdiepingsbijlage bij de begroting op hetzelfde detailniveau tot en met 2028 toegelicht.
2013 | 2014 | 2015 | 2016 | 2017 | 2018 | 2019 | 2020 | |||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
18 | Overige uitgaven | uitgaven | 273 614 | 254 501 | 247 529 | 237 043 | 253 484 | 270 773 | 400 788 | 423 708 |
18.01 | Saldo afgesloten rekeningen | |||||||||
18.03 | Intermodaal vervoer | 3 196 | 2 000 | 3 000 | ||||||
18.07 | Mobiliteitsonafh. Kennis en expertise | 42 | 42 | 42 | 42 | 42 | 42 | 42 | 42 | |
18.08 | Netwerkoverstijgende kosten | 270 376 | 252 459 | 244 487 | 237 001 | 238 024 | 237 355 | 232 502 | 232 380 | |
18.11 | Investeringsruimte | 15 418 | 33 376 | 150 161 | 173 203 | |||||
18.12 | Reservering beheer, onderhoud en vervanging | |||||||||
18.13 | Tol gefinancierde uitgaven | 18 083 | 18 083 | |||||||
18.11 | Tolopgave | Ontvangsten | 18 083 | 18 083 | ||||||
Bijdrage van hfdst XII (art 26) | 273 614 | 254 501 | 247 529 | 237 043 | 253 484 | 270 773 | 382 705 | 405 625 |
| 2021 | 2022 | 2023 | 2024 | 2025 | 2026 | 2027 | 2028 | ||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
18 | Overige uitgaven | uitgaven | 902 808 | 1 337 055 | 1 610 467 | 1 856 500 | 2 367 596 | 2 353 814 | 2 400 569 | 2 661 805 |
18.01 | Saldo afgesloten rekeningen | |||||||||
18.03 | Intermodaal vervoer | |||||||||
18.07 | Mobiliteitsonafh. Kennis en expertise | |||||||||
18.08 | Netwerkoverstijgende kosten | 232 766 | 232 766 | 232 766 | 233 794 | 233 794 | 233 794 | 233 794 | 233 794 | |
18.11 | Investeringsruimte | 144 987 | 579 234 | 842 725 | 1 087 730 | 1 598 826 | 1 585 044 | 1 631 799 | 1 893 035 | |
18.12 | Reservering beheer, onderhoud en vervanging | 494 593 | 494 593 | 494 593 | 494 593 | 494 593 | 494 593 | 494 593 | 494 593 | |
18.13 | Tol gefinancierde uitgaven | 30 462 | 30 462 | 40 383 | 40 383 | 40 383 | 40 383 | 40 383 | 40 383 | |
18.11 | Tolopgave | Ontvangsten | 30 462 | 30 462 | 40 383 | 40 383 | 40 383 | 40 383 | 40 383 | 40 383 |
Bijdrage van hfdst XII (art 26) | 872 346 | 1 306 593 | 1 570 084 | 1 816 117 | 2 327 213 | 2 313 431 | 2 360 186 | 2 621 422 |
18.03 Intermodaal vervoer
Motivering
Realisatie van de doelen is in belangrijke mate afhankelijk van andere factoren, zoals het gedrag van verladers, vervoerders en consumenten en bestuurlijke afspraken ten aanzien van het ruimtelijk beleid. Het effect van deze beleidsdoelstelling is dat de bereikbaarheid van economisch belangrijke gebieden verbetert.
Beleid Spoorgoederenknooppunten
Producten
Uit het BCI-onderzoek Goederenvervoer per spoor, marktontwikkelingen en beleid (2009) komt naar voren dat spoorgoederenknooppunten in het achterland een belangrijke rol kunnen spelen voor het havennetwerk en voor binnenlandse verladers in het achterland. Als vervolg hierop is in 2010 een beleidskader spoorgoederenknooppunten ontwikkeld met een beleidsvisie op de ontwikkeling van spooraansluitingen, railterminals, openbare laad- en losplaatsen, greenports en dergelijke.
In 2012–2013 komt een stimuleringsprogramma voor railterminals tot uitvoering, waarvan de projecten in 2011 zijn voorbereid.
Subsidieregeling Openbare Inland Terminals (SOIT)
De financiële afwikkeling van in het verleden gesubsidieerde projecten.
Container Transferium Alblasserdam
Het Container Transferium Alblasserdam is gelegen aan de belangrijkste Europese binnenvaartcorridor Rijn/Maas-Main-Donau. Om de veiligheid en de betrouwbaarheid van deze corridor te garanderen en de private investeringsbereidheid voor de totale projectkosten te behouden, heeft IenM zich bereid verklaard om (een deel van) de hieruit voortvloeiende extra investeringen te financieren.
Totaal | Budget in € mln. | Oplevering | ||||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Projectomschrijving | huidig | vorig | t/m 2011 | 2012 | 2013 | 2014 | 2015 | 2016 | 2017 | later | huidig | vorig |
Multi- en modaalvervoer | ||||||||||||
SOIT | 20 | 20 | 19 | 1 | divers | divers | ||||||
Container Transferium Alblasserdam | 6 | 6 | 0 | 5 | 1 | 2013 | 2013 | |||||
Totaal | 26 | 19 | 6 | 1 | ||||||||
Ruimte voor planuitwerking | 2 | 2 | 3 | |||||||||
Begroting (IF 18.03.01) | 6 | 3 | 2 | 3 |
|
|
18.08 Apparaatskosten Rijkswaterstaat
Motivering
Op dit artikelonderdeel worden de netwerkoverstijgende apparaatskosten van Rijkswaterstaat verantwoord. Het gaat hierbij om zowel de kosten die met de overhead van Rijkswaterstaat gemoeid zijn als bepaalde onderdelen van Landelijke taken die een netwerk overstijgend karakter kennen. Deze kosten hebben niet alleen betrekking op de activiteiten die verricht worden voor het Infrastructuurfonds, maar hebben tevens betrekking op de activiteiten voor het Deltafonds.
Dit artikelonderdeel is in de Voorjaarsnota 2011 ingesteld als gevolg van de herstructurering van de bekostiging van Rijkswaterstaat per 1 januari 2011. De Tweede Kamer is op 10 januari 2011 en 3 maart 2011 over de herstructurering van de bekostiging nader geïnformeerd (Kamerstukken II, 30 119 nrs. 4 en 5).
18.11 Investeringsruimte
Motivering
Op dit artikel wordt de voor het Infrastructuurfonds beschikbare investeringsruimte tot en met 2028 verantwoord. Deze investeringsruimte is in 2011 gecreëerd voor het totale Infrastructuurfonds (zie Voorjaarsnota 2011, Bijlage 3, «Beoordelingskader Infrafonds 2021–2028»). Met de oprichting van het Deltafonds is een deel van deze ruimte verschoven naar het Deltafonds (zie artikelonderdeel 5.3 Netwerkgebonden kosten en overige uitgaven).
De Investeringsruimte voor bereikbaarheid van in totaal € 9,9 miljard tot en met 2028 bestaat uit de «programmaruimte» (€ 0,418 miljard) voor de huidige kabinetsperiode en de «beleidsruimte» (€ 9,4 miljard) waarvan de concrete aanwending wordt overgelaten aan toekomstige kabinetten. De structurele doorwerking van het Begrotingsakkoord na 2023 is hierbij naar rato ten laste gebracht van de Beleidsruimte (€ 1,3 miljard). Hierdoor neemt de spanning op te beleidsdoelstellingen verder toe. Zoals eerder aangegeven (Kamerstukken II, 2010/2011, 32 500 A, nr. 83) was het immers al niet mogelijk om alle ambities en opgaven binnen het beschikbare budget in te passen.
18.12 Nader toe te wijzen BenO en Vervanging
Motivering
In de SVIR (Kamerstukken II, 32 500 A, 32 660, nr. 83) is aan uw Tweede Kamer gemeld dat in het verlengde Infrastructuurfonds noodzakelijke middelen zijn opgenomen voor areaalgroei, Beheer en Onderhoud en Vervanging. Deze noodzakelijke middelen zijn op dit artikelonderdeel opgenomen, omdat deze nog niet kunnen worden toegewezen aan de afzonderlijke netwerken. Deze middelen worden op een later moment toegewezen aan de artikelonderdelen 12.02 Hoofdwegennet, Beheer, onderhoud en vervanging en 15.02 Hoofdvaarwegennet, Beheer, onderhoud en vervanging van het Infrastructuurfonds en 03.02 Investeren in beheer en onderhoud, Beheer en onderhoud van het Deltafonds. Toewijzing van deze middelen zal geschieden op grond van een nadere onderbouwing van de onderhouds- en vervangingsbehoefte per netwerk. Om dit mogelijk te maken wordt door Rijkswaterstaat onder meer een inventarisatie gemaakt van de ouderdom en de te verwachten restlevensduur van de infrastructurele objecten. De eerste uitkomsten hiervan zullen worden meegenomen bij de voorbereiding van de begroting 2014.
18.13 Tol gefinancierde uitgaven
Motivering
Op dit artikelonderdeel zijn tol gerelateerd uitgaven opgenomen. Deze sluit aan op de op artikel 18 Overige uitgaven en ontvangsten, hoofdproduct 09.02 Tolopgave geraamde tolontvangsten. Uit behoedzaamheid worden de tolontvangsten pas ingezet, toegevoegd aan artikel 12 Hoofdwegennet, als daadwerkelijke dekking na Financial Close van een DBFM-contract.