Begroting agentschap 2015
2013 Stand Slotwet | 2014 Vastge-stelde begroting | 2015 | 2016 | 2017 | 2018 | 2019 | |
---|---|---|---|---|---|---|---|
Baten | |||||||
Omzet moederdepartement | 156.097 | 158.244 | 157.200 | 145.500 | 126.000 | 124.600 | 124.100 |
Omzet overige departementen | 4.240 | 4.400 | 8.000 | 10.000 | 12.000 | 12.000 | 12.000 |
Omzet derden | 1.518 | ||||||
Rentebaten | |||||||
Vrijval voorzieningen | |||||||
Bijzondere baten | 2.706 | ||||||
Totaal baten | 164.561 | 162.644 | 165.200 | 155.500 | 138.000 | 136.600 | 136.100 |
Lasten | |||||||
Apparaatskosten | 147.173 | 147.684 | 150.200 | 139.400 | 121.300 | 119.800 | 119.600 |
– Personele kosten | 83.004 | 70.784 | 41.400 | 41.400 | 35.300 | 35.300 | 35.300 |
– waarvan eigen personeel | 28.935 | 34.481 | 39.600 | 39.600 | 33.500 | 33.500 | 33.500 |
– waarvan externe inhuur | 6.505 | 1.800 | 1.800 | 1.800 | 1.800 | 1.800 | 1.800 |
– Materiële kosten | 64.169 | 76.900 | 108.800 | 98.000 | 86.000 | 84.500 | 84.300 |
– waarvan apparaat ICT | 31.441 | 35.600 | 66.400 | 55.900 | 42.545 | 42.045 | 41.845 |
– waarvan bijdrage aan SSO's | 3.837 | 3.650 | 4.500 | 4.550 | 4.600 | 4.650 | 4.700 |
Rentelasten | 526 | 1.000 | 1.000 | 1.100 | 1.200 | 1.300 | 1.500 |
Afschrijvingskosten | |||||||
Materieel | 4.328 | 8.518 | 7.000 | 8.000 | 8.500 | 8.500 | 8.000 |
– waarvan apparaat ICT | 4.328 | 8.518 | 7.000 | 8.000 | 8.500 | 8.500 | 8.000 |
Immaterieel | 4.983 | 5.442 | 7.000 | 7.000 | 7.000 | 7.000 | 7.000 |
Overige kosten | |||||||
– dotaties voorzieningen | 689 | ||||||
– bijzondere lasten | 6.302 | ||||||
Totaal lasten | 164.001 | 162.644 | 165.200 | 155.500 | 138.000 | 136.600 | 136.100 |
Saldo van baten en lasten | 560 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Toelichting
Baten
Omzet moederdepartement
De Dienst ICT Uitvoering (DICTU) is binnen het Ministerie van Economische Zaken verantwoordelijk voor het leveren van ICT diensten, services en -ondersteuning aan de primaire en ondersteunende processen van alle organisatieonderdelen van het ministerie en aanverwante diensten. De omzet is als volgt opgebouwd:
2013 Stand Slotwet | 2014 Vastge-stelde begroting | 2015 | 2016 | 2017 | 2018 | 2019 | |
---|---|---|---|---|---|---|---|
Applicatiebeheer | 59.838 | 60.000 | 25.000 | 25.000 | 26.000 | 27.000 | 27.000 |
Ontwikkelopdrachten | 22.500 | 22.500 | 22.500 | 22.500 | 22.500 | ||
Infrabeheer | 25.462 | 35.100 | 41.900 | 41.200 | 43.000 | 43.000 | 43.000 |
Werkplekservices | 35.887 | 25.200 | 30.500 | 21.000 | – | – | – |
Overige omzet | 34.910 | 37.944 | 38.200 | 38.500 | 39.000 | 38.000 | 37.500 |
Taakstelling Rutte II | – 900 | – 2.700 | – 4.500 | – 5.900 | – 5.900 | ||
Totaal | 156.097 | 158.244 | 157.200 | 145.500 | 126.000 | 124.600 | 124.100 |
Medio 2016 loopt het huidige contract af waaronder de werkplekservice uitbesteed is. Het Ministerie van EZ oriënteert zich samen met het Ministerie van OCW op de periode hierna. In afwachting van besluitvorming hierover, heeft DICTU de werkplek na 2016 niet begroot.
Onder overige omzet is begroot de bijdrage voor nieuwe opdrachten, zoals ondernemingsdossier en publieke taken PBO’s en de bijdrage voor de Oracle e-Business Suite (EBS). Deze worden niet toe gedeeld aan een van de productcategorieën. Ook de kosten voor de DICTU-organisatie worden, naar rato omgeslagen over alle opdrachtgevers, onder overige omzet geplaatst.
De taakstelling Rutte II loopt voor DICTU op van € 0,9 mln in 2015 naar € 2,7 mln in 2016, € 4,5 mln in 2017 en € 5,9 mln voor 2018 en verder. De taakstelling wordt deels ingevuld via het realiseren van efficiency en deels door vernieuwing en sanering van het ICT-landschap.
Omzet overige departementen
DICTU is interdepartementaal ICT dienstverlener op de domeinen Werkplekken, Subsidies, Inspecties, Registers en Financieel administratieve systemen. DICTU voert onder meer opdrachten uit voor de ministeries van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties (agentschap BPR), Volksgezond, Welzijn en Sport (CIBG) en Infrastructuur en Milieu (ILT). Het aantal opdrachten voor andere ministeries groeit de komende jaren.
2013 Stand Slotwet | 2014 Vastge-stelde begroting | 2015 | 2016 | 2017 | 2018 | 2019 | |
---|---|---|---|---|---|---|---|
Applicatiebeheer | 1.025 | 2.370 | 2.370 | 2.770 | |||
Ontwikkelopdrachten | 1.800 | 2.200 | 2.500 | 2.000 | 1.500 | ||
Infrabeheer | 3.000 | 3.100 | 3.100 | 3.100 | 3.200 | ||
Werkplekservices | 700 | 400 | |||||
Overige omzet | 1.000 | 1.275 | 1.530 | 1.530 | 1.530 | ||
Totaal | 4.240 | 4.400 | 6.500 | 8.000 | 9.500 | 9.000 | 9.000 |
Omzet BOD’s1 | 1.500 | 2.000 | 2.500 | 3.000 | 3.000 | ||
Totaal incl. BOD’s | 8.000 | 10.000 | 12.000 | 12.000 | 12.000 |
Lasten
Personele kosten
De berekening van de personele kosten 2015 is gebaseerd op 553 fte, waarvan 539 fte ambtelijk personeel.
In de loop van 2013 zijn de mantels voor het aantrekken van externe expertise vernieuwd. Dit betreft uitbesteding van ICT-werkzaamheden aan externe partijen onder regie van DICTU. Deze uitgaven worden vanaf 2015 begroot onder materieel/apparaat ICT (circa € 35 mln verschuiving van personeel naar materieel).
De gemiddelde totale personeelskosten zijn € 75.000 per fte in 2015. De loonkosten per ambtelijke fte zijn begroot op € 73.500. De gemiddelde kosten voor niet-ambtelijk personeel zijn begroot op € 127.000 per fte.
Materiële kosten
De materiële kosten DICTU hebben betrekking op de kosten van kantoorautomatisering (werkplekken), huisvesting, licentiekosten en personeelsgebonden materiële kosten zoals bv. reis en verblijf en opleidingskosten. Daarnaast worden de geraamde kosten weergegeven (€ 32,6 mln) die DICTU maakt voor het uitbesteden van ICT-werkzaamheden aan externe partijen onder regie van DICTU (outsourcing).
De bijdrage aan SSO’s betreft met name de kosten van huisvesting (€ 4,3 mln). DICTU is gehuisvest in Assen, Zwolle en Den Haag.
Rentelasten
De rentelasten hebben betrekking op de financiering van de vaste activa via leningen. De rentepercentages variëren van 0,8% tot 2,8%
Afschrijvingskosten
De afschrijvingskosten worden begroot op € 14,0 mln, onderverdeeld in € 7,0 mln voor materiële vaste activa en € 7,0 mln voor immateriële vaste activa. Onder ICT apparaat is begrepen de afschrijving op hardware; dit betreft met name infrastructurele hardware. De afschrijvingen vinden lineair plaats en zijn gebaseerd op de historische aanschafwaarde. Afschrijvingstermijnen variëren tussen de 4 en 5 jaar afhankelijk van de activa categorie. Licenties op software worden lineair afgeschreven op basis van hun geschatte economische levensduur van maximaal vijf jaar.
De afschrijvingskosten van immateriële vaste activa bestaan uit de kosten van de ontwikkeling van software voor geautomatiseerde informatiesystemen die lineair worden afgeschreven op basis van hun geschatte economische levensduur.
Kasstroomoverzicht over het jaar 2015
2013 Stand Slotwet | 2014 Vastgestelde begroting | 2015 | 2016 | 2017 | 2018 | 2019 | ||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
1. | Rekening courant RHB 1 januari 2014 + depositorekeningen | – 471 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
2. | Totaal operationele kasstroom | 18.900 | 10.387 | 14.000 | 15.000 | 15.500 | 15.500 | 15.000 |
–/– totaal investeringen | – 7.700 | – 10.387 | – 14.000 | – 15.000 | – 15.500 | – 15.500 | – 15.000 | |
+/+ totaal boekwaarde desinvesteringen | ||||||||
3. | Totaal investeringskasstroom | – 7.700 | – 10.387 | – 14.000 | – 15.000 | – 15.500 | – 15.500 | – 15.000 |
–/– eenmalige uitkering aan moederdepartement | ||||||||
+/+ eenmalige storting door moederdepartement | ||||||||
–/– aflossingen op leningen | – 10.251 | – 10.387 | – 14.000 | – 15.000 | – 15.500 | – 15.500 | – 15.000 | |
+/+ beroep op leenfaciliteit | 0 | 10.387 | 14.000 | 15.000 | 15.500 | 15.500 | 14.000 | |
4. | Totaal financieringskasstroom | – 10.251 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
5. | Rekening courant RHB 31 december 2014 + stand depositorekeningen (=1+2+3+4) | 478 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Toelichting
Operationele kasstroom
De operationele kasstroom bestaat uit het geraamde saldo van baten en lasten, gecorrigeerd voor afschrijvingen en mutaties in het werkkapitaal.
Investeringskasstroom
De voor 2015 geraamde investeringen (€ 14,0 mln) hebben voornamelijk betrekking op investeringen in het ICT domein. Met name infrastructuur (€ 7 mln) en ontwikkeling en vernieuwing van bedrijfsapplicaties (€ 7,0 mln).
Financieringskasstroom
De aflossing op de leningen is gelijk aan de afschrijvingen.
Overzicht doelmatigheidsindicatoren
Omschrijving | 2013 Slotwet | 2014 Vastgestelde begroting | 2015 | 2016 | 2017 | 2018 | 2019 |
---|---|---|---|---|---|---|---|
1. Kostprijzen per product (groep) | |||||||
a. Basistarief werkplek (gemiddeld per stuk x €) | 2.410 | 2.415 | 2.540 | 2.540 | n.v.t. | n.v.t. | n.v.t. |
b. Aantal Werkplekken | 12.241 | 10.100 | 11.250 | 11.250 | n.v.t. | n.v.t. | n.v.t. |
c. Infrastructuur (x € 1.000) | 21.541 | 35.100 | 41.900 | 44.300 | 46.100 | 46.100 | 46.100 |
d. Productieve uren | 1.156.000 (87%) | 998.033 (85%) | 85% | 85% | 85% | 85% | 85% |
2. Tarieven/uur | |||||||
a. Senior medew. (ontwikkeling) | 87 | 87 | 86 | 86 | 86 | 86 | 86 |
b. Medior medew. (bouw) | 78 | 78 | 77 | 77 | 77 | 77 | 77 |
c. Junior medew. (test en beheer) | 78 | 78 | 77 | 77 | 77 | 77 | 77 |
3. gem. bezetting FTE-totaal (excl. externe inhuur) | 371 | 445 | 539 | 539 | 465 | 465 | 465 |
4. Saldo baten en lasten | 0,4% | 0,0% | 0,0% | 0,0% | 0,0% | 0,0% | 0,0% |
Toelichting
-
1. Kostprijzen per product(groep)
Eind 2013 is besloten, dat de werkplekservice van het kerndepartement in tegenstelling tot eerdere berichten op zijn vroegst pas medio 2016 overgaat naar een ander SSO rijk. De voorziene daling in 2014 heeft zich daarmee niet voorgedaan. De daling van de werkplekken in 2015 ten opzichte van 2013 hangt grotendeels samen met de opheffing van Dienst Landelijk Gebied.
De verhoging van het tarief voor de werkplekservice is het gevolg van de verplichte upgrade van de Office 2003 en de Windows XP omgeving. DICTU streeft ernaar de tarieven verder – ondanks daling in de aantallen – stabiel te houden.
DICTU werkt continue aan het vernieuwen en verbeteren – en daarmee efficiënter en goedkoper maken – van het infralandschap. Toch stijgen per saldo de infrakosten, doordat de vraag naar inzet van ICT-toepassingen nog steeds stijgt en het aantal opdrachten vanuit andere departementen groeit.
-
3. Gemiddelde bezetting
De ambtelijke bezetting stijgt als gevolg van het overkomen van werkzaamheden naar DICTU waaronder de Basisadministratie Persoonsgegevens en Reisdocumenten (BPR) en het Ondernemingsdossier. Na 2016 daalt de ambtelijke bezetting als gevolg van de verwachte overgang van de werkplekservice in het kader van de SSO ICT rijk-bewegingen.