Artikel
Algemene doelstelling
Het realiseren van gendergelijkheid en gelijkheid wat betreft seksuele oriëntatie, genderidentiteit en geslachtskenmerken in de Nederlandse samenleving. Dit dient te geschieden op in ieder geval de terreinen: onderwijs, veiligheid, gezondheid, arbeidsmarkt, media, politiek, recht en leefvormen.
Rol en verantwoordelijkheid
De rol van de Minister hierbij is primair het wegnemen van belemmeringen voor gender- en LHBTI-gelijkheid en vanuit de emancipatieportefeuille bevorderen dat relevante wet- en regelgeving waar nodig wordt aangepast. Andere verantwoordelijkheden zijn: het bieden van financiële ondersteuning aan maatschappelijke instellingen voor gender- en LHBTI-gelijkheid (lesbische vrouwen, homoseksuele mannen, biseksuelen, transgender personen en mensen met een intersekse conditie) en het monitoren van ontwikkelingen in de samenleving. Daarnaast heeft de Minister, vaak samen met de maatschappelijke instellingen, een rol in het agenderen, coördineren, aanjagen en in het ontsluiten van kennis en expertise.
Stimuleren:
Het instrument dat de Minister ter beschikking heeft, is wet- en regelgeving, zoals de subsidieregeling gender- en LHBTI-gelijkheid die vanaf 1 januari 2017 in werking treedt. Deze regeling voorziet in het verstrekken van instellingssubsidies aan instellingen voor gender- en LHBTI-gelijkheid en projectsubsidies aan het maatschappelijk middenveld.
Regisseren:
Gemeenten ontvangen via decentralisatie-uitkeringen een bijdrage voor de uitvoering van de samenwerkingsafspraken over versterking en uitvoering van het lokale beleid op het gebied van gendergelijkheid en LHBTI-gelijkheid.
Indicatoren/kengetallen
2016 | 2017 | 2018 | 2019 | 2020 | 2021 | |
---|---|---|---|---|---|---|
Sociale acceptatie homoseksualiteit onder de bevolking | ≥90% | ≥90% | ≥90% | ≥90% | ≥90% | ≥90% |
Beleidswijzigingen
De belangrijkste wijzigingen op het terrein van emancipatie worden beschreven in de beleidsagenda.
Budgettaire gevolgen van beleid en budgetflexibiliteit
2015 | 2016 | 2017 | 2018 | 2019 | 2020 | 2021 | |||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Verplichtingen | 7.145 | 14.484 | 7.186 | 13.602 | 14.960 | 15.447 | 15.447 | ||
Uitgaven | 12.968 | 13.400 | 14.172 | 15.168 | 14.960 | 15.447 | 15.447 | ||
Waarvan juridisch verplicht (%) | 54,0 | ||||||||
Bekostiging | 4.148 | 4.198 | 4.198 | 4.198 | 4.198 | 4.198 | 4.198 | ||
• | Kennisinfrastructuur | 4.148 | 4.198 | 4.198 | 4.198 | 4.198 | 4.198 | 4.198 | |
– | Vrouwenemancipatie | 2.948 | 2.948 | 2.948 | 2.948 | 2.948 | 2.948 | 2.948 | |
– | LHBTI | 1.200 | 1.250 | 1.250 | 1.250 | 1.250 | 1.250 | 1.250 | |
Subsidies | 6.814 | 7.323 | 7.123 | 7.143 | 7.171 | 7.171 | 7.171 | ||
• | Subsidieregeling emancipatie | 291 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
– | Vrouwenemancipatie | 267 | |||||||
– | LHBTI | 24 | |||||||
• | Subsidieregeling emancipatie 2011 | 6.523 | 7.323 | 7.123 | 7.143 | 7.171 | 7.171 | 7.171 | |
– | Vrouwenemancipatie | 3.687 | 5.203 | 4.827 | 4.832 | 4.831 | 4.831 | 4.831 | |
– | LHBTI | 2.836 | 2.120 | 2.296 | 2.311 | 2.340 | 2.340 | 2.340 | |
Opdrachten | 1.730 | 997 | 664 | 657 | 556 | 1.043 | 1.043 | ||
– | Vrouwenemancipatie | 1.297 | 518 | 410 | 403 | 302 | 564 | 564 | |
– | LHBTI | 433 | 479 | 254 | 254 | 254 | 479 | 479 | |
Bijdrage aan agentschappen | 151 | 145 | 135 | 131 | 131 | 131 | 131 | ||
– | Dienst Uitvoering Onderwijs | 151 | 145 | 135 | 131 | 131 | 131 | 131 | |
Bijdrage aan medeoverheden | 0 | 547 | 2.012 | 3.009 | 2.904 | 2.904 | 2.904 | ||
• | Gemeentefonds BZK | 0 | 547 | 2.012 | 3.009 | 2.904 | 2.904 | 2.904 | |
– | Vrouwenemancipatie | 463 | 1.953 | 1.990 | 2.003 | 2.003 | 2.003 | ||
– | LHBTI | 84 | 59 | 1.019 | 901 | 901 | 901 | ||
Bijdragen aan (inter)nationale organisaties | 125 | 190 | 40 | 30 | 0 | 0 | 0 | ||
– | LHBTI | 125 | 190 | 40 | 30 | ||||
Ontvangsten | 58 | 209 |
Budgetflexibiliteit
Van het totale budget voor artikel 25 is voor 2017 54 procent juridisch verplicht.
Bekostiging: Het budget in 2016 is voor 100 procent juridisch verplicht. De bekostiging voor 2017 is reeds in 2016 verplicht op basis van de Subsidieregeling emancipatie 2011.
Subsidies: Van het beschikbare budget is in 2017 46 procent juridisch verplicht. Dit betreft meerjarige projectsubsidies. Ervaringsgegevens laten zien dat in de loop van het jaar het resterende deel van het budget wordt verplicht. Voor nadere toelichting wordt verwezen naar de subsidiebijlage.
Opdrachten: Er zijn ten tijde van het opstellen van de begroting voor het jaar 2017 nog geen verplichtingen aangegaan ten laste van het beschikbare budget voor de opdrachten.
Bijdrage aan agentschappen: Het budget voor 2017 is 100 procent juridisch verplicht. Op basis van managementafspraken tussen bestuursdepartement en DUO zijn afspraken vastgelegd voor het komende jaar.
Bijdrage aan medeoverheden: Het budget in 2017 is voor 0 procent juridisch verplicht.
Bijdrage aan (inter)nationale organisaties: Het budget voor 2017 is 100 procent juridisch verplicht. In 2015 is aan Transgender Europe een meerjarige bijdrage toegekend voor het project «Rights, Equality and Citizenship».
Bekostiging
Toelichting op de financiële instrumenten
Met deze middelen worden zes instituten voor de Kennisinfrastructuur bekostigd. De zes instituten zijn: Atria, COC, IHLIA, NVR, TNN en Women Inc.
Subsidies
Projectsubsidies worden vanaf 2017 verleend op basis van de nieuwe Subsidieregeling gender- en LHBTI-gelijkheid. Het voornemen is de regeling in het 4e kwartaal van 2016 te publiceren. Deze regeling zal de Subsidieregeling 2011 per 1 januari 2017 vervangen.
Opdrachten
De middelen voor opdrachten voor zowel vrouwenemancipatie als LHBTI-emancipatie worden besteed aan onderzoeken en symposia.
Bijdrage aan agentschappen
Het betreft het aandeel in de uitvoeringskosten van DUO voor dit begrotingsartikel.
Bijdrage aan mede-overheden
Actieve gemeenten op het gebied van vrouwen- en LHBT- emancipatiebeleid ontvangen via een decentralisatie-uitkering een bijdrage. De verantwoordelijkheid voor deze middelen is belegd bij de gemeenten zelf.
Bijdrage aan (inter)nationale organisaties:
Bijdrage aan het Europese project «Rights, Equality and Citizenship Programme» van Transgender Europe (TGEU).