Artikel 1 Openbaar bestuur en democratie
Stand vastgestelde begroting 2016 | Mutaties 1e suppletoire begroting | Stand 1e suppletoire begroting | Mutaties 2017 | Mutaties 2018 | Mutaties 2019 | Mutaties 2020 | ||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Verplichtingen: | 29.154 | 8.671 | 37.825 | 1.389 | – 1.211 | – 1.211 | – 1.211 | |
Uitgaven: | 29.154 | 8.671 | 37.825 | 1.389 | – 1.211 | – 1.211 | – 1.211 | |
Waarvan juridisch verplicht | 73% | 73% | ||||||
1.1 | Bestuurlijke en financiele verhouding | 9.524 | 1.081 | 10.605 | 989 | – 1.611 | – 1.611 | – 1.611 |
Subsidies | 3.755 | – 27 | 3.728 | – 28 | – 28 | – 28 | – 28 | |
Communicatie, kennisdeling en onderzoek | 28 | – 28 | 0 | – 28 | – 28 | – 28 | – 28 | |
Diverse subsidies | 553 | 0 | 553 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Oorlogsgravenstichting (OGS) | 3.174 | 1 | 3.175 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Opdrachten | 5.769 | 1.043 | 6.812 | 952 | – 1.648 | – 1.648 | – 1.648 | |
Communicatie, kennisdeling en onderzoek | 5.769 | 1.043 | 6.812 | 952 | – 1.648 | – 1.648 | – 1.648 | |
Bijdragen aan (inter)nationale organisaties | 0 | 65 | 65 | 65 | 65 | 65 | 65 | |
Bijdragen internationaal | 0 | 65 | 65 | 65 | 65 | 65 | 65 | |
1.2 | Participatie | 19.630 | 7.590 | 27.220 | 400 | 400 | 400 | 400 |
Subsidies | 17.060 | 2.000 | 19.060 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Politieke partijen | 17.060 | 0 | 17.060 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Raadgevend referendum | 0 | 2.000 | 2.000 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Opdrachten | 2.570 | 5.142 | 7.712 | 400 | 400 | 400 | 400 | |
Kiesraad | 220 | 542 | 762 | 400 | 400 | 400 | 400 | |
Raadgevend referendum | 0 | 2.800 | 2.800 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Verkiezingen | 2.350 | 1.800 | 4.150 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Bijdragen aan andere begrotingshoofdstukken | 0 | 448 | 448 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Kiesraad | 0 | 448 | 448 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Ontvangsten: | 21.965 | 3.700 | 25.665 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Toelichting
1.1 Bestuurlijke en financiële verhoudingen
Opdrachten
Communicatie, kennisdeling en onderzoek
Het Ministerie van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties (BZK) ondersteunt gemeenten bij vraagstukken over vluchtelingen en asielgerechtigden. Ondersteuning richt zich onder andere op hoe voldoende draagvlak te creëren en op een adequate manier de bevolking te betrekken, hoe incidenten te voorkomen of in geval van crisis een proces van de-escalatie te regelen. Hiervoor is in 2016 en 2017 jaarlijks € 1,5 mln. beschikbaar.
De monitor Sociaal Domein wordt uitgevoerd door het Sociaal Cultureel Planbureau (SCP). In de jaren 2016 en 2017 draagt BZK de kosten (€ 1,1 mln.). De structurele financiering wordt daarna onderdeel van de reguliere financiering van het SCP.
Het beschikbare onderzoeksbudget voor de beleidsonderwerpen op de artikelen 1, 6 en 7 was gecentraliseerd op artikel 1. Hiervan is nu € 1,6 mln. herschikt naar de beleidsartikelen 6 en 7.
1.2 Participatie
Subsidies/opdrachten
Raadgevend referendum
De totale kosten voor het raadgevend referendum inzake de goedkeuring van de associatieovereenkomst tussen de Europese Unie en Oekraïne bedragen € 35 mln. Van de € 35 mln. wordt € 30 mln. aan het gemeentefonds toegevoegd. Daarnaast is € 2 mln. beschikbaar gesteld voor subsidies en € 2,8 mln. voor overige uitvoeringskosten. Een bedrag van € 0,2 mln. is nodig voor werkzaamheden bij de Kiesraad.
Opdrachten
Verkiezingen
Voor experimenten op basis van de Tijdelijke Experimentenwet, het testen met internetstemmen voor kiezers in het buitenland, het elektronisch stemmen en tellen in het stemlokaal, en de permanente registratie van kiezers in het buitenland is € 1,8 mln. toegevoegd aan het bestaande budget voor verkiezingen.
Opdrachten/Bijdragen aan andere begrotingshoofdstukken
Kiesraad
Naast de specifieke kosten per referendum (€ 0,2 mln.) is voor de uitvoering van de Wet Raadgevend Referendum (WRR) in 2016 € 1,0 mln. en structureel € 0,4 mln. voor beheer en exploitatie van het ICT-systeem beschikbaar gesteld. De kosten bestaan uit extra tijdelijke medewerkers, het scannen van de referendumverzoeken en het beheer van de referendumsoftware.
Ontvangsten
De hogere WOZ-ontvangsten (€ 3,7 mln.) van de waterschappen worden ingezet voor de bijdrage van BZK aan het generale beeld vanaf 2017.
Artikel 2 Algemene Inlichtingen- en Veiligheidsdienst
Stand vastgestelde begroting 2016 | Mutaties 1e suppletoire begroting | Stand 1e suppletoire begroting | Mutaties 2017 | Mutaties 2018 | Mutaties 2019 | Mutaties 2020 | ||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Verplichtingen: | 213.713 | – 360 | 213.353 | – 360 | 0 | 0 | 0 | |
Uitgaven: | 213.713 | – 360 | 213.353 | – 360 | 0 | 0 | 0 | |
2.1 | Apparaat | 204.613 | – 1.610 | 203.003 | – 1.610 | – 1.250 | – 1.250 | – 1.250 |
2.2 | Geheim | 9.100 | 1.250 | 10.350 | 1.250 | 1.250 | 1.250 | 1.250 |
Ontvangsten: | 12.714 | 0 | 12.714 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Artikel 6 Dienstverlenende en innovatieve overheid
Stand vastgestelde begroting 2016 | Mutaties 1e suppletoire begroting | Stand 1e suppletoire begroting | Mutaties 2017 | Mutaties 2018 | Mutaties 2019 | Mutaties 2020 | ||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Verplichtingen: | 151.477 | 17.388 | 168.865 | 5.498 | 798 | 798 | 798 | |
Uitgaven: | 151.477 | 17.433 | 168.910 | 5.498 | 798 | 798 | 798 | |
Waarvan juridisch verplicht | 91% | 91% | ||||||
6.2 | Informatiebeleid en ontwikkeling e-overheidsvoorzieningen | 28.333 | – 5.591 | 22.742 | – 2.102 | 98 | 98 | 98 |
Subsidies | 0 | 19 | 19 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
(door)ontwikkeling e-overheidvoorzieningen | 0 | 19 | 19 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Opdrachten | 24.902 | – 9.960 | 14.942 | – 1.779 | 398 | – 602 | – 602 | |
(door)ontwikkeling e-overheidvoorzieningen | 23.502 | – 10.160 | 13.342 | – 1.379 | 798 | 798 | 798 | |
Aanpak fraudebestrijding | 1.400 | 200 | 1.600 | – 400 | – 400 | – 1.400 | – 1.400 | |
Bijdragen aan baten-lastenagentschappen | 3.431 | 4.350 | 7.781 | – 323 | – 300 | 700 | 700 | |
Aanpak fraudebestrijding | 2.700 | – 200 | 2.500 | 400 | 400 | 1.400 | 1.400 | |
Baten-lastenagentschap Logius | 731 | 4.200 | 4.931 | – 723 | – 700 | – 700 | – 700 | |
Baten-lastenagentschap RvIG | 0 | 350 | 350 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
6.3 | Betrouwbare levering van e-overheidsvoorzieningen | 87.358 | – 1.272 | 86.131 | – 1.300 | – 1.300 | – 1.300 | – 1.300 |
Opdrachten | 3.404 | – 1.006 | 2.398 | – 137 | – 134 | – 134 | – 134 | |
Beheer e-overheidvoorzieningen | 1.624 | – 1.024 | 600 | – 137 | – 134 | – 134 | – 134 | |
Officiële publicaties en wettenbank | 1.780 | 18 | 1.798 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Bijdragen aan baten-lastenagentschappen | 83.954 | – 266 | 83.733 | – 1.163 | – 1.166 | – 1.166 | – 1.166 | |
Baten-lastenagentschap Logius | 75.254 | 951 | 76.250 | 837 | 834 | 834 | 834 | |
Baten-lastenagentschap RvIG | 4.601 | – 2.000 | 2.601 | – 2.000 | – 2.000 | – 2.000 | – 2.000 | |
Baten-lastenagentschap UBR | 4.099 | 783 | 4.882 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
6.4 | Burgerschap | 4.794 | 1.200 | 5.994 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Subsidies | 4.294 | 0 | 4.294 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Comité 4/5 mei | 106 | 0 | 106 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
ProDemos | 4.188 | 0 | 4.188 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Opdrachten | 500 | 1.200 | 1.700 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Democratie | 0 | 1.200 | 1.200 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Programma burgerschap | 500 | 0 | 500 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
6.5 | Reisdocumenten en basisadministratie personen | 30.992 | 23.051 | 54.043 | 8.900 | 2.000 | 2.000 | 2.000 |
Opdrachten | 10.133 | 14.240 | 24.373 | 6.900 | 0 | 0 | 0 | |
Beleid BRP en reisdocumenten | 2.613 | 12.940 | 15.553 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Operatie BRP | 7.520 | 1.300 | 8.820 | 6.900 | 0 | 0 | 0 | |
Bijdragen aan baten-lastenagentschappen | 20.859 | 7.716 | 28.575 | 2.000 | 2.000 | 2.000 | 2.000 | |
Baten-lastenagentschap RvIG | 20.859 | 7.716 | 28.575 | 2.000 | 2.000 | 2.000 | 2.000 | |
Bijdragen aan medeoverheden | 0 | 1.095 | 1.095 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Bijdrage aan gemeenten | 0 | 1.095 | 1.095 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Ontvangsten: | 624 | 4.300 | 4.924 | 4.800 | 0 | 0 | 0 |
Toelichting
6.2 Informatiebeleid en ontwikkeling e-overheidvoorzieningen
Opdrachten
(Door)ontwikkeling e-overheidvoorzieningen
Voor de ontwikkeling van eID is € 0,8 mln. voor 2016 en € 2,2 mln. voor 2017 overgeboekt naar de Aanvullende Post bij het Ministerie van Financiën. Daarnaast hebben diverse technische herschikkingen plaatsgevonden binnen dit artikel om de budgetten op het juiste artikelonderdeel en/of instrument te zetten. Het gaat onder andere om € 4,2 mln. voor Logius binnen het artikelonderdeel, € 1,2 mln. voor Democratie op artikelonderdeel 6.4 en € 2,0 mln. voor Rijksdienst voor Identiteitsgegevens (RvIG) op artikelonderdeel 6.5.
Bijdragen aan baten-lastenagentschappen
Baten-lastenagentschap Logius
De middelen voor doorontwikkeling e-overheidvoorziening zijn voor 2016 toegevoegd aan de juiste artikelen en instrumenten, waaronder € 4 mln. voor bijdrage Logius voor eID.
6.5 Reisdocumenten en basisadministratie personen
Opdrachten
Beleid Basisregistratie Personen (BRP) en reisdocumenten
In 2016 stelt het Rijk € 10 mln. beschikbaar voor het mogelijk maken van de BRP-straten voor de inschrijving van instromende vluchtelingen in de BRP en uitbreiding van het BRP-team dat achterstanden wegwerkt. Deze middelen worden op een later moment overgeheveld naar de begroting van Veiligheid en Justitie en het Gemeentefonds. Vanaf 2017 nemen gemeenten de financiering hiervan over. Aanvullend wordt gestart met de inrichting van de permanente monitoring van de BRP (ter voorkoming van fraude met dubbele inschrijvingen).
Operatie BRP
Uit de herijking van de planning en het budget van Operatie BRP blijkt dat het project een langere doorlooptijd zal hebben. Deze herijking was ondermeer noodzakelijk vanwege de introductie van het vastleggen van het buitenlands persoonsnummer ter voorkoming van fraude door dubbele inschrijvingen en het niet meer registreren van de vreemde nationaliteit naast de Nederlandse. Hiervoor zijn in 2016 (€ 1,3 mln.) en 2017 (€ 6,9 mln.) extra middelen vrijgemaakt binnen de begroting van BZK.
Bijdragen aan baten-lastenagentschappen
Baten-lastenagentschap Rijksdienst voor Identiteitsgegevens (RvIG)
Er wordt een bedrag van € 1,0 mln. vrijgemaakt binnen de begroting van BZK in verband met vergoedingen aan gemeenten voor het aanpassen van systemen voor de Basisregistratie Personen. Aanpassingen zijn nodig in verband met aangepaste regelgeving, onder andere ter voorkoming van dubbele inschrijvingen (registratie van het buitenlands persoonsnummer). Tevens worden in 2016 werkzaamheden verricht om voor te bereiden op de komst van de nieuwe technische voorzieningen voor de BRP.
Tot slot heeft een technische herschikking plaatsgevonden van de budgetten voor RvIG vanaf artikelonderdeel 6.3.
Ontvangsten
Dit betreft onder andere de ontvangsten vanuit de afrekening ICTU en het resultaat reisdocumenten, die worden ingezet voor dekking van Operatie BRP.
Artikel 7 Arbeidszaken overheid
Stand vastgestelde begroting 2016 | Mutaties 1e suppletoire begroting | Stand 1e suppletoire begroting | Mutaties 2017 | Mutaties 2018 | Mutaties 2019 | Mutaties 2020 | ||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Verplichtingen: | 32.911 | 563 | 33.474 | 2.913 | 2.113 | 1.013 | 213 | |
Uitgaven: | 32.911 | 563 | 33.474 | 2.913 | 2.113 | 1.013 | 213 | |
Waarvan juridisch verplicht | 94% | 94% | ||||||
7.1 | Overheid als werkgever | 10.517 | 963 | 11.480 | 2.313 | 2.313 | 2.313 | 2.313 |
Subsidies | 6.802 | – 1.481 | 5.321 | – 1.324 | – 1.494 | – 1.344 | – 1.494 | |
Diverse subsidies | 3.169 | – 1.081 | 2.088 | – 924 | – 1.094 | – 944 | – 1.094 | |
Programma Veilige Publieke Taak | 80 | 0 | 80 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Subsidies Overlegstelsel | 3.295 | – 400 | 2.895 | – 400 | – 400 | – 400 | – 400 | |
Subsidies internationaal | 258 | 0 | 258 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Opdrachten | 3.715 | 2.444 | 6.159 | 3.637 | 3.807 | 3.657 | 3.807 | |
Arbeidsmarktbeleid | 2.898 | 789 | 3.687 | 637 | 807 | 657 | 807 | |
Huis voor klokkenluiders | 0 | 1.500 | 1.500 | 3.000 | 3.000 | 3.000 | 3.000 | |
Programma Veilige Publieke Taak | 80 | 155 | 235 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Zorg voor politieke ambtsdragers | 737 | 0 | 737 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
7.2 | Pensioenen, uitkeringen en benoemingsregelingen | 22.394 | – 400 | 21.994 | 600 | – 200 | – 1.300 | – 2.100 |
Inkomensoverdracht | 8.744 | 0 | 8.744 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Pensioenen en uitkeringen Politieke ambtsdragers | 8.744 | 0 | 8.744 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Bijdragen aan ZBO's / RWT's | 13.650 | – 400 | 13.250 | 600 | – 200 | – 1.300 | – 2.100 | |
Regelingen voor Nederlandse ambtenaren uit de voormalige overzeese gebiedsdelen (SAIP) | 13.650 | – 400 | 13.250 | 600 | – 200 | – 1.300 | – 2.100 | |
Ontvangsten: | 820 | 0 | 820 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Toelichting
7.1 Overheid als werkgever
Subsidies
Diverse subsidies
Het budget van Onderzoeksraad Integriteit Overheid (OIO) en Bureau Integriteitsbevordering Openbare Sector (BIOS) wordt ingezet ter dekking van het Huis voor klokkenluiders.
Opdrachten
Huis voor klokkenluiders
Het initiatiefwetsvoorstel Huis voor klokkenluiders is door beide Kamers aangenomen. Hiervoor is vanaf 2017 € 3,0 mln. ter beschikking. Dekking hiervoor is gevonden door binnen de begroting van BZK te herschikken.