Begroting agentschap 2015
2013 Stand Slotwet | 2014 Begroting (stand 1e suppletoire begroting 2014) | 2015 | 2016 | 2017 | 2018 | 2019 | |
---|---|---|---|---|---|---|---|
Baten | |||||||
Omzet moederdepartement | 129.522 | 135.348 | 133.988 | 127.538 | 119.599 | 114.818 | 114.818 |
Omzet overige departementen | 74.024 | 77.707 | 79.494 | 78.717 | 78.702 | 78.521 | 78.521 |
Omzet derden | 64.089 | 73.463 | 72.900 | 72.900 | 72.900 | 72.900 | 72.900 |
Rentebaten | 37 | 107 | 25 | 25 | 25 | 25 | 25 |
Vrijval voorzieningen | 10.420 | ||||||
Bijzondere baten | |||||||
Totaal baten | 278.092 | 286.625 | 286.407 | 279.180 | 271.226 | 266.264 | 266.264 |
Lasten | |||||||
Apparaatskosten | 265.192 | 277.011 | 276.262 | 263.933 | 253.122 | 246.644 | 247.702 |
– Personele kosten | 180.631 | 193.545 | 192.777 | 186.481 | 181.706 | 183.278 | 183.988 |
– waarvan eigen personeel | 163.923 | 176.650 | 176.796 | 172.100 | 168.926 | 170.498 | 171.208 |
– waarvan externe inhuur | 16.708 | 16.895 | 15.981 | 14.381 | 12.781 | 12.781 | 12.781 |
– Materiële kosten | 84.561 | 83.466 | 83.485 | 77.452 | 71.416 | 63.366 | 63.714 |
– waarvan apparaat ICT | |||||||
– waarvan bijdrage aan SSO's | 35.015 | 42.593 | 38.600 | 33.271 | 30.292 | 24.805 | 24.830 |
Rentelasten | 486 | 486 | 541 | 633 | 737 | 992 | 969 |
Afschrijvingskosten | |||||||
Materieel | 4.949 | 5.585 | 6.579 | 6.916 | 8.147 | 8.645 | 8.640 |
– waarvan apparaat ICT | |||||||
Immaterieel | 4.796 | 5.178 | 4.702 | 7.875 | 9.397 | 10.160 | 9.129 |
Overige kosten | |||||||
– dotaties voorzieningen | 2.004 | 500 | 500 | 500 | 500 | 500 | 500 |
– bijzondere lasten | |||||||
Totaal lasten | 277.427 | 288.759 | 288.584 | 279.857 | 271.903 | 266.941 | 266.941 |
Saldo van baten en lasten | 665 | – 2.134 | – 2.177 | – 677 | – 677 | – 677 | – 677 |
Toelichting
Baten
Omzet moederdepartement
De NVWA bewaakt de veiligheid van voedsel, de gezondheid van dieren en planten, het dierenwelzijn en handhaaft de natuurwetgeving. De post omzet moederdepartement is gerelateerd aan de opbrengsten voortvloeiend uit het opdrachtenpakket dat met het moederdepartement is afgesproken, inclusief de bijdragen voor het plan van aanpak (variërend van € 35,2 mln in 2015 tot 23,1 mln in 2018). Rekening gehouden is met een bijdrage van € 0,6 mln voor het programma «afpakken» (misdaad loont niet), € 0,5 mln voor Vibeg, € 0,8 mln voor niet-kostendekkende tarieven en € 7,6 mln voor de uitvoering van taken die door de PBO’s werden uitgevoerd en nu door de NVWA zijn opgepakt. Aan de andere kant is het budget verlaagd in verband met taakstellingen Rutte II (oplopend van – € 0,6 mln in 2015 tot – € 3,1 vanaf 2018) en de centralisatie van budgetten voor P-Direkt (– € 1,1 mln) en het Inkoop uitvoeringscentrum (– € 0,3 mln). In de tabel zijn de verwachte baten per product opgenomen. Onder de post overig zijn opbrengsten geraamd die niet op basis van een uurtarief in rekening worden gebracht. Hieronder vallen vooral directe bijdragen voor uitbesteed onderzoek en voor andere kostensoorten.
2013 Stand Slotwet | 2014 Begroting (stand 1e suppletoire begroting 2014) | 2015 | 2016 | 2017 | 2018 | 2019 | |
---|---|---|---|---|---|---|---|
Toezicht | 61.977 | 70.452 | 73.507 | 71.181 | 67.638 | 66.152 | 66.152 |
Inlichtingen & opsporing | 11.135 | 12.185 | 12.714 | 12.312 | 11.699 | 11.442 | 11.442 |
Klantinteractie & dienstverlening | 7.355 | 6.564 | 6.848 | 6.632 | 6.302 | 6.163 | 6.163 |
Advies & vertegenwoordiging | 5.920 | 7.972 | 8.317 | 8.054 | 7.653 | 7.485 | 7.485 |
Incident- & crisismanagement | 3.757 | 3.486 | 3.638 | 3.523 | 3.347 | 3.274 | 3.274 |
Laboratoriumonderzoek | 3.133 | 3.201 | 3.340 | 3.234 | 3.073 | 3.006 | 3.006 |
Kennis & Expertise | 3.211 | 3.035 | 3.167 | 3.067 | 2.914 | 2.850 | 2.850 |
Communicatie | 827 | 1.239 | 1.293 | 1.252 | 1.190 | 1.164 | 1.164 |
Overig | 32.207 | 27.213 | 21.163 | 18.283 | 15.783 | 13.283 | 13.283 |
Totaal | 129.522 | 135.348 | 133.988 | 127.538 | 119.599 | 114.818 | 114.818 |
Omzet overige departementen
De NVWA bewaakt de veiligheid van voedsel en consumentenproducten. De omzet overige departementen bestaat uit de bijdrage van het Ministerie van Volksgezondheid Welzijn en Sport (VWS) en van het Diergezondheidsfonds (DGF). De bijdrage van VWS is inclusief aanvullende budget voor het plan van aanpak (€ 10 mln), voor de uitvoering van voormalige PBO-taken (€ 1,3 mln) en voor onderzoek bij het RIVM. Voor de omzet van het DGF is structureel € 0,5 mln begroot.
In de tabel zijn de verwachte baten per product opgenomen. Onder de post overig zijn opbrengsten geraamd die niet op basis van een uurtarief in rekening worden gebracht. Hieronder vallen vooral directe bijdragen voor uitbesteed onderzoek en voor andere kostensoorten.
2013 Stand Slotwet | 2014 Vastge-stelde begroting (stand 1e suppletoire begroting 2014) | 2015 | 2016 | 2017 | 2018 | 2019 | |
---|---|---|---|---|---|---|---|
Toezicht | 40.743 | 38.026 | 39.334 | 38.879 | 38.870 | 38.807 | 38.807 |
Inlichtingen & opsporing | 646 | 1.211 | 1.252 | 1.238 | 1.237 | 1.235 | 1.235 |
Klantinteractie & dienstverlening | 6.652 | 6.354 | 6.573 | 6.497 | 6.495 | 6.485 | 6.485 |
Advies & vertegenwoordiging | 1.441 | 1.759 | 1.820 | 1.799 | 1.798 | 1.795 | 1.795 |
Incident- & crisismanagement | 1.070 | 670 | 693 | 685 | 685 | 683 | 683 |
Laboratoriumonderzoek | 7.945 | 11.584 | 11.982 | 11.843 | 11.841 | 11.822 | 11.822 |
Kennis & Expertise | 4.613 | 4.791 | 4.956 | 4.898 | 4.897 | 4.889 | 4.889 |
Communicatie | 436 | 487 | 503 | 497 | 497 | 497 | 497 |
Overig | 10.068 | 12.826 | 12.381 | 12.381 | 12.381 | 12.307 | 12.307 |
Totaal | 73.614 | 77.707 | 79.494 | 78.717 | 78.702 | 78.521 | 78.521 |
Omzet derden
De omzet derden bestaat uit retributies en overige baten. De retributies worden door het bedrijfsleven betaald voor de diensten die de NVWA verricht, bijvoorbeeld voor toezicht in de vorm van inspecties en keuringen bij import, export en slachthuizen. De omvang van de retributies is afhankelijk van economische ontwikkelingen bij het bedrijfsleven, de hoogte van de tarieven en vernieuwingen van het toezicht. Aangezien de omvang en richting hiervan lastig zijn in te schatten, wordt uitgegaan van een stabiele marktvraag (€ 70 mln).
De overige baten derden bestaan onder andere uit opbrengsten voor de uitvoering van (inter)nationale projecten (€ 2,9 mln).
Rentebaten
Door de lage rentetarieven zijn de rentebaten laag. De rentetarieven worden sinds 1 januari 2013 door het Ministerie van Financiën dagelijks vastgesteld en variëren afhankelijk van de looptijd tussen de 0,28% en 2,37%.
Lasten
Personele kosten
De verwachte gemiddelde bezetting voor 2015 is 2.462 fte, waarvan 2.303 fte ambtelijk personeel. Onder andere om pieken en dalen in het werkaanbod op te vangen worden onder andere uitzendkrachten en dierenartsen ingehuurd (practitioners) bij werkzaamheden voor derden. De gemiddelde totale ambtelijke personeelskosten in 2015 zijn € 76.718 per fte. De loonkosten per ambtelijke fte worden geraamd op € 70.900. De gemiddelde kosten voor niet-ambtelijk personeel zijn begroot op € 100.000 per fte. Het voor 2015 te hanteren percentage voor loonstijging is vooralsnog 0%.
Materiële kosten
De materiële kosten bestaan onder andere uit de ICT –, huisvestingskosten en overige kosten. Voor Shared Service Organisaties (SSO) is € 38,6 mln aan kosten begroot. Dit betreft de bijdrage aan DICTU in het kader van ICT (€ 27,1 mln), huurkosten voor kantoorpanden en laboratoria aan de RGD (€ 11,4 mln) en bijdragen aan het Expertise Centrum P&O (€ 0,1 mln). De NVWA heeft geen panden in eigendom, maar huurt deze van de Rijksgebouwendienst.
Rentelasten
De rentelasten vloeien voort uit rente- en aflossingsdragend vermogen waarvan het rentepercentage varieert tussen de 0,54% en 4,51%.
Afschrijvingskosten
De afschrijvingskosten voor materiële en immateriële activa bedragen respectievelijk € 6,6 en € 5,2 mln.
De materiële vaste activa worden lineair afgeschreven waarbij de afschrijvingstermijn van de verschillende klassen liggen tussen 4 en 10 jaar. De immateriële vaste activa hebben een afschrijvingstermijn van 4 jaar.
Dotaties aan voorzieningen
Dotaties aan voorzieningen betreft de dotatie aan de voorziening claims, geschillen en rechtsgedingen.
Saldo van baten en lasten
Door gewijzigde (markt)omstandigheden en inzichten is sprake van uitstel of afstel van de voorgenomen afkoop van panden. Als gevolg hiervan dalen de huisvestingskosten in 2015 niet. Het saldo van baten en lasten wordt daardoor negatief. Door de verwachte afkoop van een pand in 2015 zal het negatieve saldo in 2016 worden verkleind. Op langere termijn (vanaf 2020) zullen deze kosten naar verwachting verder afnemen.
De extra huisvestingskosten worden, via het eigen vermogen van de NVWA, gedekt uit de middelen die aan de NVWA voor afkoop ter beschikking zijn gesteld. Deze middelen zijn toereikend om het voorziene meerjarige tekort te dekken.
Kasstroomoverzicht over het jaar 2015
2013 Stand Slotwet | 2014 Begroting (stand 1e suppletoire begroting 2014) | 2015 | 2016 | 2017 | 2018 | 2019 | ||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
1. | Rekening courant RHB 1 januari 2014 + depositorekeningen | 39.097 | 58.414 | 41.942 | 18.791 | 18.574 | 23.716 | 27.559 |
2. | Totaal operationele kasstroom | 7.798 | – 6.779 | – 441 | 14.113 | 16.867 | 18.128 | 17.092 |
–/– totaal investeringen | – 10.334 | – 17.807 | – 28.730 | – 18.226 | – 24.682 | – 12.926 | – 15.402 | |
+/+ totaal boekwaarde desinvesteringen | 2.387 | 2.000 | 1.600 | 1.360 | 3.551 | 2.140 | 3.076 | |
3. | Totaal investeringskasstroom | – 7.947 | – 15.807 | – 27.130 | – 16.866 | – 21.131 | – 10.786 | – 12.326 |
–/– eenmalige uitkering aan moederdepartement | ||||||||
+/+ eenmalige storting door moederdepartement | 18.000 | |||||||
–/– aflossingen op leningen | – 10.612 | – 9.940 | – 11.530 | – 12.356 | – 15.276 | – 16.425 | – 16.903 | |
+/+ beroep op leenfaciliteit | 12.078 | 16.054 | 15.950 | 14.891 | 24.682 | 12.926 | 15.402 | |
4. | Totaal financieringskasstroom | 19.466 | 6.114 | 4.420 | 2.535 | 9.406 | – 3.499 | – 1.501 |
5. | Rekening courant RHB 31 december 2014 + stand depositorekeningen (=1+2+3+4) | 58.414 | 41.942 | 18.791 | 18.574 | 23.716 | 27.559 | 30.824 |
Operationele kasstroom
De operationele kasstroom 2015 bestaat uit de som van het saldo van baten en lasten (– € 2,1 mln), de afschrijvingslasten (€ 11,2 mln) en uitgaven ten laste van de voorziening laboratoria in verband met de verwachte afkoop van het laboratorium Eindhoven (– € 9,5 mln).
Investeringskasstroom
Materiële activa
Naast een geringe uitbreiding van het aantal dienstauto’s als gevolg van het plan van aanpak is voor vervanging van de dienstauto’s een investeringsbedrag nodig van € 6,1 mln. De restwaarden van de ingeleverde dienstauto’s geven de bedragen van de desinvesteringen weer.
De investeringen in aanpassingen gebouwen, laboratorium- en kantoorinventaris en controleapparatuur betreffen € 3,4 mln.
Immateriële activa
De NVWA is in 2014 gestart met de kennis en vaardigheden uit te bouwen en de onderliggende processen en de informatiearchitectuur te implementeren. Hiermee samenhangend is in 2015 een aanzienlijke investering in ICT begroot die voor een belangrijk deel samenhangt met het plan van aanpak NVWA.
Financieringskasstroom
De financieringskasstroom geeft het saldo weer van de benodigde leningen en de aflossing op de lopende leningen. Van de ruim € 28 mln aan investeringen in 2015 wordt bijna € 16 mln gefinancierd uit leningen en circa € 12 mln uit eigen middelen.
Overzicht doelmatigheidsindicatoren
2013 Slotwet | 2014 Vastgestelde begroting | 2015 | 2016 | 2017 | 2018 | 2019 | |
---|---|---|---|---|---|---|---|
Gemiddelde Kostprijs (€/uur) | 94,13 | 95,00 | 95,60 | 95,60 | 95,60 | 95,60 | 95,60 |
Tarieven | |||||||
Index in reële termen t.o.v. 2012 (2012 = 100) | 100,06 | 100 | 101,6 | 101,6 | 101,6 | 101,6 | 101,6 |
Omzet per productgroep (x € mln) | |||||||
Toezicht | 149,4 | 142,4 | 166,3 | 163,5 | 160,0 | 158,4 | 158,4 |
Advies en Vertegenwoordiging | 7,6 | 8,8 | 10,7 | 10,4 | 10,0 | 9,8 | 9,8 |
Klantinteractie en dienstverlening | 20,9 | 19,9 | 23,7 | 23,4 | 23,0 | 22,9 | 22,9 |
Inlichtingen en opsporing | 11,8 | 12,3 | 14,0 | 13,5 | 12,9 | 12,7 | 12,7 |
Incident en crisismanagement | 5,2 | 4,5 | 4,3 | 4,2 | 4,0 | 4,0 | 4,0 |
Laboratoriumonderzoek | 16,5 | 21,5 | 21,0 | 20,8 | 20,6 | 20,5 | 20,5 |
Kennis en expertise | 9,2 | 10,2 | 9,5 | 9,3 | 9,2 | 9,1 | 9,1 |
Communicatie | 1,3 | 1,3 | 1,8 | 1,7 | 1,7 | 1,7 | 1,7 |
FTE | |||||||
Aantal FTE (excl. externe inhuur) | 2.163 | 2.181 | 2.303 | 2.241 | 2.200 | 2.221 | 2.230 |
Verhouding FTE direct/indirect (excl externe inhuur) | 1.733/430 | 1.760/421 | 1.849/454 | 1.800/441 | 1.767/433 | 1.783/437 | 1.791/439 |
Personeelskosten per fte | 70.143 | 70.000 | 70.900 | 70.900 | 70.900 | 70.900 | 70.900 |
Saldo van baten en lasten | |||||||
Saldo van baten en lasten als % van de totale baten | 0,24% | 0,00% | – 0,8% | – 0,2% | – 0,2% | – 0,3% | – 0,3% |
Kwaliteit | |||||||
Afhandelsnelheid informatieverzoeken, klachten en meldingen | 64% | 95% | 95% | 95% | 95% | 95% | 95% |
Tijdig betaalde facturen (< 30 dagen). | nvt | nvt | 90% | 90% | 90% | 90% | 90% |
Toelichting
De inschatting van de kostprijsontwikkeling is lastig te maken, vanwege mogelijke tegengestelde factoren. Behalve de effecten van het plan van aanpak, zoals het programma Keuring en Toezicht, is ook de ontwikkeling van het prijspeil onzeker. De omzet van producten stijgt aanzienlijk ten opzichte van de oorspronkelijk vastgestelde begroting, onder meer door het plan van aanpak. In de jaren daarna wordt een daling zichtbaar door een afname van met name de beschikbare EZ-budgetten, onder andere in verband met taakstellingen Rutte II. Deze daling vertaalt zich in een daling van de fte’s. De NVWA wil snel blijven reageren naar aanleiding van verzoeken, klachten en meldingen en wil 95% binnen de behandeltermijn van 6 weken afhandelen.
Het is van belang dat de overheid facturen op tijd betaalt. De NVWA streeft ernaar dat minimaal 90% van de facturen binnen een periode van 30 dagen wordt betaald.