A: Algemene Doelstelling
Het verlenen van excellente consulaire diensten aan Nederlanders in nood in het buitenland, evenals het verstrekken van reisdocumenten aan Nederlanders in het buitenland. Daarnaast levert het Kabinet een bijdrage aan een gereguleerd personenverkeer door de Nederlandse inbreng in het Europese visumbeleid, het opstellen van ambtsberichten en is verantwoordelijk voor de visumverlening kort verblijf.
Met kunst, cultuur en sport bijdragen aan het profiel van Nederland in het buitenland; laten zien wat Nederland op dit vlak te bieden heeft en verbindingen leggen met economische diplomatie en andere prioriteiten van het buitenlands beleid, zoals het mensenrechtenbeleid.
Tevens neemt Nederland een bijzondere positie in als gastland van vele internationale organisaties en internationale hoven en tribunalen. Als gastland heeft Nederland de verantwoordelijkheid de in Nederland gevestigde instellingen te ondersteunen opdat deze onafhankelijk, veilig en efficiënt kunnen functioneren.
B: Rol en verantwoordelijkheid
De Minister is verantwoordelijk voor de volgende zaken:
Consulaire dienstverlening
Uitvoeren
-
• Visumbeleid kort verblijf van het Koninkrijk der Nederlanden;
-
• Orange Carpet-beleid, ter ondersteuning van kansen voor de Nederlandse economie;
-
• Bijstand aan Nederlanders in nood in het buitenland;
-
• Begeleiding van Nederlanders die in het buitenland gedetineerd zijn;
-
• Uitbrengen van reisadviezen;
-
• Crisisrespons;
-
• Afgifte van Nederlandse reisdocumenten in het buitenland en van diplomatieke en dienstpaspoorten;
-
• Afgifte van consulaire akten;
-
• Afgifte van machtigingen voorlopig verblijf (MVV’s) op de posten;
-
• Afname van inburgeringsexamens buitenland;
-
• Opstellen van Individuele (IAB’s) en Algemene ambtsberichten (AAB’s)
(in opdracht van het Ministerie van Veiligheid en Justitie)
Indicator als uitvoeringsverantwoordelijke:
Indicator | Realisatie 01.01.14 t/m 31.12.14 | Streefwaarde 2014 | Streefwaarde 2015 | Streefwaarde 2016 | Streefwaarde 2017 |
---|---|---|---|---|---|
Percentage visumaanvragen kort verblijf dat binnen 15 dagen wordt afgehandeld | 93,5% | 80% | 80% | 85% | 85% |
Bron: Ministerie van Buitenlandse Zaken
De norm voor de doorlooptijd van visumaanvragen (Schengen) bedraagt 15 dagen conform de EU Visumcode (in werking getreden per 5.4.2010). Deze periode kan in bijzondere gevallen worden verlengd tot 60 dagen.
NB: De doorlooptijd is het aantal dagen dat zit tussen het indienen van een ontvankelijke visumaanvraag tot aan het moment van bekendmaken of uitreiken van de beslissing op de aanvraag.
Regisseren
-
• Europees visum- en migratiebeleid en Caraïbisch visumbeleid;
-
• Bilaterale dimensie van visum- en migratiebeleid.
Nederlandse cultuur en publieksdiplomatie
De uitvoering van het Internationaal Cultuurbeleid (ICB) is een gedeelde verantwoordelijkheid van de Minister van Buitenlandse Zaken en de Minister van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap. De inzet van Publieksdiplomatie valt onder de verantwoordelijkheid van de Minister van Buitenlandse Zaken.
Stimuleren
-
• Promotie van Nederlandse kunst en cultuur in het buitenland en identificatie van internationale kansen en ontwikkelingen voor de Nederlandse culturele sector en creatieve industrie.
-
• Buitenlandse Bezoekersprogramma’s.
-
• Het inzetten van publieksdiplomatie door het postennetwerk en BZ om het beeld van Nederland in het buitenland te versterken en op een positief realistische manier uit te dragen.
Regisseren
-
• Beleidsvorming en uitvoering van het Internationaal Cultuurbeleid.
-
• Afstemming met culturele fondsen en ondersteunende instellingen over internationale activiteiten. De algemene aansturing van deze fondsen en instellingen is de verantwoordelijkheid van de Minister van OCW en de bijbehorende middelen zijn geraamd op de begroting van het Ministerie van Onderwijs, Cultuur en wetenschappen.
-
• Beleidsvorming en uitvoering op het gebied van het Gemeenschappelijk Cultureel Erfgoed.
-
• Synergie tussen kunst, cultuur en sport enerzijds en het buitenlandpolitieke- en economische beleid anderzijds, bijvoorbeeld door culturele- of sportevenementen te verbinden aan handelsmissies en cultuur in te zetten als instrument in de dialoog over mensenrechten.
Financieren
-
• Subsidieverlening aan de culturele fondsen en aan DutchCulture voor een aantal specifieke internationale activiteiten.
Aantrekkelijk vestigingsklimaat internationale organisaties
Financieren
-
• Bijdragen in ondersteunende gastlandsfeer aan organisaties in Den Haag.
Regisseren
-
• Als coördinerend Ministerie houdt Buitenlandse Zaken onder meer toezicht op de uitvoering van verdragen en afspraken met de organisaties.
-
• Onderhoudt de contacten met de andere overheidsorganen inzake beveiliging en veiligheid.
-
• Faciliteert, samen met het Ministerie van Veiligheid & Justitie de hoven en tribunalen met bijvoorbeeld visa-verlening en transport van getuigen en verdachten.
-
• Samenwerking met het oog op huisvesting van de in Nederland gevestigde internationale organisaties.
C: Beleidswijzigingen
-
• Er is een 24/7 contact center operationeel, waar alle Nederlanders die in het buitenland verblijven altijd terecht kunnen voor eerstelijns vragen over consulaire vraagstukken.
-
• Er is een nieuw, gedifferentieerd gedetineerdenbeleid van kracht. Uitgangspunt in het nieuwe beleid is dat gedetineerden die echt bijstand nodig hebben, deze tijdens detentie zullen blijven krijgen. Gedetineerden die verblijven in landen waar sprake is van behoorlijke detentie-omstandigheden in het licht van internationale afspraken en verdragen, krijgen een basispakket aan consulaire bijstand. In de andere landen zullen meer instrumenten voor bijstand gedifferentieerd worden ingezet. In alle gevallen geldt dat consulaire bijstand alleen kan worden verleend indien de gedetineerde daar om vraagt.
-
• De reisadviezen zijn vernieuwd en geven reizigers via een kleurcodering in een oogopslag informatie over de veiligheidssituatie in een land.
-
• De consulaire taken van Consulaten-Generaal in omringende landen en van de Honorair Consulaten zullen zich voornamelijk richten op Nederlanders in nood en gedetineerdenbegeleiding.
-
• Er is één centrale back office, gevestigd in Den Haag, voor alle aanvragen van reisdocumenten wereldwijd.
-
• Bij de behandeling van het voorstel van de Europese Commissie ten behoeve van aanpassing van de Visumcode in EU/Schengen verband, zet Nederland zich in voor bevordering van internationaal handelsverkeer en een efficiënte procesgang.
-
• Nu in de Raad van de Europese Unie op 20 april 2015 overeenstemming is bereikt over de richtlijn (EU 2015/637) betreffende de coördinatie- en samenwerkingsmaatregelen ter vergemakkelijking van de consulaire bescherming van niet-vertegenwoordigde burgers van de Unie in derde landen, zal de praktische Europese consulaire samenwerking zich vooral richten op de begeleiding van de pilot projecten in vijf landen en op voorbereidingen voor het komende EU-voorzitterschap in de eerste helft van 2016.
-
• Visumvertegenwoordigingsafspraken met andere Schengenstaten ten behoeve van verdergaande Europese samenwerking worden waar mogelijk uitgebreid.
D1: Budgettaire gevolgen van beleid
Bedragen in EUR 1.000 | 2014 | 2015 | 2016 | 2017 | 2018 | 2019 | 2020 | ||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Verplichtingen | 37.800 | 57.200 | 53.120 | 37.785 | 39.190 | 39.190 | 39.190 | ||
Uitgaven: | |||||||||
Programma-uitgaven totaal | 48.258 | 57.205 | 52.703 | 46.759 | 46.764 | 46.764 | 46.764 | ||
waarvan juridisch verplicht | 80% | ||||||||
4.1 | Op basis van eigen verantwoordelijkheid consulaire dienstverlening bieden aan Nederlanders in het buitenland | 9.991 | 14.545 | 12.045 | 12.045 | 12.045 | 12.045 | 12.045 | |
Subsidies | |||||||||
Gedetineerdenbegeleiding | 2.000 | 2.000 | |||||||
Opdrachten | |||||||||
Consulaire bijstand | 259 | 259 | |||||||
Reisdocumenten en verkiezingen | 5.825 | 5.825 | |||||||
Consulaire opleidingen | 400 | 400 | |||||||
Consulaire informatiesystemen | 6.261 | 3.761 | |||||||
4.2 | Samen met (keten) partners het personenverkeer reguleren | 6.408 | 6.829 | 6.704 | 6.704 | 6.599 | 6.599 | 6.599 | |
Opdrachten | |||||||||
Visumverlening | 1.100 | 1.100 | |||||||
Ambtsberichtenonderzoek | 130 | 150 | |||||||
Legalisatie en verificatie | 80 | 80 | |||||||
Consulaire informatiesystemen | 3.156 | 3.011 | |||||||
Bijdragen (inter)nationale organisaties | |||||||||
Asiel en migratie | 863 | 863 | |||||||
4.3 | Grotere buitenlandse bekendheid met de Nederlandse cultuur | 5.046 | 7.585 | 8.435 | 7.944 | 7.944 | 7.944 | 7.944 | |
Subsidies | |||||||||
Internationaal Cultuurbeleid | 6.389 | 7.239 | |||||||
Erfgoed | 1.196 | 1.196 | |||||||
4.4 | Het inzetten van Publieksdiplomatie door het Postennetwerk en BZ om het beeld van Nederland in het buitenland te versterken en op een positief realistische manier uit te dragen | 20.974 | 20.881 | 17.631 | 16.678 | 18.588 | 18.588 | 18.588 | |
Subsidies | |||||||||
Instituut Clingendael | 2.320 | 2.320 | |||||||
Programma ondersteuning buitenlands beleid | 3.458 | 3.058 | |||||||
overige subsidies | 250 | 215 | |||||||
Opdrachten | |||||||||
Bezoeken hoogwaardigheidsbekleders en uitgaven Corps Diplomatique en internationale Organisaties | 4.600 | 3.000 | |||||||
waarvan in- en uitgaande Staatsbezoeken | 3.200 | 2.400 | |||||||
Adviesraad Internationale vraagstukken | 525 | 525 | |||||||
Internationale manifestaties en diverse bijdragen | 166 | 106 | |||||||
Bijdragen (inter)nationale organisaties | |||||||||
landenprogramma's algemene voorlichting en kleine programma's | 8.792 | 7.637 | |||||||
Europese bewustwording | 770 | 770 | |||||||
4.5 | Een aantrekkelijk vestigingsklimaat voor internationale organisaties in Nederland | 5.839 | 7.365 | 7.888 | 3.388 | 1.588 | 1.588 | 1.588 | |
Bijdragen (inter)nationale organisaties | |||||||||
Speciaal Tribunaal Libanon | 1.900 | 1.900 | |||||||
Internationaal Strafhof | 4.400 | 1.400 | |||||||
Nederland Gastland | 1.065 | 1.065 | |||||||
Ontvangsten | 51.080 | 42.090 | 42.090 | 42.090 | 42.090 | 42.090 | 42.090 | ||
4.10 | Consulaire dienstverlening aan Nederlanders | 23.999 | 19.300 | 19.300 | 19.300 | 19.300 | 19.300 | 19.300 | |
4.20 | Consulaire dienstverlening aan vreemdelingen | 26.381 | 22.000 | 22.000 | 22.000 | 22.000 | 22.000 | 22.000 | |
4.40 | Doorberekening Defensie diversen | 700 | 790 | 790 | 790 | 790 | 790 | 790 |
D2: Budgetflexibiliteit
De uitgaven ten behoeve van het onderdeel «op basis van eigen verantwoordelijkheid consulaire dienstverlening bieden aan Nederlanders in het buitenland» zijn voor wat betreft de subsidies volledig juridisch verplicht. Voor de consulaire informatiesystemen zijn de verplichtingen nog niet juridisch vastgelegd maar worden gedurende het jaar ingevuld. Op basis van meerjarige prognoses zijn deze opgenomen en bedoeld ten behoeve van de systeemondersteuning voor de consulaire dienstverlening. Daarnaast worden uitgaven gedaan om de inkoop op de te verstrekken reisdocumenten te financieren. Dit is afhankelijk van de aantallen bij uitgifte. De geplande uitgaven ten behoeve van het samen met (keten)partners reguleren van het personenverkeer zijn nog niet juridisch verplicht maar worden aan de hand van de afgifte van visa bepaald. Hiervoor worden aan het begin van het begrotingsjaar verplichtingen aangegaan. Binnen het artikelonderdeel grotere buitenlandse bekendheid met de Nederlandse cultuur zijn de uitgaven voor de landenprogramma’s nog niet juridisch verplicht. Deze verplichtingen worden in het begrotingsjaar zelf aangegaan. Voor het onderdeel het inzetten van publieksdiplomatie door het postennetwerk en BZ om het beeld van Nederland in het buitenland te versterken en op een positief realistische manier uit te dragen zijn ramingen opgenomen die nog niet juridisch vastliggen. Het gaat dan om activiteiten op het gebied van voorlichting, landenprogramma’s, bezoeken van hoogwaardigheidsbekleders en uitgaven voor het Corps Diplomatique en internationale organisaties. Het Programma Ondersteuning Buitenlands Beleid (POBB) is voor 60% en de subsidie voor Clingendael is geheel juridisch vastgelegd
E: Artikelonderdelen
4.1: Op basis van eigen verantwoordelijkheid consulaire dienstverlening bieden aan Nederlanders in het buitenland
-
• Verlenen van financiële- en niet financiële consulaire bijstand aan Nederlanders in nood en/of schrijnende gevallen;
-
• (Stille) diplomatie met oog op eerlijke rechtsgang voor Nederlandse gedetineerden;
-
• Verstrekken van reisadviezen;
-
• Bijstaan van Nederlanders in geval van crises; als dat noodzakelijk en mogelijk is, organiseren, waar mogelijk met partnerlanden, van evacuaties;
-
• Verstrekken van reisdocumenten en opmaken van consulaire akten en verklaringen;
-
• Adviseren en ondersteunen van Nederlandse gedetineerden door gedifferentieerde bezoekfrequentie, in bepaalde landen maandelijkse giften aan gedetineerden, en subsidies ten behoeve van resocialisatie, extra zorg en juridisch advies;
-
• Consulaire informatiesystemen om de primaire consulaire processen te kunnen afhandelen;
-
• Organiseren van opleidingen gericht op optimalisatie van consulaire werkprocessen.
4.2: Samen met (keten)partners het personenverkeer reguleren
-
• Verstrekken van visa kort verblijf;
-
• Inname van aanvragen voor MVV’s;
-
• Afnemen van inburgeringsexamens;
-
• Verrichten van legalisaties en uitvoeren van verificatieonderzoeken;
-
• Op verzoek van het Ministerie van Veiligheid en Justitie worden algemene en individuele ambtsberichten opgesteld, waarop door V&J mede het toelatings- en terugkeerbeleid wordt gebaseerd;
-
• Diplomatie voor het bemiddelen bij terugkeer van vreemdelingen zonder rechtmatig verblijf;
-
• Samenwerking met instanties in en buiten Nederland, de EU en internationale organisaties;
-
• In het kader van versterkte Europese samenwerking maken van afspraken over wederzijdse visumvertegenwoordiging.
4.3 Grotere buitenlandse bekendheid met de Nederlandse cultuur
-
• Internationale presentatie van Nederlandse culturele topinstellingen en aanstormend talent;
-
• Expliciete aandacht voor topsector creatieve industrie: cultuur, economie en maatschappelijke innovatie nadrukkelijk verbinden;
-
• Gemeenschappelijk Cultureel Erfgoed: netwerk verbreden en meer aandacht voor de relatie met economisch beleid en zichtbaarheid Nederland;
-
• Het Ministerie van Buitenlandse Zaken en het Ministerie van OCW dragen gezamenlijk bij aan programma’s ten behoeve van gemeenschappelijk cultureel erfgoed.
4.4 Het inzetten van publieksdiplomatie door het postennetwerk en BZ om het beeld van Nederland in het buitenland te versterken en op een positief realistische manier uit te dragen
-
• Via strategische beleidscommunicatie richt Buitenlandse Zaken zich op die doelgroepen die van belang zijn bij het ontwikkelen, bereiken en uitdragen van beleidsdoelstellingen op het terrein van buitenlandbeleid. Een belangrijke rol is daarbij weggelegd voor de media. Daarnaast worden online kanalen ingezet, zoals Facebook. In het kader van publieksdiplomatie wordt conform de motie Sjoerdsma het buitenlandse bezoekersprogramma uitgebreid en opengesteld voor meer landen;
-
• Bijdrage aan publieksdiplomatie, waarmee Nederlandse ambassades activiteiten op het gebied strategische beleidscommunicatie, beeldvorming over Nederland en internationaal cultuurbeleid kunnen ondersteunen of opstarten;
-
• Subsidie ten behoeve van Instituut Clingendael;
-
• Vanuit het POBB Algemeen worden eenmalige katalyserende activiteiten gefinancierd ter ondersteuning van de doelstellingen van het Nederlandse buitenlandbeleid;
-
• Ondersteuning van de diplomatieke missies, internationale organisaties en hoven en tribunalen in Nederland. Dit omvat o.m. het faciliteren van ambassades, hoven en tribunalen en internationale organisaties en hun medewerkers, maar ook het toepassen, interpreteren, handhaven en implementeren van de Weense verdragen en zetelovereenkomsten en de toepasselijke Nederlandse wet- en regelgeving. Hiervoor wordt EUR 0,6 miljoen gereserveerd;
-
• Voor uitgaven ten behoeve van uitgaande staatsbezoeken, officiële bezoeken en werkbezoeken van het Koninklijk Huis en inkomende bezoeken van hoogwaardigheidsbekleders wordt EUR 2,4 miljoen geraamd. Het budget is onderdeel van de uitgaven voor bezoeken hoogwaardigheidsbekleders en Corps Diplomatique en Internationale Organisaties.
4.5 Een aantrekkelijk vestigingsklimaat voor internationale organisaties in Nederland
-
• Ondersteuning bij het profileren van Den Haag als wereldwijd centrum van kennis op het gebied van vrede en recht;
-
• Logistieke ondersteuning van de in Nederland gevestigde internationaal juridische instellingen, in samenspraak met andere ministeries zorgdragen voor onder andere gevangenisruimte, beveiliging en medewerking bij het in- en uitreizen van verdachten en getuigen;
-
• Bijdrage aan het Speciaal Tribunaal Libanon en het Internationaal Strafhof.
Ontvangsten
De ontvangsten onder dit artikel bestaan hoofdzakelijk uit leges voor de afgifte van reisdocumenten, visa en de legalisatie van documenten.