A: Algemene Doelstelling
Het verlenen van excellente consulaire diensten aan Nederlanders in nood in het buitenland, alsmede het verstrekken van reisdocumenten aan Nederlanders in het buitenland. Daarnaast levert de minister een bijdrage aan een gereguleerd personenverkeer door de Nederlandse inbreng in het Europese visumbeleid te verzorgen, afgifte van visa, het opstellen van ambtsberichten en het voeren van migratie-diplomatie.
Het versterken van de positie van de Nederlandse cultuur en Nederlandse belangen in het buitenland, door stimuleren van Nederlandse culturele activiteiten over de grenzen en door cultuur te relateren aan het bredere buitenlandbeleid.
Tevens neemt Nederland een bijzondere positie in als gastland van vele internationale organisaties en internationale hoven en tribunalen. Als gastland heeft Nederland de verantwoordelijkheid de in Nederland gevestigde instellingen te ondersteunen opdat deze onafhankelijk, veilig en efficiënt kunnen functioneren.
B: Rol en verantwoordelijkheid
De minister is verantwoordelijk voor:
Consulaire dienstverlening:
Uitvoeren:
-
• visumbeleid kort verblijf van het Koninkrijk der Nederlanden;
-
• de bijstand aan Nederlanders in nood in het buitenland;
-
• gedetineerdenbegeleiding;
-
• uitbrengen van reisadviezen;
-
• crisisbeheersing;
-
• de afgifte van Nederlandse reisdocumenten in het buitenland en van diplomatieke en dienstpaspoorten;
-
• de afgifte van consulaire akten;
-
• de afgifte van machtigingen voorlopig verblijf (MVV’s);
-
• de afname van inburgeringsexamens buitenland;
-
• het opstellen van Individuele (IAB’s) en Algemene ambtsberichten (AAB’s).
Indicator als uitvoeringsverantwoordelijke:
Indicator | Realisatie 01.04.11 t/m 31.03.12 | Streefwaarde 2012 | Streefwaarde 2013 | Streefwaarde 2014 |
---|---|---|---|---|
Percentage visumaanvragen kort verblijf dat binnen 15 dagen wordt afgehandeld | 82% | 75% | 75% | 80% |
Bron: ministerie van Buitenlandse Zaken
De norm voor de doorlooptijd van visumaanvragen (Schengen) bedraagt 15 dagen conform de EU Visumcode (in werking getreden per 5.4.2010). Deze periode kan in bijzondere gevallen worden verlengd tot 60 dagen. Als gevolg van de extra inspanning voor de realisatie van regionalisering en doorgevoerde bezuinigingsmaatregelen is er in 2013 nog voor gekozen de streefwaarde van 75% te handhaven. Hoewel het regionaliseringsproces nog niet geheel is afgerond, wil BZ het streven naar excellente consulaire dienstverlening ook tot uiting brengen door deze streefwaarde in 2014 te verhogen tot 80%.
NB: De doorlooptijd is het aantal dagen dat zit tussen het indienen van een ontvankelijke visumaanvraag tot aan het moment van bekendmaken of uitreiken van de beslissing op de aanvraag.
Regisseren
-
• Europees visum- en migratiebeleid en Caraïbisch visumbeleid.
-
• Bilaterale dimensie van visum- en migratiebeleid.
Nederlandse cultuur en publieksdiplomatie
Uitvoeren
-
• Aansturing van de posten.
-
• Buitenlandse Bezoekersprogramma’s.
-
• Promotie van Nederlandse kunst in het buitenland en identificatie van internationale kansen en ontwikkelingen voor de Nederlandse culturele sector.
-
• Aansturing van het Nederlands-Vlaams Huis «deBuren».
Regisseren
-
• Beleidsvorming en uitvoering ten aanzien van het Internationaal Cultuurbeleid.
-
• Afstemming met culturele fondsen en ondersteunende instellingen over internationale activiteiten. De algemene aansturing van deze fondsen en instellingen is de verantwoordelijkheid van de staatssecretaris OCW.
-
• Beleidsvorming en uitvoering op het gebied van Gemeenschappelijk Cultureel Erfgoed.
-
• Synergie tussen cultuur en het buitenlandpolitieke- en economische beleid.
De uitvoering van het Internationaal Cultuurbeleid (ICB) is een gedeelde verantwoordelijkheid van de minister van Buitenlandse Zaken en de staatssecretaris van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap.
Aantrekkelijk vestigingsklimaat internationale organisaties
Financieren
-
• Bijdragen in ondersteunende gastlandsfeer aan organisaties in Den Haag.
Regisseren
-
• Als coördinerend Ministerie houdt Buitenlandse Zaken onder meer toezicht op de uitvoering van verdragen en afspraken met de organisaties.
-
• Onderhoudt de contacten met de andere overheidsorganen inzake beveiliging en veiligheid.
-
• Faciliteert, samen met het Ministerie van Veiligheid & Justitie de hoven en tribunalen met bijvoorbeeld visa-verlening en transport van getuigen en verdachten.
-
• Samenwerking met het oog op huisvesting van de in Nederland gevestigde internationale organisaties.
C: Beleidswijzigingen
Teneinde de consulaire dienstverlening moderner, gerichter, kwalitatief beter en efficiënter te maken wordt een aantal maatregelen genomen.
-
• Op het gebied van gedetineerdenbegeleiding wordt al naar gelang de omstandigheden in het betreffende land maatwerk toegepast en worden bezoeknormen en financiële ondersteuning variabel, zodat veilig kan worden gesteld dat gedetineerden die echt bijstand nodig hebben, dat ook krijgen.
-
• De elektronische dienstverlening wordt uitgebreid met o.a. een telefoonnummer dat dag en nacht (24/7) bereikbaar is voor de Nederlander in nood in het buitenland, en met moderne reis-app’s met registratie- en sms-diensten. Het fasegewijs invoeren van het digitaal aanvragen en betalen van visa en reisdocumenten is hier eveneens onderdeel van.
-
• De leges voor reisdocumenten die in het buitenland worden aangevraagd, worden met ingang van 1 januari 2014 tot een kostendekkend niveau verhoogd.
-
• De mogelijkheid tot het aanvragen van reisdocumenten blijft zo veel als mogelijk gehandhaafd op vrijwel alle ambassades en consulaten-generaal. De dienstverlening op de honoraire consulaten wordt afgebouwd.
-
• Heldere communicatie over wat de burger kan verwachten van de consulaire dienstverlening op de buitenlandse posten.
-
• Het nastreven van bundeling van taken in de keten op het gebied van onder andere reisdocumenten en visa, waarbij de kwaliteit van de producten voorop staat. Onderzocht wordt hoe deze taken interdepartementaal, regionaal of in samenwerking met Europese partners kunnen worden belegd. Tevens wordt op het gebied van crisis-respons naar samenwerking gezocht
Op cultureel vlak zal de culturele aanwezigheid in Frankrijk op een nieuwe leest worden geschoeid, mede op basis van het advies van de Raad voor Cultuur.
D1: Budgettaire gevolgen van beleid
Bedragen in EUR 1.000 | 2012 | 2013 | 2014 | 2015 | 2016 | 2017 | 2018 | ||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Verplichtingen | 57.193 | 56.478 | 44.311 | 47.304 | 49.704 | 43.704 | 43.704 | ||
Uitgaven: | |||||||||
Programma-uitgaven totaal | 58.863 | 57.024 | 53.291 | 55.034 | 53.544 | 47.428 | 47.428 | ||
waarvan juridisch verplicht | 59% | ||||||||
4.1 | Op basis van eigen verantwoordelijkheid consulaire dienstverlening bieden aan Nederlanders in het buitenland | 11.151 | 13.476 | 13.701 | 13.701 | 13.701 | 13.701 | 13.701 | |
Subsidies | |||||||||
waarvan Epafras | 600 | ||||||||
waarvan Reclassering Nederland | 600 | ||||||||
Opdrachten | |||||||||
waarvan inkoop reisdocumenten | 4.025 | ||||||||
waarvan consulaire informatiesystemen | 6.917 | ||||||||
4.2 | Samen met (keten) partners het personenverkeer reguleren | 2.440 | 2.163 | 2.163 | 2.163 | 2.163 | 2.163 | 2.163 | |
Opdrachten | |||||||||
waarvan visumverlening | 900 | ||||||||
waarvan ambtsberichtenonderzoek | 300 | ||||||||
Subsidies | |||||||||
diversen | 860 | ||||||||
4.3 | Grotere buitenlandse bekendheid met de Nederlandse cultuur | 7.094 | 7.112 | 7.512 | 7.012 | 7.012 | 6.896 | 6.896 | |
Bijdragenovereenkomst | |||||||||
waarvan bijdragen aan instituten | 3.700 | ||||||||
Bijdragen (inter)nationale organisaties | |||||||||
waarvan gemeenschappelijk cultureel erfgoed | 3.800 | ||||||||
4.4 | Het inzetten van Publieksdiplomatie door het Postennetwerk en BZ om het beeld van Nederland in het buitenland te versterken en op een positief realistische manier uit te dragen | 19.607 | 22.855 | 21.080 | 20.080 | 20.080 | 20.080 | 20.080 | |
Bijdragenovereenkomst | |||||||||
waarvan landenprogramma's publieksdiplomatie | 11.817 | ||||||||
Subsidies | |||||||||
waarvan Instituut Clingendael | 2.320 | ||||||||
Opdrachten | |||||||||
waarvan programma ondersteuning buitenlands beleid | 3.060 | ||||||||
waarvan bezoeken hoogwaardigheidsbekleders en uitgaven Corps Diplomatique en internationale Organisaties | 2.150 | ||||||||
4.5 | Een aantrekkelijk vestigingsklimaat voor internationale organisaties in Nederland | 18.571 | 11.418 | 8.835 | 12.078 | 10.588 | 4.588 | 4.588 | |
Bijdragen (inter)nationale organisaties | |||||||||
waarvan Internationaal Strafhof | 6.700 | ||||||||
waarvan Speciaal Tribunaal Libanon | 1.950 | ||||||||
Ontvangsten | 40.789 | 42.090 | 42.090 | 42.090 | 42.090 | 42.090 | 42.090 | ||
4.10 | Consulaire dienstverlening aan Nederlanders | 6.955 | 19.300 | 19.300 | 19.300 | 19.300 | 19.300 | 19.300 | |
4.20 | Consulaire dienstverlening aan vreemdelingen | 33.060 | 22.000 | 22.000 | 22.000 | 22.000 | 22.000 | 22.000 | |
4.40 | Doorberekening Defensie diversen | 774 | 790 | 790 | 790 | 790 | 790 | 790 |
D2: Budgetflexibiliteit
De uitgaven ten behoeve van het onderdeel «op basis van eigen verantwoordelijkheid consulaire dienstverlening bieden aan Nederlanders in het buitenland» zijn voor wat betreft de subsidies volledig juridisch verplicht. Voor de consulaire informatiesystemen zijn de verplichtingen nog niet juridisch vastgelegd maar worden gedurende het jaar ingevuld. Op basis van meerjarige prognoses zijn deze opgenomen en bedoeld ten behoeve van de systeemondersteuning voor de consulaire dienstverlening. Daarnaast worden uitgaven gedaan om de inkoop op de te verstrekken reisdocumenten te financieren. Dit is afhankelijk van de aantallen bij uitgifte. De geplande uitgaven ten behoeve van het samen met (keten)partners reguleren van het personenverkeer zijn nog niet juridisch verplicht maar worden aan de hand van de afgifte van visa bepalend. Hiervoor worden aan het begin van het begrotingsjaar verplichtingen aangegaan. Binnen het artikelonderdeel grotere buitenlandse bekendheid met de Nederlandse cultuur zijn de uitgaven voor de landenprogramma’s nog niet juridisch verplicht. Deze verplichtingen worden in het begrotingsjaar zelf aangegaan. Voor het onderdeel het inzetten van publieksdiplomatie door het postennetwerk en BZ om het beeld van Nederland in het buitenland te versterken en op een positief realistische manier uit te dragen zijn ramingen opgenomen die nog niet juridisch vastliggen. Het gaat dan om activiteiten op gebied van voorlichting, Programma Ondersteuning Buitenlands Beleid (POBB), landenprogramma’s en bezoeken hoogwaardigheidsbekleders en uitgaven Corps Diplomatique en internationale organisaties. De subsidie voor Clingendael is juridisch vastgelegd. De uitgaven voor een aantrekkelijk vestigingsklimaat voor internationale organisaties in Nederland zijn volledig juridisch verplicht.
E: Artikelonderdelen
4.1: Op basis van eigen verantwoordelijkheid consulaire dienstverlening bieden aan Nederlanders in het buitenland
-
• Verlenen van financiële- en niet financiële consulaire bijstand aan Nederlanders in nood en/of schrijnende gevallen;
-
• (stille) diplomatie met oog op eerlijke rechtsgang voor Nederlandse gedetineerden;
-
• verstrekken van reisadviezen;
-
• organiseren, waar mogelijk met partnerlanden, van evacuaties en bijstaan van Nederlanders in geval van crises;
-
• verstrekken van reisdocumenten en opmaken van consulaire akten;
-
• adviseren en ondersteunen van Nederlandse gedetineerden tijdens lokale rechtsgang en na hun veroordeling inclusief maandelijkse gift van EUR 30 aan gedetineerden buiten Europa en bijdragen aan de stichting Epafras en Reclassering Nederland;
-
• consulaire informatiesystemen om de primaire consulaire processen te kunnen afhandelen;
-
• inkoop van reisdocumenten ten behoeve van afgifte in het buitenland;
-
• houden van opleidingen gericht om de consulaire werkprocessen te optimaliseren.
4.2: Samen met (keten)partners het personenverkeer reguleren
-
• Verstrekken van visa kort verblijf;
-
• inname van aanvragen voor MVV’s;
-
• afnemen van inburgeringsexamens;
-
• verrichten van legalisaties en uitvoeren van verificatieonderzoeken;
-
• op verzoek van het Ministerie van Veiligheid en Justitie worden algemene en individuele ambtsberichten opgesteld, waarop door V&J mede het toelatings- en terugkeerbeleid wordt gebaseerd;
-
• diplomatie voor het bemiddelen bij terugkeer van vreemdelingen zonder rechtmatig verblijf;
-
• samenwerking met instanties in en buiten Nederland, de EU en internationale organisaties;
-
• bijdragen aan nationale en internationale organisaties op gebied van migratie.
4.3 Grotere buitenlandse bekendheid met de Nederlandse cultuur
-
• Internationale presentatie van Nederlandse culturele topinstellingen en aanstormend talent;
-
• Expliciete aandacht voor topsector creatieve industrie: cultuur, economie en maatschappelijke innovatie nadrukkelijk verbinden;
-
• Gemeenschappelijk Cultureel Erfgoed: netwerk verbreden en meer aandacht voor de relatie met economisch beleid en zichtbaarheid Nederland;
-
• Het Ministerie van Buitenlandse Zaken en het Ministerie van OCW dragen gezamenlijk bij aan programma’s ten behoeve van gemeenschappelijk cultureel erfgoed.
4.4 Het inzetten van publieksdiplomatie door het postennetwerk en BZ om het beeld van Nederland in het buitenland te versterken en op een positief realistische manier uit te dragen
-
• Via strategische beleidscommunicatie richt Buitenlandse Zaken zich op die doelgroepen die van belang zijn bij het ontwikkelen, bereiken en uitdragen van beleidsdoelstellingen op het terrein van buitenlandbeleid. Een belangrijke rol is daarbij weggelegd voor de media. Daarnaast worden online kanalen ingezet, zoals internet en Facebook.
-
• Bijdrage aan publieksdiplomatie, waarmee Nederlandse ambassades activiteiten op het gebied strategische beleidscommunicatie, beeldvorming over Nederland en internationaal cultuurbeleid kunnen ondersteunen of opstarten.
-
• Subsidie ten behoeve van Instituut Clingendael.
-
• Vanuit het POBB algemeen worden eenmalige activiteiten gefinancierd ter ondersteuning van de doelstellingen van het Nederlandse buitenlandbeleid.
-
• Ondersteuning van het Corps Diplomatique in Nederland.
-
• Uitgaven ten behoeve van uitgaande bezoeken van het Koninklijk Huis.
4.5 Een aantrekkelijk vestigingsklimaat voor internationale organisaties in Nederland
-
• Ondersteuning bij het profileren van Den Haag als wereldwijd centrum van kennis op het gebied van vrede en recht.
-
• Logistieke ondersteuning van de in Nederland gevestigde internationaal juridische instellingen, in samenspraak met andere ministeries zorgdragen voor onder andere met gevangenisruimte, beveiliging en medewerking bij het in- en uitreizen van verdachten en getuigen.
-
• Bijdrage aan het ICC en Speciaal Tribunaal Libanon