Artikel 97 Algemeen departement
97 | Algemeen departement | Stand ontwerpbegroting | Mutaties via NvW en amendement | Stand vastgestelde begroting | Mutaties 1e suppletoire begroting | Stand 1e suppletoire begroting | Mutatie 2018 | Mutatie 2019 | Mutatie 2020 | Mutatie 2021 |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
(1) | (2) | (1) | (4) | (2) | (6) | (7) | (8) | (9) | ||
Verplichtingen | 43.309 | 0 | 43.309 | 101.008 | 144.317 | 11.981 | 5.386 | 5.364 | 5.364 | |
Uitgaven: | 50.480 | 0 | 50.480 | 98.105 | 148.585 | 5.344 | 5.364 | 5.364 | 5.364 | |
97.01 | IenM-brede programmamiddelen | 50.480 | 0 | 50.480 | 98.105 | 148.585 | 5.344 | 5.364 | 5.364 | 5.364 |
97.01.01 | Opdrachten | 22.618 | 0 | 22.618 | 95.594 | 118.212 | 5.203 | 5.223 | 5.223 | 5.223 |
– Onderzoeken ANVS | 3.696 | 0 | 3.696 | – 79 | 3.617 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
– Overige opdrachten | 18.922 | 0 | 18.922 | 95.673 | 114.595 | 5.203 | 5.223 | 5.223 | 5.223 | |
97.01.02 | Subsidies | 1.430 | 0 | 1.430 | 0 | 1.430 | 0 | 0 | 0 | 0 |
97.01.03 | Bijdrage aan agentschappen | 21.205 | 0 | 21.205 | 2.511 | 23.716 | 141 | 141 | 141 | 141 |
– waarvan bijdrage aan KNMI | 213 | 0 | 213 | 2.370 | 2.583 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
– waarvan bijdrage aan ILT | 12.188 | 0 | 12.188 | 0 | 12.188 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
– waarvan bijdrage aan RWS | 2.422 | 0 | 2.422 | 141 | 2.563 | 141 | 141 | 141 | 141 | |
– waarvan bijdrage aan RIVM | 6.382 | 0 | 6.382 | 0 | 6.382 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
97.01.06 | Bijdrage aan ZBO en RWT | 5.227 | 0 | 5.227 | 0 | 5.227 | 0 | 0 | 0 | 0 |
– StAB | 5.227 | 0 | 5.227 | 0 | 5.227 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Ontvangsten | 2.189 | 0 | 2.189 | 0 | 2.189 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Verplichtingen
De verplichtingenmutaties op dit artikel hangen voor een deel samen met de overdracht van de crisistaken van ILT naar het Departementaal Coördinatiecentrum Crisisbeheersing van Infrastructuur en Milieu (DCC-IenM) (€ 5,4 miljoen). Daarnaast vindt er een verplichtingenschuif plaats in het kader van het beheer van het Regeringsvliegtuig.
97.01 IenM-brede programmamiddelen
Opdrachten
De crisistaken van de ILT worden overgedragen aan het Departementaal Coördinatiecentrum Crisisbeheersing van Infrastructuur en Milieu (DCC-IenM). Het DCC-IenM coördineert de bestrijding van crises en rampen. Hiertoe wordt € 5,4 miljoen overgeheveld van artikel 24 Handhaving en toezicht naar artikel 97 Algemeen departement.
Bijdrage aan agentschappen
KNMI
De agentschapbijdrage voor het KNMI wordt opgehoogd met € 2,4 miljoen voor producten en diensten die het KNMI verricht voor de RWS. Het betreft producten en diensten voor taken met betrekking tot het hoofdwegennet (waaronder gladheidsverwachtingen) en het hoofdvaarwegennet (zoals wind en stormwaarschuwingen). De middelen zijn afkomstig uit het Infrastructuurfonds en het Deltafonds.
Artikel 98 Apparaat van het kerndepartement
98 | Apparaatsuitgaven kerndepartement | Stand ontwerpbegroting | Mutaties via NvW en amendement | Stand vastgestelde begroting | Mutaties 1e suppletoire begroting | Stand 1e suppletoire begroting | Mutatie 2018 | Mutatie 2019 | Mutatie 2020 | Mutatie 2021 |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
(1) | (2) | (1) | (4) | (2) | (6) | (7) | (8) | (9) | ||
Verplichtingen | 317.847 | 0 | 317.847 | 21.945 | 339.792 | 5.513 | 2.584 | 4.615 | 2.589 | |
Uitgaven: | 321.827 | 0 | 321.827 | 24.596 | 346.423 | 6.683 | 4.065 | 5.365 | 2.765 | |
98.01 | Personele uitgaven | 218.900 | 0 | 218.900 | 10.284 | 229.184 | 7.506 | 4.849 | 6.063 | 3.548 |
– waarvan eigen personeel | 192.144 | 0 | 192.144 | 3.385 | 195.529 | 4.493 | 4.057 | 5.657 | 3.142 | |
– waarvan externe inhuur | 17.418 | 0 | 17.418 | 7.058 | 24.476 | 3.020 | 799 | 413 | 413 | |
– waarvan overige personele uitgaven | 9.338 | 0 | 9.338 | – 159 | 9.179 | – 7 | – 7 | – 7 | – 7 | |
98.02 | Materiele uitgaven | 102.927 | 0 | 102.927 | 14.312 | 117.239 | – 823 | – 784 | – 698 | – 783 |
– waarvan ICT | 19.845 | 0 | 19.845 | 5.283 | 25.128 | – 1.135 | – 1.135 | – 1.165 | – 1.365 | |
– waarvan bijdrage aan SSO's | 54.937 | 0 | 54.937 | 5.381 | 60.318 | 2.351 | 2.420 | 2.655 | 2.855 | |
– waarvan overige materiële uitgaven | 28.145 | 0 | 28.145 | 3.648 | 31.793 | – 2.039 | – 2.069 | – 2.188 | – 2.273 | |
Ontvangsten | 3.530 | 0 | 3.530 | 14.202 | 17.732 | 2.000 | 2.000 | 2.000 | 2.000 |
Verplichtingen
De verplichtingen mutatie is voor een groot deel het gevolg van ontvangsten van agentschappen voor centraal betaalde uitgaven voor ICT en facilitaire dienstverleningen, een verhoging van uitgaven inhuur en kosten voor de transitie van Prorail. Daarnaast is sprake van financiering van een aantal EU-projecten.
98.01 Personele uitgaven
In het kader van de ZBO-wording van de ANVS wordt de capaciteit uitgebreid met negentien fte om adequaat uitvoering te kunnen geven aan de (nieuwe) taken (€ 2,0 miljoen). Voor de dekking worden vergoedingen ingezet die de ANVS ontvangt op grond van het Besluit Vergoedingen Kernenergiewet. De invulling van de extra capaciteit vindt tranchegewijs plaats.
Hogere uitgaven voor eigen personeel, voornamelijk bij PBL, door de bijdrage van EZ voor de uitvoering van de planbureau functie en een aantal EU-bijdragen voor onderzoeksprojecten, waaronder CD-LINKS, ADVANCE, CLIMA A4, FOOD SECURE, LUC4, PATHWAYS, REINVENT, MONROE EN NATURVATION. Daarnaast betreft het een capaciteitsuitbreiding voor de transitie van Prorail (tijdelijk) en ANVS, als gevolg van de nieuwe taken uit de instellingswet ANVS. De verhoging van de uitgaven externe inhuur is met name het gevolg van de controle door de Auditdienst Rijk (ADR), waarbij is gebleken dat, ten onrechte, op uitbesteding programmamiddelen zijn geboekt die als inhuur moeten worden bestempeld.
98.02 Materiële uitgaven
De toename van uitgaven ICT en Bijdragen SSO’s is met name het gevolg van ontvangsten van agentschappen voor centraal betaalde uitgaven voor ICT en facilitaire dienstverlening. Lagere materiële kosten betreft een herschikking van huisvestingskosten PBL naar Bijdragen SSO’s.
Ontvangsten
De hogere ontvangsten hangen samen met de dekking van de capaciteitsuitbreiding van de ANVS uit de vergoedingen Kernenergiewet.
De toename van de ontvangsten betreft voor een groot deel de ontvangsten van agentschappen voor centraal betaalde uitgaven voor ICT en facilitaire dienstverlening. Daarnaast worden onderzoeksopdrachten van PBL gefinancierd uit bijdragen vanuit de EU en de capaciteitsuitbreiding van ANVS uit ontvangsten van de Kernenergiewet.
Artikel 99 Nominaal en onvoorzien
99 | Nominaal en onvoorzien | Stand ontwerpbegroting | Mutaties via NvW en amendement | Stand vastgestelde begroting | Mutaties 1e suppletoire begroting | Stand 1e suppletoire begroting | Mutatie 2018 | Mutatie 2019 | Mutatie 2020 | Mutatie 2021 |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
(1) | (2) | (1) | (4) | (2) | (6) | (7) | (8) | (9) | ||
Verplichtingen | 21 | 0 | 21 | 136.801 | 136.822 | 124.504 | 124.185 | 131.008 | 133.520 | |
Uitgaven: | 21 | 0 | 21 | 136.801 | 136.822 | 126.785 | 126.325 | 132.945 | 136.442 | |
Nominaal en onvoorzien | 21 | 0 | 21 | 136.801 | 136.822 | 126.785 | 126.325 | 132.945 | 136.442 | |
Ontvangsten | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Eindejaarsmarge en loon- en prijsbijstelling
Het voordeling saldo van € 17,8 miljoen wordt via de eindejaarsmarge aan de begroting van IenM toegevoegd op Hoofdstuk XII. Bij Ontwerpbegroting 2018 vindt de overige toedeling van de eindejaarmarge plaats.
Daarnaast bestaat de mutatie op dit artikel uit ontvangsten voor de compensatie voor de herstelopslag van ABP voor 2017 en de loon- en prijsbijstelling tranche 2017. Deze middelen worden bij Ontwerpbegroting 2018 toegedeeld binnen Hoofdstuk XII en het Infrastructuurfonds en het Deltafonds.