Hieronder worden alle beleidsmatig relevante mutaties op het niveau van het artikelonderdeel zichtbaar gemaakt, en waar zinvol en relevant, ook toegelicht (zie leeswijzer).
Artikel 11 Integraal waterbeleid
11 | Integraal waterbeleid | Stand ontwerpbegroting | Mutaties via NvW en amendement | Stand vastgestelde begroting | Mutaties 1e suppletoire begroting | Stand 1e suppletoire begroting | Mutatie 2018 | Mutatie 2019 | Mutatie 2020 | Mutatie 2021 |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
(1) | (2) | (1) | (4) | (2) | (6) | (7) | (8) | (9) | ||
Verplichtingen | 60.825 | 0 | 60.825 | – 2.619 | 58.206 | 994 | – 118 | – 118 | – 418 | |
Uitgaven: | 56.206 | 0 | 56.206 | – 569 | 55.637 | 1.972 | 1.082 | 1.082 | 282 | |
Waarvan juridisch verplicht: | 95% | |||||||||
11.01 | Algemeen waterbeleid | 44.543 | 0 | 44.543 | – 1.885 | 42.658 | 1.360 | 295 | 195 | 145 |
11.01.01 | Opdrachten | 14.729 | 0 | 14.729 | – 2.757 | 11.972 | 1.010 | – 55 | – 155 | – 155 |
11.01.02 | Subsidies | 11.361 | 0 | 11.361 | 251 | 11.612 | 300 | 300 | 300 | 300 |
– Partners voor Water (HGIS) | 11.311 | 0 | 11.311 | 230 | 11.541 | 300 | 300 | 300 | 300 | |
– Overige subsidies | 50 | 0 | 50 | 21 | 71 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
11.01.03 | Bijdrage aan agentschappen | 16.453 | 0 | 16.453 | 621 | 17.074 | 50 | 50 | 50 | 0 |
– waarvan bijdrage aan RWS | 16.043 | 0 | 16.043 | 581 | 16.624 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
– waarvan bijdrage aan KNMI | 410 | 0 | 410 | 40 | 450 | 50 | 50 | 50 | 0 | |
11.01.04 | Bijdrage aan medeoverheden | 2.000 | 0 | 2.000 | 0 | 2.000 | 0 | 0 | 0 | 0 |
11.02 | Waterveiligheid | 2.889 | 0 | 2.889 | 279 | 3.168 | 0 | 0 | 0 | 0 |
11.02.01 | Opdrachten | 2.889 | 0 | 2.889 | 279 | 3.168 | 0 | 0 | 0 | 0 |
11.03 | Grote oppervlaktewateren | 2.727 | 0 | 2.727 | 50 | 2.777 | – 50 | – 50 | – 50 | 0 |
11.03.01 | Opdrachten | 2.727 | 0 | 2.727 | 50 | 2.777 | – 50 | – 50 | – 50 | 0 |
11.03.05 | Bijdrage aan internationale organisaties | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
11.04 | Waterkwaliteit | 6.047 | 0 | 6.047 | 987 | 7.034 | 662 | 837 | 937 | 137 |
11.04.01 | Opdrachten | 3.148 | 0 | 3.148 | 1.001 | 4.149 | 137 | 137 | 137 | 137 |
11.04.02 | Subsidies | 391 | 0 | 391 | 253 | 644 | 400 | 400 | 400 | 400 |
11.04.04 | Bijdrage aan medeoverheden | 741 | 0 | 741 | – 391 | 350 | 325 | 500 | 500 | 0 |
11.04.05 | Bijdrage aan internationale organisaties | 1.767 | 0 | 1.767 | 124 | 1.891 | – 200 | – 200 | – 100 | – 400 |
Ontvangsten | 3.000 | 0 | 3.000 | 43 | 3.043 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Verplichtingen
De mutaties in de verplichtingen in het jaar 2017 houden met name verband met het naar voren halen van verplichtingenbudget ten tijde van de Slotwet 2016 (€ 5,8 miljoen) naar 2016 ten behoeve van versnelde werkzaamheden voor de Icoon Afsluitdijk.
Uitgaven
11.01 Algemeen Waterbeleid
Opdrachten
In het kader van de werkzaamheden voor Icoon Afsluitdijk zijn 2016 enkele werkzaamheden versneld doorgevoerd door Rijkswaterstaat. Hierdoor heeft er bij de tweede suppletoire 2016 een kasschuif van € 0,8 miljoen plaatsgevonden van 2017 naar 2016. In de eerste suppletoire 2017 worden de budgettaire consequenties voor het jaar 2017 verwerkt. Daarnaast zijn er gegeven de werkplanning van RWS ten behoeve van Icoon Afsluitdijk voor 2017 meer middelen nodig. Daarom wordt vanuit het Deltafonds een kasschuif gefaciliteerd van € 1,2 miljoen van 2018 naar 2017. In 2018 vindt een tegengestelde kasschuif plaats, zodat de totale omvang het project niet wijzigt.
Ontvangsten
De mutatie in ontvangsten ontstaat door de bijdrage van de Europese Commissie het Europees Fonds voor Maritieme Zaken en Visserij bij aan de kosten van projecten die uitgevoerd worden in het kader van de Kaderrichtlijn Mariene Strategie (KRM).
Artikel 13 Ruimtelijke ontwikkeling
13 | Ruimtelijke ontwikkeling | Stand ontwerpbegroting | Mutaties via NvW en amendement | Stand vastgestelde begroting | Mutaties 1e suppletoire begroting | Stand 1e suppletoire begroting | Mutatie 2018 | Mutatie 2019 | Mutatie 2020 | Mutatie 2021 |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
(1) | (2) | (1) | (4) | (2) | (6) | (7) | (8) | (9) | ||
Verplichtingen | 90.220 | 0 | 90.220 | 53.184 | 143.404 | 18.522 | 6.697 | 1.697 | – 395 | |
Uitgaven: | 102.337 | 0 | 102.337 | 53.232 | 155.569 | 27.625 | 11.096 | 5.138 | – 395 | |
Waarvan juridisch verplicht: | 94% | |||||||||
13.01 | Ruimtelijk instrumentarium | 9.081 | 0 | 9.081 | 1.494 | 10.575 | 623 | 624 | 466 | 0 |
13.01.01 | Opdrachten | 9.081 | 0 | 9.081 | 279 | 9.360 | – 592 | – 591 | – 749 | 0 |
– Wabo | 1.696 | 0 | 1.696 | – 1.696 | 0 | – 1636 | – 1752 | – 1752 | – 1752 | |
– Architectonisch beleid | 2.920 | 0 | 2.920 | – 332 | 2.588 | – 592 | – 591 | – 749 | 0 | |
– Overige opdrachten | 4.465 | 0 | 4.465 | 2.307 | 6.772 | 1.636 | 1.752 | 1.752 | 1.752 | |
13.01.02 | Subsidies | 0 | 0 | 0 | 1.215 | 1.215 | 1.215 | 1.215 | 1.215 | 0 |
13.01.03 | Bijdrage aan agentschappen | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
– waarvan bijdrage aan RWS | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
13.01.04 | Bijdrage aan medeoverheden | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
13.02 | Geo-informatie | 28.408 | 0 | 28.408 | 4.856 | 33.264 | 208 | 208 | 208 | – 299 |
13.02.01 | Opdrachten | 2.510 | 0 | 2.510 | 5.185 | 7.695 | 537 | 537 | 537 | 451 |
13.02.02 | Subsidies | 690 | 0 | 690 | 1.000 | 1.690 | 0 | 0 | 0 | 0 |
– Basisregistraties | 690 | 0 | 690 | 1.000 | 1.690 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
13.02.06 | Bijdrage aan ZBO's en RWT's | 25.208 | 0 | 25.208 | – 1.329 | 23.879 | – 329 | – 329 | – 329 | – 750 |
– Kadaster | 25.208 | 0 | 25.208 | – 1.329 | 23.879 | – 329 | – 329 | – 329 | – 750 | |
13.03 | Gebiedsontwikkeling | 10.993 | 0 | 10.993 | – 1.066 | 9.927 | – 90 | – 40 | – 40 | 0 |
13.03.01 | Opdrachten | 2.642 | 0 | 2.642 | 1.734 | 4.376 | – 2.890 | – 40 | – 40 | 0 |
13.03.02 | Subsidies | 60 | 0 | 60 | 0 | 60 | 0 | 0 | 0 | 0 |
13.03.03 | Bijdrage aan agentschappen | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
– waarvan bijdrage aan RWS | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
13.03.04 | Bijdrage aan medeoverheden | 8.291 | 0 | 8.291 | – 2.800 | 5.491 | 2.800 | 0 | 0 | 0 |
– Projecten BIRK | 4.432 | 0 | 4.432 | – 2.800 | 1.632 | 2.800 | 0 | 0 | 0 | |
– Projecten Nota Ruimte | 1.309 | 0 | 1.309 | 0 | 1.309 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
– Projecten Bestaand Rotterdams Gebied | 2.550 | 0 | 2.550 | 0 | 2.550 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
13.04 | Ruimtegebruik bodem | 40.721 | 0 | 40.721 | 1.794 | 42.515 | – 257 | – 137 | – 137 | – 137 |
13.04.01 | Opdrachten | 5.054 | 0 | 5.054 | 1.369 | 6.423 | – 257 | – 137 | – 137 | – 137 |
13.04.02 | Subsidies | 12.000 | 0 | 12.000 | 6.204 | 18.204 | 5.023 | 4.823 | 2.211 | 2.211 |
– Bedrijvenregeling | 10.000 | 0 | 10.000 | 681 | 10.681 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
– Bodemsanering NS | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
– Subsidies Caribisch Nederland | 0 | 0 | 0 | 5.523 | 5.523 | 5.023 | 4.823 | 2.211 | 2.211 | |
– Overige subsidies | 2.000 | 0 | 2.000 | 0 | 2.000 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
13.04.03 | Bijdrage aan agentschappen | 5.846 | 0 | 5.846 | – 464 | 5.382 | 0 | 0 | 0 | 0 |
– waarvan bijdrage aan RWS | 5.846 | 0 | 5.846 | – 464 | 5.382 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
13.04.04 | Bijdrage aan medeoverheden | 17.821 | 0 | 17.821 | – 5.315 | 12.506 | – 5.023 | – 4.823 | – 2.211 | – 2.211 |
– Meerjarenprogramma Bodem | 14.910 | 0 | 14.910 | – 2.548 | 12.362 | – 2.612 | – 2.612 | 0 | 0 | |
– Programma Gebiedsgericht instrumentarium | 2.911 | 0 | 2.911 | – 2.767 | 144 | – 2.411 | – 2.211 | – 2.211 | – 2.211 | |
13.04.07 | Bekostiging | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
– Uitvoering klimaatadaptie | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
13.05 | Eenvoudig Beter | 13.134 | 0 | 13.134 | 46.154 | 59.288 | 27.141 | 10.441 | 4.641 | 41 |
13.05.01 | Opdrachten | 6.309 | 0 | 6.309 | 27.145 | 33.454 | 3.441 | 2.341 | 1.441 | 41 |
– Eenvoudig Beter | 6.309 | 0 | 6.309 | 27.145 | 33.454 | 3.441 | 2.341 | 1.441 | 41 | |
13.05.02 | Subsidies | 0 | 0 | 0 | 9.000 | 9.000 | 6.000 | 3.000 | 0 | 0 |
13.05.03 | Bijdrage aan agentschappen | 6.825 | 0 | 6.825 | 10.009 | 16.834 | 17.700 | 5.100 | 3.200 | 0 |
– waarvan bijdrage aan RWS | 6.825 | 0 | 6.825 | 10.009 | 16.834 | 17.700 | 5.100 | 3.200 | 0 | |
Ontvangsten | 3.824 | 0 | 3.824 | 5.000 | 8.824 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Verplichtingen
De hogere verplichtingen in 2017 betreffen met name opdrachten in het kader van de implementatie omgevingswet voor Eenvoudig Beter (€ 46,3 miljoen). In het kader van Eenvoudig Beter worden middelen van het Infrastructuurfonds naar de begroting Hoofdstuk XII overgeheveld. Zie voor een uitgebreidere toelichting 13.05 Eenvoudig Beter. Daarnaast is er in 2017 een verplichtingenophoging van € 3,6 miljoen ten behoeve van de Actieagenda Architectuur en Ruimtelijk Ontwerp (AARO) nodig. Deze ophoging hangt samen met de afgeboekte verplichtingen ten tijde van de Slotwet 2016 en zijn benodigd om de meerjarige subsidieverplichtingen (2017–2020) aan te gaan.
13.01 Ruimtelijk instrumentarium
Subsidies
Met betrekking tot Ruimtelijk instrumentarium is een bedrag van € 4.860.000 aan subsidieverplichtingen voor de jaren 2017 tot en met 2020 opgenomen. Dit betreft de volgende projecten:
-
– Van dit bedrag heeft ten hoogste € 1.600.000 betrekking op de mogelijke verlening van een subsidie voor de Projectateliers IABR aan de Stichting Internationale Architectuur Biënnale Rotterdam.
-
– Van dit bedrag heeft ten hoogste € 1.400.000 betrekking op de mogelijke verlening van een subsidie voor het Stimuleringsprogramma Innovatieve Vormen Opdrachtgeverschap aan het Stimuleringsfonds Creatieve Industrie.
-
– Van dit bedrag heeft ten hoogste € 760.000 betrekking op de mogelijke verlening van een subsidie voor het praktijkprogramma Opdrachtgeverschap en Ontwerp aan de Stichting Architectuur Lokaal.
-
– Van dit bedrag heeft ten hoogste € 700.000 betrekking op de mogelijke verlening van een subsidie voor het programma Ontwerp en Praktijk aan de Academie van Bouwkunst Amsterdam. De Academie van Bouwkunst Amsterdam organiseert dit programma in samenwerking met de andere 5 Academies voor Bouwkunst.
-
– Van dit bedrag heeft € 400.000 betrekking op de mogelijke verlening van een subsidie voor het programma Ontwerp en Overheid aan de Technische Universiteit Delft. Dit programma voorziet in een leerstoel aan de TU Delft en een onderzoeksnetwerk bij de Universiteiten Delft, Eindhoven en Wageningen.
Deze begrotingsvermeldingen vormen de wettelijke grondslag voor de hier bedoelde subsidieverleningen als bedoeld in artikel 4:23, derde lid, onder c, van de Algemene Wet Bestuursrecht.
13.02 Geo-informatie
Opdrachten
Vanuit de reservering voor de Basisregistratie Ondergrond (BRO) op het Deltafonds wordt € 5,7 miljoen overgeheveld naar artikel 13 Ruimtelijke ontwikkeling. Deze middelen worden aangewend voor de kosten die in 2017 worden gemaakt in het kader van de BRO en worden verantwoord op beleidshoofdstuk XII. De BRO heeft als doel de informatiehuishouding van de overheid met betrekking tot de ondergrond efficiënter en betrouwbaarder te maken.
Subsidies
Met betrekking tot geo-informatie is een bedrag van € 1.690.000 aan subsidieverplichtingen voor 2017 opgenomen. Dit betreft de volgende projecten:
-
– Van dit bedrag heeft ten hoogste € 944.647 betrekking op de verlening van een vervolgsubsidie aan het Samenwerkingsverband van Bronhouders Basisregistratie Grootschalige Topografie (Stichting SVB-BGT) ten behoeve van de afronding van het realisatieprogramma van de Basisregistratie Grootschalige Topografie in 2017.
-
– Van dit bedrag heeft ten hoogste € 342.332 betrekking op de verlening van een vervolgsubsidie aan de Stichting Landelijk Samenwerkingsverband Grootschalige Basiskaart Nederland (LSV-GBKN) ten behoeve van de afronding van het realisatieprogramma van de Basisregistratie Grootschalige Topografie in 2017.
Deze begrotingsvermeldingen vormen de wettelijke grondslag voor de hier bedoelde subsidieverleningen als bedoeld in artikel 4:23, derde lid, onder c, van de Algemene Wet Bestuursrecht.
13.03 Gebiedsontwikkeling
Bijdrage medeoverheden
Een deel van de middelen in het kader van Budget Investeringen Ruimtelijke Kwaliteit (BIRK) staan momenteel niet in het correcte kasritme. Om dit op te vangen wordt binnen artikel 13 Ruimtelijke ontwikkeling een kasschuif gefaciliteerd over de jaren 2017 en 2018. De omvang en scope van BIRK wijzigt hiermee niet.
13.04 Ruimtegebruik Bodem
Subsidies
Vanaf 2016 worden na het beleidsarm verklaren van het BES-fonds de beschikbare middelen ten behoeve drinkwater- en afvalwaterproblematiek in Caribisch Nederland via subsidiebeschikkingen beschikbaar gesteld.
13.05 Eenvoudig Beter
Opdrachten
In de begroting van 2017 zijn op het Infrastructuurfonds en Deltafonds middelen vrijgemaakt voor Eenvoudig Beter. De vrijgemaakte middelen staan gereserveerd op artikelonderdeel 18.16 Reservering Omgevingswet van het Infrastructuurfonds en worden tranchegewijs naar de begroting Hoofdstuk XII overgeheveld waar de uitgaven voor de stelselherziening van het omgevingsrecht worden verantwoord, waarvan € 53,8 miljoen in 2017.
Subsidies
Dit betreft een overboeking vanuit het Infrastructuurfonds artikel 18.16 Reservering Omgevingswet naar Hoofdstuk XII ten behoeve van de collectieve (gemeentelijke) invoeringsondersteuning ter voorbereiding op inwerkingtreding van de Omgevingswet bij de VNG en de Unie van Waterschappen.
Bijdrage aan agentschappen
Dit betreft een overboeking vanuit het Infrastructuurfonds artikel 18.16 reservering omgevingswet naar Hoofdstuk XII voor de capaciteitsinzet van Rijkswaterstaat (RWS) in het kader van de implementatie van de omgevingswet.
Ontvangsten
Conform bestuurlijke afspraken uit het Begrotingsakkoord 2013 wordt in totaal € 30 miljoen vrijgemaakt vanuit de opbrengsten van grondverkopen door de RVO (Economische Zaken) voor het uitvoeren van hydrologische maatregelen door de provincies. De ontvangsten voor dit jaar bedragen € 5 miljoen. Deze opbrengsten worden via het Provinciefonds ingezet ten behoeve van hydrologische maatregelen.
Artikel 14 Wegen en verkeersveiligheid
14 | Wegen en verkeersveiligheid | Stand ontwerpbegroting | Mutaties via NvW en amendement | Stand vastgestelde begroting | Mutaties 1e suppletoire begroting | Stand 1e suppletoire begroting | Mutatie 2018 | Mutatie 2019 | Mutatie 2020 | Mutatie 2021 |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
(1) | (2) | (1) | (4) | (2) | (6) | (7) | (8) | (9) | ||
Verplichtingen | 31.892 | 0 | 31.892 | – 291 | 31.601 | – 2.146 | – 1.416 | – 809 | – 291 | |
Uitgaven: | 34.406 | 0 | 34.406 | 11.215 | 45.621 | 6.304 | 5.220 | 4.442 | 0 | |
Waarvan juridisch verplicht: | 77% | |||||||||
14.01 | Netwerk | 17.587 | 0 | 17.587 | 11.565 | 29.152 | 6.654 | 5.345 | 4.442 | 0 |
14.01.01 | Opdrachten | 11.790 | 0 | 11.790 | 10.909 | 22.699 | 6.654 | 5.345 | 4.442 | 0 |
– Beter Benutten | 6.471 | 0 | 6.471 | 11.451 | 17.922 | 6.946 | 5.637 | 4.635 | 0 | |
– BOA wegverkeersbeleid | 2.165 | 0 | 2.165 | – 912 | 1.253 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
– Wegverkeersbeleid | 1.792 | 0 | 1.792 | 1.012 | 2.804 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
– Overige opdrachten | 1.362 | 0 | 1.362 | – 642 | 720 | – 292 | – 292 | – 193 | 0 | |
14.01.02 | Subsidies | 1.176 | 0 | 1.176 | 0 | 1.176 | 0 | 0 | 0 | 0 |
14.01.03 | Bijdrage aan agentschappen | 4.621 | 0 | 4.621 | 656 | 5.277 | 0 | 0 | 0 | 0 |
– waarvan bijdrage aan RWS | 4.621 | 0 | 4.621 | 656 | 5.277 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
14.02 | Veiligheid | 16.819 | 0 | 16.819 | – 350 | 16.469 | – 350 | – 125 | 0 | 0 |
14.02.01 | Opdrachten | 6.766 | 0 | 6.766 | – 514 | 6.252 | – 350 | – 125 | 0 | 0 |
14.02.02 | Subsidies | 8.539 | 0 | 8.539 | – 352 | 8.187 | 0 | 0 | 0 | 0 |
– VVN | 3.744 | 0 | 3.744 | – 93 | 3.651 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
– SWOV | 4.020 | 0 | 4.020 | – 240 | 3.780 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
– Overige subsidies | 775 | 0 | 775 | – 19 | 756 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
14.02.03 | Bijdrage aan agentschappen | 584 | 0 | 584 | 0 | 584 | 0 | 0 | 0 | 0 |
– waarvan bijdrage aan RWS | 584 | 0 | 584 | 0 | 584 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
14.02.05 | Bijdrage aan internationale organisaties | 30 | 0 | 30 | 0 | 30 | 0 | 0 | 0 | 0 |
– Euro NCAP | 30 | 0 | 30 | 0 | 30 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
14.02.06 | Bijdrage aan ZBO's en RWT's | 900 | 0 | 900 | 516 | 1.416 | 0 | 0 | 0 | 0 |
– CBR | 900 | 0 | 900 | 516 | 1.416 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Ontvangsten | 6.782 | 0 | 6.782 | 0 | 6.782 | 0 | 0 | 0 | 0 |
14.01 Netwerk
Beter Benutten
De hogere uitgaven bij opdrachten Beter Benutten worden hoofdzakelijk veroorzaakt door een overboeking vanuit het Infrastructuurfonds naar Hoofdstuk XII ten behoeve van het programma Beter Benutten – ITS. Intelligente Transportsystemen (ITS) heeft tot doel om het verkeer veiliger, efficiënter en betrouwbaarder te maken middels de toepassing van informatie- en communicatietechnologieën in transport, infrastructuur en voertuigen.
Wegverkeersbeleid
De hogere uitgaven bij opdrachten Wegverkeersbeleid worden voornamelijk veroorzaakt door een herschikking tussen de budgetten Opdrachten Wegverkeersbeleid en Opdrachten BOA wegverkeersbeleid van € 0,912 miljoen.
Artikel 16 Openbaar vervoer en Spoor
16 | Openbaar vervoer en Spoor | Stand ontwerpbegroting | Mutaties via NvW en amendement | Stand vastgestelde begroting | Mutaties 1e suppletoire begroting | Stand 1e suppletoire begroting | Mutatie 2018 | Mutatie 2019 | Mutatie 2020 | Mutatie 2021 |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
(1) | (2) | (1) | (4) | (2) | (6) | (7) | (8) | (9) | ||
Verplichtingen | 9.457 | 0 | 9.457 | – 6.832 | 2.625 | – 837 | – 386 | – 352 | – 408 | |
Uitgaven: | 32.910 | 0 | 32.910 | – 2.198 | 30.712 | 6.015 | 410 | 556 | 510 | |
Waarvan juridisch verplicht: | 91% | |||||||||
16.01 | OV en Spoor | 32.910 | 0 | 32.910 | – 2.198 | 30.712 | 6.015 | 410 | 556 | 510 |
16.01.01 | Opdrachten | 5.973 | 0 | 5.973 | 2.071 | 8.044 | 213 | 272 | 409 | 460 |
– ERTMS | 0 | 0 | 0 | 47 | 47 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
– Overige opdrachten | 5.973 | 0 | 5.973 | 2.024 | 7.997 | 213 | 272 | 409 | 460 | |
16.01.02 | Subsidies | 23.562 | 0 | 23.562 | – 4.141 | 19.421 | 5.905 | 241 | 250 | 250 |
– GSM-R | 20.283 | 0 | 20.283 | – 8.999 | 11.284 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
– Bodemsanering NS percelen | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
– Overige subsidies | 3.279 | 0 | 3.279 | 4.858 | 8.137 | 5.905 | 241 | 250 | 250 | |
16.01.03 | Bijdrage aan agentschappen | 1.022 | 0 | 1.022 | – 128 | 894 | – 103 | – 103 | – 103 | – 200 |
– waarvan bijdrage aan KNMI | 0 | 0 | 0 | 44 | 44 | 44 | 44 | 44 | 44 | |
– waarvan bijdrage aan RWS | 1.022 | 0 | 1.022 | – 172 | 850 | – 147 | – 147 | – 147 | – 244 | |
16.01.04 | Bijdrage aan medeoverheden | 2.253 | 0 | 2.253 | 0 | 2.253 | 0 | 0 | 0 | 0 |
– CLU Betuweroute en HSL | 2.253 | 0 | 2.253 | 0 | 2.253 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
16.01.05 | Bijdragen aan internationale organisaties | 100 | 0 | 100 | 0 | 100 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Ontvangsten | 0 | 0 | 0 | 2.702 | 2.702 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Verplichtingen
De verlaging van het verplichtingenbudget wordt met name veroorzaakt door een overboeking vanuit het Infrastructuurfonds naar de begroting Hoofdstuk XII in het kader van de subsidie aan de NS ter dekking van het exploitatietekort voor de uitvoering van de Intercity Dordrecht – Breda (€ 3,8 miljoen). Daarnaast wordt in afwachting van de eindafrekening met het Ministerie van Economische Zaken € 11,3 miljoen van het subsidiebudget van GSM-R uit 2017 doorgeschoven naar de jaren 2020 en 2021 en wordt dit bedrag voorlopig geplaatst op het artikel 99 Nominaal en onvoorzien.
Door de conversie van artikel 15 naar artikel 16 dienen de overlopende verplichtingen van artikel 15 omgehangen te worden naar artikel 16. Hiervoor is extra verplichtingenruimte benodigd (€ 3,8 miljoen).
16.01 Spoor
Overige opdrachten
De hogere uitgaven bij de overige opdrachten worden voornamelijk veroorzaakt door de vertraging van het kasritme bij een aantal juridische verplichtingen. Deze bedragen zijn in 2017 weer benodigd. Daarnaast wordt voor een zesjarige uitvoeringsopdracht geluidsanering € 2,1 miljoen overgeboekt vanuit het Infrastructuurfonds Spoorwegen naar de begroting HXII. Voor 2017 betreft dit € 0,3 miljoen.
Subsidies GSM-R
In afwachting van de eindafrekening met EZ wordt bij deze begroting in totaal € 11,286 miljoen van het subsidiebudget GSM-R uit 2017 doorgeschoven naar de jaren 2020 en 2021 en wordt dit bedrag voorlopig geplaatst op het artikel 99 Nominaal en onvoorzien.
Overige Subsidies
De verhoging van het budget wordt veroorzaakt door overboekingen vanuit de investeringsruimte Spoorwegen van het Infrastructuurfonds naar de begroting HXII voor de subsidie aan de NS voor het nemen van extra maatregelen voor sociale veiligheid (2017 € 5,7 miljoen en 2018 € 3,5 miljoen), voor de subsidie aan de NS ter dekking van het exploitatietekort voor de uitvoering van de IC Dordrecht – Breda (2017 € 1,76 miljoen en 2018 € 2,0 miljoen) en voor de subsidie aan het Verkehrsverbund Rhein-Ruhr voor het exploitatietekort dat zich voordoet op Nederlands grondgebied van de Regional Expres 13, Hamm-Düsseldorf-Venlo. De toezegging geldt voor de rest van de concessieduur t/m 2025 en bedraagt in 2017 € 0,5 miljoen en vanaf 2018 jaarlijks € 0,25 miljoen.
Artikel 17 Luchtvaart
17 | Luchtvaart | Stand ontwerpbegroting | Mutaties via NvW en amendement | Stand vastgestelde begroting | Mutaties 1e suppletoire begroting | Stand 1e suppletoire begroting | Mutatie 2018 | Mutatie 2019 | Mutatie 2020 | Mutatie 2021 |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
(1) | (2) | (1) | (4) | (2) | (6) | (7) | (8) | (9) | ||
Verplichtingen | 11.956 | 0 | 11.956 | – 2.923 | 9.033 | 300 | – 726 | – 693 | – 890 | |
Uitgaven: | 14.049 | 0 | 14.049 | – 31 | 14.018 | 291 | 291 | – 302 | – 499 | |
Waarvan juridisch verplicht: | 59% | |||||||||
17.01 | Luchtvaart | 14.049 | 0 | 14.049 | – 31 | 14.018 | 291 | 291 | – 302 | – 499 |
17.01.01 | Opdrachten | 8.739 | 0 | 8.739 | – 823 | 7.916 | – 999 | – 999 | – 1.735 | – 1.752 |
– Opdrachten GIS | 3.487 | 0 | 3.487 | – 37 | 3.450 | – 375 | – 375 | – 375 | – 375 | |
– Overige opdrachten | 5.252 | 0 | 5.252 | – 786 | 4.466 | – 624 | – 624 | – 1.360 | – 1.377 | |
17.01.02 | Subsidies | 3.664 | 0 | 3.664 | 755 | 4.419 | 915 | 915 | 1.058 | 878 |
17.01.03 | Bijdrage aan agentschappen | 69 | 0 | 69 | 37 | 106 | 375 | 375 | 375 | 375 |
– waarvan bijdrage aan RWS (Caribisch Nederland) | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
– waarvan bijdrage aan RWS | 49 | 0 | 49 | 37 | 86 | 375 | 375 | 375 | 375 | |
– waarvan bijdrage aan KNMI | 20 | 0 | 20 | 0 | 20 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
17.01.05 | Bijdrage aan internationale organisaties | 1.477 | 0 | 1.477 | 0 | 1.477 | 0 | 0 | 0 | 0 |
17.01.06 | Bijdrage aan ZBO's en RWT's | 100 | 0 | 100 | 0 | 100 | 0 | 0 | 0 | 0 |
– LVNL | 100 | 0 | 100 | 0 | 100 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Ontvangsten | 325 | 0 | 325 | 833 | 1.158 | 790 | 790 | 197 | 0 |
Verplichtingen
De lagere verplichtingen worden voornamelijk veroorzaakt doordat in 2016 verplichtingenbudget uit latere jaren naar voren is gehaald om de subsidie te kunnen verlenen ten behoeve van de tweede tranche leefbaarheidsfonds. Voor 2017 betreft dit € 2,9 miljoen.
17.01 Luchtvaart
Overige opdrachten
De lagere uitgaven bij de Overige opdrachten betreffen voornamelijk een overboeking naar het Provinciefonds voor RBML (Regelgeving Burgerluchthavens en Militaire Luchthavens) in het kader van de uitoefening van de taken ten aanzien van de gedecentraliseerde luchthavens. Dit betreft € 0,83 miljoen in 2017 en € 0,5 miljoen structureel vanaf 2018.
Subsidies
De verhoging betreft met name een desaldering in het kader van een subsidie om een onaanvaardbare stijging in de tarieven voor het gebruik van luchtverkeersdienstverlening op en rond Bonaire International Airport te voorkomen, IenM zal een deel van de kosten voor het leveren van de dienst door Dutch Caribbean Air Navigation Service Provider (DC-ANSP) dekken via subsidiering. Zonder deze bijdrage zouden de tarieven dusdanig sterk stijgen dat een mogelijke verstoring van de markt zal optreden, met bijbehorend negatief effect op de lokale gemeenschap. De desaldering vindt plaats middels de Eurocontrol internal tax, zijnde het verschil tussen de ontvangsten afkomstig van Eurocontrol voor de luchtdienstverlening boven FL 245 (het hogere luchtruim) en de door de LVNL namens de Staat der Nederlanden aan Eurocontrol betaalde contributies inzake Eurocontrol en Maastricht Upper Area Control Center (MUAC).
Verbeteren luchtvaartveiligheid Zuidoost Afrika
In de periode tot en met 2019 wordt jaarlijks maximaal € 0,05 miljoen beschikbaar gesteld aan de stichting AviAssist ten behoeve van het verbeteren van de luchtvaartveiligheid in de regio Zuidoost Afrika. IenM heeft het initiatief genomen om te zorgen dat in die regio kennis over luchtvaartveiligheid wordt gedeeld, maar vooral goed gebruikt. Hiermee wordt invulling gegeven aan de doelstellingen ten aanzien van luchtvaartveiligheid zoals neergelegd in het State Safety Programme.
Voor de jaren 2017 tot en met 2019 is een subsidie van jaarlijks maximaal 0,075 miljoen voorzien. Dit bedrag heeft betrekking op de verlening van een subsidie voor de afhandeling van klachten over de vliegbasis Geilenkirchen (AWACS) en de andere buitenlandse luchthavens in de grensregio met Zuid-Limburg (Weeze-Niederrhein, Luik-Bierset) aan de Stichting Klachtentelefoon Luchtverkeer Limburg. Deze begrotingsvermelding vormt de wettelijke grondslag voor de hier bedoelde subsidieverlening als bedoeld in artikel 4:23, derde lid, onder c, van de Algemene Wet Bestuursrecht.
Artikel 18 Scheepvaart en havens
18 | Scheepvaart en Havens | Stand ontwerpbegroting | Mutaties via NvW en amendement | Stand vastgestelde begroting | Mutaties 1e suppletoire begroting | Stand 1e suppletoire begroting | Mutatie 2018 | Mutatie 2019 | Mutatie 2020 | Mutatie 2021 |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
(1) | (2) | (1) | (4) | (2) | (6) | (7) | (8) | (9) | ||
Verplichtingen | 11.665 | 0 | 11.665 | 23.471 | 35.136 | – 8.419 | – 313 | – 138 | – 467 | |
Uitgaven: | 27.752 | 0 | 27.752 | 3.611 | 31.363 | – 373 | – 496 | – 564 | – 467 | |
Waarvan juridisch verplicht: | 97% | |||||||||
18.01 | Scheepvaart en havens | 27.752 | 0 | 27.752 | 3.611 | 31.363 | – 373 | – 496 | – 564 | – 467 |
18.01.01 | Opdrachten | 16.908 | 0 | 16.908 | 3.202 | 20.110 | – 280 | – 97 | – 97 | 0 |
– Topsector logistiek | 15.323 | 0 | 15.323 | 2.830 | 18.153 | – 262 | – 97 | – 97 | 0 | |
– Caribisch Nederland | 0 | 0 | 0 | 100 | 100 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
– Overige opdrachten | 1.585 | 0 | 1.585 | 272 | 1.857 | – 18 | 0 | 0 | 0 | |
18.01.02 | Subsidies | 8.225 | 0 | 8.225 | 711 | 8.936 | 234 | 68 | 0 | 0 |
– Topsector logistiek | 7.775 | 0 | 7.775 | 75 | 7.850 | 125 | 0 | 0 | 0 | |
– Overige subsidies | 450 | 0 | 450 | 636 | 1.086 | 109 | 68 | 0 | 0 | |
18.01.03 | Bijdrage aan agentschappen | 1.441 | 0 | 1.441 | – 327 | 1.114 | – 327 | – 467 | – 467 | – 467 |
– waarvan bijdrage aan RWS | 1.441 | 0 | 1.441 | – 327 | 1.114 | – 327 | – 467 | – 467 | – 467 | |
18.01.05 | Bijdragen aan internationale organisaties | 1.178 | 0 | 1.178 | 25 | 1.203 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Ontvangsten | 0 | 0 | 0 | 700 | 700 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Verplichtingen
De verhoging van het verplichtingenbudget komt hoofdzakelijk (ca. € 15 miljoen) doordat er vertraging is opgetreden bij het tot stand komen van projecten en de subsidieregeling Nederlandse Organisatie voor Wetenschappelijk Onderzoek / Topconsortium Kennis en Innovatie. Hierdoor is een verplichtingenschuif van 2016 naar 2017 gedaan. Ook is een verplichtingenschuif (van € 8,7 miljoen) gedaan om het verplichtingenbudget weer in balans te brengen.
18.01 Scheepvaart en havens
Opdrachten Topsector Logistiek
Het lukt de Topsector Logistiek niet om de beschikbaar gestelde middelen dit jaar volledig te verplichten c.q. te besteden, door de trage totstandkoming van projecten. Ook de totstandkoming van de subsidieregeling heeft vertraging opgelopen, waardoor de verplichting aan NWO/TKI volgend jaar kan worden aangegaan. Door middel van een gefaciliteerde kasschuif (met het programma Eenvoudig Beter) blijven de kasmiddelen voor het programma beschikbaar.
Artikel 19 Klimaat
19 | Klimaat | Stand ontwerpbegroting | Mutaties via NvW en amendement | Stand vastgestelde begroting | Mutaties 1e suppletoire begroting | Stand 1e suppletoire begroting | Mutatie 2018 | Mutatie 2019 | Mutatie 2020 | Mutatie 2021 |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
(1) | (2) | (1) | (4) | (2) | (6) | (7) | (8) | (9) | ||
Verplichtingen | 60.195 | 0 | 60.195 | 14.652 | 74.847 | 9.714 | 2.321 | 3.024 | 2.563 | |
Uitgaven: | 61.434 | 0 | 61.434 | 17.526 | 78.960 | 8.669 | 3.465 | 3.316 | 2.563 | |
Waarvan juridisch verplicht: | 80% | 100% | ||||||||
19.01 | Tegengaan klimaatverandering | 13.244 | 0 | 13.244 | 12.167 | 25.411 | 8.619 | 3.415 | 3.266 | 2.563 |
19.01.01 | Opdrachten | 2.506 | 0 | 2.506 | 9.762 | 12.268 | 7.693 | 3.415 | 3.266 | 2.563 |
19.01.02 | Subsidies | 0 | 0 | 0 | 1.987 | 1.987 | 926 | 0 | 0 | 0 |
19.01.03 | Bijdrage aan agentschappen | 10.738 | 0 | 10.738 | 418 | 11.156 | 0 | 0 | 0 | 0 |
– Waarvan bijdrage aan KNMI | 398 | 0 | 398 | – 40 | 358 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
– Waarvan bijdrage aan RWS | 3.406 | 0 | 3.406 | – 360 | 3.046 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
– Waarvan bijdrage aan Nea | 6.934 | 0 | 6.934 | 818 | 7.752 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
#VERW! | #VERW! | |||||||||
Internationaal beleid, coördinatie en samenwerking | 48.190 | 0 | 48.190 | 5.359 | 53.549 | 50 | 50 | 50 | 0 | |
19.02.01 | Opdrachten | 7.643 | 0 | 7.643 | – 1.679 | 5.964 | 50 | 50 | 50 | 0 |
– Uitvoering CDM | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
– RIVM | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
– Interreg | 322 | 0 | 322 | 0 | 322 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
– Overige opdrachten | 7.321 | 0 | 7.321 | – 1.679 | 5.642 | 50 | 50 | 50 | 0 | |
19.02.02 | Subsidies | 1.533 | 0 | 1.533 | – 235 | 1.298 | 0 | 0 | 0 | 0 |
– Interreg | 1.533 | 0 | 1.533 | – 235 | 1.298 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
– Overige subsidies | 0 | 0 | 0 | 755 | 755 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
19.02.03 | Bijdrage aan agentschappen | 36.695 | 0 | 36.695 | 4.873 | 41.568 | 0 | 0 | 0 | 0 |
– waarvan bijdrage aan RIVM | 29.308 | 0 | 29.308 | 2.374 | 31.682 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
– waarvan bijdrage aan RWS | 379 | 0 | 379 | – 120 | 259 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
– waarvan bijdrage aan RVO | 7.008 | 0 | 7.008 | 2.619 | 9.627 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
19.02.05 | Bijdrage aan internationale organisaties | 2.319 | 0 | 2.319 | 2.400 | 4.719 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Ontvangsten | 226.500 | 0 | 226.500 | 3.900 | 230.400 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Verplichtingen
In 2017 wordt er gestart met de uitvoering van de Duurzame Brandstofvisie welke onderdeel is van het SER-Energieakkoord. Dit veroorzaakt de stijging in het verplichtingenbudget van artikel 19.01. Daarnaast worden er middelen overgeboekt naar artikel 19 Klimaat voor de gecoördineerde opdrachtverlening RVO en RIVM.
19.01 Tegengaan klimaatverandering
Opdrachten
De verhoging in het opdrachtenbudget wordt voornamelijk veroorzaakt door de uitvoering van de Duurzame Brandstofvisie. De uitvoering van de Brandstofvisie valt onder de afspraken uit het SER-Energieakkoord. Vorig jaar is aangekondigd dat er gezocht wordt naar middelen om de Brandstofvisie te financieren, hiervoor is nu dekking gevonden.
Subsidies
Er is op artikel 19 € 1,5 miljoen overgeheveld van het opdrachtenbudget naar het subsidiebudget. Dit wordt veroorzaakt doordat de intensivering van de handhaving van maatregelen bij bedrijven, welke in 2016 is verstrekt als subsidie aan de Omgevingsdienst.nl deels is doorgeschoven naar 2017 zoals vermeld bij de 2e suppletoire begroting 2016.
Bijdrage aan agentschappen
De bijdrage aan de NEA wordt verhoogd met € 0,8 miljoen ter compensatie voor hoger uitvoeringskosten ten gevolge van twee gewijzigde EU-richtlijnen (ILUC-implementatie).
19.02 Internationaal beleid, coördinatie en samenwerking
Overige opdrachten
Betreft een herschikking binnen het artikelonderdeel, ten behoeve van de toezegging van Carbon Pricing-projecten aan de Wereldbank. In HGIS-kader is besloten tot terugstorting van de bij de Wereldbank (WB) resterende CDM-middelen en de gelijktijdige inzet hiervan voor projecten in het kader van Carbon Pricing. De verhoging van het verplichtingen- en uitgavenbudget heeft vervolgens plaatsgevonden op 19.02.01. Later is echter gebleken dat deze projecten niet zullen worden toegekend in de vorm van een opdracht aan de WB, maar als een bijdrage (subsidie). De in 2017 geraamde € 2,5 miljoen zullen worden overgeboekt van het opdrachten- naar het bijdragebudget (19.02.05).
Gecoördineerde opdrachtverlening RVO en RIVM
De gecoördineerde opdrachtverlening aan RVO en RIVM wordt verantwoord op artikel 19 Klimaat. In het kader hiervan worden vanuit andere artikelen middelen overgeheveld naar het opdrachtenbudget van 19.02 Internationaal beleid, coördinatie en samenwerking.
Bijdrage aan internationale organisaties
Zoals toegelicht bij overige opdrachten(19.02.01) betreft het een overboeking van het opdrachten- naar het bijdragebudget á € 2,5 miljoen.
Ontvangsten
In de 1e suppletoire begroting 2016 is besloten om vrijvallende middelen van het Clean Development Mechanism (CDM) in te zetten voor de Carbon Pricing Leadership Coalition en voor Partnership for Market Readiness. Hiertoe zijn de ontvangsten in 2016 en 2017 met respectievelijk € 5,9 miljoen en € 2,5 miljoen verhoogd. Van de aanvankelijk voor 2016 geraamde ontvangst van € 5,9 miljoen is in 2016 € 2 miljoen ontvangen. De resterende € 3,9 miljoen zal in 2017 worden ontvangen.
Artikel 20 Lucht en geluid
20 | Lucht en Geluid | Stand ontwerpbegroting | Mutaties via NvW en amendement | Stand vastgestelde begroting | Mutaties 1e suppletoire begroting | Stand 1e suppletoire begroting | Mutatie 2018 | Mutatie 2019 | Mutatie 2020 | Mutatie 2021 |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
(1) | (2) | (1) | (4) | (2) | (6) | (7) | (8) | (9) | ||
Verplichtingen | 32.977 | 0 | 32.977 | – 12.074 | 20.903 | – 8.543 | – 3.415 | – 3.266 | – 2.563 | |
Uitgaven: | 30.402 | 0 | 30.402 | – 11.899 | 18.503 | – 8.499 | – 3.415 | – 3.266 | – 2.563 | |
Waarvan juridisch verplicht: | 93% | |||||||||
20.01 | Luchtkwaliteit en tegengaan geluidshinder | 30.402 | 0 | 30.402 | – 11.899 | 18.503 | – 8.499 | – 3.415 | – 3.266 | – 2.563 |
20.01.01 | Opdrachten | 5.013 | 0 | 5.013 | 59 | 5.072 | 736 | 338 | 0 | 0 |
– Verkeersemissies | 1.035 | 0 | 1.035 | 746 | 1.781 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
– Geluid- en luchtsanering | 3.978 | 0 | 3.978 | – 1.031 | 2.947 | 736 | 338 | 0 | 0 | |
– Overige opdrachten | 0 | 0 | 0 | 344 | 344 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
20.01.02 | Subsidies | 1.004 | 0 | 1.004 | – 1.000 | 4 | 0 | 0 | 0 | 0 |
– Euro 6 en Euro-VI | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
– Verkeersemissies | 1.004 | 0 | 1.004 | – 1.000 | 4 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
20.01.03 | Bijdrage aan agentschappen | 1.419 | 0 | 1.419 | 267 | 1.686 | 0 | 0 | 0 | 0 |
– waarvan bijdrage aan RWS | 1.419 | 0 | 1.419 | 267 | 1.686 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
20.01.04 | Bijdrage aan medeoverheden | 22.020 | 0 | 22.020 | – 11.400 | 10.620 | – 9.279 | – 3.753 | – 3.266 | – 2.563 |
– NSL | 385 | 0 | 385 | 0 | 385 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
– Wegverkeerlawaai | 21.635 | 0 | 21.635 | – 11.400 | 10.235 | – 9.279 | – 3.753 | – 3.266 | – 2.563 | |
– Overige bijdrage medeoverheden | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
20.01.07 | Bekostiging | 946 | 0 | 946 | 175 | 1.121 | 44 | 0 | 0 | 0 |
Ontvangsten | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Verplichtingen
De lagere verplichtingen worden voornamelijk veroorzaakt door de uitvoering van de Duurzame Brandstofvisie, dit wordt verantwoord op artikel 19. Hiervoor heeft er een herallocatie van middelen plaatsgevonden, zie voor verdere toelichting artikelonderdeel 20.01.04 bijdrage aan medeoverheden. Daarnaast worden er middelen overgeboekt naar artikel 19 klimaat voor de gecoördineerde opdrachtverlening aan het RIVM.
20.01 Luchtkwaliteit en tegengaan geluidshinder
Opdrachten
Verkeersemissies
Op het gebied van verkeersemissies worden opdrachten verstrekt voor de uitvoering van steekproefcontroleprogramma's door TNO. Artikel 19 Klimaat draagt bij aan de opdracht aan TNO. Hiertoe worden vanuit artikel 19 Klimaat middelen overgeheveld naar artikelonderdeel 20.01 Luchtkwaliteit en tegengaan geluidshinder om de hoger geraamde uitgaven te kunnen financieren.
Geluid- en luchtsanering
Als gevolg van een aanvullende opdracht aan het RIVM voor het meerjarig onderzoek naar ultrafijnstof rond Schiphol heeft er een overboeking plaatsgevonden naar artikelonderdeel 19.03 waar de gecoördineerde opdrachtverlening RIVM wordt verantwoord. Daarnaast is er vanuit het project Slimme Gezonde Stad een bijdrage aan RWS gedaan voor verdere verduurzaming van het project A2 Maastricht en de Groene Loper.
Subsidies verkeersemissies
De verlaging van € 1 miljoen komt doordat de compensatieregeling milieuzonering heeft geen doorgang gevonden. De voor de compensatieregeling gereserveerde middelen worden geheralloceerd naar artikel 19 Klimaat in verband met de uitvoeringskosten van de Duurzame Brandstofvisie.
Bijdrage aan medeoverheden – Wegverkeerslawaai
Middels een herschikking van middelen binnen HXII, waarbij het MJPG budget wordt benut, worden de activiteiten voor de Duurzame Brandstofvisie gefinancierd. De uitvoering van de Duurzame Brandstofvisie valt onder de afspraken uit het SER-Energieakkoord en wordt verantwoord op artikel 19 Klimaat.
Artikel 21 Duurzaamheid
21 | Duurzaamheid | Stand ontwerpbegroting | Mutaties via NvW en amendement | Stand vastgestelde begroting | Mutaties 1e suppletoire begroting | Stand 1e suppletoire begroting | Mutatie 2018 | Mutatie 2019 | Mutatie 2020 | Mutatie 2021 |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
(1) | (2) | (1) | (4) | (2) | (6) | (7) | (8) | (9) | ||
Verplichtingen | 18.871 | 0 | 18.871 | 4.031 | 22.902 | – 663 | – 605 | – 605 | – 723 | |
Uitgaven: | 20.900 | 0 | 20.900 | 1.649 | 22.549 | – 707 | – 605 | – 605 | – 723 | |
Waarvan juridisch verplicht: | 89% | 100% | ||||||||
21.04 | Duurzaamheidsinstrumentarium | 1.594 | 0 | 1.594 | 1.576 | 3.170 | – 200 | – 200 | – 200 | – 200 |
21.04.01 | Opdrachten | 1.394 | 0 | 1.394 | 1.776 | 3.170 | 0 | 0 | 0 | 0 |
21.04.03 | Bijdrage aan agentschappen | 200 | 0 | 200 | – 200 | 0 | – 200 | – 200 | – 200 | – 200 |
– waarvan bijdrage aan RWS | 200 | 0 | 200 | – 200 | 0 | – 200 | – 200 | – 200 | – 200 | |
21.05 | Duurzame Productketens | 16.184 | 0 | 16.184 | 1.866 | 18.050 | 1.083 | 1.141 | 1.141 | 1.023 |
21.05.01 | Opdrachten | 8.733 | 0 | 8.733 | 835 | 9.568 | 684 | 742 | 742 | 624 |
– Uitvoering Duurzame productketens | 7.182 | 0 | 7.182 | – 3.290 | 3.892 | – 4.107 | – 3.875 | – 4.124 | – 2.818 | |
– Caribisch Nederland afvalbeheer | 1.551 | 0 | 1.551 | 1.551 | 3.102 | 1.599 | 1.646 | 1.995 | 2.035 | |
– Overige opdrachten | 0 | 0 | 0 | 2.574 | 2.574 | 3.192 | 2.971 | 2.871 | 1.407 | |
21.05.02 | Subsidies | 621 | 0 | 621 | 822 | 1.443 | 0 | 0 | 0 | 0 |
21.05.03 | Bijdrage aan agentschappen | 6.830 | 0 | 6.830 | 209 | 7.039 | 399 | 399 | 399 | 399 |
– waarvan bijdrage aan RWS | 6.830 | 0 | 6.830 | 209 | 7.039 | 399 | 399 | 399 | 399 | |
21.06 | Natuurlijk kapitaal | 3.122 | 0 | 3.122 | – 1.793 | 1.329 | – 1.590 | – 1.546 | – 1.546 | – 1.546 |
21.06.01 | Opdrachten | 1.460 | 0 | 1.460 | – 319 | 1.141 | – 215 | – 215 | – 215 | – 215 |
21.06.02 | Subsidies | 287 | 0 | 287 | – 99 | 188 | – 44 | 0 | 0 | 0 |
21.06.03 | Bijdrage aan agentschappen | 1.375 | 0 | 1.375 | – 1.375 | 0 | – 1.331 | – 1.331 | – 1.331 | – 1.331 |
– waarvan bijdrage aan RWS | 1.375 | 0 | 1.375 | – 1.375 | 0 | – 1.331 | – 1.331 | – 1.331 | – 1.331 | |
Ontvangsten | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Verplichtingen
Op artikel 21 Duurzaamheid worden de uitgaven aan het programma Circulaire Economie verantwoord. Artikel 19 Klimaat draagt in 2017 bij aan dit programma en derhalve worden vanuit artikel 19 middelen overgeheveld naar artikel 21 Duurzaamheid. Daarnaast vindt de opdrachtverstrekking aan het Nederlands Normalisatie-instituut Norm (NEN) gecoördineerd plaats vanuit artikel 21 Duurzaamheid. Vanuit de betreffende beleidsterreinen (artikelen) wordt daartoe budget overgeheveld naar dit artikel.
21.04 Duurzaamheidsinstrumentarium
Opdrachten
Op artikel 21 Duurzaamheid worden hoofdzakelijk de uitgaven aan het programma Circulaire Economie verantwoord. Artikel 19 Klimaat draagt in 2017 € 2 miljoen bij aan dit programma en derhalve worden vanuit artikel 19 middelen overgeheveld naar artikel 21 Duurzaamheid.
21.05 Duurzame productketens
Uitvoering Duurzame productketens
Naast de ophoging van het budget voor opdrachtverstrekking aan de NEN wordt de verlaging hoofdzakelijk veroorzaakt door het apart inzichtelijk maken van de budgetten voor Caribisch Nederland en het overhevelen van budget voor Externe Programmakosten voor RWS.
Caribisch Nederland afvalbeheer
Dit betreft een interne overheveling van budgetten binnen het artikelonderdeel 21.05 vanuit Duurzame productketens naar Caribisch Nederland. Dit betreft een technische verschuiving om inzicht te krijgen in de budgetten voor Caribisch Nederland.
Overige opdrachten
Vanuit het beleidsbudget Uitvoering Duurzame productketens worden de benodigde middelen voor de Externe Programmakosten RWS overgeheveld.
Subsidies
Op Artikel 21 Duurzaamheid wordt de gecoördineerde subsidie in het kader van het programma Milieu Centraal verantwoord. De organisatie Milieu Centraal verstrekt onafhankelijke voorlichting over milieu en energie. Hiertoe wordt budget overgeheveld vanuit de belanghebbende beleidsterreinen (artikelen).
21.06 Natuurlijk kapitaal
Bijdrage aan agentschappen
De budgetten voor capaciteit van RWS zijn gecentreerd naar artikel 21.05. Verder is er budget overgeheveld naar artikel 19 Klimaat waar de gecoördineerde opdrachtverlening aan RVO en RIVM wordt verantwoord. Verder zijn de werkzaamheden op het gebied van biociden overgegaan van artikel 21 Duurzaamheid naar artikel 22 Omgevingsveiligheid en milieurisico's. Het bijbehorende budget is eveneens overgeheveld.
Artikel 22 Omgevingsveiligheid en milieurisico’s
22 | Omgevingsveiligheid en milieurisico's | Stand ontwerpbegroting | Mutaties via NvW en amendement | Stand vastgestelde begroting | Mutaties 1e suppletoire begroting | Stand 1e suppletoire begroting | Mutatie 2018 | Mutatie 2019 | Mutatie 2020 | Mutatie 2021 |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
(1) | (2) | (1) | (4) | (2) | (6) | (7) | (8) | (9) | ||
Verplichtingen | 33.108 | 0 | 33.108 | – 2.881 | 30.227 | 1.507 | 682 | – 14.373 | – 6.429 | |
Uitgaven: | 33.780 | 0 | 33.780 | 9.587 | 43.367 | 682 | 682 | – 4.318 | – 5.604 | |
Waarvan juridisch verplicht: | 92% | |||||||||
22.01 | Veiligheid chemische stoffen | 5.853 | 0 | 5.853 | 2.373 | 8.226 | 900 | 900 | 1.100 | 900 |
22.01.01 | Opdrachten | 3.312 | 0 | 3.312 | 1.289 | 4.601 | 900 | 900 | 1.100 | 900 |
22.01.02 | Subsidies | 600 | 0 | 600 | 1.120 | 1.720 | 0 | 0 | 0 | 0 |
– NANoREG | 425 | 910 | 425 | 910 | 1.335 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
– Overige subsidies | 175 | 210 | 175 | 210 | 385 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
22.01.03 | Bijdrage aan agentschappen | 1.941 | 0 | 1.941 | – 36 | 1.905 | 0 | 0 | 0 | 0 |
– waarvan bijdrage aan RWS | 1.941 | 0 | 1.941 | – 36 | 1.905 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
22.01.05 | Bijdragen aan internationale organisaties | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
22.02 | Veiligheid biotechnologie | 3.070 | 0 | 3.070 | 0 | 3.070 | 0 | 0 | 2.000 | 0 |
22.02.01 | Opdrachten | 3.070 | 0 | 3.070 | 0 | 3.070 | 0 | 0 | 2.000 | 0 |
22.02.05 | Bijdragen aan internationale organisaties | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
22.03 | Veiligheid bedrijven en transport | 24.857 | 0 | 24.857 | 7.214 | 32.071 | – 218 | – 218 | – 7.418 | – 6.504 |
22.03.01 | Opdrachten | 4.377 | 0 | 4.377 | – 1.004 | 3.373 | 100 | 100 | 1.100 | 100 |
– Omgevingsveiligheid | 389 | 0 | 389 | – 535 | – 146 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
– Overige opdrachten | 3.988 | 0 | 4.050 | – 469 | 4.333 | 100 | 100 | 1.100 | 100 | |
22.03.02 | Subsidies | 14.768 | 0 | 14.768 | 9.028 | 23.796 | – 500 | – 500 | – 8.700 | – 6.786 |
– Asbest en safety deals | 12.278 | 0 | 12.278 | 9.009 | 21.287 | – 2.350 | – 2.409 | – 12.501 | – 8.787 | |
– Overige subsidies | 2.490 | 0 | 2.490 | 19 | 2.509 | 1.850 | 1.909 | 3.801 | 2.001 | |
22.03.03 | Bijdrage aan agentschappen | 2.666 | 0 | 2.666 | – 810 | 1.856 | 182 | 182 | 182 | 182 |
– waarvan bijdrage aan RWS | 2.666 | 0 | 2.666 | – 810 | 1.856 | 182 | 182 | 182 | 182 | |
22.03.04 | Bijdragen aan medeoverheden | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
– Bijdragen asbestsanering | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
– Bijdragen programma Externe Veiligheid | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
– Overige bijdragen aan medeoverheden | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
22.03.05 | Bijdragen aan internationale organisaties | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
22.03.09 | Inkomensoverdracht | 3.046 | 0 | 3.046 | 0 | 3.046 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Ontvangsten | 675 | 0 | 675 | 1.757 | 2.432 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Verplichtingen
Het subsidieplafond 2017 voor de Subsidieregeling verwijderen asbestdaken en voor de Subsidieregeling versterken omgevingsveiligheid chemische sector voor 2017 zijn in 2016 in de Staatscourant gepubliceerd. Hiertoe is het verplichtingenbudget 2017 verlaagd en zoals verantwoord in de 2e suppletoire begroting 2016 naar 2016 geschoven. Tegenover deze verlaging van het verplichtingenbudget staat een schuif met verplichtingen uit latere jaren om het budget voor asbestdaken in 2017 te kunnen verhogen.
22.01 Veiligheid chemische stoffen
Opdrachten
De werkzaamheden op het gebied van biociden zijn overgeheveld van artikel 21 Duurzaamheid naar artikel 22 Omgevingsveiligheid en milieurisico's. Hiertoe wordt het bijbehorende budget overgeheveld naar artikel 22. Daarnaast is in opdracht van het Ministerie van IenM een programmabureau opgericht dat de sanering van asbestdaken monitort. De opdracht wordt via artikelonderdeel 22.01 Veiligheid chemische stoffen verstrekt. Hiertoe worden middelen overgeheveld vanuit artikelonderdeel 22.03 Veiligheid bedrijven en transport naar artikelonderdeel 22.01.
Subsidies NANoREG
IenM ontvangt een bijdrage van de Europese Commissie voor het programma NaNoReg. De bijdrage van de Europese Commissie en de bijbehorende uitgaven hebben voor een deel niet meer in 2016 plaatsgevonden en zijn doorgeschoven naar 2017.
22.03 Externe veiligheid inrichtingen en transport
Asbest en safety deals
Het budget voor de subsidieregeling verwijderen asbestdaken wordt verhoogd om vertraging in de uitvoering te voorkomen. De RVO verwacht namelijk dat het huidige budget op korte termijn wordt uitgeput. De financiering van de ophoging van dit budget komt tot stand middels een kasschuif van budget uit latere jaren (€ 11,2 miljoen). De niet voor deze regeling bestemde middelen zijn overgeheveld naar andere artikelen, zoals artikel 19 voor de uitvoeringskosten RVO en artikel 22 voor de financiering van het programmabureau versnellingsaanpak asbestdaken (€ 2,2 miljoen).
Bijdrage aan agentschappen
De budgetten aan RWS zijn geactualiseerd. De actualisatie heeft tot gevolg dat een deel van de kosten die RWS maakt, verantwoord moeten worden op het opdrachtenbudget bij artikelonderdeel 22.01.
Ontvangsten
IenM ontvangt een bijdrage van de Europese Commissie voor het programma NaNoReg. De bijdrage van de Europese Commissie en de bijbehorende uitgaven hebben voor een deel niet meer in 2016 plaatsgevonden en zijn doorgeschoven naar 2017.
Artikel 23 Meteorologie, seismologie en aardobservatie
23 | Meteorologie, seismologie en aardobservatie | Stand ontwerpbegroting | Mutaties via NvW en amendement | Stand vastgestelde begroting | Mutaties 1e suppletoire begroting | Stand 1e suppletoire begroting | Mutatie 2018 | Mutatie 2019 | Mutatie 2020 | Mutatie 2021 |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
(1) | (2) | (1) | (4) | (2) | (6) | (7) | (8) | (9) | ||
Verplichtingen | 42.586 | 0 | 42.586 | – 64 | 42.522 | – 210 | – 64 | – 210 | – 64 | |
Uitgaven: | 41.719 | 0 | 41.719 | – 137 | 41.582 | – 137 | – 137 | – 137 | – 137 | |
Waarvan juridisch verplicht: | 100% | |||||||||
23.01 | Meteorologie en seismologie | 24.690 | 0 | 24.690 | – 137 | 24.553 | – 137 | – 137 | – 137 | – 137 |
23.01.03 | Bijdrage aan het agentschap KNMI | 23.823 | 0 | 23.823 | – 210 | 23.613 | – 210 | – 210 | – 210 | – 210 |
– Meteorologie | 23.389 | 0 | 23.389 | – 210 | 23.179 | – 210 | – 210 | – 210 | – 210 | |
– Seismologie | 434 | 0 | 434 | 0 | 434 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
23.01.05 | Bijdrage aan internationale organisaties | 867 | 0 | 867 | 73 | 940 | 73 | 73 | 73 | 73 |
– Contributie WMO (HGIS) | 867 | 0 | 867 | 73 | 940 | 73 | 73 | 73 | 73 | |
23.02 | Aardobservatie | 17.029 | 0 | 17.029 | 0 | 17.029 | 0 | 0 | 0 | 0 |
23.02.03 | Bijdrage aan het agentschap KNMI | 17.029 | 0 | 17.029 | 0 | 17.029 | 0 | 0 | 0 | 0 |
– Aardobservatie | 17.029 | 0 | 17.029 | 0 | 17.029 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Ontvangsten | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
De wijzigingen bij Eerste suppletoire wet binnen dit artikel zijn kleiner dan de gehanteerde norm en worden daarom niet uiteengezet (zie de leeswijzer).
Artikel 24 Handhaving en toezicht
24 | Handhaving en toezicht | Stand ontwerpbegroting | Mutaties via NvW en amendement | Stand vastgestelde begroting | Mutaties 1e suppletoire begroting | Stand 1e suppletoire begroting | Mutatie 2018 | Mutatie 2019 | Mutatie 2020 | Mutatie 2021 |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
(1) | (2) | (1) | (4) | (2) | (6) | (7) | (8) | (9) | ||
Verplichtingen | 109.561 | 0 | 109.561 | – 4.912 | 104.649 | – 5.412 | – 5.412 | – 5.390 | – 5.390 | |
Uitgaven: | 109.561 | 0 | 109.561 | – 4.912 | 104.649 | – 5.412 | – 5.412 | – 5.390 | – 5.390 | |
Waarvan juridisch verplicht: | 100% | 100% | ||||||||
24.01 | Handhaving en toezicht | 109.561 | 0 | 109.561 | – 4.912 | 104.649 | – 5.412 | – 5.412 | – 5.390 | – 5.390 |
24.01.03 | Bijdrage aan het agentschap ILT | 109.561 | 0 | 109.561 | – 4.912 | 104.649 | – 5.412 | – 5.412 | – 5.390 | – 5.390 |
– Afval, industrie en bedrijven | 24.549 | 0 | 24.549 | – 1.224 | 23.325 | – 1.224 | – 1.224 | – 1.217 | – 1.217 | |
– Rail en wegvervoer | 24.765 | 0 | 24.765 | – 1.239 | 23.526 | – 1.239 | – 1.239 | – 1.235 | – 1.235 | |
– Scheepvaart | 21.089 | 0 | 21.089 | – 1.026 | 20.063 | – 1.026 | – 1.026 | – 1.022 | – 1.022 | |
– Luchtvaart | 17.352 | 0 | 17.352 | – 852 | 16.500 | – 852 | – 852 | – 849 | – 849 | |
– Water, producten en stoffen | 21.806 | 0 | 21.806 | – 571 | 21.235 | – 1.071 | – 1.071 | – 1.067 | – 1.067 | |
Ontvangsten | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Verplichtingen
Het verplichtingenbudget wordt vanwege de onderstaande mutaties bijgesteld.
24.01 Handhaving en toezicht
De verlaging van het budget heeft hoofdzakelijk te maken met een taakoverdracht. De crisistaken van de ILT worden overgedragen aan het Departementaal Coördinatiecentrum Crisisbeheersing van Infrastructuur en Milieu (DCC-IenM). Het DCC-IenM coördineert de bestrijding van crises en rampen. Hiertoe wordt € 5,4 miljoen overgeheveld van artikel 24 Handhaving en toezicht naar artikel 97 Algemeen departement.
Artikel 25 Brede doeluitkering
25 | Brede doeluitkering | Stand ontwerpbegroting | Mutaties via NvW en amendement | Stand vastgestelde begroting | Mutaties 1e suppletoire begroting | Stand 1e suppletoire begroting | Mutatie 2018 | Mutatie 2019 | Mutatie 2020 | Mutatie 2021 |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
(1) | (2) | (1) | (4) | (2) | (6) | (7) | (8) | (9) | ||
Verplichtingen | 866.780 | 0 | 866.780 | – 6.299 | 860.481 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Uitgaven: | 888.311 | 0 | 888.311 | 26.738 | 915.049 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Waarvan juridisch verplicht: | 100% | |||||||||
25.01 | Brede doeluitkering | 888.311 | 0 | 888.311 | 26.738 | 915.049 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Ontvangsten | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Verplichtingen
Teneinde de bijdrage BDU voor 2017 op prijspeil 2016 te kunnen verplichten is aanvullende verplichtingenruimte noodzakelijk. Hiervoor dient verplichtingenruimte naar voren te worden gehaald ter hoogte van € 11,8 miljoen.
25.01 Brede doeluitkering
De opgehoogde uitgaven worden met name veroorzaakt door de uitgaven ten behoeve van meerdere projecten aan de Metropoolregio Amsterdam en het project Beter Benutten.
Artikel 26 Bijdrage Investeringsfondsen
26 | Bijdrage investeringsfondsen | Stand ontwerpbegroting | Mutaties via NvW en amendement | Stand vastgestelde begroting | Mutaties 1e suppletoire begroting | Stand 1e suppletoire begroting | Mutatie 2018 | Mutatie 2019 | Mutatie 2020 | Mutatie 2021 |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
(1) | (2) | (1) | (4) | (2) | (6) | (7) | (8) | (9) | ||
Verplichtingen | 6.168.329 | 0 | 6.168.329 | – 485.970 | 5.682.359 | 13.092 | 221.764 | – 12.753 | – 684 | |
Uitgaven: | 6.168.329 | 0 | 6.168.329 | – 485.970 | 5.682.359 | 13.092 | 221.764 | – 12.753 | – 684 | |
26.01 | Bijdrage aan het Infrastructuurfonds | 5.450.478 | 0 | 5.450.478 | – 417.251 | 5.033.227 | 16.390 | 172.762 | – 11.755 | – 684 |
26.02 | Bijdrage aan het Deltafonds | 717.851 | 0 | 717.851 | – 68.719 | 649.132 | – 3.298 | 49.002 | – 998 | 0 |
Ontvangsten | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Verplichtingen
De verplichtingenmutaties zijn een weerspiegeling van de onderstaande kasmutaties.
26.01 Bijdrage aan het Infrastructuurfonds
De bijdrage vanuit Hoofdstuk XII aan het Infrastructuurfonds voor het jaar 2017 wordt met € 417,3 miljoen verlaagd. De belangrijkste mutaties zijn:
Kasschuif via algemene middelen
Via het generale beeld is een kasschuif van € 250 miljoen van 2017 naar 2018 (€ 60 miljoen) en 2019 (€ 190 miljoen) op het Infrastructuurfonds verwerkt. De kasschuif is in de Eerste suppletoire begroting op artikel 18 verwerkt en zal in de ontwerpbegroting 2018, als de totale programmering wordt geactualiseerd, over de artikelen worden verdeeld.
Eenvoudig Beter
Bij Ontwerpbegroting 2017 zijn op het Infrastructuurfonds en Deltafonds middelen vrijgemaakt voor Eenvoudig Beter en deze worden tranchegewijs naar Hoofdstuk XII overgeheveld waar de uitgaven voor de stelselherziening van het omgevingsrecht worden verantwoord. Bij de Eerste suppletoire wet 2017 wordt er in totaal € 97,1 miljoen overgeheveld naar de begroting Hoofdstuk XII, waarvan € 53,8 miljoen in 2017.
Overboekingen naar Provinciefonds, Gemeentefonds en Btw-compensatiefonds
Dit betreft overboekingen naar het Provinciefonds, het Gemeentefonds en het BTW-compensatiefonds in het kader van het programma Beter Benutten (– € 47,4 miljoen), Regionet (– € 5,5 miljoen), A58 Aansluiting Goes (– € 4,5 miljoen) en overige overboekingen (– € 3,4 miljoen).
Overboekingen naar BDU
Dit betreft overboekingen naar de BDU in het kader van het programma Beter Benutten (– € 13,7 miljoen), OV-SAAL middellange termijn (– € 7,5 miljoen), Regionet (– € 5,5 miljoen).
26.02 Bijdrage aan het Deltafonds
De bijdrage vanuit Hoofdstuk XII aan het Deltafonds wordt voor het jaar 2017 per saldo met € 68,7 miljoen verlaagd. De belangrijkste mutaties zijn:
Kasschuif via algemene middelen
Via het generale beeld is een kasschuif van € 50 miljoen van 2017 naar 2019 op het Deltafonds verwerkt. De kasschuif zal in de ontwerpbegroting 2018, als de totale programmering wordt geactualiseerd, over de artikelen worden verdeeld.
Overboekingen naar Provinciefonds, Gemeentefonds en Btw-compensatiefonds
Dit betreft overboekingen naar het Provinciefonds, het Gemeentefonds en het BTW-compensatiefonds in het kader van de projecten Vismigratie (€ 3,5 miljoen) en IJsseldelta fase 2 (€ 6,1 miljoen).
Basisregistraties ondergrond (BRO)
Dit betreft een overheveling vanuit het Deltafonds naar Hoofdstuk XII. Het stelsel van basisregistraties kent 13 wettelijke basisadministraties en heeft als doel de informatiehuishouding van de overheid efficiënter en betrouwbaarder te maken. Twee basisregistraties zijn voor RWS van bijzonder belang omdat ze bronhouder is. Dit geldt voor Basisregistraties ondergrond (BRO) en Basisregistratie Grootschalige Topografie (BGT). Met een beter inzicht in de ondergrond zullen risico’s en kosten afnemen. Een bedrag van € 9 miljoen wordt overgeboekt naar Hoofdstuk XII waar de uitgaven met betrekking tot BRO worden verantwoord.