Base description which applies to whole site

Artikel 4: Consulaire belangenbehartiging en het internationaal uitdragen van Nederlandse waarden en belangen

A: Algemene Doelstelling

Het verlenen van excellente consulaire diensten aan Nederlanders in nood in het buitenland, evenals het verstrekken van reisdocumenten aan Nederlanders in het buitenland. Daarnaast levert het kabinet een bijdrage aan een gereguleerd personenverkeer door de Nederlandse inbreng in het Europese visumbeleid, het opstellen van ambtsberichten en is verantwoordelijk voor de visumverlening kort verblijf.

Met kunst, cultuur en sport bijdragen aan het profiel van Nederland in het buitenland; laten zien wat Nederland op dit vlak te bieden heeft en verbindingen leggen met economische diplomatie en andere prioriteiten van het buitenlands beleid, zoals het mensenrechtenbeleid.

Tevens neemt Nederland een bijzondere positie in als gastland van vele internationale organisaties en internationale hoven en tribunalen. Als gastland heeft Nederland de verantwoordelijkheid de in Nederland gevestigde instellingen te ondersteunen opdat deze onafhankelijk, veilig en efficiënt kunnen functioneren.

B: Rol en verantwoordelijkheid

De minister is verantwoordelijk voor:

Consulaire dienstverlening

Uitvoeren

  • Visumbeleid kort verblijf van het Koninkrijk der Nederlanden;

  • Orange Carpet-beleid, ter ondersteuning van kansen voor de Nederlandse economie;

  • Bijstand aan Nederlanders in nood in het buitenland;

  • Begeleiding van Nederlanders die in het buitenland gedetineerd zijn;

  • Uitbrengen van reisadviezen;

  • Crisisbeheersing;

  • Afgifte van Nederlandse reisdocumenten in het buitenland en van diplomatieke en dienstpaspoorten;

  • Afgifte van consulaire akten;

  • Afgifte van machtigingen voorlopig verblijf (MVV’s) op de posten;

  • Afname van inburgeringsexamens buitenland;

  • Opstellen van Individuele (IAB’s) en Algemene ambtsberichten (AAB’s)

    (in opdracht van het Ministerie van Veiligheid en Justitie)

Indicator als uitvoeringsverantwoordelijke:

Visumbeleid kort verblijf van het Koninkrijk der Nederlanden

Indicator

Realisatie

01.01.13

t/m

31.12.13

Streefwaarde 2013

Streefwaarde 2014

Streefwaarde 2015

Streefwaarde 2016

Percentage visumaanvragen kort verblijf dat binnen 15 dagen wordt afgehandeld

87,8%

75%

80%

80%

80%

Bron: Ministerie van Buitenlandse Zaken

De norm voor de doorlooptijd van visumaanvragen (Schengen) bedraagt 15 dagen conform de EU Visumcode (in werking getreden per 5.4.2010). Deze periode kan in bijzondere gevallen worden verlengd tot 60 dagen.

NB: De doorlooptijd is het aantal dagen dat zit tussen het indienen van een ontvankelijke visumaanvraag tot aan het moment van bekendmaken of uitreiken van de beslissing op de aanvraag.

Regisseren

  • Europees visum- en migratiebeleid en Caraïbisch visumbeleid;

  • Bilaterale dimensie van visum- en migratiebeleid.

Nederlandse cultuur en publieksdiplomatie

De uitvoering van het Internationaal Cultuurbeleid (ICB) is een gedeelde verantwoordelijkheid van de Minister van Buitenlandse Zaken en de Staatssecretaris van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap.

Uitvoeren

  • Promotie van Nederlandse kunst en cultuur in het buitenland en identificatie van internationale kansen en ontwikkelingen voor de Nederlandse culturele sector en creatieve industrie.

  • Buitenlandse bezoekersprogramma’s.

  • Het inzetten van publieksdiplomatie door het postennetwerk en BZ om het beeld van Nederland in het buitenland te versterken en op een positief realistische manier uit te dragen.

Regisseren

  • Beleidsvorming en uitvoering van het Internationaal Cultuurbeleid.

  • Afstemming met culturele fondsen en ondersteunende instellingen over internationale activiteiten. De algemene aansturing van deze fondsen en instellingen is de verantwoordelijkheid van de Minister van OCW.

  • Beleidsvorming en uitvoering op het gebied van het Gemeenschappelijk Cultureel Erfgoed.

  • Synergie tussen kunst, cultuur en sport enerzijds en het buitenlandpolitieke- en economische beleid anderzijds, bijvoorbeeld door culturele- of sportevenementen te verbinden aan handelsmissies en cultuur in te zetten als instrument in de dialoog over mensenrechten.

Financieren

  • Subsidieverlening aan de culturele fondsen en aan DutchCulture voor een aantal specifieke internationale activiteiten.

Aantrekkelijk vestigingsklimaat internationale organisaties

Financieren

  • Bijdragen in ondersteunende gastlandsfeer aan organisaties in Den Haag.

Regisseren

  • Als coördinerend ministerie houdt Buitenlandse Zaken onder meer toezicht op de uitvoering van verdragen en afspraken met de organisaties.

  • Onderhoudt de contacten met de andere overheidsorganen inzake beveiliging en veiligheid.

  • Faciliteert, samen met het Ministerie van Veiligheid & Justitie de hoven en tribunalen met bijvoorbeeld visa-verlening en transport van getuigen en verdachten.

  • Samenwerking met het oog op huisvesting van de in Nederland gevestigde internationale organisaties.

C: Beleidswijzigingen

  • Er is een 24/7 contact center ingericht, waar alle Nederlanders die in het buitenland verblijven altijd terecht kunnen voor eerstelijns vragen over consulaire vraagstukken.

  • Er is een nieuw, gedifferentieerd gedetineerdenbeleid van kracht. Uitgangspunten in het nieuwe gedifferentieerde beleid zijn dat gedetineerden die echt bijstand nodig hebben, deze tijdens detentie zullen blijven krijgen, en dat deze bijstand meer wordt gedifferentieerd naar de omstandigheid. Gedetineerden die de hulp minder nodig hebben, worden minder begeleid door het Ministerie van Buitenlandse Zaken en krijgen minder consulaire bijstand. In alle gevallen geldt dat consulaire bijstand alleen kan worden verleend indien de gedetineerde daar om vraagt.

  • De reisadviezen zijn vernieuwd en geven reizigers via een kleurcodering in een oogopslag informatie over de veiligheidssituatie in een land.

  • In de landen waar een Honorair Consulaat (HC) nog de bevoegdheid heeft paspoort- en visumaanvragen in behandeling te nemen en uit te reiken, zal dit uiterlijk 1 januari 2016 beëindigd worden. Het betreft HC’s in Spanje, Portugal, Verenigd Koninkrijk, Colombia, Verenigde Staten, Canada, Indonesië, Australië, Nieuw Zeeland en Zuid Afrika. In Frankrijk en op de Filipijnen zijn de werkzaamheden al beëindigd in 2013.

  • De consulaire taken van Consulaten-Generaal in omringende landen zullen voornamelijk richten op Nederlanders in nood.

  • In 2015 zal bijzondere aandacht worden besteed aan onze culturele banden met Vlaanderen. Hiervoor wordt via Dutch Culture een bescheiden subsidie- en communicatiebijdrage beschikbaar gesteld.

D1: Budgettaire gevolgen van beleid

Beleidsartikel 4 Consulaire belangenbehartiging en het internationaal uitdragen van Nederlandse waarden en belangen

Bedragen in EUR 1.000

 

2013

2014

2015

2016

2017

2018

2019

Verplichtingen

 

52.640

45.171

50.981

44.831

38.253

40.253

40.253

                   

Uitgaven:

               
                   

Programma-uitgaven totaal

66.810

52.147

53.220

49.983

42.434

44.434

44.434

 

waarvan juridisch verplicht

             
                   

4.1

Op basis van eigen verantwoordelijkheid consulaire dienstverlening bieden aan Nederlanders in het buitenland

14.565

10.545

10.545

10.545

10.545

10.545

10.545

                   
 

Subsidies

               
   

Gedetineerdenbegeleiding

 

2.000

2.000

       
                   
 

Opdrachten

               
   

Consulaire bijstand

 

259

259

       
   

Reisdocumenten en verkiezingen

 

4.025

4.025

       
   

Consulaire opleidingen

 

500

500

       
   

Consulaire informatiesystemen

 

3.761

3.761

       
                   

4.2

Samen met (keten) partners het personenverkeer reguleren

2.396

7.616

5.319

5.319

5.319

5.319

5.319

                   
 

Bijdragen (inter)nationale organisaties

             
   

Asiel en migratie

 

863

863

       
                   
 

Opdrachten

               
   

Visumverlening

 

900

900

       
   

Ambtsberichtenonderzoek

 

300

300

       
   

Legalisatie en verificatie

 

100

100

       
   

Consulaire informatiesystemen

 

5.453

3.156

       
                   

4.3

Grotere buitenlandse bekendheid met de Nederlandse cultuur

5.818

5.592

6.927

6.777

5.986

5.986

5.986

                   
 

Subsidies

               
   

Bijdragen aan instituten

 

3.598

3.598

       
   

HGIS-cultuurprogramma’s

 

1.994

3.329

       
                   

4.4

Het inzetten van Publieksdiplomatie door het Postennetwerk en BZ om het beeld van Nederland in het buitenland te versterken en op een positief realistische manier uit te dragen

20.482

22.406

20.899

19.754

18.996

20.996

20.996

                   
 

Bijdragenovereenkomst

             
   

landenprogramma’s algemene voorlichting en kleine programma’s

 

10.647

10.650

       
   

Europese bewustwording

 

770

770

       
 

Subsidies

               
   

Instituut Clingendael

 

2.320

2.320

       
   

Programma ondersteuning buitenlands beleid

 

3.458

3.058

       
   

overige subsidies

 

404

270

       
                   
 

Opdrachten

               
   

Bezoeken hoogwaardigheidsbekleders en uitgaven Corps Diplomatique en internationale Organisaties

 

3.215

3.200

       
   

Adviesraad Internationale vraagstukken

 

525

525

       
   

Internationale manifestaties en diverse bijdragen

 

240

106

       
                   

4.5

Een aantrekkelijk vestigingsklimaat voor internationale organisaties in Nederland

23.549

5.988

9.530

7.588

1.588

1.588

1.588

                   
 

Bijdragen (inter)nationale organisaties

             
   

Speciaal Tribunaal Libanon

 

1.947

490

       
   

Internationaal Strafhof

 

3.700

4.400

       
   

Nederland Gastland

 

341

640

       
                   

Ontvangsten

 

49.038

42.090

42.090

42.090

42.090

42.090

42.090

                   

4.10

Consulaire dienstverlening aan Nederlanders

47.228

19.300

19.300

19.300

19.300

19.300

19.300

                 

4.20

Consulaire dienstverlening aan vreemdelingen

1.036

22.000

22.000

22.000

22.000

22.000

22.000

                   

4.40

Dooberekening Defensie diversen

774

790

790

790

790

790

790

D2: Budgetflexibiliteit

De uitgaven ten behoeve van het onderdeel «op basis van eigen verantwoordelijkheid consulaire dienstverlening bieden aan Nederlanders in het buitenland» zijn voor wat betreft de subsidies volledig juridisch verplicht. Voor de consulaire informatiesystemen zijn de verplichtingen nog niet juridisch vastgelegd maar worden gedurende het jaar ingevuld. Op basis van meerjarige prognoses zijn deze opgenomen en bedoeld ten behoeve van de systeemondersteuning voor de consulaire dienstverlening. Daarnaast worden uitgaven gedaan om de inkoop op de te verstrekken reisdocumenten te financieren. Dit is afhankelijk van de aantallen bij uitgifte. De geplande uitgaven ten behoeve van het samen met (keten)partners reguleren van het personenverkeer zijn nog niet juridisch verplicht maar worden aan de hand van de afgifte van visa bepaald. Hiervoor worden aan het begin van het begrotingsjaar verplichtingen aangegaan. Binnen het artikelonderdeel grotere buitenlandse bekendheid met de Nederlandse cultuur zijn de uitgaven voor de landenprogramma’s nog niet juridisch verplicht. Deze verplichtingen worden in het begrotingsjaar zelf aangegaan. Voor het onderdeel het inzetten van publieksdiplomatie door het postennetwerk en BZ om het beeld van Nederland in het buitenland te versterken en op een positief realistische manier uit te dragen zijn ramingen opgenomen die nog niet juridisch vastliggen. Het gaat dan om activiteiten op gebied van voorlichting, landenprogramma’s en bezoeken hoogwaardigheidsbekleders en uitgaven Corps Diplomatique en internationale organisaties. Het Programma Ondersteuning Buitenlands Beleid (POBB) is voor 60% en de subsidie voor Clingendael is geheel juridisch vastgelegd. De uitgaven voor een aantrekkelijk vestigingsklimaat voor internationale organisaties in Nederland zijn volledig juridisch verplicht. Het betreft grotendeels de toegezegde bijdrage in de huurkosten van het Internationaal Strafhof.

E: Toelichting op de financiële instrumenten

4.1: Op basis van eigen verantwoordelijkheid consulaire dienstverlening bieden aan Nederlanders in het buitenland

  • Verlenen van financiële- en niet-financiële consulaire bijstand aan Nederlanders in nood en/of schrijnende gevallen;

  • Als gevolg van de ramp met de MH17 zal ook in 2015 door de Onderzoeksraad voor Veiligheid (OvV) aan het onderzoek naar de oorzaak en de toedracht van de ramp worden gewerkt. Daarnaast is het strafrechtelijk onderzoek gaande. Mogelijk dat de ambassade in Kiev extra middelen hiervoor nodig heeft om de diverse instituten bij te staan of anderszins te accommoderen. Indien hiervoor extra middelen nodig zijn zal de Kamer hierover worden geïnformeerd.

  • (Stille) diplomatie met oog op eerlijke rechtsgang voor Nederlandse gedetineerden;

  • Verstrekken van reisadviezen;

  • Organiseren, waar mogelijk met partnerlanden, van evacuaties en bijstaan van Nederlanders in geval van crises;

  • Verstrekken van reisdocumenten en opmaken van consulaire akten;

  • Adviseren en ondersteunen van Nederlandse gedetineerden tijdens lokale rechtsgang en na hun veroordeling, inclusief gedifferentieerde bezoekfrequentie, maandelijkse giften aan gedetineerden, en subsidies aan de stichting Epafras, Reclassering Nederland en Prison Law;

  • Consulaire informatiesystemen om de primaire consulaire processen te kunnen afhandelen;

  • Organiseren van opleidingen gericht op optimalisatie van consulaire werkprocessen.

4.2: Samen met (keten)partners het personenverkeer reguleren

  • Verstrekken van visa kort verblijf;

  • Inname van aanvragen voor MVV’s;

  • Afnemen van inburgeringsexamens;

  • Verrichten van legalisaties en uitvoeren van verificatieonderzoeken;

  • Op verzoek van het Ministerie van Veiligheid en Justitie worden algemene en individuele ambtsberichten opgesteld, waarop door V&J mede het toelatings- en terugkeerbeleid wordt gebaseerd.

  • Diplomatie voor het bemiddelen bij terugkeer van vreemdelingen zonder rechtmatig verblijf;

  • Samenwerking met instanties in en buiten Nederland, de EU en internationale organisaties;

  • In het kader van versterkte Europese samenwerking maken van afspraken over wederzijdse visumvertegenwoordiging.

4.3 Grotere buitenlandse bekendheid met de Nederlandse cultuur

  • Internationale presentatie van Nederlandse culturele topinstellingen en aanstormend talent;

  • Expliciete aandacht voor topsector creatieve industrie: cultuur, economie en maatschappelijke innovatie nadrukkelijk verbinden;

  • Gemeenschappelijk Cultureel Erfgoed: netwerk verbreden en meer aandacht voor de relatie met economisch beleid en zichtbaarheid Nederland;

  • Het Ministerie van Buitenlandse Zaken en het Ministerie van OCW dragen gezamenlijk bij aan programma’s ten behoeve van gemeenschappelijk cultureel erfgoed.

4.4 Het inzetten van publieksdiplomatie door het postennetwerk en BZ om het beeld van Nederland in het buitenland te versterken en op een positief realistische manier uit te dragen

  • Via strategische beleidscommunicatie richt Buitenlandse Zaken zich op die doelgroepen die van belang zijn bij het ontwikkelen, bereiken en uitdragen van beleidsdoelstellingen op het terrein van buitenlandbeleid. Een belangrijke rol is daarbij weggelegd voor de media. Daarnaast worden online kanalen ingezet, zoals internet en Facebook;

  • Bijdrage aan publieksdiplomatie, waarmee Nederlandse ambassades activiteiten op het gebied strategische beleidscommunicatie, beeldvorming over Nederland en internationaal cultuurbeleid kunnen ondersteunen of opstarten;

  • Subsidie ten behoeve van Instituut Clingendael.

  • Vanuit het POBB Algemeen worden eenmalige katalyserende activiteiten gefinancierd ter ondersteuning van de doelstellingen van het Nederlandse buitenlandbeleid.

  • Ondersteuning van het Corps Diplomatique in Nederland.

  • Uitgaven ten behoeve van uitgaande bezoeken van het Koninklijk Huis en inkomende bezoeken van hoogwaardigheidsbekleders.

4.5 Een aantrekkelijk vestigingsklimaat voor internationale organisaties in Nederland

  • Ondersteuning bij het profileren van Den Haag als wereldwijd centrum van kennis op het gebied van vrede en recht.

  • Logistieke ondersteuning van de in Nederland gevestigde internationaal juridische instellingen, in samenspraak met andere ministeries zorgdragen voor onder andere gevangenisruimte, beveiliging en medewerking bij het in- en uitreizen van verdachten en getuigen.

  • Bijdrage aan het Speciaal Tribunaal Libanon en het Internationaal Strafhof.

Ontvangsten

De ontvangsten onder dit artikel bestaan hoofdzakelijk uit leges voor de afgifte van reisdocumenten, visa en de legalisatie van documenten.

Licence