4.2.1. Inleiding
De belangrijkste informatiebron voor specifieke uitkeringen is het Onderhoudsrapport Specifieke Uitkeringen (OSU). Het doel van het OSU is inzicht geven in het stelsel van specifieke uitkeringen en in het onderhoud van het stelsel. Het rapport bevat een overzicht van de specifieke uitkeringen en de daarmee gemoeide bedragen. Het OSU wordt op grond van artikel 20 van de Financiële-verhoudingswet (Fvw) jaarlijks aan de Tweede Kamer aangeboden. Tot en met het OSU 2014 bevatte het OSU cijfers over het verwachte aantal uitkeringen en de financiële omvang van die uitkeringen op basis van de ontwerpbegrotingen van de betreffende departementen. Met ingang van het OSU 2015 geeft het OSU nauwkeuriger invulling aan artikel 20 van de Fvw en bevat het de definitieve cijfers (rekeningcijfers) over aantal en omvang van specifieke uitkeringen op basis van de jaarverslagen van de betreffende departementen. Het OSU kijkt sinds 2015 dus niet meer vooruit, maar terug.
Het gevolg hiervan is dat het OSU 2016 geen informatie bevat over specifieke uitkeringen in het lopende begrotingsjaar, in dit geval 2016. De cijfers voor het lopende begrotingsjaar zijn daarom afkomstig uit de bijlage specifieke uitkeringen in de ontwerpbegroting 2016 van het Ministerie van BZK. Deze bijlage bevat een overzicht van de bedragen die de diverse departementen in hun ontwerpbegrotingen hebben opgenomen voor specifieke uitkeringen
4.2.2. Aantal specifieke uitkeringen
Uit het OSU 2016 blijkt dat het aantal specifieke uitkeringen verder is afgenomen.
Tabel 4.2.1. geeft inzicht in het aantal specifieke uitkeringen in de periode 2011–2016 en omvat niet alleen de specifieke uitkeringen aan gemeenten, maar ook die aan provincies en gemeenschappelijke regelingen.
Ministerie | 2011 (oud) | 2011 (nieuw) | 2012 | 2013 | 2014 | 2015 | 2016 |
---|---|---|---|---|---|---|---|
begroting | begroting | begroting | begroting | rekening | rekening | begroting | |
Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties | 3 | 7 | 5 | 3 | |||
Economische Zaken, Landbouw en Innovatie | 15 | 9 | |||||
Economische Zaken | 10 | 8 | 6 | 4 | 6 | ||
Landbouw, Natuur en Voedselkwaliteit | 5 | ||||||
Financiën | |||||||
Infrastructuur en Milieu | 31 | 24 | 20 | 15 | 9 | 6 | |
Verkeer en Waterstaat | 7 | ||||||
Veiligheid en Justitie | 3 | 3 | 2 | 2 | 2 | 2 | |
Justitie | 3 | ||||||
Onderwijs, Cultuur en Wetenschap | 4 | 4 | 3 | 2 | 2 | 3 | 3 |
Sociale Zaken en Werkgelegenheid | 7 | 7 | 6 | 5 | 5 | 2 | |
Volksgezondheid, Welzijn en Sport | 5 | 8 | 5 | 5 | 4 | 2 | 2 |
Jeugd en Gezin | 3 | ||||||
Volkshuisvesting, Ruimtelijke Ordening en Milieubeheer | 24 | ||||||
Wonen, Wijken en Integratie | 4 | ||||||
Totaal | 75 | 75 | 55 | 45 | 34 | 22 | 19 |
Bron 2011–2015: Onderhoudsrapportages Specifieke Uitkeringen (OSU)
Bron 2016: Ontwerpbegroting BZK 2016 (begrotingcijfers met bewerking BZK).
Voor 2011 is ter vergelijking het aantal specifieke uitkeringen vermeld naar ongewijzigde departementale indeling (oud) en huidige departementale indeling (nieuw).
Het OSU is in 2015 van methodiek veranderd. In plaats van begrotingscijfers wordt vanaf het OSU 2015 gebruik gemaakt van rekeningcijfers. Dus het OSU 2015 bevat rekeningcijfers 2014 en het OSU 2016 bevat rekeningcijfers 2015.