Profiel
De Dienst ICT Uitvoering (DICTU) is binnen het Ministerie van EZ verantwoordelijk voor het leveren van ICT services en -ondersteuning aan de primaire en ondersteunende processen van alle organisatieonderdelen van het ministerie. Daarnaast levert de DICTU ICT ondersteuning aan enkele aan het ministerie aanverwante PBO’s. DICTU positioneert zich interdepartementaal als de ICT-dienstverlener op de domeinen «Subsidies», «Inspecties» en Registers en als competence-center op het terrein van EBS.
DICTU draagt zorg voor de beschikbaarheid en continuïteit van de bedrijfsapplicaties en overige ICT oplossingen die deze (primaire) processen ondersteunen.
De missie van DICTU luidt: «De Dienst ICT Uitvoering is een moderne ICT dienstverlener en aantrekkelijke werkgever die toegevoegde waarde levert voor al zijn opdrachtgevers en waarmee het prettig zakendoen is.»
Om deze missie te bereiken levert DICTU aan haar opdrachtgevers de volgende ICT services:
-
• Applicatiebeheer en -ontwikkeling;
-
• Inrichting en beheer van werkplekken.
Om deze producten te kunnen leveren, beheert DICTU de onderliggende technische infrastructuur.
Bij het opstellen van de ontwerpbegroting 2014 zijn de volgende uitgangspunten gehanteerd:
-
• Het organisatiebesluit DICTU 3.0;
-
• De EZ brede ICT is in 2014 volledig ondergebracht bij DICTU en verwerkt in de begroting, voor zover de opdrachten bij DICTU bekend zijn. Gedurende 2013 vindt de overdracht plaats van de ICT en bijbehorende contracten en personeel. De overdracht is verwerkt in de begroting 2014, echter het proces is nog niet afgerond. Daardoor is voor de komende jaren deels moeilijk te voorspellen welke meerjarige budgettaire consequenties dit heeft op de begroting van DICTU. DICTU werkt middels overdrachtprotocollen. Op deze wijze worden de werkzaamheden en het personeel gestructureerd ondergebracht bij DICTU.
Begroting agentschap 2014
2012 Stand Slotwet | 2013 vastgestelde begroting | 2014 | 2015 | 2016 | 2017 | 2018 | |
---|---|---|---|---|---|---|---|
Baten | |||||||
Omzet moederdepartement | 127.907 | 135.608 | 158.244 | 147.124 | 143.154 | 138.994 | 138.994 |
Omzet overige departementen | 85 | 376 | 4.400 | 4.400 | 4.400 | 4.400 | 4.400 |
Omzet derden | 1.583 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Rentebaten | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Vrijval voorzieningen | 16 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Bijzondere baten | 8.093 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Totaal baten | 137.684 | 135.984 | 162.644 | 151.524 | 147.554 | 143.394 | 143.394 |
Lasten | |||||||
Apparaatskosten: | |||||||
personele kosten | 66.392 | 54.948 | 70.784 | 62.045 | 57.896 | 56.621 | 57.354 |
• waarvan eigen personeel | 19.899 | 34.481 | 35.250 | 35.955 | 36.674 | 37.407 | |
• waarvan externe inhuur | 1.800 | 1.800 | 1.800 | 1.800 | 1.800 | 1.800 | |
materiële kosten | 54.897 | 66.077 | 76.900 | 74.400 | 74.400 | 71.000 | 71.000 |
• waarvan apparaat ICT | 35.600 | 35.600 | 35.600 | 35.600 | 35.600 | 35.600 | |
• waarvan bijdrage aan SSO’s | 3.650 | 3.650 | 3.650 | 3.650 | 3.650 | 3.650 | |
Rentelasten | 802 | 1.000 | 1.000 | 1.000 | 1.000 | 1.000 | 1.000 |
Afschrijvingskosten | |||||||
materieel | 3.705 | 8.518 | 8.518 | 8.518 | 8.518 | 8.518 | 8.518 |
• waarvan apparaat ICT | 8.518 | 8.518 | 8.518 | 8.518 | 8.518 | 8.518 | |
immaterieel | 6.933 | 5.442 | 5.442 | 5.442 | 5.442 | 5.442 | 5.442 |
Overige kosten | |||||||
• dotaties voorzieningen | 125 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
• bijzondere lasten | 6 687 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Totaal lasten | 139.541 | 135.984 | 162.644 | 151.405 | 147.256 | 142.581 | 143.314 |
Saldo van baten en lasten | – 1.857 | 0 | 0 | 119 | 298 | 813 | 80 |
Algemene Toelichting
Baten
Opbrengst moederdepartement
DICTU levert ICT gerelateerde diensten aan de EZ organisatie. Deze diensten variëren, zoals bijvoorbeeld het leveren van hardware voor de werkplekservices en projectleiding voor de ontwikkeling van een applicatie in het domein applicatieservices.
De omzet van het moederdepartement neemt met ca. € 22,5 mln toe. Deze omzetstijging wordt veroorzaakt door de overdracht van het beheer van de specifieke ICT van het kerndepartement (€ 6,2 mln), Productschappen (€ 7 mln) en AgentschapNL (€ 2,5 mln). Als gevolg van deze overdracht verwacht DICTU meer aan applicatieontwikkeling te verrichten (€ 2,0 mln). Daarnaast stijgt de omzet door aanvullende ICT beveiligingsmaatregelen (€ 1 mln), een toename van licenties en licentiekosten (€ 3 mln) en loon- en prijsstijging (€ 0,7 mln).
De verdeling per productgroep is in onderstaande tabel weergegeven.
2012 Stand Slotwet | 2013 vastgestelde begroting | 2014 | 2015 | 2016 | 2017 | 2018 | |
---|---|---|---|---|---|---|---|
Werkplekservices | 31.710 | 29.700 | 25.200 | 22.800 | 21.200 | 21.200 | 21.200 |
Infrabeheer | 26.000 | 23.600 | 35.100 | 31.100 | 30.000 | 28.500 | 28.500 |
Applicatieservices | 48.900 | 49.150 | 60.000 | 57.500 | 57.500 | 57.500 | 57.500 |
Overige omzet | 21.297 | 33.158 | 37.944 | 35.724 | 34.454 | 31.794 | 31.794 |
Totaal | 127.907 | 135.608 | 158.244 | 147.124 | 143.154 | 138.994 | 138.994 |
Omzet overige departementen
Het opdrachtenpakket van DICTU voor opdrachtgevers van andere departementen is toegenomen. De samenstelling van het geraamde pakket omzet overige departementen (€ 4,4 mln) is als volgt:
€ 1,8 mln BZK,
€ 0,69 mln V&J,
€ 0,86 mln I&M,
€ 0,44 mln Fin,
€ 0,40 mln VWS,
€ 0,21 mln aan overige diverse opdrachten.
Opbrengsten worden gegenereerd door de producten en/of uren die DICTU levert te vermenigvuldigen met de vigerende tarieven of worden op basis van fixed price afgegeven. In de doelmatigheidsparagraaf zijn begrote aantallen producten en/of uren vermeld.
Lasten
Personeelskosten
De verwachte gemiddelde bezetting voor 2014 is 718 fte, waarvan 445 fte ambtelijk personeel. De gemiddelde totale personeelskosten zijn voor 2014 begroot op € 98.585 per fte. De loonkosten per ambtelijke fte zijn geraamd op € 77.486. De gemiddelde kosten voor niet-ambtelijk personeel zijn begroot op € 132.978 per fte. Dit is een daling ten opzichte van de begroting 2013. Deze daling is het resultaat van nieuwe raamovereenkomsten met de ICT dienstverleners.
Voor 2014 wordt € 1,8 mln externe inhuur geraamd ten behoeve van de bedrijfsvoering van DICTU. Strategische en kwetsbare functies binnen de organisatie worden wel zoveel mogelijk door ambtelijk personeel bezet. Eind 2012 is het organisatiebesluit DICTU 3.0 vastgesteld. Daarin is opgenomen welke functies ambtelijk bezet worden.
Materiële kosten
De materiële kosten DICTU hebben betrekking op de kosten van kantoorautomatisering (werkplekken), applicatieservices in de markt uitgezet (outsourcing), huisvesting (€ 3,6 mln), kosten van beheer van de infrastructurele omgevingen, licentiekosten en personeelsgebonden materiële kosten zoals bv. reis en verblijf en opleidingskosten. Daarnaast worden de geraamde kosten weergegeven (€ 35,6 mln) die DICTU maakt voor het uitbesteden van ICT-werkzaamheden aan externe partijen onder regie van DICTU. DICTU is gehuisvest in Assen, Zwolle en Den Haag. Bij alle 3 locaties is sprake van herhuisvesting als gevolg van uitvoering van de masterplannen huisvesting rijk.
Rentelasten
De rentelasten hebben betrekking op de financiering van de vaste activa via leningen. De rentepercentages variëren van 0,8% tot 2,6%
Afschrijvingskosten
De afschrijvingskosten worden begroot op € 13,9 mln, onderverdeeld in € 5,4 mln voor immateriële vaste activa en € 8,5 mln voor materiële vaste activa. Onder ICT apparaat is begrepen de afschrijving op hardware.
De afschrijvingen vinden lineair plaats en zijn gebaseerd op de historische aanschafwaarde. Afschrijvingstermijnen variëren tussen de 4 en 5 jaar afhankelijk van de activa categorie. Licenties op software, worden lineair afgeschreven op basis van hun geschatte economische levensduur van maximaal vijf jaar. De kosten van ontwikkeling betreffen intern gegenereerde immateriële vaste activa, bestaande uit de kosten van de ontwikkeling van software voor geautomatiseerde informatiesystemen die lineair worden afgeschreven op basis van hun geschatte economische levensduur.
Kasstroomoverzicht over het jaar 2014
2012 Stand Slotwet | 2013 vastgestelde begroting | 2014 | 2015 | 2016 | 2017 | 2018 | ||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
1. | Rekening courant RHB 1 januari depositorekeningen | 4.846 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
2. | Totaal operationele kasstroom | 2.721 | 10.387 | 10.387 | 10.387 | 10.387 | 10.387 | 10.387 |
–/– totaal investeringen | – 13.360 | – 10.387 | – 10.387 | – 10.387 | – 10.387 | – 10.387 | – 10.387 | |
+/+ totaal boekwaarde desinvesteringen | 0 | |||||||
3. | Totaal investeringskasstroom | – 13.360 | – 10.387 | – 10.387 | – 10.387 | – 10.387 | – 10.387 | – 10.387 |
–/– eenmalige uitkering aan moederdepartement | ||||||||
+/+ eenmalige storting door moederdepartement | ||||||||
–/– aflossingen op leningen | – 12.878 | – 10.387 | – 10.387 | – 10.387 | – 10.387 | – 10.387 | – 10.387 | |
+/+ beroep op leenfaciliteit | 18.200 | 10.387 | 10.387 | 10.387 | 10.387 | 10.387 | 10.387 | |
4. | Totaal financieringskasstroom | 5.322 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
5. | Rekening courant RHB 31 december stand depositorekeningen (=1+2+3+4) | – 471 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Toelichting
Operationele kasstroom
De operationele kasstroom bestaat uit het geraamde saldo van baten en lasten, gecorrigeerd voor afschrijvingen en mutaties in het werkkapitaal.
Investeringskasstroom
De voor 2014 geraamde investeringen (€ 10,4 mln) hebben voornamelijk betrekking op investeringen in het ICT domein. Met name infrastructuur (€ 5 mln) en vernieuwing generieke applicaties (€ 5 mln).
Financieringskasstroom
De aflossing op de leningen is gelijk aan de afschrijvingen.
Overzicht doelmatigheidsindicatoren
Omschrijving | 2012 Stand Slotwet | 2013 vastgestelde begroting | 2014 | 2015 | 2016 | 2017 | 2018 |
---|---|---|---|---|---|---|---|
1. Kostprijzen per product (groep) | |||||||
a. Basistarief werkplek (gemiddeld per stuk x €) | 2.423 | 2.410 | 2.415 | 2.300 | 2.250 | 2.250 | 2.250 |
b. Aantal Werkplekken | 13.000 | 13.509 | 10.100 | 9.600 | 9.100 | 9.100 | 9.100 |
c. Infrastructuur (x € 1.000) | 13.993 | 23.600 | 35.100 | 31.100 | 30.000 | 28.500 | 28.500 |
d. Productieve uren (norm 85% 2013 en verder) | 879.000 (89%) | 793.367 (85%) | 998.033 | 892.394 | 837.790 | 815.350 | 815.350 |
2. Tarieven/uur | |||||||
a. Senior medewerker (ontwikkeling) | 90 | 105 | 87 | 87 | 87 | 87 | 87 |
b. Medior medewerker (bouw) | 80 | 90 | 78 | 78 | 78 | 78 | 78 |
c. Junior medewerker (test en beheer) | 80 | 80 | 78 | 78 | 78 | 78 | 78 |
3. Omzet per prod.groep (pxq) | |||||||
A. Werkplekservices | 31.710 | 29.700 | 25.200 | 22.800 | 21.200 | 21.200 | 21.200 |
B. Infrastructuur | 26.000 | 23.600 | 35.100 | 31.100 | 30.000 | 28.500 | 28.500 |
C. Applicatieservices incl. outsourcing | 18.216 | 12.350 | 23.000 | 21.600 | 21.600 | 21.600 | 21.600 |
D. Ontwikkeling incl. detachering | 30.684 | 36.800 | 37.000 | 35.900 | 35.900 | 35.900 | 35.900 |
E. Overige omzet | 21.297 | 33.158 | 37.944 | 35.724 | 34.454 | 31.794 | 31.794 |
Totaal | 127.907 | 135.608 | 158.244 | 147.124 | 143.154 | 138.994 | 138.994 |
4. gemiddelde bezetting fte-totaal (exclusief externe inhuur) | 323 | 314 | 445 | 446 | 446 | 446 | 446 |
5. Saldo baten en lasten | – 1,3% | 0,0% | 0,0% | 0,1% | 0,2% | 0,6% | 0,1% |
6. Kwaliteitsindicatoren | |||||||
A. Beschikbaarheid | 98% | 98% | 98% | 98% | 98% | 98% | |
B. Afhandelsnelheid | 85% | 85% | 85% | 85% | 85% | 85% |
Toelichting:
-
1. Kostprijzen per product(groep)
De ontwikkeling van de cijfers houdt direct verband met de fusie EZ. Gedurende 2013 heeft DICTU ICT werkzaamheden overgenomen en beheert nu naast de werkplekken en de infrastructuur ook de applicaties voor heel EZ. Per 1 januari 2014 wordt het beheer van 2.500 werkplekken overgedragen aan SCC ICT.
-
2. Tarieven per uur
DICTU hanteert nu (nog) tarieven per activiteit. In 2013 heeft DICTU Oracle EBS (financieel systeem), in productie genomen waarbij de inrichting is op tarieven per functie. Mogelijk leidt dit tot een herziening van het tarievenstelsel.
-
3. Omzet per productgroep
De daling van werkplekservices wordt verklaard door de overname van 2.500 werkplekken door het SCC ICT. DICTU werkt aan een nieuw kostprijsmodel waardoor er mogelijk verschuivingen tussen productgroepen kunnen ontstaan. Doel van het nieuwe kostprijsmodel is de transparantie van de kosten te vergroten waardoor de sturing verbeterd kan worden.
-
4. Gemiddelde bezetting
Eind 2012 is het organisatiebesluit DICTU 3.0 geaccordeerd dat gedurende 2013 wordt geïmplementeerd.
Hieruit volgt een verhoging van het aantal ambtelijke fte die grotendeels voortkomt uit de overname van ict werkzaamheden van andere dienstonderdelen van het Ministerie van EZ. Het gaat hier om een verschuiving van aantallen binnen EZ die bij DICTU leidt tot een verhoging van het aantal fte en waarmee de gemiddelde bezetting dus navenant zal toenemen.
-
5. Saldo baten en lasten
In 2013 en 2014 worden veel ICT werkzaamheden van andere diensten overgenomen. In 2013 en 2014 worden programma’s uitgevoerd die moeten leiden tot efficiëntere uitvoering DICTU. Dit leidt in latere jaren tot een positief saldo baten en lasten
-
6. Kwaliteitsindicatoren
Het beschikbaarheidpercentage is het percentage van de tijd dat de applicatie voor de klant in de openingstijden benaderbaar is. Bij de opdracht verlening zijn met de verschillende opdrachtgevers van DICTU afspraken gemaakt over het beschikbaarheidniveau. Deze afspraken worden vastgelegd in het Service Level Agreement met de klant. Waarna maandelijks gerapporteerd wordt aan de klant.
Het streven is dat 85% van de meldingen door de gebruikers binnen de geldende normtijden worden opgelost (afhandelsnelheid). De geldende normtijden zijn vastgelegd in het Service Level Agreement met de klant. 100% wordt op dit moment niet gehaald, omdat DICTU op onderdelen afhankelijk is van externe servicedesks. Om de betrouwbaarheid naar de toekomst te verbeteren, overweegt DICTU om weer te gaan werken met één interne servicedesk.