Conform de Rijksbegrotingvoorschriften worden hieronder de exploitatie en kasstroomoverzichten opgenomen van agentschappen waarbij sprake is van cumulatieve mutaties (in totaal) groter dan 5 procent van de oorspronkelijk vastgestelde begroting of cumulatieve mutaties (in totaal) groter dan € 20 miljoen ten opzichte van de oorspronkelijk vastgestelde begroting.
Rijkswaterstaat
Omschrijving | 1 | 2 | 3 = (1) + (2) | ||
---|---|---|---|---|---|
Vastgestelde begroting | Mutaties (+of-) 1e suppletoire begroting | Totaal geraamd | |||
Baten | |||||
Omzet IenM | 2.173.987 | – 8.593 | 2.165.394 | ||
Omzet nutw | 0 | 347.976 | 347.976 | ||
Omzet overige departementen | 28.360 | 28.360 | |||
Omzet derden | 175.683 | 175.683 | |||
Rentebaten | 800 | 800 | |||
Bijzondere baten | 3.000 | 3.000 | |||
Vrijval voorziening | |||||
Totaal baten | 2.381.830 | 339.383 | 2.721.213 | ||
Lasten | |||||
Apparaatskosten | 997.445 | 8.338 | 1.005.783 | ||
.-Personele kosten | 744.372 | 8.338 | 752.710 | ||
* waarvan eigen personeel | 691.030 | 8.338 | 699.368 | ||
* waarvan externe inhuur | 51.842 | 51.842 | |||
* waarvan overige p-kosten | 1.500 | 1.500 | |||
.-Materiele kosten | 253.073 | 0 | 253.073 | ||
* waarvan apparaat ICT | 30.000 | 30.000 | |||
* waarvan bijdrage aan SSO's | 56.000 | 56.000 | |||
* waarvan overige M-kosten | 167.073 | 167.073 | |||
Onderhoud | 1.326.662 | 331.045 | 1.657.707 | ||
Rentelasten | 8.748 | 8.748 | |||
Afschrijvingskosten | 39.975 | 39.975 | |||
.-materieel | 38.500 | 38.500 | |||
waarvan apparaat ICT | 6.000 | 6.000 | |||
.-immaterieel | 1.475 | 1.475 | |||
Dotaties | |||||
Bijzondere lasten | |||||
Totaal lasten | 2.372.830 | 339.383 | 2.712.213 | ||
Saldo | 9.000 | 0 | 9.000 | ||
Dotatie aan reserve Rijksrederij | – 9.000 | – 9000 | |||
te verdelen resultaat | 0 | 0 | 0 |
Toelichting
Baten
Omzet IenM
De lagere omzet wordt voornamelijk veroorzaakt door: extra bijdrage voor personele inzet Omgevingswet naar aanleiding van nieuwe afspraken met DGMi (+ 10,3 mln.), herschikking van middelen voor Beleidsondersteuning en Advies (BOA) (– 3,2 mln.), de overgang naar realisatiefase voor het project Twentekanalen fase 2 (overheveling naar projectbudget van – 13 mln.), herbestemming van middelen vanuit het programma Beter Benutten (– 1,4 mln.), verdere verduurzaming van het project A2 Maastricht (overheveling naar projectbudget: – 1 mln.), versnelling van het project Ijsseldelta fase 2 (4,5 mln.), een bijstelling van de bijdrage aan KNMI op basis van de geoffreerde prijzen 2017 voor de producten/diensten die RWS bij dit agentschap afneemt, zoals inwinnen weergegevens (– 2,4 mln.) en een overboeking naar Defensie t.b.v de Kustwacht (– 2,8 mln.).
Omzet nutw
Deze post wordt toegelicht onder de toelichtingen van de lasten bij de post onderhoud.
Totaal Baten
De mutaties aan de batenkant hangen samen met de mutaties die worden toegelicht onder de toelichtingen van de lasten bij de posten personele kosten en onderhoud.
Lasten
Personele en materiële kosten
De extra personele uitgaven betreffen een overboeking vanuit het Infrastructuurfonds voor apparaatsinzet RWS op het gebied van de Omgevingswet. Daarnaast is de inzet vanuit RWS voor BOA lager op basis van de gemaakte afspraken tussen opdrachtgevers en RWS voor het uitvoeringsjaar 2017.
Onderhoud
Dit bedrag heeft hoofdzakelijk betrekking op de post Nog uit te voeren werkzaamheden ad € 348 miljoen. Deze werkzaamheden waren gepland in 2016 maar niet in uitvoering genomen. Deze werkzaamheden worden in 2017 en later uitgevoerd. Daarnaast wordt het project Twentekanalen fase 2 in realisatiefase gebracht. Dit budget is vanuit de post NoMo-AOV (Achterstallig Onderhoud Vaarwegen) uit het agentschap naar het aanlegbudget (programmamiddelen) gebracht en verlaagt daarmee de onderhoudspost met 13 mln. In de instandhoudingsbijlage als onderdeel van de begroting 2018 wordt nader inzicht gegeven in de balanspost «nog uit te voeren werkzaamheden» van Rijkswaterstaat.
Omschrijving | 1 | 2 | 3 = (1) + (2) | |
---|---|---|---|---|
Vastgestelde begroting | Mutaties (+of-) 1e suppletoire begroting | Totaal geraamd | ||
1. | Rekening courant RHB 1 januari 2017 | 250.657 | 351.277 | 601.934 |
2a | Totaal ontvangsten operationele kas | 2.376.530 | – 8.593 | 2.367.937 |
2b | Totaal uitgaven operationele kas | – 2.327.555 | 8.593 | – 2.318.962 |
2. | Operationele kasstroom | 48.975 | 0 | 48.975 |
3a | Totaal investeringen (–/–) | – 29.400 | – 29.400 | |
3b | Totaal boekwaarde desinvesteringen | |||
3. | Totaal investeringskasstroom | – 29.400 | – 29.400 | |
4a | Eenmalige uitkering aan moederdepartement | – 32.507 | – 32.507 | |
4b | Storting moederdepartement | 14.200 | 14.200 | |
4c | Aflossingen op leningen | – 34.000 | – 34.000 | |
4d | Beroep op leenfaciliteit | 33.000 | 33.000 | |
4. | Totaal financieringskasstroom | 13.200 | – 32.507 | – 19.307 |
5. | Rekening-courant RHB 31 december 2017 | 283.432 | 318.770 | 602.202 |
Toelichting
Rekening courant RHB 1 januari 2017
Dit verschil ontstaat voornamelijk bij de operationele kasstroom waar begroot € – 204 miljoen was voor het jaar 2016 en gerealiseerd € 150 miljoen. Voor een uitgebreide toelichting van de oorzaken zie het jaarverslag 2016.
Operationele kasstroom
De mutatie wordt voornamelijk veroorzaakt door: extra bijdrage voor personele inzet Omgevingswet (+ 10,3 mln.), herschikking van middelen voor Beleidsondersteuning en Advies (BOA) (– 3,2 mln.), de overgang naar realisatiefase voor het project Twentekanalen fase 2 (– 13 mln.), herbestemming van middelen vanuit het programma Beter Benutten (– 1,4 mln.), verdere verduurzaming van het project A2 Maastricht (– 1 mln.), versnelling van het project Ijsseldelta fase 2 (4,5 mln.), een bijstelling van de bijdrage aan KNMI op basis van de geoffreerde prijzen 2017 voor de producten/diensten die RWS bij dit agentschap afneemt, zoals inwinnen weergegevens (– 2,4 mln.) en een overboeking naar Defensie t.b.v. de Kustwacht (– 2,8 mln.).
Financieringskasstroom
De eenmalige uitkering aan het moederdepartement betreft het, op basis van de Regeling agentschappen, uitkeren van het surplus van het eigen vermogen aan de eigenaar.
Nederlandse Emissie autoriteit
Omschrijving | 1 | 2 | 3 = (1) +(2) | |
---|---|---|---|---|
Vastgestelde begroting | Mutaties (+of-) 1e suppletoire begroting | Totaal geraamd | ||
Baten | ||||
Omzet IenM | 7.002 | 1.178 | 8.180 | |
Omzet overige departementen | 106 | – 106 | 0 | |
Omzet derden | ||||
Rentebaten | ||||
Bijzondere baten | ||||
Totaal baten | 7.108 | 1.072 | 8.180 | |
Lasten | ||||
Apparaatskosten | ||||
– Personele kosten | 5.423 | 271 | 5.694 | |
* waarvan eigen personeel | 4.586 | 250 | 4.836 | |
* waarvan externe inhuur | 517 | 82 | 599 | |
* waarvan overige personele kosten | 320 | – 61 | 259 | |
– Materiële kosten | 1.170 | 966 | 2.136 | |
* waarvan apparaat ICT | 448 | 368 | 816 | |
* waarvan bijdrage aan SSO’s | 502 | 215 | 717 | |
* waarvan overige materiële kosten | 220 | 383 | 603 | |
Rentelasten | 8 | 8 | ||
Afschrijvingskosten | 507 | – 165 | 342 | |
– materieel | 2 | 2 | ||
*waarvan apparaat ICT | ||||
– immaterieel | 507 | – 167 | 340 | |
Overige lasten | ||||
– dotatie voorziening | ||||
– bijzondere lasten | ||||
Totaal lasten | 7.108 | 1.072 | 8.180 | |
Saldo van baten en lasten | 0 | 0 | 0 |
Toelichting
Baten
Omzet IenM
De opdracht van KLG voor 2017 is door diverse aangepaste Europese regelgeving hoger dan vooraf was ingeschat.
Omzet overige departementen
Door de grotere opdracht van KLG heeft de NEa afgezien van het aannemen van nieuwe opdrachten buiten die van KLG.
Lasten
Personele kosten: eigen personeel
Door de (structurele) grotere opdracht van KLG zal structureel meer personeel nodig zijn.
Personele kosten:externe inhuur
Door de (structurele) grotere opdracht van KLG zal structureel meer personeel nodig zijn, maar omdat de omvang daarvan nog niet geheel duidelijk is, wordt er tijdelijk met externe inzet gewerkt.
Personele kosten: overige personele kosten
De overige personeelskosten zijn voor de VJN vergeleken met de gerealiseerde overige personeelskosten over 2016 en de verwachting is dat in 2017 de kosten hoger zijn dan in 2016, maar lager dan de schatting die in de Ontwerpbegroting 2017 was opgenomen. Namelijk, in de kosten van 2016 zaten een paar verrekeningen die de kosten in 2016 omlaag haalden. In 2017 zijn deze verrekeningen nauwelijks te verwachten.
Materiële kosten: apparaat ICT
De kosten voor het beheer en onderhoud van het register EV en de kosten voor de licenties zijn hoger dan ingeschat.
Materiële kosten: bijdrage aan SSO’s
De bijdragen aan SSO’s is toegenomen doordat de kosten van de DVO ICT hoger zijn en het beheer van het informatiesysteem PAN is nu ondergebracht bij DICTU.
Materiële kosten: overige materiële kosten:
Door de grotere opdracht van KLG vindt er meer uitbesteding van werkzaamheden plaats.
Afschrijvingskosten materieel:
Dit betreft de afschrijving van de in het vorige jaar aangeschafte laptops.
Afschrijvingskosten immaterieel:
Het Register voor vervoer fase 2 wordt per 1-1-2018 opgeleverd en zal vanaf dat tijdstip afgeschreven gaan worden.
1 | 2 | 3 = (1) +(2) | ||
---|---|---|---|---|
Omschrijving | Oorspronkelijk vastgestelde begroting | Mutaties (+of-) 1e suppletoire begroting | stand 1e suppletoire begroting | |
1. | Rekening-courant RHB 1 januari 2017 | 1.510 | 203 | 1.713 |
2.a | Totaal ontvangsten operationele kasstroom (+) | 7.108 | – 6.766 | 342 |
2.b | Totaal uitgaven operationele kasstroom (–/–) | 6.601 | – 6.601 | 0 |
2. | Totaal operationele kasstroom | 507 | – 165 | 342 |
3.a | Totaal investeringen (–/–) | – 750 | – 750 | |
3.b | Totaal boekwaarde desinvesteringen (+) | 0 | ||
3. | Totaal investeringskasstroom | – 750 | 0 | – 750 |
4.a | Eenmalige uitkering aan moederdepartement (–/–) | – 639 | – 639 | |
4.b | Eenmalige storting door het moederdepartement (+) | 0 | ||
4.c | Aflossingen op leningen (–/–) | – 340 | – 340 | |
4.d | Beroep op leenfaciliteit (+) | 750 | 750 | |
4. | Totaal financieringskasstroom | – 340 | 111 | – 229 |
5. | Rekening-courant RHB 31 december 2017 (=1+2+3+4) | 927 | 149 | 1.076 |
Toelichting
Rekening Courant RHB
Dit is de mutatie naar de werkelijke stand per 1-1-2017
Operationele kasstroom (ontvangsten en uitgaven)
Bij de begroting 2017 zijn voor het eerst de ontvangsten en uitgaven benoemd. Er is toen per abuis de totale ontvangsten als de totale uitgaven van de bankafschriften geschat gecorrigeerd met de afschrijvingen. Aangezien de NEa de indirecte methode hanteert voor het kasstroomoverzicht, was het voldoende geweest om hier het bedrag van de afschrijvingen (en tevens saldo van de ontvangsten en uitgaven) van € 507 vermeld te worden. De mutatie is hierboven bij het exploitatieoverzicht beschreven.
Eenmalige uitkering aan het moederdepartement
Uit de jaarrekening 2016 is gebleken dat het eigen vermogen van de NEa boven de 5% norm uitkomt. Het overtollige vermogen wordt afgedragen aan het moederdepartement.
Beroep op de leenfaciliteit
Het beroep op de leenfaciliteit is bedoeld om de bouw van het Register voor vervoer fase 2 te financieren.