Deze bijlage bevat de volgens de Rijksbegrotingvoorschriften (RBV) verplichte aansluitingstabellen en (per artikel) de verplichte tabellen van het verdiepingshoofdstuk. In aanvulling daarop zijn dergelijke tabellen ook voor de premiegefinancierde regelingen opgenomen. De bijlage begint met een toelichting op de opbouw van het SZA-kader.
B.1.1 HET SZA-KADER
Het SZA-kader bevat zowel uitgaven van regelingen die begrotingsgefinancierd zijn als uitgaven van regelingen die premiegefinancierd zijn. De begrotingsgefinancierde uitgaven worden uit belastinginkomsten betaald. De premiegefinancierde uitgaven worden voornamelijk door middel van premies gefinancierd. Tabel B.1.1 bevat een toelichting op de opbouw van de SZA-uitgaven.
2016 | 2017 | 2018 | 2019 | 2020 | 2021 | |
---|---|---|---|---|---|---|
Totale uitgaven begroting | 31,9 | 33,6 | 34,2 | 34,7 | 34,7 | 34,7 |
– Correctie rijksbijdragen | 12,8 | 14,0 | 14,0 | 13,9 | 13,9 | 13,9 |
– Correctie LIV en LKV | – | – | 0,5 | 0,9 | 0,9 | 0,9 |
– Correctie RBG-eng | 0,5 | 0,6 | 0,5 | 0,5 | 0,4 | 0,4 |
– Correctie ontvangsten | 0,8 | 0,6 | 0,6 | 0,6 | 0,7 | 0,6 |
+ Loon- en prijsbijstelling | 0,0 | 0,2 | 0,5 | 0,7 | 1,0 | 1,3 |
A. SZA-uitgaven begroting | 17,7 | 18,6 | 19,1 | 19,4 | 19,8 | 20,2 |
Totale uitgaven premie | 56,6 | 57,0 | 58,5 | 58,7 | 59,5 | 60,6 |
– Correctie ontvangsten | 0,4 | 0,4 | 0,4 | 0,4 | 0,4 | 0,4 |
B. SZA-uitgaven premie | 56,2 | 56,7 | 58,1 | 58,3 | 59,1 | 60,2 |
C. Integratie-uitkering sociaal domein | 2,7 | 2,6 | 2,4 | 2,3 | 2,2 | 2,3 |
Totale SZA-uitgaven (lopende prijzen) (A+B+C) | 76,7 | 77,9 | 79,6 | 80,1 | 81,2 | 82,7 |
Allereerst wordt voor een dubbeltelling gecorrigeerd omdat sociale fondsen voor een deel gefinancierd worden uit begrotingsmiddelen (correctie rijksbijdragen). Dit betreft hoofdzakelijk een bijdrage aan het Ouderdomsfonds, welke nodig is omdat de opbrengsten van de AOW-premie onvoldoende zijn om de AOW-uitgaven te dekken. In 2017 worden de SZA-uitgaven hierdoor met € 14,0 miljard gecorrigeerd. Tevens vallen de apparaatuitgaven van SZW en enkele andere uitgaven niet onder het SZA-kader maar onder het kader Rbg-eng (€ 0,6 miljard). Voor het gedeelte van de ontvangsten dat tot de niet-belastingontvangsten wordt gerekend wordt eveneens gecorrigeerd: € 0,6 miljard (terugontvangsten Kinderopvang en Tegemoetkoming ouders) en € 0,4 miljard (ontvangsten UFO). Het uitgavenplafond (SZA-kader) wordt in lopende prijzen uitgedrukt, wat betekent dat rekening wordt gehouden met toekomstige loon- en prijsontwikkelingen en de gevolgen daarvan voor de uitgaven. Voor de begrotingsgefinancierde regelingen staan de hiervoor gereserveerde middelen (€ 0,2 miljard) niet op de SZW-begroting, maar op een afzonderlijke begrotingspost die door de Minister van Financiën wordt beheerd. De premiegefinancierde uitgaven zijn al uitgedrukt in lopende prijzen.
De middelen voor de Wsw en het participatiebudget maken onderdeel uit van de integratie-uitkering sociaal domein. Deze uitgaven blijven onderdeel van het SZA-kader en worden bijgeteld.
In lopende prijzen bedragen de SZA-uitgaven in 2017 € 77,9 miljard.
B.1.2 DE AANSLUITINGSTABELLEN
In dit onderdeel van de begroting worden de samenvattende aansluitingstabellen van de premie- en de begrotingsgefinancierde regelingen weergegeven, zowel voor de uitgaven als voor de ontvangsten. De mutaties in deze tabellen worden per artikel gedetailleerd opgenomen in het verdiepingshoofdstuk in onderdeel B.1.3 van deze bijlage.
De opbouw van deze tabellen verschilt van elkaar. Bij de begrotingsgefinancierde regelingen worden, conform de RBV, de mutaties als gevolg van de nota van wijziging, de 1e suppletoire begroting (Voorjaarsnota) en de nieuwe mutaties (Miljoenennota) vermeld. Bij de premiegefinancierde regelingen is geen sprake van een nota van wijziging of van een suppletoire wet. Voor deze regelingen worden de mutaties uitgesplitst naar uitvoeringsmutaties, macromutaties, loon- en prijsmutaties, beleidsmatige mutaties en kasschuiven. Bovendien wordt een onderverdeling aangebracht in reëel en nominaal.
2016 | 2017 | 2018 | 2019 | 2020 | 2021 | |
---|---|---|---|---|---|---|
Ontwerpbegroting 2016 | 31.767.150 | 32.179.881 | 32.726.718 | 33.414.820 | 33.843.461 | |
Vastgestelde begroting 2016 | 31.867.150 | 32.483.581 | 33.030.418 | 33.718.520 | 34.147.161 | |
Mutaties Voorjaarsnota | 362.362 | 153.204 | 396.949 | 307.868 | 181.686 | |
Totaal tot en met Voorjaarsnota | 32.229.512 | 32.636.785 | 33.427.367 | 34.026.388 | 34.328.847 | |
Mutaties Miljoenennota | – 372.596 | 965.155 | 809.616 | 637.368 | 332.346 | |
Ontwerpbegroting 2017 | 31.856.916 | 33.601.940 | 34.236.983 | 34.663.765 | 34.661.193 | 34.729.049 |
2016 | 2017 | 2018 | 2019 | 2020 | 2021 | |
---|---|---|---|---|---|---|
Ontwerpbegroting 2016 | 1.724.007 | 1.730.656 | 1.720.218 | 1.744.960 | 1.740.604 | |
Vastgestelde begroting 2016 | 1.724.007 | 1.730.656 | 1.720.218 | 1.744.960 | 1.740.604 | |
Mutaties Voorjaarsnota | 125.490 | 25.678 | 38.228 | 38.179 | 47.946 | |
Totaal tot en met Voorjaarsnota 1e suppletoire begroting | 1.849.497 | 1.756.334 | 1.758.446 | 1.783.139 | 1.788.550 | |
Mutaties Miljoenennota | 35.419 | 11.947 | 23.727 | 13.372 | 23.987 | |
Ontwerpbegroting 2017 | 1.884.916 | 1.768.281 | 1.782.173 | 1.796.511 | 1.812.537 | 1.792.170 |
2016 | 2017 | 2018 | 2019 | 2020 | 2021 | |
---|---|---|---|---|---|---|
Ontwerpbegroting 2016 reëel | 56.288.265 | 56.012.449 | 55.777.122 | 55.593.984 | 55.379.790 | 55.213.124 |
Mutaties: | ||||||
Uitvoeringsmutaties | 111.339 | 166.286 | 228.658 | 197.607 | 173.584 | 204.341 |
Macro mutaties | – 935.794 | – 1.153.391 | – 1.237.593 | – 1.224.200 | – 1.154.833 | – 1.105.398 |
Loon- en prijsontwikkeling | 1.225.206 | 1.219.128 | 1.218.708 | 1.210.484 | 1.207.018 | 1.204.846 |
Beleidmatige mutaties | – 47.675 | 77.593 | 970.879 | 280.325 | 256.949 | 245.249 |
Kasschuiven | – 69.029 | 34.320 | 20.754 | 1.043 | 13.309 | 13.582 |
Diverse overige mutaties | 37.390 | – 50.037 | – 15.004 | 6.082 | – 3.213 | – 2.889 |
Stand ontwerpbegroting 2017 reëel | 56.609.702 | 56.306.348 | 56.963.524 | 56.065.325 | 55.872.604 | 55.772.855 |
Ontwerpbegroting 2016 nominaal | 1.207.751 | 1.944.785 | 2.532.297 | 3.205.970 | 3.798.832 | 4.394.690 |
Mutaties: | ||||||
Bijstellingen grondslag en indexatiepercentage | 17.455 | 8.614 | 228.901 | 645.643 | 1.046.605 | 1.670.387 |
Uitdelen loon- en prijsontwikkeling | – 1.225.206 | – 1.219.128 | – 1.218.708 | – 1.210.484 | – 1.207.018 | – 1.204.846 |
Stand ontwerpbegroting 2017 nominaal | 0 | 734.271 | 1.542.490 | 2.641.129 | 3.638.419 | 4.860.231 |
Ontwerpbegroting 2017 totaal | 56.609.702 | 57.040.619 | 58.506.014 | 58.706.454 | 59.511.023 | 60.633.086 |
2016 | 2017 | 2018 | 2019 | 2020 | 2021 | |
---|---|---|---|---|---|---|
Ontwerpbegroting 2016 reëel | 385.000 | 385.000 | 385.000 | 385.000 | 385.000 | 385.000 |
Mutaties: | ||||||
1. Uitvoering | – 14.905 | – 33.105 | – 33.105 | – 33.105 | – 33.105 | – 33.105 |
2. Loon- en prijsbijstelling 2016 | 6.885 | 6.885 | 6.885 | 6.885 | 6.885 | 6.885 |
Stand ontwerpbegroting 2017 reëel | 376.980 | 358.780 | 358.780 | 358.780 | 358.780 | 358.780 |
Ontwerpbegroting 2016 nominaal | 7.840 | 12.043 | 16.279 | 20.561 | 24.889 | 29.262 |
Mutaties: | ||||||
3. Bijstellingen grondslag en indexatiepercentage | – 955 | 1.530 | 3.449 | 5.974 | 9.566 | 14.527 |
4. Overhevelen loon- en prijsbijstelling 2016 | – 6.885 | – 6.885 | – 6.885 | – 6.885 | – 6.885 | – 6.885 |
Stand ontwerpbegroting 2017 nominaal | 0 | 6.688 | 12.843 | 19.650 | 25.570 | 36.904 |
Ontwerpbegroting 2017 totaal | 376.980 | 365.468 | 371.623 | 378.430 | 386.350 | 395.684 |
B.1.3 HET VERDIEPINGSHOOFDSTUK
Dit onderdeel bevat het verdiepingshoofdstuk van de SZW-begroting. In deze paragraaf wordt voor alle artikelen op de SZW-begroting de mutatie van uitgaven en ontvangsten tussen de ontwerpbegroting 2016 en de huidige ontwerpbegroting 2017 gedetailleerd toegelicht. Dit gebeurt zowel voor de begrotingsgefinancierde als voor de premiegefinancierde regelingen. Ook hier verschilt de opbouw van de begrotingsgefinancierde tabellen met die van de premiegefinancierde (zie de opmerking onder B.1.2).
B.1.3.1 Arbeidsmarkt
2016 | 2017 | 2018 | 2019 | 2020 | 2021 | |
---|---|---|---|---|---|---|
Stand ontwerpbegroting 2016 | 21.233 | 19.751 | 21.619 | 20.799 | 20.919 | 20.919 |
Mutatie 1e suppletoire begroting 2016 | 1.042 | – 130 | – 450 | – 450 | – 450 | – 450 |
Nieuwe mutaties: | ||||||
1. Overboekingen met andere departementen | – 217 | – 3.929 | – 50 | |||
2. Kasschuif | 300 | – 300 | ||||
3. Budgettair neutrale herschikkingen | 700 | |||||
Stand ontwerpbegroting 2017 | 22.758 | 15.992 | 20.819 | 20.349 | 20.469 | 20.469 |
-
1. De belangrijkste overboekingen met andere departementen zijn de overboeking naar het Ministerie van VWS ten behoeve van de Gezondheidsraad en de jaarlijkse bijdrage aan het Ministerie van EZ ten behoeve van het maatschappelijke programma arbeidsomstandigheden, dat door TNO wordt uitgevoerd.
-
2. Met een kasschuif sluiten de middelen «programma duurzame inzetbaarheid» beter aan op de behoefte.
-
3. Budgettair neutrale herschikking binnen de SZW-begroting.
2016 | 2017 | 2018 | 2019 | 2020 | 2021 | |
---|---|---|---|---|---|---|
Stand ontwerpbegroting 2016 | 29.636 | 36.067 | 36.067 | 36.067 | 36.067 | 36.067 |
Nieuwe mutaties: | ||||||
1. Bijstelling boeteontvangsten | – 5.636 | – 12.067 | – 12.067 | – 12.067 | – 12.067 | – 12.067 |
Stand ontwerpbegroting 2017 | 24.000 | 24.000 | 24.000 | 24.000 | 24.000 | 24.000 |
-
1. Bijstelling van de raming boeteontvangsten op basis van realisatiegegevens over voorgaande jaren. De realisaties van de boeteontvangsten laten niet de stijging zien die was verwacht op grond van de Fraudewet van 2013.
B.1.3.2 Bijstand, Participatiewet en Toeslagenwet
2016 | 2017 | 2018 | 2019 | 2020 | 2021 | |
---|---|---|---|---|---|---|
Stand ontwerpbegroting 2016 | 6.611.078 | 6.719.127 | 6.722.097 | 6.822.849 | 6.943.585 | 6.989.970 |
Mutatie 1e suppletoire begroting 2016 | – 49.987 | – 49.731 | 173.994 | 183.309 | 100.322 | 104.180 |
Nieuwe mutaties: | ||||||
1. Loon- en prijsbijstelling 2016 | 71.798 | 72.852 | 76.102 | 77.293 | 78.129 | 78.632 |
2. Macro mutaties | – 15.408 | – 57.220 | – 9.870 | 10.260 | 15.004 | 24.365 |
3. Mutaties Caribisch Nederland | 506 | 740 | 974 | 1.208 | 1.441 | |
4. Overboekingen met departementen | – 2.042 | 269 | 134 | |||
5. Budgettair neutrale herschikkingen | 26 | – 2.044 | – 2.044 | – 2.044 | – 2.044 | – 2.044 |
6. Kasschuif | 1.700 | – 850 | – 850 | |||
7. Intertemporele tegemoetkoming | 85.000 | 90.000 | – 10.625 | – 21.875 | – 21.875 | – 21.875 |
8. Verhoging minimumjeugdloon | 1.000 | 2.000 | 3.000 | 5.000 | ||
9. No-riskpolis | – 1.381 | – 2.302 | – 3.177 | – 3.755 | – 4.202 | |
10. Subsidie projecten dienstverlening en samenwerking | 9.400 | 25.050 | 30.050 | |||
11. Schuldhulpverlening | 500 | 4.000 | 3.000 | |||
12. Diversen | – 250 | – 63 | ||||
Stand ontwerpbegroting 2017 | 6.708.734 | 6.802.144 | 6.980.551 | 7.068.161 | 7.113.127 | 7.179.669 |
-
1. De loon- en prijsbijstelling 2016 is overgeheveld om de uitkeringslasten op prijspeil 2016 te brengen.
-
2. De ramingen voor het Macrobudget participatiewetuitkeringen, de AIO en de TW zijn aangepast op basis van ontwikkelingen in de werkloosheid en realisaties op basis van uitvoeringsinformatie van het UWV, de SVB en de gemeenten.
-
3. Deze ramingsbijstelling heeft betrekking op volume- en prijsontwikkelingen en op de koersverschillen tussen de dollar en de euro.
-
4. Er zijn in totaal drie overboekingen met andere departementen verwerkt. De voornaamste betreft een overboeking in 2016 van integratiemiddelen Caribisch Nederland ad € 2,3 miljoen naar BZK.
-
5. Budgettair neutrale herschikkingen binnen de SZW-begroting.
-
6. De kasschuif heeft betrekking op de uitvoering van het amendement gericht op sport door kinderen uit gezinnen met lage inkomens waarvoor vooral in 2017 extra middelen nodig zijn.
-
7. De intertemporele tegemoetkoming dekt de feitelijke kosten voor gemeenten door de verhoogde asielinstroom. De verrekening van de intertemporele tegemoetkoming met de gemeentelijke budgetten Particiaptiewetuitkeringen vindt plaats vanaf 2018.
-
8. Een hoger minimumjeugdloon maakt het voor werkgevers minder aantrekkelijk om jongeren in dienst te nemen (stijgende loonkosten). Hierdoor zullen er naar verwachting iets meer personen in de bijstand terecht komen.
-
9. De no-riskpolis financiert personen met beschut werk die ziek thuis zitten. Aangezien (een deel van de) personen met beschut werk met loonkostensubsidie aan het werk zijn, vindt er met ingang van de no-riskpolis een verschuiving plaats van middelen van loonkostensubsidie naar de no-riskpolis.
-
10. In verband met de Doorstart naar nieuw werk wordt voor de subsidieregeling Tijdelijke regeling cofinanciering projecten dienstverlening werkzoekenden en projecten samenwerking en regie arbeidsmarkt verdeeld over drie jaren een bedrag van in totaal € 64,5 miljoen beschikbaar gesteld.
-
11. Middelen bestemd voor het bevorderen van professionaliteit van de schuldhulpverlening, het doorontwikkelen van innovatieve aanpakken en het verbeteren van de registratie en beschikbaarheid van gegevens binnen de gemeentelijke schuldhulpverlening.
-
12. Diverse overige mutaties.
2016 | 2017 | 2018 | 2019 | 2020 | 2021 | |
---|---|---|---|---|---|---|
Stand ontwerpbegroting 2016 | 3.475 | 2.572 | 2.572 | 2.572 | 0 | 0 |
Mutatie 1e suppletoire begroting | 22.930 | |||||
Nieuwe mutaties: | ||||||
1. Ontvangsten | 10.460 | |||||
Stand ontwerpbegroting 2017 | 36.865 | 2.572 | 2.572 | 2.572 | 0 | 0 |
-
1. De ontvangstenmutatie is een gevolg van terugvorderingen naar aanleiding van de verantwoordingen door de gemeenten over de uitvoering van de Wet participatiebudget over 2013 en 2014 (van voor de decentralisatie in het sociaal domein).
B.1.3.3 Arbeidsongeschiktheid
2016 | 2017 | 2018 | 2019 | 2020 | 2021 | |
---|---|---|---|---|---|---|
Stand ontwerpbegroting 2016 | 765 | 778 | 802 | 828 | 866 | 903 |
Mutatie 1e suppletoire begroting 2016 | – 26 | – 28 | – 31 | – 35 | – 41 | – 46 |
Nieuwe mutaties: | ||||||
1. Loon- en prijsbijstelling 2016 | 14 | 14 | 14 | 14 | 15 | 16 |
2. Ramingsbijstelling | 23 | 24 | 25 | 27 | 29 | |
Stand ontwerpbegroting 2017 | 753 | 787 | 809 | 832 | 867 | 902 |
-
1. De loon- en prijsbijstelling 2016 is overgeheveld om de uitkeringslasten op prijspeil 2016 te brengen.
-
2. De ramingsbijstelling heeft betrekking op volume- en prijsontwikkelingen en op de koersverschillen tussen dollar en euro.
2016 | 2017 | 2018 | 2019 | 2020 | 2021 | |
---|---|---|---|---|---|---|
Stand ontwerpbegroting 2016 reëel | 9.189.075 | 9.229.927 | 9.277.775 | 9.391.053 | 9.537.754 | 9.690.865 |
Mutaties: | ||||||
1. Uitvoering | – 60.261 | – 33.225 | – 18.589 | – 19.489 | – 14.686 | – 14.210 |
2. Verlaging ao-tegemoetkoming | – 30.027 | – 30.029 | – 30.415 | – 30.821 | – 31.151 | |
3. Loon- en prijsbijstelling 2016 | 156.723 | 157.843 | 159.103 | 161.203 | 163.824 | 166.599 |
4. Herschikking premie en begroting | – 15.000 | |||||
5. Overig | – 500 | 3.921 | 5.220 | 5.294 | 5.368 | 5.440 |
Stand ontwerpbegroting 2017 reëel | 9.285.037 | 9.313.439 | 9.393.480 | 9.507.646 | 9.661.439 | 9.817.543 |
Stand ontwerpbegroting 2016 nominaal | 159.101 | 260.325 | 348.575 | 441.685 | 539.829 | 641.972 |
Mutaties: | ||||||
6. Bijstellingen grondslag en indexatiepercentage | – 2.378 | 58.969 | 116.853 | 177.458 | 252.809 | 353.736 |
7. Overhevelen loon- en prijsbijstelling 2016 | – 156.723 | – 157.843 | – 159.103 | – 161.203 | – 163.824 | – 166.599 |
Stand ontwerpbegroting 2017 nominaal | 0 | 161.451 | 306.325 | 457.940 | 628.814 | 829.109 |
Stand ontwerpbegroting 2017 totaal | 9.285.037 | 9.474.890 | 9.699.805 | 9.965.586 | 10.290.253 | 10.646.652 |
-
1. Op basis van uitvoeringsinformatie van het UWV zijn de geraamde uitgaven aan de arbeidsongeschiktheidsregelingen naar beneden bijgesteld. De IVA-uitgaven zijn naar beneden bijgesteld, voornamelijk door een lagere gemiddelde jaaruitkering. De WGA-uitgaven zijn bijna gelijk gebleven. Het aantal personen met een WGA-uitkering is naar beneden bijgesteld, terwijl de gemiddelde jaaruitkering naar boven is bijgesteld. De WAO-uitgaven zijn naar boven bijgesteld door een hogere gemiddelde jaaruitkering en een hoger aantal herlevingen.
-
2. In 2017 wordt de ao-tegemoetkoming verlaagd van € 212,06 netto per jaar naar € 175,63 netto per jaar. Hiermee worden onder andere de kosten voor herziening van de Wml gedekt.
-
3. De loon- en prijsbijstelling 2016 is overgeheveld om de uitkeringslasten op prijspeil 2016 te brengen.
-
4. Budgettair neutrale herschikking tussen de begrotings- en premiegefinancierde re-integratiemiddelen.
-
5. Diverse overige mutaties. De grootste mutatie betreft het besparingsverlies uit de WIA-taakstelling, namelijk jaarlijks € 5 miljoen vanaf 2017. Zie ook de toelichting op de beleidswijzigingen in beleidsartikel 3.
-
6. Nominale ontwikkeling als gevolg van bovenstaande mutaties van de uitkeringen (grondslag) en als gevolg van aanpassingen van de indexcijfers.
-
7. Zie 3.
B.1.3.4 Jonggehandicapten
2016 | 2017 | 2018 | 2019 | 2020 | 2021 | |
---|---|---|---|---|---|---|
Stand ontwerpbegroting 2016 | 3.174.376 | 3.221.648 | 3.140.274 | 3.193.948 | 3.234.251 | 3.269.241 |
Mutatie 1e suppletoire begroting 2016 | 3.910 | – 15.000 | ||||
Nieuwe mutaties: | ||||||
1. Loon- en prijsbijstelling 2016 | 53.229 | 53.493 | 51.084 | 51.239 | 51.313 | 51.462 |
2. Ramingsbijstelling | – 22.351 | |||||
3. Verlaging ao-tegemoetkoming | – 13.148 | – 13.149 | – 13.148 | – 13.149 | – 13.148 | |
4. Voortgezette werkregeling | 3.500 | 8.500 | 8.500 | 4.000 | 4.000 | |
5. Herschikking begroting en premie | 15.000 | |||||
6. Verhoging minimumjeugdloon | 19.300 | 26.800 | 18.800 | 16.400 | 16.400 | |
7. Voorfinanciering re-integratie Wajong | 45.000 | – 45.000 | ||||
Stand ontwerpbegroting 2017 | 3.254.164 | 3.239.793 | 3.213.509 | 3.259.339 | 3.292.815 | 3.327.955 |
-
1. De loon- en prijsbijstelling 2016 is overgeheveld om de uitkeringslasten op prijspeil 2016 te brengen.
-
2. Bijstelling van de raming op basis van de Juninota van het UWV. De gemiddelde uitkering bleek lager dan eerder geraamd.
-
3. In 2017 wordt de ao-tegemoetkoming verlaagd van € 212,06 netto per jaar naar € 175,63 netto per jaar. Hiermee worden onder andere de kosten voor herziening van de Wml gedekt.
-
4. De voortgezette werkregeling in de Wajong2010 wordt gewijzigd omdat deze niet uitvoerbaar blijkt te zijn. Met de noodzakelijke wijziging van de voortgezette werkregeling wordt ook geregeld dat de Wajongers die nu in oude Wajong zitten en overstappen naar de nieuwe Wajong geen 7 jaar meer hoeven te wachten voor ze in de voortgezette werkregeling stromen. Deze wijziging zorgt voor hogere uitkeringslasten.
-
5. Budgettair neutrale herschikking tussen de begrotings- en premiegefinancierde re-integratiemiddelen.
-
6. Het wettelijk minimumjeugdloon wordt vanaf 2017 verhoogd. Door de koppeling van Wajonguitkeringen van 23-minners aan het minimumjeugdloon leidt dit tot hogere uitkeringslasten.
-
7. Voorfinanciering re-integratie Wajong.
B.1.3.5 Werkloosheid
2016 | 2017 | 2018 | 2019 | 2020 | 2021 | |
---|---|---|---|---|---|---|
Stand ontwerpbegroting 2016 | 66.620 | 67.296 | 61.557 | 79.040 | 97.802 | 116.744 |
Mutatie 1e suppletoire begroting 2016 | 746 | 568 | 561 | 721 | 892 | 1.065 |
Nieuwe mutaties: | ||||||
1. Loon- en prijsbijstelling 2016 | 898 | 1.088 | 1.074 | 1.380 | 1.709 | 2.041 |
2. Uitvoering | – 12.351 | – 7.857 | – 13.301 | – 12.903 | – 10.162 | – 6.935 |
3. Tijdelijke regeling tegemoetkoming Dagloonbesluit | 113.000 | |||||
4. Perspectief 50+ | 16.250 | 16.250 | ||||
5. Budgettair neutrale herschikkingen | 400 | |||||
Stand ontwerpbegroting 2017 | 56.313 | 190.345 | 66.141 | 68.238 | 90.241 | 112.915 |
-
1. De loon- en prijsbijstelling 2016 is overgeheveld om de uitkeringslasten op prijspeil 2016 te brengen.
-
2. Op basis van uitvoeringsinformatie van het UWV is het verwachte aantal IOW-uitkeringen naar beneden bijgesteld.
-
3. Dit betreft de eenmalige tegemoetkoming in het kader van de tijdelijke regeling tegemoetkoming Dagloonbesluit.
-
4. Introductie van het Actieplan «Perspectief voor vijftigplussers».
-
5. Budgettair neutrale herschikking binnen de SZW-begroting ten behoeve van de voorlichtingscampagne «Aanpak ouderenwerkloosheid».
2016 | 2017 | 2018 | 2019 | 2020 | 2021 | |
---|---|---|---|---|---|---|
Stand ontwerpbegroting 2016 reëel | 6.658.779 | 6.446.619 | 6.273.082 | 5.979.357 | 5.615.517 | 5.323081 |
Mutaties: | ||||||
1. Macro mutaties | – 935.794 | – 1.134.926 | – 1.217.924 | – 1.204.744 | – 1.136.184 | – 1.085.803 |
2. Loon- en prijsbijstelling 2016 | 115.871 | 107.445 | 101.551 | 96.627 | 90.393 | 85.320 |
3. Betalingssystematiek WW | – 83.000 | – 32.000 | – 2.000 | |||
4. Dienstverlening WW | 0 | 0 | – 60.000 | – 58.636 | – 57.051 | – 55.466 |
5. Overige mutaties | 3.938 | 12.062 | 10.875 | 11.000 | 13.000 | 18.000 |
Stand ontwerpbegroting 2017 reëel | 5.759.794 | 5.399.200 | 5.105.584 | 4.823.604 | 4.525.675 | 4.285.132 |
Stand ontwerpbegroting 2016 nominaal | 134.170 | 200.500 | 264.543 | 319.074 | 363.225 | 405.264 |
Mutaties: | ||||||
6. Bijstellingen grondslag en indexatiepercentage | – 18.299 | 6.607 | 18.739 | 40.199 | 72.829 | 117.928 |
7. Overhevelen loon- en prijsbijstelling 2016 | – 115.871 | – 107.445 | – 101.551 | – 96.627 | – 90.393 | – 85.320 |
Stand ontwerpbegroting 2017 nominaal | 0 | 99.662 | 181.731 | 262.646 | 345.661 | 437.872 |
Stand ontwerpbegroting 2017 totaal | 5.759.794 | 5.498.862 | 5.287.315 | 5.086.250 | 4.871.336 | 4.723.004 |
-
1. Op basis van neerwaarts bijgestelde werkloosheidsramingen van het CPB en uitvoeringsinformatie van het UWV is de raming van het volume uitkeringsjaren WW meerjarig neerwaarts bijgesteld. Ook de raming van het saldo overige lasten en baten WW is op basis van uitvoeringsinformatie meerjarig neerwaarts bijgesteld. Dit betreft onder meer de uitkeringslasten van de regeling onwerkbaar weer en het verhaal op loonovername bij faillissement.
-
2. De loon- en prijsbijstelling 2016 is overgeheveld om de uitkeringslasten op prijspeil 2016 te brengen.
-
3. De betalingssystematiek van de WW-uitkering is als gevolg van de inkomensverrekening in de Wwz overgegaan van een wekensystematiek naar een maandsystematiek. Onder de Wwz wordt de uitkering pas na afloop van de maand waarop deze betrekking heeft uitbetaald. In de jaren waarin de inkomensverrekening ingroeit (2015–2018) zorgt dit voor een kaseffect waardoor de WW-uitgaven lager uitkomen. Bij de ontwerpbegroting 2016 was het effect in de jaren 2016–2018 nog niet verwerkt.
-
4. Het UWV stapt over op een aanpak met meer gerichte, persoonlijke dienstverlening aan WW-gerechtigden. Hiervoor wordt structureel extra uitvoeringsbudget toegekend. De wijziging naar meer effectieve dienstverlening leidt tot een inverdieneffect op uitkeringslasten. Naar verwachting treedt vanaf 2018 een besparing op van jaarlijks circa € 60 miljoen. De precieze omvang van de besparing is afhankelijk van de volumeontwikkeling in de WW.
-
5. Diverse overige mutaties.
-
6. Nominale ontwikkeling als gevolg van bovenstaande mutaties van de uitkeringen (grondslag) en als gevolg van aanpassingen van de indexcijfers.
-
7. Zie 2.
2016 | 2017 | 2018 | 2019 | 2020 | 2021 | |
---|---|---|---|---|---|---|
Stand ontwerpbegroting 2016 reëel | 385.000 | 385.000 | 385.000 | 385.000 | 385.000 | 385.000 |
Mutaties: | ||||||
1. Uitvoering | – 14.905 | – 33.105 | – 33.105 | – 33.105 | – 33.105 | – 33.105 |
2. Loon- en prijsbijstelling 2016 | 6.885 | 6.885 | 6.885 | 6.885 | 6.885 | 6.885 |
Stand ontwerpbegroting 2017 reëel | 376.980 | 358.780 | 358.780 | 358.780 | 358.780 | 358.780 |
Stand ontwerpbegroting 2016 nominaal | 7.840 | 12.043 | 16.279 | 20.561 | 24.889 | 29.262 |
Mutaties: | ||||||
3. Bijstellingen grondslag en indexatiepercentage | – 955 | 1.530 | 3.449 | 5.974 | 9.566 | 14.527 |
4. Overhevelen loon- en prijsbijstelling 2016 | – 6.885 | – 6.885 | – 6.885 | – 6.885 | – 6.885 | – 6.885 |
Stand ontwerpbegroting 2017 nominaal | 0 | 6.688 | 12.843 | 19.650 | 27.570 | 36.904 |
Stand ontwerpbegroting 2017 totaal | 376.980 | 365.468 | 371.623 | 378.430 | 386.350 | 395.684 |
-
1. Overheidswerkgevers zijn eigen-risicodragers voor de WW. De WW-uitgaven worden door UWV verhaald op deze werkgevers. De raming van de ontvangsten uit verhaal is naar beneden bijgesteld op grond van uitvoeringsinformatie van het UWV.
-
2. De loon- en prijsbijstelling 2016 is overgeheveld om de ontvangsten op prijspeil 2016 te brengen.
-
3. Nominale ontwikkeling als gevolg van bovenstaande mutaties van de ontvangsten (grondslag) en als gevolg van aanpassingen van de indexcijfers.
-
4. Zie 2.
B.1.3.6 Ziekte en zwangerschap
2016 | 2017 | 2018 | 2019 | 2020 | 2021 | |
---|---|---|---|---|---|---|
Stand ontwerpbegroting 2016 | 7.416 | 7.467 | 7.568 | 7.673 | 7.828 | 7.983 |
Mutatie 1e suppletoire begroting 2016 | 235 | 232 | 228 | 223 | 216 | 208 |
Nieuwe mutaties: | ||||||
1. Loon- en prijsbijstelling 2016 | 131 | 134 | 136 | 137 | 140 | 143 |
2. Ramingsbijstelling | – 513 | – 383 | – 383 | – 383 | – 383 | – 383 |
Stand ontwerpbegroting 2017 | 7.269 | 7.450 | 7.549 | 7.650 | 7.801 | 7.951 |
-
1. De loon- en prijsbijstelling 2016 is overgeheveld om de uitkeringslasten op prijspeil 2016 te brengen.
-
2. De ramingsbijstelling Ziekteverzekering CN heeft betrekking op volume- en prijsontwikkelingen en op de koersverschillen tussen de dollar en de euro. De volumeraming van de TAS is bijgesteld op basis van uitvoeringsinformatie uit de Juninota van de SVB.
2016 | 2017 | 2018 | 2019 | 2020 | 2021 | |
---|---|---|---|---|---|---|
Stand ontwerpbegroting 2016 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Mutatie 1e suppletoire begroting | 428 | |||||
Stand ontwerpbegroting 2017 | 428 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
2016 | 2017 | 2018 | 2019 | 2020 | 2021 | |
---|---|---|---|---|---|---|
Stand ontwerpbegroting 2016 reëel | 2.595.413 | 2.592.945 | 2.607.884 | 2.623.955 | 2.633.223 | 2596.555 |
Mutaties: | ||||||
1. Uitvoering | – 39.955 | – 78.662 | – 117.714 | – 137.884 | – 157.516 | – 142.461 |
2. Loon- en prijsbijstelling 2016 | 50.983 | 50.463 | 49.940 | 50.057 | 49.954 | 49.056 |
3. Transitievergoeding na 2 jaar ziekte | 755.000 | 215.000 | 180.000 | 180.000 | ||
4. Vertraging ZW-pilots | 7.500 | 15.000 | ||||
5. Kraamverlof | 57.000 | 57.000 | 57.000 | |||
6. No-risk polis beschut werk | 2.700 | 4.620 | 8.500 | 10.440 | 12.370 | 0 |
7. Overig | 0 | 265 | 744 | 690 | 451 | 333 |
Stand ontwerpbegroting 2017 reëel | 2.616.641 | 2.584.631 | 3.304.354 | 2.819.258 | 2.775.482 | 2.740.483 |
Stand ontwerpbegroting 2016 nominaal | 52.807 | 81.052 | 110.184 | 140.015 | 170.075 | 197.162 |
Mutaties: | ||||||
8. Bijstellingen grondslag en indexatiepercentage | – 1.824 | 17.564 | 30.963 | 49.432 | 74.726 | 109.101 |
9. Overhevelen loon- en prijsbijstelling 2016 | – 50.983 | – 50.463 | – 49.940 | – 50.057 | – 49.954 | – 49.056 |
Stand ontwerpbegroting 2017 nominaal | 0 | 48.153 | 91.207 | 139.390 | 194.847 | 257.207 |
Stand ontwerpbegroting 2017 totaal | 2.616.641 | 2.632.784 | 3.395.561 | 2.958.648 | 2.970.329 | 2.997.690 |
-
1. Zowel bij de ZW als bij de WAZO hebben zich meevallers voorgedaan. Bij de ZW is het aantal zieke werklozen in de raming afhankelijk gemaakt van het aantal WW-gerechtigden. Dit leidt tot een neerwaartse bijstelling van het ZW-volume. Bij de WAZO is de raming naar beneden bijgesteld omdat het totaal aantal geboortes lager ligt dan eerder geraamd.
-
2. De loon- en prijsbijstelling 2016 is overgeheveld om de uitkeringslasten op prijspeil 2016 te brengen.
-
3. Bij ontslag van een werknemer wegens (langdurige) arbeidsongeschiktheid is de werkgever een transitievergoeding verschuldigd, na de periode van loondoorbetaling. Werkgevers zullen voor deze kosten van de transitievergoeding door het UWV worden gecompenseerd. Een wetsvoorstel van deze strekking is in voorbereiding. De compensatievergoeding zal worden gefinancierd vanuit het Awf, waar een verhoging van de premie tegenover staat. Zie ook de beschrijving bij beleidswijzigingen in beleidsartikel 6.
-
4. De pilots Ziektewet zijn vertraagd waardoor een besparingsverlies is opgetreden in 2016 en 2017.
-
5. Per 1 januari 2019 wordt het kraamverlof uitgebreid van 2 naar 5 dagen. Voor deze 3 extra dagen wordt een uitkering verstrekt door UWV. Zie ook de beschrijving bij beleidswijzigingen in beleidsartikel 6.
-
6. In de derde nota van wijziging van de Participatiewet is geregeld dat de no-riskpolis ook voor de doelgroep beschut werk geldt om zo het creëren van beschutte werkplekken door gemeenten te stimuleren. Zie ook de beschrijving bij beleidswijzigingen in beleidsartikel 2.
-
7. Diverse overige mutaties.
-
8. Nominale ontwikkeling als gevolg van bovenstaande mutaties van de uitkeringen (grondslag) en als gevolg van aanpassingen van de indexcijfers.
-
9. Zie 2.
B.1.3.7 Kinderopvang
2016 | 2017 | 2018 | 2019 | 2020 | 2021 | |
---|---|---|---|---|---|---|
Stand ontwerpbegroting 2016 | 2.365.471 | 2.400.090 | 2.418.555 | 2.435.880 | 2.452.270 | 2.460.341 |
Nota van wijziging | 200.000 | 200.000 | 200.000 | 200.000 | 200.000 | |
Mutatie 1e suppletoire begroting 2016 | 41.072 | – 59.965 | – 8.491 | 20.811 | 39.899 | 61.525 |
Nieuwe mutaties: | ||||||
1. Loon- en prijsbijstelling 2016 | 37.693 | 39.941 | 41.075 | 41.801 | 42.356 | 42.826 |
2. Ramingsbijstelling | – 3.531 | – 3.290 | 20.147 | 15.740 | 11.973 | 11.671 |
3. Peuterwetsvoorstel | 3.822 | 39.654 | 36.230 | 31.607 | 26.219 | |
4. Directe financiering | 2.900 | 10.266 | ||||
5. Risicoreservering directe financiering | 5.100 | |||||
6. Overboekingen departementen | – 545 | |||||
7. Kasschuiven | – 1.995 | 1.995 | ||||
8. Budgettair neutrale herschikkingen | 158 | |||||
Stand ontwerpbegroting 2017 | 2.441.223 | 2.597.959 | 2.710.940 | 2.750.462 | 2.778.105 | 2.802.582 |
-
1. De loon- en prijsbijstelling 2016 is overgeheveld om de uitkeringslasten op prijspeil 2016 te brengen.
-
2. De uitvoeringsinformatie van de Belastingdienst leidt per saldo tot een opwaartse ramingsbijstelling van structureel € 9 miljoen. Dit betreft € 12 miljoen hogere uitgaven en € 3 miljoen hogere ontvangsten. Deze ramingsbijstelling is het saldo van onder andere een hoger aantal kinderen en een lager aantal uren per kind dan geraamd. Daarnaast treden er kaseffecten op, onder andere doordat nabetalingen minder snel plaatsvinden dan geraamd. Tot slot is in 2017 sprake van een éénmalige meevaller van € 15 miljoen, omdat cijfers van het CBS laten zien dat het verlengen van het recht op kinderopvangtoeslag bij werkloosheid van 3 tot 6 maanden in 2017 minder kost dan eerder was aangenomen.
-
3. De wet harmonisatie peuterspeelzaalwerk en kinderopvang leidt per 2018 tot extra uitgaven en ontvangsten kinderopvangtoeslag. Een deel van deze extra uitgaven wordt gedekt door de vrijval van middelen bij gemeenten (stopzetten decentralisatie-uitkering Wet Oke).
-
4. Dit betreffen de uitgaven aan DUO en SZW (€ 66.000) voor de ontwikkeling van directe financiering in 2016 en 2017.
-
5. De ervaring leert dat de budgettaire gevolgen van een ICT-traject van te voren moeilijk te ramen zijn. Bovendien zijn er nog verschillende uitwerkpunten rondom directe financiering die hun weerslag kunnen hebben op de uitvoeringskosten. Mede op advies van de ADR is daarom besloten, in deze fase van de ontwikkeling, een risicoreserve van 50% aan te houden.
-
6. Dit betreft overboekingen naar het Ministerie van OCW voor het masterplan onderwijshuisvesting en onderzoek naar samenwerking scholen en kinderopvang.
-
7. Er zijn twee kasschuiven die ervoor zorgen dat de beschikbare middelen beter aansluiten op de behoefte.
-
8. Diverse budgettair neutrale herschikkingen binnen de SZW-begroting.
2016 | 2017 | 2018 | 2019 | 2020 | 2021 | |
---|---|---|---|---|---|---|
Stand ontwerpbegroting 2016 | 1.432.185 | 1.419.277 | 1.405.343 | 1.398.525 | 1.396.785 | 1.396.785 |
Mutatie 1e suppletoire begroting | 62.845 | 5.768 | 14.113 | 15.450 | 26.102 | 27.893 |
Nieuwe mutaties: | ||||||
1. Ramingsbijstelling | 1.488 | 4.523 | 1.208 | 2.453 | 2.548 | |
2. Peuterwetsvoorstel | 794 | 2.687 | 3.618 | 3.876 | ||
3. Stroomlijning invordering | 500 | |||||
Stand ontwerpbegroting 2017 | 1.495.030 | 1.426.533 | 1.424.773 | 1.417.870 | 1.428.958 | 1.431.602 |
-
1. Ramingsbijstelling ontvangsten kinderopvangtoeslag op basis van uitvoeringsinformatie van de Belastingdienst (zie ook uitgavenmutatie nr. 2).
-
2. Zie uitgavenmutatie nr. 3.
-
3. Het betreft incidentele budgettaire effecten als gevolg van het stroomlijnen van invorderingsregelgeving belastingen en toeslagen. Deze worden gereserveerd op de begroting.
B.1.3.8 Oudedagsvoorziening
2016 | 2017 | 2018 | 2019 | 2020 | 2021 | |
---|---|---|---|---|---|---|
Stand ontwerpbegroting 2016 | 40.014 | 36.953 | 31.544 | 31.065 | 32.144 | 33.568 |
Mutatie 1e suppletoire begroting 2016 | – 16.129 | – 215 | – 211 | – 219 | – 215 | – 223 |
Nieuwe mutaties: | ||||||
1. Loon- en prijsbijstelling 2016 | 381 | 545 | 484 | 485 | 494 | 516 |
2. Ramingsbijstelling | – 12.396 | – 7.875 | – 6.356 | – 7.419 | – 7.864 | |
Stand ontwerpbegroting 2017 | 24.266 | 24.887 | 23.942 | 24.975 | 25.004 | 25.997 |
-
1. De loon- en prijsbijstelling 2016 is overgeheveld om de uitkeringslasten op prijspeil 2016 te brengen.
-
2. Op basis van de realisatiegegevens over 2015 zijn de geraamde uitgaven aan de OBR meerjarig neerwaarts bijgesteld. Bij de 1e suppletoire begroting waren de realisatiegegevens alleen voor 2016 verwerkt, omdat het onderzoek naar het (niet-) gebruik van de OBR nog niet was afgerond. Daarnaast zijn de geraamde uitgaven aan de Algemene Ouderdomsverzekering CN opwaarts bijgesteld. Deze bijstelling heeft betrekking op volume- en prijsontwikkelingen en op de koersverschillen tussen de dollar en de euro.
2016 | 2017 | 2018 | 2019 | 2020 | 2021 | |
---|---|---|---|---|---|---|
Stand ontwerpbegroting 2016 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Mutatie 1e suppletoire begroting | 2.123 | |||||
Stand ontwerpbegroting 2017 | 2.123 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
2016 | 2017 | 2018 | 2019 | 2020 | 2021 | |
---|---|---|---|---|---|---|
Stand ontwerpbegroting 2016 reëel | 35.912.550 | 35.932.414 | 35.854.693 | 35.856.615 | 35.860.530 | 35.874.835 |
Mutaties: | ||||||
1. Uitvoering | 206.054 | 272.039 | 367.733 | 367.391 | 367.159 | 385.937 |
2. Loon- en prijsbijstelling 2016 | 872.979 | 874.989 | 879.236 | 875.023 | 875.171 | 876.051 |
3. Uitstel kostendelersnorm | 156.733 | |||||
4. Overig | 3.082 | 35 | 22 | 38 | 38 | 38 |
Stand ontwerpbegroting 2017 reëel | 36.994.665 | 37.079.477 | 37.259.417 | 37.099.067 | 37.102.898 | 37.136.861 |
Stand ontwerpbegroting 2016 nominaal | 835.604 | 1.362.239 | 1.754.085 | 2.236.179 | 2.642.160 | 3.052.281 |
Mutaties: | ||||||
5. Bijstellingen grondslag en indexatiepercentage | 37.375 | – 89.524 | 24.676 | 333.443 | 583.753 | 1.004.608 |
6. Overhevelen loon- en prijsbijstelling 2016 | – 872.979 | – 874.989 | – 879.236 | – 875.023 | – 875.171 | – 876.051 |
Stand ontwerpbegroting 2017 nominaal | 0 | 397.726 | 899.525 | 1.694.599 | 2.350.742 | 3.180.838 |
Stand ontwerpbegroting 2017 totaal | 36.994.665 | 37.477.203 | 38.158.942 | 38.793.666 | 39.453.640 | 40.317.699 |
-
1. De ramingsbijstelling heeft voornamelijk te maken met hogere uitgaven aan de partnertoeslag in de AOW. Daarnaast is nieuwe uitvoeringsinformatie van de SVB in de ramingen verwerkt. Tot slot valt de indexatie van de AOW hoger uit dan eerder geraamd.
-
2. De loon- en prijsbijstelling 2016 is overgeheveld om de uitkeringslasten op prijspeil 2016 te brengen.
-
3. De invoering van de kostendelersnorm AOW wordt uitgesteld naar 2019, daarmee voert dit kabinet de kostendelersnorm niet meer in.
-
4. Diverse overige mutaties.
-
5. Nominale ontwikkeling als gevolg van bovenstaande mutaties van de uitkeringen (grondslag) en als gevolg van aanpassingen van de indexcijfers.
-
6. Zie 2.
B.1.3.9 Nabestaanden
2016 | 2017 | 2018 | 2019 | 2020 | 2021 | |
---|---|---|---|---|---|---|
Stand ontwerpbegroting 2016 | 1.083 | 1.112 | 1.147 | 1.184 | 1.238 | 1.291 |
Mutatie 1e suppletoire begroting 2016 | 95 | 94 | 93 | 92 | 90 | 88 |
Nieuwe mutaties: | ||||||
1. Loon- en prijsbijstelling 2016 | 21 | 22 | 23 | 24 | 25 | 25 |
2. Ramingsbijstelling | 25 | 25 | 24 | 24 | 25 | |
Stand ontwerpbegroting 2017 | 1.199 | 1.253 | 1.288 | 1.324 | 1.377 | 1.429 |
-
1. De loon- en prijsbijstelling 2016 is overgeheveld om de uitkeringslasten op prijspeil 2016 te brengen.
-
2. De ramingsbijstelling Algemene weduwen en wezen verzekering CN heeft betrekking op volume- en prijsontwikkelingen en op de koersverschillen tussen de dollar en de euro.
2016 | 2017 | 2018 | 2019 | 2020 | 2021 | |
---|---|---|---|---|---|---|
Stand ontwerpbegroting 2016 reëel | 449.969 | 434.728 | 419.761 | 410.614 | 409.981 | 405.544 |
Mutaties: | ||||||
1. Uitvoering | – 33.109 | – 36.189 | – 42.949 | – 47.821 | – 54.091 | – 57.192 |
2. Loon- en prijsbijstelling 2016 | 5.699 | 5.441 | 5.144 | 4.947 | 4.852 | 4.749 |
3. Verdrag Marokko | 1.600 | 2.100 | 3.100 | 4.100 | 5.100 | |
4. Overig | 220 | |||||
Stand ontwerpbegroting 2017 reëel | 422.779 | 405.580 | 384.056 | 370.840 | 364.842 | 358.201 |
Stand ontwerpbegroting 2016 nominaal | 5.776 | 8.704 | 9.399 | 9.639 | 9.946 | 10.055 |
Mutaties: | ||||||
5. Bijstellingen grondslag en indexatiepercentage | – 77 | 1.500 | 2.746 | 4.264 | 6.285 | 9.121 |
6. Overhevelen loon- en prijsbijstelling 2016 | – 5.699 | – 5.441 | – 5.144 | – 4.947 | – 4.852 | – 4.749 |
Stand ontwerpbegroting 2017 nominaal | 0 | 4.763 | 7.001 | 8.956 | 11.379 | 14.427 |
Stand ontwerpbegroting 2017 totaal | 422.779 | 410.343 | 391.057 | 379.796 | 376.221 | 372.628 |
-
1. Op basis van uitvoeringsinformatie van de SVB is de raming meerjarig neerwaarts bijgesteld. De bijstelling wordt voornamelijk veroorzaakt door een lager volume.
-
2. De loon- en prijsbijstelling 2016 is overgeheveld om de uitkeringslasten op prijspeil 2016 te brengen.
-
3. In de raming werd uitgegaan van opzegging van het bestaande sociaal verzekeringsverdrag met Marokko. Onlangs is echter een nieuw sociaal verzekeringsverdrag met Marokko gesloten, dat zorgt voor hogere uitkeringslasten dan bij opzegging het geval geweest zou zijn.
-
4. Diverse overige mutaties.
-
5. Nominale ontwikkeling als gevolg van bovenstaande mutaties van de uitkeringen (grondslag) en als gevolg van aanpassingen van de indexcijfers.
-
6. Zie 2.
B.1.3.10 Tegemoetkoming ouders
2016 | 2017 | 2018 | 2019 | 2020 | 2021 | |
---|---|---|---|---|---|---|
Stand ontwerpbegroting 2016 | 5.329.468 | 5.302.483 | 5.285.071 | 5.266.157 | 5.248.384 | 5.233.671 |
Mutatie Nota van wijziging | 100.000 | 103.700 | 103.700 | 103.700 | 103.700 | 103.700 |
Mutatie 1e suppletoire begroting 2016 | – 6.478 | – 7.919 | – 9.060 | – 10.746 | – 15.203 | – 16.676 |
Nieuwe mutaties: | ||||||
1. Loon- en prijsbijstelling 2016 | 10.436 | 9.178 | 9.431 | 9.653 | 9.963 | 10.212 |
2. Ramingsbijstelling | 37.608 | 18.793 | 13.657 | 6.486 | – 1.653 | – 8.783 |
3. Verdrag Marokko | 4.400 | 300 | 300 | 700 | 500 | |
4. Verhoging WKB-bedragen | 130.000 | 130.000 | 130.000 | 130.000 | 130.000 | |
Stand ontwerpbegroting 2017 | 5.471.034 | 5.560.635 | 5.533.099 | 5.505.550 | 5.475.891 | 5.452.624 |
-
1. De loon- en prijsbijstelling 2016 is overgeheveld om de uitkeringslasten op prijspeil 2016 te brengen.
-
2. Een hoger aantal eenoudergezinnen dan verwacht leidt tot hogere uitgaven. In latere jaren slaat de per saldo tegenvaller om in een meevaller door een afnemend aantal kinderen.
-
3. In de raming werd uitgegaan van opzegging van het bestaande sociaal verzekeringsverdrag met Marokko. Onlangs is echter een nieuw sociaal verzekeringsverdrag met Marokko gesloten, dat zorgt voor hogere uitkeringslasten dan bij opzegging het geval geweest zou zijn.
-
4. Het eerste en tweede kindbedrag van het kindgebonden budget worden met € 100 verhoogd om de inkomenspositie van gezinnen met lage en middeninkomens te ondersteunen. Doordat het tweede kindbedrag in 2016 eenmalig met € 33 was verhoogd zou dit bedrag in 2017 weer met € 33 zijn gedaald. Per saldo stijgt het tweede kindbedrag in 2017 ten opzichte van 2016 derhalve met € 67.
2016 | 2017 | 2018 | 2019 | 2020 | 2021 | |
---|---|---|---|---|---|---|
Stand ontwerpbegroting 2016 | 239.915 | 243.212 | 244.011 | 243.954 | 243.910 | 243.910 |
Mutatie 1e suppletoire begroting | 20.111 | 20.570 | 23.932 | 22.644 | 22.190 | 21.607 |
Nieuwe mutaties: | ||||||
1. Ramingsbijstelling | 34.136 | 22.017 | 20.341 | 12.730 | 9.232 | 7.972 |
2. Stroomlijning invordering | 0 | 0 | 0 | 10.900 | 23.100 | – 500 |
Stand ontwerpbegroting 2017 | 294.162 | 285.799 | 288.284 | 290.228 | 298.432 | 272.989 |
-
1. De raming van de WKB-ontvangsten is op basis van uitvoeringsgegevens bijgesteld.
-
2. Het betreft incidentele budgettaire effecten als gevolg van het stroomlijnen van invorderingsregelgeving belastingen en toeslagen. Deze worden gereserveerd op de begroting.
B.1.3.11 Uitvoering
2016 | 2017 | 2018 | 2019 | 2020 | 2021 | |
---|---|---|---|---|---|---|
Stand ontwerpbegroting 2016 | 458.267 | 434.652 | 416.443 | 385.203 | 377.476 | 375.519 |
Mutatie 1e suppletoire begroting 2016 | – 34.102 | – 36.676 | – 39.959 | – 40.852 | – 50.313 | – 50.163 |
Nieuwe mutaties: | ||||||
1. Loon- en prijsbijstelling 2016 | 6.915 | 6.556 | 6.276 | 5.804 | 5.687 | 5.687 |
2. Ramingsbijstelling | – 8.126 | – 7.072 | – 6.573 | – 6.651 | – 6.615 | |
3. Kasschuiven | – 300 | 5.500 | – 1.700 | – 1.000 | – 500 | – 1.000 |
4. Tijdelijke regeling tegemoetkoming Dagloonbesluit | 18.000 | |||||
5. Dienstverlening Wajong-2010 | 5.000 | 6.000 | 8.000 | 10.000 | 13.000 | |
6. Herschikking begroting en premie | 3.058 | |||||
7. Overboekingen departementen | 213 | |||||
8. Perspectief 50+ werkgeversbenadering | 7.000 | 7.000 | ||||
9. Overige mutaties | 2.031 | 2.572 | 1.304 | 104 | 104 | 104 |
Stand ontwerpbegroting 2017 | 436.082 | 434.478 | 388.292 | 350.686 | 335.803 | 336.532 |
-
1. De loon- en prijsbijstelling 2016 is overgeheveld om de uitvoeringskosten op prijspeil 2016 te brengen.
-
2. De raming is bijgesteld op basis van volumeontwikkelingen van de verschillende regelingen die worden uitgevoerd door het UWV en de SVB.
-
3. Er zijn 2 kasschuiven verwerkt. Eén ten behoeve van voorfinanciering Vernieuwing AKW. Het bedrag van voorfinanciering wordt in latere jaren in mindering gebracht op het SVB-uitvoeringsbudget en alleen toegekend na positief advies van het Bureau ICT Toetsing. De ander om de beschikbare middelen voor de handhavingsrichtlijn beter aan te sluiten op de behoefte.
-
4. Gereserveerde uitvoeringskosten ten behoeve van de eenmalige tegemoetkoming in het kader van de tijdelijke regeling tegemoetkoming Dagloonbesluit. Werkelijke kosten worden op basis van de uitvoeringstoets vastgesteld.
-
5. Mensen in de Wajong-2010 blijken langer begeleiding nodig te hebben dan eerder werd aangenomen. Omdat het in het kader van de Banenafspraak belangrijk is dat deze groep goede ondersteuning van het UWV krijgt is het dienstverleningsbudget meerjarig verhoogd.
-
6. De verdeling tussen begroting- en premiegefinancierde uitvoeringskosten wordt regulier aangepast op basis van informatie van het UWV en de SVB.
-
7. Van het Ministerie van VWS is een bijdrage ontvangen in de kosten van het Centrum Indicatiestelling Zorg.
-
8. Introductie van het advies voor de 2e loopbaan in combinatie met een centraal aanspreekpunt voor werkgevers om de wendbaarheid van werkende 50-plussers op de arbeidsmarkt te vergroten.
-
9. Diverse overige mutaties waaronder de uitvoeringskosten voor de regeling scholingsvouchers.
2016 | 2017 | 2018 | 2019 | 2020 | 2021 | |
---|---|---|---|---|---|---|
Stand ontwerpbegroting 2016 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Mutatie 1e suppletoire begroting | 16.320 | |||||
Stand ontwerpbegroting 2017 | 16.320 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
2016 | 2017 | 2018 | 2019 | 2020 | 2021 | |
---|---|---|---|---|---|---|
Stand ontwerpbegroting 2016 reëel | 1.482.479 | 1.375.816 | 1.343.927 | 1.332.390 | 1.322.785 | 1.322.244 |
Mutaties: | ||||||
1. Macro mutaties | – 18.465 | – 19.669 | – 19.456 | – 18.649 | – 15.595 | |
2. Ramingsbijstelling | 4.387 | 2.437 | – 920 | – 3.419 | – 3.719 | |
3. Loon- en prijsbijstelling 2016 | 22.951 | 22.947 | 23.734 | 22.627 | 22.824 | 23.071 |
4. Kasschuiven | – 69.029 | 34.320 | 20.754 | 1.043 | 13.309 | 13.582 |
5. Herschikking begroting en premie | 38.610 | 37.936 | 36.755 | 36.330 | 36.137 | 35.986 |
6. Integraal plan herbeoordelingen | 10.000 | 37.000 | 25.000 | |||
7. Dienstverlening WW | 12.825 | 59.800 | 60.375 | 58.636 | 57.051 | 55.466 |
8. ICT UWV en SVB | 5.000 | 5.000 | 10.000 | 20.000 | 20.000 | |
9. Transitievergoeding na 2 jaar ziekte | 32.000 | 8.000 | 8.000 | 8.000 | ||
10. Uitvoeringskosten WTL en LIV | 2.300 | 6.600 | 8.200 | 7.200 | 6.300 | 6.300 |
11. Perspectief 50+ | 10.000 | 10.000 | ||||
12. Overige mutaties | 30.650 | – 51.320 | – 31.880 | – 10.940 | – 22.070 | – 26.700 |
Stand ontwerpbegroting 2017 reëel | 1.530.786 | 1.524.021 | 1.516.633 | 1.444.910 | 1.442.268 | 1.434.635 |
Stand ontwerpbegroting 2016 nominaal | 20.293 | 31.965 | 45.511 | 59.378 | 73.597 | 87.956 |
Mutaties: | ||||||
13. Bijstellingen grondslag en indexatiepercentage | 2.658 | 13.498 | 34.924 | 40.847 | 56.203 | 75.893 |
14. Overhevelen loon- en prijsbijstelling 2016 | – 22.951 | – 22.947 | – 23.734 | – 22.627 | – 22.824 | – 23.071 |
Stand ontwerpbegroting 2017 nominaal | 0 | 22.516 | 56.701 | 77.598 | 106.976 | 140.778 |
Stand ontwerpbegroting 2017 totaal | 1.530.786 | 1.546.537 | 1.573.334 | 1.522.508 | 1.549.244 | 1.575.413 |
-
1. De raming is aangepast aan de ontwikkelingen in de werkloosheid.
-
2. De raming is bijgesteld op basis van volumeontwikkelingen van de verschillende regelingen die worden uitgevoerd door het UWV en de SVB.
-
3. De loon- en prijsbijstelling 2016 is overgeheveld om de uitvoeringskosten op prijspeil 2016 te brengen.
-
4. Kasschuiven om gereserveerde middelen beter aan te laten sluiten op de behoefte.
-
5. De verdeling tussen begroting- en premiegefinancierde uitvoeringskosten wordt regulier aangepast op basis van informatie van het UWV en de SVB. De herschikking bij begrotingsgefinancierd is grotendeels opgenomen in de 1e suppletoire begroting. De reeksen in deze bijlage bij de begrotingsgefinancierde en premiegefinancierde uitgaven komen dan ook niet overeen (zie de algemene opmerkingen aan het begin van deze bijlage).
-
6. Toegekende middelen in het kader van het integrale plan herbeoordelingen.
-
7. Het UWV stapt over op een aanpak met meer gerichte, persoonlijke dienstverlening aan WW-gerechtigden. Dit betreft zowel de structurele middelen als de tijdelijke middelen in het kader van «doorstart naar nieuw werk».
-
8. Reservering ten behoeve van de Veranderagenda SVB en de projectportfolio van het UWV.
-
9. Gereserveerde middelen voor publieke uitvoering van de transitievergoeding na langdurig arbeidsongeschiktheid.
-
10. Gereserveerde middelen voor uitvoering van de Wet tegemoetkomingen loondomein, inclusief het Lage-InkomensVoordeel.
-
11. Intensieve ondersteuning aan werkzoekenden die het hoogste risico hebben op langdurige werkloosheid in het kader van Perspectief vijftigplussers.
-
12. Diverse overige mutaties waaronder de inzet van vrijgevallen reserveringen ter dekking van het integraal plan herbeoordelingen, dienstverlening Wajong-2010 en ICT.
-
13. Nominale ontwikkeling als gevolg van bovenstaande mutaties van de uitvoeringskosten (grondslag) en als gevolg van aanpassingen van de indexcijfers.
-
14. Zie 3.
B.1.3.12 Rijksbijdragen
2016 | 2017 | 2018 | 2019 | 2020 | 2021 | |
---|---|---|---|---|---|---|
Stand ontwerpbegroting 2016 | 13.378.898 | 13.511.495 | 13.205.037 | 13.725.374 | 13.941.118 | 14.147.718 |
Mutatie 1e suppletoire begroting 2016 | 50.827 | 12.050 | 101.847 | 91.657 | 82.825 | 106.981 |
Nieuwe mutaties: | ||||||
1. Verlaging ao-tegemoetkoming | – 30.027 | – 30.030 | – 30.414 | – 30.823 | – 31.151 | |
2. Ramingsbijstelling MEV | – 391.400 | 596.400 | 443.300 | 60.500 | – 162.600 | – 403.400 |
3. Loon- en prijsbijstelling 2016 | 346 | 1.388 | 1.262 | 1.423 | 1.478 | 3.955 |
4. Rijksbijdrage kraamverlof | 57.000 | 57.000 | 57.000 | |||
5. Diverse mutaties | – 809 | – 779 | – 788 | – 786 | – 784 | – 3.478 |
Stand ontwerpbegroting 2017 | 12.806.278 | 13.957.930 | 14.027.086 | 13.904.754 | 13.888.214 | 13.877.625 |
-
1. Ter dekking van de o.a. verhoging van het minimumjeugdloon is de ao-tegemoetkoming verlaagd. Een deel van die verlaging komt uit het premiegedeelte van de ao-tegemoetkoming en is dus zichtbaar als een verlaging van de rijksbijdrage.
-
2. De ramingen van de rijksbijdragen zijn op basis van macro-economische gegevens van het CPB bijgesteld.
-
3. De loon- en prijsbijstelling 2016 is overgeheveld om de uitgaven op prijspeil 2016 te brengen.
-
4. Per 1 januari 2019 wordt het kraamverlof uitgebreid van 2 naar 5 dagen. Voor deze 3 extra dagen wordt een uitkering verstrekt door het UWV. Zie ook de beschrijving bij beleidswijzigingen in beleidsartikel 6.
-
5. Diverse overige mutaties.
B.1.3.13 Integratie en maatschappelijke samenhang
2016 | 2017 | 2018 | 2019 | 2020 | 2021 | |
---|---|---|---|---|---|---|
Stand ontwerpbegroting 2016 | 144.278 | 138.627 | 131.926 | 129.989 | 129.989 | 129.989 |
Mutatie 1e suppletoire begroting 2016 | 132.837 | 182.317 | 174.510 | 111.851 | 76.284 | 46.412 |
Nieuwe mutaties: | ||||||
1. Loon- en prijsbijstelling 2016 | 714 | 662 | 669 | 669 | 669 | 669 |
2. Expertisecentrum sociale stabiliteit | – 100 | – 1.600 | – 1.600 | – 1.000 | – 1.000 | |
3. Ramingsbijstelling leningen | 7.000 | |||||
4. Overboekingen met departementen | – 100 | |||||
5. Kasschuiven | – 4.000 | 2.000 | 2.000 | |||
6. Taalakkoord | – 100 | – 155 | ||||
Stand ontwerpbegroting 2017 | 280.629 | 323.351 | 307.505 | 240.909 | 205.942 | 176.070 |
-
1. De loon- en prijsbijstelling 2016 is overgeheveld om de uitgaven op prijspeil 2016 te brengen.
-
2. Een deel van de beschikbare middelen voor het expertisecentrum sociale stabiliteit heeft betrekking op apparaat. Dit leidt tot een herschikking met artikel 96.
-
3. De raming voor 2016 is bijgesteld op grond van uitvoeringsinformatie van DUO.
-
4. Naar het Ministerie van OCW is een bijdrage in de kosten van de Taskforce Future is Diversity overgeboekt.
-
5. De op grond van het bestuursakkoord Rijk-Gemeenten geraamde middelen voor screening van vluchtelingen op opleiding en werkervaring zijn doorgeschoven naar 2017 en 2018, omdat er eerst nog voorbereidingen op de uitvoering moeten worden getroffen.
-
6. Budgettair neutrale herschikking in verband met uitvoeringskosten Taalakkoord.
2016 | 2017 | 2018 | 2019 | 2020 | 2021 | |
---|---|---|---|---|---|---|
Stand ontwerpbegroting 2016 | 800 | 600 | 200 | 0 | 0 | 0 |
Stand ontwerpbegroting 2017 | 800 | 600 | 200 | 0 | 0 | 0 |
B.1.3.96 Apparaat
2016 | 2017 | 2018 | 2019 | 2020 | 2021 | |
---|---|---|---|---|---|---|
Stand ontwerpbegroting 2016 | 262.254 | 261.598 | 254.226 | 283.125 | 282.848 | 283.188 |
Mutatie 1e suppletoire begroting 2016 | 15.852 | 10.379 | 10.564 | 7.431 | 6.462 | 6.475 |
Nieuwe mutaties: | ||||||
1. Expertisecentrum sociale stabiliteit | 100 | 1.600 | 1.600 | 1.000 | 1.000 | |
2. Overboekingen met departementen | 1.222 | 968 | 975 | 975 | 975 | 975 |
3. Budgettair neutrale herschikkingen | 3.260 | 2.217 | 3.560 | 3.650 | 3.650 | |
4. Kasschuiven | – 5.296 | 1.510 | 193 | 1.572 | 1.571 | 450 |
5. Businesscase RSO | – 3.541 | 509 | 10.136 | – 2.086 | – 2.349 | 167 |
Stand ontwerpbegroting 2017 | 270.491 | 278.324 | 279.911 | 296.177 | 294.157 | 295.905 |
-
1. Een deel van de beschikbare middelen voor het expertisecentrum sociale stabiliteit heeft betrekking op apparaat. Dit leidt tot een herschikking met beleidsartikel 13.
-
2. Er zijn in totaal 6 overboekingen met andere departementen verwerkt. De belangrijkste betreft een structurele overboeking van € 1,1 miljoen van het Ministerie van VWS in verband met opsporing zorgfraude.
-
3. Budgettair neutrale herschikkingen binnen de SZW-begroting.
-
4. Er zijn twee kasschuiven die ervoor zorgen dat de beschikbare middelen beter aansluiten op de behoefte.
-
5. De raming van de uitgaven en ontvangsten van de Rijksschoonmaakorganisatie (RSO) is aangepast aan de nieuwe businesscase. Hierin is verwerkt de loon- en prijsbijstelling 2016 en het actuele aansluitschema van de deelnemende departementen op de RSO.
2016 | 2017 | 2018 | 2019 | 2020 | 2021 | |
---|---|---|---|---|---|---|
Stand ontwerpbegroting 2016 | 17.996 | 28.928 | 32.025 | 63.842 | 63.842 | 63.842 |
Mutatie 1e suppletoire begroting | 733 | – 660 | 183 | 85 | – 346 | – 430 |
Nieuwe mutaties: | ||||||
1. Business case RSO | – 3.541 | 509 | 10.136 | – 2.086 | – 2.349 | 167 |
Stand ontwerpbegroting 2017 | 15.188 | 28.777 | 42.344 | 61.841 | 61.147 | 63.579 |
-
1. Zie uitgavenmutatie 5.
B.1.3.98 Algemeen
2016 | 2017 | 2018 | 2019 | 2020 | 2021 | |
---|---|---|---|---|---|---|
Stand ontwerpbegroting 2016 | 47.231 | 42.086 | 38.755 | 44.377 | 39.861 | 39.861 |
Mutatie 1e suppletoire begroting 2016 | – 6.244 | – 4.256 | – 6.560 | – 3.489 | – 2.297 | – 3.520 |
Nieuwe mutaties: | ||||||
1. Overboekingen met departementen | 230 | – 32 | – 32 | – 32 | – 32 | – 32 |
2. Budgettair neutrale herschikkingen | – 805 | – 2.915 | – 2.301 | – 3.479 | – 3.569 | – 3.569 |
3. Kasschuif RCN | – 1.464 | 366 | 366 | 366 | 366 | |
4. Verdeling doorstart naar werk | 1.000 | 2.500 | 1.500 | |||
Stand ontwerpbegroting 2017 | 39.948 | 37.749 | 31.728 | 37.743 | 34.329 | 32.740 |
-
1. Er zijn in totaal 4 overboekingen met andere departementen verwerkt.
-
2. Budgettair neutrale herschikkingen binnen de SZW-begroting.
-
3. Er is een kasschuif verwerkt zodat de gereserveerde middelen beter aansluiten op de behoefte.
-
4. Uitvoeringskosten Agentschap SZW voor de SER-pilots TAW en versterking samenwerking arbeidsmarktregio’s.
B.1.3.99 Nominaal en onvoorzien
2016 | 2017 | 2018 | 2019 | 2020 | 2021 | |
---|---|---|---|---|---|---|
Stand ontwerpbegroting 2016 | 90.282 | 147.315 | 683.639 | 987.329 | 1.032.882 | 1.004.482 |
Mutatie 1e suppletoire begroting 2016 | 228.712 | 121.484 | – 86 | – 52.436 | – 56.785 | – 57.652 |
Nieuwe mutaties: | ||||||
1. Uitdelen LPO naar artikelen | – 8.030 | – 7.306 | – 7.033 | – 6.561 | – 6.444 | – 6.444 |
2. Budgettair neutrale herschikkingen | – 125.467 | – 221.439 | – 85.107 | – 69.811 | – 72.184 | – 65.177 |
3. Overboekingen departementen | – 140.691 | – 21.988 | – 28.883 | – 34.270 | – 38.434 | – 11.888 |
4. Diverse reserveringen en dekkingen | – 31 | 18.997 | – 5.916 | 27.356 | 38.016 | 14.363 |
5. Kasschuiven | – 9.000 | – 8.200 | – 12.800 | 30.000 | 0 | 0 |
6. Compensatie werkgevers minimumjeugdloon | 145.000 | 100.000 | 100.000 | |||
7. Bestrijding armoede onder kinderen | 100.000 | 100.000 | 100.000 | 100.000 | 100.000 | |
Stand ontwerpbegroting 2017 | 35.775 | 128.863 | 643.814 | 1.126.607 | 1.097.051 | 1.077.684 |
-
1. Toedeling van de loon- en prijsbijstelling 2016 naar de begrotingsartikelen om de budgetten op prijspeil 2016 te brengen.
-
2. Budgettair neutrale herschikkingen binnen de SZW-begroting.
-
3. Er zijn verschillende overboekingen met andere departementen verwerkt. De twee voornaamste betreffen de in het uitwerkingsakkoord verhoogde asielinstroom afgesproken verhoging van het participatiebudget dat het Rijk aan gemeenten beschikbaar stelt (€ 136 miljoen in 2016) en de bonus beschut werk (€ 11 miljoen in 2017 oplopend tot € 26 miljoen in 2020).
-
4. Diverse reserveringen en dekkingen binnen de SZW-begroting.
-
5. Diverse kasschuiven.
-
6. Om werkgevers te compenseren voor de verhoging van het minimumjeugdloon, ontvangen zij via de systematiek van de Wet tegemoetkoming loondomein (Wtl) een tegemoetkoming in de loonkosten met ingang van 2018. Het budgettaire beslag bedraagt 100 mln. De uitbetaling vindt na afloop van het kalenderjaar plaats. Omdat de verhoging van het minimumjeugdloon ingaat per 1 juli 2017, ontvangen werkgevers over 2018 een eenmalige extra tegemoetkoming om werkgevers ook voor dit eerste halfjaar te compenseren.
-
7. Om ervoor te zorgen dat ook kinderen die opgroeien in een gezin met een laag inkomen kansrijk kunnen opgroeien, stelt het Rijk structureel € 100 miljoen beschikbaar voor benodigdheden in natura voor kinderen (0 tot 18 jaar), waardoor ze mee kunnen doen en die ze nu missen door armoede.