Art. | Uitgaven | Ontvangsten | ||
---|---|---|---|---|
Stand ontwerpbegroting 2016 | 5.784,0 | 5.784,0 | ||
Stand vastgestelde begroting 2016 | 5.784,0 | 5.784,0 | ||
Stand 1e suppletoire begroting 2016 | 5.902,1 | 5.902,1 | ||
Stand 2e suppletoire begroting 2016 | 5.252,6 | 5.752,4 | ||
– Mutaties Slotwet 2016 | ||||
Kader relevante mutaties | ||||
1. | Saldo 2016 | Div. | – 81,4 | – 30,5 |
2. | Afrekening ProRail 4e kwartaal 2015 | 13/14/17 | 65,5 | 65,5 |
Overige mutaties | 1,0 | 1,0 | ||
Realisatie 2016 | 5.237,6 | 5.788,4 |
Toelichting
1. Saldo 2016
De Slotwet 2016 laat een voordelig saldo zien van € 50,9 miljoen; dit saldo wordt gevormd door € 81,4 miljoen aan lagere uitgaven en € 30,5 miljoen aan lagere ontvangsten. Opgeteld met het reeds in de tweede suppletoire begroting (Kamerstukken II, 2016–2017, 34 620 A, nr. 2) opgenomen voordelig saldo van € 499,9 miljoen bedraagt het voordelig saldo over 2016 € 550,8 miljoen. Het voordelig saldo wordt in 2017 aan het Infrastructuurfonds toegevoegd, zodat de omvang van de budgetten meerjarig ongewijzigd blijft. Voor een toelichting wordt verwezen naar de artikelgewijze toelichting (paragraaf 2.2).
2. Afrekening ProRail 4e kwartaal 2015
De technisch/boekhoudkundige overschrijding van de uitgaven wordt veroorzaakt doordat terug ontvangen voorschotten met ingang van het boekjaar 2016 bruto worden geboekt.