Dienst Justis is de screeningsautoriteit op het gebied van integriteit van het Ministerie van Veiligheid en Justitie. Integriteit is een maatstaf om betrouwbaarheid en kwaliteit van het functioneren van personen en organisaties te beoordelen. Justis toetst of personen relevante antecedenten hebben die het uitoefenen van een bepaald beroep of werk in de weg staan. Daarnaast toetst Justis of partijen die bepaalde verklaringen, vergunningen en subsidies aanvragen, aan de benodigde integriteitseisen voldoen. Deze screening van betrouwbaarheid vermindert veiligheidsrisico's en draagt zo bij aan een meer integere en veiligere samenleving. Ook voert Justis de regelgeving op het gebied van naamswijziging, gratie en het nieuwe toezicht op rechtspersonen genoemd in de wet Controle op Rechtspersonen uit. Justis levert een bijdrage aan het artikelonderdeel 34.2 (preventieve maatregelen).
2012 | 2013 | 2014 | 2015 | 2016 | 2017 | 2018 | |
---|---|---|---|---|---|---|---|
1. Baten | |||||||
1.1 Omzet moederdepartement | 17.435 | 16.374 | 15.871 | 12.212 | 11.651 | 11.091 | 10.876 |
1.2 Omzet overige departementen | 115 | 1.790 | 275 | 275 | 275 | 275 | 275 |
1.3 Vooruit ontvangen moederdepartement 2012 | – 2.477 | 2.477 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
1.4 Vooruit ontvangen moederdepartement 2011 | 600 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
1.3 Omzet derden | 15.721 | 18.137 | 16.140 | 17.165 | 17.204 | 17.204 | 17.204 |
Totaal baten | 31.394 | 38.778 | 32.286 | 29.652 | 29.130 | 28.570 | 28.355 |
2. Lasten | |||||||
Apparaatskosten | 30.827 | 38.768 | 32.276 | 29.643 | 29.123 | 28.563 | 28.348 |
Personele kosten | 19.001 | 19.467 | 17.351 | 15.899 | 15.727 | 15.407 | 15.407 |
– waarvan eigen personeel | 13.597 | 15.848 | 15.028 | 14.227 | 14.154 | 13.934 | 13.934 |
– waarvan externe inhuur | 5.073 | 2.915 | 1.655 | 925 | 863 | 663 | 663 |
Materiële kosten | 11.826 | 19.301 | 14.925 | 13.744 | 13.396 | 13.156 | 12.941 |
– waarvan apparaat ICT | 3.634 | 5.445 | 4.885 | 3.703 | 3.653 | 3.413 | 3.198 |
– waarvan bijdrage aan SSO’s | 6.334 | 6.596 | 6.596 | 6.596 | 6.596 | 6.596 | 6.596 |
Rentelasten | 2 | 3 | 3 | 3 | 2 | 2 | 2 |
Afschrijvingskosten | 130 | 7 | 7 | 6 | 5 | 5 | 5 |
– Materieel | 130 | 7 | 7 | 6 | 5 | 5 | 5 |
– waarvan apparaat ICT | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Overige kosten | 84 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
– Dotaties voorzieningen | 84 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
– Bijzondere lasten | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Totaal lasten | 31.043 | 38.778 | 32.286 | 29.652 | 29.130 | 28.570 | 28.355 |
Saldo van baten en lasten | 351 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Toelichting op de meerjarige begroting van baten en lasten
Algemeen
Binnen Justis lopen twee programma’s Flexibilisering Radar en Scherp & Efficiënt.
Flexibilisering Radar betreft de doorontwikkeling van het systeem Radar. Dit systeem is ontwikkelt binnen het project Herziening Toezicht Rechtspersonen. Dit herziene toezicht op rechtspersonen beoogt het voorkomen en bestrijden van misbruik van rechtspersonen te verbeteren.
Daarnaast loopt het programma Scherp & Efficiënt. Dit programma zorgt ervoor dat Justis één ICT landschap krijgt en aansluit bij de kabinetsdoelstelling om in 2017 digitaal te kunnen werken.
Baten
Omzet moederdepartement
In deze post is de bijdrage van het Ministerie van Veiligheid en Justitie opgenomen voor producten waarvoor geen, of geen kostendekkende tarieven (kunnen) worden geheven aan de eindgebruiker. Daarnaast is een extra bijdrage moederdepartement opgenomen, deze is ten behoeve van de programma’s Flexibilisering Radar en Scherp & Efficiënt en de dubbele huisvestingslasten in 2013 als gevolg van de verhuizing. De vooruit ontvangen post 2012 van € 2,5 mln. bestaat uit de projecten Radar, Scherp & Efficiënt en Verhuizing waarvoor diverse werkzaamheden zijn uitgesteld naar 2013.
In onderstaande tabel wordt een nadere uitsplitsing voor 2013 en 2014 weergegeven.
Product | 2013 | 2014 |
---|---|---|
Gratie | 714 | 823 |
GSR | 363 | 425 |
TRACK | 4.255 | 4.941 |
Bibob | 3.469 | 3.865 |
WPBR, BOA en WWM | 2.823 | 2.594 |
Extra bijdrage moederdepartement | 4.750 | 3.222 |
Totaal | 16.374 | 15.871 |
Efficiencytaakstelling
In het Regeerakkoord Rutte/Asscher is een taakstelling op de apparaatsuitgaven van het Rijk opgenomen. Deze taakstelling wordt ingevuld door versobering en efficiencymaatregelen. Het aandeel van Justis is verwerkt in de omzet van het moederdepartement.
2014 | 2015 | 2016 | 2017 | 2018 | |
---|---|---|---|---|---|
Efficiencytaakstelling | 0 | 0 | – 405 | – 924 | – 1.127 |
Omzet overige departementen 2014
In de regel omzet overige departementen is de bijdrage opgenomen van overige departementen voor producten waarvoor geen tarieven aan de eindgebruiker worden geheven, maar welke door een ander departement worden gefinancierd.
Vanuit het Ministerie SZW ontvangt Justis een bijdrage van € 0,28 mln. voor het verstrekken van de VOG voor de kinderopvang.
Omzet derden 2014
Deze geraamde omzet betreft de bij derden in rekening te brengen tarieven en boetes voor onderstaande producten. In onderstaande tabel wordt een nadere uitsplitsing voor 2013 en 2014 weergegeven.
Product | Aantal | Leges | PxQ (x € 1.000) 2013 | PxQ (x € 1.000) 2014 | Klantgroep |
---|---|---|---|---|---|
Naamswijziging | 1.780 | € 835,00 | 1.486 | 1.486 | Particulieren |
Bibob | 270 | € 500,00 | 143 | 135 | Decentrale overheden |
Verklaring omtrent gedrag (VOG NP) | 500.000 | € 22,55 | 13.755 | 11.275 | Particulieren, bedrijfsleven |
Verklaring omtrent gedrag (VOG NP) elektronisch | 80.000 | € 24,55 | 1.473 | 1.964 | Particulieren, bedrijfsleven |
Verklaring omtrent gedrag (VOG RP) | 2.000 | € 147,50 | 295 | 295 | Particulieren, bedrijfsleven |
GVA | 5.000 | € 120,00 | 600 | 600 | Bedrijfsleven |
Particuliere Beveiligingsorganisaties en Recherchebureaus (vergunningen) | 600 | € 489,00 | 293 | 293 | Bedrijfsleven |
Particuliere Beveiligingsorganisaties en Recherchebureaus (leidinggevenden) | 800 | € 59,00 | 47 | 47 | |
Wet wapen munitie (WWM) | 290 | € 50,00 | 15 | 15 | Bedrijfsleven |
Bestuurlijke boetes | 30 | 30 | |||
Totaal | 18.137 | 16.140 |
Lasten
Personele kosten
De komende jaren wordt de ICT omgeving van Justis vernieuwd, waardoor minder administratief medewerkers nodig zijn. Het aantal fte’s daalt door de efficiency voortkomend uit deze vernieuwing.
Realisatie 2012 | 2013 | 2014 | 2015 | 2016 | 2017 | 2018 | |
---|---|---|---|---|---|---|---|
Ambtelijk personeel | |||||||
gemiddelde loonsom (x € 1.000) | 59 | 58 | 59 | 59 | 59 | 59 | 59 |
aantal fte's | 233 | 269 | 253 | 242 | 240 | 238 | 238 |
Loonsom ambtelijk (x € 1.000) | 13.744 | 15.749 | 14.893 | 14.171 | 14.061 | 13.941 | 13.941 |
Overige personeelskosten (x € 1.000) | 5.257 | 3.718 | 2.458 | 1.728 | 1.666 | 1.466 | 1.466 |
Waarvan externe inhuur (x € 1.000) | 5.073 | 2.915 | 1.655 | 925 | 863 | 663 | 663 |
Totaal (x € 1.000) | 19.001 | 19.467 | 17.351 | 15.899 | 15.727 | 15.407 | 15.407 |
Realisatie 2012 | 2013 | 2014 | 2015 | 2016 | 2017 | 2018 | |
---|---|---|---|---|---|---|---|
Huisvesting | 3.226 | 4.608 | 3.664 | 3.664 | 3.664 | 3.664 | 3.664 |
Bureaukosten | 772 | 1.053 | 1.033 | 1.035 | 1.035 | 1.035 | 1.035 |
ICT | 6.159 | 8.153 | 7.594 | 6.411 | 6.361 | 6.121 | 5.906 |
Overig materieel | 1.669 | 5.487 | 2.634 | 2.634 | 2.336 | 2.336 | 2.336 |
Totaal | 11.826 | 19.301 | 14.925 | 13.744 | 13.396 | 13.156 | 12.941 |
Huisvesting
De huisvestingskosten dalen vanaf 2014 ten opzichte van 2013. In 2013 zijn tijdelijk dubbele lasten betreffende de verhuizing naar de nieuwbouw van het Ministerie van Veiligheid en Justitie opgenomen. De lasten stijgen in 2014 ten opzichte van 2012 door de nieuwe huisvesting van Justis.
ICT
Vanaf 2014 is de daling van de ICT-kosten zichtbaar. Deze daling komt doordat dubbele beheerlasten en de ontwikkelkosten voor de lopende programma’s aflopend zijn naar 2016 toe. In 2016 worden de programma’s afgerond.
Overige materieel
De overige materiële lasten laten na 2013 een dalende trend zien. Dit verloop komt doordat de lasten voor het vernieuwingsprogramma als overige materiële lasten zijn begroot. Deze dienen met de jaren nader gespecificeerd te worden.
Kasstroomoverzicht
Realisatie 2012 | 2013 | 2014 | 2015 | 2016 | 2017 | 2018 | |
---|---|---|---|---|---|---|---|
1. Rekening Courant RHB 1 januari | 9.306 | 9.682 | 9.682 | 9.682 | 9.682 | 9.682 | 9.682 |
2a Saldo baten en lasten | 351 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
2b Afschrijvingen | 130 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
2c Mutaties voorzieningen | – 23 | – 281 | – 16 | – 16 | – 16 | – 6 | 0 |
2d Mutaties werkkapitaal | – 163 | 286 | 21 | 21 | 21 | 11 | 5 |
2. Totaal operationele kasstroom | 295 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 |
3a totaal investeringen | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
3b totaal boekwaarde desinvesteringen | 86 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
3. Totaal investeringskasstroom | 86 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
4a eenmalige uitkering aan moederdepartement | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
4b eenmalige storting door moederdepartement | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
4c aflossingen op leningen | – 5 | – 5 | – 5 | – 5 | – 5 | – 5 | – 5 |
4d beroep op leenfaciliteit | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
4. Totaal financieringskasstroom | – 5 | – 5 | – 5 | – 5 | – 5 | – 5 | – 5 |
5. Rekening Courant RHB 31 december | 9.682 | 9.682 | 9.682 | 9.682 | 9.682 | 9.682 | 9.682 |
Doelmatigheid
2012 | 2013 | 2014 | 2015 | 2016 | 2017 | 2018 | |
---|---|---|---|---|---|---|---|
Omschrijving Generiek Deel | |||||||
Risicomeldingen | |||||||
Kostprijs (x € 1) | 3.725,75 | 6.791,76 | 9.076,16 | 8.871,33 | 8.688,99 | 8.266,63 | 8.266,63 |
Omzet (PxQ) (x € 1.000) | 4.831 | 3.254 | 3.953 | 3.524 | 3.593 | 3.436 | 3.369 |
Doorlooptijd: | n.t.b. | n.t.b. | n.t.b. | n.t.b. | n.t.b. | n.t.b. | n.t.b. |
TIV | |||||||
Kostprijs (x € 1) | 2.235,77 | 2.331,99 | 2.302,78 | 2.255,48 | 2.213,23 | 2.206,23 | 2.206,23 |
Omzet (PxQ) (x € 1.000) | 1.208 | 1.001 | 988 | 881 | 898 | 859 | 842 |
Doorlooptijd: Verstrekking A binnen 3 dagen | 65 | 65 | 65 | 65 | 65 | 65 | |
Doorlooptijd: Verstrekking B binnen 4 weken | 75 | 75 | 75 | 75 | 75 | 75 | |
Doorlooptijd: Verstrekking C binnen 6 weken en 4 maanden | n.t.b. | n.t.b. | n.t.b. | n.t.b. | n.t.b. | n.t.b. | |
GSR | |||||||
Kostprijs (x € 1) | 852,22 | 955,81 | 936,57 | 905,41 | 877,58 | 872,97 | 872,97 |
Omzet (PxQ) (x € 1.000) | 529 | 363 | 425 | 448 | 438 | 416 | 409 |
Doorlooptijd: negatieve beslissingen binnen 4 weken | 95 | 95 | 95 | 95 | 95 | 95 | 95 |
Doorlooptijd: negatieve beslissingen binnen 8 weken | 71 | 95 | 95 | 95 | 95 | 95 | 95 |
Bibob | |||||||
Kostprijs (x € 1) | 17.443,26 | 17.889,30 | 17.527,51 | 15.335,91 | 15.863,14 | 15.781,64 | 15.781,64 |
Omzet (PxQ) (x € 1.000) | 5.581 | 3.612 | 4.000 | 3.633 | 3.684 | 3.478 | 3.406 |
Doorlooptijd: % binnen 8 weken | 45 | 60 | 60 | 60 | 60 | 60 | 60 |
Doorlooptijd: % binnen 12 weken | n.v.t. | 90 | 90 | 90 | 90 | 90 | 90 |
Gratie | |||||||
Kostprijs (x € 1) | 582,19 | 548,42 | 536,57 | 518,96 | 503,7 | 501,18 | 501,18 |
Omzet (PxQ) (x € 1.000) | 1.018 | 714 | 823 | 900 | 869 | 832 | 818 |
Doorlooptijd: % binnen 6 maanden | 77 | 95 | 95 | 95 | 95 | 95 | 95 |
Verklaring omtrent het Gedrag (VOG NP) | |||||||
Kostprijs (x € 1) | 16,35 | 16,35 | 17,62 | 17,08 | 16,64 | 16,57 | 16,57 |
Omzet (PxQ) (x € 1.000) | 11.362 | 15.228 | 13.239 | 13.279 | 13.279 | 13.279 | 13.279 |
Doorlooptijd: % binnen 4 weken | 100 | 95 | 95 | 95 | 95 | 95 | 95 |
Doorlooptijd: % binnen 8 weken | 64 | 90 | 90 | 90 | 90 | 90 | 90 |
Verklaring omtrent het Gedrag (VOG RP) | |||||||
Kostprijs (x € 1) | 89,71 | 111,44 | 109,33 | 105,91 | 102,86 | 102,35 | 102,35 |
Omzet (PxQ) (x € 1.000) | 1.105 | 295 | 295 | 295 | 295 | 295 | 295 |
Doorlooptijd: % binnen 8 weken | 100 | 95 | 95 | 95 | 95 | 95 | 95 |
Doorlooptijd: % binnen 12 weken | 100 | 95 | 95 | 95 | 95 | 95 | 95 |
GVA | |||||||
Kostprijs (x € 1) | 118,35 | 116,12 | 112,51 | 109,28 | 108,75 | 108,75 | |
Omzet (PxQ) (x € 1.000) | 600 | 600 | 600 | 600 | 600 | 600 | |
Doorlooptijd | n.v.t. | n.v.t. | n.v.t. | n.v.t. | n.v.t. | n.v.t. | |
Continue screening kinderopvang | |||||||
Kostprijs (x € 1) | n.v.t. | 22,45 | 21,96 | 21,26 | 20,65 | 201,41 | 201,41 |
Omzet (PxQ) (x € 1.000) | 275 | 275 | 275 | 275 | 275 | 275 | |
Doorlooptijd | n.v.t. | n.v.t. | n.v.t. | n.v.t. | n.v.t. | n.v.t. | n.v.t. |
Naamswijziging |
|
|
|
|
|
|
|
Kostprijs (x € 1) | 649,89 | 716,16 | 698,21 | 676,1 | 658,46 | 655,53 | 655,53 |
Omzet (PxQ) (x € 1.000) | 1.005 | 1.486 | 1.486 | 1.486 | 1.515 | 1.515 | 1.515 |
Doorlooptijd: % binnen 6 maanden | 53 | 95 | 95 | 95 | 95 | 95 | 95 |
WWM beroepen | |||||||
Kostprijs (x € 1) | 8.670,20 | 7.404,68 | 7.271,58 | 7.056,00 | 6.863,45 | 6.831,54 | 6.831,54 |
Omzet (PxQ) (x € 1.000) | 760 | 738 | 720 | 782 | 720 | 720 | |
Doorlooptijd: % binnen 26 weken | 35 | 70 | 70 | 70 | 70 | 70 | 70 |
WWM ontheffingen | |||||||
Kostprijs (x € 1) | 1.644,37 | 433,66 | 421,17 | 407,93 | 398,19 | 396,58 | 396,58 |
Omzet (PxQ) (x € 1.000) | 15 | 107 | 105 | 102 | 102 | 102 | 102 |
Doorlooptijd: % binnen 12 weken | 73 | 95 | 95 | 95 | 95 | 95 | 95 |
BOA, BOD en BOA cat. Besluiten | |||||||
Kostprijs (x € 1) | 138,93 | 138,34 | 135,63 | 131,8 | 128,54 | 128 | 128 |
Omzet (PxQ) (x € 1.000) | 2.868 | 1.232 | 1.089 | 850 | 776 | 738 | 701 |
Doorlooptijd: % binnen 16 weken (verzoek art. 1a) | 100 | 95 | 95 | 95 | 95 | 95 | 95 |
Doorlooptijd: % binnen 16 weken (verzoek art. 1b/1c) | 100 | 95 | 95 | 95 | 95 | 95 | 95 |
WPBR ondernemingen | |||||||
Kostprijs (x € 1) | 1.016,59 | 933,22 | 912,92 | 883,77 | 858,86 | 854,73 | 854,73 |
Omzet (PxQ) (x € 1.000) | 330 | 683 | 632 | 645 | 645 | 645 | 645 |
Doorlooptijd: % binnen 16 weken | 94 | 95 | 95 | 95 | 95 | 95 | 95 |
WPBR leidinggevenden | |||||||
Kostprijs (x € 1) | 525,08 | 355,52 | 346,6 | 335,23 | 326 | 324,47 | 324,47 |
Omzet (PxQ) (x € 1.000) | 48 | 313 | 304 | 296 | 296 | 296 | 296 |
Doorlooptijd: % binnen 16 weken | 78 | 95 | 95 | 95 | 95 | 95 | 95 |
Overig (WBP, EG-verklaringen en Bestuurlijke boetes) | 114 | 112 | 110 | 110 | 110 | 110 | |
Doorlooptijd: % binnen 16 weken | 66 | 95 | 95 | 95 | 95 | 95 | 95 |
2012 | 2013 | 2014 | 2015 | 2016 | 2017 | 2018 | |
---|---|---|---|---|---|---|---|
Omschrijving Generiek Deel | |||||||
Het aantal fte’s (exclusief externe inhuur) werkzaam bij Justis | 237 | 269 | 253 | 242 | 240 | 238 | 238 |
Saldo van baten en lasten als percentage van de totale baten | 1% | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |