12 Hoofdwegennet | Stand vastgestelde begroting | Stand 1e suppletoire begroting | Stand 2e suppletoire begroting | Mutaties Slotwet | Realisatie 2017 |
---|---|---|---|---|---|
(1) | (2) | (3) | (4) | (5)=(3)+(4) | |
Verplichtingen | 3.296.674 | 3.387.411 | 3.136.489 | 470.944 | 3.607.433 |
Uitgaven | 2.365.030 | 2.511.373 | 2.260.012 | – 28.443 | 2.231.569 |
Waarvan juridisch verplicht | 94% | 100% | |||
12.01 Verkeersmanagement | 3.638 | 3.638 | 4.498 | 0 | 4.498 |
– Waarvan bijdrage aan agentschap RWS | 3.638 | 3.638 | 4.498 | 0 | 4.498 |
12.02 Beheer, onderhoud en vervanging | 609.164 | 590.618 | 604.058 | – 8.904 | 595.154 |
12.02.01 Beheer en onderhoud | 524.863 | 522.963 | 543.123 | 1 | 543.124 |
– Waarvan bijdrage aan agentschap RWS | 524.863 | 522.963 | 543.123 | 1 | 543.124 |
12.02.04 Vervanging | 84.301 | 67.655 | 60.935 | – 8.905 | 52.030 |
12.03 Aanleg | 641.536 | 760.278 | 465.126 | – 35.208 | 429.918 |
12.03.01 Realisatie | 619.413 | 675.623 | 437.526 | – 22.257 | 415.269 |
– Waarvan bijdrage aan agentschap RWS | 30.280 | 30.400 | 30.750 | 0 | 30.750 |
12.03.02 Verkenningen en planuitwerkingen | 22.123 | 84.655 | 27.600 | – 12.951 | 14.649 |
– Waarvan bijdrage aan agentschap RWS | 12.052 | 11.202 | 10.301 | 0 | 10.301 |
12.04 Geïntegreerde contractvormen/PPS | 561.811 | 609.455 | 623.070 | 15.669 | 638.739 |
12.06 Netwerkgebonden kosten HWN | 548.881 | 547.384 | 563.260 | 0 | 563.260 |
12.06.01 Apparaatskosten RWS | 441.387 | 441.464 | 454.647 | 28 | 454.675 |
– Waarvan bijdrage aan agentschap RWS | 441.387 | 441.464 | 454.647 | 28 | 454.675 |
12.06.02 Overige netwerkgebonden kosten | 107.494 | 105.920 | 108.613 | – 28 | 108.585 |
– Waarvan bijdrage aan agentschap RWS | 93.294 | 91.720 | 94.413 | – 28 | 94.385 |
12.07 Investeringsruimte | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Ontvangsten | 126.245 | 139.264 | 140.767 | 10.131 | 150.898 |
12.09.01 Ontvangsten | 126.245 | 139.264 | 140.767 | 10.131 | 150.898 |
12.09.02 Topopgave | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Verplichtingen
Het verplichtingenbudget is met € 470,9 miljoen overschreden. Middels een brief aan de Staten-Generaal (Kamerstukken II, 2017–2018, 34 775 XII, nr. 64) is een overschrijding van € 783 miljoen aangekondigd op het project A24 Blankenburgverbinding. De uiteindelijke verplichtingenoverschrijding op het project A24 Blankenburgverbinding bedraagt € 730,0 miljoen.
Naast bovengenoemde overschrijding doen zich op diverse projecten lagere verplichtingenrealisaties voor. De lagere verplichtingen hebben met name betrekking op de volgende projecten:
-
– Aflossing tunnels (€ 71,2 miljoen): in 2017 heeft een aanpassing plaatsgevonden op het contract voor de Wijkertunnel. Naar aanleiding hiervan is de verplichtingenrealisatie lager uitgevallen.
-
– A15 Maasvlakte-Vaanplein (€ 66,0 miljoen): het verplichtingenbudget schuift door naar 2018 omdat er op dit project minder risico’s zijn opgetreden dan verwacht.
-
– A4 Delft-Schiedam (€ 25,4 miljoen): in 2017 is de verplichtingenrealisatie lager uitgevallen doordat minder afgeronde vastgoedafspraken hebben plaatsgevonden dan eerder werd verwacht.
-
– A2 Passage Maastricht (€ 20,2 miljoen): doordat er bij de voorbereidende werkzaamheden minder kabels en leidingen zijn verlegd, is de verplichtingenrealisatie lager uitgevallen.
-
– A27/A12 Ring Utrecht (€ 16,5 miljoen): In 2017 zijn minder verplichtingen aangegaan dan bij werd verwacht doordat er geen overeenstemming is bereikt met de gemeente Utrecht over grondverwerving en over de locatie van bomencompensatie.
-
– Lelystad Airport Aansluiting A6 (€ 13,0 miljoen): in 2017 zijn de verplichtingen niet volledig gerealiseerd doordat de uitvoeringsovereenkomst voor dit project niet meer in 2017 ondertekend is.
12.02 Beheer, onderhoud en vervanging
De verlaging van € 8,9 miljoen bij de Slotwet 2017 wordt veroorzaakt door de verwerking van het saldo 2017.
Saldo 2017
Per saldo is er op Vervanging en Renovatie (VenR) € 8,9 miljoen minder uitgegeven dan verwacht. De lagere uitgaven zijn met name ontstaan op de VenR-projecten Rijnlandse Boezemwater, Kunstwerken A44 en de Renovatie Velsertunnel doordat er minder risico’s bij de projecten zijn opgetreden dan verwacht. Het voordelig saldo wordt in 2018 aan dit artikelonderdeel toegevoegd, zodat de omvang van de budgetten meerjarig ongewijzigd blijft.
12.03 Aanleg
Op dit artikelonderdeel vinden bij de Slotwet 2017 twee mutaties plaats die per saldo leiden tot een verlaging van € 35,2 miljoen. Het artikelonderdeel wordt verlaagd als gevolg van de verwerking van het saldo 2017 (€ 37,5 miljoen). Hiertegenover staat een verhoging als gevolg van een overboeking vanuit de begroting Hoofdstuk XII voor het programma Beter Benutten (€ 2,3 miljoen).
Saldo 2017
Op het onderdeel aanleg zijn er minder uitgaven gerealiseerd op de volgende projecten:
-
– A4 Delft-Schiedam (€ 10,3 miljoen): een betaling heeft niet meer in 2017 plaatsgevonden doordat een eindafrekening met regionale partners binnen het project nog opgesteld moet worden.
-
– A1/A6/A9 Schiphol-Almere-Amsterdam (€ 7,1 miljoen): er is vertraging in het project opgetreden doordat een uitvoeringsbesluit niet meer in 2017 is afgegeven. Deze wordt nu begin 2018 verwacht.
-
– A24 Blankenburgverbinding (€ 7,9 miljoen): in het najaar van 2017 heeft de contract-close van het DBFM-contract voor het project A24 Blankenburgverbinding plaatsgevonden. Als gevolg van het afsluiten van een DBFM-contract heeft een betaling plaatsgevonden vanaf artikelonderdeel 12.04 Geïntegreerde contractvormen in plaats van artikelonderdeel 12.03 Aanleg
Het voordelig saldo wordt in 2018 aan dit artikelonderdeel toegevoegd, zodat de omvang van de budgetten meerjarig ongewijzigd blijft.
Begroting HXII: Beter Benutten
De verantwoording van een deel van de uitgaven voor de uitvoering van Beter Benutten vindt plaats op de begroting Hoofdstuk XII. Hiertoe zijn in het verleden vanuit het Infrastructuurfonds middelen overgeheveld naar de begroting Hoofdstuk XII. Op de naar de begroting HXII overgehevelde budgetten voor Beter Benutten doen zich lagere uitgaven voor. Het niet-bestede bedrag (€ 2,3 miljoen) op de begroting Hoofdstuk XII wordt derhalve weer overgeheveld naar het Infrastructuurfonds.
12.04 Geïntegreerde contractvormen/PPS
De verhoging van € 15,7 miljoen bij de Slotwet 2017 wordt veroorzaakt door de verwerking van het saldo 2017.
Saldo 2017
Het nadelig saldo op artikel 12.04 van € 15,7 miljoen wordt met name veroorzaakt door het project A1/A6/A9 Schiphol Amsterdam Almere (deeltraject A1/A6), waar in 2017 € 15,5 miljoen meer is uitgegeven dan bij de Najaarsnota was voorzien. De aannemer van het deelproject heeft een prestatie eerder geleverd dan verwacht. Hierdoor heeft een betaling aan de aannemer eerder plaatsgevonden. Het nadelig saldo wordt in 2018 op dit artikelonderdeel in mindering gebracht, zodat de omvang van de budgetten meerjarig ongewijzigd blijft.
12.09 Ontvangsten
De verhoging van € 10,1 miljoen bij de Slotwet 2017 wordt veroorzaakt door de verwerking van het saldo 2017.
Saldo 2017
In 2017 zijn er meer ontvangsten gerealiseerd dan verwacht doordat er op het project A1/A6/A9 Schiphol-Amsterdam-Almere door de aannemer een prestatie eerder is geleverd dan gepland. Hierdoor hebben tevens de regionale partners eerder een bijdrage geleverd. Dit levert een hogere ontvangst op van € 14,3 miljoen. Daartegenover staat een lagere ontvangst van € 4,6 op het project N50 Ens-Emmeloord. De bijdrage van andere overheden is nog niet ontvangen, omdat de hoogte van het te vergoeden bedrag nog niet is vastgesteld. Het voordelig saldo wordt in 2018 op dit artikelonderdeel in mindering gebracht, zodat de omvang van de budgetten meerjarig ongewijzigd blijft.