De Dienst Justitiële Inrichtingen (DJI) levert een bijdrage aan de veiligheid van de samenleving door de tenuitvoerlegging van vrijheidsstraffen en vrijheidsbenemende maatregelen en door de aan onze zorg toevertrouwde personen de kans te bieden een maatschappelijk bestaan op te bouwen.
De capaciteit van DJI is ondergebracht bij de beleidsartikelen «Sanctietoepassing» en «Jeugd». DJI levert een bijdrage aan de artikelonderdelen 34.3 en 35.3.
Meerjarige begroting van baten en lasten
2011 | 2012 | 2013 | 2014 | 2015 | 2016 | 2017 | |
---|---|---|---|---|---|---|---|
1. Baten | |||||||
1.1.Omzet moederdepartement | 2 138 654 | 2 167 485 | 2 070 844 | 2 003 932 | 1 948 591 | 1 937 512 | 1 923 666 |
1.2.Vordering op moederdepartement | 57 700 | – 3 400 | – 32 400 | – 27 418 | |||
1.3. Omzet derden | 132 628 | 109 167 | 108 878 | 68 267 | 67 971 | 67 964 | 67 531 |
1.4. Rentebaten | 527 | 250 | 250 | 250 | 250 | 250 | 250 |
1.5. Vrijval voorzieningen | 7 451 | ||||||
1.6. Bijzondere baten | |||||||
Totaal baten | 2 279 260 | 2 334 602 | 2 176 572 | 2 040 049 | 1 989 394 | 2 005 726 | 1 991 447 |
2. Lasten | |||||||
Apparaatskosten | |||||||
2.1. Personele kosten | 1 030 264 | 1 032 580 | 953 687 | 860 576 | 839 205 | 837 499 | 835 017 |
– waarvan externe inhuur | 17 400 | 17 000 | 16 000 | 15 000 | 14 000 | 14 000 | 14 000 |
2.2. Materiële kosten | 1 110 975 | 1 165 242 | 1 127 378 | 1 085 466 | 1 048 923 | 1 069 905 | 1 058 813 |
– waarvan ICT | 74 763 | 92 841 | 98 765 | 105 697 | 113 379 | 130 729 | 131 061 |
2.3. Rentelasten | 2 702 | 2 815 | 3 661 | 4 316 | 4 856 | 5 115 | 5 295 |
2.4. Afschrijvingskosten | |||||||
– materieel | 51 492 | 51 067 | 49 460 | 45 071 | 43 401 | 42 415 | 41 773 |
– waarvan ICT | 7 870 | 7 800 | 7 600 | 6 900 | 6 600 | 6 500 | 6 400 |
– immaterieel | 5 909 | 5 159 | 4 635 | 4 403 | 4 021 | 3 771 | 3 539 |
– waarvan ICT | 5 909 | 5 159 | 4 635 | 4 403 | 4 021 | 3 771 | 3 539 |
2.5. Overige kosten | |||||||
– Dotaties voorzieningen | 95 135 | 67 740 | 37 751 | 40 217 | 48 988 | 47 021 | 47 010 |
– Bijzondere lasten | 38 100 | 10 000 | |||||
Totaal lasten | 2 334 576 | 2 334 602 | 2 176 572 | 2 040 049 | 1 989 394 | 2 005 726 | 1 991 447 |
Saldo van baten en lasten | – 55 316 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Saldo baten en lasten als % totale baten | – 2,4 |
Toelichting
De ontwikkeling in de meerjarenraming van baten en lasten wordt in belangrijke mate verklaard door de capaciteitsmutaties volgend uit het Prognosemodel Justitiële Ketens (PMJ), het DJI-aandeel in de diverse kortingen en taakstellingen (onder andere Regeer- en Begrotingsakkoord) alsmede het opnemen van de vordering op het moederdepartement.
Onderstaand wordt nader ingegaan op de specifieke posten zoals opgenomen in het overzicht Meerjarige begroting van baten en lasten.
1. Baten
1.1. Omzet moederdepartement
De omzet moederdepartement is gebaseerd op de geldende kostprijzen en de -zie onderdeel kengetallen per artikelonderdeel- opgenomen productieaantallen. Uitvoering van de kerntaak van DJI betekent het tegen kostprijzen leveren van een gedifferentieerd aanbod van detentie-, behandel- en opvangplaatsen. In de jaarafspraken tussen het moederdepartement en DJI worden onder meer afspraken gemaakt over de hoeveelheid en kwaliteit van de te leveren producten en de kostprijzen. Bekostiging vindt plaats op basis van output (p*q). Ook de uit te voeren projecten vormen een onderdeel van de jaarafspraken. De omvang van de bijdrage wordt hierop afgestemd.
Onderstaand overzicht bevat informatie omtrent de (geraamde) gemiddelde prijs per plaats/per dag.
Omschrijving | 2011 | 2012 | 2013 | 2014 | 2015 | 2016 | 2017 |
---|---|---|---|---|---|---|---|
Artikelonderdeel 34.3. | |||||||
– Intramurale sanctiecapaciteit GW | 232 | 249 | 248 | 248 | 248 | 248 | 248 |
– Extramurale sanctiecapaciteit GW | 34 | 47 | 46 | 46 | 46 | 46 | 46 |
– FPC’s/forensische zorg | 479 | 510 | 524 | 525 | 526 | 526 | 526 |
– Intramurale forensische zorg in GW | 360 | 398 | 398 | 398 | 398 | 398 | 398 |
– Intramurale forensische .zorg in GGz-instellingen | 294 | 321 | 319 | 317 | 317 | 317 | 317 |
– Vreemdelingenbewaring en uitzetcentra | 195 | 205 | 194 | 194 | 197 | 198 | 198 |
Artikelonderdeel 35.3. | |||||||
– Jeugdplaatsen | 543 | 560 | 560 | 597 | 599 | 599 | 599 |
In het algemeen geldt dat de dagprijzen per 2012 stijgen ten opzichte van 2011 als gevolg van:
-
• de incidentele loonontwikkeling en premiemutaties;
-
• de prijsontwikkeling;
-
• het aanpassen van de operationele capaciteit en het creëren van (goedkopere) reservecapaciteit en in stand te houden capaciteit, waardoor de (vaste) overheadkosten aan een lager aantal direct inzetbare plaatsen worden toegerekend;
Meer specifiek geldt nog dat:
-
• bij het gevangeniswezen een aanpassing heeft plaatsgevonden in het kader van de brandveiligheid;
-
• bij de FPC’s/forensische zorg de contracten betreffende (goedkopere) tenderplaatsen aflopen;
-
• bij de jeugdplaatsen door (verdere) capaciteitskrimp de kleinschaligheid en de vaste kosten (onder andere huisvesting), die over een minder aantal plaatsen moeten worden omgeslagen, een opwaarts effect op de dagprijs heeft.
Doelmatigheid
Naast de hierboven genoemde gemiddelde prijzen per plaats/per dag als indicator voor de doelmatigheid gelden de volgende productiviteitsindicatoren.
2011 | 2012 | 2013 | 2014 | 2015 | 2016 | 2017 | |
---|---|---|---|---|---|---|---|
Productiviteitsindicatoren: | |||||||
1. gemiddeld aantal Tbs-passanten | 22 | 21 | 20 | 20 | 20 | 20 | 20 |
2a. gemiddeld aantal personen in PP’s (equivalentplaatsen) | 407 | 456 | 455 | 450 | 442 | 432 | 432 |
2b. verhouding equivalentplaatsen/gemiddelde bezetting | 3,9 | 4,4 | 4,4 | 4,4 | 4,3 | 4,2 | 4,2 |
Toelichting
-
1. Tbs-passanten verblijven in het gevangeniswezen in afwachting van plaatsing in een forensisch psychiatrisch centrum (FPC). Het gemiddeld aantal tbs-passanten geeft een indicatie van de mate van druk op de capaciteit van FPC’s weer.
-
2. Als gevolg van de inzet van penitentiaire programma’s (PP’s) worden de onder 2a opgenomen intramurale plaatsen «bespaard». De verhouding tussen de gemiddelde bezetting GW-strafrechtelijk verblijvenden en het aandeel PP’s is opgenomen onder 2b. Gelet op het bovenstaande gaat het hier om circa 4 per 100 bezette GW-plaatsen.
Vermenigvuldiging van de kostprijs («P») en de gemiddelde capaciteit («Q») per product(categorie) levert voor de DJI in vergelijking met de meerjarenraming baten en lasten, het volgende beeld op:
Omschrijving | 2012 | 2013 | 2014 | 2015 | 2016 | 2017 |
---|---|---|---|---|---|---|
Artikelonderdeel 34.3.: | ||||||
– Intramurale sanctiecapaciteit (inclusief reservecapaciteit) | 1 078,6 | 1 049,9 | 1 054,5 | 1 056,1 | 1 055,7 | 1 055,6 |
– Extramurale sanctiecapaciteit | 7,8 | 7,6 | 7,6 | 7,4 | 7,3 | 7,3 |
– FPC’s/forensische zorg (inclusief reservecapaciteit) | 375,3 | 363,9 | 351,2 | 338,6 | 326,4 | 315,1 |
– Intramurale forensische zorg in GW | 101,7 | 98,8 | 98,8 | 98,8 | 98,8 | 98,8 |
– Intramurale forensische zorg in GGz-inst. | 181,1 | 184,7 | 183,5 | 183,5 | 183,5 | 183,5 |
– Inkoop ambulante forensische zorg | 58,0 | 53,0 | 53,0 | 53,0 | 53,0 | 53,0 |
– Vreemdelingenbewaring en uitzetcentra (inclusief reserve en aan te houden capaciteit) | 155,0 | 146,4 | 141,4 | 143,4 | 144,0 | 144,0 |
Artikelonderdeel 35.3.: | ||||||
– Jeugdplaatsen (inclusief reserve en aan te houden capaciteit) | 183,3 | 181,5 | 159,1 | 159,6 | 159,6 | 169,3 |
Subtotaal volgens p*q | 2 140,9 | 2 085,8 | 2 049,0 | 2 040,3 | 2 028,2 | 2 026,5 |
Omzet derden (excl. België) | 69,4 | 69,1 | 68,5 | 68,2 | 68,2 | 67,8 |
Verdrag België | 40,0 | 40,0 | ||||
Capaciteit Caribisch Nederland | 9,1 | 9,5 | 9,5 | 9,5 | 9,5 | 9,5 |
Middelen ten behoeve van flankerend beleid | 48,6 | 51,8 | 13,2 | 3,9 | 2,8 | 7,4 |
Overig niet in p*q begrepen | 26,5 | – 79,7 | – 100,2 | – 132,6 | – 103,0 | – 119,8 |
Totaal lasten | 2 334,6 | 2 176,6 | 2 040,0 | 1 989,4 | 2 005,7 | 1 991,4 |
Toelichting
In bovenstaande tabel is per artikelonderdeel de uitkomst volgens de p*q -systematiek gepresenteerd. De per artikelonderdeel gepresenteerde reeks loopt parallel met de ontwikkeling van de capaciteit. De onder de post «niet in p*q begrepen» bedragen hebben met name betrekking op incidentele kosten (b.v. afkoop boekwaarde). Ook het DJI-aandeel in de diverse kortingen en taakstellingen (onder andere Begrotingsakkoord) is onder deze reeks begrepen. De invulling hiervan heeft zich nog niet vertaald in de aanpassing van de dagprijs en/of capaciteit. Dit geschiedt op basis van concrete plannen van aanpak omtrent de te treffen maatregelen. Met name de taakstellingen voortvloeiend uit het Begrotingsakkoord vormen een substantieel onderdeel van genoemde reeks en lopen op tot € 90 mln. structureel. Dit bedrag komt boven op de eerder aan DJI opgelegde taakstellingen. Deze maatregel wordt ingevuld door onder meer versobering. Dit wordt vormgegeven door de toepassing van meerpersoonscellen waar mogelijk te intensiveren en de vrijvallende capaciteit buiten gebruik te stellen. Het Begrotingsakkoord leidt voorts tot ombuigingen op het terrein van de forensische zorg. Tenslotte is rekening gehouden met de kosten verbonden aan de bewaringscapaciteit in Caribisch Nederland. Het gaat hier om een (structureel) bedrag van € 9,5 mln. ten behoeve van de exploitatie van 125 plaatsen.
1.2. Vordering op moederdepartement
DJI sloot het boekjaar 2011 af met een negatief saldo van € 55,3 mln. Na inzet van de exploitatiereserve (€ 49,8 mln.) resteert over 2011 een tekort van € 5,5 mln. Ook over 2012 realiseert DJI naar verwachting een negatief jaarresultaat (€ 57,7 mln.). Ter afdekking van deze tekorten (totaal € 63,2 mln.) wordt een langlopende vordering op het moederdepartement opgenomen.
Per 2013 realiseert DJI weer positieve jaarresultaten en zal hierdoor in staat zijn deze vordering in de periode 2013–2015 af te boeken. Het opnemen van deze post vormt een onderdeel van de met het Ministerie van Financiën gemaakte afspraken teneinde DJI in de toekomst financieel sterk te maken.
1.3. Omzet derden
De omzet derden kan als volgt worden gespecificeerd:
2011 | 2012 | 2013 | 2014 | 2015 | 2016 | 2017 | |
---|---|---|---|---|---|---|---|
Arbeid | 13 779 | 12 000 | 11 800 | 11 640 | 11 300 | 11 300 | 11 300 |
Verdrag België | 38 625 | 40 000 | 40 000 | ||||
Diversen/overig | 80 224 | 57 167 | 57 078 | 56 627 | 56 671 | 56 664 | 56 231 |
Totaal | 132 628 | 109 167 | 108 878 | 68 267 | 67 971 | 67 964 | 67 531 |
Arbeid
Het betreft hier de (bruto) opbrengsten uit de (als regimeactiviteit) verrichte arbeid zoals die in de rijksinrichtingen plaatsvindt ten behoeve van derden. Aan externe opdrachtgevers wordt geleverd tegen marktprijzen.
Verdrag België
Het verdrag regelt dat Nederland tijdelijk de penitentiaire inrichting Tilburg en het daarbij behorende personeel ter beschikking stelt aan België en het volledige beheer van de inrichting tegen betaling verzorgt. Het verdrag was in eerste instantie voor 3 jaar (2010 t/m 2012) afgesloten, maar is met een jaar verlengd (2013). Het gaat om 650 detentieplaatsen.
Diversen/overig
Het gaat hier voornamelijk om de opbrengsten van het vreemdelingenvervoer ten behoeve van derden, de externe dienstverlening (onder andere bijzondere bijstand en ondersteuning), de exploitatievergoeding voor de VN-bewaring en het Internationaal Strafhof, de opbrengst ESF-subsidies en de afrekeningen van verstrekte voorschotten aan particuliere inrichtingen.
1.4. Rentebaten
Het betreft hier rentebaten als gevolg van een positieve rekening-courant verhouding met het Ministerie van Financiën, alsmede rentebaten door het gebruikmaken van de depositofaciliteit. Bij de berekening is uitgegaan van een gemiddeld percentage van 0,3%.
2. Lasten
2.1. Personele kosten
De in onderstaande tabel opgenomen raming kent per 2013 een voorlopig karakter. Dat komt omdat de personele consequenties van onder andere de capaciteitsramingen van het Prognosemodel Justitiële ketens (PMJ) en het Begrotingsakkoord, zich nog niet volledig hebben vertaald in een aanpassing van de personele meerjarenraming. Dit geschiedt op basis van concrete plannen van aanpak voor de te treffen capacitaire maatregelen en vormt een onderdeel van de begrotingsuitvoering. Verder is in de raming geen rekening gehouden met de kosten in het kader van de substantieel bezwarende functies (SBF). De hiermee gemoeide kosten komen ten laste van de voorziening.
2011 | 2012 | 2013 | 2014 | 2015 | 2016 | 2017 | |
---|---|---|---|---|---|---|---|
Ambtelijk personeel: | |||||||
– Gemiddelde loonsom (x € 1,–) | 55 304 | 55 333 | 55 333 | 55 333 | 55 333 | 55 333 | 55 333 |
– Aantal fte’s | 16 285 | 16 065 | 15 449 | 14 895 | 14 542 | 14 503 | 14 428 |
Ambtelijk personeel | 929 792 | 935 000 | 866 887 | 824 576 | 804 205 | 802 499 | 800 017 |
Reiskosten woon-/standplaats | 22 940 | 22 650 | 21 800 | 20 000 | 20 000 | 20 000 | 20 000 |
Overige personele kosten | 77 532 | 74 930 | 65 000 | 16 000 | 15 000 | 15 000 | 15 000 |
Totaal | 1 030 264 | 1 032 580 | 953 687 | 860 576 | 839 205 | 837 499 | 835 017 |
Toelichting
DJI heeft als beleid om een deel van het personeel flexibel (dat wil zeggen inhuur via bijvoorbeeld een uitzendbureau) aan te trekken. Op deze wijze kan worden ingespeeld op wijzigingen in vraag en aanbod van capaciteit. De financiering hiervan vindt plaats vanuit «ambtelijk personeel» door onder meer het blokkeren van vacatures. De hiermee gemoeide kosten worden verantwoord onder de post «overige personele kosten». Naast bovengenoemde kosten worden onder deze post de (incidentele) kosten in het kader van sociaal flankerend beleid en de kosten voor onder andere post-actieven geraamd.
2.2. Materiële kosten
Onder deze post zijn de reguliere exploitatiekosten van DJI begrepen. In het algemeen geldt, dat de gepresenteerde reeks parallel loopt aan de ontwikkeling van de capaciteit.
2011 | 2012 | 2013 | 2014 | 2015 | 2016 | 2017 | |
---|---|---|---|---|---|---|---|
Financiering particuliere inrichtingen | 324 965 | 345 391 | 354 544 | 338 559 | 329 554 | 320 775 | 316 614 |
Huisvesting | 281 839 | 291 538 | 305 713 | 305 453 | 293 584 | 293 308 | 293 221 |
Inkoopplaatsen forensische zorg | 219 050 | 241 810 | 239 050 | 237 775 | 237 799 | 237 800 | 237 799 |
Overig | 285 121 | 286 503 | 228 071 | 203 679 | 187 986 | 218 022 | 211 179 |
Totaal | 1 110 975 | 1 165 242 | 1 127 378 | 1 085 466 | 1 048 923 | 1 069 905 | 1 058 813 |
De reeks «Financiering particuliere inrichtingen» betreft vooral de bekostiging van de particuliere justitiële jeugd- en Tbs-inrichtingen alsmede de Tbs-contractplaatsen in de GGZ en gehandicaptenzorg. De opgenomen reeks voor huisvesting heeft met name betrekking op de aan de Rijksgebouwendienst te betalen kosten van huur- en serviceovereenkomsten. Verder is rekening gehouden met de kosten verbonden aan de inkoop van forensische zorg in het strafrechtelijke kader.
Onder de post «Overig» zijn onder meer begrepen de kosten van de justitieel ingeslotenen in de rijksinrichtingen (onder andere voeding), de kosten van de arbeid (onder andere materialen), de inhuur van deskundigen/adviseurs alsmede de overige exploitatiekosten betreffende DJI.
2.3. Rentelasten
Voor de vervangings- en uitbreidingsinvesteringen wordt in beginsel een beroep gedaan op de leenfaciliteit van het Ministerie van Financiën. De in dit kader te betalen rente wordt zichtbaar in de staat van baten en lasten en is verdisconteerd in de dagprijs. Uitgegaan is van een gemiddelde rente van 2,7% over de gemiddelde stand van de leningen per jaar.
2.4. Afschrijvingskosten
De afschrijvingsreeks is gebaseerd op de actuele omvang van de vaste activa, rekening houdend met de geplande vervangings- en uitbreidingsinvesteringen. De afschrijvingen vinden stelselmatig plaats, op lineaire basis en volgens voorgeschreven termijnen per activagroep en voorts op basis van de aanname dat de restwaarde (afgezien van uitzonderingen) nul is. De gehanteerde afschrijvingspercentages gaan in beginsel uit van de volgende gemiddelde levensduur:
-
• inventaris/installaties 5 – 10 jaar
-
• computerhard- en software 3 – 5 jaar
-
• vervoermiddelen 4 – 5 jaar
-
• overige materiële vaste activa 2 – 5 jaar
-
• immateriële vaste activa 2 – 5 jaar
2.5. Overige kosten
De jaarlijkse dotaties aan de voorzieningen hebben voornamelijk betrekking op dotaties in het kader van de substantieel bezwarende functies (SBF).
Kasstroomoverzicht
2011 | 2012 | 2013 | 2014 | 2015 | 2016 | 2017 | ||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | Rekening Courant RHB 1 januari | 147 473 | 160 410 | 121 080 | 95 122 | 106 807 | 126 884 | 128 504 |
2 | Totaal operationele kasstroom | 58 573 | – 24 500 | – 5 200 | 37 500 | 55 000 | 40 000 | 40 000 |
3a | Totale investeringen | – 47 199 | – 44 000 | – 43 000 | – 43 200 | – 43 200 | – 43 200 | – 43 200 |
3b | Totaal boekwaarde desinvesteringen | 9 804 | ||||||
3 | Totaal investeringskasstroom | – 37 395 | – 44 000 | – 43 000 | – 43 200 | – 43 200 | – 43 200 | – 43 200 |
4a | eenmalige uitkering aan departement | |||||||
4b | eenmalige uitkering door departement | |||||||
4c | aflossing op leningen | – 18 241 | – 10 830 | – 17 758 | – 22 616 | – 26 723 | – 31 181 | – 34 064 |
4d | beroep op leenfaciliteit | 10 000 | 40 000 | 40 000 | 40 000 | 35 000 | 36 000 | 37 000 |
4 | Totaal financieringskasstroom | – 8 241 | 29 170 | 22 242 | 17 385 | 8 278 | 4 820 | 2 937 |
5 | Rekening Courant RHB 31 december | 160 410 | 121 080 | 95 122 | 106 807 | 126 884 | 128 504 | 128 240 |
Toelichting op het kasstroomoverzicht
Operationele kasstroom
De operationele kasstroom bestaat uit het geraamde saldo van baten en lasten gecorrigeerd voor afschrijvingen en mutaties in de voorzieningen en het werkkapitaal.
Investeringskasstroom
Het betreffen hier de voorgenomen investeringen die worden gepleegd in de materiële vaste activa. In hoofdzaak betreft het investeringen in gebouwelijke voorzieningen, installaties en inventaris alsmede computer hard- en software.
In 2013 zijn de volgende investeringen gepland:
Omschrijving | Vervanging | Uitbreiding | TOTAAL |
---|---|---|---|
Verbouw en nieuwbouw | 12 800 | 2 400 | 15 200 |
Inventaris/installaties | 12 500 | 2 300 | 14 800 |
Automatisering | 9 600 | 1 000 | 10 600 |
Vervoermiddelen | 2 000 | 400 | 2 400 |
Overige materiële activa | – | – | – |
Totaal | 36 900 | 6 100 | 43 000 |
Financieringskasstroom
Het saldo van deze reeks heeft betrekking op het voorgenomen beroep op de leenfaciliteit bij het Ministerie van Financiën voor investeringen, en de hierop betrekking hebbende aflossingen.
Garanties
2011 | 2012 | 2013 | 2014 | 2015 | 2016 | 2017 | |
---|---|---|---|---|---|---|---|
Garantieplafond | |||||||
Uitstaand risico per 1–1 | 56,2 | 52,9 | 44,2 | 40,8 | 39,5 | 38,2 | 37,2 |
Vervallen of te vervallen garanties | – 3,3 | – 3,3 | – 3,4 | – 1,3 | – 1,3 | – 1,0 | – 0,4 |
Verleende of te verlenen garanties | |||||||
Over te dragen garanties aan VWS | – 5,4 | ||||||
Uitstaand risico per 31–12 | 52,9 | 44,2 | 40,8 | 39,5 | 38,2 | 37,2 | 36,8 |
Het feitelijke risico van de verleende garanties aan particuliere jeugdinrichtingen betreft borgstellingen ten behoeve van het restantbedrag van leningen die particuliere inrichtingen zijn aangegaan ter financiering van gebouwen. Zonder garantieverlening was het niet mogelijk (tegen gunstige condities) leningen bij externe financiers af te sluiten.
Conform het aangescherpte rijksbeleid worden geen nieuwe garanties ten behoeve van externe geldgevers meer afgegeven. De particuliere JJI’s hebben op vrijwillige basis toegang gekregen tot het geïntegreerd middelenbeheer van het Ministerie van Financiën (MvF). Voor de financiering van investeringen kunnen de toegelaten inrichtingen een beroep doen op de leenfaciliteit. Indien een beroep wordt gedaan, staat het Ministerie van Veiligheid en Justitie garant voor het nakomen van de verplichting.
Overzicht verplichtingen volgend uit het beroep op de leenfaciliteit MvF door particuliere JJI’s:
Omschrijving | 2011 | 2012 | 2013 | 2014 | 2015 | 2016 | 2017 |
---|---|---|---|---|---|---|---|
Uitstaand risico per 1–1 | 77,7 | 90,0 | 78,6 | 77,9 | 74,6 | 71,2 | 67,7 |
Vervallen of te vervallen garanties | – 1,2 | – 3,0 | – 3,2 | – 3,3 | – 3,4 | – 3,5 | – 3,7 |
Verleende of te verlenen garanties | 13,5 | 1,4 | 2,4 | ||||
Over te dragen garanties aan VWS | – 9,8 | ||||||
Uitstaand risico per 31–12 | 90,0 | 78,6 | 77,9 | 74,6 | 71,2 | 67,7 | 64,0 |
Publiek Private Samenwerking (PPS)
Omschrijving | 2011 | 2012 | 2013 | 2014 | 2015 | 2016 | 2017 |
---|---|---|---|---|---|---|---|
Detentiecentrum Rotterdam | 9,8 | 10,3 | 10,3 | 10,3 | 10,3 | 10,3 | 10,3 |
Justitieel Complex Schiphol | – | 1,3 | 5,5 | 5,5 | 5,5 | 5,5 | 5,5 |
Penitentiaire inrichting Zaanstad | – | – | – | – | nnb | nnb | Nnb |
Totaal | 9,8 | 11,6 | 15,8 | 15,8 | 15,8 | 15,8 | 15,8 |
Toelichting
De kosten van het detentiecentrum Rotterdam worden geraamd op € 10,3 mln. bij een geraamd aantal ingeslotenen van ruim 500. In dit bedrag zijn naast de kosten voor huisvesting ook de facilitaire kosten, de kosten voor de verzorging en afschrijvingen opgenomen. De personele kosten vormen geen onderdeel van de PPS-constructie.
De bouw van het Justitieel Complex Schiphol ligt op schema. Het pand, waarin naast een detentiecentrum van DJI ook een aanmeldcentrum (IND) en een rechtbank worden gehuisvest, zal naar verwachting in het vierde kwartaal van 2012 in gebruik genomen worden. Het aandeel in de kosten voor DJI wordt geraamd op € 5,5 mln. Ten aanzien van penitentiaire inrichting Zaanstad is sprake van vertraging. De ingebruikname van deze inrichting staat gepland in het najaar van 2015. Gelet op de stand van zaken (onder andere aanbestedingsprocedure) kan nog geen kostenindicatie worden gegeven.
Kengetallen per artikelonderdeel
Capaciteiten en prijzen
Als belangrijkste indicator voor zowel de rijks- als particuliere inrichtingen alsmede de inkoopplaatsen geldt de capaciteitseenheid (plaats, bed) ten behoeve van gedetineerden, pupillen en Tbs-gestelden. Op basis hiervan en aan de hand van de overeengekomen prijs per capaciteitseenheid vindt bekostiging (in termen van p*q) van DJI plaats.
Artikelonderdeel 34.3
Overzicht intramurale sanctiecapaciteit | 2011 | 2012 | 2013 | 2014 | 2015 | 2016 | 2017 |
---|---|---|---|---|---|---|---|
Stand ontwerpbegroting 2012 | 12 170 | 11 658 | 11 611 | 11 664 | 11 684 | 11 678 | 11 678 |
– uitvoeringsverschillen | – 18 | ||||||
– correctie PMJ 2012 /Masterplan | 250 | ||||||
– bijstelling o.g.v. PMJ uitkomsten 2013: | |||||||
– direct inzetbare capaciteit MPC/EPC | 273 | 246 | 166 | – 2 | – 6 | – 6 | |
– inzet in stand te houd. capaciteit tbv dir.inzetb. | 5 | 87 | 252 | 256 | 254 | ||
– actualiseren capaciteitsmarge 5,1% | 3 | – 5 | – 7 | – 4 | – 2 | ||
– dir.inzetb.capaciteit in verband met FZG-plts. | 58 | 58 | 58 | 58 | 58 | ||
Stand ontwerpbegroting 2013 | 12 152 | 12 184 | 11 915 | 11 968 | 11 988 | 11 984 | 11 984 |
Verdeeld naar: | |||||||
Direct inzetbare capaciteit: | |||||||
– strafrechtelijke sanctiecapaciteit | 11 519 | 11 467 | 11 212 | 11 262 | 11 277 | 11 272 | 11 270 |
– in bewaring gestelden op politiebureaus | 58 | 20 | 20 | 20 | 20 | 20 | 20 |
– capaciteit ten behoeve van internationale tribunalen | 96 | 114 | 114 | 114 | 114 | 114 | 114 |
Reservecapaciteit | 479 | 583 | 569 | 572 | 577 | 578 | 580 |
Gemiddelde prijs per plaats/per dag direct | |||||||
inzetbare capaciteit (x € 1,–) | 232 | 249 | 248 | 248 | 248 | 248 | 248 |
Totaal kader p*q (x € 1 mln.) | 1 010,3 | ||||||
– direct inzetbare capaciteit | 1 054,3 | 1 027,0 | 1 031,5 | 1 032,9 | 1 032,5 | 1 032,4 | |
– reservecapaciteit | 24,3 | 22,9 | 23,0 | 23,2 | 23,2 | 23,2 | |
Bezettingsgraad (in %)1 | 91,1 | 91,3 | 91,3 | 91,3 | 91,3 | 91,3 | 91,3 |
Toelichting
Bovenstaande tabel geeft de meerjarige ontwikkeling in de intramurale sanctiecapaciteit weer. Ten opzichte van de ontwerpbegroting 2012 is de productietaakstelling bijgesteld in verband met de uitvoering Masterplan (2012) en de uitkomsten van PMJ in 2013. Naast de direct inzetbare capaciteit is in de tabel rekening gehouden met de reservecapaciteit. Het gaat hier om (over)capaciteit die tegen een sterk gereduceerd tarief (gemiddeld € 110,– per plaats/per dag) in het kader van DJI is opgenomen. Indien deze capaciteit toekomstig moet worden ingezet, kan deze op relatief korte termijn operationeel zijn.
Overzicht in stand te houden capaciteit | 2011 | 2012 | 2013 | 2014 | 2015 | 2016 | 2017 |
---|---|---|---|---|---|---|---|
Stand ontwerpbegroting 2012 | 88 | 80 | 248 | 254 | 254 | ||
– correctie PMJ 2012/Masterplan | – 88 | ||||||
– bijstelling o.g.v. PMJ uitkomsten 2013: | |||||||
– van/naar reservecapaciteit | 5 | 7 | 4 | 2 | |||
– inzet in stand te houd. capaciteit tbv dir.inzetb | – 5 | – 87 | – 252 | – 256 | – 254 | ||
Stand ontwerpbegroting 2013 | – | – | – | – | – | – | – |
Toelichting
Bovenstaande tabel geeft de meerjarige ontwikkeling van de in stand te houden capaciteit weer.
Overzicht extramurale sanctiecapaciteit | 2011 | 2012 | 2013 | 2014 | 2015 | 2016 | 2017 |
---|---|---|---|---|---|---|---|
Stand ontwerpbegroting 2012 | 450 | 435 | 426 | 421 | 413 | 405 | 405 |
– uitvoeringsverschillen | – 43 | ||||||
– bijstelling o.g.v. PMJ uitkomsten 2013 | 21 | 29 | 29 | 29 | 27 | 27 | |
Stand ontwerpbegroting 2013 | 407 | 456 | 455 | 450 | 442 | 432 | 432 |
Verdeeld naar: | |||||||
(B)PP met of zonder ET1 | 407 | 456 | 455 | 450 | 442 | 432 | 432 |
Gemiddelde prijs per plaats/per dag (x € 1,–) | 34 | 47 | 46 | 46 | 46 | 46 | 46 |
Totaal kader p*q (x € 1 mln.) | 5,1 | 7,8 | 7,7 | 7,6 | 7,5 | 7,3 | 7,3 |
Toelichting
Ten opzichte van de ontwerpbegroting 2012 is de productietaakstelling bijgesteld op grond van de verwachte hogere behoefte aan extramurale capaciteit (PMJ 2013).
Overzicht FPC’s / Forensische zorg | 2011 | 2012 | 2013 | 2014 | 2015 | 2016 | 2017 |
---|---|---|---|---|---|---|---|
Stand ontwerpbegroting 2012 | 2 155 | 2 109 | 2 073 | 2 034 | 1 974 | 1 912 | 1 912 |
– uitvoeringsverschillen | – 88 | – 32 | |||||
– bijstelling o.g.v. PMJ uitkomsten 2013: | |||||||
– bijstellen dir.inzetbare capaciteit | – 97 | – 119 | – 120 | – 113 | – 171 | ||
– bijstellen reserve capaciteit | – 16 | – 27 | – 37 | – 48 | – 50 | ||
Stand ontwerpbegroting 2013 | 2 067 | 2 077 | 1 960 | 1 888 | 1 817 | 1 751 | 1 691 |
Verdeeld naar: | |||||||
Direct inzetbare capaciteit: | |||||||
– rijks Tbs-klinieken | 427 | 387 | 366 | 352 | 339 | 327 | 315 |
– particuliere Tbs-klinieken | 1 379 | 1 366 | 1 290 | 1 243 | 1 196 | 1 153 | 1 113 |
Inkoop GGZ en Gehandicaptenzorg | 256 | 223 | 211 | 203 | 195 | 188 | 182 |
Reservecapaciteit (rijk/part.) | 5 | 101 | 93 | 90 | 87 | 83 | 81 |
Gemiddelde prijs per plaats/per dag direct | |||||||
Inzetbare capaciteit (x € 1,–) | 479 | 510 | 524 | 525 | 526 | 526 | 526 |
Totaal kader p*q (x € 1 mln.) | 360,6 | ||||||
– direct inzetbare capaciteit | 367,9 | 357,1 | 344,6 | 332,2 | 320,2 | 309,1 | |
– reservecapaciteit | 7,4 | 6,8 | 6,6 | 6,4 | 6,1 | 6,0 | |
Bezettingsgraad Justitiële Tbs-klinieken (in %)1 | 92,0 | 91,3 | 91,3 | 91,3 | 91,3 | 91,3 | 91,3 |
Toelichting
Op grond van de PMJ uitkomsten 2013 is de capaciteitstaakstelling neerwaarts bijgesteld. Naast de direct inzetbare capaciteit -verdeeld naar rijk en particulier- is in de tabel rekening gehouden met de reservecapaciteit. Het gaat hier om capaciteit die tegen een gereduceerd tarief (gemiddeld € 202,– per plaats/per dag) in het kader is opgenomen.
2011 | 2012 | 2013 | 2014 | 2015 | 2016 | 2017 | |
---|---|---|---|---|---|---|---|
Stand ontwerpbegroting 2012 | 700 | 700 | 700 | 700 | 700 | 700 | 700 |
– bijstelling o.g.v. PMJ uitkomsten 2013 | – 20 | – 20 | – 20 | – 20 | – 20 | ||
Stand ontwerpbegroting 2013 | 700 | 700 | 680 | 680 | 680 | 680 | 680 |
Gem. prijs per plaats/per dag (x € 1,–) | 360 | 398 | 398 | 398 | 398 | 398 | 398 |
Totaal kader p*q (x € 1 mln.) | 92,1 | 101,7 | 98,8 | 98,8 | 98,8 | 98,8 | 98,8 |
Toelichting
Op grond van de PMJ uitkomsten 2013 is de capaciteitstaakstelling neerwaarts bijgesteld.
2011 | 2012 | 2013 | 2014 | 2015 | 2016 | 2017 | |
---|---|---|---|---|---|---|---|
Stand ontwerpbegroting 2012 | 1 422 | 1 510 | 1 513 | 1 513 | 1 513 | 1 513 | 1 513 |
– uitvoeringsverschillen | – 53 |
|
|
|
|
| |
– bijstelling o.g.v. PMJ uitkomsten 2013 | 36 | 73 | 73 | 73 | 73 | 73 | |
Stand ontwerpbegroting 2013 | 1 369 | 1 546 | 1 586 | 1 586 | 1 586 | 1 586 | 1 586 |
Verdeeld naar: | |||||||
Inkoop forensische zorg in strafrechtelijk kader | 1 172 | 1 298 | 1 376 | 1 376 | 1 376 | 1 376 | 1 376 |
Inkoop forensische zorg voor gedetineerden | 197 | 248 | 210 | 210 | 210 | 210 | 210 |
Gem. prijs per plaats/per dag (x € 1,–) | 294 | 321 | 319 | 317 | 317 | 317 | 317 |
Totaal kader p*q (x € 1 mln.) | 146,7 | 181,1 | 184,7 | 183,5 | 183,5 | 183,5 | 183,5 |
Toelichting
Naast de inkoop van de in bovenstaande tabel genoemde intramurale plaatsen, zal vanaf 2013 voor circa € 53 mln. ambulante zorg worden ingekocht ten behoeve van personen met een strafrechtelijke titel die niet in een justitiële inrichting zijn opgenomen. Dit is -als gevolg van autonome groei van de forensische zorg- € 3 mln. meer dan opgenomen in de begroting 2012.
2011 | 2012 | 2013 | 2014 | 2015 | 2016 | 2017 | |
---|---|---|---|---|---|---|---|
Stand ontwerpbegroting 2012 | 2 081 | 2 081 | 2 081 | 2 081 | 2 081 | 2 081 | 2 081 |
– omzetten dir.inzetb.capaciteit in reserve capaciteit | – 260 | – 260 | – 260 | – 260 | – 260 | ||
– reservecapaciteit | 260 | 260 | 260 | 260 | 260 | ||
Stand ontwerpbegroting 2013 | 2 081 | 2 081 | 2 081 | 2 081 | 2 081 | 2 081 | 2 081 |
Verdeeld naar: | |||||||
Direct inzetbare capaciteit: | |||||||
– vrijheidsbeneming (art. 6 Vw) | 108 | 131 | 168 | 168 | 168 | 168 | 168 |
– vreemdelingenbewaring (art. 59 Vw) | 1 421 | 1 431 | 1 361 | 1 361 | 1 361 | 1 361 | 1 361 |
– in bewaring gestelden op politiebureaus | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 |
– uitzetcentra | 421 | 193 | 161 | 161 | 161 | 161 | 161 |
Reservecapaciteit | 130 | 325 | 390 | 390 | 390 | 390 | 390 |
Gemiddelde prijs per plaats/per dag direct | |||||||
inzetbare capaciteit (x € 1,–) | 195 | 205 | 194 | 194 | 197 | 198 | 198 |
Totaal kader p*q (x € 1 mln.) | 147,3 | ||||||
– direct inzetbare capaciteit | 131,4 | 119,7 | 119,7 | 121,6 | 122,2 | 122,2 | |
– reservecapaciteit | 11,1 | 16,9 | 16,9 | 17,1 | 17,1 | 17,1 | |
Bezettingsgraad ( in %)1 | 71,8 | 70,0 | 91,3 | 91,3 | 91,3 | 91,3 | 91,3 |
Toelichting
Ten opzichte van de ontwerpbegroting 2012 is de samenstelling van de productietaakstelling per 2013 gewijzigd als gevolg van het omzetten van 260 plaatsen direct inzetbare capaciteit naar reservecapaciteit.
De reservecapaciteit wordt gefinancierd tegen een sterk gereduceerd tarief (gemiddeld € 119,– per plaats/per dag). Indien deze capaciteit toekomstig moet worden ingezet, kan deze op relatief korte termijn operationeel zijn.
2011 | 2012 | 2013 | 2014 | 2015 | 2016 | 2017 | |
---|---|---|---|---|---|---|---|
Stand ontwerpbegroting 2012 | 700 | 700 | 700 | 700 | 700 | 700 | 700 |
– afstoten in stand te houden capaciteit | – 305 | – 531 | – 531 | – 531 | – 531 | ||
Stand ontwerpbegroting 2013 | 700 | 700 | 395 | 169 | 169 | 169 | 169 |
Verdeeld naar: | |||||||
In stand te houden capaciteit korte termijn inzetbaar | 330 | 330 | 330 | 169 | 169 | 169 | 169 |
In stand te houden capaciteit lange termijn inzetbaar | 370 | 370 | 65 | ||||
Totaal kader p*q (x € 1 mln.) | 12,4 | 9,7 | 4,7 | 4,7 | 4,7 | 4,7 |
Toelichting
Bovenstaande tabel geeft de meerjarige ontwikkeling van de in stand te houden capaciteit weer. Het gaat hier om (over)capaciteit die slechts zeer beperkt gefinancierd is (onder andere kosten huurcontract). Deze capaciteit wordt niet gerekend tot de productietaakstelling. Het gemiddelde tarief van de in stand te houden capaciteit korte termijn inzetbaar en lange termijn inzetbaar bedraagt respectievelijk € 76,– en € 25,– per plaats per dag.
Vanaf 2013 zal de in stand te houden capaciteit worden verlaagd naar in totaal 169 plaatsen structureel. De reden hiervoor is dat in 2011 het besluit is genomen om de huurovereenkomst met de Rijksgebouwendienst aangaande de detentieplatforms in Zaandam in 2013 te beëindigen. Dit is mogelijk omdat binnen de vreemdelingenbewaring sprake is van onderbezetting en de uitkomsten van de PMJ-ramingen geen ander beeld laten zien.
Artikelonderdeel 35.3
2011 | 2012 | 2013 | 2014 | 2015 | 2016 | 2017 | |
---|---|---|---|---|---|---|---|
Stand ontwerpbegroting 2012 | 988 | 950 | 950 | 950 | 950 | 950 | 950 |
– capacitaire bijst. o.g.v. fin.meerjarenplan |
| – 150 | – 150 | – 150 | – 150 | ||
Stand ontwerpbegroting 2013 | 988 | 950 | 950 | 800 | 800 | 800 | 800 |
verdeeld naar: | |||||||
Direct inzetbare capaciteit: | |||||||
– rijks jeugdinrichtingen1 | 454 | 358 | 358 | 328 | 328 | 328 | 328 |
– particuliere jeugdinrichtingen1 | 384 | 442 | 442 | 322 | 322 | 322 | 322 |
Reservecapaciteit | 150 | 150 | 150 | 150 | 150 | 150 | 150 |
Gemiddelde prijs per plaats/per dag direct | |||||||
inzetbare capaciteit (x € 1,–) | 543 | 560 | 560 | 597 | 599 | 599 | 599 |
Totaal kader p*q (x € 1 mln.) | 186,2 | ||||||
– direct inzetbare capaciteit | 163,5 | 163,5 | 141,6 | 142,1 | 142,1 | 142,1 | |
– reserve capaciteit | 7,4 | 7,4 | 7,4 | 7,4 | 7,4 | 7,8 | |
Bezettingsgraad ( in %)2 | 72,3 | 90,0 | 90,0 | 90,0 | 90,0 | 90,0 | 90,0 |
Toelichting
Bovenstaande tabel geeft de meerjarige ontwikkeling van het aantal plaatsen in de JJI’s weer. Naast de direct inzetbare capaciteit is in de tabel rekening gehouden met de reservecapaciteit. Het gaat hier om (over)capaciteit die tegen een sterk gereduceerd tarief (gemiddeld € 135,– per plaats/per dag) in het kader van DJI is opgenomen. Indien deze capaciteit toekomstig wederom moet worden ingezet, kan deze op relatief korte termijn operationeel zijn.
2011 | 2012 | 2013 | 2014 | 2015 | 2016 | 2017 | |
---|---|---|---|---|---|---|---|
Stand ontwerpbegroting 2012 | 363 | 552 | 552 | 552 | 552 | 552 | 552 |
– afstoten in stand te houden capaciteit | – 300 | – 338 | – 347 | – 347 | – 347 | – 181 | |
Stand ontwerpbegroting 2013 | 363 | 252 | 214 | 205 | 205 | 205 | 371 |
Totaal kader p*q (x € 1 mln.) | 12,2 | 12,4 | 10,5 | 10,1 | 10,1 | 10,1 | 19,4 |
Toelichting
Bovenstaande tabel geeft de meerjarige ontwikkeling van de in stand te houden capaciteit weer. In aanloop naar de reductie tot 650 direct inzetbare plaatsen per 2014 wordt hier in 2013 zoveel mogelijk op geanticipeerd door verwachte onderbezetting te concentreren. Het gaat hier om (over)capaciteit die slechts zeer beperkt gefinancierd is (onder andere kosten huurcontract). Deze capaciteit wordt niet gerekend tot de productietaakstelling. Ten aanzien van de in stand te houden capaciteit geldt een tarief van € 135,– per plaats/per dag. In de periode 2012–2016 zijn maximaal 166 plaatsen tijdelijk verhuurd aan partijen buiten DJI. In de meerjarenraming wordt er vooralsnog van uitgegaan dat deze plaatsen per 2017 weer onderdeel worden van de aan te houden capaciteit.