Deze bijlage bevat de volgens de Rijksbegrotingsvoorschriften (RBV) verplichte aansluitingstabellen en (per artikel) de verplichte tabellen van het verdiepingshoofdstuk. In aanvulling daarop zijn dergelijke tabellen ook voor de premiegefinancierde regelingen opgenomen. De bijlage begint met een toelichting op de opbouw van het SZA-kader.
B.1.1 HET SZA-KADER
Het SZA-kader bevat zowel uitgaven van regelingen die begrotingsgefinancierd zijn als uitgaven van regelingen die premiegefinancierd zijn. De begrotingsgefinancierde uitgaven worden uit belastinginkomsten betaald. De premiegefinancierde uitgaven worden voornamelijk door middel van premies gefinancierd. Tabel B.1.1 bevat een toelichting op de opbouw van de SZA-uitgaven.
2014 | 2015 | 2016 | 2017 | 2018 | 2019 | |
---|---|---|---|---|---|---|
Totale uitgaven begroting | 32,9 | 32,4 | 32,9 | 33,7 | 34,0 | 34,4 |
– Correctie rijksbijdragen | 11,4 | 14,0 | 14,3 | 15,1 | 15,3 | 15,5 |
– Correctie Rbg-eng | 0,5 | 0,7 | 0,6 | 0,4 | 0,4 | 0,4 |
– Correctie ontvangsten | 0,9 | 0,6 | 0,6 | 0,6 | 0,6 | 0,6 |
+ Loon- en prijsbijstelling | 0,0 | 0,1 | 0,4 | 0,6 | 0,8 | 1,0 |
A. SZA-uitgaven begroting | 20,2 | 17,4 | 17,7 | 18,1 | 18,5 | 18,9 |
Totale uitgaven premie 1 | 55,4 | 57,2 | 57,8 | 58,3 | 58,9 | 59,3 |
– Correctie ontvangsten | 0,4 | 0,4 | 0,4 | 0,4 | 0,4 | 0,4 |
B. SZA-uitgaven premie | 55,0 | 56,7 | 57,4 | 57,9 | 58,5 | 58,9 |
C. Integratie-uitkering sociaal domein | 0,1 | 2,9 | 2,7 | 2,6 | 2,4 | 2,3 |
Totale SZA-uitgaven (lopende prijzen) (A+B+C) | 75,3 | 77,0 | 77,8 | 78,6 | 79,5 | 80,2 |
Allereerst wordt voor een dubbeltelling gecorrigeerd omdat sociale fondsen voor een deel gefinancierd worden uit begrotingsmiddelen (correctie rijksbijdragen). Dit betreft hoofdzakelijk een bijdrage aan het Ouderdomsfonds, welke nodig is omdat de opbrengsten van de AOW-premie onvoldoende zijn om de AOW-uitgaven te dekken 40. In 2015 worden de SZA-uitgaven hierdoor met € 14 miljard gecorrigeerd. Tevens vallen de apparaatuitgaven van SZW en enkele andere uitgaven niet onder het SZA-kader maar onder het kader Rbg-eng (€ 0,7 miljard). Voor het gedeelte van de ontvangsten dat tot de niet-belastingontvangsten wordt gerekend wordt eveneens gecorrigeerd (€ 0,6 miljard en € 0,4 miljard). De middelen voor de Wsw en het participatiebudget maken vanaf 2015 onderdeel uit van de integratie-uitkering sociaal domein. Deze uitgaven blijven echter wel onderdeel van het SZA-kader en worden bijgeteld.
Het uitgavenplafond (SZA-kader) wordt in lopende prijzen uitgedrukt, wat betekent dat rekening wordt gehouden met toekomstige loon- en prijsontwikkelingen en de gevolgen daarvan voor de uitgaven. Voor de begrotingsgefinancierde regelingen staan de hiervoor gereserveerde middelen niet op de SZW-begroting, maar op een afzonderlijke begrotingspost die door de Minister van Financiën wordt beheerd. De premiegefinancierde uitgaven zijn al uitgedrukt in lopende prijzen. In lopende prijzen bedragen de SZA-uitgaven in 2015 € 77,0 miljard.
In de volgende figuur wordt de opbouw van het SZA-kader grafisch toegelicht.
Figuur B.4 Opbouw SZA-kader in 2015 (x € 1 miljard)
B.1.2 DE AANSLUITINGSTABELLEN
In dit onderdeel van de begroting worden de samenvattende aansluitingstabellen van de premie- en de begrotingsgefinancierde regelingen weergegeven, zowel voor de uitgaven als voor de ontvangsten. De mutaties in deze tabellen worden per artikel gedetailleerd opgenomen in het verdiepingshoofdstuk in onderdeel B.1.3 van deze bijlage.
De opbouw van deze tabellen verschilt van elkaar. Bij de begrotingsgefinancierde regelingen worden, conform de RBV, de mutaties als gevolg van de nota van wijziging, de 1e suppletoire begroting (Voorjaarsnota) en de nieuwe mutaties (Miljoenennota) vermeld. Bij de premiegefinancierde regelingen is geen sprake van een nota van wijziging of van een suppletoire wet. Voor deze regelingen worden de mutaties uitgesplitst naar uitvoeringsmutaties, macromutaties, loon- en prijsmutaties, beleidsmatige mutaties en kasschuiven. Bovendien wordt een onderverdeling aangebracht in reëel en nominaal.
2014 | 2015 | 2016 | 2017 | 2018 | 2019 | |
---|---|---|---|---|---|---|
Ontwerpbegroting 2014 | 33.755.888 | 36.831.728 | 36.617.265 | 36.694.082 | 36.928.823 | |
Mutaties nota van wijziging | 28.686 | 84.985 | 262.129 | 395.337 | 395.342 | |
Vastgestelde begroting 2014 | 33.784.574 | 36.916.713 | 36.879.394 | 37.089.419 | 37.324.165 | |
Mutaties Voorjaarsnota | – 423.136 | – 441.440 | – 604.806 | – 479.152 | – 358.950 | |
Totaal tot en met Voorjaarsnota | 33.361.438 | 36.475.273 | 36.274.588 | 36.610.267 | 36.965.215 | |
Mutaties Miljoenennota | – 447.386 | – 4.053.593 | – 3.398.636 | – 2.938.268 | – 2.979.927 | |
Ontwerpbegroting 2015 | 32.614.052 | 32.421.680 | 32.875.952 | 33.671.999 | 33.985.288 | 34.402.969 |
2014 | 2015 | 2016 | 2017 | 2018 | 2019 | |
---|---|---|---|---|---|---|
Ontwerpbegroting 2014 | 1.766.181 | 1.728.161 | 1.736.482 | 1.715.250 | 1.724.475 | |
Vastgestelde begroting 2014 | 1.766.181 | 1.728.161 | 1.736.482 | 1.715.250 | 1.724.475 | |
Mutaties Voorjaarsnota | – 690 | – 6.000 | – 15.288 | – 24.415 | – 29.161 | |
Totaal tot en met Voorjaarsnota 1e suppletoire | 1.765.491 | 1.722.161 | 1.721.194 | 1.690.835 | 1.695.314 | |
Mutaties Miljoenennota | 212.463 | – 36.885 | – 19.123 | – 13.292 | – 14.238 | |
Ontwerpbegroting 2015 | 1.977.954 | 1.685.276 | 1.702.071 | 1.677.543 | 1.681.076 | 1.687.165 |
2014 | 2015 | 2016 | 2017 | 2018 | 2019 | |
---|---|---|---|---|---|---|
Ontwerpbegroting 2014 uitgaven | 56.129.864 | 60.189.595 | 60.132.292 | 59.694.839 | 59.381.847 | 58.821.914 |
Mutaties: | ||||||
Uitvoeringsmutaties | – 333.202 | – 416.926 | – 298.275 | – 349.615 | – 344.444 | – 267.818 |
Macro mutaties | – 966.982 | – 1.790.692 | – 1.925.785 | – 1.491.492 | – 1.178.728 | – 939.885 |
Loon- en prijsontwikkeling | 938.301 | 990.218 | 988.561 | 985.742 | 984.972 | 975.975 |
Beleidmatige mutaties | – 317.300 | – 2.457.533 | – 2.511.125 | – 2.646.730 | – 2.695.506 | – 2.713.300 |
Kasschuiven | – 44.250 | – 7.123 | 8.956 | – 7.957 | – 7.921 | – 8.921 |
Diverse overige mutaties | 29.819 | 22.163 | 2.255 | – 6.119 | – 8.231 | – 14.248 |
Stand ontwerpbegroting 2015 uitgaven | 55.436.250 | 56.529.702 | 56.396.879 | 56.178.668 | 56.131.989 | 55.853.717 |
Ontwerpbegroting 2014 nominaal | 816.116 | 2.355.331 | 3.316.190 | 4.055.690 | 4.823.453 | 5.578.666 |
Mutaties: | ||||||
Bijstellingen grondslag en indexatiepercentage | 122.185 | – 731.193 | – 881.680 | – 945.757 | – 1.028.469 | – 1.112.181 |
Uitdelen loon- en prijsontwikkeling | – 938.301 | – 990.218 | – 988.561 | – 985.742 | – 984.972 | – 975.975 |
Stand ontwerpbegroting 2015 nominaal | 0 | 633.920 | 1.445.949 | 2.124.191 | 2.810.012 | 3.490.510 |
Ontwerpbegroting 2015 totaal | 55.436.250 | 57.163.622 | 57.842.828 | 58.302.859 | 58.942.001 | 59.344.227 |
Voor de aansluitingstabel van de ontvangsten premiegefinancierd wordt verwezen naar de aansluitingstabel bij artikel 5 van het verdiepingshoofdstuk.
B.1.3 HET VERDIEPINGSHOOFDSTUK
Dit onderdeel bevat het verdiepingshoofdstuk van de SZW-begroting. In deze paragraaf wordt voor alle artikelen op de SZW-begroting de mutatie van uitgaven en ontvangsten tussen de ontwerpbegroting 2014 en de huidige ontwerpbegroting 2015 gedetailleerd toegelicht. Dit gebeurt zowel voor de begrotingsgefinancierde als voor de premiegefinancierde regelingen.
B.1.3.1 Arbeidsmarkt
2014 | 2015 | 2016 | 2017 | 2018 | 2019 | |
---|---|---|---|---|---|---|
Stand ontwerpbegroting 2014 | 19.665 | 21.757 | 22.824 | 22.824 | 22.824 | 22.824 |
Mutatie 1e suppletoire begroting 2014 | – 1.274 | – 432 | – 282 | – 307 | – 317 | – 317 |
Nieuwe mutaties: | ||||||
1. Kasschuif actieplan gezond bedrijf | – 1.000 | 1.000 | ||||
2. Budgettair neutrale herschikkingen | – 200 | |||||
3. Overboekingen met departementen | – 440 | – 3.800 | – 100 | – 100 | – 100 | – 100 |
4. Nadere afrekeningen 2013 | 139 | |||||
Stand ontwerpbegroting 2015 | 16.890 | 17.525 | 22.442 | 22.417 | 23.407 | 22.407 |
-
1. De voorbereidingen voor de subsidieregeling Actieplan Gezond Bedrijf lopen uit, waardoor de subsidieperiode verschuift.
-
2. Budgettair neutrale herschikkingen binnen de SZW-begroting.
-
3. Naar EZ zijn extra bijdragen overgeboekt ten behoeve van TNO. Naar VenJ is een structurele bijdrage overgemaakt voor het bureau nationale rapporteur mensenhandel en een incidentele bijdrage voor een nationaal verwijzingsmechanisme.
-
4. Een nabetaling op de uitvoeringskosten van de wet verevening pensioen bij echtscheiding.
2014 | 2015 | 2016 | 2017 | 2018 | 2019 | |
---|---|---|---|---|---|---|
Stand ontwerpbegroting 2014 | 39.039 | 38.830 | 42.799 | 43.191 | 43.191 | 43.191 |
Nieuwe mutaties: | ||||||
1. Spekmangelden | – 3.900 | – 3.900 | – 3.900 | – 3.900 | – 3.900 | – 3.900 |
2. Doorwerking realisatie 2013 | – 853 | – 1.182 | – 2.832 | – 3.224 | – 3.224 | – 3.224 |
Stand ontwerpbegroting 2015 | 34.286 | 33.748 | 36.067 | 36.067 | 36.067 | 36.067 |
-
1. De aan het amendement Spekman 41 gekoppelde uitgaven en ontvangsten worden structureel uitgeboekt (zie uitgaven artikel 96).
-
2. De raming van de boeteopbrengsten wordt op basis van realisatiegegevens over 2013 structureel neerwaarts aangepast.
B.1.3.2 Bijstand, Toeslagenwet en Sociale Werkvoorziening inclusief aanpak jeugdwerkloosheid
2014 | 2015 | 2016 | 2017 | 2018 | 2019 | |
---|---|---|---|---|---|---|
Stand ontwerpbegroting 2014 | 10.578.354 | 10.241.479 | 10.201.044 | 10.370.998 | 10.526.440 | 10.250.971 |
Mutatie 1e suppletoire begroting 2014 | – 506.231 | – 799.817 | – 1.208.721 | – 1.412.943 | – 1.530.471 | – 1.239.820 |
Nieuwe mutaties: | ||||||
1. Loon- en prijsbijstelling 2014 | 36.305 | 34.405 | 33.939 | 33.577 | 33.873 | 33.839 |
2. Macromutaties | – 93.140 | – 133.919 | – 88.040 | – 72.625 | – 57.716 | – 42.815 |
3. Uitvoering | 11.232 | 2.334 | 4.567 | 9.491 | 13.860 | 17.254 |
4. Overboekingen met departementen | – 273 | – 7.425 | ||||
5. Naar GF koopkrachttegemoetkoming minima | – 66.000 | |||||
6. Naar GF decentralisatie P-budget en WSW | – 2.880.462 | – 2.706.801 | – 2.540.103 | – 2.407.576 | – 2.317.683 | |
7. Kasschuiven | – 176.125 | – 76.875 | 185.000 | 68.000 | ||
8. Pensioenregeling zzp’ers | 35.500 | 72.500 | 89.000 | 102.000 | 120.000 | |
9. Alimentatie/prikkelwerking WWB | 140.000 | 140.000 | 100.000 | 100.000 | 100.000 | |
10. Overgangsrecht alleenstaande ouders | 10.000 | |||||
12. Budgettair neutrale herschikkingen | – 10.395 | 1.780 | – 1.580 | – 1.440 | – 1.400 | – 1.400 |
12. OCW deel participatiebudget | – 53.353 | – 53.353 | – 53.353 | – 53.353 | – 53.353 | |
13. Aanpassing AIO-norm uitkeringslasten | 16.076 | 16.169 | 16.022 | 15.690 | 14.923 | |
14. Kostendelersnorm TW | – 1.000 | – 1.000 | – 1.000 | |||
Stand ontwerpbegroting 2015 | 9.773.727 | 6.529.723 | 6.594.724 | 6.605.624 | 6.740.347 | 6.881.476 |
-
1. De ramingen zijn bijgesteld voor de loon- en prijsontwikkeling 2014.
-
2. De ramingen voor BUIG en TW zijn aangepast voor de ontwikkelingen in de werkloosheid en realisaties.
-
3. De ramingen zijn bijgesteld op basis van uitvoeringsinformatie van het UWV en van de gemeenten.
-
4. Naar OCW is voor twee jaar een bijdrage aan het Jeugd Cultuur Fonds overgeboekt. De eerder overgeboekte bijdrage in verband met afschaffen partnertoeslag studiefinanciering is teruggeboekt. Naar BZK is een bijdrage in de kosten van een onderzoek naar multiprobleemgezinnen overgeboekt.
-
5. In 2014 vindt een eenmalige uitkering plaats aan mensen met een inkomen tot 110% van het sociaal minimum. Van de € 70 miljoen wordt € 66 miljoen via een decentralisatie-uitkering van BZK aan gemeenten beschikbaar gesteld.
-
6. De voor het participatiebudget en de WSW beschikbare budgetten worden met ingang van 2015 overgeheveld naar het Gemeentefonds.
-
7. Er zijn budgettair neutrale kasschuiven verwerkt ten behoeve van de voorlichtingscampagne Jeugdwerkloosheid en de dekking van de hervorming van de kindregelingen.
-
8. In het pensioenakkoord is afgesproken een pensioenregeling voor zzp'ers mogelijk te maken. Onder bepaalde voorwaarden valt dit opgebouwde pensioen daardoor niet meer onder de vermogenstoets van de bijstand.
-
9. Zie beleidswijzigingen artikel 2. Het niet mogelijk blijken van verdere aanscherping van de alimentatieregels leidt tot een besparingsverlies van € 100 miljoen vanaf 2015. Bij de begrotingsafspraken 2014 is de besparing op prikkelwerking vanaf 2015 ingeboekt. Invoering per 2016 leidt tot een besparingsverlies van € 40 miljoen in zowel 2015 als 2016. Beide besparingsverliezen zijn gedekt binnen de SZW-begroting.
-
10. Bij de plenaire behandeling van het wetsvoorstel hervorming kindregelingen is besloten tot overgangsrecht voor alleenstaande ouders in de bijstand die een partner hebben volgens de Algemene Wet Inkomensafhankelijke Regelingen.
-
11. Budgettair neutrale herschikkingen binnen de SZW-begroting.
-
12. Met het intrekken van de Wet participatiebudget per 2015 vervalt de bijdrage van OCW aan het participatiebudget. Het OCW-deel in het voormalige participatiebudget (ontvangsten en uitgaven) wordt uit de begroting verwijderd.
-
13. Aanpassing berekeningswijze AIO-norm.
-
14. Effect van het invoeren van de kostendelersnorm op de Toeslagenwet.
2014 | 2015 | 2016 | 2017 | 2018 | 2019 | |
---|---|---|---|---|---|---|
Stand ontwerpbegroting 2014 | 53.853 | 53.853 | 53.853 | 53.853 | 53.853 | 53.853 |
Nieuwe mutaties: | ||||||
1. Restituties | 32.069 | |||||
2. Diverse ontvangsten | 12.294 | |||||
3. OCW-deel participatiebudget | – 53.353 | – 53.353 | – 53.353 | – 53.353 | – 53.353 | |
Stand ontwerpbegroting 2015 | 98.216 | 500 | 500 | 500 | 500 | 500 |
-
1. De restituties hebben betrekking op verrekeningen inzake betaalde rijksvergoedingen WWB, Bijstand zelfstandigen, bijstand buitenland, AIO en TW in 2013.
-
2. Diverse ontvangsten, voornamelijk met betrekking tot de WSW en de Wet participatiebudget.
-
3. Met het intrekken van de Wet participatiebudget per 2015 vervalt de bijdrage van OCW aan het participatiebudget. Het OCW-deel in het voormalige participatiebudget (ontvangsten en uitgaven) wordt uit de begroting verwijderd.
B.1.3.3 Arbeidsongeschiktheid
2014 | 2015 | 2016 | 2017 | 2018 | 2019 | |
---|---|---|---|---|---|---|
Stand ontwerpbegroting 2014 | 649 | 683 | 723 | 765 | 819 | 819 |
Nieuwe mutaties: | ||||||
1. Loon- en prijsbijstelling 2014 | 12 | 12 | 13 | 14 | 15 | 15 |
2. Uitvoering | – 75 | – 91 | – 112 | – 133 | – 156 | – 123 |
Stand ontwerpbegroting 2015 | 586 | 604 | 624 | 646 | 678 | 711 |
-
1. De raming Ongevallenverzekering Caribisch Nederland is bijgesteld voor de loon- en prijsontwikkeling 2014.
-
2. Bijstelling op grond van volume- en prijsontwikkelingen in de Ongevallenverzekering Caribisch Nederland.
2014 | 2015 | 2016 | 2017 | 2018 | 2019 | |
---|---|---|---|---|---|---|
Stand ontwerpbegroting 2014 uitkeringen | 9.038.535 | 8.963.952 | 9.016.445 | 9.111.698 | 9.199.245 | 9.254.713 |
Mutaties: | ||||||
1. Uitvoering | – 70.179 | – 96.463 | – 101.210 | – 131.527 | – 153.241 | – 98.085 |
2. Loon- en prijsbijstelling 2014 | 109.929 | 109.078 | 110.559 | 112.002 | 113.280 | 115.200 |
3. Overige mutaties | – 4.000 | – 16.024 | – 24.024 | – 30.024 | – 29.024 | |
4. Kasschuif | – 19.250 | – 13.123 | – 10.044 | – 7.957 | – 7.921 | – 8.921 |
Stand ontwerpbegroting 2015 uitkeringen | 9.059.035 | 8.959.444 | 8.999.726 | 9.060.192 | 9.121.339 | 9.233.883 |
Stand ontwerpbegroting 2014 nominaal | 110.798 | 261.701 | 372.679 | 465.607 | 559.205 | 653.386 |
Mutaties: | ||||||
5. Bijstellingen grondslag en indexatiepercentage | – 869 | – 45.318 | – 54.342 | – 57.960 | – 61.902 | – 61.107 |
6. Overhevelen loon- en prijsbijstelling 2014 | – 109.929 | – 109.078 | – 110.559 | – 112.002 | – 113.280 | – 115.200 |
Stand ontwerpbegroting 2015 nominaal | 0 | 107.301 | 207.781 | 295.608 | 383.985 | 477.041 |
Stand ontwerpbegroting 2015 totaal | 9.059.035 | 9.066.749 | 9.207.504 | 9.355.837 | 9.505.362 | 9.710.962 |
-
1. De raming van het aantal mensen dat de WGA instroomt is naar beneden bijgesteld. Daarnaast wordt de geraamde gemiddelde uitkering naar beneden bijgesteld op basis van uitvoeringsinformatie van het UWV en een nieuwe langetermijnraming. Hierdoor worden de geraamde uitgaven aan de WGA neerwaarts bijgesteld. Het geraamde aantal mensen met een IVA-uitkering is naar boven bijgesteld op basis van uitvoeringsinformatie van het UWV en een nieuwe langetermijnraming. De WAO-uitgaven zijn opwaarts bijgesteld. Dit wordt met name veroorzaakt door een hogere gemiddelde uitkering op basis van uitvoeringsinformatie van het UWV en een nieuwe langetermijnraming.
-
2. De loon- en prijsbijstelling 2014 is overgeheveld om de uitkeringslasten op prijspeil 2014 te brengen.
-
3. Diverse overige mutaties.
-
4. Door middel van een kasschuif van middelen 2014 naar latere jaren wordt gezorgd voor een zachte landing van de korting op re-integratiemiddelen uit het regeerakkoord. Bij bovenstaande reeks hoort een reeks die op artikel 4 al in de eerste suppletoire begroting is verwerkt. Door deze twee reeksen samen wordt € 42 miljoen uit 2014 doorgeschoven naar latere jaren.
-
5. Nominale ontwikkeling als gevolg van bovenstaande mutaties van de uitkeringen (grondslag) en als gevolg van aanpassingen van de indexcijfers.
-
6. Zie 2.
B.1.3.4 Jonggehandicapten
2014 | 2015 | 2016 | 2017 | 2018 | 2019 | |
---|---|---|---|---|---|---|
Stand ontwerpbegroting 2014 | 2.952.962 | 3.009.899 | 2.779.035 | 2.499.630 | 2.239.267 | 2.258.896 |
Mutatie 1e suppletoire begroting 2014 | 19.480 | 70.906 | 379.465 | 709.946 | 897.361 | 926.355 |
Nieuwe mutaties: | ||||||
1. Loon- en prijsbijstelling 2014 | 33.114 | 33.309 | 33.677 | 34.063 | 33.194 | 33.865 |
2. Hogere besparing AO-tegemoetkoming | – 684 | – 8.177 | – 16.411 | – 23.477 | – 24.562 | |
3. Uitvoering | 14.552 | |||||
4. Nadere afrekening 2013 | 9.811 | |||||
Stand ontwerpbegroting 2015 | 3.029.919 | 3.113.430 | 3.184.000 | 3.227.228 | 3.146.345 | 3.194.554 |
-
1. De ramingen zijn bijgesteld voor de loon- en prijsontwikkeling 2014.
-
2. In het zes miljard pakket is afgesproken de arbeidsongeschiktheidstegemoetkoming te verlagen. De hiermee gemoeide besparing is berekend op basis van het toen ingeschatte volume. Doordat het zittend bestand Wajong niet naar gemeenten over gaat, valt het volume in de Wajong hoger uit dan geraamd en daarmee de besparing op de arbeidsongeschiktheidstegemoetkoming.
-
3. Bijstelling van de raming op basis van de juninota van het UWV. De gemiddelde prijs van een Wajong-uitkering is gestegen.
-
4. Begrotingsgefinancierde regelingen worden gedurende het jaar aan uitvoeringsinstanties bevoorschot en achteraf exact afgerekend. Deze nabetalingen over 2013 hebben betrekking op de Wajong.
2014 | 2015 | 2016 | 2017 | 2018 | 2019 | |
---|---|---|---|---|---|---|
Stand ontwerpbegroting 2014 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Nieuwe mutaties: | ||||||
1. Restituties | 12.273 | |||||
Stand ontwerpbegroting 2015 | 12.273 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
-
1. Begrotingsgefinancierde regelingen worden gedurende het jaar aan uitvoeringsinstanties bevoorschot en achteraf exact afgerekend. Deze restituties hebben betrekking op verrekeningen inzake betaalde rijksvergoedingen re-integratie Wajong in 2013.
B.1.3.5 Werkloosheid inclusief aanpak ouderenwerkloosheid
2014 | 2015 | 2016 | 2017 | 2018 | 2019 | |
---|---|---|---|---|---|---|
Stand ontwerpbegroting 2014 | 32.444 | 35.771 | 34.010 | 44.427 | 58.655 | 68.719 |
Mutatie 1e suppletoire begroting 2014 | 6.787 | 4.963 | 4.951 | – 72 | -95 | – 111 |
Nieuwe mutaties: | ||||||
1. Loon- en prijsbijstelling 2014 | 268 | 264 | 346 | 501 | 661 | 774 |
2. Uitvoering | – 2.703 | 2.861 | – 1.006 | – 1.460 | – 1.924 | – 2.252 |
3. Kasschuif actieplan 50+ werkt | – 10.000 | – 2.000 | 7.000 | 5.000 | ||
Stand ontwerpbegroting 2015 | 26.796 | 41.859 | 45.301 | 48.396 | 57.297 | 67.130 |
-
1. De ramingen zijn bijgesteld voor de loon- en prijsontwikkeling 2014.
-
2. De raming van de IOW is op basis van uitvoeringsgegevens van het UWV bijgesteld.
-
3. Om beter aan te sluiten bij de financiering van het actieplan 50+ werkt is een budgettair neutrale kasschuif verwerkt.
2014 | 2015 | 2016 | 2017 | 2018 | 2019 | |
---|---|---|---|---|---|---|
Stand ontwerpbegroting 2014 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Nieuwe mutaties: | ||||||
1. Restituties | 627 | |||||
Stand ontwerpbegroting 2015 | 627 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
-
1. De restituties hebben betrekking op verrekeningen inzake betaalde rijksvergoedingen actieplan 55+ werkt en musici en artiesten in 2013.
2014 | 2015 | 2016 | 2017 | 2018 | 2019 | |
---|---|---|---|---|---|---|
Stand ontwerpbegroting 2014 uitkeringen | 8.235.924 | 9.041.144 | 9.027.184 | 8.547.721 | 8.112.517 | 7.516.935 |
Mutaties: | ||||||
1. Macro mutaties | – 966.982 | – 1.676.671 | – 1.819.399 | – 1.413.886 | – 1.115.173 | – 886.002 |
2. Loon- en prijsbijstelling 2014 | 197.128 | 195.363 | 194.948 | 191.317 | 187.588 | 176.672 |
3. Business cases | – 63.700 | – 66.800 | – 69.300 | – 70.900 | – 11.400 | |
4. Passende arbeid | – 11.000 | – 20.000 | – 16.000 | – 18.000 | – 10.000 | |
5. Overige mutaties | 4.000 | 13.000 | 8.000 | 4.000 | 4.000 | 4.000 |
Stand ontwerpbegroting 2015 uitkeringen | 7.406.370 | 7.495.036 | 7.321.433 | 7.242.252 | 7.159.532 | 6.801.605 |
Stand ontwerpbegroting 2014 nominaal | 176.202 | 359.840 | 477.313 | 560.927 | 628.076 | 669.512 |
Mutaties: | ||||||
6. Bijstellingen grondslag en indexatiepercentage | 20.926 | – 19.540 | – 55.063 | – 64.305 | – 58.229 | – 51.755 |
7. Overhevelen loon- en prijsbijstelling 2014 | – 197.128 | – 195.363 | – 194.948 | – 191.317 | – 187.588 | – 176.672 |
Stand ontwerpbegroting 2015 nominaal | 0 | 144.937 | 227.302 | 305.305 | 382.259 | 440.378 |
Stand ontwerpbegroting 2015 totaal | 7.406.370 | 7.639.973 | 7.548.735 | 7.547.557 | 7.541.791 | 7.241.983 |
-
1. Dit betreft een bijstelling op basis van ontwikkelingen in de werkloosheidscijfers van het CPB en uitvoeringsinformatie van het UWV. Het gaat om bijstelling van zowel het aantal uitkeringen als de uitkeringshoogte (zie ook ontvangsten).
-
2. De loon- en prijsbijstelling 2014 is overgeheveld om de uitkeringslasten op prijspeil 2014 te brengen.
-
3. Business case UWV: intensivering handhavingsactiviteiten WW. Tegenover deze lagere uitkeringslasten staan hogere uitvoeringskosten.
-
4. De uitkeringslasten worden neerwaarts bijgesteld in verband met de maatregelen passende arbeid.
-
5. Diverse overige mutaties.
-
6. Nominale ontwikkeling als gevolg van bovenstaande mutaties van de uitkeringen (grondslag) en als gevolg van aanpassingen van de indexcijfers.
-
7. Zie 2.
2014 | 2015 | 2016 | 2017 | 2018 | 2019 | |
---|---|---|---|---|---|---|
Stand ontwerpbegroting 2014 | 424.376 | 435.457 | 435.457 | 435.457 | 435.457 | 435.457 |
Mutaties: | ||||||
1. Macro mutaties | – 37.813 | – 26.100 | – 26.100 | – 26.100 | – 26.100 | – 26.100 |
2. Loon- en prijsbijstelling 2014 | 10.437 | 10.728 | 10.728 | 10.728 | 10.728 | 10.728 |
Stand ontwerpbegroting 2015 | 397.000 | 420.085 | 420.085 | 420.085 | 420.085 | 420.085 |
Stand ontwerpbegroting 2014 nominaal | 8.616 | 18.789 | 23.984 | 28.887 | 33.844 | 38.850 |
Mutaties: | ||||||
3. Bijstellingen grondslag en indexatiepercentage | 1.821 | 282 | – 20 | – 298 | – 582 | – 865 |
4. Overhevelen loon- en prijsbijstelling 2014 | – 10.437 | – 10.728 | – 10.728 | – 10.728 | – 10.728 | – 10.728 |
Stand ontwerpbegroting 2015 nominaal | 8.342 | 13.234 | 17.859 | 22.532 | 27.254 | |
Stand ontwerpbegroting 2015 totaal | 397.000 | 428.428 | 433.321 | 437.946 | 442.619 | 447.342 |
-
1. De onder punt 1 bij de uitgaven genoemde mutatie heeft ook consequenties voor de ontvangsten.
-
2. De loon- en prijsbijstelling 2014 is overgeheveld om de uitkeringslasten op prijspeil 2014 te brengen.
-
3. Nominale ontwikkeling als gevolg van bovenstaande mutaties van de uitkeringen (grondslag) en als gevolg van aanpassingen van de indexcijfers.
-
4. Zie 2.
B.1.3.6 Ziekte en zwangerschap
2014 | 2015 | 2016 | 2017 | 2018 | 2019 | |
---|---|---|---|---|---|---|
Stand ontwerpbegroting 2014 | 6.805 | 6.325 | 6.445 | 6.569 | 6.734 | 6.734 |
Mutatie 1e suppletoire begroting 2014 | – 131 | – 115 | – 115 | – 115 | – 115 | – 115 |
Nieuwe mutaties: | ||||||
1. Loon- en prijsbijstelling 2014 | 108 | 102 | 104 | 106 | 109 | 109 |
2. Uitvoering | 464 | 431 | 396 | 360 | 326 | 464 |
Stand ontwerpbegroting 2015 | 7.246 | 6.743 | 6.830 | 6.920 | 7.054 | 7.192 |
-
1. De ramingen zijn bijgesteld voor de loon- en prijsontwikkeling 2014.
-
2. Bijstelling op grond van volume- en prijsontwikkelingen in de Ziekteverzekering Caribisch Nederland.
2014 | 2015 | 2016 | 2017 | 2018 | 2019 | |
---|---|---|---|---|---|---|
Stand ontwerpbegroting 2014 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Nieuwe mutaties: | ||||||
1. Restituties | 836 | |||||
Stand ontwerpbegroting 2015 | 836 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
-
1. De restituties hebben betrekking op verrekeningen inzake betaalde rijksvergoedingen TAS in 2013.
2014 | 2015 | 2016 | 2017 | 2018 | 2019 | |
---|---|---|---|---|---|---|
Stand ontwerpbegroting 2014 uitkeringen | 2.678.707 | 2.623.603 | 2.618.170 | 2.610.137 | 2.603.137 | 2.602.637 |
Mutaties: | ||||||
1. Uitvoering | – 62.592 | – 96.786 | – 105.845 | – 108.202 | – 102.876 | – 102.597 |
2. Loon- en prijsbijstelling 2014 | 69.103 | 68.129 | 68.113 | 68.027 | 68.115 | 68.083 |
3. Overige mutaties | 1.000 | 10.000 | 17.000 | 22.000 | 21.000 | |
Stand ontwerpbegroting 2015 uitkeringen | 2.685.218 | 2.595.946 | 2.590.438 | 2.586.962 | 2.590.376 | 2.589.123 |
Stand ontwerpbegroting 2014 nominaal | 54.278 | 113.122 | 144.499 | 174.096 | 203.947 | 234.169 |
Mutaties: | ||||||
4. Bijstellingen grondslag en indexatiepercentage | 14.825 | 6.474 | 5.123 | 3.789 | 2.963 | 1.729 |
5. Overhevelen loon- en prijsbijstelling 2014 | – 69.103 | – 68.129 | – 68.113 | – 68.027 | – 68.115 | – 68.083 |
Stand ontwerpbegroting 2015 nominaal | 0 | 51.456 | 81.498 | 109.847 | 138.784 | 167.804 |
Stand ontwerpbegroting 2015 totaal | 2.685.218 | 2.647.413 | 2.671.947 | 2.696.820 | 2.729.171 | 2.756.938 |
-
1. De raming van de WAZO-uitgaven wordt naar beneden bijgesteld op basis van uitvoeringsgegevens van het UWV. Het totaal aantal geboorten ligt lager, waarmee het verwachte aantal uitkeringen voor zwangerschaps- en bevallingsverlof ook lager is. Daarnaast zijn de uitgaven voor ZW eigenrisicodragers (ERD) uitgeboekt. Tot nu toe werd in het SZA-kader rekening gehouden met de uitgaven aan uitkeringen van ERD’s door deze afzonderlijk bij te schatten. Omdat steeds meer werkgevers ervoor kiezen ERD te worden en de bijschatting mede daardoor problematischer is geworden, is besloten het kader te verlagen met de uitgaven aan uitkeringen ERD’s.
-
2. De loon- en prijsbijstelling 2014 is overgeheveld om de uitkeringslasten op prijspeil 2014 te brengen.
-
3. Diverse overige mutaties.
-
4. Nominale ontwikkeling als gevolg van bovenstaande mutaties van de uitkeringen (grondslag) en als gevolg van aanpassingen van de indexcijfers.
-
5. Zie 2.
B.1.3.7 Kinderopvang
2014 | 2015 | 2016 | 2017 | 2018 | 2019 | |
---|---|---|---|---|---|---|
Stand ontwerpbegroting 2014 | 2.402.197 | 2.435.298 | 2.476.818 | 2.545.946 | 2.596.082 | 2.650.920 |
Mutatie nota van wijziging | 100.000 | 100.000 | 100.000 | 100.000 | 100.000 | 100.000 |
Mutatie 1e suppletoire begroting 2014 | – 78.164 | – 49.500 | – 44.500 | – 39.500 | – 17.500 | – 2.000 |
Nieuwe mutaties: | ||||||
1. Loon- en prijsbijstelling 2014 | 2.324 | 5.163 | 7.081 | 9.574 | 12.267 | 15.038 |
2. Overboekingen naar OCW | – 619 | |||||
3. Kwaliteitsverbetering peuterspeelzalen | 3.000 | |||||
4. Budgettair neutrale herschikkingen | – 3.419 | 2.005 | – 800 | – 800 | – 800 | |
5. Nadere afrekeningen over 2013 | 591 | |||||
6.Ramingsbijstelling | – 112.624 | – 104.520 | – 109.774 | – 116.118 | – 123.333 | – 128.704 |
7. WW-termijn KOT verlengen | 17.000 | 17.000 | ||||
Stand ontwerpbegroting 2015 | 2.310.286 | 2.408.446 | 2.445.825 | 2.499.102 | 2.566.716 | 2.635.254 |
-
1. De ramingen zijn bijgesteld voor de loon- en prijsontwikkeling 2014.
-
2. Naar OCW zijn bijdragen overgeboekt voor het Steunpunt Brede Scholen en voor de vertrouwensinspecteur bij de Inspectie voor het Onderwijs.
-
3. In het regeerakkoord is een maatregel opgenomen om de kwaliteit van de voorschoolse voorzieningen te verbeteren. Dit betreffen de implementatiekosten voor 2015.
-
4. Budgettair neutrale herschikkingen binnen de begroting van SZW.
-
5. Begrotingsgefinancierde regelingen worden gedurende het jaar aan uitvoeringsinstanties bevoorschot en achteraf exact afgerekend. Deze nabetalingen over 2013 hebben betrekking op de WKO.
-
6. Op basis van uitvoeringsinformatie van de Belastingdienst is de raming van de uitgaven aan de kinderopvangtoeslag naar beneden bijgesteld. Dit komt doordat het aantal kinderen in de kinderopvang en het aantal opvanguren per kind is afgenomen ten opzichte van de raming in de begroting 2014.
-
7. De werkloosheidstermijn in de KOT wordt in 2015 en 2016 verlengd van 3 naar 6 maanden. Ouders hebben dan bij werkloosheid drie maanden langer recht op KOT
2014 | 2015 | 2016 | 2017 | 2018 | 2019 | |
---|---|---|---|---|---|---|
Stand ontwerpbegroting 2014 | 1.413.397 | 1.388.714 | 1.399.416 | 1.373.781 | 1.378.985 | 1.386.306 |
1.Uitvoering | 112.164 | |||||
2.Ramingsbijstelling | 16.283 | 20.152 | 20.152 | 20.152 | 20.152 | 20.152 |
Stand ontwerpbegroting 2015 | 1.541.844 | 1.408.866 | 1.419.568 | 1.393.933 | 1.399.137 | 1.406.458 |
-
1. Op basis van uitvoeringsinformatie van de Belastingdienst zijn de ontvangsten 2014 opwaarts bijgesteld.
-
2. Op basis van informatie van het CPB is de raming van de ontvangsten van de werkgeversbijdrage opwaarts bijgesteld.
B.1.3.8 Oudedagsvoorziening
2014 | 2015 | 2016 | 2017 | 2018 | 2019 | |
---|---|---|---|---|---|---|
Stand ontwerpbegroting 2014 | 1.053.343 | 80.811 | 99.359 | 87.592 | 69.302 | 50.305 |
Mutatie 1e suppletoire begroting 2014 | – 14.785 | 56 | 55 | 57 | 56 | 58 |
Nieuwe mutaties: | ||||||
1. Loon- en prijsbijstelling 2014 | 16.478 | 1.392 | 1.704 | 1.507 | 1.195 | 874 |
2. Uitvoering | – 38.597 | – 50.369 | – 65.486 | – 57.169 | – 44.104 | – 28.411 |
Stand ontwerpbegroting 2015 | 1.016.439 | 31.890 | 35.632 | 31.987 | 26.449 | 22.826 |
-
1. De ramingen zijn bijgesteld voor de loon- en prijsontwikkeling 2014.
-
2. Op basis van uitvoeringsinformatie van de SVB is de raming van de uitgaven aan de overbruggingsregeling AOW neerwaarts bijgesteld. Het aantal mensen dat gebruik maakt van de overbruggingsregeling en de gemiddelde hoogte van de overbruggingsuitkering zijn lager dan eerder verondersteld. Daarnaast is de raming voor de Algemene Ouderdomsverzekering Caribisch Nederland bijgesteld op grond van volume- en prijsontwikkelingen.
2014 | 2015 | 2016 | 2017 | 2018 | 2019 | |
---|---|---|---|---|---|---|
Stand ontwerpbegroting 2014 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Nieuwe mutaties: | ||||||
1. Restituties | 32.211 | |||||
Stand ontwerpbegroting 2015 | 32.211 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
-
1. De restituties hebben betrekking op verrekeningen inzake betaalde rijksvergoedingen Overbruggingsregeling AOW en MKOB in 2013.
2014 | 2015 | 2016 | 2017 | 2018 | 2019 | |
---|---|---|---|---|---|---|
Stand ontwerpbegroting 2014 uitkeringen | 33.947.948 | 37.534.769 | 37.551.790 | 37.642.969 | 37.764.381 | 37.791.578 |
Mutaties: | ||||||
1. Uitvoering | – 197.946 | – 206.472 | – 79.376 | – 104.830 | – 90.074 | – 80.942 |
2. Loon- en prijsbijstelling 2014 | 540.140 | 609.127 | 606.079 | 605.921 | 607.627 | 607.664 |
3. Intrekken wetsvoorstel partnertoeslag | 40.000 | 60.482 | 65.706 | 65.770 | 47.754 | |
4. Steiler afbouwen huishoudentoeslag | – 45.000 | – 48.000 | – 50.000 | – 50.000 | – 50.000 | |
5. Afschaffen MKOB | – 1.003.270 | – 1.018.525 | – 1.032.763 | – 1.047.001 | – 1.055.946 | |
6. Afstel huishoudentoeslag | – 279.000 | – 2.370.285 | – 2.484.531 | – 2.604.537 | – 2.726.577 | – 2.756.566 |
7. Invoeren inkomensondersteuning AOW | 910.282 | 922.119 | 934.564 | 947.002 | 954.958 | |
8. Kasschuiven SZA | – 5.000 | – 14.000 | 19.000 | |||
9. Uitstel kostendelersnorm | 10.000 | 25.000 | ||||
10. Overige mutaties | 10.500 | 661 | – 3.599 | – 4.000 | – 4.000 | – 4.000 |
Stand ontwerpbegroting 2015 uitkeringen | 34.016.642 | 35.465.812 | 35.550.439 | 35.453.030 | 35.467.128 | 35.454.500 |
Stand ontwerpbegroting 2014 nominaal | 447.204 | 1.574.509 | 2.257.527 | 2.778.828 | 3.342.524 | 3.908.873 |
Mutaties: | ||||||
11. Bijstellingen grondslag en indexatiepercentage | 92.936 | – 652.929 | – 759.052 | – 811.731 | – 897.072 | – 978.059 |
12. Overhevelen loon -en prijsbijstelling 2014 | – 540.140 | – 609.127 | – 606.079 | – 605.921 | – 607.627 | – 607.664 |
Stand ontwerpbegroting 2015 nominaal | 0 | 312.453 | 892.396 | 1.361.176 | 1.837.825 | 2.323.150 |
Stand ontwerpbegroting 2015 totaal | 34.016.642 | 35.778.265 | 36.442.835 | 36.814.206 | 37.304.953 | 37.777.650 |
-
1. De raming is bijgesteld op basis van de volumeprognose 2014 van de SVB. Daarnaast is de raming van de gemiddelde hoogte van de partnertoeslag naar beneden bijgesteld.
-
2. De loon- en prijsbijstelling 2014 is overgeheveld om de uitkeringslasten op prijspeil 2014 te brengen.
-
3. Het wetsvoorstel afbouw van de AOW-partnertoeslag wordt ingetrokken.
-
4. In de begrotingsafspraken 2014 is besloten om het afbouwpad in de huishoudentoeslag te verhogen met 0,5%-punt. Hiervan slaat 30% neer op de ouderencomponent.
-
5. Per 1 januari 2015 wordt de uitkering op grond van de wet MKOB beëindigd.
-
6. De huishoudentoeslag wordt niet ingevoerd. Met deze mutatie wordt het budget van de ouderenkortingen weer overgeheveld naar het lastenkader en wordt de ingeboekte besparing uitgeboekt. De ingeboekte besparing is alternatief ingevuld.
-
7. Per 1 januari 2015 wordt een inkomensondersteuning AOW geïntroduceerd die afhankelijk is van de AOW-opbouw.
-
8. Diverse kasschuiven op artikel 8.
-
9. De invoering van de kostendelersnorm in de AOW wordt met een jaar uitgesteld tot 1 juli 2016.
-
10. Diverse overige mutaties.
-
11. Nominaal effect van bovenstaande mutaties van de uitkeringen (grondslag) en als gevolg van aanpassingen van de indexcijfers.
-
12. Zie 2.
B.1.3.9 Nabestaanden
2014 | 2015 | 2016 | 2017 | 2018 | 2019 | |
---|---|---|---|---|---|---|
Stand ontwerpbegroting 2014 | 964 | 1.017 | 1.079 | 1.143 | 1.227 | 1.227 |
Mutatie 1e suppletoire begroting 2014 | 4 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 |
Nieuwe mutaties: | ||||||
1. Loon- en prijsbijstelling 2014 | 17 | 18 | 20 | 21 | 22 | 22 |
2. Uitvoering | – 180 | – 211 | – 246 | – 282 | – 323 | – 277 |
Stand ontwerpbegroting 2015 | 805 | 829 | 858 | 887 | 931 | 977 |
-
1. De ramingen zijn bijgesteld voor de loon- en prijsontwikkeling 2014.
-
2. Bijstelling van de raming voor de Algemene weduwen- en wezenwet Caribisch Nederland op grond van volume- en prijsontwikkelingen.
2014 | 2015 | 2016 | 2017 | 2018 | 2019 | |
---|---|---|---|---|---|---|
Stand ontwerpbegroting 2014 uitkeringen | 542.014 | 436.610 | 365.306 | 308.098 | 262.366 | 223.457 |
Mutaties: | ||||||
1. Uitvoering | – 2.985 | – 2.945 | 3.654 | 11.241 | 16.447 | 21.393 |
2. Loon- en prijsbijstelling 2014 | 5.220 | 3.912 | 3.741 | 3.624 | 3.507 | 3.420 |
3. Terugdraaien versobering Anw | 0 | 24.000 | 69.000 | 105.000 | 132.000 | 156.000 |
4. Overige mutaties | 14.200 | 8.750 | 500 | 750 | 1.000 | 1.000 |
Stand ontwerpbegroting 2015 uitkeringen | 558.449 | 470.327 | 442.201 | 428.713 | 415.320 | 405.270 |
Stand ontwerpbegroting 2014 nominaal | 6.576 | 11.726 | 13.274 | 13.141 | 12.010 | 10.558 |
Mutaties: | ||||||
5. Bijstellingen grondslag en indexatiepercentage | – 1.356 | – 3.144 | – 1.590 | 627 | 2.246 | 3.720 |
6. Overhevelen loon-en prijsbijstelling 2014 | – 5.220 | – 3.912 | – 3.741 | – 3.624 | – 3.507 | – 3.420 |
Stand ontwerpbegroting 2015 nominaal | 0 | 4.670 | 7.943 | 10.144 | 10.749 | 10.858 |
Stand ontwerpbegroting 2015 totaal | 558.449 | 474.997 | 450.144 | 438.857 | 426.069 | 416.128 |
-
1. De raming is bijgesteld op basis van de volumeprognose 2014 van de SVB. Daaruit blijkt dat het aantal Anw-ers minder sterk daalt dan eerder gedacht.
-
2. De loon- en prijsbijstelling 2014 is overgeheveld om de uitkeringslasten op prijspeil 2014 te brengen.
-
3. Dit betreft de maatregel terugdraaien versobering Anw uit de begrotingsafspraken 2014.
-
4. Diverse overige mutaties.
-
5. Nominaal effect van bovenstaande mutaties van de uitkeringen (grondslag) en als gevolg van aanpassingen van de indexcijfers.
-
6. Zie 2.
B.1.3.10 Tegemoetkoming ouders
2014 | 2015 | 2016 | 2017 | 2018 | 2019 | |
---|---|---|---|---|---|---|
Stand ontwerpbegroting 2014 | 4.486.790 | 5.199.149 | 5.024.849 | 4.860.063 | 4.848.044 | 4.761.378 |
Mutatie nota van wijziging | 28.686 | 84.985 | 262.129 | 395.337 | 395.342 | 395.342 |
Mutatie 1e suppletoire begroting 2014 | – 3.252 | – 52.990 | – 117.166 | – 110.906 | – 120.972 | – 57.374 |
Nieuwe mutaties: | ||||||
1. Kasschuiven woonlandbeginsel | – 10.300 | 4.500 | 1.000 | |||
2. Integratie TOG in AKW | 1.500 | 2.000 | 2.000 | 2.000 | 2.000 | |
3. Aanscherping dubbele AKW | – 400 | – 600 | – 800 | – 800 | – 800 | |
4. Uitboeken TOG+ alleenstaanden | – 3.000 | |||||
5. Nadere afrekeningen over 2013 | 2.671 | |||||
6. Uitvoering | – 19.173 | – 5.065 | 10.116 | – 3.722 | – 3.277 | – 3.442 |
7.Verhogen alleenstaande ouderkop | 9.381 | 93.973 | 97.881 | 99.032 | 99.314 | 99.409 |
8.Verlagen afbouwpercentage | 6.705 | 67.070 | 68.758 | 66.974 | 67.053 | 67.089 |
Stand ontwerpbegroting 2015 | 4.501.508 | 5.389.722 | 5.348.967 | 5.307.978 | 5.286.704 | 5.263.602 |
-
1. Kasschuiven ten behoeve van voorzieningen in 2015 en 2016 in verband met gerechtelijke uitspraken woonlandbeginsel. Het overige deel van de kasschuif is onderdeel van de overige mutaties op artikel 9. In totaal is € 14 miljoen verschoven van 2014 naar 2015 en 2016.
-
2. Als gevolg van het vervallen van de stapsgewijze afbouw in de AKW bij begrotingsafspraken 2014 treedt bij integratie van de TOG in de AKW een besparingsverlies op.
-
3. Effecten aanscherping voorwaarden dubbele kinderbijslag (uitwonendheid en onderwijsredenen).
-
4. De reeks TOG+ voor alleenstaande ouders was ingeboekt vanaf 2015. De uitbetaling TOG+ vindt echter pas plaats na afloop van het jaar waarin het recht bestaat. De eerste betaling is daarom pas in 2016.
-
5. Begrotingsgefinancierde regelingen worden gedurende het jaar aan uitvoeringsinstanties bevoorschot en achteraf exact afgerekend. Deze nabetalingen over 2013 hebben betrekking op de AKW (zie ook ontvangsten).
-
6. De raming van de uitgaven aan het kindgebonden budget is neerwaarts bijgesteld op basis van nieuwe inkomensgegevens van het CPB. Door de hogere economische groei en hogere inkomens dan eerder geraamd hebben minder mensen recht op een (hoger) kindgebonden budget (zie ook ontvangsten). Daarnaast is de raming van nabetalingen en ontvangsten bijgesteld op basis van nieuwe informatie van de Belastingdienst.
-
7. Verhogen alleenstaande ouderkop WKB: Vanaf 2015 wordt de alleenstaande ouderkop in het kindgebonden budget verhoogd van € 2.800 zoals (oorspronkelijk bedoeld in de Wet hervorming kindregelingen) naar maximaal € 3.050 per jaar.
-
8. Verlagen afbouwpercentage WKB: Vanaf 2015 wordt het afbouwpercentage in het kindgebonden budget verlaagd van 7,6% naar 6,75%.
2014 | 2015 | 2016 | 2017 | 2018 | 2019 | |
---|---|---|---|---|---|---|
Stand ontwerpbegroting 2014 | 251.967 | 238.839 | 231.674 | 234.055 | 236.446 | 236.446 |
Mutatie 1e suppletoire begroting 2014 | – 803 | – 6.000 | – 15.288 | – 24.415 | – 29.161 | – 29.161 |
Nieuwe mutaties | ||||||
1. Uitvoering | – 12.256 | 3.231 | 15.095 | 17.447 | 16.397 | 14.697 |
2. Restituties | 1.900 | |||||
3.Verhogen alleenstaande ouderkop | 3 | 886 | 5.885 | 9.254 | 10.606 | 11.063 |
4.Verlagen afbouwpercentage | 2 | 633 | 4.197 | 6.529 | 7.312 | 7.523 |
Stand ontwerpbegroting 2015 | 240.813 | 237.589 | 241.563 | 242.870 | 241.600 | 240.568 |
-
1. De onder punt 6 bij de uitgaven genoemde mutatie heeft ook consequenties voor de ontvangsten.
-
2. De restituties hebben betrekking op verrekeningen inzake betaalde rijksvergoedingen TOG, TOG+ en WKB in 2013.
-
3. De onder punt 7 bij de uitgaven genoemde mutatie heeft ook consequenties voor de ontvangsten.
-
4. De onder punt 8 bij de uitgaven genoemde mutatie heeft ook consequenties voor de ontvangsten.
B.1.3.11 Uitvoeringskosten
2014 | 2015 | 2016 | 2017 | 2018 | 2019 | |
---|---|---|---|---|---|---|
Stand ontwerpbegroting 2014 | 481.338 | 451.982 | 381.384 | 359.293 | 341.551 | 345.195 |
Mutatie 1e suppletoire begroting 2014 | – 40.832 | 21.387 | 24.028 | – 6.207 | – 12.174 | – 12.992 |
Nieuwe mutaties: | ||||||
1. Loon- en prijsbijstelling 2014 | 4.041 | 3.793 | 3.197 | 3.012 | 2.862 | 2.893 |
2. Overboekingen met departementen | 100 | – 1.735 | – 6.535 | – 6.535 | – 6.535 | |
3. Volume prognoses div. regelingen SVB | – 851 | – 810 | – 746 | – 671 | – 520 | |
4. Kasschuiven | – 20.606 | – 15.194 | 1.700 | 7.100 | 24.900 | 2.100 |
5. Budgettair neutrale herschikkingen | 2.357 | 613 | 1.700 | 2.940 | 2.700 | 2.700 |
6. Verhoging normbedrag AIO | 150 | 400 | 400 | 400 | 400 | 400 |
7. Uitvoeringskosten P-wet | 5.000 | |||||
8. Nadere afrekeningen 2013 | 9.531 | |||||
Stand ontwerpbegroting 2015 | 441.079 | 462.130 | 409.864 | 359.257 | 353.033 | 333.241 |
-
1. De ramingen zijn bijgesteld voor de loon- en prijsontwikkeling 2014.
-
2. Naar VenJ zijn bijdragen overgeboekt in verband met de clustering van de rijksincasso en voor kosten van de Raad voor de Rechtspraak in het kader van de WWZ. Van EZ is een bijdrage in de uitvoeringskosten van Aldel ontvangen.
-
3. De raming is bijgesteld voor veranderde volumeprognoses van diverse regelingen.
-
4. Er zijn drie kasschuiven verwerkt, in verband met incidentele uitvoeringskosten P-wet en kindregelingen, de uitvoeringskosten bij de herbeoordeling van Wajongers en bij de uitvoeringskosten van de regeling 50+ werkt.
-
5. Budgettair neutrale herschikkingen binnen de SZW begroting ten behoeve van incidentele uitvoeringskosten kindregelingen en herbeoordeling van Wajongers.
-
6. Extra uitvoeringskosten als gevolg van aanpassing berekeningswijze AIO-norm.
-
7. Overboeking uitvoeringskosten Participatiewet die gereserveerd stonden op artikel 99 nominaal en onvoorzien.
-
8. Begrotingsgefinancierde regelingen worden gedurende het jaar aan uitvoeringsinstanties bevoorschot en achteraf exact afgerekend. Deze nabetalingen hebben betrekking op de uitvoeringskosten Wajong en re-integratie Wajong.
2014 | 2015 | 2016 | 2017 | 2018 | 2019 | |
---|---|---|---|---|---|---|
Stand ontwerpbegroting 2014 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Nieuwe mutaties: | ||||||
1. Afrekening 2013 | 6.318 | |||||
Stand ontwerpbegroting 2015 | 6.318 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
-
1. Uit de afrekening 2013 blijkt dat er teveel voorschot is betaald voor uitvoeringskosten aan de SVB. Dit leidt tot een ontvangst in 2014.
2014 | 2015 | 2016 | 2017 | 2018 | 2019 | |
---|---|---|---|---|---|---|
Stand ontwerpbegroting 2014 uitvoeringskosten | 1.686.736 | 1.589.517 | 1.553.397 | 1.474.216 | 1.440.201 | 1.432.594 |
Mutaties: | ||||||
1. Uitvoering | 500 | – 11.760 | – 10.498 | – 13.797 | – 14.700 | – 7.587 |
2. Loon- en prijsbijstelling 2014 | 16.781 | 4.609 | 5.121 | 4.851 | 4.855 | 4.936 |
3. Macro mutaties | – 114.021 | – 106.386 | – 77.606 | – 63.555 | – 53.883 | |
4. Business cases | 26.300 | 25.400 | 24.500 | 24.500 | ||
5. Overige mutaties | 1.119 | 2.752 | 3.378 | 155 | – 1.207 | – 7.224 |
6. Kasschuif | – 20.000 | 20.000 | ||||
7. Passende arbeid | 10.000 | 10.000 | 10.000 | 10.000 | ||
8. WWZ | – 900 | 2.100 | 26.100 | – 7.300 | 7.700 | 5.500 |
9. Raad van rechtspraak | – 260 | – 7.970 | – 5.000 | – 5.000 | – 5.000 | |
10. Gewenningsbijdrage | 17.300 | |||||
Stand ontwerpbegroting 2015 uitvoeringskosten | 1.710.536 | 1.543.137 | 1.492.642 | 1.407.519 | 1.378.294 | 1.369.336 |
Stand ontwerpbegroting 2014 nominaal | 21.058 | 34.433 | 50.898 | 63.091 | 77.691 | 102.168 |
Mutaties: | ||||||
11. Bijstellingen grondslag en indexatiepercentage | – 4.277 | – 16.736 | – 16.756 | – 16.177 | – 16.475 | – 26.002 |
12. Overhevelen loon-en prijsbijstelling 2014 | – 16.781 | – 4.609 | – 5.121 | – 4.851 | – 4.855 | – 4.936 |
Stand ontwerpbegroting 2015 nominaal | 0 | 13.088 | 29.021 | 42.063 | 56.361 | 71.230 |
Stand ontwerpbegroting 2015 totaal | 1.710.536 | 1.556.225 | 1.521.663 | 1.449.582 | 1.434.655 | 1.440.566 |
-
1. De raming is bijgesteld op basis van volumeontwikkelingen van de verschillende regelingen die worden uitgevoerd door het UWV en de SVB.
-
2. De loon- en prijsbijstelling 2014 is overgeheveld om de uitvoeringskosten op prijspeil 2014 te brengen. De sterke daling in 2015 wordt verklaard doordat in de begrotingsafspraken 2014 de premiegefinancierde loon- en prijsbijstelling 2014 voor UWV en SVB vanaf het jaar 2015 is ingehouden.
-
3. De raming is aangepast aan de ontwikkelingen in de werkloosheid.
-
4. Uitvoeringskosten van UWV in het kader van de business cases «intensivering toezicht in het sociale zekerheidsdomein».
-
5. Diverse overige mutaties.
-
6. Deze kasschuif is een correctie op een eerder verwerkte kasschuif.
-
7. Betreft de maatregel intensivering handhaving passende arbeid voor WW-ers uit de Begrotingsafspraken 2014. Tegenover deze extra uitvoeringskosten WW staat een even zo grote besparing op de uitkeringslasten WW.
-
8. Uitvoeringskosten in het kader van de Wet Werk en Zekerheid.
-
9. Kosten voor de Raad van Rechtspraak met betrekking tot de Wet Werk en Zekerheid.
-
10. Uit de evaluatie van de gewenningsbijdrage 2013 is 2014 is gebleken dat de groep mensen die niet in staat is om de e-dienstverlening te gebruiken of die ondersteuning nodig heeft bij het gebruik hiervan, nog steeds substantieel is. Deze groep heeft face to face ondersteuning nodig om niet verstoken te raken van de dienstverlening van het Werkbedrijf.
-
11. Nominaal effect van bovenstaande mutaties van de uitkeringen (grondslag) en als gevolg van aanpassingen van de indexcijfers.
-
12. Zie 2.
B.1.3.12 Rijksbijdragen
2014 | 2015 | 2016 | 2017 | 2018 | 2019 | |
---|---|---|---|---|---|---|
Stand ontwerpbegroting 2014 | 11.102.706 | 14.740.563 | 14.986.767 | 15.293.847 | 15.633.211 | 15.877.861 |
Mutatie 1e suppletoire begroting 2014 | 235.580 | 329.642 | 348.837 | 366.974 | 387.468 | 410.342 |
Nieuwe mutaties: | ||||||
1. Nadere afrekeningen 2013 | 8.334 | |||||
2. LPO 2014 | 156 | 138 | 132 | 129 | 124 | 122 |
3. Macro | 6.131 | – 1.118.180 | – 994.768 | – 554.540 | – 700.599 | – 781.143 |
Stand ontwerpbegroting 2015 | 11.352.907 | 13.952.163 | 14.340.968 | 15.106.410 | 15.320.204 | 15.507.182 |
-
1. Begrotingsgefinancierde rijksbijdragen worden gedurende het jaar aan uitvoeringsinstanties bevoorschot en achteraf exact afgerekend. Deze nabetalingen over 2013 hebben betrekking op de rijksbijdragen tegemoetkoming arbeidsongeschikten en zwangere zelfstandigen (zie ook ontvangsten).
-
2. Uitdeling loon- en prijsontwikkeling 2014
-
3. Verwerking van afstel van de huishoudentoeslag op de rijksbijdrage Ouderdomsfonds en bijstelling op basis van macro informatie van het CPB.
2014 | 2015 | 2016 | 2017 | 2018 | 2019 | |
---|---|---|---|---|---|---|
Stand ontwerpbegroting 2014 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Nieuwe mutaties: | ||||||
1. Restituties | 169 | |||||
Stand ontwerpbegroting 2015 | 169 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
-
1. De restituties hebben betrekking op verrekeningen inzake de rijksbijdrage zwangere zelfstandigen.
B.1.3.13 Integratie en maatschappelijke samenhang
2014 | 2015 | 2016 | 2017 | 2018 | 2019 | |
---|---|---|---|---|---|---|
Stand ontwerpbegroting 2014 | 121.521 | 117.036 | 115.766 | 118.321 | 109.296 | 109.296 |
Mutatie 1e suppletoire begroting 2014 | 2.271 | 6.000 | 6.000 | 3.000 | 3.000 | 2.000 |
Nieuwe mutaties: | ||||||
1. Correctie kasschuif frictiekosten Forum | 2.000 | – 1.000 | – 1.000 | |||
2. Loon- en prijsbijstelling 2014 | 1.247 | 1.230 | 1.241 | 1.263 | 1.262 | 1.262 |
3. Overboekingen met departementen | – 185 | – 100 | – 100 | |||
4. Budgettair neutrale herschikkingen | 75 | |||||
Stand ontwerpbegroting 2015 | 126.929 | 123.166 | 121.907 | 122.584 | 113.558 | 112.558 |
-
1. In verband met de beëindiging van de subsidierelatie met Forum per 1 januari 2015 is de eerder in 2014 verwerkte kasschuif teruggedraaid. De middelen worden nu ingezet om de kosten in verband met de afbouw van Forum en voor het herschikken van de kennisfunctie op te vangen.
-
2. De ramingen zijn bijgesteld voor de loon- en prijsontwikkeling 2014.
-
3. Naar VenJ en WR zijn bijdragen overgeboekt voor de aanpak uitbuiting van Roma-kinderen en het project Children Zone.
-
4. Budgettair neutrale herschikkingen binnen de SZW-begroting.
2014 | 2015 | 2016 | 2017 | 2018 | 2019 | |
---|---|---|---|---|---|---|
Stand ontwerpbegroting 2014 | 4.425 | 4.425 | 5.240 | 6.870 | 8.500 | 0 |
Nieuwe mutaties: | ||||||
1. Uitvoering | – 1.625 | – 3.425 | – 4.440 | – 6.270 | – 8.300 | |
Stand ontwerpbegroting 2015 | 2.800 | 1.000 | 800 | 600 | 200 | 0 |
-
1. De raming van de ontvangsten was nog gebaseerd op het leenstelsel zoals dat gold voor 1 januari 2013 en dat inmiddels vervangen is. Terugbetalingen op deze leningen nemen daardoor in aantal af. Ook vinden geen verrekeningen meer plaats op grond van het inburgeringsstelsel van voor 2013. De raming is daarvoor aangepast.
B.1.3.96 Apparaat
2014 | 2015 | 2016 | 2017 | 2018 | 2019 | |
---|---|---|---|---|---|---|
Stand ontwerpbegroting 2014 | 285.829 | 232.339 | 224.363 | 218.596 | 212.869 | 212.869 |
Mutatie 1e suppletoire begroting 2014 | -25.095 | 44.649 | 6.013 | 6.513 | 4.713 | 4.713 |
Nieuwe mutaties: | ||||||
1. Loon- en prijsbijstelling 2014 | 1.534 | 1.016 | 620 | 641 | 546 | 588 |
2. Overboekingen met departementen | 758 | – 737 | – 1.281 | – 1.259 | – 1.246 | – 1.246 |
3. Budgettair neutrale herschikkingen | 1.879 | 3.255 | 2.301 | 2.286 | 2.245 | 2.245 |
4. Voordelig saldo IWI | 2.210 | 344 | 224 | 145 | 132 | 130 |
5. Spekmangelden | – 3.900 | – 3.900 | – 3.900 | – 3.900 | – 3.900 | – 3.900 |
6. Kasschuiven | – 1.525 | 775 | 0 | 500 | 250 | 0 |
Stand ontwerpbegroting 2015 | 261.690 | 277.741 | 228.340 | 223.522 | 215.609 | 215.399 |
-
1. De raming is bijgesteld voor de loon- en prijsontwikkeling 2014.
-
2. Van OCW en VWS zijn bijdragen ontvangen in de exploitatiekosten van het gezamenlijke Leer en Ontwikkelplein en van VWS is een bijdrage ontvangen in de ICT-kosten van de Resident. Naar WR is een extra bijdrage aan de ICBR overgeboekt en naar VWS een restitutie op het project Samen Huisvesten. Ten slotte is naar BZK de bijdrage aan P-direkt (basis en maatwerk) verwerkt en is van BZK een restitutie op de huisvestingstaakstelling ontvangen.
-
3. Budgettair neutrale herschikkingen binnen de begroting van SZW.
-
4. De baten-lastendienst IWI is per 1 januari 2014 opgeheven. Er resteren meerjarige verplichtingen in verband met een reorganisatievoorziening en wachtgeldbetalingen van voormalige IWI-medewerkers. Deze verplichtingen worden overgenomen door SZW. Het positieve saldo van IWI dat in 2014 is ontvangen (zie ontvangsten artikel 98), wordt hiervoor deels ingezet.
-
5. De aan het amendement Spekman42 gekoppelde uitgaven en ontvangsten worden structureel uitgeboekt (zie ontvangsten artikel 1).
-
6. Er vinden vier kasschuiven plaats op artikel 96. De eerste heeft betrekking op het personeelsbudget voor schijnconstructies waarvan een deel niet in 2014 maar in 2015 benodigd is. De tweede op de middelen Van Werk Naar Werk. Door de kasschuif sluiten de beschikbare middelen beter aan op de behoefte. De derde op huisvesting. In de bouw van het regiokantoor Utrecht is vertraging opgetreden. De vierde heeft betrekking op een herschikking van de middelen bestemd voor de verhuizing naar het nieuwe kantoorgebouw de Resident.
2014 | 2015 | 2016 | 2017 | 2018 | 2019 | |
---|---|---|---|---|---|---|
Stand ontwerpbegroting 2014 | 3.500 | 3.500 | 3.500 | 3.500 | 3.500 | 3.500 |
Mutatie 1e suppletoire begroting 2014 | 113 | |||||
Nieuwe mutaties: | ||||||
1. Bijdrage P-direkt AGSZW | 73 | 73 | 73 | 72 | 72 | |
Stand ontwerpbegroting 2015 | 3.613 | 3.573 | 3.573 | 3.573 | 3.572 | 3.572 |
-
1. Er is besloten tot een centrale bekostiging van P-direkt. In verband hiermee wordt de totale bijdrage (inclusief AGSZW) aan P-direkt naar BZK overgeboekt. Het doorbelaste aandeel aan het AGSZW wordt op de ontvangsten verantwoord.
B.1.3.97 Aflopende regelingen
2014 | 2015 | 2016 | 2017 | 2018 | 2019 | |
---|---|---|---|---|---|---|
Stand ontwerpbegroting 2014 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Nieuwe mutaties: | ||||||
1. Restituties | 1 | |||||
Stand ontwerpbegroting 2015 | 1 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
-
1. De restituties hebben betrekking op verrekeningen loonkostensubsidies.
B.1.3.98 Algemeen
2014 | 2015 | 2016 | 2017 | 2018 | 2019 | |
---|---|---|---|---|---|---|
Stand ontwerpbegroting 2014 | 48.804 | 44.081 | 40.887 | 43.869 | 43.869 | 43.869 |
Mutatie 1e suppletoire begroting 2014 | – 1.725 | 193 | 183 | 208 | 218 | 218 |
Nieuwe mutaties: | ||||||
1. Overboekingen met departementen | 200 | |||||
2. Budgettair neutrale herschikkingen | – 2.960 | 2.052 | 4.375 | – 1.525 | – 1.725 | 3.475 |
3. Kasschuif sectorplannen | – 2.000 | 2.000 | ||||
Stand ontwerpbegroting 2015 | 42.319 | 46.326 | 47.445 | 42.552 | 42.362 | 47.562 |
-
1. Van BZK zijn bijdragen ontvangen in de kosten van een onderzoek naar de BBP-ramingen Saba en St. Eustatius en voor een huishoudenstatistiek Caribisch Nederland.
-
2. Budgettair neutrale herschikkingen binnen de begroting van SZW.
-
3. Deze kasschuif van de uitvoeringskosten sluit aan bij de kasschuif sectorplannen op artikel 2.
2014 | 2015 | 2016 | 2017 | 2018 | 2019 | |
---|---|---|---|---|---|---|
Stand ontwerpbegroting 2014 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Nieuwe mutaties: | ||||||
1. Batig saldo IWI | 3.947 | |||||
Stand ontwerpbegroting 2015 | 3.947 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
-
1. De financiële afwikkeling van IWI heeft een batig saldo opgeleverd.
B.1.3.99 Nominaal en onvoorzien
2014 | 2015 | 2016 | 2017 | 2018 | 2019 | |
---|---|---|---|---|---|---|
Stand ontwerpbegroting 2014 | 181.517 | 213.538 | 221.912 | 220.199 | 218.633 | 206.966 |
Mutatie nota van wijziging | – 100.000 | – 100.000 | – 100.000 | – 100.000 | – 100.000 | – 100.000 |
Mutatie 1e suppletoire begroting 2014 | – 15.769 | – 16.387 | – 3.559 | 4.195 | 29.873 | 49.133 |
Nieuwe mutaties: | ||||||
1. Uitdelen LPO naar begrotingsartikelen | – 23.086 | – 21.507 | – 19.567 | – 18.517 | – 17.545 | – 17.130 |
2. Dekking partnertoeslag en kostendelersnorm AOW | – 26.711 | – 13.348 | – 42.112 | – 16.711 | – 16.711 | |
3. Pensioenakkoord zzp | 5.500 | 10.500 | 13.000 | 15.000 | 18.000 | |
4. Overboekingen naar Gemeentefonds | – 23.000 | – 42.000 | – 62.000 | – 75.000 | – 83.000 | |
5. Diverse reserveringen en dekkingen | – 6.901 | – 37.524 | – 13.400 | 3.200 | 3.200 | 3.200 |
6. Kasschuiven | – 8.555 | – 10.756 | 9.133 | 3.569 | 9.304 | – 2.696 |
7. Aanvullende loonbijstelling | 11.606 | 9.343 | 7.887 | 5.976 | 3.930 | 1.748 |
8. Dekking AIO-norm | – 16.476 | – 16.569 | – 16.422 | – 16.090 | – 15.323 | |
9. HHT compensatie lage inkomens | 30.000 | 30.000 | 30.000 | 30.000 | 30.000 | |
10. Overboeking met departementen | – 7.175 | |||||
Stand ontwerpbegroting 2015 | 4.926 | 19.383 | 42.225 | 66.489 | 84.594 | 90.898 |
-
1. Toedeling van de loon- en prijsbijstelling 2014 naar de begrotingsartikelen om de uitkeringslasten en uitvoeringskosten op prijspeil 2014 te brengen.
-
2. Dit betreft de inzet van vrijvallende reserveringen op het artikel nominaal en onvoorzien ter dekking van het met één jaar uitstellen van de kostendelersnorm in de AOW en het intrekken van het wetsvoorstel AOW-partnertoeslag.
-
3. Reservering van de uitvoeringskosten die gepaard gaan met de invoering van een pensioenregeling voor zzp’ers.
-
4. Overboekingen naar het Gemeentefonds in het kader van de Participatiewet voor uitvoeringskosten en de individuele studietoeslag.
-
5. Diverse reserveringen en dekkingen binnen de begroting van SZW.
-
6. Diverse kasschuiven.
-
7. Een correctie op de eerder door Financiën overgeboekte loon- en prijsbijstelling 2014.
-
8. Dekking aanpassing berekeningswijze AIO-norm.
-
9. In de dekkingsplaat bij het besparingsverlies als gevolg van het niet invoeren van de huidhoudentoeslag is € 30 miljoen beschikbaar gesteld voor compensatie lage inkomens. Hiervan wordt € 16 miljoen ingezet voor de aanpassing van de berekeningswijze AIO-norm (zie regel 8).
-
10. De eerder door OCW overgeboekte compensatie voor het afschaffen van de partnertoeslag in de studiefinanciering (weglek naar de bijstand) is pas nodig vanaf 2016. Het bedrag 2014 wordt teruggeboekt vanaf dit artikel en het bedrag 2015 vanaf artikel 2.
Huishoudentoeslag
Het kabinet heeft besloten de huishoudentoeslag af te stellen. Door dit afstel is de overboeking van de ouderenkorting naar de begroting van SZW en de omzetting in een ouderencomponent komen te vervallen. De uitgaven op de SZW-begroting zijn daardoor met ongeveer € 2,5 miljard neerwaarts aangepast. De besparing van € 799 miljoen in 2015 oplopend tot € 1,3 miljard in 2017 is alternatief ingevuld. Deze alternatieve invulling is in onderstaande tabel weergegeven.
2014 | 2015 | 2016 | 2017 | |
---|---|---|---|---|
Afstel huishoudentoeslag (hht) | ||||
Terugboeking ouderenkorting naar lastenkader | – 3.110 | – 3.230 | – 3.350 | |
Omzetting naar ouderencomponent hht vervalt | – 279 | 784 | 787 | 789 |
Boeking SZW begroting | – 279 | – 2.326 | – 2.443 | – 2.561 |
Alternatieve invulling besparing hht | ||||
Afschaffen MKOB | – 990 | – 1.002 | – 1.016 | |
Reservering ondersteuning lage inkomens | 30 | 30 | 30 | |
Regeling inkomensondersteuning AOW | 905 | 905 | 917 | |
Verhoging maximum zorgtoeslag 1 | 275 | |||
Steilere afbouw zorgtoeslag1 | – 400 | – 409 | – 416 | |
Doorwerking naar Gemeente- en Provinciefonds1 | – 160 | – 160 | – 160 | |
Vrijval levensloop | – 30 | |||
Onderuitputting RDA | – 150 | |||
Vrijval kaseffect hht | – 279 | – 11 | – 11 | |
Verlaging ouderenkorting | – 195 | – 195 | ||
Verhogen verlaagd IAB-tarief in de ZVW | – 275 | – 275 | ||
Afschaffing ouderentoeslag box 3 | – 190 | – 190 | ||
Totaal | – 799 | – 1.307 | – 1.316 |
Toelichting alternatieve invulling besparing:
-
• De MKOB wordt afgeschaft conform het oorspronkelijke voorstel.
-
• Er is 30 miljoen gereserveerd voor de koopkrachtondersteuning van lage inkomens 43.
-
• Er komt een Regeling Inkomensondersteuning AOW. Deze is afhankelijk van de AOW-opbouw 44.
-
• De maximale zorgtoeslag wordt incidenteel verhoogd met circa € 45 per persoon.
-
• Het afbouwpercentage van de zorgtoeslag wordt verhoogd naar 13,4%. Dit resulteert in een besparing van € 416 miljoen.
-
• Het afschaffen van de MKOB leidt tot een structurele besparing van € 160 miljoen op de uitgaven aan het Gemeentefonds/Provinciefonds.
-
• Deelnemers kunnen kiezen hun levenslooptegoed vervroegd uit te laten keren tegen 80% van het voor hen geldende tarief.
-
• Van de onderuitputting op de uitgaven voor Research & Development Aftrek (RDA) in 2012 en 2013 wordt € 150 miljoen ingezet voor dekking van de huishoudentoeslag in 2015.
-
• De huishoudentoeslag zou net als de andere toeslagen een maand van te voren worden uitgekeerd. Dit kaseffect vervalt.
-
• De ouderenkorting wordt voor alle ouderen verlaagd met circa € 80.
-
• Het verschil in de percentages van de inkomensafhankelijke bijdrage voor de zorgverzekeringswet (IAB) tussen premieplichtigen met een werkgeversrelatie en premieplichtigen zonder werkgeversrelatie wordt verkleind tot 1,25%. De extra kosten voor gepensioneerden bedragen € 275 miljoen.
-
• Vanaf 2016 wordt de extra vrijstelling voor ouderen in box 3 (ouderentoeslag) afgeschaft. Dit levert een besparing op van € 190 miljoen, waarvan circa 70% wordt behaald via hogere belastingen. De maatregel heeft daarnaast een doorwerking op de huurtoeslag van € 22 miljoen en op de zorgtoeslag van € 34 miljoen.