Artikel 97 Algemeen departement
97 | Algemeen departement | Stand ontwerp begroting | Mutaties via NvW en amendement | Mutaties 1e suppletoire begroting | Mutaties 2e suppletoire begroting: | Mutaties 2e suppletoire begroting | Stand 2e suppletoire begroting | |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Milj.nota | Najaarsnota | |||||||
(1) | (2) | (3) | (4) | (5) | (6)=(4)+(5) | (7)=(1) t/m (5) | ||
Verplichtingen | 45.168 | 0 | 3.789 | 3.706 | 2.051 | 5.757 | 54.714 | |
Uitgaven: | 45.445 | 0 | 1.359 | 4.706 | – 874 | 3.832 | 50.636 | |
97.01 | IenM-brede programmamiddelen | 45.445 | 0 | 1.359 | 4.706 | – 874 | 3.832 | 50.636 |
97.01.01 | Opdrachten | 23.213 | 0 | 359 | 8.699 | – 715 | 7.984 | 31.556 |
– Onderzoeken ANVS | 0 | 0 | 0 | 4.032 | – 178 | 3.854 | 3.854 | |
– Overige opdrachten | 23.213 | 0 | 359 | 4.667 | – 537 | 4.130 | 27.702 | |
97.01.02 | Subsidies | 250 | 0 | 1.000 | 0 | 0 | 0 | 1.250 |
97.01.03 | Bijdrage aan agentschappen | 16.605 | 0 | 0 | – 4.012 | 7 | – 4.005 | 12.600 |
– waarvan bijdrage aan KNMI | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
– waarvan bijdrage aan ILT | 16.000 | 0 | 0 | – 4.014 | 0 | – 4.014 | 11.986 | |
– waarvan bijdrage aan RWS | 605 | 0 | 0 | 2 | 7 | 9 | 614 | |
97.01.06 | Bijdrage aan ZBO en RWT | 5.377 | 0 | 0 | 19 | – 166 | – 147 | 5.230 |
Ontvangsten | 3.373 | 0 | – 1.100 | 1.109 | – 871 | 238 | 2.511 |
Ontvangsten
In de begroting van IenM is een structurele ontvangstenreeks opgenomen waar geen ontvangsten op binnen komen. Vermoedelijk is dit ontstaan bij conversies tijdens de fusie van VenW en VROM tot IenM. Het betreft een tekort van € 0,9 miljoen in 2015 en verder. Dit betreft de afboeking van de onbekende ontvangsten voor het jaar 2015.
Artikel 98 Apparaat van het Kerndepartement
98 | Apparaat van het kerndepartement | Stand ontwerp begroting | Mutaties via NvW en amendement | Mutaties 1e suppletoire begroting | Mutaties 2e suppletoire begroting: | Mutaties 2e suppletoire begroting | Stand 2e suppletoire begroting | |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Milj.nota | Najaarsnota | |||||||
(1) | (2) | (3) | (4) | (5) | (6)=(4)+(5) | (7)=(1) t/m (5) | ||
Verplichtingen | 296.110 | 0 | 25.177 | 5.898 | 1.872 | 7.770 | 329.057 | |
Uitgaven: | 300.273 | 0 | 28.323 | 3.323 | – 2.664 | 659 | 329.255 | |
98.01 | Personele uitgaven | 207.452 | 0 | 19.865 | – 1.294 | – 3.817 | – 5.111 | 222.206 |
– waarvan eigen personeel | 184.953 | 0 | 17.022 | – 3.252 | – 2.902 | – 6.154 | 195.821 | |
– waarvan externe inhuur | 11.317 | 0 | 2.786 | 1.919 | – 215 | 1.704 | 15.807 | |
– waarvan postactieven | 11.182 | 0 | 57 | 39 | – 700 | – 661 | 10.578 | |
98.02 | Materiele uitgaven | 92.821 | 0 | 8.458 | 4.617 | 1.153 | 5.770 | 107.049 |
– waarvan regulier materieel | 30.261 | 0 | 6.775 | – 413 | – 12.236 | – 12.649 | 24.387 | |
– waarvan ICT | 32.065 | 0 | 654 | 2.828 | – 12.303 | – 9.475 | 23.244 | |
– waarvan bijdrage aan SSO's | 30.495 | 0 | 1.029 | 2.202 | 25.692 | 27.894 | 59.418 | |
Ontvangsten | 2.434 | 0 | 10.991 | 6.226 | 15.797 | 22.023 | 35.448 |
98.01 Personele uitgaven
De lagere kosten op personele uitgaven (€ 3,8 miljoen) worden overwegend veroorzaakt door opgelopen vertraging bij de vacaturevervulling bij de Autoriteit Nucleaire Veiligheid en Stralingsbescherming (ANVS), lagere kosten van de instroom van fte's voor de Lange Termijn Spooragenda (LTSA) bij OVS en de gevolgen van versnelde invulling van de taakstelling.
98.02 Materiële uitgaven
De lagere reguliere materiële uitgaven zijn voor een groot deel het gevolg van de versnelde realisatie van de taakstelling (€ 7,4 miljoen) en een opgelopen vertraging bij de ontwikkeling/vervanging van een nieuw systeem voor de geïntegreerde begrotingsadministratie. Daarnaast blijft de uitvoering van het sociaal akkoord voor het aantrekken van arbeidsbeperkten achter op de planning (€ 2,2 miljoen). Verder vindt een overboeking plaats aan het Expertise Centrum Organisatie & Personeel (€ 1,3 miljoen) en is er een herverdeling van kosten naar ICT (€ 1,3 miljoen).
De lagere uitgaven ICT zijn hoofdzakelijk het gevolg van een overheveling van de bijdrage naar de Rijksbrede SSO’s SSC-ICT (€ 16 miljoen).
De hogere bijdrage aan SSO’s zijn voornamelijk het gevolg van de overgeboekte bijdrage ten behoeve van SSC-ICT (€ 16 miljoen) en de, op verzoek van BZK (Rijksvastgoedbedrijf), versnelde aflossing van de egalisatieschuld (€ 7,5 miljoen). Daarnaast zal een deel van de verrekening van de kosten voor dienstverlening aan agentschappen naar verwachting niet meer in 2015 tot verrekening komen (€ 2 miljoen).
Ontvangsten
De hogere ontvangsten zijn voornamelijk het gevolg van de teruggave van het voordeel van de tariefsverlaging en betaling van een openstaande vordering uit 2010 door het Rijksvastgoedbedrijf (€ 13,4 miljoen). Daarnaast is bij PBL sprake van extra ontvangsten uit hoofde van detacheringen PBL-personeel en EU-onderzoeksopdrachten. Bij ANVS zijn vergoedingen ontvangen in het kader van de Kernenergiewet. De budgetverantwoordelijkheid hiervan ligt bij het Ministerie van Economische Zaken. De ontvangsten worden in 2015 verrekend met het Ministerie van Economische Zaken.
Artikel 99 Nominaal en Onvoorzien
99 | Nominaal en onvoorzien | Stand ontwerp begroting | Mutaties via NvW en amendement | Mutaties 1e suppletoire begroting | Mutaties 2e suppletoire begroting: | Mutaties 2e suppletoire begroting | Stand 2e suppletoire begroting | |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Milj.nota | Najaarsnota | |||||||
(1) | (2) | (3) | (4) | (5) | (6)=(4)+(5) | (7)=(1) t/m (5) | ||
Verplichtingen | 8.593 | 0 | 55.493 | – 64.086 | 0 | – 64.086 | 0 | |
Uitgaven: | 8.593 | 0 | 55.493 | – 64.086 | 0 | – 64.086 | 0 | |
Nominaal en onvoorzien | 8.593 | 0 | 55.493 | – 64.086 | 0 | – 64.086 | 0 | |
Ontvangsten | 0 | 0 | 1.388 | – 1.388 | 0 | – 1.388 | 0 |
De wijzigingen bij Najaarsnota binnen dit artikel zijn kleiner dan de gehanteerde norm en worden daarom niet uiteengezet (zie de leeswijzer).