In de tabellen budgettaire gevolgen van beleid zijn de mutaties in de 2e suppletoire begroting uitgesplitst in miljoenennota- en najaarsnotamutaties. De miljoenennotamutaties zijn reeds in de, aan uw Kamer voorgelegde, Ontwerpbegroting 2016 (Kamerstukken II, 2015/2016, 34 300 XII, nr. 2) toegelicht. De najaarsnotamutaties worden onder de tabellen op het niveau van het artikelonderdeel toegelicht. Dit rekening houdend met de normering zoals eerder met uw Kamer is gedeeld.
Artikel 11 Waterkwantiteit
11 | Waterkwantiteit | Stand ontwerp begroting | Mutaties via NvW en amendement | Mutaties 1e suppletoire begroting | Mutaties 2e suppletoire begroting: | Mutaties 2e suppletoire begroting | Stand 2e suppletoire begroting | |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Milj.nota | Najaarsnota | |||||||
(1) | (2) | (3) | (4) | (5) | (6)=(4)+(5) | (7)=(1) t/m (5) | ||
Verplichtingen | 30.634 | 0 | 4.994 | – 1.327 | 380 | – 947 | 34.681 | |
Uitgaven: | 37.847 | 0 | – 1.300 | – 1.164 | – 40 | – 1.204 | 35.343 | |
Waarvan juridisch verplicht: | 83% | 100% | ||||||
11.01 | Algemeen waterbeleid | 32.903 | 0 | -1.766 | -839 | 210 | -629 | 30.508 |
11.01.01 | Opdrachten | 3.354 | 0 | – 1.005 | 609 | – 144 | 465 | 2.814 |
11.01.02 | Subsidies | 9.506 | 0 | – 878 | 0 | 125 | 125 | 8.753 |
– Partners voor Water (HGIS) | 9.506 | 0 | – 878 | 0 | 0 | 0 | 8.628 | |
– Overige subsidies | 0 | 0 | 0 | 0 | 125 | 125 | 125 | |
11.01.03 | Bijdrage aan agentschappen | 18.005 | 0 | 120 | – 185 | 229 | 44 | 18.169 |
– waarvan bijdrage aan RWS | 17.605 | 0 | 0 | – 186 | 224 | 38 | 17.643 | |
– waarvan bijdrage aan KNMI | 400 | 0 | 120 | 5 | 5 | 526 | ||
11.01.04 | Bijdrage aan medeoverheden | 2.038 | 0 | – 3 | – 1.263 | 0 | – 1.263 | 772 |
11.02 | Waterveiligheid | 2.516 | 0 | 386 | 75 | -69 | 6 | 2.908 |
11.02.01 | Opdrachten | 2.516 | 0 | 386 | 75 | – 69 | 6 | 2.908 |
11.03 | Grote oppervlaktewateren | 2.428 | 0 | 80 | -400 | -181 | -581 | 1.927 |
11.03.01 | Opdrachten | 2.107 | 0 | 1 | 0 | – 181 | – 181 | 1.927 |
11.03.05 | Bijdrage aan internationale organisaties | 321 | 0 | 79 | – 400 | 0 | – 400 | 0 |
Ontvangsten | 23.800 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 23.800 |
De wijzigingen bij Najaarsnota binnen dit artikel zijn kleiner dan de gehanteerde norm en worden daarom niet uiteengezet (zie de leeswijzer).
Artikel 12 Waterkwaliteit
12 | Waterkwaliteit | Stand ontwerp begroting | Mutaties via NvW en amendement | Mutaties 1e suppletoire begroting | Mutaties 2e suppletoire begroting: | Mutaties 2e suppletoire begroting | Stand 2e suppletoire begroting | |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Milj.nota | Najaarsnota | |||||||
(1) | (2) | (3) | (4) | (5) | (6)=(4)+(5) | (7)=(1) t/m (5) | ||
Verplichtingen | 4.564 | 0 | – 88 | – 33 | 150 | 117 | 4.593 | |
Uitgaven: | 6.225 | 0 | – 660 | 590 | 30 | 620 | 6.185 | |
Waarvan juridisch verplicht: | 78% | 87% | ||||||
12.01 | Waterkwaliteit | 6.225 | 0 | -660 | 590 | 30 | 620 | 6.185 |
12.01.01 | Opdrachten | 4.012 | 0 | 199 | 153 | – 30 | 123 | 4.334 |
12.01.02 | Subsidies | 262 | 0 | – 122 | 148 | – 14 | 134 | 274 |
12.01.03 | Bijdrage aan agentschappen | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
– waarvan bijdrage aan RWS | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
* Verbeterprogramma Waterkwaliteit rijkswateren | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
* Natuurcompensatie Perkpolder | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
* Natuurlijker Markermeer/IJ'meer | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
* Verruiming vaargeul Westerschelde | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
12.01.04 | Bijdrage aan medeoverheden | 404 | 0 | 0 | 93 | 74 | 167 | 571 |
12.01.05 | Bijdrage aan internationale organisaties | 1.547 | 0 | – 737 | 196 | 0 | 196 | 1.006 |
Ontvangsten | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
De wijzigingen bij Najaarsnota binnen dit artikel zijn kleiner dan de gehanteerde norm en worden daarom niet uiteengezet (zie de leeswijzer).
Artikel 13 Ruimtelijke ontwikkeling
13 | Ruimtelijke ontwikkeling | Stand ontwerp begroting | Mutaties via NvW en amendement | Mutaties 1e suppletoire begroting | Mutaties 2e suppletoire begroting: | Mutaties 2e suppletoire begroting | Stand 2e suppletoire begroting | |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Milj.nota | Najaarsnota | |||||||
(1) | (2) | (3) | (4) | (5) | (6)=(4)+(5) | (7)=(1) t/m (5) | ||
Verplichtingen | 172.802 | – 500 | – 79.739 | 12.792 | – 8.634 | 4.158 | 96.721 | |
Uitgaven: | 194.736 | – 500 | – 81.116 | 13.394 | – 14.404 | – 1.010 | 112.110 | |
Waarvan juridisch verplicht: | 79% | 100% | ||||||
13.01 | Ruimtelijk instrumentarium | 11.712 | -126 | 914 | -699 | 1.313 | 614 | 13.114 |
13.01.01 | Opdrachten | 6.206 | – 126 | 456 | – 1.837 | 325 | – 1.512 | 5.024 |
– Wabo | 2.998 | – 126 | – 497 | – 2.039 | – 34 | – 2.073 | 302 | |
– Architectonisch beleid | 1.522 | 0 | 40 | 0 | 50 | 50 | 1.612 | |
– Overige opdrachten | 1.686 | 0 | 913 | 202 | 309 | 511 | 3.110 | |
13.01.02 | Subsidies | 3.506 | 0 | 246 | 0 | 640 | 640 | 4.392 |
13.01.03 | Bijdrage aan agentschappen | 1.200 | 0 | 0 | 888 | 348 | 1.236 | 2.436 |
– waarvan bijdrage aan RWS | 1.200 | 0 | 0 | 888 | 348 | 1.236 | 2.436 | |
13.01.04 | Bijdrage aan medeoverheden | 800 | 0 | 212 | 250 | 0 | 250 | 1.262 |
13.02 | Geo-informatie | 42.967 | 0 | 2.815 | 2.795 | 1.526 | 4.321 | 50.103 |
13.02.01 | Opdrachten | 2.173 | 0 | 150 | 1.227 | – 584 | 643 | 2.966 |
13.02.02 | Subsidies | 12.532 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 12.532 |
– Basisregistraties | 12.532 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 12.532 | |
13.02.06 | Bijdrage aan ZBO en RWT | 28.262 | 0 | 2.665 | 1.568 | 2.110 | 3.678 | 34.605 |
– Kadaster | 28.262 | 0 | 2.665 | 1.568 | 2.110 | 3.678 | 34.605 | |
13.03 | Gebiedsontwikkeling | 3.828 | 0 | -768 | 277 | -5 | 272 | 3.332 |
13.03.01 | Opdrachten | 1.219 | 0 | – 195 | – 141 | 5 | – 136 | 888 |
13.03.02 | Subsidies | 60 | 0 | 0 | 90 | – 10 | 80 | 140 |
13.03.03 | Bijdrage aan agentschappen | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
– waarvan bijdrage aan RWS | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
13.03.04 | Bijdrage aan medeoverheden | 2.549 | 0 | – 573 | 328 | 0 | 328 | 2.304 |
– Projecten BIRK | 2.549 | 0 | – 573 | 328 | 0 | 328 | 2.304 | |
– Projecten Nota Ruimte | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
– Projecten Bestaand Rotterdams Gebied | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
13.04 | Ruimtegebruik bodem | 128.967 | -374 | -83.888 | 3.229 | -15.363 | -12.134 | 32.571 |
13.04.01 | Opdrachten | 3.505 | 0 | – 693 | 602 | – 1.475 | – 873 | 1.939 |
13.04.02 | Subsidies | 16.538 | 0 | – 71 | – 80 | 1.316 | 1.236 | 17.703 |
– Bedrijvenregeling | 10.000 | 0 | – 521 | 0 | 1.316 | 1.316 | 10.795 | |
– Bodemsanering NS | 4.538 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 4.538 | |
– Overige subsidies | 2.000 | 0 | 450 | – 80 | 0 | – 80 | 2.370 | |
13.04.03 | Bijdrage aan agentschappen | 6.750 | 0 | 0 | 1.897 | 62 | 1.959 | 8.709 |
– waarvan bijdrage aan RWS | 6.750 | 0 | 0 | 1.897 | 62 | 1.959 | 8.709 | |
13.04.04 | Bijdrage aan medeoverheden | 99.854 | – 374 | – 83.124 | 810 | – 15.266 | – 14.456 | 1.900 |
– Meerjarenprogramma Bodem | 99.054 | – 374 | – 83.338 | – 12.000 | – 14.072 | – 26.072 | 1.900 | |
– Programma Gebiedsgericht instrumentarium | 800 | 0 | 214 | 180 | – 1.194 | – 1.014 | 0 | |
13.04.07 | Bekostiging | 2.320 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 2.320 |
– Uitvoering klimaatadaptie | 2.320 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 2.320 | |
13.05 | Eenvoudig Beter | 7.262 | 0 | -189 | 7.792 | -1.875 | 5.917 | 12.990 |
13.05.01 | Opdrachten | 6.949 | 0 | – 189 | – 1.019 | – 1.143 | – 2.162 | 4.598 |
– Eenvoudig beter | 3.949 | 0 | – 60 | – 888 | 886 | – 2 | 3.887 | |
– OLO 3 | 3.000 | 0 | – 129 | – 131 | – 2.029 | – 2.160 | 711 | |
13.05.03 | Bijdrage aan agentschappen | 313 | 0 | 0 | 8.811 | – 732 | 8.079 | 8.392 |
– waarvan bijdrage aan RWS | 313 | 0 | 0 | 8.811 | – 732 | 8.079 | 8.392 | |
Ontvangsten | 934 | 0 | 2.890 | 0 | 1.105 | 1.105 | 4.929 |
Verplichtingen
De lagere verplichtingen bij Najaarsnota worden met name verklaard door overboekingen naar het Gemeente- en Provinciefonds in het kader van het Meerjarenprogramma Bodem. Daarnaast betreft het de overboeking naar het BES-fonds en Hoofdstuk IV Koninkrijksrelaties voor het op orde brengen van waterkwantiteit- en kwaliteit en afvalwater in Caribisch Nederland, zie ook de toelichtingen bij artikelonderdeel 13.04 Ruimtegebruik bodem.
13.01 Ruimtelijk instrumentarium
Duurzame Dynamiek in de Delta
De hogere uitgaven in 2015 worden grotendeels veroorzaakt door een nabetaling van de subsidie voor Duurzame Dynamiek in de Delta.
Provia
Daarnaast zijn er meer uitgaven met betrekking tot de voorbereiding van de Provia conferentie in 2016. Tot slot zijn er eveneens hogere uitgaven als gevolg van hogere kosten met betrekking tot de actuele 2015 release van het ICT systeem ter ondersteuning van het Omgevingsloket Online.
13.02 Geo-informatie
Basisregistraties
De hogere uitgaven in 2015 worden veroorzaakt door een groter aantal aanvragen voor compensatie. Meer gemeenten dan voorzien hebben een compensatie aangevraagd voor inspecties in het kader van de wet Basisregistraties Adressen en Gebouwen.
13.04 Ruimtegebruik bodem
Bedrijvenregeling
Op grond van de Bedrijvenregeling worden subsidies toegekend voor bodemsanering. In 2015 zijn in dat kader meer aanvragen ontvangen dan begroot, waardoor een ophoging van het budget in 2015 noodzakelijk is. Het totaal beschikbare meerjarenbudget voor de Bedrijvenregeling wordt niet opgehoogd. De verhoging van het beschikbare bedrag bij Najaarsnota wordt veroorzaakt door het actualiseren van de budgetten ten behoeve van de Bedrijvenregeling.
Overboeking Gemeente- en Provinciefonds (Meerjarenprogramma Bodem)
In het kader van het Meerjarenprogramma Bodem worden er middelen gedecentraliseerd naar het Gemeente- en Provinciefonds. Het betreft de rijksbijdrage aan het knelpunt Rotterdam Havengebied, de bodemsanering van het Thermphos-terrein in Zeeland, de aanpak asbest in het Gijmink in Overijssel, de aanpak van IBC-locaties in Utrecht, het Amsterdamse gasfabriekenprogramma en de Volgermeerpolder.
Caribisch Nederland (drinkwaterkwaliteit en -kwantiteit)
De uitgaven hebben met name te maken met het op orde brengen van de drinkwaterkwaliteit en kwantiteit op Saba. Hiervoor wordt € 1,1 miljoen overgeboekt naar het BES-fonds. Daarnaast wordt € 3,9 miljoen overgeboekt naar het BES-fonds en € 0,8 miljoen naar Hoofdstuk IV Koninkrijksrelaties. Deze mutaties worden gesaldeerd binnen de IenM begroting.
13.05 Eenvoudig beter
OLO-3
In de bouw van het ondersteunende ICT systeem voor het nieuwe Omgevingsloket Online is een kleine vertraging opgetreden. Hierdoor zal fase B van de bouw begin 2016 aanvangen. Hierdoor blijft er budget in 2015 onbenut.
Ontvangsten
Bij de eindafrekening van de subsidieregeling Mooi Nederland is gebleken dat de werkelijk gemaakte kosten van een aantal projecten lager zijn dan de uitgekeerde voorschotten. Daarop is het verschil teruggevorderd wat heeft geleid tot deze hogere ontvangsten.
Artikel 14 Wegen en verkeersveiligheid
14 | Wegen en verkeersveiligheid | Stand ontwerp begroting | Mutaties via NvW en amendement | Mutaties 1e suppletoire begroting | Mutaties 2e suppletoire begroting: | Mutaties 2e suppletoire begroting | Stand 2e suppletoire begroting | |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Milj.nota | Najaarsnota | |||||||
(1) | (2) | (3) | (4) | (5) | (6)=(4)+(5) | (7)=(1) t/m (5) | ||
Verplichtingen | 30.322 | 0 | 2.220 | 3.900 | 5.730 | 9.630 | 42.172 | |
Uitgaven: | 32.043 | 0 | 1.095 | 3.900 | 3.028 | 6.928 | 40.066 | |
Waarvan juridisch verplicht: | 68% | 100% | ||||||
14.01 | Netwerk | 15.029 | 0 | 1.201 | 2.086 | 3.224 | 5.310 | 21.540 |
14.01.01 | Opdrachten | 10.303 | 0 | 1.456 | 2.024 | 3.197 | 5.221 | 16.980 |
– Beter Benutten | 5.180 | 0 | 1.662 | – 153 | 3.387 | 3.234 | 10.076 | |
– Overige opdrachten | 5.123 | 0 | – 206 | 2.177 | – 190 | 1.987 | 1.245 | |
14.01.02 | Subsidies | 2.166 | 0 | – 988 | 53 | 0 | 53 | 1.231 |
14.01.03 | Bijdrage aan agentschappen | 2.560 | 0 | 733 | 9 | 27 | 36 | 3.329 |
– waarvan bijdrage aan RWS | 2.560 | 0 | 733 | 9 | 27 | 36 | 3.329 | |
14.02 | Veiligheid | 17.014 | 0 | -106 | 1.814 | -196 | 1.618 | 18.526 |
14.02.01 | Opdrachten | 5.313 | 0 | – 106 | 1.786 | – 230 | 1.556 | 6.763 |
14.02.02 | Subsidies | 11.313 | 0 | 0 | 27 | 0 | 27 | 11.340 |
– VVN | 3.651 | 0 | 0 | 9 | – 30 | – 21 | 3.630 | |
– SWOV | 3.949 | 0 | – 100 | 109 | – 226 | – 117 | 3.732 | |
– Overige subsidies | 3.713 | 0 | 100 | – 91 | 256 | 165 | 3.978 | |
14.02.03 | Bijdrage aan agentschappen | 388 | 0 | 0 | 1 | 4 | 5 | 393 |
– waarvan bijdrage aan RWS | 388 | 0 | 0 | 1 | 4 | 5 | 393 | |
14.02.05 | Bijdragen aan internationale organisaties | 0 | 0 | 0 | 0 | 30 | 30 | 30 |
Ontvangsten | 6.782 | 0 | -398 | 478 | 0 | 478 | 6.862 |
Verplichtingen
De verhoging van het beschikbare bedrag verplichtingen bij Najaarsnota wordt voornamelijk veroorzaakt door het actualiseren van de relevante budgetten ten behoeve van het programma Beter Benutten voor Intelligente Transport Systemen (ITS). Er wordt in totaal € 4,5 miljoen verplichtingenbudget overgeheveld vanuit het Infrastructuurfonds. Hiervan is € 3,2 miljoen voor 2015 en € 1,3 miljoen voor 2016. De totale verplichting wordt in het jaar 2015 alvast aangegaan.
De overige ruimte van € 1,2 miljoen in het verplichtingenbudget op dit artikel wordt verklaard door een herschikking in het verplichtingenbudget om de balans tussen kas en verplichtingen te herstellen.
14.01 Netwerk
Beter Benutten – ITS
De hogere uitgaven in 2015 worden met name verklaard door een overboeking van € 3,2 miljoen vanuit het Infrastructuurfonds naar Hoofdstuk XII voor het programma Beter Benutten. Deze middelen wordt ingezet ten behoeve van het project ITS (Intelligente Transport Systemen). Het project is gericht op de beschikbaarheid en het bij elkaar brengen van reis-, route-, en verkeersinformatie om de reiziger en vervoerder te helpen bij de keuze, planning en het vlotte verloop van de reis. Voor een correcte verantwoording worden deze beleidsuitgaven verantwoord op Hoofdstuk XII en niet op het Infrastructuurfonds.
14.02 Veiligheid
Bijdrage aan internationale organisaties t.b.v. NCAP
Dit betreft een bijdrage van € 0,3 miljoen aan het NCAP (New Car Assessment Programme). Het NCAP is een onafhankelijk test- en kennisinstituut op het gebied van autoveiligheid in Europees verband.
Artikel 15 OV-keten
15 | OV-keten | Stand ontwerp begroting | Mutaties via NvW en amendement | Mutaties 1e suppletoire begroting | Mutaties 2e suppletoire begroting: | Mutaties 2e suppletoire begroting | Stand 2e suppletoire begroting | |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Milj.nota | Najaarsnota | |||||||
(1) | (2) | (3) | (4) | (5) | (6)=(4)+(5) | (7)=(1) t/m (5) | ||
Verplichtingen | 6.021 | 500 | – 1.304 | – 403 | – 106 | – 509 | 4.708 | |
Uitgaven: | 6.021 | 500 | – 41 | – 760 | – 106 | – 866 | 5.614 | |
Waarvan juridisch verplicht: | 70% | 90% | ||||||
15.01 | OV-keten | 6.021 | 500 | – 41 | – 760 | – 106 | – 866 | 5.614 |
15.01.01 | Opdrachten | 4.268 | 500 | – 376 | – 557 | – 113 | – 670 | 3.722 |
15.01.02 | Subsidies | 758 | 0 | 335 | 0 | 0 | 0 | 1.093 |
15.01.03 | Bijdrage aan agentschappen | 995 | 0 | 0 | – 203 | 7 | – 196 | 799 |
– waarvan bijdrage aan RWS | 995 | 0 | 0 | – 203 | 7 | – 196 | 799 | |
Ontvangsten | 0 | 0 | 122 | – 122 | 0 | – 122 | 0 |
De wijzigingen bij Najaarsnota binnen dit artikel zijn kleiner dan de gehanteerde norm en worden daarom niet uiteengezet (zie de leeswijzer).
Artikel 16 Spoor
16 | Spoor | Stand ontwerp begroting | Mutaties via NvW en amendement | Mutaties 1e suppletoire begroting | Mutaties 2e suppletoire begroting: | Mutaties 2e suppletoire begroting | Stand 2e suppletoire begroting | |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Milj.nota | Najaarsnota | |||||||
(1) | (2) | (3) | (4) | (5) | (6)=(4)+(5) | (7)=(1) t/m (5) | ||
Verplichtingen | 19.709 | 0 | 18.401 | 15.540 | – 1.750 | 13.790 | 51.900 | |
Uitgaven: | 28.785 | 0 | 10.090 | – 2.347 | – 10.750 | – 13.097 | 25.778 | |
Waarvan juridisch verplicht: | 98% | 100% | ||||||
16.01 | Spoor | 28.785 | 0 | 10.090 | – 2.347 | – 10.750 | – 13.097 | 25.778 |
16.01.01 | Opdrachten | 2.339 | 0 | 10.054 | 2.282 | – 1.970 | 312 | 12.705 |
– ERTMS | 0 | 0 | 10.101 | 514 | 0 | 514 | 10.615 | |
– Overige opdrachten | 2.339 | 0 | – 47 | 1.768 | – 1.970 | – 202 | 2.090 | |
16.01.02 | Subsidies | 26.346 | 0 | 92 | – 4.629 | – 8.908 | – 13.537 | 12.901 |
– GSM-R | 15.000 | 0 | 0 | – 4.500 | – 9.000 | – 13.500 | 1.500 | |
– Subsidie bodemsanering NS percelen | 9.076 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 9.076 | |
– Overige subsidies | 2.270 | 0 | 92 | – 129 | 92 | – 37 | 2.325 | |
16.01.03 | Bijdrage aan agentschappen | 0 | 0 | 44 | 0 | 0 | 0 | 44 |
– waarvan bijdrage aan KNMI | 0 | 0 | 44 | 0 | 0 | 0 | 44 | |
– waarvan bijdrage aan RWS | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
16.01.05 | Bijdragen aan internationale organisaties | 100 | 0 | – 100 | 0 | 128 | 128 | 128 |
Ontvangsten | 0 | 0 | 135 | – 135 | 0 | – 135 | 0 |
Verplichtingen
De verlaging van € 1,8 miljoen op het verplichtingenbudget wordt voornamelijk veroorzaakt door een overheveling van € 1,4 miljoen naar EZ ten behoeve van Autoriteit Consument en Markt (ACM). Daarnaast zijn er geringe lagere uitgaven op opdrachten Spoor (€ 0,4 miljoen), zie toelichting bij artikelonderdeel 16.01 Spoor.
16.01 Spoor
Overboeking naar EZ ten behoeve van de ACM
De verlaging van het opdrachtenbudget op Spoor wordt voor € 1,4 miljoen veroorzaakt door een budgetoverheveling naar het Ministerie van Economische Zaken ten behoeve van de toezichtstaken die de ACM uitvoert. De ACM vervult toezichtstaken in het kader van de Spoorwegwet.
GSM-R
Binnen de subsidieregeling Beheersing GSM-R interferentie is € 9,0 miljoen minder uitgegeven dan geraamd. Deze subsidie komt tegemoet in de kosten die spoorvervoerders moeten maken voor het vervangen van bestaande radioapparatuur in spoorvoertuigen.
Bijdrage aan internationale organisaties ten behoeve van OTIF
Er wordt een periodieke bijdrage geleverd aan het OTIF (Intergovernmental Organisation for International Carriage by Rail). Het OTIF streeft via internationale wetgeving naar technische harmonisatie van het treinverkeer op het gebied van veiligheid en infrastructuur.
Artikel 17 Luchtvaart
17 | Luchtvaart | Stand ontwerp begroting | Mutaties via NvW en amendement | Mutaties 1e suppletoire begroting | Mutaties 2e suppletoire begroting: | Mutaties 2e suppletoire begroting | Stand 2e suppletoire begroting | |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Milj.nota | Najaarsnota | |||||||
(1) | (2) | (3) | (4) | (5) | (6)=(4)+(5) | (7)=(1) t/m (5) | ||
Verplichtingen | 20.617 | 0 | – 698 | 3.651 | – 2.475 | 1.176 | 21.095 | |
Uitgaven: | 23.759 | 0 | – 639 | 3.651 | – 3.641 | 10 | 23.130 | |
Waarvan juridisch verplicht: | 82% | 100% | ||||||
17.01 | Luchtvaart | 23.759 | 0 | – 639 | 3.651 | – 3.641 | 10 | 23.130 |
17.01.01 | Opdrachten | 10.229 | 0 | – 864 | 1.614 | – 3.671 | – 2.057 | 7.308 |
– Opdrachten GIS | 5.001 | 0 | 0 | 0 | – 3.455 | – 3.455 | 1.546 | |
– Leefbaarheidsfonds | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
– Overige opdrachten | 5.228 | 0 | – 864 | 1.614 | – 216 | 1.398 | 5.762 | |
17.01.02 | Subsidies | 452 | 0 | 215 | 1.996 | – 89 | 1.907 | 2.574 |
17.01.03 | Bijdrage aan agentschappen | 11.898 | 0 | 10 | 41 | 119 | 160 | 12.068 |
– waarvan bijdrage aan RWS (Caribisch Nederland) | 11.850 | 0 | 0 | 41 | 119 | 160 | 12.010 | |
– waarvan bijdrage aan RWS | 48 | 0 | – 13 | 0 | 0 | 0 | 35 | |
– waarvan bijdrage aan KNMI | 0 | 0 | 23 | 0 | 0 | 0 | 23 | |
17.01.05 | Bijdrage aan internationale organisaties | 1.180 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 1.180 |
Ontvangsten | 33.109 | 0 | 240 | 62 | 120 | 182 | 33.531 |
Verplichtingen
De verlaging van het verplichtingenbudget met € 2,5 miljoen wordt voornamelijk veroorzaakt door de lagere uitgaven op het Project Geluidsisolatie Schiphol (GIS), zie de toelichting bij artikelonderdeel 17.01 Luchtvaart.
17.01 Luchtvaart
Opdrachten GIS
Bij het Project Geluidsisolatie Schiphol (GIS) is er sprake van € 3,5 miljoen lagere uitgaven. Dit wordt met name veroorzaakt door een lager aantal ingediende claims bij het Schadeschap Schiphol. Daarnaast zijn er minder woningen aangekocht dan verwacht op het onderdeel Aankoop en sloop van woningen binnen de veiligheid- en geluidsloopzones, zoals vastgesteld in het Luchthavenindelingsbesluit Schiphol.
Artikel 18 Scheepvaart en havens
18 | Scheepvaart en Havens | Stand ontwerp begroting | Mutaties via NvW en amendement | Mutaties 1e suppletoire begroting | Mutaties 2e suppletoire begroting: | Mutaties 2e suppletoire begroting | Stand 2e suppletoire begroting | |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Milj.nota | Najaarsnota | |||||||
(1) | (2) | (3) | (4) | (5) | (6)=(4)+(5) | (7)=(1) t/m (5) | ||
Verplichtingen | 4.707 | 0 | 29.386 | – 21 | – 834 | – 855 | 33.238 | |
Uitgaven: | 4.732 | 0 | 8.436 | – 21 | – 684 | – 705 | 12.463 | |
Waarvan juridisch verplicht: | 70% | 100% | ||||||
18.01 | Scheepvaart en havens | 4.732 | 0 | 8.436 | – 21 | – 684 | – 705 | 12.463 |
18.01.01 | Opdrachten | 2.324 | 0 | 6.219 | – 25 | – 622 | – 647 | 7.896 |
– Topsector logistiek | 0 | 0 | 6.731 | 0 | – 400 | – 400 | 6.331 | |
– Overige opdrachten | 2.324 | 0 | – 512 | – 25 | – 222 | – 247 | 1.565 | |
18.01.02 | Subsidies | 0 | 0 | 2.275 | 0 | – 75 | – 75 | 2.200 |
– Topsector logistiek | 0 | 0 | 1.750 | 0 | 0 | 0 | 1.750 | |
– Overige opdrachten | 0 | 0 | 525 | 0 | – 75 | – 75 | 450 | |
18.01.03 | Bijdrage aan agentschappen | 1.404 | 0 | – 138 | 4 | 13 | 17 | 1.283 |
– waarvan bijdrage aan RWS | 1.404 | 0 | – 138 | 4 | 13 | 17 | 1.283 | |
18.01.05 | Bijdragen aan internationale organisaties | 1.004 | 0 | 80 | 0 | 0 | 0 | 1.084 |
Ontvangsten | 0 | 0 | 141 | – 141 | 0 | – 141 | 0 |
18.01 Scheepvaart en havens
Topsector Logistiek
Binnen het programma Neutraal Logistiek Informatieplatform (NLIP), onderdeel van de Topsector Logistiek, komt een opdracht dit jaar nog niet tot uitvoering.
Artikel 19 Klimaat
19 | Klimaat | Stand ontwerp begroting | Mutaties via NvW en amendement | Mutaties 1e suppletoire begroting | Mutaties 2e suppletoire begroting: | Mutaties 2e suppletoire begroting | Stand 2e suppletoire begroting | |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Milj.nota | Najaarsnota | |||||||
(1) | (2) | (3) | (4) | (5) | (6)=(4)+(5) | (7)=(1) t/m (5) | ||
Verplichtingen | 55.891 | 0 | 2.434 | 12.467 | – 26.814 | – 14.347 | 43.978 | |
Uitgaven: | 59.915 | 0 | 10.990 | 13.507 | 186 | 13.693 | 84.598 | |
Waarvan juridisch verplicht: | 80% | 100% | ||||||
19.01 | Klimaat | 25.124 | 0 | – 9.414 | 4.499 | 1.468 | 5.967 | 21.677 |
19.01.01 | Opdrachten | 9.032 | 0 | – 7.283 | 941 | 850 | 1.791 | 3.540 |
19.01.02 | Subsidies | 5.300 | 0 | – 2.590 | 1.389 | 550 | 1.939 | 4.649 |
19.01.03 | Bijdrage aan agentschappen | 10.792 | 0 | 459 | 2.169 | 68 | 2.237 | 13.488 |
– Waarvan bijdrage aan KNMI | 218 | 0 | 432 | 2 | 64 | 66 | 716 | |
– Waarvan bijdrage aan RWS | 3.391 | 0 | 0 | 2.131 | 0 | 2.131 | 5.522 | |
– Waarvan bijdrage aan Nea | 7.183 | 0 | 27 | 36 | 4 | 40 | 7.250 | |
19.02 | Internationaal beleid, coördinatie en | |||||||
samenwerking | 34.791 | 0 | 20.404 | 9.008 | – 1.282 | 7.726 | 62.921 | |
19.02.01 | Opdrachten | 8.204 | 0 | 2.157 | 2.274 | – 1.699 | 575 | 10.936 |
– Uitvoering CDM | 0 | 0 | 6.900 | 0 | – 1.200 | – 1.200 | 5.700 | |
– Interreg | 2.783 | 0 | – 455 | 363 | – 730 | – 367 | 1.961 | |
– Overige opdrachten | 5.421 | 0 | – 4.288 | 1.911 | 231 | 2.142 | 3.275 | |
19.02.02 | Subsidies | 0 | 0 | 0 | 1.000 | – 25 | 975 | 975 |
– Interreg | 0 | 0 | 0 | 1.000 | – 25 | 975 | 975 | |
19.02.03 | Bijdrage aan agentschappen | 23.913 | 0 | 17.127 | 5.734 | – 58 | 5.676 | 46.716 |
– waarvan bijdrage aan RIVM | 23.509 | 0 | 7.709 | 4.035 | – 4 | 4.031 | 35.249 | |
– waarvan bijdrage aan RWS | 402 | 0 | 0 | – 48 | – 35 | – 83 | 319 | |
– waarvan bijdrage aan RVO | 2 | 0 | 9.418 | 1.747 | – 19 | 1.728 | 11.148 | |
19.02.05 | Bijdrage aan internationale organisaties | 2.674 | 0 | 1.120 | 0 | 500 | 500 | 4.294 |
Ontvangsten | 168.000 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 168.000 |
Verplichtingen
Met ingang van 2016 worden de opdrachten aan alle agentschappen op dezelfde wijze vastgelegd, namelijk in het jaar waarop de opdracht betrekking heeft. In de raming van het verplichtingenbudget 2015 was ten aanzien van de opdracht 2016 aan het RIVM nog voorzien dat deze in 2015 zou worden vastgelegd. Gelet op het voorgaande wordt deze opdracht in 2016 vastgelegd, waardoor het verplichtingenbudget 2015 vrijvalt en kan worden afgeboekt.
19.01 Klimaat
Opdrachten Klimaat
Het betreft hier voornamelijk hoger uitgaven in verband met COP21 UNFCCC (United Nations Framework Convention on Climate Change) en de uitvoering van de Klimaatagenda/SER-energieakkoord
Subsidies Klimaat
Op het subsidiebudget voor Klimaat zijn er hogere uitgaven (€ 0,6 miljoen), als gevolg van de afwikkeling van de in 2010 toegekende subsidies voor het innovatieprogramma Klimaatneutrale Steden.
19.02 Internationaal beleid, coördinatie en samenwerking
Uitvoering Clean Development Mechanism (CDM)
Bij de 1esuppletoire begroting 2015 is vanuit de HGIS-middelen IenM voor de afhandeling van een in Panama aangespannen arbitragezaak gecompenseerd. De kosten van de arbitragezaak zijn lager uitgevallen dan verwacht. Het overschot van € 1,2 miljoen wordt teruggeboekt naar het Ministerie van Buitenlandse Zaken.
INTERREG
De uitgaven voor INTERREG zijn als gevolg van vertraging in de uitvoering lager uitgevallen dan verwacht.
Artikel 20 Lucht en geluid
20 | Lucht en Geluid | Stand ontwerp begroting | Mutaties via NvW en amendement | Mutaties 1e suppletoire begroting | Mutaties 2e suppletoire begroting: | Mutaties 2e suppletoire begroting | Stand 2e suppletoire begroting | |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Milj.nota | Najaarsnota | |||||||
(1) | (2) | (3) | (4) | (5) | (6)=(4)+(5) | (7)=(1) t/m (5) | ||
Verplichtingen | 25.638 | 0 | 9.783 | – 3.630 | – 2.476 | – 6.106 | 29.315 | |
Uitgaven: | 36.450 | 0 | – 24 | – 3.630 | – 526 | – 4.156 | 32.270 | |
Waarvan juridisch verplicht: | 92% | 100% | ||||||
20.01 | Luchtkwaliteit en tegengaan geluidshinder | 36.450 | 0 | – 24 | – 3.630 | – 526 | – 4.156 | 32.270 |
20.01.01 | Opdrachten | 7.328 | 0 | – 1.333 | – 1.022 | 1.400 | 378 | 6.373 |
– Verkeersemissies | 3.802 | 0 | – 1.370 | – 605 | 900 | 295 | 2.727 | |
– Geluid- en luchtsanering | 3.526 | 0 | 37 | – 417 | 500 | 83 | 3.646 | |
20.01.02 | Subsidies | 2.000 | 0 | 2.262 | – 1.323 | 1.050 | – 273 | 3.989 |
– Euro 6 en Euro-VI | 2.000 | 0 | 2.262 | – 1.323 | 1.050 | – 273 | 3.989 | |
20.01.03 | Bijdrage aan agentschappen | 1.057 | 0 | 0 | 1.396 | 24 | 1.420 | 2.477 |
– waarvan bijdrage aan RWS | 1.057 | 0 | 0 | 1.396 | 24 | 1.420 | 2.477 | |
20.01.04 | Bijdrage aan medeoverheden | 25.191 | 0 | – 1.400 | – 2.681 | – 3.000 | – 5.681 | 18.110 |
– NSL | 1.250 | 0 | – 1.250 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
– Wegverkeerlawaai | 23.941 | 0 | – 150 | – 2.700 | – 3.000 | – 5.700 | 18.091 | |
– Overige bijdrage medeoverheden | 0 | 0 | 0 | 19 | 0 | 19 | 19 | |
20.01.07 | Bekostiging | 874 | 0 | 447 | 0 | 0 | 0 | 1.321 |
Ontvangsten | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
20.01 Luchtkwaliteit en tegengaan geluidshinder
Verkeersemissies
De ophoging van het opdrachtenbudget voor uitvoering verkeersemissies betreft een correctieboeking. Bij de 1e suppletoire begroting 2015 en de Ontwerpbegroting 2016 zijn per abuis te veel middelen afgeboekt. Dit wordt met een ophoging van € 0,9 miljoen gecorrigeerd.
Euro-6 subsidieregeling
De hogere uitgaven op de subsidieregeling Euro 6 (taxi’s en bestelwagens) worden veroorzaakt door een nabetaling aan het RVO.
Wegverkeerslawaai
Door een aanpassing van de programmering zijn de bijdragen aan provincies en gemeenten voor het uitvoeren van de saneringsmaatregelen in het kader van geluidhinder lager dan oorspronkelijk begroot.
Artikel 21 Duurzaamheid
21 | Duurzaamheid | Stand ontwerp begroting | Mutaties via NvW en amendement | Mutaties 1e suppletoire begroting | Mutaties 2e suppletoire begroting: | Mutaties 2e suppletoire begroting | Stand 2e suppletoire begroting | |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Milj.nota | Najaarsnota | |||||||
(1) | (2) | (3) | (4) | (5) | (6)=(4)+(5) | (7)=(1) t/m (5) | ||
Verplichtingen | 19.262 | 1.000 | 724 | 2.795 | – 3.913 | – 1.118 | 19.868 | |
Uitgaven: | 20.493 | 1.000 | – 2.135 | 3.150 | – 3.913 | – 763 | 18.595 | |
Waarvan juridisch verplicht: | 85% | 100% | ||||||
21.04 | Duurzaamheidsinstrumentarium | 1.787 | 0 | – 336 | 35 | 2 | 37 | 1.488 |
21.04.01 | Opdrachten | 1.593 | 0 | – 336 | 41 | 0 | 41 | 1.298 |
21.04.03 | Bijdrage aan agentschappen | 194 | 0 | 0 | – 6 | 2 | – 4 | 190 |
– waarvan bijdrage aan RWS | 194 | 0 | 0 | – 6 | 0 | – 6 | 188 | |
21.05 | Duurzame Productketens | 15.399 | 1.000 | – 1.054 | 1.863 | – 2.838 | – 975 | 14.370 |
21.05.01 | Opdrachten | 12.279 | 1.000 | – 1.702 | – 3.441 | – 2.586 | – 6.027 | 5.550 |
21.05.02 | Subsidies | 520 | 0 | 648 | 433 | 0 | 433 | 1.601 |
21.05.03 | Bijdrage aan agentschappen | 2.600 | 0 | 0 | 4.871 | – 252 | 4.619 | 7.219 |
– waarvan bijdrage aan RWS | 2.600 | 0 | 0 | 4.871 | – 252 | 4.619 | 7.219 | |
21.06 | Natuurlijk kapitaal | 3.307 | 0 | – 745 | 1.252 | – 1.077 | 175 | 2.737 |
21.06.01 | Opdrachten | 2.079 | 0 | – 386 | – 86 | – 1.229 | – 1.315 | 378 |
21.06.02 | Subsidies | 359 | 0 | – 359 | 0 | 130 | 130 | 130 |
21.06.03 | Bijdrage aan agentschappen | 869 | 0 | 0 | 1.338 | 22 | 1.360 | 2.229 |
– waarvan bijdrage aan RWS | 869 | 0 | 0 | 1.338 | 0 | 1.338 | 2.207 | |
21.06.04 | Bijdrage aan medeoverheden | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Ontvangsten | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Verplichtingen
De verlaging van het beschikbare bedrag verplichtingen vloeit voort uit diverse overboekingen naar andere ministeries en het Provinciefonds, zie ook de toelichtingen bij artikelonderdeel 21.05 Duurzame Productketens en artikelonderdeel 21.06 Natuurlijk kapitaal.
21.05 Duurzame Productketens
Amendement Cegerek en Dijkstra
De verlaging van het uitgavenbudget betreft voornamelijk de uitvoering van het amendement Cegerek en Dijkstra (Kamerstukken II, 2014–2015, 34 000, nr. 49) in het kader van de cofinanciering opruiming drugsdumpingen (€ 1,0 miljoen). Hiermee kunnen dumpingen van drugsafval worden opgeruimd. Er wordt ook € 0,2 miljoen overgeboekt naar het BTW-compensatiefonds.
RVO
Er zijn middelen overgeheveld naar artikelonderdeel 19.02 Internationaal beleid, coördinatie en samenwerking voor een opdracht aan RVO in het kader van Duurzame productketens (€ 0,6 miljoen).
21.06 Natuurlijk kapitaal
Overboeking naar EZ ten behoeve van Ctgb
Voor de werkzaamheden van de College ter beoordeling van gewasbeschermingsmiddelen en biociden (Ctgb) wordt € 0,6 miljoen overgeboekt naar het Ministerie van Economische Zaken vanuit het opdrachtenbudget Natuurlijk Kapitaal. Daarnaast wordt door herprioritering middelen overgebracht naar artikelonderdeel 13.05 Eenvoudig Beter.
Artikel 22 Externe veiligheid en risico’s
22 | Externe veiligheid en risico's | Stand ontwerp begroting | Mutaties via NvW en amendement | Mutaties 1e suppletoire begroting | Mutaties 2e suppletoire begroting: | Mutaties 2e suppletoire begroting | Stand 2e suppletoire begroting | |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Milj.nota | Najaarsnota | |||||||
(1) | (2) | (3) | (4) | (5) | (6)=(4)+(5) | (7)=(1) t/m (5) | ||
Verplichtingen | 42.203 | – 1.000 | 9.952 | – 15.766 | 3.689 | – 12.077 | 39.078 | |
Uitgaven: | 43.846 | – 1.000 | 5.023 | – 16.215 | – 1.211 | – 17.426 | 30.443 | |
Waarvan juridisch verplicht: | 94% | 88% | ||||||
22.01 | Veiligheid chemische stoffen | 10.597 | 0 | 523 | 5 | 914 | 919 | 12.039 |
22.01.01 | Opdrachten | 7.483 | 0 | – 3.448 | – 1.904 | 2.017 | 113 | 4.148 |
– Veiligheid en gezondheid | 2.182 | 0 | – 1.547 | 250 | 1.342 | 1.592 | 2.227 | |
– Overige opdrachten | 5.301 | 0 | – 1.901 | – 2.154 | 675 | – 1.479 | 1.921 | |
22.01.02 | Subsidies | 2.469 | 0 | 3.971 | 0 | – 1.129 | – 1.129 | 5.311 |
– NANoREG | 2.369 | 3.796 | 3.796 | 0 | – 1.129 | – 1.129 | 5.036 | |
– Overige subsidies | 100 | 175 | 175 | 0 | 0 | 0 | 275 | |
22.01.03 | Bijdrage aan agentschappen | 645 | 0 | 0 | 1.909 | 26 | 1.935 | 2.580 |
– waarvan bijdrage aan RWS | 645 | 0 | 0 | 1.909 | 26 | 1.935 | 2.580 | |
22.01.05 | Bijdragen aan internationale organisaties | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
22.02 | Veiligheid GGO's | 2.910 | 0 | – 231 | 0 | – 1.000 | – 1.000 | 1.679 |
22.02.01 | Opdrachten | 2.910 | 0 | – 231 | 0 | – 1.000 | – 1.000 | 1.679 |
22.02.05 | Bijdragen aan internationale organisaties | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
22.03 | Externe veiligheid inrichtingen en transport | 30.339 | – 1.000 | 4.731 | – 16.220 | – 1.125 | – 17.345 | 16.725 |
22.03.01 | Opdrachten | 24.053 | – 1.000 | – 2.031 | – 19.913 | 1.925 | – 17.988 | 3.034 |
– Programma omgevingsveiligheid | 19.000 | – 1.000 | – 289 | – 17.541 | 200 | – 17.341 | 370 | |
– Uitvoering veiligheid inrichtingen en basisnetten | 3.083 | 0 | – 742 | – 2.372 | 2.000 | – 372 | 1.969 | |
– Overige opdrachten | 1.970 | 0 | – 1.000 | 0 | – 275 | – 275 | 695 | |
22.03.02 | Subsidies | 524 | 0 | 3.057 | 2.525 | – 1.700 | 825 | 4.406 |
22.03.03 | Bijdrage aan agentschappen | 2.762 | 0 | 0 | 1.297 | 0 | 1.297 | 4.059 |
– waarvan bijdrage aan RWS | 2.762 | 0 | 0 | 1.297 | 0 | 1.297 | 4.059 | |
22.03.04 | Bijdragen aan medeoverheden | 0 | 0 | 6.177 | – 135 | – 1.350 | – 1.485 | 4.692 |
– Bijdragen asbestsanering | 0 | 0 | 6.177 | – 210 | – 1.350 | – 1.560 | 4.617 | |
– Bijdragen programma Externe Veiligheid | 0 | 0 | 0 | 75 | 0 | 75 | 75 | |
22.03.05 | Bijdragen aan internationale organisaties | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
22.03.09 | Inkomensoverdracht | 3.000 | 0 | – 2.472 | 6 | 0 | 6 | 534 |
Ontvangsten | 2.719 | 0 | 10.203 | 0 | – 1.129 | 0 | 11.793 |
Verplichtingen
De hogere verplichtingen hebben met name te maken met het in 2015 vastleggen van de verplichting voor een meerjarig onderzoeksprogramma Biotechnologie (2016–2019).
22.01 Veiligheid chemische stoffen
Veiligheid en gezondheid
De verhoging van de uitgaven wordt met name veroorzaakt doordat in 2015 op een aantal langlopende projecten meer is betaald dan oorspronkelijk geraamd.
NANoREG
Bij de raming van het budget was rekening gehouden met een bijdrage van de Europese Commissie (EC) voor de coördinatie van het EU-programma NANoREG uit het zevende kaderprogramma voor onderzoek van de EC van € 4,7 miljoen. Deze is in 2015 niet volledig opgevraagd. Zowel de ontvangsten- als de uitgavenraming worden doorgeschoven naar 2016.
22.02 Veiligheid GGO’s
Onderzoeksprogramma Biotechnologie
De verlaging van het uitgavenbudget wordt veroorzaakt door vertraging bij het opstarten van het meerjarig onderzoeksprogramma Biotechnologie. De verplichtingen worden in 2015 vastgelegd.
22.03 Externe veiligheid inrichtingen en transport
Uitvoering veiligheid inrichtingen en basisnet
Met ingang van 2016 worden de werkzaamheden in het kader van de WABO vergunningverleningen Defensie-inrichtingen door DCMR overgedragen aan de ILT. Voor de afrondende werkzaamheden zijn dit jaar meer middelen nodig dan voorzien.
Subsidies inrichtingen en transport
De verlaging van dit budget heeft te maken door een vertraging met het aangaan van veiligheidscoalities, zogenoemde safety deals.
Ontvangsten
De verlaging van de ontvangsten heeft te maken met de hierboven vermelde verlaging van het uitgavenbudget in het kader van het programma NANoReg.
Artikel 23 Meteorologie, seismologie en aardobservatie
23 | Meteorologie, seismologie en aardobservatie | Stand ontwerp begroting | Mutaties via NvW en amendement | Mutaties 1e suppletoire begroting | Mutaties 2e suppletoire begroting: | Mutaties 2e suppletoire begroting | Stand 2e suppletoire begroting | |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Milj.nota | Najaarsnota | |||||||
(1) | (2) | (3) | (4) | (5) | (6)=(4)+(5) | (7)=(1) t/m (5) | ||
Verplichtingen | 40.781 | 0 | 165 | – 1.648 | 2.602 | 954 | 41.900 | |
Uitgaven: | 39.914 | 0 | 165 | – 1.648 | 2.602 | 954 | 41.033 | |
Waarvan juridisch verplicht: | 100% | 100% | ||||||
23.01 | Meteorologie en seismologie | 22.913 | 0 | 165 | 3.147 | 2.602 | 5.749 | 28.827 |
23.01.03 | Bijdrage aan het agentschap KNMI | 22.046 | 0 | 0 | 3.147 | 2.602 | 5.749 | 27.795 |
– Meteorologie | 21.553 | 0 | 0 | 3.141 | 2.598 | 5.739 | 27.292 | |
– Seismologie | 493 | 0 | 0 | 6 | 4 | 10 | 503 | |
23.01.04 | Bijdrage aan internationale organisaties | 867 | 0 | 165 | 0 | 0 | 0 | 1.032 |
– Contributie WMO (HGIS) | 867 | 0 | 165 | 0 | 0 | 0 | 1.032 | |
23.02 | Aardobservatie | 17.001 | 0 | 0 | – 4.795 | 0 | – 4.795 | 12.206 |
23.02.03 | Bijdrage aan het agentschap KNMI | 17.001 | 0 | 0 | – 4.795 | 0 | – 4.795 | 12.206 |
– Aardobservatie | 17.001 | 0 | 0 | – 4.795 | 0 | – 4.795 | 12.206 | |
Ontvangsten | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Verplichtingen
De verplichtingenmutaties zijn een weerspiegeling van de onderstaande toegelichte kasmutaties.
23.01 Meteorologie, seismologie en aardobservatie
Aan het KNMI zijn aanvullende middelen toegekend vanwege de hogere contributie aan het European Centre for Medium range Weather Forecast (ECMWF) veroorzaakt door koersverschillen (€ 0,4 miljoen). Daarnaast ontvangt het KNMI een bijdrage van € 0,6 miljoen voor de instandhouding van de meetmast Cabauw in 2015 zoals toegezegd aan de Tweede Kamer (Kamerstukken II, 2014–2015, 31 793, nr. 111). Tenslotte zijn aanvullende middelen toegekend voor de aanpassing/nieuwbouw van applicaties in het kader van meteorologische dienstverlening op de BES-eilanden (€ 0,7 miljoen) en vanwege de teruggave van het Rijksvastgoedbedrijf (€ 0,7 miljoen) zoals gemeld in de leeswijzer.
Artikel 24 Handhaving en toezicht
24 | Handhaving en toezicht | Stand ontwerp begroting | Mutaties via NvW en amendement | Mutaties 1e suppletoire begroting | Mutaties 2e suppletoire begroting: | Mutaties 2e suppletoire begroting | Stand 2e suppletoire begroting | |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Milj.nota | Najaarsnota | |||||||
(1) | (2) | (3) | (4) | (5) | (6)=(4)+(5) | (7)=(1) t/m (5) | ||
Verplichtingen | 110.047 | 0 | – 2.933 | 9.219 | 2.718 | 11.937 | 119.051 | |
Uitgaven: | 110.047 | 0 | – 2.933 | 9.219 | 2.718 | 11.937 | 119.051 | |
Waarvan juridisch verplicht: | 100% | 94% | ||||||
24.01 | Handhaving en toezicht | 110.047 | 0 | – 2.933 | 9.219 | 2.718 | 11.937 | 119.051 |
24.01.03 | Bijdrage aan het agentschap ILT | 110.047 | 0 | – 2.933 | 9.219 | 2.718 | 11.937 | 119.051 |
– Risicovolle bedrijven | 9.990 | 0 | – 3.812 | 20.383 | 1.145 | 21.528 | 27.706 | |
– Rail en wegvervoer | 24.286 | 0 | 343 | – 273 | 335 | 62 | 24.691 | |
– Scheepvaart | 14.892 | 0 | – 36 | 7.894 | 313 | 8.207 | 23.063 | |
– Luchtvaart | 12.957 | 0 | – 34 | 5.983 | 260 | 6.243 | 19.166 | |
– Risicovolle stoffen en producten | 33.131 | 0 | 129 | – 33.260 | 0 | – 33.260 | 0 | |
– Water, bodem, bouwen | 14.791 | 0 | 477 | 8.492 | 665 | 9.157 | 24.425 | |
Ontvangsten | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
De wijzigingen bij Najaarsnota binnen dit artikel zijn kleiner dan de gehanteerde norm en worden daarom niet uiteengezet (zie de leeswijzer).
Artikel 25 Brede Doeluitkering
25 | Brede doeluitkering | Stand ontwerp begroting | Mutaties via NvW en amendement | Mutaties 1e suppletoire begroting | Mutaties 2e suppletoire begroting: | Mutaties 2e suppletoire begroting | Stand 2e suppletoire begroting | |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Milj.nota | Najaarsnota | |||||||
(1) | (2) | (3) | (4) | (5) | (6)=(4)+(5) | (7)=(1) t/m (5) | ||
Verplichtingen | 1.807.451 | 0 | 0 | 6.185 | 0 | 6.185 | 1.813.636 | |
Uitgaven: | 1.782.405 | 0 | 91.001 | 6.185 | 0 | 6.185 | 1.879.591 | |
Waarvan juridisch verplicht: | 100% | 100% | ||||||
25.01 | Brede doeluitkering | 1.782.405 | 0 | 91.001 | 6.185 | 0 | 6.185 | 1.879.591 |
Ontvangsten | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
De wijzigingen bij Najaarsnota binnen dit artikel zijn kleiner dan de gehanteerde norm en worden daarom niet uiteengezet (zie de leeswijzer).
Artikel 26 Bijdrage investeringsfondsen
26 | Bijdrage investeringsfondsen | Stand ontwerp begroting | Mutaties via NvW en amendement | Mutaties 1e suppletoire begroting | Mutaties 2e suppletoire begroting: | Mutaties 2e suppletoire begroting | Stand 2e suppletoire begroting | |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Milj.nota | Najaarsnota | |||||||
(1) | (2) | (3) | (4) | (5) | (6)=(4)+(5) | (7)=(1) t/m (5) | ||
Verplichtingen | 6.453.944 | 0 | – 405.136 | – 169.789 | – 5.866 | – 175.655 | 5.873.153 | |
Uitgaven: | 6.453.944 | 0 | – 405.136 | – 169.789 | – 5.866 | – 175.655 | 5.873.153 | |
26.01 | Bijdrage aan het Infrastructuurfonds | 5.329.360 | 0 | – 330.527 | – 175.128 | – 3.708 | – 178.836 | 4.819.997 |
26.02 | Bijdrage aan het Deltafonds | 1.124.584 | 0 | – 74.609 | 5.339 | – 2.158 | 3.181 | 1.053.156 |
Ontvangsten | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Verplichtingen
De verplichtingenmutaties zijn een weerspiegeling van de onderstaande toegelichte kasmutaties.
26.01 Bijdrage aan het Infrastructuurfonds
De bijdrage vanuit Hoofdstuk XII aan het Infrastructuurfonds wordt per saldo met € 3,7 miljoen verlaagd. De voeding wordt verlaagd als gevolg van overboekingen naar het BTW-compensatiefonds voor de A12 Parallelstructuur Gouwe (€ 5,0 miljoen), de A76 Aansluiting Nuth (€ 4,7 miljoen) en diversen (€ 6,6 miljoen). Hier tegenover staat een verhoging van de voeding als gevolg van de tariefverlaging RVB (€ 7,6 miljoen) en het CAO akkoord (€ 5,0 miljoen).
BTW-compensatiefonds: A12/A20 Parallelstructuur Gouwe
Voor het project A12/A20 Parallelstructuur Gouwe wordt € 5,0 miljoen overgeboekt naar het BTW-compensatiefonds.
BTW-compensatiefonds: A76 Aansluiting Nuth
Voor het project A76 Aansluiting Nuth wordt € 4,7 miljoen overgeboekt naar het BTW-compensatiefonds.
Diversen
Deze post bevat mutaties van geringe omvang. Het betreft hier overboekingen van en naar de begroting Hoofdstuk XII, overige overboekingen naar het Provinciefonds, Gemeentefonds en het BTW-compensatiefonds, en bijdragen van departementen.
Tariefverlaging RVB
Van de totale teruggave door het Rijksvastgoedbedrijf, als gevolg van een doorgevoerde tariefsverlaging 2015, heeft € 7,6 miljoen betrekking op huisvestingkosten van RWS.
CAO akkoord
Tussen Minister Blok voor Wonen en Rijksdienst en de vertegenwoordigers van de vakbonden, is een CAO-akkoord gesloten voor rijksambtenaren. Onderdeel hiervan is een eenmalige uitkering van € 500 bruto in 2015. Voor IenM betreft dit € 11,6 miljoen om uitvoering te geven aan dit loonakkoord. Hiervan wordt € 1,7 miljoen binnen de IenM begroting zelf gereserveerd en wordt er € 9,8 miljoen overgeboekt vanuit het Ministerie van Financiën naar IenM. Daarnaast wordt er € 1,9 miljoen doorgeschoven naar 2016, omdat een deel van de aan de uitkering gekoppelde pensioenlasten van het loonakkoord in 2016 blijkt te vallen. De verdeling van de eenmalige uitkering binnen IenM loopt via Hoofdstuk XII artikel 99 Nominaal en onvoorzien en wordt bij Tweede suppletoire begroting verdeeld over Hoofdstuk XII (€ 3,6 miljoen), het Infrastructuurfonds (€ 5,0 miljoen) en het Deltafonds (€ 1,1 miljoen).
26.02 Bijdrage aan het Deltafonds
Dit artikelonderdeel wordt bij Najaarsnota met € 2,2 miljoen verlaagd met name in verband met een tweetal overboekingen naar het Provinciefonds en een verhoging met € 1,1 miljoen in verband met het loonakkoord.
Provinciefonds: Ooijen Wanssum
Een bedrag van € 2,7 miljoen wordt overgeboekt naar het Provinciefonds en betreft de bijdrage van het Rijk in de proceskosten Ooijen Wanssum.
Provinciefonds: zoetwatermaatregelen
Voor het jaar 2015 wordt via het Provinciefonds € 0,6 miljoen beschikbaar gesteld voor het uitvoeren van de zoetwatermaatregelen uit het Deltaplan Zoetwater.
CAO-akkoord
Tussen Minister Blok voor Wonen en Rijksdienst en de vertegenwoordigers van de vakbonden, is een CAO-akkoord gesloten voor rijksambtenaren. Onderdeel hiervan is een eenmalige uitkering van € 500 bruto in 2015. Voor IenM betreft dit € 11,6 miljoen om uitvoering te geven aan dit loonakkoord. Hiervan wordt € 1,7 miljoen binnen de IenM begroting zelf gereserveerd en wordt er € 9,8 miljoen overgeboekt vanuit het Ministerie van Financiën naar IenM. Daarnaast wordt er € 1,9 miljoen doorgeschoven naar 2016, omdat een deel van de aan de uitkering gekoppelde pensioenlasten van het loonakkoord in 2016 blijkt te vallen. De verdeling van de eenmalige uitkering binnen IenM loopt via Hoofdstuk XII artikel 99 Nominaal en onvoorzien en wordt bij Tweede suppletoire begroting verdeeld over Hoofdstuk XII (€ 3,6 miljoen), het Infrastructuurfonds (€ 5,0 miljoen) en het Deltafonds (€ 1,1 miljoen).