Base description which applies to whole site

2.2 De productartikelen

Hieronder worden alle beleidsmatig relevante mutaties op het niveau van het artikelonderdeel zichtbaar gemaakt, en waar zinvol en relevant, ook toegelicht (zie leeswijzer). In de verdiepingsbijlage is een meerjarige mutatietabel opgenomen op artikelonderdeelniveau met daarbij de aansluiting tussen de vorige stand van de begroting en de nu voorgestelde stand. Dit voor de volledige looptijd van het fonds.

Artikel 12 Hoofdwegennet

Budgettaire gevolgen van uitvoering: Slotwet 2016 (Bedragen x € 1.000)

12 Hoofdwegennet

Stand vastgestelde begroting

Stand 1e suppletoire begroting

Stand 2e suppletoire begroting

Mutaties Slotwet

Realisatie 2016

 

(1)

(2)

(3)

(4)

(5)=(3)+(4)

Verplichtingen

2.917.637

3.928.676

3.329.833

– 331.340

2.998.493

Uitgaven

2.011.120

1.830.898

2.111.430

– 22.410

2.089.020

Waarvan juridisch verplicht

 

100%

100%

   

12.01 Verkeersmanagement

9.691

10.282

10.502

0

10.502

12.02 Beheer, onderhoud en vervanging

678.756

608.157

630.225

6.288

636.513

12.02.01 Beheer en onderhoud

498.217

495.717

512.618

0

512.618

12.02.04 Vervanging

180.539

112.440

117.607

6.288

123.895

12.03 Aanleg

443.676

317.725

533.082

– 4.727

528.355

12.03.01 Realisatie

351.349

291.640

475.605

7

475.612

12.03.02 Verkenningen en planuitwerkingen

92.327

26.085

57.477

– 4.734

52.743

12.04 Geïntegreerde contractvormen/PPS

371.932

385.286

357.480

– 23.971

333.509

12.06 Netwerkgebonden kosten HWN

567.712

567.594

580.141

0

580.141

12.06.01 Apparaatskosten RWS

446.542

446.907

459.269

0

459.269

12.06.02 Overige netwerkgebonden kosten

121.170

120.687

120.872

0

120.872

12.07 Investeringsruimte

– 60.647

– 58.146

0

0

0

12.09 Ontvangsten

55.525

129.053

97.276

– 25.753

71.523

12.02 Beheer, onderhoud en vervanging

De verhoging bij Slotwet van € 6,3 miljoen wordt veroorzaakt door de verwerking van het saldo 2016.

Saldo 2016

De Slotwet 2016 laat een nadelig saldo zien van € 6,3 miljoen. Deze hogere uitgaven worden met name veroorzaakt door de voorspoedig verlopen renovatie van de Velsertunnel. Het nadelig saldo wordt in 2017 op dit artikelonderdeel in mindering gebracht, zodat de omvang van de budgetten meerjarig ongewijzigd blijft.

12.04 Geïntegreerde contractvormen/PPS

De verlaging bij Slotwet van € 24,0 miljoen wordt veroorzaakt door de verwerking van het saldo 2016.

Saldo 2016

De Slotwet 2016 laat een voordelig saldo zien van € 24,0 miljoen. De lagere uitgaven worden met name veroorzaakt op het project A15 Maasvlakte – Vaanplein door een korting opgelegd op de beschikbaarheidsvergoeding alsmede niet gerealiseerde nadeelcompensatie en niet (tijdig) ingediende eindafrekeningen met betrekking tot kabels en leidingen (€ 20,2 miljoen). Ook op het project A10 Coentunnel (€ 1,5 miljoen) en het project A1/A6/A9 SAA Schiphol – Amsterdam – Almere (€ 1,9 miljoen) is sprake van lagere uitgaven als gevolg van niet gerealiseerde nadeelcompensatie respectievelijk facturen voor het verleggen van kabels en leidingen die niet tijdig zijn ontvangen. Het voordelig saldo wordt in 2017 aan dit artikelonderdeel toegevoegd, zodat de omvang van de budgetten meerjarig ongewijzigd blijft.

12.09 Ontvangsten

De verlaging bij Slotwet van € 25,8 miljoen wordt veroorzaakt door de verwerking van het saldo 2016.

Saldo 2016

De Slotwet 2016 laat een nadelig saldo zien van € 25,8 miljoen. Deze lagere ontvangsten worden met name veroorzaakt doordat in overleg met de Stadsregio en de provincie Noord-Holland de bijdragen voor het project A9 omlegging Badhoevedorp in 2017 worden ontvangen. Het nadelig saldo wordt in 2017 aan dit artikelonderdeel toegevoegd, zodat de omvang van de budgetten meerjarig ongewijzigd blijft.

Verplichtingen

De lagere verplichtingen bij Slotwet hebben met name betrekking op de volgende projecten:

  • Aflossing tunnels (€ 67,3 miljoen): de lagere verplichtingen wordt vooral veroorzaakt door bijstelling van de verplichting voor aflossing van de tunnel de Noord en de Wijkertunnel als gevolg van tariefswijziging voertuigpassages.

  • Beter Benutten (34,7 miljoen): zoals in de kamerbrief over de voornaamste budgettaire mutaties na de 2e suppletoire begroting 2016 (Kamerstukken II, 2016–2017, 34 550 XII) is gemeld, is in het kader van het vervolgprogramma Beter Benutten € 30,1 miljoen verplichtingenbudget overgeboekt naar de begroting Hoofdstuk XII om projecten te kunnen gunnen.

  • A10 knooppunt de Nieuwe Meer en Amstel (€ 29,8 miljoen): er schuift verplichtingenruimte door omdat er minder verplichtingen zijn aangegaan voor met name verleggingen van kabels en leidingen.

  • A15 Maasvlakte – Vaanplein (€ 27,7 miljoen). de lagere verplichtingen op het project A15 MaVa hangen samen met de lagere uitgaven op dit project. Zie de toelichting bij artikelonderdeel 12.04.

  • N18 Varsseveld – Enschede (€ 21,2 miljoen): Er schuift verplichtingenruimte door omdat er minder verplichtingen zijn aangegaan voor voorbereidende werkzaamheden, waaronder het verleggingen van kabels en leidingen en vastgoedaankopen.

  • A4 Delft – Schiedam (€ 20,4 miljoen): de verplichtingen vallen lager uit doordat de afkoop van het toekomstige Beheer en Onderhoud pas in 2017 plaatsvindt.

Artikel 13 Spoorwegen

Budgettaire gevolgen van uitvoering: Slotwet 2016 (Bedragen x € 1.000)

13 Spoorwegen

Stand vastgestelde begroting

Stand 1e suppletoire begroting

Stand 2e suppletoire begroting

Mutaties Slotwet

Realisatie 2016

 

(1)

(2)

(3)

(4)

(5)=(3)+(4)

Verplichtingen

2.244.286

2.929.650

2.163.806

– 321.562

1.842.244

Uitgaven

2.447.262

2.765.102

2.054.483

19.521

2.074.004

Waarvan juridisch verplicht

 

94%

100%

   

13.02 Beheer, onderhoud en vervanging

1.291.436

1.299.080

1.218.765

– 4.656

1.214.109

13.03 Aanleg

963.385

1.152.380

658.521

49.594

708.115

13.03.01 Realisatieprogramma personenvervoer

671.883

762.227

496.808

43.364

540.172

13.03.02 Realisatieprogramma goederenvervoer

52.643

55.908

12.278

8.795

21.073

13.03.04 Verk. en planuitw. personenvervoer

115.134

206.333

30.987

– 1.146

29.841

13.03.05 Verk. en planuitw. goederenvervoer

123.725

127.912

118.448

– 1.419

117.029

13.04 Geïntegreerde contractvormen/PPS

157.384

193.101

160.177

– 25.417

134.760

13.07 Rente en aflossing

17.020

48.786

17.020

0

17.020

13.08 Investeringsruimte

18.037

71.755

0

0

0

13.09 Ontvangsten

299.796

315.354

288.701

59.431

348.132

13.03 Aanleg

Op dit artikelonderdeel vinden bij Slotwet in grote lijnen twee mutaties plaats die per saldo leiden tot een verhoging van € 49,6 miljoen. Een verhoging als gevolg van de afrekening ProRail 4e kwartaal 2015 (€ 59,5 miljoen) en met daartegenover een verlaging als gevolg van het saldo 2016 (€ 9,9 miljoen).

Afrekening ProRail 4e kwartaal 2015

De technisch/boekhoudkundige overschrijding van de uitgaven wordt veroorzaakt doordat terug ontvangen voorschotten met ingang van het boekjaar 2016 bruto worden geboekt.

Saldo 2016

De Slotwet 2016 laat een voordelig saldo zien van € 9,9 miljoen. Deze lagere uitgaven worden met name veroorzaakt doordat op het programma Intensivering Spoor in Steden door gemeenten minder uitkeringen zijn aangevraagd dan geraamd (€ 5,2 miljoen). Daarnaast hebben zich vertragingen voorgedaan op de programma's Verbeteraanpak trein (€ 2,8 miljoen), Kleine Projecten Personenvervoer (€ 2,0 miljoen), en Kleine Projecten Goederenvervoer (€ 1,6 miljoen). Daartegenover staan hogere uitgaven op het project Utrecht Centraal (€ 2,4 miljoen) doordat de bij de Najaarsnota vermelde vertraging uiteindelijk maar deels is opgetreden. Het voordelig saldo wordt in 2017 aan dit artikelonderdeel toegevoegd, zodat de omvang van de budgetten meerjarig ongewijzigd blijft.

13.04 Geïntegreerde contractvormen/PPS

De verlaging bij Slotwet van € 25,4 miljoen wordt veroorzaakt door de verwerking van het saldo 2016.

Saldo 2016

De Slotwet 2016 laat een voordelig saldo zien van € 25,4 miljoen. Deze lagere uitgaven worden met name veroorzaakt door een vertraging in de afwikkeling van de zogenaamde tax-adjustments tussen IenM, Infraspeed en de Belastingdienst. De afwikkeling wordt nu in 2017 voorzien. Het voordelig saldo wordt in 2017 aan dit artikelonderdeel toegevoegd, zodat de omvang van de budgetten meerjarig ongewijzigd blijft.

13.09 Ontvangsten

Op dit artikelonderdeel vinden bij Slotwet in grote lijnen twee mutaties plaats die per saldo leiden tot een verhoging van € 59,4 miljoen. Een verhoging als gevolg van de afrekening ProRail 4e kwartaal 2015 (€ 59,5 miljoen) met daartegenover een verlaging als gevolg van het saldo 2016 (€ 0,1 miljoen).

Afrekening ProRail 4e kwartaal 2015

De technisch/boekhoudkundige overschrijding van de ontvangsten wordt veroorzaakt doordat terug ontvangen voorschotten met ingang van het boekjaar 2016 bruto worden geboekt.

Verplichtingen

De lagere verplichtingen bij Slotwet worden met name veroorzaakt door een vertraging van de subsidieaanvraag voor het project Zwolle-Herfte. Hierdoor is € 163,5 miljoen aan verplichtingen niet meer in 2016 aangegaan. Daarnaast is sprake van lagere verplichtingenrealisaties op de programma's Verbeteraanpak trein (€ 44,5 miljoen), PHS (€ 32,1 miljoen), Goederenroute Elst-Deventer-Twente (€ 16,9 miljoen), en Verbeteraanpak Stations (€ 10,1 miljoen).

Artikel 14 Regionaal, lokale infrastructuur

Budgettaire gevolgen van uitvoering: Slotwet 2016 (Bedragen x € 1.000)

14 Regionaal, lokale infrastructuur

Stand vastgestelde begroting

Stand 1e suppletoire begroting

Stand 2e suppletoire begroting

Mutaties Slotwet

Realisatie 2016

 

(1)

(2)

(3)

(4)

(5)=(3)+(4)

Verplichtingen

182.873

478.768

114.005

– 328

113.677

Uitgaven

278.714

189.797

141.123

421

141.544

Waarvan juridisch verplicht

 

46%

82%

   

14.01 Grote regionaal/lokale projecten

133.159

128.526

100.357

246

100.603

14.01.02 Planuitw.progr. Reg/lok

22.868

21.136

5.001

– 5.001

0

14.01.03 Realisatieprogr. Reg/lok

113.210

109.373

95.356

5.247

100.603

14.01.04 Investeringsruimte

– 2.919

– 1.983

0

0

0

14.02 Regionale Mob. Fondsen

0

0

0

0

0

14.03 RSP – ZZL: Pakket Bereikbaarheid

145.555

61.271

40.766

175

40.941

14.03.01 RSP – ZZL: RB projecten

93.298

25.221

4.716

175

4.891

14.03.02 RSP – ZZL: RB mob.fondsen

36.050

36.050

36.050

0

36.050

14.03.03 RSP – ZZL: REP

16.207

0

0

0

0

14.09 Ontvangsten

0

0

0

175

175

14.01 Grote regionale/lokale projecten

Fasewisseling projecten

Het project Amstelveenlijn is overgegaan van de planuitwerkingsfase (14.01.02) naar de realisatiefase (14.01.03).

Artikel 15 Hoofdvaarwegennet

Budgettaire gevolgen van uitvoering: Slotwet 2016 (Bedragen x € 1.000)

15 Hoofdvaarwegennet

Stand vastgestelde begroting

Stand 1e suppletoire begroting

Stand 2e suppletoire begroting

Mutaties Slotwet

Realisatie 2016

 

(1)

(2)

(3)

(4)

(5)=(3)+(4)

Verplichtingen

1.131.208

1.338.236

1.335.425

57.260

1.392.685

Uitgaven

854.411

915.751

862.034

– 104

861.930

Waarvan juridisch verplicht

100%

100%

   

15.01 Verkeersmanagement

8.412

8.412

8.428

0

8.428

15.02 Beheer, onderhoud en vervanging

411.347

426.597

406.950

3.209

410.159

15.02.01 Beheer en onderhoud

288.426

290.471

312.611

– 1.760

310.851

15.02.04 Vervanging

122.921

136.126

94.339

4.969

99.308

15.03 Aanleg

141.226

184.346

122.985

1.324

124.309

15.03.01 Realisatie

122.646

171.652

118.624

1.324

119.948

15.03.02 Verkenningen en planuitwerkingen

18.580

12.694

4.361

0

4.361

15.04 Geïntegreerde Contractvormen/PPS

6.184

9.738

16.202

– 4.637

11.565

15.06 Netwerkgebonden kosten HVWN

301.578

300.994

307.469

0

307.469

15.06.01 Apparaatskosten RWS

271.463

271.826

278.244

0

278.244

15.06.02 Overige netwerkgebonden kosten

30.115

29.168

29.225

0

29.225

15.07 Investeringsruimte

– 14.336

– 14.336

0

0

0

15.09 Ontvangsten

32.620

24.103

91.159

2.922

94.081

Verplichtingen

Het verplichtingenbudget is met € 57,3 miljoen overschreden. Middels een brief aan de Staten-Generaal (Kamerstukken II, 2016–2017, 34 550 A, nr. 71) is eerder een overschrijding van € 47,3 miljoen gemeld met de volgende toelichting:

De hogere verplichtingen worden met name veroorzaakt door de volgende projecten:

  • Capaciteitsuitbreiding Sluis Eefde (€ 83,0 miljoen): eind 2016 is het contract van dit DBFM project gesloten. Van deze verplichting van € 143,0 miljoen was € 60,0 miljoen in 2016 beschikbaar.

  • Zeetoegang IJmond (€ 11,9 miljoen): er zijn meer kabels en leidingen in de grond aangetroffen die moeten worden aangepakt dan voorzien.

Hier tegenover staan lagere verplichtingen op diverse projecten.

De resterende overschrijding van € 10,0 miljoen wordt met name veroorzaakt door het project overdracht Brokx-Nat.

Artikel 17 Megaprojecten verkeer en vervoer

Budgettaire gevolgen van uitvoering: Slotwet 2016 (Bedragen x € 1.000)

17 Megaprojecten Verkeer en Vervoer

Stand vastgestelde begroting

Stand 1e suppletoire begroting

Stand 2e suppletoire begroting

Mutaties Slotwet

Realisatie 2016

 

(1)

(2)

(3)

(4)

(5)=(3)+(4)

Verplichtingen

185.987

241.641

102.696

– 29.522

73.174

Uitgaven

98.963

165.045

81.496

– 12.066

69.430

Waarvan juridisch verplicht

49%

100%

   

17.01 Westerscheldetunnel

0

0

0

0

0

17.02 Betuweroute

4.555

7.416

2.014

– 325

1.689

17.03 Hogesnelheidslijn-Zuid

20.183

38.436

1.384

– 968

416

17.06 Project Mainportontwikkeling Rotterdam

4.604

5.702

6.934

– 247

6.687

17.07 ERTMS

41.338

55.446

33.901

– 7.146

26.755

17.08 Zuidasdok

28.283

58.045

37.263

– 3.380

33.883

17.09 Ontvangsten

40.441

41.838

40.938

– 814

40.124

17.07 ERTMS

Op dit artikelonderdeel vinden bij Slotwet in grote lijnen drie mutaties plaats die per saldo leiden tot een verlaging van € 7,2 miljoen. Verhogingen als gevolg van de afrekening ProRail 4e kwartaal 2015 (€ 4,8 miljoen) en EU subsidies (€ 1,0 miljoen) met daartegenover een verlaging als gevolg van de verwerking van het saldo 2016 (€ 13,0 miljoen).

Afrekening ProRail 4e kwartaal 2015

De technisch/boekhoudkundige overschrijding van de uitgaven wordt veroorzaakt doordat terug ontvangen voorschotten met ingang van het boekjaar 2016 bruto worden geboekt.

EU-subsidie

ERTMS heeft een aantal subsidies toegekend gekregen vanuit het EU-fonds Connecting Europe Facility for Transport (CEF Transport). In 2016 zijn reeds enkele voorschotten van de subsidies ontvangen (€ 1,0 miljoen).

Saldo 2016

De Slotwet 2016 laat een voordelig saldo zien van € 13,0 miljoen. Deze lagere uitgaven worden met name veroorzaakt door een vertraging van de planuitwerkingsfase van ERTMS. Daarnaast hebben de hierboven beschreven ontvangen voorschotten van de EU geleid tot aanvullende onderuitputting in 2016. Het voordelig saldo wordt in 2017 aan dit artikelonderdeel toegevoegd, zodat de omvang van de budgetten meerjarig ongewijzigd blijft.

17.08 ZuidasDok

De verlaging bij Slotwet van € 3,4 miljoen wordt veroorzaakt door de verwerking van het saldo 2016.

Saldo 2016

De Slotwet 2016 laat een voordelig saldo zien van € 3,4 miljoen. Dat is het gevolg van facturen die te laat zijn ontvangen om nog in 2016 tot betaling te kunnen komen. Het voordelig saldo wordt in 2017 aan dit artikelonderdeel toegevoegd, zodat de omvang van de budgetten meerjarig ongewijzigd blijft.

Verplichtingen

De lagere verplichtingen bij Slotwet worden met name veroorzaakt door de vertraging van de planuitwerkingsfase van ERTMS, waardoor verplichtingen van een aantal voorbereidende werkzaamheden niet meer in 2016 zijn aangegaan.

Artikel 18 Overige uitgaven en ontvangsten

Budgettaire gevolgen van uitvoering: Slotwet 2016 (Bedragen x € 1.000)

18 Overige uitgaven en ontvangsten

Stand vastgestelde begroting

Stand 1e suppletoire begroting

Stand 2e suppletoire begroting

Mutaties Slotwet

Realisatie 2016

 

(1)

(2)

(3)

(4)

(5)=(3)+(4)

Verplichtingen

132.798

72.036

1.090

– 257

833

Uitgaven

93.481

35.544

1.995

– 318

1.677

Waarvan juridisch verplicht

47%

28%

   

18.01 Saldo van de afgesloten rekeningen

0

0

0

0

0

18.02 Beter Benutten

128.431

61.845

0

0

0

18.03 Intermodaal vervoer

3.045

5.627

195

– 3

192

18.04 Gebiedsgerichte aanpak (UPR)

0

1.908

0

0

0

18.06 Externe veiligheid

2.005

6.164

1.800

– 315

1.485

18.07 Mobiliteitsonafhankelijke kennis en expertise

0

0

0

0

0

18.07.01 Nationale basisinform.voorz. en ov.uitgaven

0

0

0

0

0

18.07.02 Subsidies algemeen

0

0

0

0

0

18.08 Netwerkoverstijgende kosten

0

0

0

0

0

18.08.01 Apparaatskosten RWS

0

0

0

0

0

18.08.02 Overige netwerkoverstijgende kosten

0

0

0

0

0

18.11 Investeringsruimte

0

0

0

0

0

18.11.01 Programmaruimte

0

0

0

0

0

18.11.02 Beleidsruimte

0

0

0

0

0

18.12 Nader toe te wijzen BenO en Vervanging

0

0

0

0

0

18.12.01 Beheer en onderhoud

0

0

0

0

0

18.12.02 Vervanging

0

0

0

0

0

18.13 Tol gefinancierde uitgaven

0

0

0

0

0

18.14 Minregel: rentevrijval

0

0

0

0

0

18.15 Ramingsbijstelling en kasschuif

– 40.000

– 40.000

0

0

0

18.15.01 Ramingsbijstelling

0

0

0

0

0

18.15.02 Kasschuif

– 40.000

– 40.000

0

0

0

18.16 Reservering Omgevingswet

0

0

0

0

0

18.09 Ontvangsten

0

0

0

0

0

18.09.01 Ontvangsten

0

0

0

0

0

18.09.02 Tolopgave

0

0

0

0

0

18.10 Saldo van de afgesloten rekeningen

0

207.607

207.607

– 1

207.606

Artikel 19 Bijdragen ten laste van begroting Hoofdstuk XII

Budgettaire gevolgen van uitvoering: Slotwet 2016 (Bedragen x € 1.000)

19 Bijdragen andere begrotingen Rijk

Stand vastgestelde begroting

Stand 1e suppletoire begroting

Stand 2e suppletoire begroting

Mutaties Slotwet

Realisatie 2016

 

(1)

(2)

(3)

(4)

(5)=(3)+(4)

Ontvangsten

5.355.569

5.184.182

5.026.766

0

5.026.766

19.09 Ten laste van begroting IenM

5.355.569

5.184.182

5.026.766

0

5.026.766

Licence