Base description which applies to whole site

Artikel 31. Nationale politie

Algemene doelstelling

Een veilige samenleving met behulp van een goed functionerende politieorganisatie.

Rol en verantwoordelijkheid

De Minister heeft een financierende en regisserende rol ten aanzien van de nationale politie. Hierbij zijn drie verantwoordelijkheden te onderscheiden:

  • De eerste verantwoordelijkheid betreft de inrichting, werking en ontwikkeling van het politiebestel;

  • De tweede verantwoordelijkheid betreft de bevoegdheden en het beheer ten aanzien van de politie. Onder deze beheersverantwoordelijkheid van de Minister12 valt het vaststellen van de begroting, de meerjarenraming, de jaarrekening, het beheersplan, het jaarverslag en de operationele sterkte. De korpschef is belast met de leiding en het beheer van de politie. De korpschef opereert binnen de kaders die de Minister stelt. De Minister kan de korpschef te allen tijde over alle beheeraangelegenheden algemene en bijzondere aanwijzingen geven;

  • Tot slot stelt de Minister vanuit zijn beleidsverantwoordelijkheid, gehoord het College van procureurs-generaal en de regioburgemeesters, ten minste eens in de vier jaar de landelijke beleidsdoelstellingen van de politie vast

De Minister heeft ten aanzien van het politie- en brandweerkorps Bonaire, Sint Eustatius en Saba (Caribisch Nederland) een financierende en regisserende rol. De beheersverantwoordelijkheid voor het politie- en brandweerkorps Bonaire, Sint Eustatius en Saba, berust bij hem.13

Beleidswijzigingen

Naast korte termijn investeringen in de opsporing wil het kabinet in 2017 een kwaliteitsslag in de wijken. Door de noodzakelijke aandacht voor terrorismebestrijding en vreemdelingen is de wijkagent de afgelopen jaren ook op andere gebieden ingezet. Vanaf volgend jaar zal de wijkagent weer worden ingezet voor zijn reguliere taken. Daarnaast wordt de bezetting van de wijkagentenfunctie in 2017 verhoogd. De wijkagent zal bovendien nagenoeg al zijn tijd aan de wijk besteden. Ook komen er voldoende operationele experts voor de complexe taken in de wijken. Het kabinet zorgt voor voldoende voorzieningen, zoals voertuigen, uitrusting en ICT.

Er wordt ook geïnvesteerd in de toerusting van de medewerkers. Mobiel werken en verbetering van de (mogelijkheden tot) informatie-uitwisseling tussen samenwerkingspartners zijn prioritaire thema’s. De middelen voor deze investering zijn gereserveerd op de Aanvullende post van de Rijksbegroting.

Daarnaast blijven ook de kwaliteit van de opsporing, de aanpak van ondermijnende criminaliteit en het op orde brengen en efficiënter maken van de basis van groot belang. De korpschef is gevraagd met voorrang verbeteringen te realiseren op het gebied van de financiële governance en interne sturing en beheersing. Het ziekteverzuim wordt met tenminste 0,5 procentpunt terug gebracht.

Voor een effectieve en krachtige bestrijding van terreurdreiging is het nodig dat de DSI (Dienst Speciale Interventies) 24/7 beschikbaar is en dat op een schaal die landelijk dekkend is. Om dat te bereiken is het nodig de opkomsttijd in geval van dreiging te bekorten door verplaatsing van capaciteit en door uitbreiding van de capaciteit. Door de versterking van de DSI wordt een krachtig en snel optreden mogelijk. Daarnaast wordt geïnvesteerd in het Team High Tech Crime om de groeiende criminaliteit tegen het bedrijfsleven effectiever te kunnen bestrijden en de economische schade daarvan zoveel als mogelijk te voorkomen. In beide gevallen gaat het om inzet in mensen en middelen. De middelen zijn begroot op de Aanvullende post van de Rijksbegroting.

Budgettaire gevolgen van beleid

Tabel 31.1 Budgettaire gevolgen van beleid artikel 31 (x € 1.000)
   

2015

2016

2017

2018

2019

2020

2021

Verplichtingen

5.136.389

5.587.785

5.546.131

5.458.148

5.495.127

5.496.917

5.426.054

                 

Programma-uitgaven

5.146.049

5.598.170

5.547.979

5.459.048

5.495.307

5.496.917

5.426.054

Waarvan juridisch verplicht

   

100%

       

31.2 Bekostiging nationale politie

             
 

Bijdrage ZBO's/RWT's

             
 

Nationale Politie

4.861.910

5.320.139

5.289.210

5.202.542

5.238.801

5.240.411

5.169.548

 

Politieacademie

113.991

109.178

102.578

100.814

100.814

100.814

100.814

 

Bijdrage medeoverheden

             
 

BES brandweer- en politiekorps

21.200

18.692

18.494

18.494

18.494

18.494

18.494

 

Opdrachten

             
 

Taptolken

8.508

12.016

12.175

12.175

12.175

12.175

12.175

                 

31.3 Kwaliteit, Arbeidsvoorwaarden en ICT politie

             
 

Bijdrage ZBO's/RWT's

             
 

Internationale samenwerkingsoperaties

11.005

11.077

11.049

11.049

11.049

11.049

11.049

 

Beheer multisystemen

105.700

107.492

95.306

95.307

95.307

95.307

95.307

 

overig Kwaliteit, Arbeidsvoorwaarden en ICT

4.605

822

813

813

813

813

813

 

Bijdrage medeoverheden

             
 

Bijdragen in het kader van de kwaliteit van de politiezorg

720

1.324

1.290

790

790

790

790

 

Subsidies

             
 

Opsporing

1.056

710

710

710

710

710

710

 

overig Kwaliteit, Arbeidsvoorwaarden en ICT

758

507

507

507

507

507

507

 

Opdrachten

             
 

Providers

9.761

10.096

9.646

9.646

9.646

9.646

9.646

 

overig Kwaliteit, Arbeidsvoorwaarden en ICT

2.416

1.447

1.574

1.574

1.574

1.574

1.574

 

Bijdragen Sociale fondsen

             
 

Stichting Arbeidsmarkt en Opleidingsfonds Politie

4.419

4.670

4.627

4.627

4.627

4.627

4.627

                 

Ontvangsten

431

17.903

16.500

500

500

500

500

Budgetflexibiliteit

Het juridisch verplichte deel van de bijdragen ZBO's/RWT's heeft betrekking op uitgaven voor de Nationale Politie (NP) en de Politieacademie op grond van wetgeving, de beheersovereenkomst met de NP voor de jaarlijkse exploitatiekosten van C2000 en de uitgaven voor internationale samenwerking. De juridisch verplichte opdrachten omvatten onder andere de meerjarige contracten met de telecomaanbieders in verband met tapkosten.

31.2 Bekostiging nationale politie

Toelichting op de instrumenten

Bijdragen aan ZBO’s en RWT’s

Nationale politie

De politie levert een belangrijke bijdrage aan het handhaven en vergroten van de veiligheid in Nederland. De politie ontvangt daartoe bijdragen van de Minister14. De algemene bijdrage wordt als lumpsumbudget ter beschikking gesteld aan de politie en komt altijd volledig ten gunste van een adequate politiezorg. Het beleid is erop gericht de politie zoveel mogelijk flexibiliteit te geven om afgesproken doelen te realiseren.

Het kabinet investeert fors in de politie en verhoogt de totale bijdrage naar ruim € 5,3 mld. in 2017. Met het oog op de ontwikkelingen in binnen- én buitenland, moet de politie over voldoende mankracht en kwaliteit beschikken. Met deze investering zorgt het kabinet voor een gedegen meerjarig financieel fundament. De politie kan de ontwikkeling van haar organisatie en het presterend vermogen waarmaken, zoals opgenomen in het inrichtingsplan en de herijkingsnota.

Er zal een aantal besparingsmaatregelen worden doorgevoerd bij de politie zonder de sterkte aan te tasten. Er zijn mogelijkheden om bij de uitgaven voor Operationeel en Beheer doelmatiger te werken; dit levert structureel € 18 mln. op. Na voltooiing van de transitie valt er in 2020 een bedrag vrij van € 34 mln. Tot slot wordt het besluit Financieel Beheer Politie aangepast waardoor het mogelijk wordt de voorziening ambtsjubilea (€ 72 mln.) te laten vervallen, voorzien in 2018.

Bij uitzondering worden bijzondere bijdragen gegeven voor de realisatie van een bepaald doel zoals bijvoorbeeld de verkeershandhavingsteams (€ 48 mln.), Dienst Speciale Interventies (€ 48 mln.) en cybercrime (€ 13,8 mln). Voor 2017 wordt een bijzondere bijdrage van € 16 mln. verstrekt voor de kosten van de politie als gevolg van de verhoogde instroom van vluchtelingen, Deze kosten betreffen onder andere professionele identificatie van vluchtelingen en inschatting risico’s, opsporen van mensensmokkelaars.

Daarnaast voert de politie een aantal taken uit die onder de verantwoordelijkheid vallen van het departement. Het gaat dan onder meer om het onderhoud van het communicatienetwerk C2000 en het uitzenden van politiefunctionarissen naar crisisgebieden. Deze taken worden apart begroot en verantwoord onder artikelonderdeel 31.3.

De politie voert een baten-lastenstelsel. De personeelskosten voor de politie zijn voor 2017 geraamd op € 4,2 mld. Het overgrote deel zijn reguliere salariskosten van het operationele en niet-operationele personeel. Voor materiële kosten wordt ongeveer € 1,1 mld. begroot. Hiervan zijn de grootste posten huisvesting, vervoer, operationele kosten, beheer en verbindingen en automatisering.

Tabel 31.2 kengetal operationele sterkte politie
 

2015

2016

2017

2018

2019

2020

2021

 

Realisatie

Prognose

         

Operationele sterkte in fte

(incl. aspiranten)

50.509

50.595

50.753

50.629

50.160

49.802

49.802

Bron: begroting nationale politie 2017

De volledige begroting van de politie wordt als separate bijlage met de VenJ-begroting meegezonden.

Politieacademie

Het streven is om 1 januari 2017 de wijziging van de Politiewet 2012 in werking te laten treden waarbij de Politieacademie wordt ingebed in het nieuwe politiebestel. Om de onafhankelijkheid van het onderwijs te borgen blijft de Politieacademie als zelfstandig bestuursorgaan bestaan en is het verantwoordelijk voor het verzorgen van het politieonderwijs, de uitvoering van wetenschappelijk onderzoek en de invulling van de kennisfunctie. De Politieacademie kent een directeur en een plaatsvervangend directeur. Het overige personeel en de middelen worden ondergebracht bij de politie. Dit heeft als belangrijke voordelen dat opleidingsvraag en het opleidingsaanbod nauwer met elkaar worden verbonden, de uitwisselbaarheid van het personeel, met name docenten en examinatoren eenvoudiger wordt en sterkte en middelen efficiënter worden ingezet. De bekostiging van de sterkte en middelen die ter beschikking worden gesteld aan de Politieacademie worden toegevoegd aan de algemene bijdrage aan de politie.

Bijdragen aan medeoverheden

Brandweer- en politiekorps Caribisch Nederland

De Minister is korpsbeheerder van het brandweer- en politiekorps Caribisch Nederland. Ter bekostiging van de personele en materiële uitgaven van de korpsen wordt een bijdrage verstrekt. Een bedrag van € 13 mln. is bestemd voor het politiekorps en een bedrag van € 4,9 mln. is bestemd voor het brandweerkorps. De kosten van de basisdienstverlening van de Rijksdienst Caribisch Nederland worden jaarlijks op deze budgetten in mindering gebracht. De jaarlijks vastgestelde begroting vormt de wettelijke grondslag voor de bekostiging van de beide korpsen Caribisch Nederland.

Opdrachten

Taptolken

Uit dit budget worden de taptolken betaald die de politie inhuurt voor het beluisteren en vertalen van telefoon- of VoIP-gesprekken van verdachten.

31.3 Kwaliteit, arbeidsvoorwaarden en ICT politie

Bijdragen aan ZBO’s en RWT’s

Internationale samenwerkingsoperaties

In opdracht van de Minister voert de politie activiteiten uit in het kader van internationale politiesamenwerking (IPS) en strategische landenprogramma’s (SLP’s). Ook coördineert de politie de uitzending van haar politiefunctionarissen naar internationale (civiele) missies en operaties, waarbij de politie en de Koninklijke Marechaussee waar mogelijk gebruik maken van elkaars faciliteiten. De Koninklijke Marechaussee levert een eigenstandige bijdrage aan de internationale politiesamenwerking en draagt vanuit Defensie bij aan uitzendingen.

Beheer multisystemen

De politie voert het beheer voor de verschillende multisystemen van de meldkamerorganisatie, waaronder C2000 en GMS. Gebruikers van deze systemen zijn met name politie, brandweer, ambulance en KMar. Zij opereren ieder binnen hun eigen monodisciplinaire kolom en streven naar een multidisciplinaire samenwerking. In het licht van de vorming van de landelijke meldkamerorganisatie (LMO) voert de politie dit beheer [meer en meer] binnen de governance van het multi-domein en moeten deze systemen straks in integraliteit kunnen functioneren. Om deze integraliteit te realiseren is een ICT-infrastructuur nodig waarin diverse ICT/IV-systemen, zoals C2000, 112 en GMS, optimaal functioneren. Deze operationele samenwerking vereist steeds meer dat er vanuit een multidisciplinaire invalshoek integrale afwegingen plaatsvinden over het beschikbare budget. Om de systemen te laten voldoen aan de vereisten vanuit wet- en regelgeving en technologische ontwikkelingen, vindt op de systemen continue doorontwikkeling plaats. In 2017 wordt het nieuwe C2000 systeem opgeleverd.

Jaarlijks dragen de ministeries van VWS, Financiën en Defensie in totaal € 11,5 mln. bij aan de exploitatiekosten van het C2000-systeem in verband met het gebruik van het communicatienetwerk door de politie, brandweer en ambulancezorg. Dit wordt ieder jaar met eerste suppletoire begroting naar VenJ overgeheveld. Dit verklaart het verschil in de reeks tussen 2016 en 2017 en verder.

Bijdragen aan medeoverheden

Bijdragen in het kader van de kwaliteit van de politiezorg

Dit budget wordt grotendeels gebruikt voor de ondersteuning van de regioburgemeesters in hun rol als overleg- en adviesorgaan voor de Minister in het kader van de Politiewet 2012.

Subsidies

Opsporing

Deze subsidie wordt verstrekt aan de onafhankelijke Stichting NL Confidential voor de exploitatie van de meldlijn Meld Misdaad Anoniem, zodat burgers makkelijker een bijdrage kunnen leveren aan de bestrijding van criminaliteit in Nederland. Deze begrotingsvermelding vormt de wettelijke grondslag voor de hier bedoelde subsidieverlening als bedoeld in artikel 4:23, derde lid, onder c, van de Algemene Wet Bestuursrecht.

Opdrachten

Providers

De Staat heeft, op grond van de Regeling vergoeding kosten aftappen en gegevensverstrekking15, een overeenkomst gesloten met de grote telecomaanbieders. Deze overeenkomst wordt periodiek vernieuwd. Op grond van hoofdstuk 13 Telecommunicatiewet zijn telecomaanbieders verplicht om hun netwerken en diensten aftapbaar te maken en mee te werken aan aftappen en gegevensverstrekkingen over hun klanten. De Staat vergoedt bepaalde kosten die aanbieders in dit verband maken.

Bijdragen aan sociale fondsen

Stichting Arbeidsmarkt en Opleidingsfonds Politie (SAOP)

De Stichting Arbeidsmarkt en Opleidingsfonds Politie, het A&O fonds voor de sector politie, subsidieert, adviseert en registreert scholings-, arbeidsmarkt- en werkgelegenheidsprojecten. Het primaire doel van de SAOP is het bevorderen van het goed functioneren van de arbeidsmarkt van de politie en het stimuleren van opleidingsactiviteiten. Dit doet de SAOP met behulp van de bijdrage die zij op basis van arbeidsvoorwaardelijke afspraken ontvangt van de Minister.

Ontvangsten

De € 16 mln. extra ontvangsten in 2017 betreffen dekking van de uitgaven van de politie voor asiel uit de asielreserve. Het bedrag wordt uit de reserve overgeboekt naar VenJ en geldt om boekhoudtechnische redenen als ontvangst.

12

Vastgelegd in de Politiewet 2012

13

Veiligheidswet BES (Stb. 2010, 362)

14

Op basis van artikel 33, Politiewet 2012.

Licence